پایگاه خبری گلوبال تایمز گزارش می دهد: قمار آمریکا در اوکراین

گروه جهان الف،   4020318098 ۴۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

پایگاه خبری گلوبال تایمز در گزارشی می نویسد: «نخبگان سیاسی آمریکا، ابعاد سیاسی، اقتصادی و نظامیِ جنگ اوکراین را به بدترین شیوه ممکن پیش‌بینی کردند و به این دلیل، این جنگ به جای اینکه به زعم آن ها از هژمونی جهانی آمریکا حراست کند، عملا آن را بیش از گذشته در سراشیبی سقوط قرار داده است.»

قمار آمریکا در اوکراین

به گزارش الف؛ پایگاه خبری "گلوبال تایمز" در گزارشی با اشاره به مدل کنشگری دولت آمریکا در قالب معادله جنگ اوکراین، به این نکته می پردازد که آمریکا با هدف حراست از هژمونی جهانی خود، بر شعله‌های آتش این جنگ دمید اما آنچه در عمل اتفاق افتاده، نه تنها شکست آمریکا را به همراه داشته بلکه روندِ سقوط هژمونی جهانی این کشور را بیش از پیش تسریع کرده است. 

پایگاه خبری گلوبال تایمز در گزارش خود می نویسد:

« اینطور به نظر می رسد که جنگ اوکراین در حال تبدیل‌شدن به یک بن بست خونین و یا یک نسخه موفقِ روسی از جنگ فرسایشی است. در این راستا، برخی استدلال می کنند که بدترین کابوس ژئوپلیتیک آمریکا می تواند به واسطه جنگ اوکراین، رنگِ واقعیت به خود بگیرد. البته که نخبگان سیاسی آمریکایی اصلی‌ترین مقصران وقوع چنین فاجعه ای برای کشورشان خواهند بود. 

بر اساس تمامی شواهد و قرائن، ایالات متحده آمریکا از حیث قدرت جهانی وارد مرحله انحطاط شده است. منشا اصلی این ماجرا این است که قمارهای ژئوپلیتیکی که این کشور در مدت اخیر انجام داده، به جای اینکه تا حدی، موقعیت هژمونیک ادعاییِ آن را تقویت کنند، عملا فرآیند فروپاشی آن را تسریع کرده اند. 

هنگامی که روسیه در سال 2022 عملیات نظامی خود علیه اوکراین را آغاز کرد، برخی از این اقدام روسیه شگفت زده شدند زیرا اینطور تحلیل می کردند که این اقدام روس ها در چهارچوب منافع ملی‌شان قرار ندارد. پیش از آغاز حمله روسیه به اوکراین، بسیاری از جریان های سیاسی و رسانه ای آمریکایی نسبت به این اقدام روسیه هشدار می دادند و از تحمیل هزینه های سنگین از سوی غرب علیه روسیه خبر می دادند، با این حال، دروغ پردازی های گسترده دولت آمریکا و سیاستمداران آن در موقعیت های مختلف بین المللی، همه و همه روسیه و البته بسیاری از کشورهای جهان را مطمئن ساخته بود که آمریکا صرفا بلوف می زند و کاری از آن ساخته نیست. 

در این راستا، یکی از روزنامه نگارانی که وضعیت کنونی آمریکا را پیش بینی کرده بود، "جو لوریا" نام داشت. او برای رسانه ای با نامِ "کنسرسیوم نیوز" کار می کرد. رسانه ای که توسط "رابرت پَری"، بنیانگذاری شد. وی یک روزنامه نگار شناحته شده بود که مجبور شد رسانه های جریان اصلی آمریکا را به دلیل اقداماتش در زمینه افشای نفاق، دورویی و سیاست خارجی مجرمانه ایالات متحده آمریکا ترک کند. 

در تاریخ 4 فوریه سال 2022، لوریا در مقاله ای نوشت که "آمریکا سعی دارد روسیه را از طریق اعمال تحریم‌های تنبیهی علیه آن و معطوف کردن سیل محکومیت ها به سمتِ آن، هدف تقابل قرار دهد. سناریویی که در قالب معادله جنگ اوکراین می تواند رنگ واقعیت به خود بگیرد". 

آمریکا سابقه ای طولانی در تحریک جنگ های مختلف دارد. جنگ هایی که هدف اصلی و اساسی آن ها حراست از هژمونی ادعایی آمریکا در جهان است. نمود عینی این مساله قبل از جنگ اوکراین را می توان در حمله شوروی به افغانستان در سال 1979 و یا حمله عراق به کویت در سال 1990 مشاهده کرد. دلایل زیادی وجود دارند تا حدس بزنیم که آمریکا تفکرات مشابهی را در مورد جنگ اوکراین نیز داشته است. اهمیت راهبردی اوکراین برای روسیه به خوبی قابل درک است. پس از آنکه جنگ اوکراین شروع شد، اینطور گفته شد که قبل از فوریه سال 2022، مقام های آمریکایی تحلیل های مختلفی را در مورد شانس بالای آمریکا جهت تحریک یک جنگ در اوکراین داشته اند که البته رئیس جمهور اوکراین نیز در برابر آن مقاومتی نکرده است. 

در این راستا، نشریه "اینترسپت" می نویسد که "سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا) به شدت نسبت به اوکراین بدبین بود. به نحوی که حتی مقام های ارشد به جو بایدن رئیس جمهور آمریکا گفتند که بهترین گزینه برای آمریکا در قبال اوکراین و درگیری های آن با روسیه این است که نیروهای اوکراینی در برابر مسکو وارد نوعی جنگ چریکی شوند."

چند ماه قبل از آغاز جنگ اوکراین، رسانه "یاهو نیوز" به نقل از منابع آگاه در سازمان سیا گزارش داد که آمریکا در حال آموزش دادن به گروه های چریکی جهت مقابله با روس ها و کشتن سربازان روسی است. در واقع، آمریکا بار دیگر سعی داشته تا از الگوی سنتی خود در قالب جنگ سرد استفاده کند که اقدام به آموزش نیروهای شبه نظامی می کرد تا آن ها، منافع این کشور را به پیش برند. 

در گذشته، آمریکا از گسترش ناتو به سمت شرق شدیدا حمایت می کرد. اقدامی که حقیقتا تحریک آمیز بوده و هست همانطور که اتحاد نظامی روسیه با کشوری نظیر مکزیک که در جوار مرزهای آمریکا است، برای آمریکا تحریک کننده است. با این همه، آمریکا علی رغم دانستن تهدیدات این مساله، باز به کنشگری تحریک آمیز خود ادامه داد و حتی درخواست های روسیه جهت مواجهه با موضوع از منظر سیاسی و دیپلماتیک را نیز رد کرد. آمریکا شدیدا خواهان آن بوده و هست که جنگی خونین را علیه روسیه(در قالب جنگ اوکراین) مدیریت کند. 

آمریکا همچنین به دنبال ایجاد یک رژیم تحریمی علیه روسیه بود تا این کشور را به کل از تجارت جهانی به ویژه با اروپا حذف کند. این مساله توضیح می دهد که چرا آمریکا و انگلستان قویا با وجود تلاش های صلحی که می توانستند به جنگ اوکراین در ماه آپریل سال 2022 خاتمه دهند، مخالفت های جدی را ابزار کردند و نگذاشتند این تلاش ها به نتیجه برسند. 

به دلیل اینکه نخبگان سیاسی آمریکا، ابعاد سیاسی، اقتصادی و نظامی جنگ اوکراین را به بدترین شکل ممکن پیش بینی کردند، این جنگ به جای اینکه به زعم آن ها از هژمونی جهانی آمریکا حراست کند، عملا آن را بیش از گذشته در سراشیبی سقوط قرار داده است. در این رابطه، "فیونا هیل" از مقام های سابق دولت آمریکا می‌گوید که "جنگ اوکراین احتمالا رویدادی است که جلوه ای عینی از به سر آمدن دوران هژمونیک آمریکا در عرصه نظام بین الملل را رونمایی می کند". 

در این رابطه رهبران آمریکا فقط و فقط باید خود را سرزنش کنند. اینکه آن ها مدام به دنبال توسعه برتری جهانی خود باشند و به هر کاری دست بزنند، چیزی شبیه به یک جنون و دیوانگی است. در دهه های گذشته، رهبران آمریکا تلاش های زیادی را برای حراست از موقعیت بین المللی آمریکا انجام دادند، اما شکست خوردند. حال باید این سوال را مطرح کرد که آیا اکنون که وضعیت به موقعیت سرنوشت سازی رسیده، واقعا فردی نظیر بایدن و متحدانش در قدرت، توانِ نجات آمریکا را دارند؟ اقدامی که رهبران بزرگتری قبل از وی در تحقق آن متحمل شکست شده اند.»

 

لینک: 

https://www.globaltimes.cn/page/202306/1291779.shtml

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۰۸۶۹۱۲۰۰:۲۰:۲۸ ۱۴۰۲/۳/۲۰
امریکا جنون قدرت داره وهمین جنون پایینش میکشه دیروزود داره اما سوخت وسوز نداره
ناشناس۳۰۸۷۳۷۶۱۱:۳۰:۵۲ ۱۴۰۲/۳/۲۰
امریکا شیطان بزرگ عامل اصلی جنگ افروزی و ناامنی و ترور در منطقه و جهان است.
ناشناس۳۰۸۷۴۶۰۱۲:۰۰:۳۸ ۱۴۰۲/۳/۲۰
امریکا جنگ طلب ترین کشور دنیاست یانکی ها 750 پایگاه در 80 کشور دارند امریکا 230 سال از عمر 246 ساله خود را درگیر جنگ بوده است بودجه نظامی امریکا معادل 39 درصد از کل هزینه های نظامی جهان است.
ناشناس۳۰۸۶۹۴۵۰۱:۰۱:۴۶ ۱۴۰۲/۳/۲۰
والا بیشتر به نظر قمار روسیه بود که البته باخت.
ناشناس۳۰۸۷۱۶۶۰۹:۰۹:۰۴ ۱۴۰۲/۳/۲۰
اوکراین جزو روسیه بود و با دسیسه امریکایی از روسیه جداش کردن و لذا روسیه حق داره خاک خودش رو پس بگیره در ضمن وقتی کل اروپا و امریکا حامی اوکراین هستن و نتونستن کاری بکنن پس قمار رو باختن و این روسیه است که پیروزه .
علی۳۰۸۷۳۴۴۱۱:۱۹:۳۴ ۱۴۰۲/۳/۲۰
اطلاعات خودت را بالا ببر ، کیف یکی از قدیمی ترین شهر های اروپا هست، پیدایش اوکراین بر میگرده به سال 1147 میلادی است که ۶۶۵ سال قبل از پیدایش روسیه است ، آبخازیا و و سوخومی گرجستان چطور ؟ اونا هم جز روسیه بودن ؟
ناشناس۳۰۸۷۴۳۸۱۱:۵۲:۲۸ ۱۴۰۲/۳/۲۰
ناتو در مرزهای شرقی اوکراین سامانه موشکی مستقر کرده بود و تهدید امنیتی برای مسکو ایجاد کرده بود لذا روسیه حق داشت برای دفاع از خودش با اوکراین مقابله کند.
ناشناس۳۰۸۷۴۲۹۱۱:۵۰:۲۵ ۱۴۰۲/۳/۲۰
با این منطق ما هم باید خیلی جاها را پس بگیریم
بی نام۳۰۸۷۲۶۲۱۰:۰۷:۳۹ ۱۴۰۲/۳/۲۰
ببخشید شما اصلا تو باغ نیستید که علت جنگ چیه
ناشناس۳۰۸۷۳۶۷۱۱:۲۸:۴۱ ۱۴۰۲/۳/۲۰
علت رو که همه میدونن .. امریکای جهان خوار ..استکبار .. غرب .. مگه همیشه همین نبوده ؟
ناشناس۳۰۸۷۳۶۵۱۱:۲۸:۰۶ ۱۴۰۲/۳/۲۰
بازنده اصلی جنگ اوکراین اروپایی ها هستن.
اسفندیار رفیعی کشتلی۳۰۸۶۹۶۷۰۱:۵۵:۲۶ ۱۴۰۲/۳/۲۰
آمریکا تمام شد و صدای شکستن استخوانش حتی مزدورانش را هم به وحشت انداخت
محمد گرامی نژاد۳۰۸۶۹۷۲۰۲:۱۰:۳۵ ۱۴۰۲/۳/۲۰
خوب فعلا پوتین رییسه همین
ناشناس۳۰۸۷۴۰۲۱۱:۴۱:۳۳ ۱۴۰۲/۳/۲۰
بایدن با زیرکی و حیله گری روسیه را انداخت توی تله.فقط در باخموت ۲۵ هزار سرباز روس کشته شدند یعنی ۴ برابر کل تلفات آمریکا در عراق و افغانستان ! روسیه بازار گاز اروپا را که اون همه هزینه براش کرد از دست داد. و تاثیر تحریم ها هم شدت گرفته... بازنده اصلی روسیه است و اوکراین گوشت قربانی
ناشناس۳۰۸۷۶۰۵۱۳:۱۶:۰۷ ۱۴۰۲/۳/۲۰
با قطع صادرات گاز روسیه به اروپا بسیاری از کارخانجات بزرگ اروپا تعطیل شدند و بهای انرژی 145 درصد گران شد روسیه صادرات نفت و گاز خود را به چین و اسیا تغییر داد و تحریم ها را خنثی کرد بازنده جنگ اوکراین مردم اروپا هستن.
محمودزاده۳۰۸۷۰۲۵۰۶:۰۷:۳۸ ۱۴۰۲/۳/۲۰
علاف شدن آمریکا در برجام باعث پررو شدن آقای پوتین شد نوش جانش چرا که آقای پوتین فرو پاشی اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی سابق را از چشم آمریکا می داند و در پی انتقام است.
ناشناس۳۰۸۷۰۵۱۰۶:۴۸:۴۲ ۱۴۰۲/۳/۲۰
فعلاً که روسیه تو باتلاق افتاده و قدرت نظامی اش زیر سئوال رفته
علیجانی۳۰۸۷۱۳۰۰۸:۳۷:۳۲ ۱۴۰۲/۳/۲۰
امریکا 20 سال مردم مظلوم افغانستان را کشت و اموالشان را تاراج کرد حالا هم با تحریک اوکراین جنگی راه انداخته که فقط سودش برای امریکا است . زندگی امریکایی ها و غرب در جنگ است
ناشناس۳۰۸۷۳۷۴۱۱:۳۰:۱۵ ۱۴۰۲/۳/۲۰
میشه بگی چجوری امریکا اکراین رو تحریک کرد که روسیه بهش حمله کنه؟
ناشناس۳۰۸۷۴۴۴۱۱:۵۴:۴۹ ۱۴۰۲/۳/۲۰
امریکا با مستقر کردن سامانه موشکی در شرق اوکراین روسیه را تهدید و تحریک به جنگ کرد.
ناشناس۳۰۸۷۴۳۷۱۱:۵۲:۱۵ ۱۴۰۲/۳/۲۰
حالا که امریکا داوطلبانه از افغانستان رفت افغانها با طالبان خوشبخت شدند ؟؟
ناشناس۳۰۸۷۶۰۹۱۳:۱۷:۱۵ ۱۴۰۲/۳/۲۰
امریکا مفتضحانه بعد از 20 سال در جنگ افغانستان شکست خورد و طالبان دوباره به قدرت برگشت.
ناشناس۳۰۸۷۱۴۶۰۸:۵۲:۰۲ ۱۴۰۲/۳/۲۰
کاری برای روسیه ندارد مکان آن دقلک را بزند و آن را بکشد
ناشناس۳۰۸۷۳۵۸۱۱:۲۶:۱۴ ۱۴۰۲/۳/۲۰
روسیه در مقابل امریکا و ناتو کل نیروهای نظامی غرب مقاومت کرده و این به معنای پیروزی است.
ناشناس۳۰۸۷۰۷۹۰۷:۴۰:۳۲ ۱۴۰۲/۳/۲۰
سیاست در کل اون چیزی که ما میبینیم نیست و همه ی اینها یک تحلیل و باید در کنار ۱۰۰ تا تحلیل دیگه بذاری تا بتونی بگی آمریکا شاید رو به افول است.
ناشناس۳۰۸۷۴۷۰۱۲:۰۷:۱۱ ۱۴۰۲/۳/۲۰
همه تحلیلگران و حتی سیاستمداران جهان فهمیدن و این هم ریشه اصلی آن به ایران بر می گردد با شکست دادن آمریکا در خاورمیانه
ناشناس۳۰۸۷۶۴۶۱۳:۳۰:۱۶ ۱۴۰۲/۳/۲۰
اگه شکست خورده بود که تا حالا خاورمیانه رو ترک کرده بود الان بیشترین مراوده سیاسی و اقتصادی با تمام همسایگان ایران داره
تیان۳۰۸۷۰۹۷۰۷:۵۸:۵۷ ۱۴۰۲/۳/۲۰
یعنی برای روسیه که تنها در طرف دیگر جنگ هست هیچ هزینه و سختی نداره و راحت جنگ رو ادامه میتونه بده با اینهمه تحریم‌ها؟
ناشناس۳۰۸۷۱۱۱۰۸:۱۸:۴۱ ۱۴۰۲/۳/۲۰
ازدیدگاه عقب نشینی دلار شاید این دیدگاه درست باشه اما اگر با آمارهای دیگر نگاه کنیم سهم آمریکا از تکنولوژی، نفت و گاز و نیروی نظامی بدتر نشده ولی در عوض رقبا افت کردند. بدون بزرگنمایی آمریکا بالاخره یکجایی رقابت اقتصادی به جنگ میرسه و هزینه چندجانبه هم داره اما سهم این هزینه باید برای همه رقبا دیده شود.
ناشناس۳۰۸۷۱۳۸۰۸:۴۳:۳۷ ۱۴۰۲/۳/۲۰
فعلا پوتین تو گل مونده
ناشناس۳۰۸۷۳۶۹۱۱:۲۹:۲۴ ۱۴۰۲/۳/۲۰
زلنسکی با وجود میلیاردها دلار کمک های نظامی امریکا و غرب در باتلاق گیر افتاده است.
رضا۳۰۸۷۱۴۷۰۸:۵۲:۰۸ ۱۴۰۲/۳/۲۰
استخوانهای لیوپارد در اکراین خورد شد قبلش خیلی سرو صدا میکرد
مرتضی بابلی۳۰۸۷۲۳۴۰۹:۴۴:۳۲ ۱۴۰۲/۳/۲۰
البته بنظرم این حرکت روسیه نشون میده دنیا چقدر بی در وپیکر هست لذا بنظرم برای زنده موندن باید خودمون رو قوی کنیم .
ناشناس۳۰۸۷۲۴۷۰۹:۵۴:۳۴ ۱۴۰۲/۳/۲۰
کار خداست دیگه. آمریکا و اسرائیل میخواستند توان نظامی اقتصادی ایران را در سوریه فرسوده کنند ولی در اکراین سر خودشان آمده...
م۳۰۸۷۲۹۵۱۰:۳۲:۴۹ ۱۴۰۲/۳/۲۰
بهتره بگید قمار پوتین در اکراین
ناشناس۳۰۸۷۲۹۹۱۰:۳۶:۲۰ ۱۴۰۲/۳/۲۰
مردم جهان پشت سر اوکراین هستند و تا متجاوز به مرزهای خود بر نگردد صلحی در کار نیست
ناشناس۳۰۸۷۵۳۲۱۲:۴۴:۴۵ ۱۴۰۲/۳/۲۰
اگر چین و هند و برزیل و عربستان و امارات و .... هم جزو مردم دنیا حساب کنی، بعید می‌دونم اینا پشت اوکراین باشن!!!!
ناشناس۳۰۸۷۳۳۵۱۱:۱۲:۴۵ ۱۴۰۲/۳/۲۰
قمار هر دو طرف بود .این وسط کسی برنده نیست قطعا میلیاردها دلار هزینه امریکا در اوکراین بدون هزینه داخلی و بین المللی نخواهد بود . روسیه در حال فرسایش و اوکراین هم خاکستر شد.
ناشناس۳۰۸۷۵۰۵۱۲:۲۳:۱۰ ۱۴۰۲/۳/۲۰
برنده ایران بود که دیگر رویش به آن شدت تمرکز ندارند.
ناشناس۳۰۸۷۴۳۱۱۱:۵۱:۰۹ ۱۴۰۲/۳/۲۰
فکر کنم پوتین جنگ را شروع کرد یادم هست می گفتن میخاد حمله کنه مدام می گفت که غرب داره تبلیغ می کنه و دروغ میگه ولی حمله کرد خب گرفتن سرزمین کشور دیگه تجاوز هست صدام هم عینا همین کار را با ما کرد
ناشناس۳۰۸۷۵۶۱۱۲:۵۹:۴۴ ۱۴۰۲/۳/۲۰
پوتین حمله کرده،حالا هم مونده توی گل،بعد‌ میگین امریکا مقصره چون‌از اوکراین حمایت کرده
ناشناس۳۰۸۷۷۱۸۱۴:۱۱:۲۱ ۱۴۰۲/۳/۲۰
روسیه کشوری کمونیست و بی خدا به زودی به زباله دان تاریخ می بره توهم قدرتمند بودنش را.قدرت به داشتن بمب و اسلحه نیست که البته دیدیم این را هم مانند بادکنک بادش کرده بودند و هیچ نبود و نیست و نخواهد بود..کدام علم .کدام اقتصاد.کدام پشتوانه مردمی و جهانی را روسیه دارد.حتی سربازانش فرار می کنند.درجه دارانش مهمات در بازار آزاد می فروشند..روسیه بازنده اصلی جنگ است و اگر ببیند کارش تمام است از بمب اتم استفاده می کند مانند صدام که روزهای آخر جنگ شیمیایی می زد حتی به مردم خودش..
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. من عجله ندارم!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  7. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  12. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  17. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  18. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  21. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  22. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  23. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  24. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  25. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

آخرین عناوین