چرا غربي‌ها دين گريز شدند؟

محسن اختیاری، گروه تعاملی الف،   4010902012 ۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۳ تکراری یا غیرقابل انتشار
چرا غربي‌ها دين گريز شدند؟

در باورهاي عمومي امروز غرب را مهد تمدن و تكنولوژي و فرهنگ مي‌پندارند كه جذابيت‌هايي دارد براي جذب بسياري نخبگان ساير ملل جهان؛ اگرچه امروزه غرب از بحران شديد افول معنويت و اخلاق رنج مي‌برد اما در واقعيت جذابيت‌هايي دارد كه اقشار بسياري از سرآمدان علم و فرهنگ جهاني را به خود جلب مي‌نمايد تا جايي كه به عنوان يك واقعيت غيرقابل انكار بسياري نخبگان و دانشمندان ما نيز مجذوب آن شده در آن ديار زندگي و فعاليت مي‌كنند.

اما همين به اصطلاح مدينه فاضله نيز دوران تاريك و سياهي را پشت سرگذاشته كه عموما آنرا تحت عنوان قرون وسطي ياد مي‌كنند. قرون وسطي يا سده‌هاي ميانه كه عموما از سده پنجم تا پانزدهم ميلادي را در بر مي‌گيرد دوران تاريكي در غرب است كه دوره افول علم و اخلاق و انسانيت بود. دوره‌هايي كه با قدرت گرفتن صاحبان كليسا فساد، وحشت و ارعاب به اوج خود رسيده و علم و اخلاق و صاحبان آن جايي براي عرض اندام نداشتند. در اين دوره پاپ و بزرگان كليسا كه خود را جانشينان خدا بر زمين مي‌پنداشتند به جنايت و فساد و خوشگذراني و ثروت اندوزي پرداخته و صاحبان علم و معرفت جز انزوا و شكنجه حاصلي برداشت نمي‌كردند.

ماجراي گاليله و محاكمه معروفش از برگ‌هاي سياه تاريخ در قرون وسطي است. گاليله به عنوان يكي از بزرگترين مكتشفان و دانشمندان تاريخ علم با كشف اين واقعيت بزرگ كه زمين كره ايست كه به دور خورشيد در حركت است گام بزرگي در راه پيشرفت علوم تجربي برداشت اما پاپ و صاحبان كليسا كه زمين را مركز هستي و خود را جانشينان خدا و حاكمان بلامنازع عالم مي‌دانستند كه خورشيد و كل عالم هستي به دورشان مي چرخد او را به كفر محكوم نموده و سرنوشتي جز محاكمه و شكنجه براي اين دانشمند بزرگ رقم نزدند.

اما ماحصل اين دوران سياه و تاريك بشريت و قدرتنمايي و جنايات صاحبان كليسا كه چيزي جز دين گريزي غربيان را به دنبال نداشت سرانجام با فرا رسيدن دوره اي كه از آن تحت عنوان رنسانس ياد مي‌شود رو به افول نهاد. رنسانس كه در لغت به معناي تولد دوباره يا زايش مجدد است دوره تجدد علم و فرهنگ و تكنولوژي در غرب بود كه همراه با انقلاب‌هاي بزرگ فرهنگي و صنعتي سرانجام پيشرفت و گسترش روزافزون علم، دانش، فرهنگ، ادبيات و تكنولوژي را به دنبال داشت كه همگي ما خوب يا بد از ماحصل دستاوردهاي آن بويژه در زمينه هاي تكنولوژي بهره مي‌بريم. اما اين پيشرفت‌ها بار ديگر انسان را از آن سوي بام به پايين انداخت بگونه ايكه بروز جنگ‌هاي ويرانگر و افول معنويت و اخلاق بار ديگر به معضل بزرگ اين روزهاي بشري بويژه در غرب مبدل گرديد. حال آنكه سرانجام اين فراز و فرودهاي نسل بشر او را به كجا رهنمون گردد پرسشي است كه تنها زمان پاسخگوي آن خواهد بود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۷۷۵۹۳۶۱۷:۰۹:۴۳ ۱۴۰۱/۹/۳
همانطور که نوشتید شاید غربیها دین گریز شدند اما الان لزوما دین گریز نیستند. ولی اگر باز هم کلیسا حاکم شود باز هم ممکن است دین گریز شوند.
ناشناس۲۷۷۵۹۷۱۱۸:۵۷:۱۸ ۱۴۰۱/۹/۳
چه کسی گفته مردم در غرب دین گریز شدند. احتمالا هرگز در غرب زندگی نکرده. سی سال هست که در یکی از شهرهای امریگای شمالی زندگی میکنم. در این سی سال دارم میبینم که صدها کلیسای جدید و با شکوه ساخنه شده که اغلب یکشنبه ها مملو از مردم مذهبی در جلسلت مختلف هست.
ناشناس۲۷۷۶۰۸۰۲۳:۱۵:۳۳ ۱۴۰۱/۹/۳
همیشه نویسنده و سخنوران انقلابی که حالا هم در مصدر امور و مرکز تصمیم سازی هستند بعد از انقلاب می نوشتند و می گفتند و ما می خواندیم که یکی از دلایل اصلی انقلاب مشروطه مردم ایران این بوده که مردم می دیدند از یک طرف زمامدارانشان بارها در برابر روسیه شکست تحقیر امیز خوردند ولی همین ژاپن که یک کشور اسیایی بود دو سال قبل از انقلاب مشروطه توانسته بود روسیه را شکست تحقیر امیزی دهد. از انطرف مردم ایران می دیدند که همه کشورهای همسایه مانند عثمانی و روسیه هر روز دارند بسرعت صنعتی و پیشرفته می شوند ایران عقب مانده است.
عمران۲۷۷۵۹۳۹۱۷:۱۴:۳۴ ۱۴۰۱/۹/۳
فرضتان درست نیست. در بسیاری از کشور های غربی اتفاقا باورهای دینی در بین بخش عمده ای از مردم بسیار قوی و ریشه دار است. البته با این تفاوت که آنها که دیندار هستند عمدتا با اختیار دیندار شده اند و آنها که تمایل فطری درشان بیدار نشده نیازی به تظاهر و اجبار نمیبینند.
ناشناس۲۷۷۵۹۴۰۱۷:۱۷:۱۸ ۱۴۰۱/۹/۳
لطفا مقایسه کنید دین داری رو در بین متولدین دهه ۲۰ و ۳۰ و ۴۰ رو با دین داری جوانان متولد دهه ۶۰ و ۷۰ و ۸۰
علی۲۷۷۵۹۶۵۱۸:۴۴:۴۰ ۱۴۰۱/۹/۳
سید جمال الدین گفت رفتم فرنگ اسلام دیدم مسلمان ندیدم و آمدم ایران مسلمان دیدم اما اسلام ندیدم.حساب سیاستمداران غربی از میانگین مردم این کشورها جداست و دین حقیقی درهمه جای دنیا مقبول است.
ناشناس۲۷۷۶۰۸۲۲۳:۱۶:۴۹ ۱۴۰۱/۹/۳
فقط خواهشا از لفظ تولید کننده مرغ و تخم مرغ و دارو و لوازم خانگی و.... استفاده نکنید. در ایران ما تولید کننده مرغ و تخم مرغ و دارو لوازم خانگی ونداریم. وقتی 92 درصد دان و واکسن و دارو مرغ و تخم مرغ و قطعات اصلی لوازم خانگی وارداتی است یا 95 درصد مواد اولیه دارو از خارج میاد اسم اینها تولید کننده نیست. اسم اینها مونتاژ کننده و خطوط بسته بندی است که خودشان را جای تولید کننده جا زدند تا از رانت بسیار بالا دلار 4200 تومنی و الان دلار 26 هزار تومنی با پرت بسیار بالا استفاده کنند.
ناشناس۲۷۷۶۰۹۳۲۳:۳۵:۱۸ ۱۴۰۱/۹/۳
شرقی ها هم که روسیه و چین دین گریز بودند الان خیلی ها هم اضافه شدند روی غرب رو کم کردند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین