واقعیت وجود هزار میلیارد مترمکعب آب زیرزمینی در ایران

گروه اقتصادی الف،   3970909045 ۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

عضو کارگروه آب‌های ژرف کشور با تاکید بر اینکه انتشار خبر وجود هزار میلیارد متر مکعب آب زیر زمینی غیر علمی است، گفت: ایران به لحاظ ساختار زمین‌شناسی که دارد، ممکن نیست که چنین منبع آب عظیمی را بتواند داشته باشد و ما نیز با حفر چاه اکتشافی در حال مطالعه در این زمینه هستیم و تاکنون نتایجی از این مطالعات به دست نیامده است.

واقعیت وجود هزار میلیارد مترمکعب آب زیرزمینی در ایران

به گزارش ایسنا، طی روزهای گذشته در شبکه‌های اجتماعی مطالبی در خصوص وجود هزار میلیارد متر مکعب آب‌ زیر زمینی در سیستان و بلوچستان منتشر شده است. در این خبر ادعا شده بود که این آب می‌تواند تا ۱۷۳ سال آب شرب کشور را تامین کند. این خبر در حالی در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شد که به گفته محققان این حوزه، ساختار زمین‌شناسی ایران به گونه‌ای است که وجود این حجم از آب در عمق‌های زیاد آن محال است.

ایران هم‌اکنون در حال تجربه مشکلات جدی آب است. خشکسالی‌های مکرر توام با برداشت بیش از حد آب‌های سطحی و زیرزمینی از طریق شبکه بزرگی از زیرساخت‌های هیدرولیکی و چاه‌های عمیق، وضعیت آب کشور را به سطح بحرانی رسانده‌ است. از نشانه‌های این وضعیت خشک شدن دریاچه‌ها، رودخانه‌ها و تالاب‌ها، کاهش سطح آب‌های زیرزمینی، فرونشست زمین، تخریب کیفیت آب، فرسایش خاک، بیابان‌زایی و توفان‌های گرد و غبار است که به عنوان چالش‌های زیست محیطی با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم و این در حالی است که برخی نیز ادعا می‌کنند هر جا که گسلی وجود داشته باشد، منابع آبی نیز موجود است که به باور کارشناسان این حوزه هر چند که کلیات این ادعا صحت دارد، ولی به این صورت نیست که هر جا گسلی باشد، به منابع آبی دسترسی خواهیم داشت.

منشا انتشار شایعه منابع آب هزار میلیارد متر مکعبی

دکتر مسعود مرسلی، عضو کارگروه آب‌های ژرف کشور و مشاور رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اقدامات سازمان زمین‌شناسی برای یافتن آب‌های کارستی، افزود: ​بعد از یکسری مطالعات مقدماتی در حوزه آب‌های ژرف، چاهی در منطقه "زهک" زابل استان سیستان و بلوچستان در عمق ۲ هزار متری حفر شد.

وی با بیان اینکه در این حفاری در برخی از نواحی به آب برخورد کردیم، خاطر نشان کرد: کیفیت آبی که در این حفاری به دست آوردیم، کیفیت مناسبی نیست، ضمن آنکه این آب مخلوطی از گل حفاری را به همراه داشت، ولی به هر حال به آب رسیدیم.

مرسلی با تاکید بر اینکه چاه حفر شده یک چاه اکتشافی است، اظهار کرد: در حوزه منابع آب زمانی که صحبت از "چاه اکتشافی" می‌شود، به این معنا است که چاهی به منظور بررسی لایه‌های زمین، شرایط و کیفیت آب و نفوذپذیری‌ها حفر می‌شود.

مشاور رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی در امور آب با بیان اینکه بر این اساس چاه حفر شده یک چاه بهره‌برداری نیست، توضیح داد: ما در ابتدا یک چاه اکتشافی حفر می‌کنیم و در صورتی که به آب مناسبی برخورد کردیم، اقدام به حفر چاه بهره‌برداری می‌شود، ولی در حال حاضر آزمایشات چاه حفرشده تکمیل نشده است.

وی اضافه کرد: تاکنون آزمایش‌های مورد نظر در داخل آن انجام نشده است، ضمن آنکه بخشی از آنالیزهای ایزوتوپی نمونه‌های آزمایشی برای بررسی بیشتر به خارج از کشور ارسال شده است و نتایج آن هنوز آماده نشده، مطالعات ما در حال انجام است و تکمیل نشده است.

مرسلی با اشاره به اخبار منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی با تاکید بر اینکه این اخبار به هیچ عنوان صحت ندارد و از نظر علمی رد شده است، یادآور شد: به طور کلی از نظر علمی اینکه ادعا شود در این منطقه چنین حجم عظیمی از آب وجود دارد، صحت ندارد.

وی با تاکید بر اینکه وجود هزار میلیارد متر مکعب آب با توجه به تخلخل و ضریب ذخیره نیاز به وسعت زیادی دارد، ادامه داد: از این رو این خبر از نظر علمی اشتباه است و همچنان مطالعاتمان بر روی این چاه در حال انجام است و تکمیل نشده است.

این محقق تاکید کرد: بعد از تکمیل شدن نتایج این مطالعات، نیاز به مطالعات بر روی چاه‌های دیگر داریم تا بتوانیم تخمین اولیه از حجم آب به دست آوریم.

وی افزود: در انتشار این خبر مقداری عجله ناشیانه شده است.

آب‌های گسلی تجذیدپذیر

عضو کارگروه آب‌های ژرف کشور با بیان اینکه آب‌های "ژرف" با آب‌های "کارستی" متفاوت است، توضیح داد: آب‌های کارستی آب‌هایی است که معمولا در عمق‌های کم و در سازندهای کربناته وجود دارند که در حال حاضر در بسیاری از نقاط کشور از این آب‌ها چه آب‌های کارستی گسلی و چه آب کارستی عادی بهره‌برداری می‌شود.

مرسلی اضافه کرد: ولی آب‌های ژرف هم می‌توانند آب‌های گسلی و یا غیر گسلی (سازندی) باشند که ما در این مطالعات در این منطقه زهک به گسل بزرگی برخورد نکردیم.

این محقق حوزه آب‌ها تاکید کرد: آب‌های گسلی بسیار ارزشمند هستند؛ چراکه این منابع، معمولا آب‌های تجدیدپذیر هستند، ولی ما در این منطقه به گسلی برخورد نکردیم.

وی در عین حال خاطر نشان کرد: این طور نیست که ما به هر گسلی که برخورد کنیم، به منابع آبی برسیم. البته کلیات این نظر درست است، ولی باید به صورت موردی مورد بررسی قرار گیرد.

مرسلی اضافه کرد: درست است که در گسل‌ها منابع آبی وجود دارد، ولی این ادعا صحیح نیست که هر جایی که گسل باشد، الزاما منابع آبی وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه در برخی از کشورهایی که مطالعات اکتشافی در مورد حجم آب‌های ژرف داشتند، حجم‌ها متفاوت است، افزود: ولی حجم هزار میلیارد متر مکعبی که برای ایران اعلام شده، درست نیست. ممکن است در آینده به این برسیم که در برخی نقاط به طور مقطعی بتوان از آن برای مدیریت منابع آب استفاده کرد، ولی در حال حاضر منابع آب‌های زیر زمینی به گونه‌ای نیست که بتواند کشور را از بحران کم آبی نجات دهد.

مشاور رییس سازمان زمین‌شناسی در حوزه آب یادآور شد: شرایط زمین‌شناسی کشور به گونه‌ای است که نشان می‌دهد ایران نمی‌تواند مخازن آب خیلی بزرگی داشته باشد.

وجود آب‌های زیر زمینی در مرزها

مرسلی با بیان اینکه ایران در حوزه آب‌های کارستی در بالادست قرار دارد، گفت: به عنوان مثال در بخش ترکمنستان نواحی کرمانشاه و عراق و حتی برخی از مناطق جنوبی از آنجایی که در بالادست منابع هیدرولیکی قرار داریم، آب به سمت خارج مرزها جریان دارد و سازمان زمین‌شناسی با همکاری وزارت نیرو در این زمینه در حال مطالعه است تا اینکه بتوانیم برآورد کنیم که چه میزان حجم آب در حال خارج شدن از کشور است.

به گفته وی، از نظر آب‌های کارستی معمولا در مناطق کشور بیشتر خروج داریم تا ورود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۶۵۵۹۶۶۱۲:۲۰:۲۹ ۱۳۹۷/۹/۹
هزار میلیارد متر مکعب مقدار زیادی نیست با توجه به اینکه یک منبع تجدید ناپذیر است و به نوعی بیمه برای امکان حیات. برای درک حجم آب مقایسه کنید با دریاچه های آب شیرین که البته از واحد کیلومتر مکعب استفاده میشود شاید یک درصد آب خزر هم نباشد یا مثلاً مقایسه کنید با حجم آبی که سالانه در بخش کشاورزی به هدر میرود.
ناشناس۶۵۶۳۱۴۲۰:۳۹:۲۳ ۱۳۹۷/۹/۹
برداشت زیاد از اب های زیر زمینی و نشست زمین را هم در نظر بگیرید
سید۶۵۶۳۴۰۲۱:۱۰:۲۰ ۱۳۹۷/۹/۹
جیزی نیست؛ فقط ۵۰ برابر ورودی سالیانه کارونه یا مثلا هزار برابر ورودی سالیانه زاینده‌رود.
علی۶۵۶۳۹۹۲۲:۵۷:۱۶ ۱۳۹۷/۹/۹
حجم حوزه کارون سالی بیست میلیارد متر مکعب است. حجم حوزه زاینده رود دو میلیارد. این رقم ها را با 1000 میلیارد مقایسه کنید.
ناشناس۶۵۵۹۹۸۱۲:۵۸:۴۱ ۱۳۹۷/۹/۹
با روش سون گرافی میتوان تا اعماق بسیار بیشتر هم نوع لایه های زمین و هم وجود آب، نفت، گاز حتی میزان شوری آب را بررسی کرد، عمق دو هزار متر عمق زیادی نیست. در شمال آفریقا در مق پنج هزارو پانصد متری منابه عظیم آب شیرین کشف شده که به روش سونوگرافی تخمین زده میشود با آن میتوان سطح کل اروپا را چند متر زیر آب برد
حمید۶۵۶۰۵۴۱۳:۵۷:۱۲ ۱۳۹۷/۹/۹
سلام.به جای فکر کردن به این موضوعات از اصل بی اساس فکری به حال مدیریت آب های در دسترس بکنیم که فاجعه بار یه هدرش می دیم
ناشناس۶۵۶۲۹۲۲۰:۱۵:۲۳ ۱۳۹۷/۹/۹
شما اگر میدونید ممکن نیست، پس چرا دارید تحقیق میکنید و چاه میزنید.
علی۶۵۶۳۹۶۲۲:۵۵:۳۹ ۱۳۹۷/۹/۹
اگر هم باشه و پیدا بشه همون بلایی رو سرش میاریم که سر گازمون آوردیم. به اندازه کل اروپا گاز مصرف می کنیم و مسرفترین ملت جهان در زمینه مصرف انرژی هستیم.
ناشناس۶۵۶۴۴۸۰۰:۰۳:۴۱ ۱۳۹۷/۹/۱۰
از الان نقشه کشیدید بفروشیدش. با این گزارش مضخرفتون میخواید مردم رو گمراه کنید. دروغگوها
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  15. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  16. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  17. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  18. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  19. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  20. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  21. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  22. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  23. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  24. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  25. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

آخرین عناوین