لطفا کمی با انصاف باشید!

محمد فیروزی، گروه اقتصادی الف،   4000920079 ۷۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

مصطفی میرسلیم از نمایندگان مجلس شورای اسلامی -که خود سیاستمداری با تجربه است- در حمایت از دو خودروساز کشور سخنانی را مطرح کرده که بسیار قابل تامل و تعجب‌برانگیز است.

لطفا کمی با انصاف باشید!

سید مصطفی میرسلیم، با پوشش خاص و بیانی صریح شناخته می شود؛ برای آنها که سن‌‌وسال‌شان به ابتدای انقلاب می‌رسد حضور او در حزب جمهوری اسلامی، حزب موتلفه اسلامی و دیگر فعالیت‌های سیاسی‌‌اش یادآور دوران آرمانگرایی‌های انقلابی است. آنها که اندکی جوان‌تر هستند هم حضور میر سلیم به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را به شکل سایه- روشن‌هایی به خاطر می‌آورند. 

برای آنها که در سنین جوان‌تری هستند و از حضور سیاسی میرسلیم چیزی در خاطر ندارند، تنها یک تصویر از این سیاستمدار کهن‌سال بیشتر به ذهن‌شان متبادر می‌شود و آن حضورش در انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری است. 

تصویر میرسلیم در آن انتخابات بیشتر در مناظره‌های تلویزیونی دیده شد که البته در آنجا چندان حضور برجسته‌ای نداشت و بحث‌های جریان‌سازی را به نفع خود شکل نداد و همان‌طور که قابل پیش‌بینی بود جزء انتخاب اصلی رای دهندگان نبود. بعد از آن انتخابات هم میرسلیم باز به حاشیه رفت تا در انتخابات مجلس یازدهم یکبار دیگر بخت با او همراه شد و این‌بار توانست از تهران وارد ساختمان خانه ملت در بهارستان شود. 

هنگام ورود وی به مجلس شورای اسلامی برخی تصور می‌کردند میرسلیم در مجلس جایگاه مهمی پیدا کند و حداقل به ریاست یکی از کمیسیون‌های اصلی مجلس برسد که این اتفاق نیفتاد. در این مدت هم که هر از گاهی اظهار نظری کرده چندان مورد استقبال نمایندگان مجلس و افکار عمومی قرار نگرفته است. 

اظهارات قابل تامل درباره خودروسازهای ایرانی

او به تازگی در موضوع ساخت خودروی داخلی، واردات آن و قیمت‌های آن صحبت‌های قابل تاملی مطرح کرده و مصاحبه او با خبرگزاری مهر با حواشی مختلفی همراه شده است. بخشی از این حواشی را می‌توان ناشی از همزمانی انتشار این مصاحبه و افزایش قیمت‌های اخیر محصولات ایران خودرو و سایپا دانست و بخش دیگری از حواشی مربوط به اظهاراتی است که گویی چند حقیقت اقتصادی در آن به درستی مورد توجه قرار نگرفته است. 

وی در این مصاحبه تاکید کرده که واردات خودرو برخلاف سیاست‌های کلی نظام جمهور اسلامی ایران است. صحبتی که تاحدی حرف درستی محسوب می‌شود اما از رشد نکردن صنعت خودروسازی کشور در این 43 سال حرفی نمی‌زند. به عنوان مثال در حالی‌که در ماده 51 قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه (1396- 1400) به صراحت آمده وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان ملی استاندارد موظفند بر طراحی و ساخت خودروهای داخلی به‌نحوی نظارت کنند که ایمنی خودروهای مذکور متناسب با حداکثر سرعت ارتقاء یافته تا در تصادفات جادهای، تلفات به حداقل میانگین جهانی برسد، میرسلیم به چنین موضوعی بی توجه است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی به طور حتم خبر از آمار کشته‌شدگان و تلفات جاده‌ای کشور دارد که بخش مهمی از آن ناشی از نقص فنی خودروها و بی کیفیت بودن آنهاست. اگر هم خبر ندارد می‌تواند به آرشیو گزارش‌های مرکز پژوهش‌های مجلس مراجعه کند. با این حال نتیجه اظهار نظرهای اخیر او فقط حفظ وضع موجود دو کارخانه خودروسازی کشور است. 

این در حالیست که بر اساس یکی از گزارش‌های مرکز پژوهش‌های مجلس (در سال 97) کشور ایران روزانه 32 میلیارد تومان ضرر اقتصادی ناشی از تصادفات را متحمل می‌شود و هزینه اجتماعی و اقتصادی تصادفات رانندگی حدود 8 درصد تولید ناخالص داخلی است. 

پراید پای ثابت شوخی ها

البته روند تلفات خودرویی در گزارش پژوهشکده آمار نشان می‌دهد از سال 92 تا 98 در وضعیت کاهشی هستیم با این حال هنوز سهم اثرگذاری خودروهای بی کیفیت داخلی در تصادفات بالاست. شوخی با بی کیفیتی «پراید» و دیگر خودروهای داخلی هم پای ثابت محافل خانوادگی و دوستانه و برنامه کمدین‌هایی مانند مهران مدیری در صداوسیما شده و مسئولان جزء خنده تلخ پاسخی ندارند .

خودرو؛ کالای مصرفی اما ضروری

میر سلیم در همان مصاحبه با خبرگزاری مهر گفته است خودرو کالای اساسی نیست،‌ منظورش این بوده که در کشور ما به جای کالای مصرفی به کالایی سرمایه‌ای مبدل شده است. 

اما این نماینده یک نکته را فراموش کرده‌ است. اگر کالاهای اساسی را تنها مربوط به کالاهای خوراکی و یک‌سری اقلام ضروری برای ادامه حیات منحصر کنیم، به طور حتم خودرو کالای اساسی نیست. حتی مسکن شخصی هم می‌تواند در زمره کالاهای اساسی نباشد. اگر هم کالاهای اساسی را منحصر به کالاهایی بدانیم که ارز ترجیحی به آنها تعلق می‌گیرد در آن صورت باز خودرو کالای اساسی نیست، در حالی‌که به یاد داریم در همان ماجرای لیست کالاهای مشمول ارزهای 4200 تومانی چه کالاهایی غیر ضروری بود که وارد کشور شدند در حالی که ادامه حیات انسان‌ها به آنها وابسته نبوده و نیست. در عوض خودرو و مسکن به غیر از تقاضای فراگیر برای‌ آنها بخشی از نیازهای اولیه و ثانویه زندگی را پاسخ می‌دهند. ضمن اینکه نیاز کشور مثلا در مورد خودرو به حدی است که تولید داخلی کفاف نمی‌دهد برای همین شاهد صف‌های بلند تقاضا و قرعه‌کشی برای آن هستیم. 

البته نکاتی که میر سلیم درباره شرایط ارزی کشور گفته و خواستار این شده تا ارز ترجیحی به خودرو تعلق نگیرد را شاید بتوان درست ارزیابی کرد. به‌ هر حال در بازار پیچیده و مملو از سوداگری عرضه خودرو شاید تخصیص دادن ارز ترجیحی درست نباشد. چشم انداز غیر روشن مذاکرات هسته‌ای هم نشان می‌دهد بهتر است در دادن ارزهای 4200 تومانی  احتیاط صورت گیرد اما نادیده گرفتن نیازها در بازار و طرف تقاضا به هر قیمت هم درست نیست. ضمن اینکه در یک بازار پویا که طرف عرضه سبد متنوعی به مشتریان می‌دهد حتی با ارزهایی به مراتب بالاتر از قیمت 4200 تومان به دلیل شکل‌گیری رقابت قیمت‌ها تعدیل می‌شوند. 

یکی از قابل دفاع‌ترین طرح های مجلس یازدهم

امروز بسیاری از صاحب‌نظران تجربه سال‌ها بدون رقیب گذاشتن دو گروه خودروسازی کشور در بازار را مانع رشد آنها می‌دانند. این قضیه به حدی جدی شد که در مجلس شورای اسلامی طرحی پیگیری شد تا آزادسازی واردات خودرو دنبال شود. طرحی که به جرات می‌توان آن را قابل دفاع‌ترین برنامه مجلس یازدهم دانست. با این حال میر سلیم هنوز در حال و هوای اظهاراتی است که بیشتر از زبان برخی مدیران صنایع آرمان‌گرا و غیر واقع‌بین دهه شصت می‌توان سراغ گرفت که به بهانه خوداتکایی صرف، صنایع اصلی کشور را به زوال و حتی تعطیلی کامل کشاندند. 

جالب آنکه میرسلیم بدون توجه به اینکه واردات خودرو به شرط نظارت بر آن می‌تواند به اصلاح قیمت‌ها در بازار و بهبود کیفیت داخلی منجر شود، معتقد است دنبال کردن چنین سیاستی حاصلی جز‌ رکود و تعطیلی خودروسازی‌های داخلی ندارد. 

از آن جالب‌تر اینکه میرسلیم معتقد است صنایع خودروسازی ایران حرکت‌های اصلاحی خوبی انجام داده‌اند اما اشاره‌ای به این حرکت‌های اصلاحی نمی‌کند. البته در واقعیت‌ بسیاری از ایرانیان بر این باورند خودروسازهای داخلی هنری جز تغییر قاب چراغ جلو و عقب خودروهای خود و قالب کردن یکسری تجهیزات ضروری به جای «آپشن» (Option) به مشتریان ندارند!

خودرو زیاد نیست؛ ما توسعه نیافته ایم!

نماینده مردم تهران حتی اشاره‌ای به این موضوع نمی‌کند که امروز بخشی از برنامه‌های توسعه‌ای کشور می‌تواند از محل عواید حاصل از فروش خودرو یا واردات آن تامین شود. این درآمدها می‌تواند در توسعه جاده‌ها، راه‌ها و شهرها هزینه شود تا توزیع امکانات و جمعیت در کشور متعادل شود. البته که توزیع امکانات به شکل عادلانه هم یکی از پیش‌شرط‌های این موضوع است با این حال وی با طرح گزاره‌ای انتقادی می‌گوید «انقدر خودرو در خیابان‌ها ریخته که نمی‌توانیم راه برویم»، درحالی که درست‌تر این بود که می‌گفت: انقدر پول خودروهایی که فروختیم را نادرست هزینه کردیم که از ظرفیت توسعه‌بخش آن عقب افتادیم. 

چرا مردم دنبال سوداگری هستند؟ 

وی به درستی در بخشی از این مصاحبه می‌گوید برخلاف تمام کشورهای دنیا خودرو در کشور ما کالای مصرفی نیست، بلکه متاسفانه کالایی سرمایه‌ای محسوب می‌شود. بعد هم گلایه‌هایی از این می‌کند که مردم پول‌شان را به بازارهایی مانند خودرو، طلا و … می‌برند که البته بیان این نکات درست است اما کامل نیست. چرا که ظرفیت‌های اقتصادی تولیدی کامل نیست و بسیاری از فعالیت‌های سوداگرانه و نوسان‌گیری از کالاهایی مانند ارز، طلا، خودرو و… جذابیت پیدا کرده است. 

«زه» خودرو به جای آپشن قالب می‌شود!

صنایع خودروسازی اگر واقعا در یک بازار رقابتی قرار داشتند آن وقت مجبور می‌شدند به جای اینکه «زه» خودرو را به جای آپشن به مشتری قالب کنند هر روز تکنولوژی جدید خلق یا وارد کنند. در آن صورت کارگران بیشتری مشغول به کار می‌شدند و خودروسازی ایران از یک حالت جزیره‌ای و بی ارتباط با دنیا خارج می‌شد. در آن صورت سرمایه‌گذاری‌های خرد هم از طریق بورس وارد این صنایع می‌شد. اما امروز سهام بورسی این کارخانه های خودروسازی بدون رشد قالب توجه در زیرساخت ها و امکانات کارخانه به شکل منفی و کاذب رشد می کند آن هم در مقاطعی که بازار رشد حبابی و مصنوعی دارد. رشد هایی که ماهیت سوداگرانه و غیر واقعی دارند و هرگاه حباب بازار تخلیه شد، ارزش چنین سهامی هم از بین می رود.

لطفا تعریف اقتصادی "انحصار" را ببینید

نکته جالب‌تر اینکه میر سلیم که خود عضو کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی است در این مصاحبه صحبت از این کرده که خودروسازی‌های ایرانی انحصاری نیستند. به واقع معلوم نیست تعریف این سیاست‌مدار موی سپید کرده از واژه انحصار چیست. اگر معنی انحصار این است که چون دو خودروسازی در کشور داریم پس اینها با هم رقیب هستند به‌نظر می‌آید ایشان باید در لا به لای کتب اقتصادی تعریف انحصار را مجدد مطالعه کند و حداقل در موضع‌گیری‌هایشان بیشتر منصف باشند. 

چرا که این دو خودروساز هرکدام سهمی از بازار را در اختیار دارند و طرف تقاضا تعیین کننده شرایط بازار نیست. طرف تقاضایی که جمعیتی میلیونی و در صف ایستاده است. در عوض این خودروسازها هستند که با یکدیگر به شکلی هماهنگ حتی در یک روز و ساعت قیمت‌ها را بالا می‌برند و شرایط جدید قیمتی را به مشتری تحمیل می‌کنند. انقدر قدرت و لابی دارند که در این مسیر حتی دستور رئیس‌جمهور را هم می‌توانند نادیده انگاری کنند! 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۳۳۱۹۲۴۱۶:۲۲:۰۳ ۱۴۰۰/۹/۲۰
آقای میرسلیم چند دهه است که دست اندرکار تحقیق و تولید موتورهای درونسوز می باشند! ظاهراً ایشان علاقه ای ندارند که ماشینهای با فن آوری های پیشرفته به خصوص هیبریدی وارد ایران شود!
محمدی۲۳۳۲۰۹۹۱۷:۵۳:۱۳ ۱۴۰۰/۹/۲۰
در این دوره با وجود دولت انقلابی و مجلس انقلابی قطعا این مشکل و مشکلات دیگر نیز حل خواهد شد. اندکی صبر سحر نزدیک است
ناشناس۲۳۳۳۲۷۵۱۲:۳۹:۳۵ ۱۴۰۰/۹/۲۱
بیدار شو اخوی .
تبریزی۲۳۳۲۱۹۴۱۸:۴۷:۰۸ ۱۴۰۰/۹/۲۰
"«زه» خودرو به جای آپشن قالب می‌شود!" مگه آپشن نیست؟ خودروی من دناست و زه نداره.
ناشناس۲۳۳۳۱۱۸۱۱:۰۷:۰۲ ۱۴۰۰/۹/۲۱
قرار است که دنده عقب هم آپشن شود تا هم فقط به جلو حرکت کنند!
ناشناس۲۳۳۱۹۲۹۱۶:۲۴:۳۲ ۱۴۰۰/۹/۲۰
ارابه مرگ پراید از سال 72 در دولت حجت الاسلام هاشمی وارد کشور شد تولید این خودرو مرگ اوار را متوقف کنید و به اینهمه کشتار مردم در جاده ها پایان بدهید.
ناشناس۲۳۳۱۹۸۶۱۷:۰۳:۰۱ ۱۴۰۰/۹/۲۰
همین پراید در کره مرگ آور نبود این که چرا برای ما مرگ آور شده باید علتش را در خودمان پیدا کنیم .
ناشناس۲۳۳۲۰۹۱۱۷:۴۹:۱۹ ۱۴۰۰/۹/۲۰
قبل از کامنت گذاشتن بد نیست کمی تحقیق کنید.پراید نزدیک دو ساله که دیگه تولید نمیشه.
ناشناس۲۳۳۳۱۱۲۱۱:۰۳:۴۶ ۱۴۰۰/۹/۲۱
تیبا، ساینا و کوییک بر روی پلت فرم پراید تولید می شوند. از نظر استحکام بدنه و تکنولوژی موتور فرقی بین اینها و پراید نیست.
ناشناس۲۳۳۳۱۷۵۱۱:۴۰:۵۰ ۱۴۰۰/۹/۲۱
از نظر شما مغرضان همگی پراید هست!
ناشناس۲۳۳۳۴۱۱۱۴:۰۵:۲۲ ۱۴۰۰/۹/۲۱
پس تمام خودرو سازان دنیا هم با یک شیشه عوض کردن سر امثال شما کلاه می گذارند
ناشناس۲۳۳۳۳۶۱۱۳:۳۵:۱۹ ۱۴۰۰/۹/۲۱
کلمه پراید رو برداشتن و به جاش سایپا 111 و 131 و 151 و ... گذاشتن. واقعا جدی گفتید پراید تولید نمیشه یا شوخی کردید؟
ناشناس۲۳۳۴۱۴۲۲۲:۵۵:۰۹ ۱۴۰۰/۹/۲۱
خداراشکر که رئیس جمهور نشد
ناشناس۲۳۳۲۶۱۱۲۳:۲۴:۲۷ ۱۴۰۰/۹/۲۰
پارسال متوقف شد
ناشناس۲۳۳۳۱۳۸۱۱:۱۷:۰۶ ۱۴۰۰/۹/۲۱
متوقف نشد، پالانش عوض شد!
صمصام۲۳۳۱۹۳۱۱۶:۲۵:۱۶ ۱۴۰۰/۹/۲۰
نماینده ای که نماینده هیچ چیز و هیچ کس نیست نماینده ای که نمیداند خودرو چیست نماینده ای که نمیداند اقتتصاد چیست
سینا۲۳۳۱۹۳۳۱۶:۲۶:۰۲ ۱۴۰۰/۹/۲۰
ممکن است اشتباه کنم اما به نظرم آقای میرسلیم ارتباطی با صنعت خودرو دارد، شاید عضویت در هیات مدیره یکی از گروه های صنعتی یا تحقیقاتی خودرو. اگر اینطور باشد، آیا بحث تعارض منافع به میان نمیاید؟
ناشناس۲۳۳۱۹۳۴۱۶:۲۶:۱۹ ۱۴۰۰/۹/۲۰
افراد محافظه کار و مسن، همیشه با تحول و نوآوری مخالفت می کنند.
ناشناس۲۳۳۱۹۳۷۱۶:۳۰:۰۶ ۱۴۰۰/۹/۲۰
آقای میرسلیم که از رجال سیاسی کشور هستند و با این سابقه و سن حرف بدون سند و مدرک نمی زنند
ناشناس۲۳۳۳۲۸۱۱۲:۴۲:۲۰ ۱۴۰۰/۹/۲۱
فعلا که دارند بدون سند و مدرک حرف میزنند .
ناشناس۲۳۳۱۹۳۸۱۶:۳۰:۵۳ ۱۴۰۰/۹/۲۰
من آقای دکتر میرسلیم را از زمان دانشجویی ام می شناسم. از نظر علمی قابل احترام هستند. اما وقتی ایشان یک مطلب اشتباهی را می گوید، خودش می داند اشتباه گفته، ولی به شدت بر روی آن تکیه می کند و اصلا از موضع خود کوتاه نمی آید. در مورد صحبتی که اخیرا درباره خودروسازها کرده مطمئنم که همین حالت در ایشان به وجود آمده است.
ناشناس۲۳۳۱۹۴۵۱۶:۳۴:۵۷ ۱۴۰۰/۹/۲۰
کلیت حرف او درست بود هم آن‌جا که باید انتقاد می کرده کرده و هم آنجایی که دفاع، دفاع کرده
ناشناس۲۳۳۱۹۴۷۱۶:۳۶:۳۹ ۱۴۰۰/۹/۲۰
مگه دروغ گفته که در ایران ماشین تبدیل به کالای سرمایه ای شده؟ اگر مالیات بر عایدی سرمایه گرفته می شد الان این قیمت ها نبود
ناشناس۲۳۳۲۰۰۶۱۷:۱۳:۵۲ ۱۴۰۰/۹/۲۰
کاش عدم انحصار ادعایی ایشان را هم در نظر میگرفتی.
ناشناس۲۳۳۱۹۴۹۱۶:۳۹:۲۹ ۱۴۰۰/۹/۲۰
خودرو سازی تا وقتی حیاط خلوت سیاسیون و آقازاده ها باشد همین وضع هست لطفا اینها پایشان را بیرون بکشند از این صنعت با همین دو خودرو ساز می توان آخر خودرو ساز دنیا شد و دیگران غبطه ما بخورند
آزاد۲۳۳۱۹۵۱۱۶:۴۰:۲۰ ۱۴۰۰/۹/۲۰
بیماری صعب العلاج (اگر نگوییم لاعلاج)خودروسازی داخلی ، بیماری بهای تمام شده خیلی بالا و البته پفکی و ساختگی است.همین بیماری باعث گرانفروشی ، باعث کم آمدن منابع برای تحقیق و توسعه و نوآوری ، علت و ریشه زیان انباشته خودروسازان ، و کیفیت پایین محصولات آنهاست ، و علاجی این بیماری همانا خصوصی سازی واقعی و حقیقی بصورت ارائه سهام به خریداران خصوصی و اداره واقعی شرکتهای خودروساز توسط آنهاست و همچنین ایجاد رقابت بین شرکتهایی متعدد خودروساز نه فقط دوشرکت اصلی و گروهشان
ناشناس۲۳۳۱۹۵۵۱۶:۴۲:۴۹ ۱۴۰۰/۹/۲۰
آقای میرسلیم صرفنظر از مسائل سیاسی از نظر علمی در زمینه صنعت خودرو فعال هستند و در زمینه طراحی موتور ملی دیزلی فعالیت مستقیم دارند. فکر می‌کنم سواد ایشان در زمینه صنعت خودرو از خیلی از افراد بیشتر است. با نظر ایشان موافقم.
ناشناس۲۳۳۲۳۰۳۱۹:۴۸:۲۲ ۱۴۰۰/۹/۲۰
اینجا ربطی به سواد ندارد تضاد منافع وجود دارد . روزروشن را می گه شب هست در خودرو انحصار نیست
ناشناس۲۳۳۱۹۵۹۱۶:۴۴:۳۳ ۱۴۰۰/۹/۲۰
( تا روزی که درهای مملکت بر همین پاشنه ها بچرخد ) امید داشتن به ایجاد تغییرات مثبت در مملکت مانند آن است که دنبال ذغال سفید رنگ باشیم .
ناشناس۲۳۳۱۹۶۲۱۶:۴۶:۱۷ ۱۴۰۰/۹/۲۰
سه ساله که سایپا پراید تولید نمیکنه از خودروهای دیگر حرف بزنید
ناشناس۲۳۳۳۱۱۶۱۱:۰۵:۴۶ ۱۴۰۰/۹/۲۱
تبیا و ساینا و کوییک برادران پراید هستند. همانطور که سمند و پارس و سورن و... برادران 405 هستند!
ناشناس۲۳۳۳۳۳۲۱۳:۲۲:۰۷ ۱۴۰۰/۹/۲۱
بدنه آنها متفاوتر از پراید و تقویت شده است لطفا بررسی کنید
ناشناس۲۳۳۱۹۶۶۱۶:۴۶:۵۸ ۱۴۰۰/۹/۲۰
به نظر میرسه نویسنده امار ماشینهای کشور و جه میشود سوار شد را ندارد . بابا برای یه عده باید وارد کرد باشهولی با واردات پراید سوار چه عرض کنم هر ماشین تولید داخلی نمیتونه از اونماشینا سوار شه
ناشناس۲۳۳۱۹۹۱۱۷:۰۵:۴۰ ۱۴۰۰/۹/۲۰
یک کلام ما از دنیا خیلی عقبیم چون مسئولین ما اسم لجبازی را گذاشته اند خودکفایی و جان مردم هم اصلا برایشان مهم نیست وگویا خدا را نمی بینند که آنها را باز خواست کند !!
حسین۲۳۳۲۰۱۵۱۷:۱۸:۰۳ ۱۴۰۰/۹/۲۰
ماشین های بی کیفیتی که هیچ کشوری حتی سوریه حاضر به خرید آن نیست.از مشکلات فراوان ماشین تا آلودگی و حوادث رانندگی و کشته شدن بسیاری از هموطنان که حتی آمار تلفات در حوادث رانندگی در ایران از جنگ ایران و عراق بیشتر بوده است.
صمصام۲۳۳۲۰۱۶۱۷:۱۸:۱۸ ۱۴۰۰/۹/۲۰
خیلی خوشبینی میخواد که از لگنهای جنازه ساز خودروسازی ایران دفاع بکنید ..
ناشناس۲۳۳۲۰۲۳۱۷:۲۰:۴۷ ۱۴۰۰/۹/۲۰
من با کلی زحمت وام گرفتم و دنبال خرید یک تیبا بودم که ناگهان ظرف ۲ هفته ۲۵ میلیون گرون شد.از گرانی خودرو ناراحت بودم این حرفهای میرسلیم نمک روی زخم پاشید.
ناشناس۲۳۳۲۰۳۴۱۷:۲۷:۰۶ ۱۴۰۰/۹/۲۰
طوری توی مقاله عنوان شده که انگار به قطعات خودرو ارز 4200 تعلق میگیره که به خورو کامل هم تعلق بگیره یا نگیره ! چند ساله ارز 4200 فقط به دارو و بعضی غلات و خوراک دام و .. تعلق میگیره .
روح الله سرلک هستم از لرستان۲۳۳۲۰۳۶۱۷:۲۷:۵۰ ۱۴۰۰/۹/۲۰
میرسلیم دلش به حال مردم بدبخت وکم دست نمی سوزه خودش در ناز نعمت خونه انچنانی ماشین آخرین سیستم وحقوق میلیاردی چه خبر داره که ملت توان خرید پراید هم ندارن خدایا از دست اینها به کی پناه ببریم
ناشناس۲۳۳۲۰۸۷۱۷:۴۷:۵۷ ۱۴۰۰/۹/۲۰
ظاهرا جناب میرسلیم در سایت ایرانخودرو شمال دارای پست سازمانی و یا سهام میباشد!!!!
ناشناس۲۳۳۲۰۸۹۱۷:۴۸:۱۷ ۱۴۰۰/۹/۲۰
بابا دست از سر پراید بردارید.دیگه تولید نمیشه به خدا.
ناشناس۲۳۳۲۰۹۳۱۷:۴۹:۵۷ ۱۴۰۰/۹/۲۰
شما هرزمان از پراید ایمنی دیدید... از امثال میرسلیم انصاف
وحید۲۳۳۲۱۱۹۱۸:۰۴:۵۶ ۱۴۰۰/۹/۲۰
ترا به خدا یکی این پیر مردهای لجباز یکدنده را بفرسته برن باز نشسته
abbas۲۳۳۲۱۳۲۱۸:۱۱:۴۵ ۱۴۰۰/۹/۲۰
اگه بهترین ماشین ها رو در جادهای ایران برانیم باز هم درتصادفات در دنیا اولیم . مشکل تصادفات در ایران را در اداره راهنمایی و رانندگی باید جست . باور نمی کنید بروید آمار تصادفات 30 سال قبل آلمان یا انگلیس را که همین نوع ماشین ها را داشتند در بیاورید و با امروز ایران مقایسه کنید
آرش۲۳۳۲۱۳۶۱۸:۱۳:۵۴ ۱۴۰۰/۹/۲۰
کره جنوبی وقتی اجازه واردات داد که توانست خودش مستقل و قوی شود باید در مرزها را بست و از طرفی باید اجازه داد هر کسی خودرو و لوازم خانگی تولید کند
ناشناس۲۳۳۲۲۰۴۱۸:۵۱:۲۹ ۱۴۰۰/۹/۲۰
قبلا میگفتن سه نیاز اساسی بشر خوراک پوشاک و مسکن هست . حالا جالبه که نویسنده مسکن رو نیاز اساسی نمیدونه!!!!!
ناشناس۲۳۳۲۲۱۲۱۸:۵۵:۳۹ ۱۴۰۰/۹/۲۰
انصاف قدیمی شدمرد مرد
ناشناس۲۳۳۲۲۲۶۱۹:۰۶:۱۶ ۱۴۰۰/۹/۲۰
درود الف این خبر در حمایت از مردم بود تشکر میکنم.
کاظم۲۳۳۲۲۵۶۱۹:۱۹:۲۹ ۱۴۰۰/۹/۲۰
چرا ایران ما ایقدر هرج ومرج شده،کسی نیست جلو این گرانیها را بگیره،واقعاً از مردم هر روز این ماشین های بنجول پراید که به نظر من 20ملیون نمییرزه 160 170 ملیون میگن خجالت بکشین
مجغ۲۳۳۲۲۹۹۱۹:۴۴:۳۰ ۱۴۰۰/۹/۲۰
واقعاً کامل و خوب گفتید
ناشناس۲۳۳۲۳۲۸۲۰:۰۶:۰۸ ۱۴۰۰/۹/۲۰
الان دقیقا دستور رئیس جمهور انقلابی درمورد،گران نشدن،خودرو چی شد
ناشناس۲۳۳۲۳۴۷۲۰:۱۷:۰۱ ۱۴۰۰/۹/۲۰
انحصار نیست ؟!!
ناشناس۲۳۳۲۳۶۲۲۰:۳۱:۲۳ ۱۴۰۰/۹/۲۰
بدونیدآدم خواب رومیشه بیدارکرد ولی امثال این آقارو رونمیشه بیدارکرد
ناشناس۲۳۳۲۳۶۹۲۰:۳۵:۱۶ ۱۴۰۰/۹/۲۰
متاسفانه هزينه زيادي بابت تحقيق در خصوص موتورهاي درون سوز شده خروجي اين تحقيقات نامعلوم است!
مجتبی۲۳۳۲۴۸۰۲۱:۵۰:۰۱ ۱۴۰۰/۹/۲۰
ایا اقای میرسلیم حاضر هستند خانواده خودشان را سوار پراید کنند و در جادهای ایران بگرداند.
ناشناس۲۳۳۲۵۱۵۲۲:۰۷:۳۳ ۱۴۰۰/۹/۲۰
آشغال ترین ماشین هایی که در دنیا تولید میشه در ایران هست وبس ؛ لیاقت ما مردم بیش از این نیست
رضا۲۳۳۲۵۵۶۲۲:۳۳:۴۳ ۱۴۰۰/۹/۲۰
آقای میر سلیم موقعی که جامعه و نمایندگان جهت بالانس بازار و جلوگیری از سوءاستفاده های خودروسازان موافق به واردات خودرو هستند شما منفعلانه در خطر می‌افتد؟اصلا شما نماینده مردمید یا نماینده خودروسازان
آراد۲۳۳۲۵۸۸۲۳:۰۱:۴۹ ۱۴۰۰/۹/۲۰
ایشون همزمان رییس یا عضو هیئت مدیره ۴تا شرکت خودرو ساز داخلی هستن بایدم تابوت سازای داخلی رو حمایت کنن واز مخالفان سرسخت واردات خودرو باشن ایشون در واقع نماینده ووکیل خودشون هستن تا نماینده ووکیل مردم متاسفانه
ناشناس۲۳۳۲۵۹۲۲۳:۰۳:۴۹ ۱۴۰۰/۹/۲۰
حالا میر سلیم جزو افراد خارج از گود هستند،پس خیلی روی حرف ایشان مانور ندهید .
ناشناس۲۳۳۲۶۰۷۲۳:۲۱:۱۰ ۱۴۰۰/۹/۲۰
برای رشد هر صنعتی تا رقابت نباشد اون صنعت رشد نخواهد کرد پس اگرهدف رشد صنعت خودرو هست باید باواردات حساب شده رقابت ایجاد شود.... ولی نه با واردات خودرو های بی‌کیفیت چینی و امثالهم.....
عرفان۲۳۳۲۶۲۸۲۳:۴۳:۲۳ ۱۴۰۰/۹/۲۰
یک جای کار میلنگد
رضا۲۳۳۲۶۲۹۲۳:۴۳:۳۸ ۱۴۰۰/۹/۲۰
یکی از قدرتمندترین افراد مافیا که مردم را باخاک یکسان کرده خداکنه برن هیچوقت پیداشون نشه این شخص باید هم از واردات خودرو مخالفت کنه چون کسی نیس پراید مرگ رو سوارشه
یهویی۲۳۳۲۶۴۵۰۰:۰۷:۴۹ ۱۴۰۰/۹/۲۱
پول خود را سازان اهن را اب میکند..
علی علی۲۳۳۲۶۹۱۰۱:۱۳:۲۳ ۱۴۰۰/۹/۲۱
بدون شک اینگونه دفاع کردن حمایت از دو خودرو ساز است بروید خودروهای کشورهای عراق و افغانستان را ببینید وخجالت بکشید واینقدر دم از خودساز وطنی و کار گرانشان نزنید.
ناشناس۲۳۳۲۸۵۶۰۸:۰۹:۰۵ ۱۴۰۰/۹/۲۱
انحصار باید در خودرو از بین برود و یکی از شروط داشتن خودرو هم مثل ژاپن باید داشتن پارکینگ باشد و شهرداریها هم صرفا مطابق با جای پارک اجزاری افزایش بنا و طبقات بدهند نه در یک فضای کوچک چنین طبقه مجوز بنا می دهند بدون در نظر گرفتن جای پارک ماشین
هادی جهانشیری۲۳۳۲۸۸۷۰۸:۲۹:۲۹ ۱۴۰۰/۹/۲۱
ما مردم از خارج فقط تحریم هستیم وای از داخل که هم تحریم هم انحصار
خاکستری۲۳۳۲۹۵۵۰۹:۲۴:۳۵ ۱۴۰۰/۹/۲۱
در مملکتی که دچار اقتصاد مریض دولتی شده هر نسخه ای پیچیده شود جوابگو نیست.!!! قانون بازار عرضه و تقاضا ست،وقتی دچار اقتصاد تورمی هستیم خاک هم کالای سرمایه‌ای محسوب میشود چه رسد به خودرو!!!! تا زمانی که تورم مهار نشود و سود بانکی کاهش نیابد،اقتصادمریض وبال مردم ماست.
ناشناس۲۳۳۳۱۲۰۱۱:۰۷:۱۷ ۱۴۰۰/۹/۲۱
فکر کنم یه چیزای به نفع شخصی شما هست والا به جای یه کشور تصمیم نمی گرفتی ملت حق دارند از خودروهای خارجی استفاده کنن تا لاقل این مافیای خودرو از دست ایران‌خودرو وسایپا خارج بشه واز بین بره
ناشناس۲۳۳۳۱۳۴۱۱:۱۴:۵۷ ۱۴۰۰/۹/۲۱
شنیده ها حکایت از منتفع بودن این بنده خدا از خودروسازان دارد. بنابر این به هیچ وجه نباید نظرش حائز اهمیت تلقی گردد.
خاکستری۲۳۳۳۱۵۷۱۱:۲۶:۵۲ ۱۴۰۰/۹/۲۱
تا کی باید قوانین و تصمیمات دولت به نفع خودرو سازان باشد؟!!! چرا خودرو خارجی با دلار آزاد پنج برابر قیمت جهانی تو ایرانه؟! خودرو سازان از بس حمایت شدن که راه بیفتن،اصلایادشون رفته که برای راه رفتن نیاز به پا دارند نه روروک!!!!
سعید۲۳۳۳۲۶۱۱۲:۳۱:۴۲ ۱۴۰۰/۹/۲۱
تا زمانی که بازار خودرو رقابتی نشود و از انحصار یک عده خارج نشود آش همینه ،والسلام .
ناشناس۲۳۳۳۲۶۶۱۲:۳۴:۰۹ ۱۴۰۰/۹/۲۱
احتمالا خود و دوستانش از سهامداران اصلی ایران خودرو و سایپا هستند
ناشناس۲۳۳۳۹۱۹۲۰:۰۱:۴۲ ۱۴۰۰/۹/۲۱
ففلا ایشان منافع حزب و گروه و خودش را به منافع مردم ترجیح داده است با این نوع گفتمان
ناشناس۲۳۳۴۰۷۳۲۱:۴۳:۳۸ ۱۴۰۰/۹/۲۱
دوستان می خواهند انحصار واردات جایگزین انحصار تولید شود. کل داستان همین است.
محمد۲۳۳۴۲۷۱۰۱:۰۷:۲۳ ۱۴۰۰/۹/۲۲
ایشون قریب چهل ساله ماموریت ساخت موتورملی رو دارن.سه چرخه هم نساختن.متاسفانه.نمیدونم ماشینش چیه.امیدوارم عرق میهنیش رو اعمال کرده باشه!!!
محسن۲۳۳۵۰۴۸۱۴:۵۴:۲۶ ۱۴۰۰/۹/۲۲
مردم رو تو قفس کردن هرچی بزارن جلوش مجبوره براره .پژو مدل ۹۳ داشتم چند برابر قیمت خریدم خرجش کردم
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین