داوطلبان کنکور موش آزمایشگاهی نیستند

گروه تعاملی الف،   4010616012 ۷۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

در این وضعیت اقتصادی نباید با وضع قوانین ناعادلانه به مردم هزینه‌ اضافی تحمیل کرد. با مصوبه جدید، کنکور هم‌‌چنان درصد قابل توجهی از پذیرش را بر عهده دارد و خرید کتاب‌های تستی و خدمات آموزشی برای کنکور ادامه‌ خواهد یافت.

داوطلبان کنکور موش آزمایشگاهی نیستند

گروه تعاملی الف - فضل الله عرب:

مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی پنج موضوع اصلی دارد:

یک. حذف دروس عمومی از کنکور

دو. حذف زیرگروه‌ها

سه. برگزاری دو کنکور در سال که نتایج هرکدام بهتر بود برای داوطلب در نظر گرفته می‌شود و نتایج هر کنکور تا دوسال اعتبار دارد (شرکت در دو کنکور اجباری نیست)

چهار. برگزاری کنکور فقط از دروس تخصصی

پنج. اعمال تاثیر قطعی معدل (برای کنکور ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ به میزان چهل درصد از دروس دوازدهم، برای کنکور ۱۴۰۴ به میزان پنجاه درصد از دروس یازدهم و‌دوازدهم و برای کنکور ۱۴۰۵ شصت درصد از هر سه پایه دهم، یازدهم و‌ دوازدهم)

این مصوبه سرشار از ایراد است و تک‌تک بندهای آن ایراد و‌ اشکال دارد در این یادداشت به صورت مفصل به ذکر ایرادات آن می‌پردازیم. قبل از ورود به جزییات مصوبه باید بگوییم شورای عالی انقلاب فرهنگی اساساً قانون‌گذار نیست و سیاست‌گذار است. قانون‌گذاری در حوزه کنکور توسط این نهاد، شأن مجلس شورای اسلامی (قوه‌مقننه) را زیر پا گذاشته است.

و اما بررسی ایرادات مصوبه:

طبق این مصوبه برای کنکور ۱۴۰۲، ۴۰٪ نتیجه آزمون را امتحانات کتبی سال دوازدهم که توسط آموزش و‌ پرورش برگزار می‌شود و ۶۰٪ نتیجه‌ی داوطلب را کنکوری که توسط سازمان سنجش برگزار می‌شود تشکیل خواهد داد. برای کنکور ۱۴۰۳ هم به همین منوال خواهد بود اما برای داوطلبان کنکور ۱۴۰۴، ۵۰٪ نتیجه آزمون را نمرات امتحانات کتبی پایه یازدهم و‌ دوازدهم تشکیل خواهد داد. اولین ایراد ریاضی مصوبه همین است که این درصد وزنی بر چه اساسی به دست آمده است؟ مثلا چرا سوابق تحصیلی باید ۴۰٪ اهمیت داشته باشد؟ چرا ۳۸٪ نه و‌ چرا ۴۲٪ نه؟ بر اساس کدام‌ مدل ریاضی و کارشناسی به این نتیجه رسیده‌اید؟ برای کنکور ۱۴۰۴ که امتحانات کتبی یازدهم هم حائز اهمیت خواهد شد این درصد از میزان ۴۰٪ به ۵۰٪ افزایش یافته! شورای انقلاب فرهنگی باید توضیح دهد که چرا برای کنکور ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ امتحانات پایه دوازدهم ۴۰٪ تاثیر دارد اما برای ۱۴۰۴ که نمرات پایه یازدهم هم به آن اضافه می‌شود این درصد از ۴۰٪ به ۵۰٪ می‌رسد؟ یعنی فقط ۱۰٪ !! بهتر نبود مثلا برای کنکور ۱۴۰۲ فقط ۲۰٪ نتیجه را سوابق تحصیلی تشکیل دهد و به مرور که امتحانات یازدهم هم به سوابق تحصیلی داوطلب اضافه شد ۲۰٪ دیگر به آن اضافه شود و بشود ۴۰٪ و برای کنکور ۱۴۰۵ که نمرات کتبی هر سه پایه موجود بود این درصد به ۶۰٪ برسد؟ هر پایه ۲۰٪ اضافه شود؟ این بازی با عددها نشان می‌دهد اعضای شورا فقط یک‌چیزی روی کاغذ نوشته‌اند! بدون اینکه روی این اعداد و‌ درصد‌ها کار کارشناسی و علمی صورت گرفته باشد. جالب اینجاست که اعضای شورا، دکتر و‌ هیئت علمی هستند و‌ عجیب است که چرا درباره‌ی این درصدها افکار عمومی را قانع نمی‌کنند.

امنیت امتحانات نهایی و کنکور برقراری امنیت کنکور سراسری که طی ۴ روز برگزار می‌شد بسیار چالش‌برانگیز بود. با اینکه حراست سازمان سنجش، وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی، پلیس فتا و ... و... در این ۴ روز بسیج می‌شوند تا کنکور در صحت و‌ سلامت برگزار شود باز هم درز سؤالات به کانال‌های تلگرامی و شبکه‌های اجتماعی تا به اینجا اجتناب‌ناپذیر بوده. سازمان سنجشی که تنها تخصصش برگزاری ازمون‌هاست برای برقراری امنیت ازمون‌ها دچار چالش می‌شود حالا آموزش و پرورش که محدودیت نیرو و بودجه دارد، یک سر دارد و هزار سودا چطور می‌تواند امنیت امتحانات نهایی که در سه ماه یعنی خرداد، شهریور و دی و مجموعا طی ۶۰ روز در سال قرار است برگزار شود را تأمین کند؟ آن هم امتحانات کتبی که فرصت پاسخ به هر سؤال بسیار بیشتر از سؤالات کنکور است! شما برای پاسخ به سؤالات کنکور بین ۴۰ تا ۹۰ ثانیه فرصت دارید. اما برای پاسخ به هر سؤال امتحان نهایی چند دقیقه زمان دارید و این زمانِ بیشتر یعنی راحتیِ کارِ متقلب‌ها و آزادیِ عملِ بیشتر برای آن‌ها!

تصحیح امتحانات نهایی و کنکور کنکور به خاطر اینکه سؤالات ۴گزینه‌ای هستند به صورت ماشینی تصحیح می‌شود و اعمال سلیقه و اشتباهات انسانی در آن دخیل نیست. اما امتحانات کتبی چون با نیروی انسانی تصحیح می‌شوند میزان اشتباه در تصحیح آن‌ها بسیار بالاست! اگر هم قرار باشد سؤالات امتحانات کتبی برای تصحیح راحت‌تر، به صورت تستی، سؤالات صحیح-غلط یا جای خالی طراحی شود ما با مدلی مشابه کنکور مواجه خواهیم شد که با اهداف مصوبه‌ی جدید (یعنی دور کردن دانش‌اموزان از تست) در تناقض است! از هزینه‌ی گزاف و بار مالی زیادی که تصحیح انسانی امتحانات کتبی به آموزش و پرورش تحمیل می‌کند هم صرف نظر می‌کنیم!

امتحانات نهایی قدرت تفکیک ندارد! بازه نمرات امتحانات نهایی بین صفر تا ۲۰ است که نمرات افراد درس‌خوان در بازه‌ای بین ۱۷ تا ۲۰ قرار دارد که بدون اغراق، قدرت تفکیک ندارد! اما بازه کنکور بین منفی ۳۳٪ تا ۱۰۰٪ است که به خوبی حتی رتبه یک را از رتبه دو هم تفکیک می‌کند. اگر قرار باشد نمرات کتبی قدرت تفکیک پیدا کند مستلزم این است که سؤالات بسیار سخت و چالشی (مشابه سؤالات کنکور) طراحی شود که این موضوع باعث می‌شود حداقل ۸۰٪ داوطلبان مردود شده و از کسب دیپلم هم عاجز بمانند! همین الان هم حدود ۸۷٪ پذیرش دانشگاه‌ها با ثبت‌نام‌ بدون کنکور و برحسب سوابق تحصیلی انجام‌می‌شود و آن ۱۳٪ پذیرش به خاطر رقابت برای صندلی‌های پزشکی و رشته‌های برتر است. رتبه‌های برتر کنکور را نمرات کتبی دیپلم تفکیک‌ نمی‌کند و حضور این داوطلبان در «کنکور» برای تفکیک و رتبه‌بندی آن‌ها لازم و واجب است. لذا این‌ مصوبه فقط باعث عسر و حرج داوطلبان و گسیل کردن آن‌ها به سمت امتحانات نهایی و‌ ترمیم معدل است و هیچ کارکرد دیگری ندارد.

طبق صحبت‌های وزیر علوم کنکور «حذف ناشدنی» است. چون برای تفکیک داوطلبان پرتلاش و باهوشی که قرار است صندلی رشته‌های برتر را تصاحب کنند راهی جز کنکور وجود ندارد. با مصوبه جدید کنکور حذف یا کمرنگ نشده است! حتی با مصوبه جدید، کنکور هم‌ چنان درصد قابل توجهی از پذیرش را بر عهده دارد و خرید کتاب‌های تستی و خدمات آموزشی برای کنکور ادامه‌ خواهد یافت. اما با مصوبه جدید شورا، هزینه‌ی شرکت در امتحانات ترمیم معدل و خرید کتاب‌های ویژه‌ی شرکت در امتحانات تشریحی هم به هزینه‌ی داوطلبان اضافه خواهد شد. حالا شما بگویید، این مصوبه به نفع داوطلبان محروم و کم‌بضاعت جامعه است یا به نفع داوطلبان مرفه جامعه؟ هزینه ها را کم کرده است یا بیشتر؟ ایرادات ریاضی تاثیر قطعی معدل مقالات زیادی درباره‌ی این موضوع توسط کارشناسان اموزشی نوشته شده است و دیده‌بان شفافیت و عدالت (به ریاست دکتر احمد توکلی) کاملاً به این موضوع اِشراف دارد. طبق این مصوبه بهتر است همه داوطلبان با معدل ۲۰ یا مرز ۲۰ در کنکور شرکت کنند تا شانس قبولی در رشته‌هایی نظیر پزشکی را داشته باشند. لذا تاثیر قطعی معدل مغایر با عدالت آموزشی است. طبق مصوبه جدید شما اگر معدل ۱۷ کسب کرده باشید باید در کنکور خود در حد رتبه‌های تک رقمی، درصد کسب کنید تا به رشته‌ای مثل پزشکی برسید! چیزی که اگر نگوییم محال اما احتمالش نزدیک به صفر است که توان انجام این کار را داشته باشید! اگر معدل پایین‌تر از ۱۷ هم کسب کرده باشید حتی اگر بهترین نتیجه کنکور را کسب کنید از نظر ریاضی احتمال قبولی شما در رشته‌ای مثل پزشکی «صفر» خواهد بود! بخواهم ساده بگویم یعنی کسب معدل ۱۹.۵ در امتحانات کتبی، تازه دروازه ورود به کنکور برای کسب رشته‌های تاپ است!

سرگیجه‌ از برگزاری دو کنکور در سال با یک بار پذیرش یکی از خنده‌دارترین بندهای مصوبه هم مربوط به همین بند مصوبه است. برگزاری دو کنکور در سال که‌ نتیجه هر کنکور بهتر بود برای داوطلب منظور می‌شود! نتیجه هر کنکور هم تا دو سال معتبر است و داوطلب می‌تواند بعد از دو سال با آن انتخاب رشته انجام دهد! یعنی برای پذیرش دانشگاه‌ها در مهر ۱۴۰۳ نتایج کنکورهای دی ۱۴۰۱، تیر ۱۴۰۲، دی ۱۴۰۲ و تیر ۱۴۰۳ با هم مقایسه می‌شود و داوطلبان پذیرش می‌شوند! از اعضای شورا یا رییس سنجش (آقای پورعباس) خواهشمندم توضیح دهند که چگونه قرار است نتایج دو کنکور (برای پذیرش ۱۴۰۲) و چهار کنکور (برای پذیرش ۱۴۰۳) را با هم مقایسه کنند؟ چگونه قرار است نتایج دو‌ کنکور که با تعداد داوطلبان متفاوت و سؤالات متفاوت و سطح سختی متفاوت برگزار شده را «عادلانه» و بدون اینکه حقی از کسی ضایع شود مقایسه کنند؟ اصلاً مگر این امر شدنی است؟ بیشتر که به این‌موضوع فکر می‌کنم پی می‌برم که اعضای شورا از تاریخ انقضای دوساله‌ی نتایج یک آزمون فقط یک‌چیزی شنیده‌اند! نتایج ازمون زبانی مثل تافل تا آیلتس به این علت تاریخ اعتبار دو‌ساله دارد که یک ازمون حد نصابی است! نه یک آزمون رقابتی مثل کنکور! شما برای معتبر نگه داشتن نتیجه یک ازمون رقابتی تا دوسال، هزار چالش ریاضی و اماری خواهید داشت! صندلی دانشگاه‌ها محدود است و دانشگاه‌ها ظرفیت مشخصی دارند. از ۱۰ بار به ۴ بار و الان به یک بار! اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی برای فروکش کردن اعتراضات قبلا گفته بودند داوطلبان‌ نگران‌ نباشند چون به هر داوطلب تا ۱۰ بار فرصت ترمیم معدل داده می‌شود تا نمرات خود را ترمیم کنند! بعد از ابلاغ مصوبه اعلام‌کردند هر داوطلب تا ۴ بار فرصت ترمیم دارد و اخیراً یکی از مسئولان اعلام‌ کرد به هر داوطلب فقط یک بار فرصت ترمیم‌ معدل داده می‌شود! دلسوزان آموزش کشور قبلا هشدار داده بودند که آموزش و پرورش زیرساخت لازم برای برگزاری این تعداد امتحان ترمیم‌معدل را ندارد. چه اصراری بود با وعده و وعید و با یک طرح شتاب‌زده داوطلبان را سردرگم کنید و اکنون زیر قول‌هایی که داده بودید بزنید؟ داوطلبان نظام قدیم و پشت‌کنکوری‌های بلاتکلیف! هر سال حدود نیمی از داوطلبان کنکور را پشت کنکوری‌ها تشکیل می‌دهند. از آن‌جا که سوابق تحصیلی اکثر این داوطلبان ناقص یا ناموجود است برگزاری کنکور با اعمال تاثیر قطعی معدل، به ضرر این داوطلبان خواهد بود. گویی اعضای شورا هنگام نگارش مصوبه اصلا به داوطلبان نظام قدیم یا افرادی که می‌خواهند با دیپلم متفاوت در گروه آزمایشی دیگری شرکت کنند فکر نکرده‌اند. حتی اگر آموزش و پرورش زیرساخت لازم برای برگزاری امتحانات ترمیم‌معدل برای این داوطلبان را داشته باشد (که ندارد) فرستادن این چند صد هزار نفر به سمت امتحانات ترمیم‌ معدل باعث عسر و حرج آن‌هاست.

در این وضعیت وخیم اقتصادی باید باری از روی دوش مردم برداشت نه اینکه با وضع قوانین ناعادلانه به آن‌ها هزینه‌ی اضافی تحمیل کرد! اول ابلاغ مصوبه و ابلاغ قانون و بعد ایجاد زیرساخت‌ها! این هم از عجایب این داستان است که اعضای شورای انقلاب فرهنگی از هول حلیم داخل دیگ افتادند و برای حذف شتاب‌زده‌ی کنکور اعلام‌کردند این قانون از کنکور ۱۴۰۲ باید حتماً اجرا شود! در حالی که هنوز نه زیرساختی فراهم شده، نه آیین‌نامه‌ای از سوی آموزش و پرورش نوشته شده و نه جزئیات برگزاری کنکور ۱۴۰۲ از سوی شورای سنجش و پذیرش اعلام شده است! وقتی نوشتن یک آیین‌نامه اینهمه طول بکشد مشخص است اجرای این مصوبه چقدر ناعادلانه خواهد بود! برگزاری کنکور دی از آنجا که یکی از بندهای مصوبه برگزاری دو کنکور در سال است سازمان سنجش به عنوان مجری قانون، اعلام‌ کرد اولین‌ کنکور ۱۴۰۲ در ۲۹ و ۳۰ دی ۱۴۰۱ یعنی پنج ماه دیگر برگزار خواهد شد! یک تاریخ عجیب و غریب و شتاب‌زده! در حالی که دانش‌اموزان سال دوازدهم هنوز دروس را به پایان نرسانده‌اند و دی‌ماه هم یکی از ایستگاه‌های ترمیم معدل است و برگزاری امتحانات ترمیم معدل و کنکور در یک‌ ماه و بدون فاصله زمانی بسیار عجیب است! جالب اینجاست که اقای پورعباس (رییس سازمان سنجش) قبلا اعلام‌کرده بود که نحوه برگزاری کنکور باید از یک سال قبل به اطلاع داوطلبان برسد اما با اعلام برگزاری کنکور در دی‌ماه (پنج ماه بعد) باعث تعجب همگان شد! آیا با این مصوبه، مافیای کنکور محدود شد و از هزینه‌ی داوطلبان کاسته شد؟

جالب اینجاست که خیلی از مؤوسسات کنکور ویژه‌برنامه‌های خود برای کنکور دی را شروع کرده‌اند و از حالا به بعد هم برای کنکور دی از داوطلبان پول می‌گیرند و هم بابت کنکور تیر! هم بابت کنکور تستی خدمات آموزشی می‌فروشند و هم بابت امتحانات تشریحی! مصوبه‌ای که با شعار محدود کردن مافیای کنکور ابلاغ شد حالا که‌ کم‌‌کم پرده‌ها در حال کنار رفتن است مشخص شده به نفع مؤسسات کنکور بوده یا به ضررشان! شایعاتی وجود دارد مبنی بر اینکه خیلی از اعضای شورای انقلاب فرهنگی مؤسس یا سهامدار مدارس غیرانتفاعی هستند. از آن‌جا که مدارس غیرانتفاعی به برنامه‌ها و سرفصل های اموزش و پرورش مقید نیستند قطعا با کادر معلمان بهتری که در اختیار دارند داوطلبان را بهتر محیای کنکورها و امتحانات ترمیم معدل می‌کنند. مثلا چون‌کنکور فقط از دروس تخصصی برگزار می‌شود این مدارس در ماه‌های منتهی به کنکور فقط روی دروس تخصصی تمرکز می‌کنند (و دروس عمومی را کامل کنار می‌گذارند) و در قسمت‌هایی از سال فقط روی امتحانات تشریحی تمرکز خواهند کرد تا دانش‌اموزانشان بهترین نتیجه ممکن را کسب کنند.

به نظر می‌رسد این بند از مصوبه، یک تله برای جذب موافق برای مصوبه بوده است. از آنجا که دروس عربی، زبان انگلیسی و ادبیات نیاز به مطالعه و درک پیش‌نیازها دارند لذا شما برای شرکت در امتحان کتبی دوازدهم این دروس باید روی مباحث پایه هم مسلط باشید. یعنی فقط دروس دینی دهم و‌ یازدهم نیاز به مطالعه ندارد اما در عوض با حذف زیرگروه‌ها از کنکور، شما باید درس سختی مثل زمین‌شناسی را هم بسیار جدی بگیرید و دیگر نمی‌توان در درس زمین شناسی صفر زد اما پزشکی قبول شد! دروس عمومی شاید تنها درس‌هایی بودند که‌ میشد حتی با مطالعه کتاب‌های درسی و بدون کمک گرفتن از محتوای متفرقه به درصدهای خوبی رسید و این موضوع برای داوطلبان مناطق محروم‌ بسیار حائز اهمیت بود اما حالا که قرار است کنکور فقط از دروس تخصصی باشد افرادی که به کلاس‌های کنکور و کتاب‌های کمک آموزشی دسترسی بیشتری دارند قاعدتاً نتیجه بهتری در کنکور کسب خواهند کرد. چالش عدالت کنکور یک‌ آزمون یکسان (سطح سختی یکسان) برای همه بود با یک پذیرش، مصوبه جدید چند امتحان متفاوت خواهد بود (با سطح سختی متفاوت) و یک پذیرش! قطعا با مصوبه جدید، عدالت به چالش کشیده خواهد شد و حقوق خیلی از داوطلبان تضییع خواهد شد و شکی در این وجود ندارد.

از آنجا که‌ نمرات کتبی داوطلبان در امتحانات متفاوت و سطح سختی متفاوت به دست آمده است اما نمرات با هم‌ مقایسه خواهند شد‌. این‌خودش یعنی بی‌عدالتی! وقتی ۰.۲۵ نمره، رتبه شما را به اندازه چندصد تا چندهزار جابه‌جا خواهد کرد! از آنجا که بازه‌ی نمره در امتحانات کتبی بسیار نزدیک هم است لذا حتی ۰.۲۵ نمره هم در سرنوشت شما «بسیار» تاثیرگذار خواهد بود. هرچه درصد سوابق تحصیلی شما کمتر باشد به نفع شماست طبق گمانه‌زنی‌ها داوطلبانی که قبل از سال ۱۳۸۳ فارغ‌التحصیل شده‌اند از آنجا که سوابق تحصیلی «ندارند» احتمالاً بدون تأثیر سوابق تحصیلی در کنکور شرکت می‌کنند(100% پذیرش را نمره کنکور مشخص می‌کند). این‌موضوع یعنی این داوطلبان علاوه بر اینکه نیازی به مطالعه دروس عمومی ندارند اگر در کنکور در درس زیست درصد ۶۰٪ را کسب کنند بهتر از شما که در درس زیست، درصد ۶۰٪ زده‌اید و معدلتان هم ۲۰ است نتیجه خواهند گرفت! اینها ایرادات ریاضی تاثیر قطعی معدل است که دیده‌بان شفافیت چند سال است در حال فریاد زدنش است!

سوابق تحصیلی برای داوطلبان تغییر رشته‌ای یا نظام قدیم هم با درصد کمتری لحاظ خواهد شد. (کمتر از ۴۰٪) از آنجا که آموزش و‌پرورش زیرساخت لازم برای برگزاری امتحانات برای همه را ندارد دو‌حالت متصور است:

۱- برای همه داوطلبان ۴۰٪ تاثیر سوابق تحصیلی را لحاظ کند اما فقط برای دانش‌اموزان‌ خودش (دوازدهمی) امتحانات کتبی را برگزار کند و پشت کنکوری ها را کاملاً نادیده بگیرد یا فقط به عده‌ای از آن‌ها اجازه ایجاد سوابق تحصیلی یا ترمیم‌ معدل را بدهد! (چون برای همه زیر ساخت ندارد!)

۲- وارد بازی خطرناک بالا و پایین بردن درصد سوابق تحصیلی بین ۰ تا ۴۰٪ شود که شامل ایرادات ریاضی و رانت آموزشی برای افرادی خواهد شد که سوابق تحصیلی‌شان با درصد کمتری لحاظ می‌شود و نمره کنکورشان درصد بیشتری از پذیرش را بر عهده خواهد داشت! که البته هر دوحالت ناعدالتی خواهد بود. حتی اگر به همه داوطلبان اجازه ترمیم معدل داده شود داوطلب محرومی که پول شرکت در امتحانات ترمیم‌ معدل را ندارد متضرر خواهد شد! باید دید آموزش و پرورش و همینطور شورای سنجش و پذیرش چه آیین‌نامه‌ای برای این مصوبه پر از ایراد خواهند نوشت. قرار است تا پایان شهریور (ابتدای مهر) آیین‌نامه اعلام شود. امیدواریم این مصوبه سرشار از بی‌عدالتی با همکاری نماینده های مجلس لغو شود. ۲۷۰ نماینده مجلس در اسفندماه سال گذشته با امضای یک‌ نامه با این مصوبه مخالفت کردند اما رییس جمهور (رییس شورای انقلاب فرهنگی) بی‌توجه به درخواستشان در ماه گذشته این مصوبه را ابلاغ کرد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۶۴۳۹۵۱۰۷:۴۸:۲۸ ۱۴۰۱/۶/۱۶
کدام کشور را در جهان به جز ایران سراغ دارید که مقرراتش سال به سال تغییر کنند؟ از قوانین و مقررات انتخابات گرفته، تا فضای مجازی تا ورود به دانشگاه؟
ناشناس۲۶۴۴۹۶۲۰۶:۰۳:۰۱ ۱۴۰۱/۶/۱۷
موافقم هرماه یه قانون یه بی عدالتی
ناشناس۲۶۴۳۹۵۳۰۷:۵۵:۵۹ ۱۴۰۱/۶/۱۶
میانگین معدل کل دانش آموزان ایران 11.5 است. آمار ترک تحصیل وحشتناک است. مدارس پولی ده ها میلیون شهریه می گیرند و از این لحاظ عدالت آموزشی زیر سوال است. سهمیه ها باعث شده که نفر 120،000 کنکور بتواند وارد رشته پزشکی دانشگاه تهران شود. کلاس های کنکور هزاران میلیارد در سال درآمد دارند......
ناشناس۲۶۴۳۹۶۸۰۸:۱۲:۱۹ ۱۴۰۱/۶/۱۶
تهیه شهریه، هزینه کیف، کفش،‌ لباس، تغذیه، شهریه، سرویس مدرسه برای 90% ایرانی ها مشکل است.
ناشناس۲۶۴۴۹۱۰۰۰:۵۶:۵۷ ۱۴۰۱/۶/۱۷
+ کمک درسی
منتقد نظام آموزشی و کنکور۲۶۴۴۹۳۱۰۱:۴۷:۲۴ ۱۴۰۱/۶/۱۷
#آموزش رایگان
ناشناس۲۶۴۳۹۷۲۰۸:۱۷:۲۲ ۱۴۰۱/۶/۱۶
فراموش نکنید که کنکور تنها برای غیر خودی ها مشکل و مسئله است. وگرنه خودی ها با استفاده از سهمیه خیلی راحت وارد دانشگاه می شوند.
نوری۲۶۴۳۹۹۴۰۸:۴۲:۱۰ ۱۴۰۱/۶/۱۶
با سلام بسیار تحلیل عالی، منطقی و علمی بود.
حسین۲۶۴۳۹۹۶۰۸:۴۳:۵۱ ۱۴۰۱/۶/۱۶
یا صاحب الزمان ادرکنی،به اسم عدالت با سرنوشت ما بازی نکنید،این مصوبه روح وروانمان رو بیمار کرده،به خاطر خدا کوتاه بیایید این مصوبه بدترین نقطه کور در تاریخ در حق جوانان خواهد بود ،لغو کنید
...۲۶۴۴۸۱۰۲۲:۵۴:۵۰ ۱۴۰۱/۶/۱۶
کدوم عدالت یه عده بیسواد دور هم جمع شدن و دارن با زندگی و روح و روان ما جوونا بازی میکنن فقط واگذارشون ب امام حسین من خودم از وقتی ک این قانون تصویب شده ناااابود شدم افسردگی شدید گرفتم دارم روانی میشم فقط خدا از پس اینا برمیاد
ناشناس۲۶۴۳۹۹۸۰۸:۴۷:۱۹ ۱۴۰۱/۶/۱۶
این مصوبه کاملا بی عدالتی است و مجلس باید ان را لغو کند.
سعادتی۲۶۴۴۰۰۱۰۸:۵۰:۱۸ ۱۴۰۱/۶/۱۶
اصلاح در قوانین با هدف حذف کنکور متاسفانه می تواند نتیجه عکس دهد ... تجربه نشان داده کنکور محک خوبی برای شناخت استعداد ها برای ادامه تحصیل بوده است (البته با کمی انحراف برای کسانی که دچار استرس آزمون می شوند)....آیا امتحانات نهایی در آموزش و پرورش استاندارد سازی شده ؟.... طوری نشود به جای درست کردن ابرو چشمها کور شود...
محمد۲۶۴۴۲۱۵۱۲:۰۰:۳۵ ۱۴۰۱/۶/۱۶
برای رفع استرس در سال دو بار کنکور برگزار شود ولی تاثیر قطعی معدل را حذف و به تاثیر مثبت تغییر دهید.
النا۲۶۴۵۰۲۲۰۸:۵۷:۴۳ ۱۴۰۱/۶/۱۷
تاثیر مثبت هم خودش یه بند غلطه
علی۲۶۴۴۰۰۴۰۸:۵۱:۵۸ ۱۴۰۱/۶/۱۶
دیگه از استرس هلاک شدیم،بگذارید عادلانه همه بدون تاثیر قطعی معدل کنکور بدهند،آخه مگه روال قبلی چه ایرادی داشت که بار ما رو مضاعف کردید
محمد۲۶۴۶۸۱۰۲۳:۳۱:۴۸ ۱۴۰۱/۶/۱۸
ایرادش این بود که یه عده مدرسه غیر انتفاعی دارن مثل قبل ازش استقبال نمی شد چون وضع اقتصادی بدتر شده حالا اینطوری مدارس غیر انتفاعی شون رو زنده می کنن و پول های هنگفت که به جیبشون میره
علی۲۶۴۴۰۱۲۰۹:۰۹:۴۴ ۱۴۰۱/۶/۱۶
درست میگه ، لطفا لغوش کنید . پر از ابهام و ایراده
مرادی علی۲۶۴۴۰۱۵۰۹:۱۱:۳۵ ۱۴۰۱/۶/۱۶
مرسی از مجله الف. آیا مصوبه پر از ناعدالتی هستش گناه بچه من چیه ک ب جای یکبار استرس کنکور باید ۱۵ تا امتحان نهایی بده ک بیست‌و پنج صدمش هزارن بار رتبه رو جاب جا میکنه!!!!
کمال همتی۲۶۴۴۰۱۸۰۹:۱۲:۳۴ ۱۴۰۱/۶/۱۶
مصوبه باید لغو بشه چون اصلا الان دیره واسه تصویب، شورا ک قانون گذار نیستش.
ایدا۲۶۴۴۰۸۷۱۰:۲۴:۴۱ ۱۴۰۱/۶/۱۶
لغو کنید ماداوطلبان خواستار طرح دوفوریت مجلسیان هستیم
زهرا۲۶۴۴۱۲۸۱۰:۵۰:۱۳ ۱۴۰۱/۶/۱۶
ایرادات فوق در خصوص این مصوبه باید کاملا رییس جمهور عزیز رو قانع کند تا این مصوبه سراسر ایراد لغو شود،زندگی و سرنوشت یک جوان شوخی نیست
محمد۲۶۴۴۲۱۶۱۲:۰۱:۳۸ ۱۴۰۱/۶/۱۶
گند تقلب در امتحانات نهایی آن هم در سطح گسترده در خواهد آمد
ناشناس۲۶۴۴۷۹۰۲۲:۲۴:۳۴ ۱۴۰۱/۶/۱۶
یه جوری میگید انگار توی کنکور تقلب نمیشه اونم با کلی وسایل و چرت و پرت و کلی بابتش پول میدن حتی تقلبم نشه رسما با سهمیه رتبه پنج رقمی وارد دانشگاه میشه چه بخوایید چه نخوایید این عوض بشو نیست این قضیه از ریشه خرابه
ناشناس۲۶۴۴۳۲۹۱۳:۳۷:۱۷ ۱۴۰۱/۶/۱۶
در تمام مشکلات مملکت همه چیز را به تحریم و آمریکا ربط میدهید این مشکل که بلای جان کنکوری هاو خانواده هایشان شده و بیش از چند ماه است زندگی را برایمان سخت کرده و همه امیدمان را ناامید، از حانب کدامین دشمن بر ما تحمیل شده؟
ناشناس۲۶۴۴۳۳۴۱۳:۴۰:۱۴ ۱۴۰۱/۶/۱۶
من خودم دبیر هستم.سراغ دارم در حوزه ی امتحان نهایی مناطق روستایی حتی مدیر مدرسه رفته سرجلسه جواب سوالات را برای دانش آموزان خوانده. از طرفی حذف درسی مثل ادبیات فارسی به معضلی فرهنگی تبدیل خواهد شد.
اتابک۲۶۴۵۰۸۲۱۰:۲۹:۰۳ ۱۴۰۱/۶/۱۷
از کی در روستاها حوزه برگزار میشه؟ و از کی در روستاها ناظر امتحانات حضور نداره؟ . اصلن همچین چیزی نیست
ناشناس۲۶۴۶۴۸۱۱۶:۵۳:۵۲ ۱۴۰۱/۶/۱۸
یعنی 12 سال آموزش ادبیات و آزمون مدرسه و کارنامه سنواتی، با حذف آزمون کنکور فرهنگ را رو هوا میبره؟ یا کلاس کنکور رو هوا میبره؟
ناشناس۲۶۴۴۳۵۰۱۳:۴۹:۳۸ ۱۴۰۱/۶/۱۶
هر کتابی 450 هزار تومن شده ! نامردها من از کجا بیارم !! باید علاوه بر هزینه کنکور ی هزینه هم برای امتحان نهایی بدم ! هم استرس کنکور هم استرس نهایی ! چرا آرامش مردم رو از بین می برید، هر سال ی بلایی سر داوطلب های کنکور میارید ! بذارید مردم در آرامش زندگی کنن !
پدر۲۶۴۴۳۵۳۱۳:۵۰:۲۶ ۱۴۰۱/۶/۱۶
همه اونهایی که این مصوبه را نوشتند بی سواد و غیر کارشناسند و شما متخصص و کارشناس؟؟؟ خیلی از افرادی که با این طرح متضرر شدند فریاد وا اسلاما سر میدهند. خیلی دنبال عدالت هستید سهمیه ها را بررسی کنید که فردا پزشک و مهندس بی سواد و مدعی پستهای بالا خروجی دانشگاهها نباشه.
نرگس۲۶۴۴۴۷۴۱۵:۳۴:۴۴ ۱۴۰۱/۶/۱۶
اینو‌باید به شورای انقلاب فرهنگی بگی. اگه دغدغه عدالت دارند سهمیه ها را ملغی کنند نه اینکه قوانین شتاب‌زده برای کنکور بنویسند و ناعادلانه‌ترش کنند.
محمد۲۶۴۴۹۴۵۰۲:۲۳:۰۷ ۱۴۰۱/۶/۱۷
خیلی منطقی، علمی و کارشناسی ایرادات مصوبه را شرح دادند اگر جواب کارشناسی دارید در دفاع از مصوبه پر ایراد ارائه دهید در غیر اینصورت لطفا ساکت باشید.
متین۲۶۴۴۳۷۵۱۴:۱۸:۱۷ ۱۴۰۱/۶/۱۶
باسلام لطفا لغو کنید این مصوبه از اول تا انتها ایراد های اساسی دارد این را هم ما داوطلبان وهم خود وزیر علوم و ریس سازمان سنجش وهم وزیر آموزش وپرورش میدانند پس حال که همه بر ایراد این چنین مصوبه ایی آگاهیم چرا لغو نمیکنید؟
asghar۲۶۴۴۴۳۴۱۵:۱۳:۰۴ ۱۴۰۱/۶/۱۶
با سلام و عرض ادب.بله تصمیمی که شورای محترم انقلاب فرهنگی گرفته کاملا سنجیده شده و به جاست.سواد و علم ما آنقدر کارشناسانه نیست که بخواهیم اظهار نظر کنیم موفق باشید.
ااهه۲۶۴۴۴۴۹۱۵:۲۰:۲۷ ۱۴۰۱/۶/۱۶
کنکنککوور را درست کنید.
ستاره سهرابی۲۶۴۴۵۲۵۱۶:۰۹:۵۷ ۱۴۰۱/۶/۱۶
این مصوبه کاملا بی عدالتی است و مجلس باید ان را لغو کند.
محدثه۲۶۴۴۵۹۰۱۶:۵۹:۵۴ ۱۴۰۱/۶/۱۶
به خدا که در این وضعیت اقتصادی اصلا شرافت مندانه نیست که اینطور با روح و روان و تنها امید جوانان بازی میکنید .دست از سر ما کنکوری ها بردارید.لغو فوری مصوبه
ناشناس۲۶۴۴۶۰۰۱۷:۱۵:۰۷ ۱۴۰۱/۶/۱۶
بهترین نظر کارشناسی بود در مورد کنکور جدید
سیما۲۶۴۴۶۰۱۱۷:۱۵:۵۸ ۱۴۰۱/۶/۱۶
این مصوبه عالی لطفا اشکال تراشی نکنید من به عنوان یه مادر که بچم تو مدارسه دولتی با بهترین معدل دیپلم گرفته این حرف رو میزنم هزینه مافیای دروس عمومی کم میشه خیلی خوشحالم
بهار۲۶۴۴۷۰۳۱۹:۴۱:۵۴ ۱۴۰۱/۶/۱۶
تجربه نشون داده کشور ما برای عملی کردن چنین طرح های بزرگی افتضاح عمل میکند،دو روز دیگه لغو میکنن این طرحو
مهدی۲۶۴۴۷۱۲۱۹:۵۲:۰۷ ۱۴۰۱/۶/۱۶
خواهش میکنم توجه کنید اینده یک ملت جوون دستتونه و دارین باهاش بازی میکنید
ناشناس۲۶۴۴۷۲۹۲۰:۳۰:۳۱ ۱۴۰۱/۶/۱۶
سلام،توروخدابحق آقااباعبدالله واربعینشون این مصوبه رولغوکنید،این بی عدالتی ترین مصوبه کنکورطی۵۰سال اخیره
ناشناس۲۶۴۴۷۶۳۲۱:۴۲:۵۷ ۱۴۰۱/۶/۱۶
واقعااا حق فرمودید بزگوار! انشالله که دلشون به حال ما بسوزه و زودتر لغوش کنن!
رضا۲۶۴۴۷۹۷۲۲:۳۵:۴۱ ۱۴۰۱/۶/۱۶
واقعا ممنونم از آقای فضل الله عرب و خبرگزاری الف که به فکر ما دانش آموزان هستند و می خواهند دانش آموزان را با معایب این طرح سراسر غلط آشنا کنند #لغو _ تغییرات _کنکور
علیرضا نیکرو۲۶۴۴۸۵۹۲۳:۵۸:۱۹ ۱۴۰۱/۶/۱۶
سالی دو بار کنکور لیسانس و کنکور فوق لیسانس و کنکور دکترا در ایران برگزار گردد سوابق تحصیلی تاثیری در کنکور لیسانس و کنکور فوق لیسانس و کنکور دکترا نداشته باشد دروس ادبیات فارسی و ادبیات عرب و الهیات از کنکور تجربی و ریاضی حذف گردد
بدبخت۲۶۴۴۸۷۲۰۰:۰۶:۴۱ ۱۴۰۱/۶/۱۷
واقعا لغو شه .یکمی فکر کنید تووروخدا اصلا این حرفا ازکجاتون میزنه بیرون .استرس وارد کردید خودم انقد استرس داشتم زخم معده تا نزدیک سرطان رفتم مردمو ب کشتن دادید .بی عدالتی تا کجا.متاسفم برا همچین سرانی .تقصیرشون نیست اونا اصلا درس نخوندن و به اینجاها رسیدن وگرنه انسان با سواد که اینجور نیست.
ناشناس۲۶۴۴۸۹۵۰۰:۳۲:۳۷ ۱۴۰۱/۶/۱۷
ای کاش این مصوبه لغو شود
کیانا کیا۲۶۴۴۹۱۶۰۱:۰۷:۱۷ ۱۴۰۱/۶/۱۷
خواهشا لغو لغو خودتون بچه ندارید انقدر بی فکر همه چیز میگید .اگه باسواد باشید بلدید تحلیل کنید اشتباهاتتون رو.انقد سواستفاده نکنید بخدا من خودم ب زور پول کرایه ماشین مدرسه رو میدم.حالا هی حرف ترمیم معدل و بدبختی بزنید.شکمتون پره تقصیری ندارید
معلم۲۶۴۴۹۵۰۰۳:۰۱:۲۷ ۱۴۰۱/۶/۱۷
اینها همش بازیه، چه اون کنکور و چه این کنکور همشون بی عدالتی دارند. راه مشخص است کنکور بخودی خود مشکلی نداره مشکل از سهمیه های مختلفه. سهمیه ها رو بردارید همه با هم رقابت کنند. خودتون رو به خواب نزنید.
مینا۲۶۴۴۹۵۵۰۳:۴۸:۵۳ ۱۴۰۱/۶/۱۷
این مصوبه بی اصل و پایه رو لغو کنید
مهسا۲۶۴۵۰۲۳۰۹:۰۲:۱۳ ۱۴۰۱/۶/۱۷
تحلیل بسیار منطقی و علمی! خط به خط حرف های ایشون، حرفهای ماهم هست. لطفا این مصوبه ی پر از ایراد و غلطی رو که زندگی جوانان زیادی رو بازیچه ی خود قرار داده، لغو کنید.
آوا۲۶۴۵۰۷۲۱۰:۲۵:۴۴ ۱۴۰۱/۶/۱۷
اینکه کنکور دوبار در سال برگزار شود ایده بسیار خوبی است ولی حذف دروس عمومی و تاثیر قطعی معدل بدترین ضربه را به داوطلبان کنکور میزند و باعث شده از الان داوطلبان انگیزه خود را برای درس خواندن ازدست بدهند مگه کنکوری ها چه گناهی کردن که دارین اینکارارو باهاشون میکنین امیدوارم لغو بشه
شهروند۲۶۴۵۰۷۵۱۰:۲۶:۴۶ ۱۴۰۱/۶/۱۷
معضل تقلب در تصحیح اوراق وهمراه داشتن اسکنر توسط بعضی از دانش آموزان وهزاران مشکل دیگر به مشغله های فکری داوطلب وپدر ومادرش اضافه شد
ارمان۲۶۴۵۰۸۳۱۰:۲۹:۵۵ ۱۴۰۱/۶/۱۷
این مصوبه خیلی هم عالیه و در کاهش هزینه‌های بیخود کتب عمومی کمک شایانی میکنه.
ناشناس۲۶۴۵۱۰۷۱۰:۵۹:۱۲ ۱۴۰۱/۶/۱۷
مصوبه جدید خیلی بهتر از قدیم است و اگه فکر مردم هستید کنکور را حذف کنید تا از شر کلاس آموزشی و مدارس خاص و کتاب کمکی مردم خلاص بشن مثل خارج لطفا برید آموزش مدیریت ببینید
دی۲۶۴۵۱۳۵۱۱:۳۱:۵۸ ۱۴۰۱/۶/۱۷
این مصوبه به ضرر ما و به نفع اون هاست
گ۲۶۴۵۱۴۶۱۱:۵۳:۵۱ ۱۴۰۱/۶/۱۷
خواهشن‌مصوبه‌رالغو‌وکنکورراحذف‌نکنید
ت۲۶۴۵۱۴۹۱۱:۵۸:۲۶ ۱۴۰۱/۶/۱۷
تورو‌بخدا‌مصوبه‌که‌سراسر‌ایراده‌لغو‌وکنکور‌حذف‌نکنیدبه‌خداوندی خدا‌امتحانات‌خیلی‌تقلب‌میشه
کاظم۲۶۴۵۱۹۳۱۳:۱۵:۵۴ ۱۴۰۱/۶/۱۷
اگه واقعا این مصوبه خوبه پس چرا هیچکدوم از اعضای شورا نمیان مصاحبه حضوری با یکی از نمایندگان مجلس ، این مصوبه فقط نا عدالتیه
مادر۲۶۴۵۳۱۴۱۵:۱۹:۵۳ ۱۴۰۱/۶/۱۷
ای کاش همین طور که اسمش روشه ترمیم معدل بود اما علنا معدلی در کار نیست ریز نمرات دروس هست واین روی معدلی کتبی نهایی که دانشگاه های مانند آزادو... روش زومند تا برای پذیرش هیچ اثری ندارد این بچه ها هیچ راهی براشون نمی مونه
ناشناس۲۶۴۵۳۱۵۱۵:۱۹:۵۴ ۱۴۰۱/۶/۱۷
سلام استاد وقتتون بخیر تحلیل تون بسیار عالی موشکافانه وبی نقص بود .کاش مسئولان ما هم می فهمیدند.بنده خودم دبیر هستم .فرزند کنکوری هم دارم با هاتون موافقم.
ناشناس۲۶۴۵۳۳۳۱۵:۵۱:۵۸ ۱۴۰۱/۶/۱۷
یه مشت بی سواد ملت به بازی گرفتن تشکر از تحلیل عالی
احمدی۲۶۴۵۳۵۷۱۶:۲۱:۴۶ ۱۴۰۱/۶/۱۷
اولا خواهشمندم هر روز یک خبر در تضاد با مصوبه ندین این کار استرس ما رو زیاد میکنه کل تابستون دروس اختصاصی رو مطالعه کردیم طبق اعلامیه سنجش و شورا پس هر روز نظرتونو عوض کنید و اگه میخواید به ما کنکوری ها قوت قلب بدین بجای ایراد گرفتن هماهنگ باشین تا به بهترین نحو اجرا بشه ما مسخره شما نیستیم فردا نظرتون عوض بشه دروس عمومی بیاد
محمد عظیمی۲۶۴۵۴۲۲۱۷:۳۹:۳۷ ۱۴۰۱/۶/۱۷
لطف کنید تقلب وفروش سوالات کنکور سال ۱۴۰۱ را بررسی ورسیدگی کنید بنده تواصفهان شاهد هستم که سا زمان سنجش چه افتضایی به بار آورده تو فضای مجازی تک تک متقلبین را با رتبه و اسم پخش می کنم
ناشناس۲۶۴۵۴۵۶۱۸:۴۴:۱۰ ۱۴۰۱/۶/۱۷
سهمیه عین بی عدالتی است
پونه۲۶۴۵۵۱۴۲۰:۳۵:۵۵ ۱۴۰۱/۶/۱۷
توروخدا لغوش کنید یا حداقل امسال اجرایی نکنید
ناشناس۲۶۴۷۰۶۷۰۹:۰۵:۱۱ ۱۴۰۱/۶/۱۹
کسانی که معدل ندارند و درس نخوانده اند فکر میکنند با کنکور معجزه میکنند اما هیچ معدل پایینی در کنکور موفق نشده
Z۲۶۴۷۱۱۵۱۰:۰۶:۴۴ ۱۴۰۱/۶/۱۹
هرچه زودتر مصوبه شورا اجرا شود
ناشناس۲۶۴۸۱۴۰۱۲:۴۲:۲۴ ۱۴۰۱/۶/۲۰
درست است کنکور استرس دارد اما هر مرحله ای از زندگی مشکلات خودش را دارد ما نباید نسل های بعدی را نازدردانه تربیت کنیم بدون کنکور نظام اموزشی کشور ناقص است چون کنکور عادلانه ترین راه برای ورود به دانشگاه است.
A۲۶۴۸۶۷۰۰۳:۰۱:۰۳ ۱۴۰۱/۶/۲۱
واقعا عالی نوشتید،لطفا نمایندگان مجلس پیگیری کنن لغو بشه بخدا خیلی اذیتیم ما کنکوری ها
ناشناس۲۶۴۸۹۹۹۱۲:۳۲:۰۹ ۱۴۰۱/۶/۲۱
خداااایا به امام حسین قسم این مصوبه را لغو کنید به خدا قسم ما نمی دانیم به چه زبانی بگوییم از رییس جمهور محترم خواهشمندیم هرچه سریعتر این مصوبه را لغو کنند.یاعلی
ناشناس۲۶۴۹۱۷۶۱۴:۵۳:۴۴ ۱۴۰۱/۶/۲۱
ممنون از مجله الف به خاطر تحلیل عالی.در بحث امنیت حوزه های نهایی باید گفت فرض می کنیم امنیت کامل برقرار است(که البته این امکان وجود ندارد)ما در کل کشور7هزار حوزه داریم که اگر در هر حوزه حتی 2نفر هم تقلب کنند میشود14هزار نفر که ظرفیت رشته های خاص8هزار نفر است!!!!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. جلاد، به پایان سلام کن!

    4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    9. انتقام از پوتین؟

    10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

    24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

    آخرین عناوین