زلزله کرمانشاه و فاجعه ای به نام ساختمان های نوساز

گروه اجتماعی الف،   3960825186 ۱۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

زلزله‌ای به بزرگی ۷.۳ ریشتر شامگاه یکشنبه ۲۱ آبان ماه جاری استان کرمانشاه را لرزاند. شدت این زمین لرزه به حدی بود که در اغلب استان‌های کشور و کشور‌های همجوار احساس شد.

زلزله کرمانشاه و فاجعه ای به نام ساختمان های نوساز

 محل وقوع استان کرمانشاه - حوالی ازگله - بوده است. این زمین لرزه در ساعت ۲۱ و ۴۸ دقیقه و در عمق ۱۱ کیلومتری زمین روی داده است. کارشناسان علم زلزله شناسی اعلام کرده اند به احتمال زیاد تا ۳ ماه آینده این منطقه شاهد پس لرزه‌های زیادی خواهد بود به طوری که تاکنون چندین پس لرزه بیش از ۴.۵ ریشتری در این منطقه رخ داده است.

متاسفانه باید گفت بر اساس آمار اعلام شده واحدهای تخریبی در شهرستان‌های غرب کشور بر اثر زلزله بسیار زیاد است. در این زلزله برخی روستاها صددرصد تخریب شده‌اند. همچنین ۱۲ هزارواحد مسکونی شهری و روستایی صددرصد تخریب شده و ۱۵ هزار واحد هم نیازمند تعمیر است.

زلزله کرمانشاه نشان دهنده عدم استحکام و مقاوم بودن ساختمان ها و واحدهای مسکونی می باشد. از سوی دیگر زلزله اخیر و موارد مطرح شده درخصوص پایین بودن ضریب ایمنی ساختمان‌های کشور موجب شد تا این موضوع به صورت جدی مورد توجه افکار عمومی قرار گیرد.

بر اساس آماری که رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران ارائه داده حدود ۹۰ درصد از ساختمان‌های استان تهران نیز توسط افراد فاقد صلاحیت ساخته می‌شود که آن را به عبور آسان از مساله کیفیت از سوی مسوولان ذی‌ربط نسبت می‌دهد. لذا به نظر می رسد فارغ از مسائل سیاسی و جناحی لازم است تا تدابیر جدی تری در این باره اندیشیده شود. این در حالی است که خرابی ساختمان ها درباره بیمارستان اسلام آباد که چند ماه از افتتاح آن نیز نمی گذرد رخ داد. حرف و حدیث ها درباره میزان تخریب ساختمان های مسکن مهر نیز بسیار زیاد می باشد.

صادق عزیزی دادستان عمومی و انقلاب شهرستان آسلام آباد غرب با اشاره به خبر بازداشت پیمانکار بیمارستان تازه تاسیس این شهرستان در تشریح جزئیات این خبر گفت: پس از وقوع زمین لرزه اخیری که در استان کرمانشاه به وقوع پیوست متاسفانه تعدادی زیادی از هم استانی‌های ما فوت کرده و بسیاری نیز دچار صدمات بدنی یا خسارات مالی شدند.

وی گفت: جای تعجب همگان براین بود که ساختمان بیمارستان تازه تاسیس این شهرستان که کمتر از یکسال از افتتاح آن می‌گذرد و بیمارستان معین برای مناطق زلزله زده محسوب میشد به نحوی دچار خسارت گردید که امکان خدمت رسانی درمانی به بیماران و مصدومان اعزامی ازشهرستان‌های سرپل ذهاب، دالاهو، گیلان غرب و قصر شیرین برای کادر درمانی به درستی میسر نگردید و ناگزیر تخت‌های بیمارستان به داخل حیاط منتقل و بیماران بستری شده نیز از بیمارستان خارج شدند که این امر علاوه بر این که خدمت رسانی کادر درمانی را با مشکلات زیادی مواجه کرد، باعث تشدید صدمات مصدومین اعزامی از شهر‌های زلزله زده شد.

بازدید کمیسیون عمران از مناطق زلزله زده

در این راستا حمید بنایی، نماینده مردم گناباد در مجلس با اشاره به زلزله غرب کشور و ورود کمیسیون عمران به این موضوع اظهار کرد: تیم های کارشناسی از طرف کمیسیون عمران به مناطق زلزله زده اعزام شده اند که بزودی گزارش این بازدید تهیه و در صحن علنی مجلس قرائت خواهد شد.

نماینده گناباد افزود: دو هفته دیگر اعضای کمیسیون عمران مجدد از مناطق زلزله زده جهت بررسی وضعیت امدادرسانی و عملکرد دستگاه ها بازدید خواهند کرد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در خصوص مسکن های مهر که در برخی رسانه ها به آن انتقاد شده بود ابراز کرد: بررسی های اولیه ما نشان می دهد شاکله و سازه اصلی این مسکن ها آسیب ندیده و فقط در و دیوار ها مشکل داشته ایم که معمولا در این نوع سازه ها طبیعی است ولی می توانستند با استفاده از مهارهایی این مشکل را نیز مرتفع کنند.

بنایی با اشاره به دستور مقام های قضایی درخصوص بازداشت پیمانکار بیمارستان هایی که حدود ۶ ماه گذشته افتتاح شده و امروز قابل استفاده نیست نیز افزود: برای ما قابل قبول نیست که پیمانکار و یا دستگاهی از بیت المال استفاده کند ولی رعایت اصول اولیه انجام نشود که کمیسیون عمران در بازدید از مناطق زلزله زده به این موضوع نگاه ویژه ای خواهد داشت.

مسکن‌های مهر بیمه‌نامه کیفیت ساخت نداشتند

گفته می‌شود در حادثه زلزله استان‌های غربی ایران بیشترین تخریب‌ها مربوط به ساختمان‌های مسکن مهر بوده است .

حسن قربانخانی، رئیس سازمان نظام مهندسی ایران گفت «سازمان نظام مهندسی هیچ نظارتی در ساخت واحدهای مسکن مهر نداشته و هیچ مهندس ناظری هم از سوی این سازمان برای واحدهای مسکن مهر معرفی نشده‌اند».» به گفته او، «برای ساخت مسکن مهر از سازمان نظام مهندسی درخواست مجری و مهندس ناظر نشد.»

صابر پیربرناش، مدیر روابط عمومی سازمان نظام مهندسی تهران هم گفت: «متولیان این طرح اعلام کردند که برای کاهش هزینه و افزایش سرعت ساخت نیازی به نظارت سازمان نظام مهندسی... نیست، در حالی که ساخت تمام ساختمان‌های شهری باید از طریق شهرداری و سازمان نظام مهندسی انجام شود.»

 همچنین گزارش‌ها حاکی از این است که این ساختمان‌ها هیچ گونه بیمه مهندسی از جمله بیمه‌نامه کیفیت ساخت نداشتند.

علی رضایی - مدیر بیمه‌های آتش سوزی بیمه ایران - در پاسخ به این که آیا ساختمان‌های مسکن مهر بیمه‌نامه‌ای داشتند، اظهار کرد: برای ساخت‌وسازها بیمه‌نامه‌ای به نام بیمه کیفیت ساخت وجود دارد و از دیدگاه شخصی من همه پیمانکارها باید اجبار داشته باشند تا این بیمه‌نامه را تهیه کنند.

وی ادامه داد: در تمام  دنیا وقتی می‌خواهند خانه‌ای بخرند یا بفروشند اولین مدرک مورد نیاز  این است که آن ساختمان بیمه‌نامه دارد یا خیر. به نظر من در ساخت و سازها در ایران نیز این بیمه‌نامه باید اجباری شود.

مدیر بیمه‌های آتش سوزی بیمه ایران افزود: اگر ساختمانی بیمه‌نامه تضمین کیفیت ساختمان داشته باشد کارشناس بیمه باید بر ساخت و ساز نظارت کنند و مطمئن شود که این ساختمان تا ۱۰ سال در مقابل تمام حوادث مقاوم است، چرا که سازنده باید ۱۰ سال تضمین کیفیت ساختمان را بدهد.

رضایی تشریح کرد: در مسکن‌های مهر ستون‌هایی که باید بتنی می‌بودند داخلش آجرهای سفالی ریخته‌اند و حتی میلگرد هم ندارند و این موضوع علت اصلی تخریب این ساختمان‌هاست. در واقع باید بگویم علت اصلی این تخریب‌ها عدم نظارت بر ساخت و ساز است، وگرنه زلزله حادثه طبیعی است که در همه دنیا اتفاق می‌افتد ولی ما چون نظارت دقیقی بر ساخت و سازهایمان نداریم زلزله را بلا می‌نامیم. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۴۵۸۲۲۱۹:۳۳:۱۰ ۱۳۹۶/۸/۲۵
برید سازنده و طراح این ساختمان را پیدا کنید و ازش تشکر کنید که جونتون را مدیونشون هستید. با چنین زلزله ای سازه سالم مانده بسیار خبر خوبی است و نشان میده که احتمالا این سازه تلفات جانی نداشته. این را هم بدونید که طبق آیین نامه طراحی ایران، به دلایل اقتصادی کلان، سازه ها به گونه ای طراحی میشن که در برابر چنین زلزله های قدرتمندی که دوره بازگشت بیش از 100 سال دارن (که بسیار بیشتر از عمر مفید سازه هست) صرفا پابرجا بمونن، روی سر ساکنین خراب نشن، و طبق اصطلاح آیین نامه سطح عملکرد life safety یا به فارسی حفاظت جانی داشته باشد. یعنی ساکنین زنده بمانند با وجود اینکه سازه آسیب جدی ببینه و دیگر قابل استفاده نباشد. این سازه به خوبی این عملکرد را از خود نشان داده. حالا شما طبق معمول با نظرات غیرکارشناسی و سوء استفاده از جو احساسی و با اهداف سیاسی سعی میکنید این پروژه و در واقع مهندسین ما رو بکوبید و تخریب کنید ولی بزودی خواهید دید همین تصاویر که شما با هدف تخریب مهندسین این ساختمان که در واقع جان هموطنان را نجات دادن منتشر کردید، در مقالات و کنفرانس ها، دانشگاه ها و کتاب ها به عنوان نمونه بسیار عالی از سطح عملکرد life safety مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
علی۱۴۵۸۵۴۲۰:۲۴:۲۱ ۱۳۹۶/۸/۲۵
علت خرابی مسکن مهر این است که نبشی ها و سپری های لازم در نما که بین کف و سقف و دیوارها پیوند ایجاد میکند اجرا نشده، خ راحت و کم هزینه میشد با اجرای آنها مانع از ریزش دیوارهای نما شد و دیوارها را به سقف و کف دوخت، علتش روح تنبلی و سهل انگاری است که در خیلی از ماها هست
عليرضا۱۴۵۸۹۳۲۲:۲۱:۲۸ ۱۳۹۶/۸/۲۵
درود تسليت به عنوان يك مهندس ساختمان: ايا نظام مهندسي جهت نظارت ساختمانهاي فوق الذكر هيچ در خواستي نداده بود؟ با دقت بيشتر در عكس ها كاملا مشهود هست كه ايراد از عدم نظارت مهندس مجري بر اجراي پيمانكار جز مانند سنگ كا و سفت كار ميباشد كه معمولا ديوار ها قفل و بسط ندارند
مهران۱۴۵۹۱۲۲۳:۲۵:۳۵ ۱۳۹۶/۸/۲۵
سو مدیریت در کشور بیداد میکند . تا زمانی که انتخاب مدیران سلیقه ای و باند بازیست کشور به سوی قه قرا خواهد رفت و نابودی در انتظار مردم عادیست . مدیرانی که حتی در دادن مجوز ساخت و ... تا مدیریت بحران در عرصه کشور فعالند نالایق و فاقد وجاهت کاریند . بایستی با مدیران کارامد و شایسته (با هر دین و مذهب و تفکر) تعویض گردند . افسوس که هیچ گاه میسر نخواهد شد و هر روز بدتر از دیروز خواهد بود .....
ناشناس۱۴۵۹۲۲۲۳:۴۹:۲۱ ۱۳۹۶/۸/۲۵
وقتی هر مهدکودکی مدرک مهندسی عمران میده و باحقوق ماهی یک میلیون تومان مجبورند برند سرکار، انتظار بیشتری داشتید؟ حالا اونهایی که بیشتر از نوک دماغشون رو نمیتونند ببیند تمام تلاششون رو بزارند تا حقوق پزشکها رو زیاد کنند.
Elias۱۴۵۹۲۷۰۰:۲۰:۱۷ ۱۳۹۶/۸/۲۶
چه عجب یک بنده خدا مسئول پیدا شد و زلزله را حادثه طبیعی قلمداد کرد. بقیه که برای رفع مسئولیت و بنام بلا کلأ گردن خدا می اندازند.
ناشناس۱۴۵۹۳۱۰۰:۲۸:۳۹ ۱۳۹۶/۸/۲۶
دقیقتر بگید که مسکن مهر بودند
ناشناس۱۴۵۹۴۹۰۱:۲۴:۴۷ ۱۳۹۶/۸/۲۶
بنظرم این بحران مسکن مهر و عدم مقاوم بودن ساختمان نمونه کوچک و البته گویایی از تمامیت بحران در کشور است. من البته به نقش مسئولان و مدیران در هر دولتی در بروز این فاجعه معتقدم ولی یک جنبه بسیار مهم دیگه رواج روحیه ای است که هر کس فقط باید به نفع خود برسد و در کار خود تا آنجا که می تواند "دزدی و کم کاری" نماید. پیمانکار این ساختمان همان کاری را انجام داده که ناظر ساختمان " احتمالن مبلغی رشوه گرفته" و به نفع خود اهمیت داده، همان کاری که در خودروسازی مشاهده می شود، در جامعه پزشکی مشاهده می شود، در هر جائی از جامعه که نگاه کنیم مشاهده می کنیم که هر کس در هر موقعیتی سعی می کند سوء استفاده کند!!1بدون اینکه کوچکترین تعهدی نسبت به دیگران احساس کند.
ناشناس۱۴۵۹۷۷۰۶:۵۷:۰۵ ۱۳۹۶/۸/۲۶
باز هم سیاسی کاری؟ شنیده ما حاکی از پیامی کاملا برعکس این است: "گفته می‌شود در حادثه زلزله استان‌های غربی ایران بیشترین تخریب‌ها مربوط به ساختمان‌های مسکن مهر بوده است " اتفاقا گفته می شود مسکن مهر اگر نبود آمار تلفات خیلی بیشتر می شد.
حسین۱۴۶۰۲۶۱۰:۰۶:۵۸ ۱۳۹۶/۸/۲۶
سلام چیزی که واضح و مشخص هست اینه که طراحی های جدید ساختمانها مشکل دار است و مشخصا دیوارهای ساختمانها در اکثر تصاویر دیده میشود که اسکلت و سقف و ستونهای ساختمانها سالم هستند ولی دیوارهای کاملا فرو ریخته است و این بعلت عدم تمهیدات لازم جهت اتصال محکم دیوارها به اسکلت ساختمان می باشد که لازم است در این باره بازنگری و اصلاحات انجام شود
امیر۱۴۶۰۳۷۱۰:۵۴:۱۰ ۱۳۹۶/۸/۲۶
به نظرم این خرابی ها چند علت دارد... عدم بکارگیری از نیروی متخصص و ورود اکثر اصناف به مقوله ساخت و ساز، استفاده از مصالح نامرغوب،عدم مسئولیت پذیری و نا آشنا بودن طراح و محاسب به رفتار سازه و مسائل اجرایی، دستمزد کم مهندسان ناظر از آنجا که یک مهندس ناظر برای نظارت یک ساختمان 5 طبقه که در یکسال بنا می شود کمتر از 5 میلیون دستمزد می گیرد و ...
علیرضا اکبری۱۴۶۱۹۳۱۷:۱۷:۱۲ ۱۳۹۶/۸/۲۶
انتهای مطلب ادعا کرده داخل ستون ها آجر سفالی بوده و میلگرد هم نداشته!!! علی الظاهر نویسنده ی مطلب تحت تأثیر عکس ناشیانه ای قرار گرفته که از ملات روی ستون، در فضای مجازی پخش شده. به لحاظ فنی امکان ندارد ستون به آن شکل که نویسنده ادعا کرده باشد. (عکس واقعی ستون هم منتشر شده) جدای از این، سرِ پا بودن ساختمان حاکی از استحکام ستون ها است...
ناشناس۱۴۸۰۵۰۱۴:۱۶:۰۷ ۱۳۹۶/۸/۲۹
بیمه‌نامه کیفیت حرف مزخرف استاندارد واستحکام لازم باید داشته باشه هزینه چرا اضافه میکنیدبه بیمه و5-6 جا دیگر هزینه بدهید که درست نمی شود فقط ستاندارد واستحکام لازم باید داشته باشه
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

پربحث‌های دیروز

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  3. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  4. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  5. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

  7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

  9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

  10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

  11.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  12.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

  13. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

  14. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

  15. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  12. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  13. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  14. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  15. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  16. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  17. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  18. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  19. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

آخرین عناوین