17 نکته راه اندازی کسب و کار اینترنتی "در شرایط تحریم"

گزارش بازرگانی،   3980505062

کسب و کار اینترنتی که در این سال‌ها بسیار محبوب و فراگیر شده است توانسته، بسیاری از مردم کشور را به درآمد نسبتا خوبی برساند و جوانان از کمبود شغل، تا حدودی نیازشان رفع شود.

اما با این حال، کسب و کار­های اینترنتی در کشور، آن هم با وجود تحریم‌های کنونی گاهی دچار مشکلات می‌شوند.

ناگفته نماند که، تمامی مشکلات کسب و کار­ها به تحریم‌ها برنمی‌گردد. گاهی از سوی مسئولین داخلی مشکلاتی برای صاحبان کسب و کار اینترنتی، ایجاد می‌شود که حل این مشکل بعضی وقت‌ها سخت‌تر از تحریم‌ها از سوی کشورهای خارجی است.

ما سعی داریم برای شما نکاتی را مطرح کنیم تا بتوانید با راه حل‌های پیشنهاد شده در این مقاله، از این مشکلات هر چند سخت یا آسان عبور کنید و زیاد درگیر مسائل پیش آمده نشوید.

قبل از شروع،باید بدانیم منظور ما از کسب و کار اینترنتی چیست و ما باید چه انتظاری از این نوع کسب و کار داشته باشیم؟

همانگونه که از نام آن پیدا است، به کسب و کاری گفته می‌شود که پایه و اجرای آن مبنی بر شبکه اینترنتی باشد و منجر به کسب درآمد/شهرت/رسیدن به یک هدف مالی گردد را، کسب و کار اینترنتی می‌گویند.

اما قبل از اینکه کسب و کار اینترنتی خود را در داخل کشور شروع کنید، باید به نکاتی که در ادامه مطرح می‌شود،‌ توجه کنید. تحریم‌‌های خارجی و محدودیت‌های داخلی، بر روی کسب و کار شما از هر جهت تاثیر می گذارند. و این تاثیرات، از خرید دامنه گرفته تا استفاده از انواع سرویس‌ها را، در بر می‌گیرد. بی‌توجهی به این محدودیت‌ها می‌تواند برای شما مشکلات زیادی به همراه داشته باشد.

 

 

دامنه

  1. ثبت دامنه ir

ثبت دامنه ir برای فروشگاه، به دلیل پایین بودن هزینه آن می‌تواند وسوسه انگیز باشد. ولی مشکلات خاص خودش را دارد که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم.

  1. ثبت دامنه بین المللی مانند com، net، co و ...

هرچند این نوع شناسه‌ها قیمت بیشتری دارند، ولی ثبت این نوع دامنه در اعتبار بخشیدن به وب سایت شما، بی‌تاثیر نیست و مزایای خاص خودشان را هم دارد.

هاست

حال پس از ثبت دامنه در این مرحله، باید میزبانی مناسب کسب و کار خود را پیدا کنید.

  1. هاست اشراکی:

میزبانی‌های اشتراکی برای وب­سایت‌هایی که تازه شروع به کار کرده‌اند و نرم افزار خاصی استفاده نمی‌کنند، مناسب است. چون ابتدای کار، تعداد بازدید کننده‌های وب­سایت شما بالا نیست و نیازی به هزینه ی بیشتر نخواهید داشت.

  1. سرور مجازی:

در صورتی که می‌خواهید از ابتدا با قدرت شروع کنید، استفاده از سرورهای مجازی به شما پیشنهاد می‌شود. اما باید روی داخلی و یا خارجی بودن آن، حساسیت به خرج دهید. چرا که در آینده ممکن است دیتاسنترهای خارجی سرویس‌های ایرانی را تحریم کنند که در آن صورت با مشکلات زیادی مواجه می‌شوید.

  1. سرور اختصاصی:

این سرورها، هزینه بالاتری نسبت به سرور مجازی دارند و نگهداری و کانفیگ آن‌ها، کار سخت و مشکلی خواهد بود، ولی بعضی از افراد با توجه به سناریو خاص خود،‌ نیاز به این نوع سرورها دارند. با این وجود، باز هم باید توجه کنید در صورتی که سرور خارج از کشور تهیه نمایید، احتمال دارد که مشکلات تحریم و لایسنس گریبان گیر شما شود.

هاست داخل ایران و خارج ایران

 

  1. هاست داخل ایران:

میزبانی‌های داخل ایران، مزایای خاص خود را دارد. اگر بازار هدف مشتریان شما، داخل ایران است خرید "هاست داخل ایران" به دلیل سرعت لود بالاتر، مسافت جغرافیایی کوتاه‌تر و استفاده از پهنای باند داخلی، برای شما بهتر است.

  1. هاست خارج از ایران:

این نوع میزبانی‌‌ها معمولا به دلیل اینکه با ارزهای خارجی سر و کار دارند، هزینه بیشتری دارند. همچنین شبکه‌ اینترنتی پایدار‌تری نیز دارند. ولی این احتمال وجود دارد که در آینده بعضی از میزبانی‌ها و دیتاسنتر‌ها، با بیشتر شدن تحریم‌ها، ترافیک‌هایی که از طرف ایران به سمت این سرورها ارسال می‌شوند را، مسدود و برای شما مشکلات بزرگی ایجاد کنند.

انتخاب نوع هاست: ویندوز یا لینوکس

 این انتخاب نیز یکی از انتخاب‌های مهم به شمار می‌‌آید که به استراتژی شما برمی‌گردد. در پایین دو نوع هاست ویندوزی و لینوکسی را برای شما بررسی کرده‌ایم.

  1. هاست ویندوز:

اگر شما از زبان‌ برنامه نویسی ویندوزی مانند ASP.Net استفاده کنید،‌ باید هاست ویندوزی تهیه کنید. از آنجا که ویندوز یک نرم افزار آمریکایی است، این احتمال وجود دارد که در آینده ایران را تحریم کرده و مشکلاتی را برای استفاده کنندگان آن به وجود آورد. (البته با توجه به اینکه تقریبا همه نرم افزار‌های آن کرک می‌شوند، احتمال این مورد خیلی پایین است)

  1. هاست لینوکس:

اما اگر شما از زبان‌های برنامه نویسی مانند php و یا python و ... استفاده می‌کنید، استفاده از هاست لینوکسی پیشنهاد ما است. از آنجا که لینوکس متعلق به شرکت و یا کشور خاصی نیست، احتمال اینکه مشکلات تحریم گریبان گیر آن شود، خیلی کمتر است. هرچند که سرویس‌های مانند MySQL ایران را تحریم کرده‌اند و برای نصب آن باید راه‌های جایگزین استفاده کرد.

همچنین اگر قصد استفاده از سیستم‌های مدیریت محتوا مانند وردپرس و جوملا را دارید، هاست لینوکس پاسخ‌گویی بهتری، برای نیازهای این سیستم‌ها است.

سرویس‌های جانبی

  1. درگاه بانکی:

اگر می‌خواهید که یک فروشگاه اینترنتی راه اندازی کنید، حتما از درگاه‌های بانکی نیز، بر روی آن استفاده خواهید کرد. از آنجا که اخیرا محدودیت‌هایی از داخل ایران برای آیپی‌های خارجی اعمال شده است، قطعا با انتخاب هاست خارجی، به مشکل برمی‌خورید. به همین دلیل اگر قصد استفاده از درگاه بانکی را دارید، پیشنهاد ما این است که حتما از "هاست داخل ایران" استفاده کنید.

  1. تحلیل‌گر گوگل:

در یکی دو سال اخیر، بعضی از ابزارها و سیستم‌های گوگل دامنه‌های ir را تحریم کرده‌اند و استفاده از آن‌ها بر روی دامنه با شناسه ir امکان پذیر نیست. پس در صورتی که وب­سایت شما از دامنه ir استفاده کند، از این امکانات محروم خواهید بود.

  1. نقشه گوگل:

همچنین نقشه گوگل هم جزو آن دسته از ویژگی‌هایی است که برای دامنه‌های ir محدود شده است.

پس در صورتی که می‌خواهید از این ویژگی‌های گوگل محروم نشوید، حتما باید دامنه‌ای که ثبت می‌کنید، بین المللی باشد.

  1. سیستم‌های مانیتورینگ:

هم اکنون چندین سرویس مانیتوریگ و آنالیز وب­سایت، سرویس‌ها و آیپی‌های داخل ایران را تحریم کرده‌اند. پس در صورتی که استفاده از این موارد برای شما خیلی مهم است، شما باید سرویس خارج از ایران تهیه نمایید.

ولی سرویس‌های مشابه داخلی و خارجی هم وجود دارد که می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. پس در نتیجه این مورد، برای شما زیاد دردسر ایجاد خواهد کرد.

  1. امنیت:

امنیت اطلاعات شما در میزبانی‌های معتبر و شرکت‌های شناخته شده، تضمین شده است. زیرا بعضی قوانین بین المللی کلی، برای آن وجود دارد. همچنین قوانین داخلی کشورها در این باره می‌تواند با هم متفاوت باشد. به خصوص زمانی که بحث تحریم پیش بیاید. پس، این مورد را در نظر بگیرید که ممکن است در آینده و در شرایط تحریم، قوانین به نفع خودشان تغییر داده شود و امنیت و حریم خصوصی اطلاعات شما، نقض شود.

 

کنترل پنل

زمانی که هاستی خریداری می‌کنید، برای استفاده و مدیریت آن یک کنترل پنل در اختیار شما قرار می‌گیرد. در ادامه نکته‌هایی در مورد این کنترل پنل‌ها خواهید خواند.

  1. کنترل پنل Cpanel:

این کنترل پنل یکی از قوی‌ترین و شناخته شده‌ترین‌ها است. کارایی بالا و نیز قدرتمندی آن موجب شده است، بیشتر هاستینگ‌ها از این کنترل پنل استفاده کنند. ولی شرکت سازنده آن ایران را تحریم کرده است و استفاده از آن در میزبانی‌های داخلی امکان پذیر نیست. البته بعضی از شرکت‌ها به روش‌هایی خاص از آن استفاده می‌کنند که می‌تواند مشکلاتی را به همراه داشته باشد. پس استفاده از آن در هاست‌های داخلی پیشنهاد نمی‌شود.

  1. کنترل پنل Plesk:

این کنترل پنل نیز در رقابت با Cpanel نه تنها کمبود و نقصی ندارد ،‌ بلکه رابط کاربری قوی‌تر و ساده‌تری هم دارد و مهم‌تر اینکه، ایران را تحریم نکرده است. قدرت بالای این کنترل پنل باعث شده، تقریبا همه شرکت‌های داخلی از آن بهره ببرند. همچنین پیشنهاد ما هم این است که از هاستینگی استفاده کنید که از این کنترل استفاده می‌کند.

حتی در صورتی که قصد خرید سرورهای مجازی یا اختصاصی را دارید، استفاده از این کنترل پنل پیشنهاد می‌شود.

 این نوع کنترل پنل هم برای سرویس‌های ویندوزی و هم لینوکسی قابل استفاده است.

 

  1. کنترل پنل‌های دیگر:

دیگر کنترل پنل‌ها مانند Direct Admin، Virtualmin و ... قدرت و سادگی دو کنترل پنل قبلی را ندارند، همچنین قدیمی بودن و آپدیت نبودن آن‌ها نیز می‌تواند برای شما مشکلاتی ایجاد کند.

 

سخن آخر

کسب و کارهای نوپا، معمولا به دلیل نداشتن تجربه، در ابتدای راه با مشکلات زیادی مواجه می‌شوند. کسب و کارهای اینترنتی هم از این مشکلات مستثنا نیستند. در این متن سعی بر آن بود که همه مواردی که یک کسب و کار اینترنتی ممکن است در شرایط تحریم آن را تجربه کنند، گنجانده شود. با این وجود، خلاصه‌ای از پیشنهادات در در ادامه برای شما بیان می کنیم.

 

برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی در داخل کشور:

  • از آنجا که دامنه‌ir تحریم شده است، حتما سعی کنید که دامنه‌‎ای بین المللی مانند com برای آن ثبت کنید
  • به دلیل محدودیت‌های درگاه‌های بانکی، از هاست‌های داخل ایران استفاده نمایید.
  • همچنین از انتخاب شرکت هاستینگ معتبر و کنترل پنل مناسب نیز غافل نشوید.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  14. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  15. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  22. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  23. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  24. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  25. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

آخرین عناوین