راهنمای خرید ماهی: معرفی خوشمزه ترین ماهی ها+نکات مهم در خرید ماهی

  4001020023 ۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

ماهی‌ها از خوراک‌های پرطرفدار دریایی‌اند که دارای انواع مختلف، ابعاد، طعم، مقدار تیغ، بو و بافت گوشتی متفاوت هستند. این مقاله راهنمای کاملی است که به شما کمک می‌کند در هنگام بررسی به منظور خرید ماهی، موارد مهم را از قلم نیاندازید.

دقت در سلامت ماهی در هنگام خرید

بوی ماهی، چشم‌ها، پوست،آب شش، باله و فلس، کلیدواژه های سنجش سلامت ماهی تازه:

  •  بوی ماهی: دقت داشته باشید که ماهی تازه به‌هیچ ‌وجه بوی شدید و زننده‌ای ندارد. البته ماهی همیشه بوی زهم دارد اما اگر تازه باشد، بوی آن آزاردهنده نخواهد بود. دلیل بوی ماهی‌ها وجود آمونیاک است. بعد از مرگ ماهی‌ها، مقداری آمونیاک به ‌مرور به گوشت ماهی منتقل می‌شود
  •  دقت به چشم‌های ماهی: چشم ماهی‌های تازه کاملاً براق و شفاف است. هر مقدار که از زمان صید ماهی بگذرد، چشم‌ها کدر و مایل به خاکستری می‌شود.
  •  به پوست ماهی توجه کنید: اصلاً اهمیت ندارد که ماهی خریداری‌شده فلس دارد یا خیر. ماهی تازه سطحی شفاف و روشن دارد. سطح و پوست کدر ماهی که حالتی شل و بی‌رنگ یا غیر منسجم داشته باشد، نشان از کهنه بودن آن است.
  •  آب‌شش‌ها را فراموش نکنید: می‌توانید باله‌های کنار سر ماهی را با دستانتان بازکنید. ماهی تازه و سلامت دارای آب‌شش‌های قرمزرنگ و پر خون است. اگر آب‌شش‌ها رنگ‌پریده باشند،  نشانه‌ای از کهنه بودن ماهی است.
  •  باله ماهی: باله ماهی‌ها در زمان تازه بودن سفت و مقاوم است. کشیدن باله‌ها باعث جدا شدن آن‌ها نمی‌شود. اگر این اتفاق رخ داد حتماً نسبت به خرید آن تردید کنید.
  • فلس ماهی: فلس ماهی‌های تازه از هرگونه ای که باشد سفت و مستحکم بوده و به‌راحتی کنده نمی‌شود. اگر با تماس دست و یا به سهولت شاهد جدا شدن فلس‌ها بودید، از خرید آن ماهی پرهیز کنید.

 

 

ماهی منجمد یا ماهی تازه؟

 بسیاری از افراد این‌گونه فکر می‌کنند که اگر گوشتی منجمد شود، دچار تغییر در مزه و طعم خواهد شد یا اینکه از ارزش غذایی آن کاسته می‌شود و به همین دلیل ماهی منجمد نمی‌خرند.  نکته مهم و اساسی رعایت بهداشت از زمان صید تا عرضه به خریدار است چه به صورت منجمد و چه به صورت تازه. ماهی‌های شمال کشور یا استخرهای پرورشی، در بیشتر مواقع به‌صورت تازه یا حتی زنده فروخته می‌شوند؛ اما ماهی‌های جنوب طبق قوانین موجود، حتماً باید فریز شده به بازار عرضه شود. ماهی‌های شمال نیز در صورت ارسال به نقاط دور، از این قاعده مستثنا نیستند.

 

دو نکته را در مورد ماهی منجمد به خاطر بسپارید:

1- فاصله صید ماهی تا انجماد: ارزش غذایی و سلامت گوشت ماهی در اثر انجماد تغییر چشم‌گیری نخواهد داشت. انجماد اصولی ماهی بدین‌صورت است که باید در اسرع وقت و پس از صید انجام گیرد؛ زیرا روند فساد از زمان مرگ ماهی آغاز می‌شود. این روند مخصوصاً در مواردی که شکم ماهی بسته باشد، سرعت بیشتری دارد.

2- روش انجماد ماهی :روش‌هایی مانند روش تونل انجماد سریع به دلیل مدت زمان کوتاه انجماد و دمای بسیار پایین، خاصیت و سلامت ماهی را در بهترین وضعیت حفظ می‌کنندنماد IQF یا همان تونل انجماد سریع را روی بسته بندی ماهی های منجمد جستجوکنید.

ماهی فیله یا کامل؟

سهولت طبخ و صرفه اقتصادی دو نکته اصلی در انتخاب ماهی فیله یا کامل است. این تصور که خرید ماهی فیله شده به صرفه نیست را با یک آزمایش کوچک می‌توان محاسبه کرد. ماهی فیله لزوما گرانتر از ماهی کامل نیست و این موضوع کاملا به میزان و نوع تیغ ماهی بستگی دارد. اگر یک بار ماهی‌ای که خودتان فیله کرده‌اید را با ماهی فیله شده از نظر وزن و قیمت مقایسه کنید به احتمال خیلی زیاد و البته بسته به نوع ماهی درمیابید که تفاوت چندانی وجود ندارد و در صورتی که نخواهید ماهی را بصورت کامل یا شکم پر طبخ کنید انتخاب فیله انتخاب منطقی‌تری است بخصوص در مورد ماهی‌هایی که تیغ زیاد و فلس‌های بزرگ دارند یا درشتند و فیله کردن آنها کمی دشوار است.

ماهی‌ آزاد یا ماهی‌ پرورشی

 شاید برای خیلی از افراد این سؤال پیش بیاید که ماهی پرورشی و ماهی‌ای که به صورت آزاد صید می‌شود چه تفاوت‌هایی باهم دارند.

ماهی مزرعه یا ماهی استخر؟

نکته اصلی آن است که در صورتی که ماهی‌های پرورشی، در دریا (مزارع دریایی) رشد کنند تفاوت زیادی با ماهی‌های آزاد ندارند؛ چون از کیفیت مطلوب اکسیژن برخوردارند و همچنین غذای مورد نیاز خود را از دریا که منبع بسیار مغذی برای آن‌هاست دریافت می‌کنند و حتی در مواردی کیفیت ماهی‌های پرورشی دریا از ماهی‌های آزاد بالاتر است. زیرا محل تولید آن‌ها در دریا پس از کارشناسی دقیق از نظر آلودگی و میزان اکسیژن انتخاب شده است و میزان فلزات سنگین در آن‌ها تحت کنترل تولید کننده است.

 

ارزش غذایی ماهی‌های دریا

ماهی‌هایی که در آب‌های آزاد یا مزارع دریایی رشد می‌کنند از فیتوپلانگتون‌ها تغذیه می‌کنند که این موجودات منبعی غنی از امگا ۳ هستند. ماهی‌های پرورشی حوضچه‎‌ای و استخری فیتوپلانگتون‌های کمتری را در دسترس دارند و بنابراین مقدار امگا ۳ این دو نوع ماهی ممکن است کمتر باشد.

 

بهترین و سالم‌ترین ماهی‌ها

بیشتر ماهی‌ها دارای ویتامین و املاح بسیاری بوده که تأمین‌کننده نیازهای بدن و حفظ سلامت آن هستند. در ادامه این مطلب شش نوع از بهترین و سالم‌ترین ماهی‌ها معرفی می‌گردد:

  1. ماهی سی بس: این ماهی که در سالیان اخیر در ایران نیز شناخته‌شده است بسیار کم تیغ و کم بوست و از این رو بخصوص در میان کودکان و سالمندان پرطرفدار است. ماهی سی بس دارای پروتئین، چربی‌های امگا 3 و مواد معدنی و ویتامین‌های فراوانی است که در کنار لذیذ بودن می‌تواند برای سلامتی نیز گزینه‌ای عالی باشد. مقادیر قابل‌قبول از کلسیم، فسفر، آهن و پتاسیم در این ماهی در کنار ویتامین‌های A، D در این ماهی وجود دارد که آن را در میان مردم مختلف دنیا نیز محبوب کرده است. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ماهی سی بس و خواص آن می‌توانید به سایت www.inaslife.com مراجعه کنید.
  2.   ماهی سالمون:  این ماهی دارای مقادیر بسیاری از امگا ۳ بوده که برای سلامت قلب انسان بسیار مفید است. ماهی سالمون مقادیر بسیاری از ویتامین D و کلسیم دارد و برای افرادی که دچار مشکلات مفصلی و پوکی استخوان  هستند توصیه می‌شود (منبع: chetor.com).
  3. ماهی قزل‌آلا: ماهی‌ای خوشمزه با گوشتی سفید و منسجم و منبعی عظیم از فسفر و پروتئین است. ازآنجایی‌که این ماهی چربی و کالری کمتری نسبت به دیگر ماهی‌ها دارد می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای افرادی باشد که قصد کاهش وزن دارند (منبع: fa.wikipedia.org).
  4.   ماهی ساردین: این ماهی به‌ظاهر کوچک دارای گوشتی چرب و ارزش غذایی بسیار بالا است. در ساردین ها مقادیر زیادی از پروتئین، سلنیوم، آهن و امگا ۳ وجود دارد. همچنین سلنیوم موجود در ماهی ساردین به ترمیم سلول های DNA یاری بسیار می‌رساند و نقشی کمک کننده در درمان سرطان‌ها دارد. 
  5. ماهی سفید: گوشت این ماهی دارای چربی بالا بوده و منبع غنی از امگا ۳ است. گوشت لذیذ این ماهی که به رنگ سفید است، طرفداران بسیاری دارد.
  6. ماهی قباد: این ماهی نیز از انواع روغنی و چرب است که منبعی عظیم است امگا ۳، ویتامین دی، فسفر و منیزیم است. این ماهی با گوشتی خوش طعم و چرب نیاز بدن به مواد سالم دریایی را به خوبی تامین نموده و چربی آن کاملا بی ضرر است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۳۶۷۸۳۶۱۲:۳۷:۰۸ ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
ما فقط منتظر دستورالعمل نحوه انتخاب ماهی بودیم !!! آخه .....،،؟
فقیر۲۳۶۷۹۶۸۱۴:۴۶:۳۸ ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
الف جان لطفا از این چیزا نذار خیلیا پول ندارن میبینن دلشون میگیره و ناراحت میشن از طرف همه کساییکه پول ندارن ممنونت میشم که نذاری به جاش مثلا بذار که چجوری راحت گنجشک و قمری بزنیم بخوریم
ناشناس۲۳۶۷۹۷۹۱۴:۵۲:۴۰ ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
بااین گرونی سالی یکبارهم ماهی نمیشه خرید
ناشناس۲۳۶۸۰۰۴۱۵:۱۷:۰۱ ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
تابلو هست که ریپورتاژ آگهی هست...
ناشناس۲۳۶۸۱۲۰۱۶:۵۱:۰۴ ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
ما اگرسالی یکبارتونستیم ماهی بخریم میگردیم تازشو میخریم
ناشناس۲۳۶۸۱۸۴۱۸:۰۹:۰۷ ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
تورو به هر چیزی که اعتماد دارین اینجور پستها رو نزارید خرید مرغ برامون مشکله سالی یک بار هم ماهی نمیشه خرید
احمدی۲۳۶۸۶۵۳۰۷:۵۶:۴۶ ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
ماهی بدون فلس حرام است.
اصفهانی۲۳۶۹۰۹۰۱۴:۵۷:۳۴ ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
فاسدان اداری بستر ساز فسادهای اداری و غیر.
نسرین احمدی۲۳۶۹۴۱۷۲۰:۵۱:۱۳ ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
سلام و خسته نباشید درسته خوردن ماهی فواید زیادی دارد ولی قیمتش آنقدر گرون است که اکثر ایرانیها در سال یکبار نمی تونند ماهی بخورند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین