آیا «اشتباه از من بود»، کافی است آقای ظریف؟!

گروه سیاسی الف،   4000716030 ۲۳۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

وزیر خارجه سابق کشورمان در حالی به تازگی در یک شبکه اجتماعی نسبت به اشتباهش در برجام اعتراف کرده است که همزمان با این اعتراف اصرار دارد بگوید در آن مذاکرات درست عمل شد و همین اشتباه هم چندان موضوع بزرگی نبود. 

آیا «اشتباه از من بود»، کافی است آقای ظریف؟!

به گزارش پایگاه خبری الف،‌ محمد جواد ظریف به تازگی در شبکه اجتماعی کلاب هاووس اظهاراتی کرده که برای بسیاری از دنبال‌کنندگان مسائل بین‌المللی ایران باعث تعجب شده است. وی در پاسخ به سوالی درباره قرار گرفتن واژه «تعلیق» در برجام و آگاهی او نسبت به این موضوع این‌طور پاسخ داده است: من در مجلس گفتم که در برجام کلمه suspention  نیست و این اشتباه از من بود و دلیل این مساله هم این نیست که من برجام را نخوانده باشم.

ظریف در همین گفتگو با استناد به کتاب خود درباره توافق ایران با کشورهای 1+5 با عنوان «راز سر به مهر» تاکید می‌کند که از مفاد برجام باخبر بوده است اما آنچه درباره واژه تعلیق در متن برجام دیده می‌شود مربوط به ضمایمی است (اشاره به پیوست 5 متن برنامه جامع اقدام مشترک) که یکی از مذاکره کنندگان آن را دنبال می‌کرده است. وزیر سابق امور خارجه   تلاش می‌کند وجهه خود را در جریان این گفت‌وگوی جمعی مثبت نگه دارد و به این می‌پردازد که وقتی منتقدانش می‌گفتند او متن برجام را نخوانده است به کشور و واقعیت ظلم می‌کردند و ادعا می‌کند غربی‌ها شهادت می‌دهند که ظریف متن برجام را خوانده است. 

آیا ظریف درباره تعلیق در برجام توجیه می‌کند؟ 

ظریف می‌کوشد بی‌خبری خود از این ضمیمه برجام را که در عمل بخش مهمی از متن برجام محسوب می‌شود به این شکل توضیح دهد:‌ واقعیت این است که ما به همه دوستانی که ضمائم برجام را مذاکره می‌کردند دستورالعمل داده بودیم که از برخی عبارات استفاده نشود. در لحظات آخری ضمائم برجام در حال مذاکره بود نماینده اروپا گفته بود ما تحریم‌های ایران را بر می‌داریم و لغو و lift می‌کنیم اما تصمیمات اتحادیه اروپا که شامل چیزهای دیگر است را تا زمانی که کل تحریم‌ها برداشته شود، نمی‌توانیم برداریم. 

وی می‌افزاید: اینجا بود که برای این مورد که به آمریکا هم ربطی نداشت و در مورد اروپا بود و آن هم نه برای تحریم‌های کنونی بلکه تحریم‌هایی که بعدا قرار بود برداشته شود ۴ یا ۳ بار کلمه suspend  در ضمیمه استفاده شده بود و این را مذاکره‌کننده ما که ریز این مسائل را بحث می‌کرد در لحظاتی که اضافه شد به ما اطلاع نداده بود.

صف آرایی موافقان و مخالفان ظریف 

اظهارات جدید ظریف به سرعت در فضای مجازی مورد توجه قرار گرفت و صف‌بندی موافقان و مخالفان او مقابل هم تشکیل شد. یکبار دیگر واقعیت به کنار رفت و غبار نبردهای سیاسی جناح‌ها بر اصل موضوع سایه انداخت. 

از نگاه منتقدان دولت روحانی، ظریف در زمان تصویب برجام در مجلس شورای اسلامی به علی لاریجانی، رئیس وقت مجلس که به صراحت پرسید تحریم‌ها لغو می‌شود واقعیت را نگفته بود. چیزی که البته خود ظریف معتقد است یک اشتباه بوده است و البته چندان هم موضوع مهمی نبود. 

موافقان دولت حسن روحانی ظریف را کماکان قهرمان فدا شده عرصه دیپلماسی می‌دانند. برخی رسانه‌های شاخص اصلاح طلب مانند جماران و خبرآنلاین  خوراک این توجیه را فراهم می‌کنند. در این میان ظریف در قالب یک پست اینستاگرامی شعری را بارگزاری کرده که او را یک فرد گرفتار و ناچار به صبر معرفی می‌کند و البته هواداران و رسانه‌های موافقش هم آن را بازنشر می کنند. 

یک دفاع نه‌چندان خوب از ظریف

جماران ارگان رسانه‌ای سید حسن خمینی برای توجیه آنچه ظریف یک اشتباه خوانده است به سرعت در قالب یک گزارش از اظهارات ظریف و بندهای پیوست 5 برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) تلاش کرد با استفاده از بخش‌هایی که در آنها واژه تعلیق (Suspend)  آمده است از وزیر خارجه دولت روحانی دفاع کند.

 در این گزارش به ساختار اعمال تحریم‌ها از سوی اتحادیه اروپا اشاره شده است. اینکه چطور برجام کمک کرد چند ماده آیین‌نامه اجرایی 2012 اتحادیه اروپا در قبال ایران لغو شود اما برخی از تصمیمات با اهمیت برای طرفین که شورای اتحادیه اروپا در سال 2010 آن را دنبال کرده بود فقط تعلیق شد.

گزارش نویس جماران تلاش کرد به کمک  ۴ بند پیوست ۵ برجام که در آنها واژه تعلیق (Suspend) قرار گرفته است این طور نشان دهد که ماجرا آنگونه که منتقدان ظریف می گویند نیست، اما همین بندها نشان می دهند رابطه برجام با سایر موضوعات مناقشه برانگیز جمهوری اسلامی ایران، مانند برنامه موشک های بالستیکی ایران چگونه بوده است و چطور یک مشکل بزرگ در اجرای برجام به شمار می رفتند که  از طرف مذاکره کننده غربی به ایران تحمیل شدند و تا انتهای دولت دوازدهم هم حل نشدند. 

برجام در کجا تحریم‌ها را لغو کرد؟

همین گزارش سایت جماران تاکید ویژه‌ای دارد که 4 مورد ذکر شده واژه «تعلیق» که در پیوست 5 برجام آمده است مربوط به تعلیق تصمیم سیاسی شورای اتحادیه اروپا بودند و قبل از آن مقررات حقوقی شورای اتحادیه اروپا اختتام (Terminate) پیدا کرده بود. درحالی‌که در عمل، همین گره‌های حل نشده نشان داد برجام غیر از صفحه اول روزنامه‌های اصلاح‌طلب در فردای تصویب ، در هیچ زمانی به رفع تحریم‌ها به شکل کامل منجر نشد. 

آنچه ظریف درباره تکرار واژه تعلیق‌ در پیوست 5 مفاد برجام تلاش می‌کند آن را کوچک جلوه دهد همان است که در تریبون رسمی مجلس شورای اسلامی نسبت به آن مورد سوال قرار گرفت اما او نمی‌دانست برای اجرای برجام چه سازوکاری درنظر گرفته شده است تا در صورت لزوم توافق از کار بیفتد و اگر هم می‌دانست از اثر آن بی‌خبر بود و هر دو این حالات برای مسئول دیپلماسی دیروز و استاد حوزه بین‌الملل دانشگاه امروز عیب محسوب می‌شوند و صرف بیان «اشتباه از من بود» از طرف او کافی نیست. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۲۳۱۹۱۸۰۵:۲۱:۳۷ ۱۴۰۰/۷/۱۷
‏روزی که مرحوم زارعی اشک ریخت و فریاد زد و بر اثر فشار روحی زیر سرم رفت، برجامیان در روزنامه‌هایشان با طعنه و تمسخر به او انگ اخلالگر در «توافق قرن» زدند اما امروز با #اعتراف_ظریف نگرانی‌های او تعبیر شد! خدایش بیامرزد... ‏تا وقتی من به عنوان شهروند معمولی بابت کوچکترین اشتباهات رانندگی ایم ظرف کمتر از یک دقیقه جریمه می شم ولی امثال ظریف با اشتباهات شون که بارها هم بهش تذکر داده شد، مردم کشوری رو بدبخت می کنند و راحت می چرخن و از همه هم طلبکارند، عدالت در این کشور اجرایی نشده! برای اینکه دوستان اصلاح طلب عمق فاجعه بی اطلاعی ظریف الممالک از محتوای سند #برجام را بفهمند کافیست تصور کنن مسئول مذاکره کننده رئیسی بوده است!
ناشناس۲۲۳۲۱۲۴۰۹:۱۶:۴۳ ۱۴۰۰/۷/۱۷
باید نشست و دید که دستگاه دیپلماسی رییسی چه کاره است.
ناشناس۲۲۳۲۲۲۷۱۰:۰۲:۴۲ ۱۴۰۰/۷/۱۷
رئیسی اقتصاد کشور را معطل مذاکره و برجام نخواهد کرد.
ناشناس۲۲۳۲۳۱۳۱۰:۴۳:۴۰ ۱۴۰۰/۷/۱۷
اگر ادعای شما درست می بود الان باید بدون برجام حداقل وضع بدتر نمیشد که بهتر می شد.
ناشناس۲۲۳۲۵۴۷۱۲:۲۵:۳۶ ۱۴۰۰/۷/۱۷
الان برجام هست و تحریم هم هست و این خسارت محض است.
ناشناس۲۲۳۲۶۶۹۱۳:۰۲:۳۳ ۱۴۰۰/۷/۱۷
در 6 ماهه نخست سال جاری صادرات نفت و میعانات گازی ایران نسبت به پارسال 2 برابر بیشتر شده است این یعنی دیوار تحریم ها در حال فرو ریختن است و قیمت نفت هم افزایش یافته است اگر دوباره مذاکره نکنیم و امتیاز ندهیم اوضاع مملکت درست می شود.
الیاس۲۲۳۵۶۴۳۰۹:۰۱:۱۷ ۱۴۰۰/۷/۱۹
من نمیدونم، از وعده 100 روزه دولت شما 2920 روز هم گذشت، اما هیچ خبری از کار نشد ... دولت جدید در 60 روز، حداقل 60 میلیون دوز واکسن زد، از این واضح تر؟؟؟
ناشناس۲۲۳۲۳۳۴۱۰:۵۲:۵۸ ۱۴۰۰/۷/۱۷
باید مستقیم با خود آمریکا صحبت و مذاکره و تعامل کنیم .
ناشناس۲۲۳۲۴۵۵۱۱:۴۸:۰۰ ۱۴۰۰/۷/۱۷
درس عبرت برجام این بود که هرگز نباید به مذاکره با دولتهای بدعهد و خبیث اعتماد کنیم.
ناشناس۲۲۳۲۴۹۳۱۲:۰۱:۳۵ ۱۴۰۰/۷/۱۷
امریکا ابتدا باید حُسن نیت نشان بدهد و دارایی های بلوکه شده ایران را ازاد بکند.
ناشناس۲۲۳۲۷۱۲۱۳:۱۸:۲۵ ۱۴۰۰/۷/۱۷
هدف امریکا و اروپا این است تا با وعده لغو تحریم ها بصورت پلکانی و گام به گام مولفه های قدرت ایران (هسته ای و موشکی و منطقه ای) را فشل کرده و در نهایت ساختار تحریم ها را نیز بدون تغییر در جای خود نگهدارند دقیقا"عین همان کاری که در برجام انجام دادند.
هادی۲۲۳۳۹۷۰۰۸:۱۶:۲۷ ۱۴۰۰/۷/۱۸
باشه بهش میگم! یه بار مذاکره کردیم با کدخدا به این روز رسیدیم دیگه برامون بسه.
ناشناس۲۲۳۲۳۴۳۱۰:۵۴:۵۹ ۱۴۰۰/۷/۱۷
وقتی بتوان یک ماهه سیل واردات واکسن راه انداخت و به شانگهای پیوست، درست کردن اقتصاد نباید کاری داشته باشد!
ناشناس۲۲۳۲۴۵۹۱۱:۴۸:۵۱ ۱۴۰۰/۷/۱۷
روحانی عُرضه نداشت واکسن بخرد رئیسی هنوز نیامده واکسن خرید.
ناشناس۲۲۳۲۴۶۵۱۱:۵۰:۲۵ ۱۴۰۰/۷/۱۷
فعلا که وعده ای که در بورس داده بود برعکس از اب در اومده و مردمو داره بیچاره میکنه.
ناشناس۲۲۳۲۵۵۵۱۲:۲۷:۱۰ ۱۴۰۰/۷/۱۷
روحانی جیب مردم رو در بورس خالی کرد به رئیسی مربوط نیست.
ناشناس۲۲۳۲۹۳۰۱۴:۴۷:۴۶ ۱۴۰۰/۷/۱۷
اگر دولت فعلی منظورت است که از وقتی آمده بورس روند بالا دارد
ناشناس۲۲۳۲۳۴۶۱۰:۵۵:۴۲ ۱۴۰۰/۷/۱۷
با این گرانی ها و خط فقر 11 میلیون تومنی، همه کارمندان، کارگران، بازنشستگان، مستمری بگیران و بیکاران زیر خط فقر قرار دارند.
ناشناس۲۲۳۲۴۸۴۱۱:۵۹:۱۸ ۱۴۰۰/۷/۱۷
انموقع که میگفتن با روحانی تا 1400 باید فکر این روزها را می کردند.
ناشناس۲۲۳۲۴۸۷۱۲:۰۰:۳۳ ۱۴۰۰/۷/۱۷
گندی که اصلاح طلبان بالا اوردند به راحتی قابل جمع کردن نیست حداقل یکسال زمان برای کنترل تورم لازم است.
ناشناس۲۲۳۲۵۶۱۱۲:۲۹:۰۳ ۱۴۰۰/۷/۱۷
محاکمه روحانی و مدیران دولتش بدلیل اینکه مردم را به این روز انداختن و فقر و محرومیت را در کشور توسعه دادند یک مطالبه عمومی است.
ناشناس۲۲۳۲۶۳۳۱۲:۴۹:۱۹ ۱۴۰۰/۷/۱۷
روحانی 8 سال خرابکاری کرده نباید انتظار داشته باشیم رئیسی 8 روزه درستش کنه !
ناشناس۲۲۳۲۵۶۳۱۲:۲۹:۵۴ ۱۴۰۰/۷/۱۷
اکنون اقتصاد و برجام هر دو معطلند! و شما داری به آینده حوالت میدی؟!
ناشناس۲۲۳۲۷۰۰۱۳:۱۳:۳۹ ۱۴۰۰/۷/۱۷
برجام اقتصاد کشور را نابود کرد نتیجه مذاکره و برجام در دولت روحانی پراید از 17 میلیون به 155 میلیون تومان رسید.
ناشناس۲۲۳۶۳۴۷۱۴:۵۴:۰۸ ۱۴۰۰/۷/۱۹
درسته با برجام یا بدون برجام اقتصاد نابود خواهد شد شبیه آنچه در دوران احمدی نژاد اتفاق افتاد و احتمالا خیلی بدتر از آن
ناشناس۲۲۳۲۲۸۰۱۰:۲۵:۳۶ ۱۴۰۰/۷/۱۷
رئیسی بدون لغو تحریم ها و تامین منافع ملی به دشمن باج نخواهد داد.
ناشناس۲۲۳۲۳۶۱۱۱:۰۲:۵۲ ۱۴۰۰/۷/۱۷
باید سریعا و بدون گذاشتن پیش شرط بشینیم پشت میز مذاکره با بزرگان عالم . تا حالا که همه چیز رو مینداختید گردن سوء مدیریت ! و میگفتید به تحریم ها ربطی نداره ! از این به بعد میخواهید چی کار کنید ؟
ناشناس۲۲۳۲۴۶۲۱۱:۴۹:۵۰ ۱۴۰۰/۷/۱۷
حالا روحانی که 8 سال مذاکره کرد کجا رو گرفت ؟!
ناشناس۲۲۳۲۴۷۳۱۱:۵۴:۵۴ ۱۴۰۰/۷/۱۷
باز هم می اندازیم تقصیر آمریکا!!!
ناشناس۲۲۳۲۴۸۱۱۱:۵۸:۲۱ ۱۴۰۰/۷/۱۷
امریکا و اروپا اگر راست میگن تحریمهای ضد ایرانی را لغو کنند و ایران بعد از راستی ازمایی به تعهدات برجامی خود باز می گردد این دیگه نیازی به مذاکره ندارد.
آریابان۲۲۳۲۵۱۴۱۲:۰۹:۲۸ ۱۴۰۰/۷/۱۷
برجام بهترین راه حل بود برای خروج از کمیته مجازات !!!!!! ؛ بداقبالی اونجا بود اما که ترامپ روان_پریش بقدرت رسید و دیوانه-گونه به بیراهه زد ، نه فقط در مورد برجام ، که در همه ی زمینه های داخلی امریکا و خارجی بین المللی ؛ آخرش هم که فقط بعد از 4 سال و در نیمه راه عذرش را خواستند ؛ در چنان شرایط وخامت آمیزی که فراروی کشور ایران ترسیم شده بود آیا راه چاره ای بهتر از برجام وجود میداشت ؟!؟!؟!؟!؟!؟
ناشناس۲۲۳۲۵۶۶۱۲:۳۱:۰۸ ۱۴۰۰/۷/۱۷
هدف امریکا از برجام تخریب و بتن ریزی صنعت هسته ای ایران بود که محقق شد اگر ترامپ از برجام خارج نمی شد و تحریم ها را تشدید نمی کرد باید به عقلش شک می کردیم.
ناشناس۲۲۳۲۹۳۷۱۴:۵۰:۳۹ ۱۴۰۰/۷/۱۷
کمیته مجازات!! مجازات برای چی؟ این که کار قانونی آزانس انجام می‌دهیم و صرفا به خاطر سیاسی کاری ایران را تحریم می کنند در ضمن با آمریکا موارد متعدد توافق داشته اید که همگی زدن زیرش برجام نمونه آن است
ناشناس۲۲۳۲۳۱۲۱۰:۴۲:۲۵ ۱۴۰۰/۷/۱۷
حتی ترکمنچای هم نسخه فارسی داشت چرا برجام نداشت ؟!
ناشناس۲۲۳۲۳۷۰۱۱:۰۷:۱۶ ۱۴۰۰/۷/۱۷
روحانی و ظریف باید پاسخگو باشند چطور ترامپ بی هیچ هزینه ای از برجام خارج شد و تحریم ها را تشدید کرد ؟!
ناشناس۲۲۳۲۳۷۹۱۱:۱۱:۵۲ ۱۴۰۰/۷/۱۷
متن برجام را گروه بحران بین الملل که اعضای اصلی انرا صهیونیست ها تشکیل می دهند تهیه کرده بودند و این متن توسط ظریف و عراقچی دیکته شد و اینگونه این خسارت محض به کشور و مردم تحمیل شد.
ناشناس۲۲۳۲۵۸۴۱۲:۳۵:۴۷ ۱۴۰۰/۷/۱۷
خیلی جالبه. این که ظریف اشتباه کرده، جوابش اینه که ببینیم رئیسی چی کار کرده؟ فقط یک اصلاح طلب میتونه این جواب رو بده
ناشناس۲۲۳۳۳۵۹۱۹:۱۲:۵۴ ۱۴۰۰/۷/۱۷
تو نیز مانند دارو دسته روحانی دم از نشستن می زنی تا نگاه کنید دیگران چه خوابی برایتان دیده اند
ناشناس۲۲۳۲۱۴۰۰۹:۲۳:۳۱ ۱۴۰۰/۷/۱۷
امیر عبدالهیان نمایش خیره کننده ای از خود در کنفرانس بغداد نشان داد!
ناشناس۲۲۳۲۲۱۷۱۰:۰۰:۳۲ ۱۴۰۰/۷/۱۷
امیر عبدالهیان: در کنفرانس بغداد در جایی ایستادم که جایگاه واقعی ایران بود.
ناشناس۲۲۳۲۴۶۸۱۱:۵۱:۵۳ ۱۴۰۰/۷/۱۷
لهجه عربیش هم خیلی خوب بود.
ناشناس۲۲۳۲۵۷۰۱۲:۳۲:۵۷ ۱۴۰۰/۷/۱۷
امیر عبداللهیان به چند زبان زنده دنیا مسلط است اما ظریف حتی فرق کلمه تعلیق و لغو را در برجام متوجه نشد.
ناشناس۲۲۳۳۵۱۰۲۱:۰۱:۳۶ ۱۴۰۰/۷/۱۷
جایگاه ایران جلوی همه سران منطقه است. نه حتی جائی که ایشان ایستاد. اما جایگاه ایشان همان بغلدست سفیر سعودی بود.
مهران۲۲۳۲۲۵۲۱۰:۱۲:۱۱ ۱۴۰۰/۷/۱۷
بهتر از نمایش خیره کننده اقای ظریف بود که جلوی پای امیر کویت زانو زده بود حداقل امیر عبداللهیان عربی رو خوب صحبت نکرد(که البته چندان مهم نیست) عوضش ابهت ایران رو با اون حرکتش و نایستادن کنار نماینده عربستان نشون داد
ناشناس۲۲۳۲۳۲۹۱۰:۵۰:۳۵ ۱۴۰۰/۷/۱۷
زانو زدن ظریف جلوی امیر کویت را فراموش کردی ؟!
ناشناس۲۲۳۲۳۷۲۱۱:۰۸:۱۱ ۱۴۰۰/۷/۱۷
ظریف باید در مورد مکانیسم ماشه پاسخگو باشد ؟!
ناشناس۲۲۳۲۲۷۱۱۰:۲۱:۲۶ ۱۴۰۰/۷/۱۷
حداقل جناب آقای ظریف این شهامت و مردانگی را داشته است که حتی اگر اشتباه کوچکی رخ داده مسوولیت آن را بپذیرد. متاسفانه رسانه های اصول گرا فکر می کنند مردم نادان هستند و هزار تا نکته مثبت ایشان را نمی بینند و یک اشتباه ایشان را بولد و برجسته می کنند. اگر آقای ظریف یک اشتباه کرده، دوستان آقای جلیلی هزار تا اشتباه کردند و به روی خودشان نیاوردند.
ناشناس۲۲۳۲۵۸۲۱۲:۳۵:۳۹ ۱۴۰۰/۷/۱۷
اولا"گنجاندن کلمه تعلیق بجای کلمه لغو در برجام اشتباه کوچکی نبود و خیلی بزرگ بود و ثانیا"در زمانی که جلیلی و باقری مذاکره می کردند قیمت دلار فقط 3 برابر شد اما وقتی ظریف و عراقچی مذاکره می کردند قیمت دلار 10 برابر شد و این خسارت محض بود.
ناشناس۲۲۳۲۶۹۴۱۳:۱۱:۲۱ ۱۴۰۰/۷/۱۷
عراقچی: نتیجه برجام تحریم بیشتر بود.
ناشناس۲۲۳۲۹۶۱۱۵:۰۴:۰۷ ۱۴۰۰/۷/۱۷
اگر توان درک توضیحات ظریف در این مورد را داشته باشی متوجه میشوی که چندان مهم نبوده!!
ناشناس۲۲۳۲۹۷۷۱۵:۱۲:۳۸ ۱۴۰۰/۷/۱۷
بگو ببینم دلیل ۳برابر شدن ارز اجرای برجام بود یا خروج ترامپ از آن وعمل نشدن به آن ؟!!
ناشناس۲۲۳۲۹۰۴۱۴:۳۵:۰۳ ۱۴۰۰/۷/۱۷
احسن درودبرشما
ناشناس۲۲۳۲۹۴۷۱۴:۵۴:۰۹ ۱۴۰۰/۷/۱۷
اشتباه کوچک!! حال بماند که همان موقع می گفتید تعلیق نیست لغو است!
ناشناس۲۲۳۴۶۶۰۱۵:۳۵:۲۱ ۱۴۰۰/۷/۱۸
اشتباه کوچک سرمایه یک کشور به فنا رفته شما میگی اشتباه کوچک به قول یکی از دوستان اگر بخوای هزار تومنی کارت به کارت کنی صرف بار صفرهاشو می‌شماری که اشتباه نزنی چطور سرمایه مردم رو به فنا داده و میگه این قسمتشو ندیدم
ناشناس۲۲۳۴۶۷۸۱۵:۴۵:۴۱ ۱۴۰۰/۷/۱۸
اگر با پول تو معامله ای کرده بود و پولت رو داده بود و جنس رو تحویل نگرفته بود بازم میگفتی اشتباه کوچیک یا می‌زدی زیر گوشش که پول منو به فنا دادی حالا میگی ببخشید اشتباه کوچیک کردم
ناشناس۲۲۳۲۲۷۸۱۰:۲۴:۴۱ ۱۴۰۰/۷/۱۷
افرادی که به اشک های مرحوم زارعی خندیدند حالا به پوزخند دشمنان دچار شدند.
ناشناس۲۲۳۲۲۸۴۱۰:۲۸:۱۰ ۱۴۰۰/۷/۱۷
زبان انگلیسی ظریف به قدری ضعیف است که دشمنان کلمه SUSPEND(تعلیق) را بجای کلمه TERMINATE (لغو) بهش قالب کردند اما متوجه نشد.
پدرام۲۲۳۳۰۵۷۱۵:۵۱:۰۴ ۱۴۰۰/۷/۱۷
و آقای ناشناس : شما فارسی تان اینقدر ضعیف است که فرق قالب و غالب را نمی دانید !
ناشناس۲۲۳۲۲۸۹۱۰:۳۰:۵۴ ۱۴۰۰/۷/۱۷
با صحبت های ظریف مشخص شد نه در متن برجام نه در روح برجام و نه در جسم برجام چیزی بعنوان لغو تحریم وجود نداشته و همه اش تعلیق بوده است !
ناشناس۲۲۳۲۲۹۵۱۰:۳۴:۱۶ ۱۴۰۰/۷/۱۷
حرفهای ظریف شبیه حرفهای روحانی بعد از گران شدن بنزین است که گفت بود صبح جمعه فهمیدم !!!
ناشناس۲۲۳۲۳۵۷۱۱:۰۰:۳۲ ۱۴۰۰/۷/۱۷
هُنر روحانی و ظریف این بود که مردم ایران را درگیر فقر و گرسنگی و فلاکت کردند.
ناشناس۲۲۳۲۷۶۴۱۳:۴۰:۴۱ ۱۴۰۰/۷/۱۷
اشتباه ظریف یک طرف ایا تو دستگاه عریض و طویل یک مسلط به زبان نبوده یعنی؟
ناشناس۲۲۳۲۸۳۴۱۴:۰۹:۵۹ ۱۴۰۰/۷/۱۷
آیا «اشتباه از من بود»، کافی است آقای ظریف؟! جواب: بله کافی است. مچ گیری را بس کنید و به اختلافات داخل خانوادگی دامن نزنید.
ناشناس۲۲۳۲۹۰۰۱۴:۳۳:۲۳ ۱۴۰۰/۷/۱۷
خداشاهده ظریف چهره ماندگارخوادشد بعدآمی فهمید
ناشناس۲۲۳۲۹۵۴۱۴:۵۹:۰۹ ۱۴۰۰/۷/۱۷
درست‌ش اینه که اصلا برجام رو ما نوشته بودیم که پاپوشی بشه برای اینکه ظریف بیاد تو مجلس دروغ بگه و بعدا که کلاب‌هاوسی ایجاد شد، مجبور به توجیه بشه اما بدتر کنه :)
عبدالسلام کریم زاده۲۲۳۴۳۵۵۱۲:۲۹:۲۹ ۱۴۰۰/۷/۱۸
درود برشما .مردم وآنان که اهل فن ودرک وانصافند باید به ظریف وامثال ظریف فرصت عرض واندام ندهند وخواهان محاکمه ومجازت ایشون و هم قطاران ایشونی چون جناب شیخ حسن ومعاون بزرگوارشان وووو....و باشند اینان باید دردادگاه عدالت جواب پس بدهند نه در جمع آزاد مجازی وحقیقی.
ناشناس۲۲۳۱۹۲۱۰۵:۳۰:۱۳ ۱۴۰۰/۷/۱۷
تا کی ظریف میخواد موضوع بحث و عرض اندام جناح اصولگرا باشد. ول کنید دیگه. خودتان چه کرده اید تو این چند ماه؟
ناشناس۲۲۳۲۱۱۵۰۹:۱۳:۰۹ ۱۴۰۰/۷/۱۷
داداش شما هنوز احمدی نژاد رو ول نکردی اونوقت از بقیه چه توقعی داری!؟!؟!؟
ناشناس۲۲۳۲۱۴۸۰۹:۲۵:۵۴ ۱۴۰۰/۷/۱۷
خجالت بکش و سعی نکنید خودتان را قایم کنید در این اشتباه عمدی یا سهوی به این بزرگی آن هم در متن قرارداد به این واضحی
ناشناس۲۲۳۲۱۸۳۰۹:۳۹:۲۸ ۱۴۰۰/۷/۱۷
این حرف شما نشون میده که ظریف خیلی سوتی بزرگی داده، حالا میخوای اینطوری ماسمالش کنی!!!
ناشناس۲۲۳۲۱۸۹۰۹:۴۳:۱۴ ۱۴۰۰/۷/۱۷
طرف ادعا میکنه من علاوه بر اینکه برجام رو خوندم، خودم برجام رو نوشتم، بعد همون موقع میگه خبر نداشتم توی برجام تعلیق اومده!!! مگه میشه یه نفر خودش ندونه چی نوشته!! اون هم توی یه همچین مساله بزرگی!!؟؟ خب مردم حق دارن تعجب کنن سوال بپرسن!!!!
ناشناس۲۲۳۱۹۲۳۰۵:۳۹:۳۲ ۱۴۰۰/۷/۱۷
بنده خدا کلمه تعلیق ندیده این همه بهش گفتند که تحریم ها تعلیق میشه نه لغو بعد امثال زیبا کلام مسخره کردن انصافا با این طرز مذاکره دنیا به ما نمیخنده ؟
ناشناس۲۲۳۲۱۵۳۰۹:۲۷:۰۳ ۱۴۰۰/۷/۱۷
چه بهتر است با دنیا مذاکره کنیم تا مردم کمتر آسیب ببینند. درغیر اینصورت همه تاوان خواهند داد .
ناشناس۲۲۳۲۱۹۳۰۹:۴۴:۲۲ ۱۴۰۰/۷/۱۷
فعلا که داریم تاوان مذاکره با دنیای شما رو میدیم!!
ناشناس۲۲۳۲۲۱۰۰۹:۵۳:۵۶ ۱۴۰۰/۷/۱۷
مذاکره با دنیا!!! البته از نظر خارج پرستان مذاکره فقط با چند کشور را شامل می شود آن هم یک طرفه برای واگذاری صنایع و دانش کشور!
ناشناس۲۲۳۲۲۲۱۱۰:۰۱:۵۵ ۱۴۰۰/۷/۱۷
درس عبرت برجام این بود که هرگز نباید به مذاکره با دولتهای بدعهد و خبیث اعتماد کنیم.
ناشناس۲۲۳۲۲۹۳۱۰:۳۲:۲۶ ۱۴۰۰/۷/۱۷
حالا ظریف که 8 سال مذاکره کرد چرا تحریم ها 10 برابر و قیمت خودرو و طلا و دلار و مسکن 10 برابر بیشتر شد ؟!
ناشناس۲۲۳۱۹۲۴۰۵:۴۱:۵۲ ۱۴۰۰/۷/۱۷
ان شااله وزیر خارجه دولت سیزدهم با ظرافت و روشی که با کره جنوبی برخورد کرد بساط این مسائل را در سیاست خارجه کشور می خشکاند
ناشناس۲۲۳۲۲۹۹۱۰:۳۶:۱۰ ۱۴۰۰/۷/۱۷
ظریف و عراقچی و تخت روانچی و غیره بابت نخواندن هریک صفحه از برجام یک سکه پاداش گرفتند !
ناشناس۲۲۳۲۳۳۲۱۰:۵۲:۱۵ ۱۴۰۰/۷/۱۷
اینها باید 750 سکه دریافتی را به بیت المال مسترد نمایند.
ناشناس۲۲۳۱۹۲۸۰۵:۵۸:۵۷ ۱۴۰۰/۷/۱۷
بی انصاف اگر ملک خودت بود اینجوری مثل برجام معامله میکردی؟ رفتی توجیه کردی که ضمینه برجام بوده ندیدم! نخونده امضا کردی؟ برجام و اصلاح طلبان دوراه برای ملت گذاشتند یا ننگ برجام که هیچی گیرمون نمیاد یا مکانیسم ماشه
ناشناس۲۲۳۱۹۳۳۰۶:۰۸:۳۳ ۱۴۰۰/۷/۱۷
وزیر خارجه ای که تفاوت لغو و تعلیق را نداند .... .!
ناشناس۲۲۳۲۰۸۱۰۸:۵۵:۳۴ ۱۴۰۰/۷/۱۷
برجام بزرگترین دست آورد سیاست خارجی ایران در چند دهه اخیر است.
ناشناس۲۲۳۲۱۱۹۰۹:۱۴:۲۲ ۱۴۰۰/۷/۱۷
البته برای اصلاحطلبان نه مردم!!!
ناشناس۲۲۳۲۲۲۸۱۰:۰۴:۰۹ ۱۴۰۰/۷/۱۷
قرار بود با برجام تحریم نباشد وقتی برجام هست و تحریم ها هم 10 برابر شده یعنی خسارت محض.
ناشناس۲۲۳۲۱۵۱۰۹:۲۶:۳۰ ۱۴۰۰/۷/۱۷
البته دستاوردش فقط برای آمریکایی‌ها و اروپاییها بود. والله خیلی رو دارین که هنوزم از برجام دفاع میکنین.
ناشناس۲۲۳۲۱۵۹۰۹:۲۹:۲۶ ۱۴۰۰/۷/۱۷
توافقی که منافع کشور را تاراج کند بعله که برای مدعیان تحریف بزرگترین دستاورد است
ناشناس۲۲۳۲۱۷۳۰۹:۳۴:۵۷ ۱۴۰۰/۷/۱۷
باشه....تو راست میگی‌‌.. دلیل هم که اصلا نمیخواد‌‌‌.،تا وقتی تو هستی که دفاع کنی، چرا باید متن رو میخوند؟
ناشناس۲۲۳۲۳۳۹۱۰:۵۳:۵۶ ۱۴۰۰/۷/۱۷
برجام خسارت محض بود زیرا سبب زیاده خواهی دشمنان در مباحث موشکی و منطقه ای و تشدید تحریم ها و فشار حداکثری دشمن شد.
ناشناس۲۲۳۲۶۶۲۱۲:۵۹:۰۱ ۱۴۰۰/۷/۱۷
اصل مذاکره و قرارداد برجام برای رفع مشکل معیشت مردم بود . شاخص های اقتصادی قبل و بعد از برجام بیانگر شکاف بیشتر طبقاتی و افزایش ضریب جینی از ۳۴/. به ۴۰۴/. و تنزل جایگاه اقتصادی ایران از رتبه ۱۸ به رتبه ۲۴ جهانی است وضعیت تورم مسکن و خودرو و مواد غذایی و مایحتاج عمومی را که دیگر نیاز به بیان نیست .
ناشناس۲۲۳۲۰۸۷۰۸:۵۷:۰۳ ۱۴۰۰/۷/۱۷
برجام تنها کلید ایران برای حل مشکلات ایران با قدرت های بزرگ جهان به ویژه آمریکا است.
ناشناس۲۲۳۲۱۲۶۰۹:۱۸:۰۲ ۱۴۰۰/۷/۱۷
البته تنها کلید اصلاحطلبان و امثال ظریف!!!
ناشناس۲۲۳۲۲۳۲۱۰:۰۵:۰۷ ۱۴۰۰/۷/۱۷
روحانی و ظریف با برجام شون مملکت را 200 سال به عقب بردند.
ناشناس۲۲۳۲۱۲۸۰۹:۱۸:۴۸ ۱۴۰۰/۷/۱۷
دوره اونایی که میگفتن بدون fatf نمیشه واکسن خرید تموم شده!!!
ناشناس۲۲۳۲۱۶۸۰۹:۳۲:۱۴ ۱۴۰۰/۷/۱۷
خخخه چرا 20 سال بازیچه آنها شدین که تنها راه همین است؟ فکر نمی کنید راه اشتباه دارید می روید و لیبی و عراق را پیش گرفتید؟
ناشناس۲۲۳۲۲۰۵۰۹:۵۰:۰۷ ۱۴۰۰/۷/۱۷
البته تنها کلید اونایی که میگفتن بدون fatf نمیشه واکسن وارد کرد یا عضو شانگهای شد, وگرنه کلید برای حل مشکلات زیاد داریم!!
ناشناس۲۲۳۲۵۹۴۱۲:۳۹:۰۲ ۱۴۰۰/۷/۱۷
یعنی یک ماهه عضو شانگهای شدیم؟!!!
ناشناس۲۲۳۲۶۸۸۱۳:۱۰:۰۷ ۱۴۰۰/۷/۱۷
اصلاح طلبان تا حالا میگفتن بدلیل تحریم و عدم تصویب FATF نمی توانیم عضو شانگهای بشویم !!!! و نمی توانیم واکسن بخریم !!!! حالا که رئیسی اینکارها را انجام داد میگن دستاورد دولت قبل بود !!!!
ناشناس۲۲۳۲۰۹۰۰۸:۵۸:۱۹ ۱۴۰۰/۷/۱۷
آنانی که ظریف را می کوبند، خودشان چه گلی به سر مردم زده اند؟؟
ناشناس۲۲۳۲۱۲۲۰۹:۱۶:۲۱ ۱۴۰۰/۷/۱۷
اولیش واکسن بود!! دومیش هم پیوستن به شانگهای، جالبه که همین جناب ظریف سال گذشته به سران نظام نامه نوشته بوده که اگه عضو fatf نشیم نمیتونیم عضو شانگهای بشیم!!!!!!!!!!
ناشناس۲۲۳۲۱۶۴۰۹:۳۰:۴۳ ۱۴۰۰/۷/۱۷
گل به خودی نزدن که بخواهند بعدا گل بزنند!!!
ناشناس۲۲۳۲۲۷۴۱۰:۲۲:۳۰ ۱۴۰۰/۷/۱۷
کسانی که با دشمن مذاکره کردند و امتیازات نقد دادند و وعده نسیه دریافت کردند خائن بودند.
ناشناس۲۲۳۲۲۹۱۱۰:۳۱:۱۱ ۱۴۰۰/۷/۱۷
هیچ کدوم هیچ گُلی به سر این ملت نزد ولی تا دلت بخواد گٍل زدند
ناشناس۲۲۳۲۶۲۸۱۲:۴۷:۲۲ ۱۴۰۰/۷/۱۷
ظریف در برجام گل به خودی زد.
ناشناس۲۲۳۲۹۱۵۱۴:۴۰:۰۳ ۱۴۰۰/۷/۱۷
پس مشخص شد که برجام خسارت محض و کلاه گشادی بود که با بی تدبیری ظریف و روحانی سر ایران گذاشته شد مرد باشید و از این خصارت محض بیرون بیایید و یا حرف و حدیث را تمام کنید
ناشناس۲۲۳۱۹۴۰۰۶:۲۰:۴۰ ۱۴۰۰/۷/۱۷
برجام هر چه بود به نفع ملت و کشور بود
ناشناس۲۲۳۲۱۳۲۰۹:۱۹:۴۶ ۱۴۰۰/۷/۱۷
خب نظر شما هم قابل احترامه!!!
ناشناس۲۲۳۲۲۳۵۱۰:۰۵:۵۲ ۱۴۰۰/۷/۱۷
عراقچی: نتیجه برجام تحریم بیشتر بود.
ناشناس۲۲۳۲۱۳۴۰۹:۲۰:۴۳ ۱۴۰۰/۷/۱۷
مخصوصا اون قسمتش که به آمریکا اجازه داد بدون هیچ هزینه‌ای از برجام خارج بشه!!!
ناشناس۲۲۳۲۱۷۰۰۹:۳۳:۰۵ ۱۴۰۰/۷/۱۷
از کی تا حالا توافق در مورد نوامیس کشور به نفع یک ملت شده؟
ناشناس۲۲۳۲۲۸۲۱۰:۲۶:۲۰ ۱۴۰۰/۷/۱۷
ترکمنچای اینقدر هم ضرر نزد که برجام و سعد اباد زد !
ناشناس۲۲۳۱۹۴۱۰۶:۲۱:۳۸ ۱۴۰۰/۷/۱۷
اگر برجام نبود تخم مرغ شونه ای ۴۰۰ هزار تومن بود
ناشناس۲۲۳۲۱۷۱۰۹:۳۳:۵۳ ۱۴۰۰/۷/۱۷
اول برو اقتصاد یاد بگیر
ناشناس۲۲۳۳۱۱۴۱۶:۱۶:۵۱ ۱۴۰۰/۷/۱۷
شما که اقتصاد یاد گرفتی وضع را به این شکل اسفناک در آوردی!
ناشناس۲۲۳۳۱۱۹۱۶:۱۹:۵۶ ۱۴۰۰/۷/۱۷
خودت اگه اقتصاد بلد بودی، پاسخ اقتصادی میدادی!
ناشناس۲۲۳۲۲۰۸۰۹:۵۲:۲۰ ۱۴۰۰/۷/۱۷
وقتی برجام امضا شد یه عده میگفتن اگه برجام نبود دلار ۱۲۰۰۰ تومن و پراید ۵۰ میلیون بود، الان که فکر میکنم میگم کاش برجام امضا نشده بود!!!!
ناشناس۲۲۳۲۴۵۶۱۱:۴۸:۲۲ ۱۴۰۰/۷/۱۷
مگه حالا برجام‌هست که قیمت ها قله قافه ؟
ناشناس۲۲۳۲۵۹۱۱۲:۳۷:۵۹ ۱۴۰۰/۷/۱۷
بله حالا برجام هست و تحریم ها هم هست و فقط امریکا در برجام نیست.
ناشناس۲۲۳۲۲۴۰۱۰:۰۷:۲۴ ۱۴۰۰/۷/۱۷
قبل از برجام تخم مرغ دانه ای 50 تومان و مرغ کیلویی 5 هزار تومان و گوشت 25 هزار تومان و دلار 3 هزار تومان بود با برجام قیمت همه اقلام 10 برابر گران شد.
ناشناس۲۲۳۲۶۱۲۱۲:۴۴:۱۱ ۱۴۰۰/۷/۱۷
با برحام نه، بلکه با خروج آمریکا از برجام. تحریف عمل منصفانه ای نیست.
ناشناس۲۲۳۲۶۷۹۱۳:۰۷:۴۳ ۱۴۰۰/۷/۱۷
هدف امریکا از برجام تخریب صنعت هسته ای ایران بود که محقق شد اگر ترامپ از برجام خارج نمی شد باید به عقلش شک می کردیم.
ناشناس۲۲۳۱۹۴۶۰۶:۲۶:۳۰ ۱۴۰۰/۷/۱۷
ما باید مستقیم با خود آمریکا صحبت و مذاکره و تعامل کنیم . چین و روسیه و فرانسه و انگلیس و المان کار ما رو راه نمیندازن
ناشناس۲۲۳۲۱۴۳۰۹:۲۴:۰۳ ۱۴۰۰/۷/۱۷
یه بار ظریف هم مستقیم باهاشون مذاکره کرد هم باهاشون قدم زد، نتیجه این شد که تحریمها چند برابر شد!!
ناشناس۲۲۳۲۲۴۱۱۰:۰۸:۲۲ ۱۴۰۰/۷/۱۷
روحانی و ظریف که 8 سال مذاکره کردند نتیجه ای بجز تحریم بیشتر و تورم و بدبختی بیشتر نداشت.
ناشناس۲۲۳۳۹۷۸۰۸:۲۰:۴۷ ۱۴۰۰/۷/۱۸
خوب قبل از برجام که با آمریکا رابطه نداشیم پس چرا با برجام وضع بد تر شد . همان طور که لیبی بعد از قبول خواست آمریکا وضعش دیدی که چه شده
ناشناس۲۲۳۱۹۴۹۰۶:۳۰:۱۷ ۱۴۰۰/۷/۱۷
تعلیق وجود داشته در متن برجام . ترامپ کار اشتباه نمیکرد .
ناشناس۲۲۳۲۲۶۵۱۰:۱۹:۲۰ ۱۴۰۰/۷/۱۷
چقدر شما ساده هستید چه لغو آورده بشود و چه نباشد آمریکا با عقبه ای که داشته خارج می شد شما ناشی هستید در بازی آنها قرار می گیرید چون دنبال نابودی ایران هستند
ناشناس۲۲۳۱۹۵۶۰۶:۴۳:۴۵ ۱۴۰۰/۷/۱۷
ما در زمان اجرای برجام توانستیم نفسی چاق کنیم
ناشناس۲۲۳۲۱۴۵۰۹:۲۵:۱۳ ۱۴۰۰/۷/۱۷
فقط حیف که زمانش خیلی کوتاه بود، اینهمه امتیاز دادیم برای دوتا نفس!!!
ناشناس۲۲۳۲۱۴۹۰۹:۲۶:۱۲ ۱۴۰۰/۷/۱۷
خدا رو شکر که نفس شما کاسبان برجام چاق شد، مردم که روز به روز ضعیفتر شدن!!
ناشناس۲۲۳۲۱۷۴۰۹:۳۵:۳۸ ۱۴۰۰/۷/۱۷
آن وقت چگونه؟ حتما با سرکوب اقتصادی از سال 92 تا 96؟ و آدرس غلط که به تو دادن که با خروج آمریکا از برجام این نفس کشیدن هم سخت شد؟برو عمو
ناشناس۲۲۳۲۱۷۸۰۹:۳۶:۵۱ ۱۴۰۰/۷/۱۷
نفس شما که چاق شد، انشاءالله این دولت کاری کنه نفس مردم هم چاق بشه!!
ناشناس۲۲۳۲۲۶۸۱۰:۲۰:۳۲ ۱۴۰۰/۷/۱۷
به قول خود جان کری اگر برجام نبود دیوار تحریمهای ضد ایرانی فرو ریخته بود.
ناشناس۲۲۳۲۲۷۰۱۰:۲۱:۱۶ ۱۴۰۰/۷/۱۷
روحانی و ظریف با تورم 1000 درصدی که ایجاد کردند نفس ملت ایران را تنگ کردند.
ناشناس۲۲۳۱۹۵۸۰۶:۴۵:۱۰ ۱۴۰۰/۷/۱۷
برجام بر فرض ( محال ) حتی اگر اشتباه بود در کل به نفع و مصلحت ما بود
ناشناس۲۲۳۲۱۸۱۰۹:۳۸:۴۱ ۱۴۰۰/۷/۱۷
استدلال را فقط نگاه کن مصلحت این است که همانند سعادت آباد مقابل بمب اتم داران بنشینید و بتن ریزی و پلمپ کنید و تازه دبه کنند
ناشناس۲۲۳۲۲۱۱۰۹:۵۵:۵۰ ۱۴۰۰/۷/۱۷
از شهیدان خجالت بکشید که رفتند جان دادن تا دشمن اینطور در کشور جولان ندهند
ناشناس۲۲۳۲۲۸۳۱۰:۲۷:۵۶ ۱۴۰۰/۷/۱۷
شهیدان شهید شدن تا مردم گرسنگی بکشن؟ طبق آمار داخلی سفره ایرانی ها در 4 سال گذشته 35 درصد کوچکتر شده است. مردم توان خرید گوشت و برنج رو دیگه ندارن
ناشناس۲۲۳۲۳۴۴۱۰:۵۵:۰۱ ۱۴۰۰/۷/۱۷
شهیدان جان دادن که خاک کشور نرود نه این که به خاطر فشار جنگ بگویند جنگ را بی خیال به فقرا بچسبیم
ناشناس۲۲۳۲۳۴۷۱۰:۵۶:۰۱ ۱۴۰۰/۷/۱۷
مردم چوب انتخاب غلط شون در سالهای 92 و 94 و 96 را می خورند خود کرده را تدبیر نیست !
ناشناس۲۲۳۲۳۶۰۱۱:۰۲:۱۰ ۱۴۰۰/۷/۱۷
دستپخت این کوچک شدن از سازش کاران است این یک دوم هم مقام شهید و دفاع از کشور خیلی مرتبه اش از شکم پرستی بالاتر است که نان را هم دشمن به شما نمی‌دهد چرا نمی فهمید
ناشناس۲۲۳۲۲۶۶۱۰:۱۹:۴۰ ۱۴۰۰/۷/۱۷
برجام مغایر منافع ملی ایران بود و سبب تشدید تحریم ها و فشار حداکثری دشمن شد و هیچ عایدی برای مردم و کشور نداشت.
ناشناس۲۲۳۱۹۵۹۰۶:۴۵:۱۴ ۱۴۰۰/۷/۱۷
حالا که همه چیز دست شماست، همه تحریمها را لغو کنید.
ناشناس۲۲۳۲۱۹۷۰۹:۴۵:۳۸ ۱۴۰۰/۷/۱۷
هر کسیی که بخواهد دنبال گدایی باشد باید تحریم ها را خنثی کرد آن وقت است که ابزار آنها را خواهیم گرفت وگرنه بازی ادامه دار خواهد بود
ناشناس۲۲۳۲۷۱۵۱۳:۱۸:۳۶ ۱۴۰۰/۷/۱۷
خب برید خنثی کنید
هادی۲۲۳۳۹۹۵۰۸:۳۰:۱۱ ۱۴۰۰/۷/۱۸
داریم همین کار رو می کنیم. اولیش با نگاه به شرق و اولویت به همسایه ها که باعث شد عضو شانگهادی بشیم و امروز سیل واکسن وارد کشور بشه و گام دوم ان شا الله آرام آرام کنترل بازار مثل کاهش قیمت سیمان و میلگرد و لبنیات و کنترل قیمت مسکن و تهاتر با خارجی ها برای جهش تولید مسکن و گام سوم جهش در تولید و افزایش صادرات
ناشناس۲۲۳۱۹۶۲۰۶:۴۸:۵۷ ۱۴۰۰/۷/۱۷
ما باید سریعا دست به سینه و بدون گذاشتن پیش شرط بشینیم پشت میز مذاکره با بزرگان عالم . تا حالا که همه چیز رو مینداختید گردن سوء مدیریت ! و میگفتید به تحریم ها ربطی نداره ! از این به بعد میخواهید چی کار کنید ؟
ناشناس۲۲۳۱۹۷۹۰۷:۲۹:۴۲ ۱۴۰۰/۷/۱۷
درود بر اقای ظریف
ناشناس۲۲۳۲۱۷۷۰۹:۳۵:۴۶ ۱۴۰۰/۷/۱۷
درود بر آقای ظریف درود بر آقای روحانی درود بر آقای نوبخت درود بر آقای جهانگیری درود بر آقای ربیعی ... اصلا درود بر شما درود بر همه‌تون
ناشناس۲۲۳۱۹۸۷۰۷:۴۵:۱۵ ۱۴۰۰/۷/۱۷
ظریف جزء بهترین و اثر گذارترین مسئولان پس از انقلاب بوده و تخریب وجهه ایشان با این مطالب که قبلا هم مفصل تر و تحلیلی تر بیان شده، تحقق نخواهد گرفت. گذر زمان، ماندگاری نام و اقدامات ایشان را صحه گذاری خواهد کرد و روسیاهی به ذغال خواهد ماند.
ناشناس۲۲۳۲۵۹۸۱۲:۴۰:۱۴ ۱۴۰۰/۷/۱۷
ظریف ؛ ضعیف ترین وزیر خارجه ایران بود و روسیاهی برجام برای روحانی و ظریف در تاریخ باقی خواهد ماند.
هادی۲۲۳۳۹۹۹۰۸:۳۵:۳۹ ۱۴۰۰/۷/۱۸
در مورد شخص و شخصیت آقای ظریف کاری ندارم اما در ماموریت برجامی ش متاسفانه بسیار ضعیف عمل کرد. خطوط قرمز نظام را رعایت نکرد و به انتقادهای دلسوزان توجه بایسته ای نکرد. بنده صبرم زیاده ان شا الله؛ همراه شما صبر میکنم ولی پیش بینی من اینه که همچنانکه شاخص های فعلی نشون میدن تاریخ هم در مورد آقایان روحانی و ظریف قضاوت خوبی نخواهد داشت. همان درس عبرت عبارت خوبی است/
ناشناس۲۲۳۱۹۸۹۰۷:۴۷:۲۱ ۱۴۰۰/۷/۱۷
یعنی هیچکی تو این مملکت نبود که معنی تعلیق رو به انگلیسی بدونه
ناشناس۲۲۳۲۱۳۹۰۹:۲۲:۳۶ ۱۴۰۰/۷/۱۷
آخه اختیار دست امثال ظریف بود که با قاطعیت میگفتن تعلیق در برجام وجود نداره!!
ناشناس۲۲۳۱۹۹۹۰۸:۰۱:۵۷ ۱۴۰۰/۷/۱۷
درست یا غلط فعلا که بهای سنگین برنامه هسته ای جز نابودی اقتصاد و معیشت ‌وگسترش خط فقر فلاکت دستاوردی برای مردم نداشته البته برای دولتمردان و اهل سیاست بهانه خوبی برای توجیه عقب افتادگی بوده
ناشناس۲۲۳۲۲۰۴۰۹:۴۸:۵۶ ۱۴۰۰/۷/۱۷
بهای سنگین را دوستان شما برای کشور ایجاد کردن و وقتی طرف مقابل از هسته ای شروع کرده تا به توان نظامی و.. برسد و حمله نظامی و آخرش تجزیه ولی کور خواندین
ناشناس۲۲۳۲۲۰۷۰۹:۵۱:۵۷ ۱۴۰۰/۷/۱۷
بهای سنگین را 20 سال قبل و غیر قانونی و در خارج از چارچوب آژانس با 3 کشور گستاخ شروع داده شد و تا الان کش داده شد چون طرف مقابل فهمیدن با چه ناشیانی روبرو هستند و می شود...!
ناشناس۲۲۳۲۳۰۶۱۰:۳۸:۲۲ ۱۴۰۰/۷/۱۷
نابودی اقتصاد کشور و معیشت مردم نتیجه 8 سال فرصت سوزی و مذاکره و برجام است.
ناشناس۲۲۳۲۰۱۰۰۸:۱۲:۰۰ ۱۴۰۰/۷/۱۷
برجام حتی اگر به طور کامل هم تحریمها را لغو نکرده باشد لیکن همون مقداری هم که رفع کرد اضاع اقتصاد مملکت را کلی بهبود بخشید و مردم بخاطر همون مقدار با رای بالاتر به روحانی رای دادند...
ناشناس۲۲۳۲۱۵۸۰۹:۲۹:۰۰ ۱۴۰۰/۷/۱۷
اگه مردم میدونستن که بعدش قراره چی بشه باز هم به روحانی رای می‌دادن!؟!؟
ناشناس۲۲۳۲۲۱۶۰۹:۵۹:۴۳ ۱۴۰۰/۷/۱۷
برای ساده لوحان که دلار در 4 سال اول ثابت نگه داشت ولی تورم دو رقمی در کشور بود خوب جواب داد برای رای دادن مجدد و بعد رها کردن آن فنر تا بیایی بعدا از علیه نظام بحرفی
ناشناس۲۲۳۲۲۳۷۱۰:۰۶:۳۳ ۱۴۰۰/۷/۱۷
اگر برجام نبود و دنبال گدایی از دشمنان نبودین الان اصلاح اقتصادی تمام شده‌ بود و این دشمنان بودن که دنبال همکاری با ما بودن و بدون این که باج بدهید در مسئله هسته ای
ناشناس۲۲۳۲۲۴۶۱۰:۱۰:۲۴ ۱۴۰۰/۷/۱۷
با برجام هیچکدام از تحریمهای بانکی و پولی و مالی لغو نشدند و اقتصاد مملکت قفل شد و بسیاری از کارخانجات در 4 سال اول دولت روحانی تعطیل شدند.
ناشناس۲۲۳۲۰۱۲۰۸:۱۲:۱۴ ۱۴۰۰/۷/۱۷
این بدعت بسیار بدی است که وقتی یک جناح حاکم میشود میخواهد جناح رقیب را نابود کند. اما بدانید که دنیا گرد است . آسیاب به نوبت.انصاف به خرج دهید
ناشناس۲۲۳۲۲۲۲۱۰:۰۲:۰۴ ۱۴۰۰/۷/۱۷
چرا این حرفا رو از سال ۹۲ تا الان نمیزدی؟
ناشناس۲۲۳۲۴۸۰۱۱:۵۸:۱۳ ۱۴۰۰/۷/۱۷
کل برجام برای جمع کردن گند کاری همین آقاست.
ناشناس۲۲۳۲۲۲۳۱۰:۰۲:۲۳ ۱۴۰۰/۷/۱۷
چی میزنی؟ این افتضاح به این واضحی و آن دورغ های متععد در مورد برجام را نمی بینی که حتی متن قراردادها را هم دروغ گفتن به مردم هرچند خیلی ها را مخفی نگه داشتند
ناشناس۲۲۳۲۲۵۰۱۰:۱۱:۴۶ ۱۴۰۰/۷/۱۷
خود ظریف اعتراف کرده که در برجام بجای کلمه لغو کلمه تعلیق جایگزین شده است این رو دیگه جناح رقیب نگفت !
ناشناس۲۲۳۲۰۱۷۰۸:۱۶:۲۵ ۱۴۰۰/۷/۱۷
چقدر ساده ای هستید که نمی دانسته وقتی می گوییم این ها آمدن تا از عمد کشور را بیچاره کنند نمونه آن همین است
ناشناس۲۲۳۲۰۲۲۰۸:۱۸:۴۹ ۱۴۰۰/۷/۱۷
درود بر آقای ظریف . حق نگه دارد باشد
ناشناس۲۲۳۲۲۵۳۱۰:۱۲:۳۵ ۱۴۰۰/۷/۱۷
هنر روحانی و ظریف این بود که مردم ایران را درگیر فقر و گرسنگی کردند.
ناشناس۲۲۳۲۰۲۳۰۸:۱۸:۵۲ ۱۴۰۰/۷/۱۷
همین ها 20 سال قبل مسئله داخلی را بین المللی کردن و اگر باز سر کار بیایند همه نوامیس کشور را تاراج خواهند کرد
ناشناس۲۲۳۲۰۲۴۰۸:۱۹:۰۰ ۱۴۰۰/۷/۱۷
ظریف خدمات بی شماری به کشور کرده است متاسفانه با بی مهری عده ای روبرو شده است اما تاریخ قضاوت خواهد کرد
ناشناس۲۲۳۲۱۵۵۰۹:۲۷:۳۱ ۱۴۰۰/۷/۱۷
الان اینکه گفته درباره متن اشتباه کردم، حرف خود ظریف هست یا مخالفانش!؟!؟
ناشناس۲۲۳۲۱۸۴۰۹:۴۰:۱۸ ۱۴۰۰/۷/۱۷
تاریخ هیچ موقع از کسانی که در مقابل زورگویان و دشمنان سر خم کنند و... کشور را واگذار کنند خوب نگفتند در آینده هم نمی گویند
ناشناس۲۲۳۲۳۰۹۱۰:۴۰:۵۹ ۱۴۰۰/۷/۱۷
تاریخ از کسانی که ترکمنچای دوم(خسارت محض برجام ) را به کشور تحمیل کردند به نیکی یاد نخواهد کرد.
ناشناس۲۲۳۲۳۶۸۱۱:۰۶:۵۸ ۱۴۰۰/۷/۱۷
البته ترکمنچای سوم ترکمنچای دوم سعد آباد بود که کل صنعت را پلمپ کردن که اگر طرف مقابل دبه نمی کرد الان رو بحث موشکی بودن و اسمش هم ترکمنچای سوم
ناشناس۲۲۳۲۰۳۱۰۸:۲۲:۱۸ ۱۴۰۰/۷/۱۷
خیانت این ها که شکی نیست در این مورد ولی اصل خود برجام است که مانند کشورهای شکست خورده رفتید بتن ریختید تا حرف دشمن رو زمین نماند و ناراحت نباشد
ناشناس۲۲۳۲۱۱۸۰۹:۱۳:۴۷ ۱۴۰۰/۷/۱۷
اگه بتن ریختند چگونه در دولت روحانی از غنی سازی بیست درصد به غنی سازی شصت درصد رسیدیم؟؟؟ با آرزوی انصاف و راستگویی برای دشمنان اصلاحات
ناشناس۲۲۳۲۳۷۴۱۱:۰۹:۰۴ ۱۴۰۰/۷/۱۷
درکش سخت نیست بخشی از اراک را بتن ریختند ولی خیلی از تجهیزات دیگر مراکز را قفل و زنجیر کردن و مراد از بتن ریختن در حالت کلی یعنی محدود کردن دانش و صنعت کشور بود و نه فقط خود بتن ریزی!
ناشناس۲۲۳۴۷۷۰۱۷:۱۴:۱۷ ۱۴۰۰/۷/۱۸
اونوقت با محدود کردن دانش هسته ای غنی سازی مون از بیست درصد به شصت درصد رسید؟؟؟ التماس تفکر.
ناشناس۲۲۳۲۰۴۴۰۸:۳۱:۰۱ ۱۴۰۰/۷/۱۷
سلام فرض کنیم ظزیف اشتباه کرد چرا مجلس نخونده تصویب کردند درست نیست همه کاسه ها را سر یک انسان بشکنیم
ناشناس۲۲۳۲۱۸۸۰۹:۴۲:۵۶ ۱۴۰۰/۷/۱۷
چون رفیق این ها اجازه نداد و در 20 دقیقه تصویب کردن و چند نفر هم معترض بودن
ناشناس۲۲۳۲۴۷۹۱۱:۵۷:۰۸ ۱۴۰۰/۷/۱۷
مملکت رهبر دارد و و رهبر هم دستگاه مشاوره امور خارجه دارد و نیز شورای امنیت ملی داریم. مگر بچه بازی است؟
ناشناس۲۲۳۲۶۵۴۱۲:۵۶:۵۳ ۱۴۰۰/۷/۱۷
رهبری نظرش را گفت و شورای امنیت ملی هم باعث شد که مجلس و شخص لاریجانی ماست مالی کنند
ناشناس۲۲۳۲۶۴۴۱۲:۵۴:۲۰ ۱۴۰۰/۷/۱۷
پس چرا کمیسیونی که مدام در صدا و سیما جولان میداد اونو ندید؟!
ناشناس۲۲۳۲۲۵۸۱۰:۱۴:۱۷ ۱۴۰۰/۷/۱۷
علی لاریجانی یار گرمابه و گلستان روحانی برجام را در عرض 20 دقیقه بدون توجه به نظرات کمیسیون بررسی برجام تصویب کرد.
ناشناس۲۲۳۲۰۵۲۰۸:۳۶:۱۳ ۱۴۰۰/۷/۱۷
ظریف مثل بلبل انگلیسی حرف میزند غیر ممکن هست معنی کلمه suspension ( تعلیق) را نفهمد
ناشناس۲۲۳۲۱۶۹۰۹:۳۲:۱۵ ۱۴۰۰/۷/۱۷
الان مساله از دونستن معنی کلمه فراتر رفته، ظریف میگه اصلا خبر نداشته همچین کلمه‌ای توی برجام هست!!!
ناشناس۲۲۳۲۲۷۳۱۰:۲۲:۱۴ ۱۴۰۰/۷/۱۷
ظاهرا می رفته فقط قهوه می خورده و قدم زدن با کری جان!
ناشناس۲۲۳۲۲۶۰۱۰:۱۶:۵۱ ۱۴۰۰/۷/۱۷
انگلیسی ظریف به قدری ضعیف است که دشمنان کلمه SUSPEND را بجای کلمه TERMINATE (لغو) بهش قالب کردند.
ناشناس۲۲۳۲۰۵۳۰۸:۳۶:۵۵ ۱۴۰۰/۷/۱۷
متاسفانه این فرد الان استان دانشگاه هم شده است! واقعا چه چیزی را میخواهد به دانشجویان درس دهد؟
ناشناس۲۲۳۲۱۶۵۰۹:۳۱:۱۰ ۱۴۰۰/۷/۱۷
مگه نشنیدی که میگن: ادب از که آموختی، از بی ادبان! الان هم دانشجوهای ظریف در جواب شما میگن: سیاست از که آموختی، از ساده لوحان!
علی۲۲۳۲۰۹۶۰۹:۰۰:۴۴ ۱۴۰۰/۷/۱۷
بنظرم سایت الف اشتباه برداشت کرده است. ظریف در کلاب هاوس درباره اینکه در مجلس گفت در هیچ کجای برجام تعلیق نیامده ، اذعان به اشتباه کرد. اما درباره ی اینکه در ضمیمه تعلیق بوده است که قبول دارد میدانسته و می گوید ضمیمه مربوط به هسته ای نیست و تحریم های اولیه است.
ناشناس۲۲۳۲۱۰۰۰۹:۰۳:۱۰ ۱۴۰۰/۷/۱۷
چرا مملکت پر از خائن هست
ناشناس۲۲۳۲۲۰۲۰۹:۴۷:۳۶ ۱۴۰۰/۷/۱۷
ظریف: خودمان انتخاب کردیم!
عباس۲۲۳۲۱۱۲۰۹:۱۲:۱۳ ۱۴۰۰/۷/۱۷
اقای ظریف یک مصاحبه با خبرنگاران محلی انچام دهد اگ ریگی در کفش ندارد
امیر۲۲۳۲۱۳۸۰۹:۲۱:۴۹ ۱۴۰۰/۷/۱۷
هجو گویی های غیر مستند بر علیه دکتر ظریف هیچ ارزشی ندارد.
ناشناس۲۲۳۲۳۵۲۱۰:۵۷:۵۱ ۱۴۰۰/۷/۱۷
ظریف خودش اعتراف کرده که در برجام سوتی بزرگ داده است.
ناشناس۲۲۳۲۱۸۰۰۹:۳۷:۵۶ ۱۴۰۰/۷/۱۷
ما کورکورانه یا حمایت می‌کنیم یا نقد، الان ظریف خودش میگه اشتباه کردم طرفداراش میگن ظریف بیجا کرد گفت اشتباه کردم ...اشتباه نبوده اصلا. چقدر تهوع آوره این تعطیلی عقل
ناشناس۲۲۳۲۱۹۰۰۹:۴۳:۱۶ ۱۴۰۰/۷/۱۷
تحریم ها از کی شروع شد و چطر بسط پیدا کرد
ناشناس۲۲۳۲۲۶۳۱۰:۱۸:۱۹ ۱۴۰۰/۷/۱۷
هیلاری کلینتون: تحریمهای بانکی و نفتی جمهوری اسلامی در حمایت از سبزها و اصلاح طلبان بود.
ناشناس۲۲۳۲۲۷۷۱۰:۲۴:۲۶ ۱۴۰۰/۷/۱۷
از وقتی با 3 کشور اروپایی مذاکرات شروع شد آن هم خارج از آژانس بگیر تا فتنه 88 که بهانه ایجاد شد
ناشناس۲۲۳۲۲۶۲۱۰:۱۷:۴۰ ۱۴۰۰/۷/۱۷
چه لغو ، چه تعليق چه فرقي به حال اين مردم مي كنه فقط اميد دارند يك روز به زندگي نرمال برسند
ناشناس۲۲۳۲۳۵۴۱۰:۵۸:۵۰ ۱۴۰۰/۷/۱۷
فرق تعلیق با لغو مثل فرق نون و پنیر با نون و کبابه!! یه جور مثال زدم که قشگ متوجه بشی!
ناشناس۲۲۳۲۳۵۶۱۱:۰۰:۳۰ ۱۴۰۰/۷/۱۷
زندگی نرمال و غیر نرمال دقیقا در همون معنی لغو و تعلیق نهفته‌ست!
ناشناس۲۲۳۲۳۳۶۱۰:۵۳:۰۶ ۱۴۰۰/۷/۱۷
اشتباه از ظریف بود که برجام را به ثمر رساند. اشتباه از روحانی بود که به دنبال رابطه با دنیا بود. برداشتن قطعنامه ها و تحریم ها اشتباه بود. اگر این تحریمها برداشته نمیشد و فصل 7 شورای امنیت باقی میماندیم امروز کار یکسره شده بود و دیگر اثری از این دلواپسان نبود که حالا طلبکار هم باشند
ناشناس۲۲۳۲۴۷۶۱۱:۵۵:۴۴ ۱۴۰۰/۷/۱۷
هیچکدام از قطعنامه های قبلی لغو نشدند بلکه در قطعنامه جدید 2231 تجمیع شدند که با شکایت هریک از اعضای 5 + 1 در عرض 30 روز قابل بازگشت هستن (مکانیسم ماشه) در ضمن قطعنامه جدید 2231 هم که پیوست برجام است تحت فصل 7 منشور سازمان ملل است.
ناشناس۲۲۳۲۷۸۳۱۳:۵۰:۵۲ ۱۴۰۰/۷/۱۷
خوب که چی؟ کلاس انشا برگزار می کنید؟ با پایان برجام ایران از چاهی که در دوران احمدی نژاد در آن افتادیم نجات پیدا می کند. بازی با کلمات فایده ندارد. اگر کار بهتری بلد نیستید لفاظی نکنید و حرمت ظریف را نگه بدارید. شما که تحریم را مهم نمی دانید از برجام خارج شوید. چرا انقدر از ماشه می ترسید؟
ناشناس۲۲۳۲۹۸۱۱۵:۱۳:۴۸ ۱۴۰۰/۷/۱۷
قرارداد می بندن که از چاله به چاه نیفتند شما که بر عکس انجام دادید و اگر دولت دهم ادامه دار بود بدون باج دادن تحریم هایی که شماها می گفتید اوباما یا با ما یا با آن سر می دادین و ملت را بیچاره کردین داشت برمی داشت در مورد فصل 7 منشور هم اشتباه به عرضتان رساندن و ایران در بخش جنگی آن نرفت که اگر هم می رفتید کسی جرات نداشت حمله کند
ناشناس۲۲۳۲۳۶۹۱۱:۰۷:۰۶ ۱۴۰۰/۷/۱۷
چه اشتباهی!!! این بنده خدا که بصورت شفاف مسئله را بیان کرد. امان از حسادت و جناحی نقد کردن.
ناشناس۲۲۳۲۴۹۸۱۲:۰۳:۱۹ ۱۴۰۰/۷/۱۷
من عاشق این شفافیت شما بعد از ۶سال هستم!!
ناشناس۲۲۳۲۴۲۰۱۱:۳۱:۱۵ ۱۴۰۰/۷/۱۷
برجام بد است تیم مذاکره کننده هم غیر حرفه ای بودند و نتایج برجام هم هیچ. مجلس انقلابی هم که قبلا آن را آتش زدند. پس چرا می خواهید به همان برجام برگردید و از امریکا می خواهید همان تعهدات را بپذیرد.
ناشناس۲۲۳۲۶۱۵۱۲:۴۵:۰۹ ۱۴۰۰/۷/۱۷
برجام طوری منعقد شده که نه می توانیم از اون خارج شویم و نه می توانیم در اون بمانیم یعنی به یک بازی دو سر باخت برای ایران تبدیل شده است.
ناشناس۲۲۳۲۴۴۳۱۱:۴۲:۰۳ ۱۴۰۰/۷/۱۷
حتی متن برجام را هم گروه بحران بین الملل که بیشتر افراد آن را هم صهیونیسم تشکیل می دهند نوشته شده
ناشناس۲۲۳۲۵۲۵۱۲:۱۴:۵۰ ۱۴۰۰/۷/۱۷
حالا مگه فرق ساسپند و لیفت چی هست؟ ما به ساسپند هم راضی هستیم. چه لغو بشه چه ساسپند هیچ فرقی نداره. چون اگر امریکا بخواد دوباره تحریم می کنه. این بازی کودکانه را تمام کنید. شما که اینطور مو را از ماست می کشید چرا کشور را در دوران احمدی نژاد به جایی رساندید که همه دنیا به تحریم ایران در سازمان ملل رای دادند؟ ترامپ کلا از برجام خارج شد و هیچ ربطی به لغو و تعلیق بازی های شما نداره.رهبری دستور داد مجلس بررسی کنه در حالی که در آمریکا مجلس تصویب نکرد. مجلس کارش نظارت است. مجلس می توانست گزارش دهد . ۵ ساله مغز همه را خوردید که برجام بد است. خب مثل ترامپ بروید پاره کنید و یک قرارداد بهتر بنویسید. الان که ذخایر مواد هسته ای ما زیاد است. بسم الله! خارج شوید.
ناشناس۲۲۳۲۶۱۰۱۲:۴۳:۲۷ ۱۴۰۰/۷/۱۷
قطعنامه 1929 که بسترساز تحریمهای بانکی و نفتی شد نتیجه فتنه اصلاح طلبان در سال 88 بود.
ایرانی۲۲۳۲۷۴۹۱۳:۳۴:۳۶ ۱۴۰۰/۷/۱۷
هر اشتباه از اصلاح طلبان و همه خوبی ها از اصولگراها هست بسم الله این رو به رفراندوم بذارید
ناشناس۲۲۳۲۶۲۱۱۲:۴۶:۱۲ ۱۴۰۰/۷/۱۷
مکانیسم ماشه مانع اصلی خروج ایران از خسارت محض برجام است.
ناشناس۲۲۳۲۶۸۴۱۳:۰۹:۳۲ ۱۴۰۰/۷/۱۷
مکانیسم ماشه مانع نیست. مکانیسم ماشه یعنی بازگشت به دوران تحریم سازمان ملل قبل برجام. برجام به لطف زحمات ظریف آن تحریم ها حذف کرد. شما که برجام را خسارت می دانید پس چرا از ماشه میترسید؟ تحریم سازمان ملل هم که نتیجه دولت اصولگرا هاست.
ناشناس۲۲۳۳۴۵۲۲۰:۲۱:۱۴ ۱۴۰۰/۷/۱۷
تحریم های بانکی و نفتی نتیجه فتنه اصلاح طلبان در سال 88 بود.
ناشناس۲۲۳۶۰۵۱۱۲:۴۱:۲۵ ۱۴۰۰/۷/۱۹
تحریم‌ها که به خاطر اوباما اوباما گفتن خودتان بود! یادتان نیست؟
حسيني۲۲۳۲۵۲۸۱۲:۱۶:۱۱ ۱۴۰۰/۷/۱۷
مگه همه اين دوستان كه الان سركار هستند. اعتقاد نداشتند كه برجام سرار ننگ بوده و بد است الان هم كه معلوم شد بدتر از بد است. پس چرا يك نامه ساده نمي زنند تا از برجام خارج شويم و برگرديم به قبل از برجام، چرا هنوز دنباله اجراي برجام بدونه هيچگونه اصلاح در متن هستند و بارها گفتند برجام بايد كاملا اجرا شود بدونه اينكه چيزي به ان اضافه يا كم شود.
ناشناس۲۲۳۲۶۷۸۱۳:۰۵:۵۲ ۱۴۰۰/۷/۱۷
مکانیسم ماشه مانع خروج ایران از برجام است ظریف باید در این مورد پاسخگو باشد.
ناشناس۲۲۳۲۶۰۲۱۲:۴۱:۲۹ ۱۴۰۰/۷/۱۷
با این همه اعترافهای تلخ و پرهزینه ظریف این حسن خمینی چشم بسته ازش طرفداری می کنه
ناشناس۲۲۳۲۷۰۳۱۳:۱۵:۱۷ ۱۴۰۰/۷/۱۷
چون منافعش حکم می کند .
ناشناس۲۲۳۲۷۰۱۱۳:۱۴:۰۲ ۱۴۰۰/۷/۱۷
تا به امروز در مملکت هیچ یک و هیچ یک و ...... از 《 مقامات ، مسئولان ، مدیران ، آقازاده ها ، ژن خوب ها ، یقه سفیدها ، ........ 》 بابت کارنامه عملکرهایشان پاسخگو ( نبوده ، نیستند ، نخواهند بود ) چون هرگز هرگز هرگز ... بصورتی واقعی مانند سایر مردم مورد بازخواست قرار ( نگرفته اند ، نمی گیرند ، نخواهند گرفت ) همین و بس !!!
ناشناس۲۲۳۲۸۲۲۱۴:۰۷:۳۵ ۱۴۰۰/۷/۱۷
اين حرفا براي من اينده نمي شه سهم منو از ايران بدن من مي خام از ايران برم اصلا تابعيت ايرانو نمي خام اگه هم سهمي از ايران ندارم راه منو باز كنيد برم دنبال زندگيم
ناشناس۲۲۳۲۸۸۷۱۴:۲۸:۳۲ ۱۴۰۰/۷/۱۷
تاریخ هیچ موقع از کسانی که در مقابل زورگویان و دشمنان سر خم کنند و... کشور را واگذار کنند خوب نگفتند در آینده هم نمی گویند. جالبه بعضیها به این جمله اعلام‌مخالفت‌میکند
ناشناس۲۲۳۲۹۰۳۱۴:۳۴:۳۹ ۱۴۰۰/۷/۱۷
مگه مطالعه ضمائم چند ساعت یا چند روز وقت می گرفت. روزی پسری به مادرش گفت پدرم چه شد مادر گفت در آب رودخانه غرق شد .پسر مگر رودخانه پل نداشت مادر گفت دو کیلو متر بالاتر روستا پل بود. پسر جواب داد اگر عجله نمی کرد و از روی پل عبور میکرد تا حالا‌نرسیده بود
ناشناس۲۲۳۳۰۶۹۱۵:۵۶:۲۹ ۱۴۰۰/۷/۱۷
ظریف دستگیر و محاکمه بشود
ناشناس۲۲۳۳۷۹۳۰۱:۰۳:۳۲ ۱۴۰۰/۷/۱۸
ظریف!!! آدم ساده لوح خوش قلبی بود. امیدوارم خدا بیامرزتش. دانشجوهاشم زیاد حرفاشو جدی نگیرن بهتره!
ناشناس۲۲۳۳۸۲۱۰۱:۴۸:۵۵ ۱۴۰۰/۷/۱۸
قدر زر زرگر شناسد قدر گوهرگوهری
ناشناس۲۲۳۴۶۵۰۱۵:۲۸:۲۵ ۱۴۰۰/۷/۱۸
دکتر ظریف باهوش وذکاوت وباتجربه ومخلص وطن‌دوستی و کاردان هستنند افسوس که....؟!!با این حاشيه ها وجهه او تخریب نمی‌شود در قلبهای مردم جادارد ولیاقت ریاست جمهوری دارد ولی نخبه کشی د رتاریخ ایران نهادینه شده است
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

    2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

    3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

    4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

    5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

    6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

    7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

    8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

    9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

    10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

    11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

    12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

    13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

    14. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

    15. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

    16. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

    17. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

    18. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

    19. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

    20. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

    21. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

    22. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

    23. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

    24. ایران و آمریکا به «جنگ سخت» نزدیک شده‌اند؟

    25. اظهارات پزشکیان درباره رئیس احتمالی مجلس آینده

    آخرین عناوین