مقایسه مشارکت انتخاباتی مردم ایران با دموکراسی های مطرح غربی چه می گوید؟

سیاسی،   4000330058 ۹۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

میزان مشارکت مردم ایران در انتخابات ریاست جمهوری در مقایسه با میزان مشارکت سیاسیِ در انتخابات دموکراسی های مطرح غربی طی بیش از ۲۰ سال اخیر نشان می دهد که مشارکت سیاسی مردم ایران در انتخابات، با توجه به نوپا بودن رویه های دموکراتیک در کشورمان ، آمارهای قابل توجهی را از خود به ثبت رسانده است.

مقایسه مشارکت انتخاباتی مردم ایران با دموکراسی های مطرح غربی چه می گوید؟

به گزارش الف، سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران در روز جمعه 28 خردادماه 1400 برگزار شد و در نهایت، "آیت الله سید ابراهیم رئیسی" در رقابت با سه کاندیدای دیگر توانست 17 میلیون و 926 هزار و 345 رای را از مجموع 28 میلیون و 933 هزار و 4 رای به خود اختصاص دهد و هشتمین رئیس جمهور ایران شود. بر اساس آمارها، واجدان شرایطِ رای دهی در انتخابات سیزدهمِ ریاست جمهوری ایران، 59 میلیون 310 هزار و 307 نفر بوده و درصد مشارکت مردم در این انتخابات، 48.8 درصد بوده است.

در این راستا، بسیاری از جریان های سیاسی و رسانه ایِ مخصوصا غربی با پرداختِ گسترده به مشارکت نزدیک به 50  درصدی در انتخابات ایران، سعی داشته اند تا از کلیت سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری کشورمان مشروعیت زدایی کرده و آن را به عنوان نشانه ای از تضعیف نظام و ساختار سیاسی ایران ارزیابی کنند. این در حالی است که تحلیل مقایسه ایِ میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری ایران با میزان مشارکت مردم در انتخابات دموکراسی های غربی در بیش از 20 سال اخیر نشان می دهد که اساسا میزان مشارکت سیاسی در کشورمان ایران، با توجه به نوپا بودنِ رویه های دمکراتیک در ایران در مقایسه با دموکراسی های غربی، آمارهای قابل توجهی را به ثبت رسانده و در مقایسه با آمریکا به عنوان مدعی ترین کشور دموکراسی  وضع بهتری (از لحاظ شاخص مشارکت) دارد.   مقایسه این آمارها با آمارهای مشارکت سیاسی در غرب، از واقعیت های قابل توجهی پرده برداری می کند. بر اساس آمارها، از زمانِ انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال 1997 (انتخابات ریاست جمهوری سال 1376) تاکنون، به طور میانگین 68.64 درصد از مردم کشورمان در انتخابات ریاست جمهوری ایران(در هفت دوره انتخاباتی) مشارکت داشته اند.

 

آمارهای مرتبط با مشارکت مردمی در انتخابات ریاست جمهوری ایران(2021-1997)

1: آمریکا

بررسی تطبیقی میزان مشارکت سیاسی مردم در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از سال 1996 تاکنون نشان می دهد که به طور میانگین، 58.8 درصد از واجدان رای دهی در این کشور، درانتخابات ریاست جمهوری آن شرکت کرده اند. در این راستا، کمترین میزان مشارکت در بازه زمانی مذکور در سال 1996 با مشارکت 51.7 درصد از واجدان رای دهی به ثبت رسیده و بیشترین میزان مشارکت نیز مربوط به انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 در این کشور بوده که بر اساس آمارها، 66.7 درصد از واجدان رای دهی، در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شرکت کرده اند. در این چهارچوب، مقایسه میزان مشارکت مردم کشورمان در هفت دوره انتخاباتی ریاست جمهوری ایران با آمریکا نشان می دهد که جدای از بالا بودن میانگین مشارکت مردم کشورمان در انتخابات ریاست جمهوری، میزان مشارکت مردم کشورمان در دوره های مختلف انتخاباتی به صورت جداگانه (در 20 سال اخیر) نیز در مقایسه با حداکثر مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در بیش از 20 سال اخیر(که مربوط به سال 2020 و رقم 66.7 درصد می شود)  آمار بهتری را به ثبت رسانده است.

 

میزان مشارکت مردمی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا(از سال 1996 تا 2020)

میزان مشارکت مردم آمریکا در انتخابات

سالِ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

51.7

1996

54.3

2000

60.1

2004

61.6

2008

58

2012

59.2

2016

66.7

2020

 

2: انگلستان

انگلستان نیزاز جمله دیگر دموکراسی های مطرح غربی است که از دیرباز اقدام به برگزاری انتخابات می کند. بررسی میزان مشارکت مردم در انتخابات پارلمانی و همچنین انتخابات مرتبط با "برگزیت"(رفراندوم مرتبط با ماندن یا خروج انگلیس از چهارچوب اتحادیه اروپا) از سال 1997 تا سال 2019(هشت دوره انتخاباتی) نشان می‌دهد که به طور میانگین 66.47 از مردم انگلیس در انتخابات این کشور مشارکت داشته اند. در این میان باید توجه کرد که انگلستان از سال 1918 میلادی اقدام به برگزاری انتخابات می کند و این آمار را بایستی در بستر سابقه دیرینه دموکراسی و انتخابات در این کشور ارزیابی کرد. جدای از بالا بودن معدل کلی نرخ مشارکت مردمی در انتخابات های کشورمان(در مقایسه با انگلستان)، همچون نمونه آمریکا، نرخ مشارکت در برخی دوره های انتخاباتی کشورمان( بازه زمانی 20 ساله اخیر) درمقایسه با انگلستان، آمارهای قابل توجهی را از خود به ثبت رسانده است که بعضا در انتخابات های انگلستان به چشم نمی خورد (نظیر مشارکت 84.83 درصدی مردم در انتخابات سال 1388).

میزان مشارکت مردم انگلستان در دوره های مختلف انتخاباتی این کشور(2019-1918)

 

3: فرانسه

فرانسه نیز از جمله دموکراسی های های قدیمی در قاره اروپاست که بسیاری براین باورند اساسا این کشور را به دلیل ایده های خاص "انقلاب کبیر فرانسه" بایستی مهد دموکراسی در جهان دانست. در بازه زمانی میان سال‌های 1995 تا 2017، این کشور پنج انتخابات ریاست جمهوری برگزر کرده(از سال 2000 میلادی، مدت ریاست جمهوری در فرانسه از هفت سال به پنج سال تقلیل یافته است) که میانگین مشارکت مردم در این انتخابات ها، به طور میانگین، 78.925 درصد یعنی بالاتر از آمریکا و انگلستان بوده است. این آمار علاوه بر اینکه حاکی از پویایی مشارکت سیاسی در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه است، تا حد زیادی ریشه در قدیمی بودنِ بنیان های دموکراسی در این کشور دارد. به طور کلی، با توجه به نوپا بودن پدیده انتخابات و رویه های دموکراتیک در کشورمان، مقایسه میزان مشارکت سیاسی در انتخابات ریاست جمهوری کشورمان با انتخابات های مشابه در کشورهای برجسته غربی نظیر آمریکا، انگلستان و فرانسه، شاید چندان صحیح نباشد با این حال، حتی انجام مقایسه نیز نشان می دهد که کشورمان از لحاظ معدل شاخص مشارکت در 20 سال گذشته نسبت به آمریکا و انگلستان از وضعیت مناسبی برخوردار است و  بدون تردید در ادامه راه و نهادینه شدن هر چه بیشتر رویه های مردم سالاری در ایران و بالارفتنِ بیش از پیش آگاهی سیاسی جامعه ایرانی، می توان به حضور هر چه بیشتر مردم در عرصه انتخابات در کشورمان و پیشرفت سیاسی ایران، امیدوار بود.

میزان مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه(از سال 1965 تا 2017)

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۰۵۲۸۹۹۱۳:۱۷:۲۱ ۱۴۰۰/۳/۳۰
این نوع مقایسه ها قیاس مع الفارق است.
ناشناس۲۰۵۲۹۸۲۱۳:۵۲:۵۳ ۱۴۰۰/۳/۳۰
همین امروز وزارت کشور نرخ مشارکت مردم در تهران را 26 درصد اعلام کرد.
ناشناس۲۰۵۳۰۸۴۱۴:۳۱:۰۸ ۱۴۰۰/۳/۳۰
20 درصد جمعیت ایران در تهران زندگی می کنند.
ناشناس۲۰۵۳۳۰۳۱۵:۵۰:۲۷ ۱۴۰۰/۳/۳۰
کسی که این مقایسه ها را کرده نه سر رشته ای از علم آمار دارد و نه تفسیر آمار. فقط دنبال قانع کردن افرادی چون خودش است!
هادی۲۰۵۴۶۹۱۱۲:۴۴:۵۰ ۱۴۰۰/۳/۳۱
شما چرا ناراحت میشی وقتی بهت بگن نرخ مشارکت در ایران وضع بهتری از خیلی جاهای دیگه دنیا داره. دوست عزیزی که میگی قیاس مع الفارق چرا این حرف رو میزنی؟
ناشناس۲۰۵۳۳۱۲۱۵:۵۳:۰۹ ۱۴۰۰/۳/۳۰
کاهش اعتماد عمومی، منجر به نرخ مشارکت مردم شده است.
ناشناس۲۰۵۳۴۳۳۱۶:۴۹:۰۵ ۱۴۰۰/۳/۳۰
دولت آقای رییسی نباید اسیر این جو شوند که اگر دولت بخواهد مبارزه با فساد های صورت گرفته بکند انگ انتقام گیری به آنها زده میشود مبارزه با مفسدین و فسادهای صورت گرفته از حقوق حق الناس است و تمامی کسانی که هر نوع فساد مالی و اخلاق و غیره داشته اند باید به سزای اعمال خود برسند
ناشناس۲۰۵۳۰۸۸۱۴:۳۲:۳۷ ۱۴۰۰/۳/۳۰
52% مالیات کشور از استان تهران وصول می شود.
ناشناس۲۰۵۳۰۹۳۱۴:۳۴:۰۳ ۱۴۰۰/۳/۳۰
50% صنعت ایران در استان تهران قرار دارد.
ناشناس۲۰۵۳۴۱۰۱۶:۳۵:۴۴ ۱۴۰۰/۳/۳۰
یه کار خوب تهرانی ها همین نیامدن است که فرد صالح انتخاب شود
ناشناس۲۰۵۳۷۲۰۲۰:۳۰:۱۲ ۱۴۰۰/۳/۳۰
بیشترین درصد منابع کشور خرج تهران و تهرانی میشود!
ناشناس۲۰۵۳۰۵۰۱۴:۱۵:۳۳ ۱۴۰۰/۳/۳۰
کار مسئولین ما همیشه همینه. فرافکنی و وارونه جلوه دادن حقایق و مقایسه توأم با مغالطه وضع مملکت با کشورهای دیگه.
ناشناس۲۰۵۳۷۰۸۲۰:۱۷:۲۶ ۱۴۰۰/۳/۳۰
اگه فشاری که روی مردم ایران آوردن از خارج ، و اینهمه فساد و جاسوسی و خیانت دولت در داخل ، سر هر ملتی در دنیا میومد آمار مشارکت اونها صفر درصد بود !
ناشناس۲۰۵۳۰۶۶۱۴:۲۳:۳۱ ۱۴۰۰/۳/۳۰
معیشت مردم ضعیف شود نمی آیند مثل پایان دولت خاتمی و روحانی
ناشناس۲۰۵۳۴۹۷۱۷:۲۸:۲۱ ۱۴۰۰/۳/۳۰
پایتن دولت خاتمی؟! مغلطه و تحریف به این روشنی نوبره!
ناشناس۲۰۵۳۸۹۷۲۳:۳۱:۵۸ ۱۴۰۰/۳/۳۰
تو خوبی. آفرین...
ناشناس۲۰۵۴۴۹۹۱۱:۰۳:۳۸ ۱۴۰۰/۳/۳۱
پایین آمدن مشارکت در پایان دولت خاتمی بخاطر به پیش نرفتن مطالبات سیاسی اصلاح طلبانه بود نه معیشت، بهترین دوره اقتصاد ایران در دوره دوم آقای خاتمی بود
ناشناس۲۰۵۳۱۶۸۱۵:۰۵:۵۳ ۱۴۰۰/۳/۳۰
خودمون رو با گذشته خودمون مقایسه کنید لطفا. هر وقت از نظر سطح زندگی و رفاه و آزادی های اجتماعی رسیدیم به سطح کشورهای غربی، اون موقع میشه مقایسه کرد...
ناشناس۲۰۵۳۷۱۰۲۰:۱۸:۴۲ ۱۴۰۰/۳/۳۰
ازادی در غرب ؟ دیدیم چجوری تو انگلیس داشتن ایرانیهایی رو که رای میدادن میزدن ! قصه ازادی غربی و التماس شماها از دوره خاتمی تا همین هشت سال فضاحت آخر ، حال همه رو به هم میزنه ...
ناشناس۲۰۵۴۳۰۲۰۹:۳۶:۱۷ ۱۴۰۰/۳/۳۱
اونجا هم ایرانی ها همدیگر رو می زدند
ناشناس۲۰۵۳۱۷۳۱۵:۰۷:۰۷ ۱۴۰۰/۳/۳۰
عدم مشارکت در کشور های غربی به دلیل این است که مردم کاملا از هر لحاظ تامین هستند. آزادی های اجتماعی کاملی هم دارند. دیگه سیاست براشون در اکثر مواقع بی اهمیت است. اما در ایران مردم در حسرت تامین نیازهای اولیه خود در انتخابات شرکت می کنند
هادی۲۰۵۴۷۰۴۱۲:۴۸:۱۲ ۱۴۰۰/۳/۳۱
آمار فقر در کشورهای مختلف رو ندیدید؟ (مثلا آمریکا یا انگلستان) متاسفانه بسیاری از ما تصویر واقعی نداریم از کشورهای مخصوصا غربی. چون تصویری که تو ذهن ما هست توسط رسانه های همون غرب ساخته شده. مثلا شناخت اصلی خیلی از ماها از آمریکا بر اساس فیلم های هالیووده/ واقعیت اینه که مردم ما در مجموع مشارکت خوبی در سرنوشت سیاسی شون به نسبت خیلی جاها دارند.
ناشناس۲۰۵۳۲۸۴۱۵:۴۳:۰۴ ۱۴۰۰/۳/۳۰
عامل بیچارگی ایران ، تهران است . هیولایی که صدها برابر لیاقتش بودجه دریافت می کند .
ناشناس۲۰۵۳۳۱۵۱۵:۵۴:۲۰ ۱۴۰۰/۳/۳۰
شما برگرد به آنجایی که زادگاه اصلیت است.
ناشناس۲۰۵۴۵۱۹۱۱:۱۶:۲۹ ۱۴۰۰/۳/۳۱
اکثریت ساکنین تهران اصالتا تهرانی نیستند عزیز من
ناشناس۲۰۵۳۳۳۳۱۶:۰۲:۲۶ ۱۴۰۰/۳/۳۰
دوستان پس نیان تهران. هم به جمعیت اضافه میشه و هم به مشکلات... هم هیولا میخوردشون! امکانات شهری چند میلیون نفری رو طرف با امکانات شهر 100 هزار نفری مقایسه میکنه و ناراحت میشه. بله، باید برای هر شهری به میزان جمعیت، بودجه قرار بگیره و امکانات. ولی این مدل گفتن شما بیشتر شبیه بخیل بودن هست تا انتظار اصلاح! تهران اگر بزرگ شده، قطعا تهرانی ها نکردن! کسانی که وارد شدند تهرانو بزرگ کردند.
ناشناس۲۰۵۳۳۷۰۱۶:۱۸:۵۱ ۱۴۰۰/۳/۳۰
اتفاقا این هیولا متعلق به کل مردم ایران ه و پذیرای اونها و باید بودجه ش خیلی بیشتر از چیزی که هست و در شان پایتخت باشه. من خودم اصالتا تهرانی هستم. اما تا وقتی کل استان ها و به خصوص استان های مرزی توسعه پیدا نکنند نمیشه توقع داشت مهاجرت معکوس اتفاق بیفته.
ناشناس۲۰۵۳۴۶۸۱۷:۱۲:۱۳ ۱۴۰۰/۳/۳۰
دوست عزیز تهرانی های اصیل از نسل همان ساکنان اولیه روستای تهران هستند که در مقایسه با جمعیت فعلی تهران جمعیتشون بسیار ناچیزه.باید ببینید چند نسل قبل از شما از کجا مهاجرت کرده اند به تهران.ضمنا تهران رو قاجارها به پایتختی برگزیدند و بنابراین ساکنان متمول تهران از ابتدا ترکها بوده اند.
ناشناس۲۰۵۳۴۱۵۱۶:۳۷:۲۴ ۱۴۰۰/۳/۳۰
تهران محروم ترین شهر ایران به لحاظ امکانات است!!!!! . کافی است وجود امکانات را با جمعیت تناسب بگیرید . تعداد پمپ بنزین ها ، شعب بانک ، مدارس ، فضای سبز ، فضای ورزشی و..... به نسبت جمعیت تهران کمترین میزان کشوری است . فقط از سیستان و کرمان بهتره .
ناشناس۲۰۵۳۵۷۲۱۸:۲۴:۳۰ ۱۴۰۰/۳/۳۰
اصفهان عالیه .
ناشناس۲۰۵۴۰۰۶۰۲:۰۹:۲۳ ۱۴۰۰/۳/۳۱
نکته جالبی که کسی تا حالا نگفته بود . ممنون
مهدي۲۰۵۳۹۹۰۰۱:۴۶:۰۹ ۱۴۰۰/۳/۳۱
خيلي مزخرف بود اين نظرت بدبختي اين ديدگاه متاسفانه در اغلب ساكنان در شهرستانها وحود داره كه تهراني يا اگر متولد تهراني داري عشق و حالمي كنيد و حق شهرستانهاي دبگه خورده شده
ناشناس۲۰۵۳۵۶۷۱۸:۱۹:۳۱ ۱۴۰۰/۳/۳۰
نو پا بودن بستر های دموکراتیک دقیقا چه ارتباطی با میزان مشارکت دارد ؟!!!!!
ناشناس۲۰۵۲۹۰۵۱۳:۲۱:۴۱ ۱۴۰۰/۳/۳۰
این مقایسه را در نظر بگیرید: در اول انقلاب 92.8 درصد مردم واجدان شرایط در انتخابات شرکت کردند و 98.8 درصد آنها به جمهوری اسلامی رای دادند. در انتخابات 1400، تنها 48 درصد واجدان شرایط در انتخابات شرکت کردند که 13 درصد آنها هم آرای باطله در صندوق ریختند.
ناشناس۲۰۵۳۷۹۵۲۱:۴۲:۰۴ ۱۴۰۰/۳/۳۰
تازه اگر انتخابات شوراهای شهر و روستا نبود امار مشارکت بسیار پایین تر هم بود
سید۲۰۵۳۸۸۷۲۳:۲۳:۴۴ ۱۴۰۰/۳/۳۰
29 درصد آری گفتند
علی۲۰۵۲۹۲۵۱۳:۲۹:۱۷ ۱۴۰۰/۳/۳۰
خوب حالا این مقایسه چی گفت؟
ناشناس۲۰۵۲۹۳۲۱۳:۳۲:۰۶ ۱۴۰۰/۳/۳۰
آمار های شما نشان میده که شرکت کنندگان این سه کشور در انتخابات ریاست جمهوری، همواره بیشتر از ۴۸.۸ در صد است.
ناشناس۲۰۵۳۱۵۰۱۴:۵۸:۳۴ ۱۴۰۰/۳/۳۰
این آمارها نشان دهنده عملکرد دولت جناب آقای روحانی هم هست: دولت تدبیر ! : واقعا بیش از این نمیشد با تدبیر عمل کرد!! و دولت امید: امید به آینده را افزایش بسیار چشمگیری دادند!! به ایشان خدا قوت میگوییم!! ایکاش برکت الهی را بیش از این به نمسخر نگیرند؛ و از گفتن «علی برکت الله» خودداری کنند.
ناشناس۲۰۵۳۵۰۶۱۷:۳۲:۵۵ ۱۴۰۰/۳/۳۰
خودتو فراموش کردی که با در و دیوار دعوا داری و دیوار آوار میشه روی خودت و روحانی! البته بعضیها هم از آوار کلی سود میکنند مثل دوستان جنابعالی!
ناشناس۲۰۵۳۷۵۴۲۱:۰۱:۰۹ ۱۴۰۰/۳/۳۰
دولت روحانی دولتیست که هرچند به دلیل سنگ اندازی ها از برکات برجام نصیبی نبرد ودر شرایط سخت وفشار از داخل وخارج امورات را چرخاند اما برجام را به دولت سیزدهم هدیه می کند تا باگشایشهای ناشی از آن به دولت روحانی فخر فروشی کند!!
حسام۲۰۵۳۹۷۱۰۱:۱۸:۳۹ ۱۴۰۰/۳/۳۱
اتفاقا جناب استاد اگر اینطور بود که شما میفرمائید، باید مردم با آمار بسیار بالاتری به جریان غیر همفکر دولت روحانی رآی میدادند تا دوباره همچین فاجعه ای تکرار نشه...
ناشناس۲۰۵۲۹۳۷۱۳:۳۴:۱۹ ۱۴۰۰/۳/۳۰
دوره هاشمی را بگو که 50درصدی بود تازه در خیلی از کشورها رای اجباری است
ناشناس۲۰۵۳۰۲۸۱۴:۰۷:۴۲ ۱۴۰۰/۳/۳۰
اون خیلی از کشورها، منظور اروپای غربی و آمریکاست که ما به گرد دموکراسی در آنجا نمی رسیم. در آمریکا ابتدا یک انتخابات به شدت آزاد و جدال سخت و کمپین و مناظرات داغ درون حزبی صورت میگیرد بعد انتخابات اصلی و ملی برگزار میشود. البته در آمریکا خارج از حزب هم هرکسی بخواهد می تواند کاندید شود ولی بدلیل هزینه های آن، یک نفر نمی تواند عرض اندام کند، هرچند ما همواره شاهد حضور چنین افرادی هستیم. در آمریکا رییس جمهور مستقر نمی تواند به نفع خود انتخابات را مهندسی کند کما اینکه در انتخابات اخیر دیدیم. در انتخابات آمریکا مناظرات در حد کودک شو برگزار نمی شود.
ناشناس۲۰۵۳۷۵۰۲۰:۵۱:۵۵ ۱۴۰۰/۳/۳۰
فکر کنم تنها چیزی که در مورد انتخابات آمریکا شنیدی، اینه که دو تا حزب دارند و مناظره برگزار می کنند. بقیه را همش از خودت بافتی (پرشور و مناظرات فوق العاه و آزادی و ...) حتی اگر یک کمی اطلاعات بیشتر در مورد سیستم حزبی و محتوای مناظرات یا سطح اطلاعات سیاسی مردم آمریکا داشتی این طور حرف نمی زدی
ناشناس۲۰۵۴۲۵۶۰۹:۱۴:۱۶ ۱۴۰۰/۳/۳۱
قبل از دولت هاشمی هم مشارکت 50 درصدی داشتیم !
ناشناس۲۰۵۲۹۴۰۱۳:۳۴:۴۸ ۱۴۰۰/۳/۳۰
کرونا و کارشکنی دولت هم اضافه کن
ناشناس۲۰۵۳۱۳۷۱۴:۵۴:۰۳ ۱۴۰۰/۳/۳۰
تو آمریکا و در اوج کرونا مشارکت 7 درصد نسبت به دوره قبلی بیشتر شده
ناشناس۲۰۵۳۴۱۴۱۶:۳۷:۰۴ ۱۴۰۰/۳/۳۰
عزیز در آمریکا رای پستی گذاشته بودن ولی با این حال زیاد بالا نرفت
ناشناس۲۰۵۳۴۹۴۱۷:۲۶:۲۰ ۱۴۰۰/۳/۳۰
شما هم رای پستی میگذاشتید مگه جلویتان را گرفته بودند؟!
ناشناس۲۰۵۳۴۲۸۱۶:۴۴:۴۹ ۱۴۰۰/۳/۳۰
چی شد رفتید سراغ کارشکنی ؟!! چه کارشکنی ؟!! این که مثلا چندتا حوزه دیر تر شروع به اخذ رای کردن کارشکنیه ؟!! کسی که بخواد رای بده نه از کرونا میترسه که ملت دائم تو بازار وپاساژا ومراکز خرید و... در حال عبور وتجمعند و رای دادن هم روش و نه از این که یکی دوساعت دیرتر بره ورای بده !!
ناشناس۲۰۵۳۵۲۴۱۷:۴۳:۴۰ ۱۴۰۰/۳/۳۰
کارشکنی یعنی چند ساعت کل سیستم یکپارچه را تعطیل کردن کار شکنی یعنی برگه آرا را طوری چیدن که مردم اشتباه کنند وباطله کنند کارشکنی یعنی اقتصاد را گروگان گرفتن تا مردم را عصبانی کنند باز هم بگویم؟
ناشناس۲۰۵۲۹۴۵۱۳:۳۵:۴۰ ۱۴۰۰/۳/۳۰
سیر نزولی شرکت مردم در انتخابات ایران خود گویای همه چیز است...
ناشناس۲۰۵۳۰۳۱۱۴:۰۸:۵۵ ۱۴۰۰/۳/۳۰
با عملکرد خوب رئیسی و تمام شدن کرونا دور بعد دوباره به بالای 70درصد می رسد
ناشناس۲۰۵۲۹۴۷۱۳:۳۸:۳۸ ۱۴۰۰/۳/۳۰
خوب سطح رفاه و سطح زندگی دولت مردان وسیاستمداران رو هم مقایسه کنید با اروپا البته نه با همین دبی
ناشناس۲۰۵۲۹۶۱۱۳:۴۶:۱۰ ۱۴۰۰/۳/۳۰
حوب چی شد؟ الان که اوضاع مشارکت ما خیلی خرابه که...
ناشناس۲۰۵۲۹۷۸۱۳:۵۱:۰۷ ۱۴۰۰/۳/۳۰
روحانی امار رئیسی رو کمتر اعلام کرده مشارکت بالای ۷۰ درصد بوده
ناشناس۲۰۵۲۹۸۷۱۳:۵۴:۲۹ ۱۴۰۰/۳/۳۰
برای آینده ایران هم که شده به جای این مقایسه ها بپذیرید مشارکت به صورت معنی داری کم شده است . و برای آن فکر چاره کنید .
ناشناس۲۰۵۲۹۹۲۱۳:۵۵:۵۱ ۱۴۰۰/۳/۳۰
فارغ از نامتجانس بودن قیاس مذکور و مجهول بودن هدف نگارنده از آن، هیچکدام از کشورهای فوق‌الذکر در 20سال گذشته آمار مشارکت کمتر از نصف نداشته‌اند؛ آن‌هم با وجود بیش از 15% آراء باطله که اگر از رقم مشارکت کسر کنیم، آمار به حدود 42% نزول خواهد کرد. بیایید چشمانمان را باز کنیم. در همین سایت الف مقاله‌ای خوندم که انتخابات پیش رو را حساسترین انتخابات تاریخ 43ساله جمهوری اسلامی دانسته بود. امیدوارم در این برهه‌ی حساس، حاکمین صدای نارضایتی ملت رو شنیده باشن و قبل از اینکه بیشتر از این دیر بشه، یک بازنگری اساسی در رویه‌های خودشون داشته باشن. همچنین امیدوارم اکنون که تمام ارکان مدیریتی و قانونگذاری همسو با حاکمیت شده، این فرصت پیش آمده را زایل نکنند...
هادی۲۰۵۴۷۲۶۱۲:۵۸:۴۱ ۱۴۰۰/۳/۳۱
در صورتی که عدد 70 درصد را به عنوان نرم انتخابات ریاست جمهوری در ایران (که در دنیا هم عدد مطلوبی به حساب می آید) لحاظ کنیم باید در نظر داشت که حدود 20 درصد از مشارکت کنندگان همیشگی غایب بوده اند. ضمنا یه فرض خیلی تقریبی میکنم که مشارکت کنندگانی که از سر نارضایتی باطله داده اند و شرکت نکنندگان به خاطر کرونا برابر باشند. به نظر بنده بخش بزرگی از این 20 درصد در صورتی که دولت عملکرد مطلوبی نشان دهد و اوضاع بهبود یابد در دوره بعد به سبد آرا اضافه خواهند شد (ان شا الله) در مجموع به نظر بنده با توجه به ناکارآمدی دولت در سال های اخیر (علیرغم خدماتش) و همچنین تبلیغات وسیع خارجی و داخلی برای شرکت نکردن مشارکت این دوره خوب بود.
ناشناس۲۰۵۳۰۰۲۱۴:۰۰:۰۳ ۱۴۰۰/۳/۳۰
می تونید جوری مقایسه کنید که به نتیجه مطلوبتون برسید ولی مسئولین اگر براشون مهمه لطفا بیدار شن.
مهرداد۲۰۵۳۰۰۵۱۴:۰۰:۳۴ ۱۴۰۰/۳/۳۰
توجه داشته باشید انگیزه های متفاوت میتونه منجر به نتایج آماری یکسان اما معانی متفاوت شود و این تحلیل و تفسیر داده ها هست که علت را مشخص میکند. به عنوان مثال ناامیدی در مردم، میتواند منجر به کاهش مشارکت در انتخابات شود. چیزی که در انتخابات اخیر ایران رخ داد. اما ضمنا عوامل دیگر مانند نبود بحران های سیاسی و رضایت عمومی از اداره کشور، نیز نهایتا میتواند منجر به کاهش مشارکت شود. چون اصولا زمانی مشارکت بالا میرود که نارضایتی یا اختلاف نظر افزایش پیدا کند. به همین دلیل تحلیل صرفا داده های آماری نمیتواند دید واقع بینانه ای از واقعیت کشورهای دیگر به ما دهد.
ناشناس۲۰۵۳۸۶۹۲۲:۵۹:۳۱ ۱۴۰۰/۳/۳۰
احسنت
ناشناس۲۰۵۳۰۲۶۱۴:۰۷:۱۴ ۱۴۰۰/۳/۳۰
اینکه تو یک کشور مثل ایران با این هم نخبه و مدعی برای اداره کشور، آرای باطله دوم بشه خبر خوبی نیست. این نوع مقالات کمکی به حل مشکلی که به وضوح وجود دارد، نمی کنه
ناشناس۲۰۵۳۱۲۷۱۴:۴۸:۴۶ ۱۴۰۰/۳/۳۰
راه حل چیست؟
ناشناس۲۰۵۳۵۵۶۱۸:۱۱:۵۴ ۱۴۰۰/۳/۳۰
دوری از انحصار طلبی احترام به درک وشعور اکثریت
عمران۲۰۵۳۷۸۷۲۱:۳۲:۰۵ ۱۴۰۰/۳/۳۰
توسعه سیاسی
ناشناس۲۰۵۳۴۱۷۱۶:۳۸:۴۶ ۱۴۰۰/۳/۳۰
نشان از سطح پایین فکری آن جامعه دارد
علی۲۰۵۳۱۵۲۱۵:۰۰:۴۴ ۱۴۰۰/۳/۳۰
در اروپا مشارکت پایین است چون مردم دغدغه ندارند و بزرگترین مشکلشان پیدا کردن دغدعه است ، حمایت از محیط زیست و در نهایت احزاب چپ و راست برای کمک به مهاجران یا اخراح مهاجران است ، هرکس درس خوان باشد درس میخواند هر کس کاری باشد کار می کند ، در ایران ما درگیر نیاز ها اولیه هستیم ازدواج و مسکن ، وحتی برای کسی مثل من لباس و خودرو ،معلوم است مشارکت بیشتر می شود ما مشکل داریم و امیدواریم که سیاستمدارن بجای سیاست بازی و قمار با آرزو هایی مردم یاد مردم بیافتند.
مصطفی۲۰۵۳۱۹۵۱۵:۱۳:۱۵ ۱۴۰۰/۳/۳۰
سلام میتوان سر زیر برف کرد و هیچ ندید ولی ایا واقعیات تغییر می کند عدم شرکت بیش 52درصد از مردم در انتخابات حاوی پیامی دردناک است که نشان می دهد مسئولان کشور باید تدبیری اساسی برای رفع این شکاف احتماعی کنند درج مقالاتی این چنبن نمک پاشیدن برزخم است بیاییم برای حفظ جمهوری اسلامی با واقعیات زندگی کنیم نه با رویاها
ناشناس۲۰۵۳۲۳۰۱۵:۲۳:۳۹ ۱۴۰۰/۳/۳۰
کاش یکی پیدا میشد سطح رفا مارو هم با همین کشورها مقایسه میکرد کمی هم ناراحت میشد
ناشناس۲۰۵۳۲۳۹۱۵:۲۶:۴۲ ۱۴۰۰/۳/۳۰
امیدوارم قدر این ۱۸ میلیون رای در سال ۱۴۰۰ دانسته بشه تا به سرنوشت ۲۴ میلیون رای در سال ۹۶ در ۴ سال بعد یعنی۱۴۰۴ مبتلا نشه.چرا که در آنصورت واقعا دیگه نمیشه کاری کرد
ناشناس۲۰۵۴۱۷۸۰۸:۳۴:۰۵ ۱۴۰۰/۳/۳۱
حدود 10ميليون از اين هجده ميليون در هر شرايطي، حتي قحطي هم ميرن و راي ميدن.
شهلا۲۰۵۳۲۸۵۱۵:۴۳:۵۲ ۱۴۰۰/۳/۳۰
این یادداشت در واقع پاک کردن مسئله است کاشکی یکم منصف باشیم اگر به معنای واقعی کلمه دلسوز این مملکت هستیم باید حتما آسیب شناسی بشه نه اینکه خود گویی خود خندی عجب مرد هنرمندی که هنر نیست
ناشناس۲۰۵۳۷۲۴۲۰:۳۴:۲۰ ۱۴۰۰/۳/۳۰
آفرین ریزش این حجم از سرمایه انسانی شوخی نیست
ناشناس۲۰۵۳۲۹۴۱۵:۴۷:۴۵ ۱۴۰۰/۳/۳۰
مقایسه جوامع مختلف، فقط ازنظر درصدشرکت کنندگان قیاسی کاملا غلط است، هیچکدام از کشورهایی که باایران مقایسه کردید، دشمنان خارجی شان، 24ساعته روی مُخ شهروندان نیستندکه رای ندهید تاما دنیایتان را بهشت کنیم. والبته ساده لوح های زودباوربسبارند
ناشناس۲۰۵۳۵۲۹۱۷:۴۸:۴۱ ۱۴۰۰/۳/۳۰
یک سوال مهم: چرا این همه دشمن داریم؟؟
هادی۲۰۵۴۷۴۴۱۳:۰۶:۳۴ ۱۴۰۰/۳/۳۱
1 - چون در منطقه حساسی از دنیا که همه به شدت وابسته به آمریکا هستند (ترکیه و سعودی و قطر و امارات و افغانستان و مصر و پاکستان و ...) ما می خواهیم مستقل باشیم و نه گاو شیرده و همچنین خودمان برای سرنوشت مان تصمیم بگیریم. 2 - چون نمیخواهیم ظلم بپذیریم. 3 - چون معتقدیم اگر امروز به همسایه ما ظلم کنند فردا به سراغ ما هم خواهند آمد. (کما اینکه قبلا بارها آمدند) 4 - چون میخواهیم هم پیشرفت مادی و هم معنوی را در کنار هم داشته باشیم. 5 - چون میخواهیم بر اساس فرمان خدا زندگی کنیم نه کدخدا. با این موارد (که البته بسیار ناقص هم پیاده شده) امروز به جایی رسیده ایم که در بسیاری از زمینه ها جزو بهترین های دنیا هستیم. (آخریش اینه که ششمین کشور صاحب واکسن کرونا در دنیا هستیم)
حسن بک۲۰۵۳۳۰۵۱۵:۵۰:۳۵ ۱۴۰۰/۳/۳۰
هر وقت سیاستمدار و یا تحلیل گری نتواست فارغ از وسوسه پاسخ به طنعه رقیب به اسیب شناسی یک پدیده بپردازد و به اسمان و ریسمان برای توجیه کاستی موجود پرداخت، بدان دورانش عن قریب به پایان خواهد رسید!
ناشناس۲۰۵۳۳۰۸۱۵:۵۱:۴۷ ۱۴۰۰/۳/۳۰
اکثر مردم امریکا در فقر هستند طبق امار موجود
ناشناس۲۰۵۳۳۵۳۱۶:۱۱:۴۱ ۱۴۰۰/۳/۳۰
راست میگه 90 درصد هم بی خانمان و ولگرد داره
ناشناس۲۰۵۴۰۲۰۰۳:۰۲:۱۴ ۱۴۰۰/۳/۳۱
خیلی فقیرند!!! درآمد ساعتی 8 تا 15 دلار است ماها هر چند ساعت یک دلار کف دستمون می یاد
ناشناس۲۰۵۳۵۰۲۱۷:۳۱:۴۰ ۱۴۰۰/۳/۳۰
مقایسه نحوه اداره کردن رو هم بگو امار ها رو مقایسه کن خب بیکاری و تورم و تولید ناخالصی و امارهای مهم دیگه از این دست رو....
سید۲۰۵۳۶۷۹۱۹:۴۷:۱۴ ۱۴۰۰/۳/۳۰
چرا با کشور های دوست مقایسه نمیکنید سوریه،کره شمالی حتی افغانستان
ناشناس۲۰۵۳۷۲۲۲۰:۳۲:۱۲ ۱۴۰۰/۳/۳۰
الان تو کدوم این کشورها مشارکت زیر ۵۶ درصد بوده که الان مال ما ۴۲ درصده؟
ناشناس۲۰۵۳۹۲۹۰۰:۰۸:۴۹ ۱۴۰۰/۳/۳۱
از حدود ۴۴۰ هزار اختلاف در جمع ارا معلوم میشود که نتایج اعلام شده چقدر دقیق است
ناشناس۲۰۵۴۰۷۵۰۶:۱۰:۴۰ ۱۴۰۰/۳/۳۱
وقتی سه میلیون ایرانی خارج از کشور برای رای دادن باید از تونل وحشت عبور کنند حتما مشارکت کم می شه وقتی که صدها شبکه فارسی زبان سه ماهه داد می زنند رای بی رای وقتی با بی تدبیری ها امید مردم را نابود کردند و و و متوجه می شویم این ملت چقدر برای شهدا و نظامشان اهمیت قائل است
بهروز۲۰۵۴۱۲۲۰۷:۳۲:۱۶ ۱۴۰۰/۳/۳۱
جالبه طرف كارمنددولته كلي هم حقوق ميگيره اونوقت راي نداده .اون حقوق حرامت باشه
ناشناس۲۰۵۴۴۳۳۱۰:۳۰:۴۹ ۱۴۰۰/۳/۳۱
برای کارش حقوق می گیرد نه برای چاپلوسی یا رای دادن.
ناشناس۲۰۵۴۵۲۴۱۱:۱۷:۳۸ ۱۴۰۰/۳/۳۱
حقوق بگیره برادر من و خادم ملت جیره خور و مزدور که نیست !!
ناشناس۲۰۵۴۵۳۳۱۱:۲۱:۰۶ ۱۴۰۰/۳/۳۱
کارمند دولت یعنی بینوای حقوق ثابت بگیر ثانیا برای کارش حقوق میگیره نه رای دادن. اونهم کلی نه : نصف خط فقر
ناشناس۲۰۵۴۵۲۹۱۱:۱۹:۳۰ ۱۴۰۰/۳/۳۱
بهتر نیست مشارکت خودمون رو با مشارکت سابق خودمون مقایسه کنیم ؟
ناشناس۲۰۵۴۵۴۹۱۱:۲۹:۴۵ ۱۴۰۰/۳/۳۱
به جای نعل وارونه کوبیدن و مغلطه های صد من یه غاز بشینید فکری بکنید برای از دست رفتن اعتماد عمومی
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

پربحث‌های هفته

  1. این نامه دلسوزانه است؟!

  2. واکنش قوه قضائیه به شایعه ای درباره زیباکلام

  3. دفاع از جمهوریت یا دفاع از الیگارشی؟

  4. مقاومت بی‌مبنای طلافروشان در مقابل شفافیت/ دولت عدول نکند، مردم هم حمایت می‌کنند

  5. حالا زمان مذاکره است

  6. نامه روحانی به مردم ایران درباره دلایل رد صلاحیتش/ این دفاعیه‌ شخصی نیست، دفاع از جمهوریت نظام است

  7. امضای مردم گیلان پای طومار حمایت از طرح نور

  8. جریمه کشف حجاب ۴ و نیم میلیون تومان است

  9. نظرات برگزیده مخاطبان الف: نقش شورای نگهبان در کاهش مشارکت مردم چیست؟/ زندانی‌شدن زیباکلام به ضرر نظام تمام شد

  10. نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب!

  11. حمله رسانه اصولگرا به رائفی‌پور/ انتقاد شریعتمداری از نمایندگان موافق تعطیلی شنبه‌ها

  12. فرش‌های سعدآباد کجاست؟

  13. محکومیت ساداتی‌نژاد به حبس/ روایت خاندوزی از کاهش تورم/ شانس قالیباف برای ریاست مجلس دوازدهم چقدر است؟

  14. ماجرای سفر عبدالحمید به ترکیه چیست؟

  15. حاج‌علی‌اکبری: گلایه‌ای از مجلس برای تصویب تعطیلی «شنبه‌ها» داریم

  16. واکنش وزیر کشور به برخورد خشن برخی ماموران / نظر واعظی درباره نقاط ضعف و قوت دولت رئیسی

  17. واکنش روزنامه اصولگرا به زندانی‌شدن زیباکلام/ دستور اژه‌ای درباره پرونده چای دبش

  18. در آستانۀ سکولارشدنِ زیارت؟

  19. مأمور خاطی بازداشت شد

  20. وقوع سانحه برای بالگرد حامل رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی

  21. تعطیل کردن شنبه از یک مجلس انقلابی بعید بود/ اکثر مردم ارتباط اقتصادی با خارج ندارند

  22. آیا واقعاً آزادسازی قیمت‌ها تنها راه است؟

  23. چراغ سبز دولت به ارز آزاد؟!

  24. صادق زیباکلام روانه زندان شد

  25. بزرگ‌نمایی مشکلات به ضرر کشور است

پربحث‌های هفته

  1. این نامه دلسوزانه است؟!

  2. واکنش قوه قضائیه به شایعه ای درباره زیباکلام

  3. دفاع از جمهوریت یا دفاع از الیگارشی؟

  4. حالا زمان مذاکره است

  5. نامه روحانی به مردم ایران درباره دلایل رد صلاحیتش/ این دفاعیه‌ شخصی نیست، دفاع از جمهوریت نظام است

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: نقش شورای نگهبان در کاهش مشارکت مردم چیست؟/ زندانی‌شدن زیباکلام به ضرر نظام تمام شد

  7. حمله رسانه اصولگرا به رائفی‌پور/ انتقاد شریعتمداری از نمایندگان موافق تعطیلی شنبه‌ها

  8. محکومیت ساداتی‌نژاد به حبس/ روایت خاندوزی از کاهش تورم/ شانس قالیباف برای ریاست مجلس دوازدهم چقدر است؟

  9. حاج‌علی‌اکبری: گلایه‌ای از مجلس برای تصویب تعطیلی «شنبه‌ها» داریم

  10. واکنش وزیر کشور به برخورد خشن برخی ماموران / نظر واعظی درباره نقاط ضعف و قوت دولت رئیسی

  11. واکنش روزنامه اصولگرا به زندانی‌شدن زیباکلام/ دستور اژه‌ای درباره پرونده چای دبش

  12. وقوع سانحه برای بالگرد حامل رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی

  13. صادق زیباکلام روانه زندان شد

  14. راه سخت قالیباف/ پیشنهاد جالب شریعتمداری درباره واکنش به اسرائیل

  15. شنبه‌ای که تکلیف تعطیلی شنبه‌ها را روشن کند هنوز نرسیده است!

  16. سفیدشویی جنایت!

  17. رئیس جمهور: باید گره های ذهنی در رابطه با تشکیل خانواده و افزایش جمعیت باز شود

  18. تعیین تکلیف اسرائیل در حج امسال

  19. دستور محسنی اژه‌ای درباره پرونده‌های فولاد مبارکه و چای دبش

  20. آیت‌الله علم‌الهدی: ولایت مقدم بر عدالت است

  21. رحیم‌پور ازغدی: قبلا به شوخی می‌گفتند کاخ سفید را حسینیه می‌کنیم الان اما در حال رخ دادن است

  22. ترکیه ای که من دیدم! 

  23. مخالفت آیت‌الله سبحانی با تعطیلی شنبه

  24. آخرین تصمیم دولت برای حمایت از نهضت ملی مسکن

  25. برائت نامه محمدعلی رامین از پسرش یاسین و مهناز افشار

آخرین عناوین