مدیر کل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست تشریح کرد علت اعداد بسیار پایین ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوای سازمان محیط زیست

گروه اجتماعی الف،   4010121079

مدیر کل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه منشا آلودگی‌های گرد و غبار بسته به شرایط جوی ذرات درشت، ریز یا ترکیبی از آن‌هاست، گفت: در دو سه روز اخیر بیشتر آلودگی مربوط به ذرات (کمتر از ۱۰ میکرون) pm۱۰ بود این در حالیست که بعضی از ایستگاه‌های ما سنسور pm۱۰ ندارند و تنها ذرات (کمتر از ۲.۵ میکرون) pm۲.۵ را نشان می‌دهند که سبب می‌شود اعداد را پایین‌تر از بقیه نشان دهند.

علت اعداد بسیار پایین ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوای سازمان محیط زیست

به گزارش ایسنا هلنا کعبی با اشاره به اقدامات سازمان محیط زیست در زمینه اطلاع‌رسانی پایش کیفی هوا در مناطق مختلف کشور اظهارکرد: ما بر اساس وظایف قانونی، تعدادی ایستگاه پایش کیفیت هوا خریداری و برای آنها مکان‌یابی کردیم. بعد از استقرار و اخذ دیتا از این ایستگاه‌ها، سامانه‌ای به نام «سامانه پایش کیفی هوای محیط» با آدرس aqms.doe.ir ایجاد کردیم تا اطلاعات را از تمام ایستگاه‌ها دریافت کند و به صورت وب سرویسی در اختیار وزارت بهداشت و مراکز بهداشتی سایر استان‌ها قرار دهد.

وی با بیان اینکه ما در زمینه اطلاع‌رسانی، تمام وظایف قانونی خود را اجرا کرده‌ایم، گفت: برای دسترسی عموم مردم به اطلاعات پایش کیفی هوا هم  یک کاربر مهمان در سامانه تعریف کردیم که امکان دریافت اطلاعات لحظه‌ای را برای آنان فراهم می‌کند.

مدیر کل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: برای کسانی که شاید دسترسی به کامپوتر و لپ تاپ نداشته باشند، یک اپ به نام doe طراحی کردیم که در آن می‌توان اطلاعات تمام ایستگاه‌ها را به‌صورت به‌روز دریافت کرد.

کعبی خاطرنشان کرد: اعدادی که ایستگاه‌های ما نشان می‌دهند میانگین ۲۴ ساعته است چون استانداردهای جهانی می‌بایست ۲۴ ساعته مقایسه شوند البته بعضی از پارامترها ممکن است ۸ ساعته باشند. پس عددی که ما در سامانه می‌بینیم همان شرایط را دارد.

وی با اشاره به اختلاف داده‌های اخذ شده از برخی از ایستگاه‌های کیفیت هوا گفت: در روز گذشته تعدادی از ایستگاه‌های ما در تهران اعدادی بسیار پایین‌تر از بقیه ایستگاه ها را نشان دادند به این دلیل که آن‌ها سنسور ذرات ندارند. حال آنکه تمام آلودگی گرد و غبار چند روز اخیر مربوط به آلودگی ذرات pm۱۰ وpm۲.۵ بوده است بنابراین تفاوت ما در ایستگاه‌های مختلف به این موضوع هم مربوط است.

مدیر کل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست ، تصریح کرد: منشا آلودگی های گرد و غبار بسته به شرایط جوی و هوا، ذرات درشت، ریز یا ترکیبی از آنها است. در دو سه روز اخیر بیشتر آلودگی مربوط به ذرات pm۱۰ بود این در حالیست که بعضی از ایستگاه‌های ما سنسور pm۱۰ ندارند و تنها ذرات pm۲.۵ را نشان می‌دهند که سبب می شود اعداد را پایین‌تر از بقیه نشان دهند.

کعبی در ادامه متذکر شد: با توجه به نوع ایستگاه‌ها، شرایط و استانداردهایی که وجود دارد، داده‌های ایستگاه‌ها در سیستم ما تحلیل می‌شوند و ما وضعیت هوا را در یک شهر یا منطقه بر این اساس اعلام می‌کنیم. شاید عددی که ما اعلام می کنیم با عدد لحظه‌ای متفاوت باشد اما دلیل این تفاوت آن است که ما همه شرایط را با هم در نظر می‌گیریم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست وی با انتقاد از کمبود اعتبارات برای نگهداری و به‌روزرسانی ایستگاه‌ها و سامانه کیفیت هوا گفت: با توجه به اینکه برای نگهداری این ایستگاه‌ها و سامانه و نیز به‌روزرسانی و ارتقای مداوم آن‌ها و تکمیل شبکه ایستگاه‌های پایش کیفی هزینه زیادی لازم است از مجلس انتظار داریم در این زمینه به ما کمک و وزارت کشور را موظف کند که از درآمد حاصل از عوارض آلودگی، درصدی را در این حوزه هزینه کند. برای اینکه اینها یک ارتباط مستقیم با وضعیت شهرها و سکونت مردم دارند و مردم باید راجع به آلودگی‌های محیطشان اطلاعات داشته باشند. 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین