سردار مومنی: آهنگ شیوع مواد مخدر در کشور متوقف شده است

  4030229102 ۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: بر اساس آخرین داده های آماری که سال گذشته استخراج شد نرخ و آهنگ شیوع مواد مخدر در کشور متوقف شده و باید به سمت کاهش مصرف و درمان معتادان فعلی پیش رفت.

سردار مومنی: آهنگ شیوع مواد مخدر در کشور متوقف شده است

به گزارش خبرنگار ایرنا سردار اسکندر مومنی روز شنبه در شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر همدان اظهار کرد: همه شاخص ها نشان می دهد در حوزه پیشگیری و مقابله شرایط همدان از میانگین کشوری بالاتر است.

وی افزود: همچنین از نظر نرخ شیوع مواد مخدر در بین جمعیت کارگری، دانش آموزان و کل جمعیت، استان همدان در رتبه ۲۰ به پایین قرار دارد که نشان دهنده تلاش همکاران و فرهنگ بالای مردم این استان است.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور یادآوری کرد: با وجود کاهشی بودن میزان کشفیات مواد مخدر در سال گذشته اما این امار در همدان افزایشی است که موید تلاش حوزه مقابله است.

کشورهای جهان دنبال قانونی کردن تولید و مصرف مواد مخدر

سردار مومنی گفت: شرایط جهانی مواد مخدر و همه آمارهای اعلامی از سوی سازمان ملل نشان دهنده افزایش ۲۰ درصدی تولید، مصرف و قاچاق مواد مخدر در پنج سال گذشته است.

وی از مرگ سالانه ۵۰ هزار نفر در جهان به علت سو مصرف مواد مخدر، کاهش سن اعتیاد، افزایش درصد اعتیاد بانوان و رشد تغییر الگوی مصرف مواد مخدر از سنتی به صنعتی خبر داد.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور تصریح کرد: برخی کشورها دنبال قانونی کردن تولید، کشت و مصرف مواد مخدر با طرح موضوع در سازمان ملل هستند که به رسمیت شناختن این موضوع در کشور ایران نیز تاثیر دارد.

افزایش ۵۰ برابری تولید مواد مخدر در افغانستان

سردار مومنی گفت: با روی کار آمدن طالبان آنها رویکرد خود را کاهش تولید و کشت مواد مخدر اعلام کردند اما تاکنون نشانه هایی از کاهش کشت دیده نشده است.

وی بیان کرد: میزان کشت مواد مخدر در افغانستان در ابتدای روی کار آمدن طالبان ۲۰۰ تن بود که هم اینک با ۵۰ برابر افزایش به ۹ هزار و ۵۰۰ تا ۱۰ هزار تن رسیده است.

ساماندهی معتادان دنبال می شود

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: هدف و رویکرد اصلی اعضای این شورا در گام نخست و کوتاه مدت ساماندهی معتادان متجاهر است.

سردار مومنی افزود: معتادان متجاهر نیز انسان هستند اما به خاطر غفلت و لغزش دچار این بلا شدند بنابراین حق شهروندی نیست که آنها در کوچه و خیابان رها شوند.

وی ادامه داد: مکلف به ساماندهی، تامین سرپناه در قالب مراکز ماده ۱۶، درمان و حرفه آموزی به معتادان متجاهر هستیم تا پس از بهبودی، مشغول به کار شوند.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور افزود: جولان معتادان متجاهر در اماکن عمومی، معابر و تفرجگاه ها و مصرف مواد مخدر در انظار عمومی از منظر اجتماعی ناامنی روانی ایجاد می کند.

سردار مومنی افزود: هر چند اولویت های اصلی ستاد مبارزه با مواد مخدر مقابله و ساماندهی معتادان متجاهر است اما تلاش راهبردی این مجموعه باید بر موضوع پیشگیری معطوف شود چرا که افق روشنی برای جهان در این باره نمی بینیم.

وی احتمال داد که مجامع بین المللی پنج تا ۱۰ سال دیگر کشت و مصرف مواد مخدر را به مثابه سیگار قانونی کند بنابراین باید از هم اکنون در حوزه مقابله و پیشگیری آماده بود.

تاکید بر مردمی سازی مبارزه با مواد مخدر

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: طرح یاریگران زندگی یعنی یاریگر و کمک حال همدیگر بودن برای بهبودی و بازگشت معتادان به جامعه همچنین جلوگیری از گرفتار شدن افراد در معرض خطر در این گرداب است.

سردار مومنی افزود: محقق شدن این هدف مستلزم بهره گیری از ظرفیت نهادهای فرهنگی، آموزشی، دانشگاه ها، آموزش و پرورش و به ویژه خیران و سمن ها به عنوان بازوی دولت است.

دیدگاه کاربران

mostafa.kamali95@yahoo.com۳۴۹۳۴۱۹۱۹:۱۸:۲۱ ۱۴۰۳/۲/۲۹
سردار گرامی متاسفانه از زمان شعار زن زندگی آزادی شیوع سیگار در بین دختر بچه ها و دختران بشدت افزایش یافته که سیگار مقدمه اعتیاد و بسیاری از فسادها میشود برای این معضل باید تمهیداتی اندیشید
ناشناس۳۴۹۳۴۳۶۱۹:۴۲:۱۱ ۱۴۰۳/۲/۲۹
مرکز پژوهش ها مجلس شورای اسلامی برگ نخست اخبار شیوع اعتیاد در کشور بحرانی تر از آن است که تصور می شود شیوع اعتیاد در کشور بحرانی تر از آن است که تصور می شود اشتراک گذاری عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تاکید بر ضرورت پرداختن به بحث پیشگیری از اعتیاد در طرح تحول سلامت، گفت: با توجه به گسترش تولید مواد مخدر شیمیایی که بسیار خطرناک تر از مواد مخدر گیاهی است ضرورت دارد وزارت بهداشت در بحث پیشگیری از اعتیاد نگاه جدی تری داشته باشد. به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، عابد فتاحی در گفت وگو با خانه ملت، درباره ضرورت توجه به بحث اعتیاد در طرح تحول نظام سلامت، افزود: بدون‌شک وزارت بهداشت وظیفه بهداشت، درمان‌ و نظارت بر سلامت مردم را برعهده دارد و در مورد اعتیاد نیز باید به این سه وظیفه عمل کند به گونه‌ای که ابتدا با سیاست‌گذاری‌های درست اقدامات پیشگیرانه‌ای نسبت به شیوع اعتیاد داشته باشد و در صورت بروز اعتیاد در افراد، درمان ونظارت بر سلامت را مدنظر قرار دهد.
ناشناس۳۴۹۳۴۳۸۱۹:۴۴:۳۲ ۱۴۰۳/۲/۲۹
تابناک ستاد مبارزه با مواد مخدر: سن اعتیاد به ۱۰ سال رسیده است معاون پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به شیوع اعتیاد در ۲.۱ درصد جمعیت دانش‌آموزان گفت: بیشترین میزان اعتیاد دانش‌آموزان، مصرف الکل است. کد خبر:۱۱۸۴۳۵۷ تاریخ انتشار:۳۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۷
ناشناس۳۴۹۳۴۵۵۲۰:۱۱:۱۱ ۱۴۰۳/۲/۲۹
تجارت نیوز ۱۲ آبان ۱۴۰۲ ۱۵:۱۸ کد مطلب: ۸۸۷۶۷۴ سالانه مواد مخدر چند ایرانی را به گام مرگ می‌کشاند؟ دبیر میز مقابله با اعتیاد شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه مصرف مواد مخدر یکی از علل مرگ ایرانی‌هاست، گفت: هر ساله حدود ۴هزار نفر براثر مصرف مواد مخدر جان خود را از دست می‌دهند و در ۶ ماهه نخست امسال، شاهد مرگ بیش از ۲هزار نفر بر اثر مصرف مواد مخدر بوده ایم. به گزارش تجارت‌نیوز ، ابوالحسن صفرپور، دبیر میز مقابله با اعتیاد شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه میانگین سن اعتیاد در ایران ۲۴ سال است، گفت: کشور ما بیش از ۴میلیون و۴۰۰ هزار نفر مصرف‌کننده مستمر و غیرمستمر با مصرف مستقیم و غیر مستقیم مواد مخدر دارد و این میزان معادل ۱۵میلیون نفر است که معادل با یک ششم جمعیت کشور خواهد بود. به تعبیری باید بگوییم که یک ششم از جمعیت کشور با مسأله مصرف مواد مخدر روبرو هستند. نرخ شیوع اعتیاد در کارگران ۲۲ درصد است وی به آمار معتادان متجاهر کشور اشاره و عنوان کرد: در حال حاضر ۷۰ هزار معتاد متجاهر در کشور وجود دارد و نرخ شیوع اعتیاد در کشور در جمعیت فعال ۵درصد، در میان دانش آموزان ۲درصد و در جمعیت کارگری نیز ۲۲ درصد است.
ناشناس۳۴۹۳۴۵۶۲۰:۱۲:۰۸ ۱۴۰۳/۲/۲۹
عصرایران کد خبر ۹۱۳۱۷۶تاریخ انتشار: ۱۴:۲۷ - ۰۴ آبان ۱۴۰۲ آمار تکان‌دهنده مصرف روانگردان در ایران : 52 درصد مصرف‌کنندگان گل ۱۵ تا ۲۹ ساله هستند
ناشناس۳۴۹۳۴۶۴۲۰:۱۷:۰۴ ۱۴۰۳/۲/۲۹
تجارت نیوز خانه > جامعه «تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد: یک ششم جمعیت ایران درگیر مسأله مصرف مواد مخدر هستند مرگ بیش از ۲ هزار نفر بر اثر مواد مخدر در ۶ ماه ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ در ۶ ماه نخست امسال، مرگ بیش از ۲ هزار نفر ناشی از مصرف مواد مخدر بود . آنطور که ابوالحسن صفرپور، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفته است، یک ششم جمعیت ایران با مسأله مصرف مواد مخدر روبرو هستند. به گزارش تجارت‌نیوز، یک ششم جمعیت ایران با مسأله مصرف مواد مخدر روبرو هستند. این آخرین آماری است که دبیر میز مقابله با اعتیاد شورای عالی انقلاب فرهنگی داده است. ابوالحسن صفرپور پیش‌تر به خبرگزاری «فارس» گفت: «بیش از 4 میلیون و ۴۰۰ هزار نفر مصرف‌کننده مستمر و غیرمستمر مواد مخدر در کشور داریم.» آنطور که او گفت نرخ شیوع اعتیاد در کشور در میان دانش آموزان 2 درصد و در جمعیت کارگری نیز ۲۲ درصد است. اعتیاد سالانه صدها نفر را در کشور به کام مرگ می‌کشاند. بنا بر آمارهای رسمی، در 6 ماه نخست امسال، مرگ بیش از 2 هزار نفر بر اثر مواد مخدر بود. 2 هزار و ۱۲۳ نفر از فوتی‌ها، مرد و ۳۶۷ نفر زن بودند. صفرپور نیز گفت: «هر ساله حدود 4 هزار نفر براثر مصرف مواد مخدر جان خود را از دست می‌دهند.» در سال ۱۴۰۰، بیشترین تلفات اعتیاد مربوط به دارو‌های مخدر با ۲هزار و ۴۱۷ فوتی بود. بیشترین تلفات بر اثر مصرف متادون بود
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. ابلاغ قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تا دو هفته دیگر

  2. همه چیز برای فروش !

  3. سردار رادان: رسیدگی به وضعیت حجاب مطالبه مردمی بود

  4. شهادت رئیسی و خودفرهیخته پنداری برخی از ما !

  5. رئیس‌جمهور بعدی چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  6. آرایش انتخاباتی جناح‌های سیاسی در آستانه انتخابات/ اصلاح‌طلبان به موقعیت ۹۲ برمی‌گردند؟!

  7. نظرات برگزیده مخاطبان الف: آیا برخورد با زورگیران و سارقان مطالبه مردمی نیست؟/ ترکیه فقط برای پهپاد خودش تبلیغ کرد

  8. برای مقاصد خود، از شهادت رئیس‌جمهوری هم نمی‌گذرند!

  9. علی لاریجانی اعلام کاندیداتوری کرد

  10. احساس تکلیف کافی نیست

  11. کیهان خطاب به لاریجانی: افتادن در تله برجام و برجامیزاسیون آمریکا و انگلیس، ارتفاع پست بود؛ پست‌ترین ارتفاع

  12. لطفاً شوق خدمت نداشته باشید!

  13. سعید جلیلی کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری می‌شود

  14. بی‌تفاوتی به فقدان رئیس‌جمهور و تلقی فانتزی از امر ملّی

  15. حماس با دمپایی، اسیر اسرائیلی می‌گیرد

  16. یک عکس و یک دنیا حرف!....

  17. علی لاریجانی: زمانی برای از دست دادن نداریم / مشکلات کشور حل‌ شدنی است

  18. «بیژن زنگنه» با این کارنامه رویش می‌شود نسخه هم بپیچد؟!

  19. فرانکنشتاین خاورمیانه!

  20. عبدالحمید خیرخواه اسرائیل شد!

  21. سعید جلیلی داوطلب کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری شد

  22. پیشنهاد عجیب شریعتمداری به شورای نگهبان/ ابقای قالیباف در ریاست مجلس / آخرین گمانه‌زنی‌های انتخاباتی

  23. توضیح لاریجانی درباره استفاده از یک هشتگ شائبه‌برانگیز

  24. مانع عبور و‌ مرور غیرمجاز در استان سیستان‌و‌بلوچستان هستیم

  25. مقتدی صدر: سکوت بس است، سفیر آمریکا را اخراج کنید!

آخرین عناوین