شباهت عجیب سیاستمداران آلمانی با سیاستمداران ایرانی در علاقه به مدرک دکتری

گروه جهان الف،   3991128079 ۴۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

وقوع رسوایی های متعدد در رابطه با تقلب نمایندگان پارلمان آلمان در نگارش تِزهای دوره دکترایشان، چالش های زیادی را در عرصه سیاسی آلمان ایجاد کرده است.

شباهت عجیب سیاستمداران آلمانی با سیاستمداران ایرانی در علاقه به مدرک دکتری

.به گزارش الف، "الیزابت براو"، پژوهشگر "اندیشکده آمریکن اینترپرایز" در گزارشی برای "نشریه فارین پالیسی"، از اقبال عجیب سیاستمداران و جامعه آلمان به اخذ مدرک تحصیلی دکترا پرده بر می دارد و به طور خاص، به موارد متعددِ سرقت علمیِ سیاستمداران و دولتمردان آلمانی در رساله های دکتریشان، اشاره می کند. براو ریشه اصلی این مساله را نیز در فرهنگ حاکم بر جامعه آلمان می داند که اخذ مدرک دکترا را برای افراد به یک ارزش، و به مثابه پلی جهت کسب موفقیت تبدیل کرده است. او در این رابطه می نویسد:  

«در 30 اکتبر سال 2009، یک دانشجو 31 ساله در مقطع کارشناسی ارشد در "دانشگاه آزاد برلین" به نامِ "فرانسیسکا‌گیفی"، رساله دکترای خود را با عنوانِ "راهِ اروپا به سمت شهروندان"، آماده و تقدیم دانشگاه مذکور کرد. وی در مقدمه رساله خود تاکید کرده بود که به اصول صداقت در نگارش رساله دکترا کاملا وفادار است و محدودیت ها را در این زمینه رعایت کرده است. 

11 سال بعد، گیفی به عنوان یک ستاره در حال رشد در سازوکار سیاسی آلمان، با اتهامات گسترده در زمینه سرقت علمی جهت نگارش رساله دکترایش رو به رو شده است. احتمالا وقتی تحقیقات در این رابطه کامل شود و سرقت ادبی وی مسجل گردد، او به احتمال فراوان مجبور به ارائه استعفا خود خواهد شد. در همین راستا، صحنه سیاسی آلمان، بارها و بارها شاهد وقوع موراد اینچنینی بوده است. این مساله در نوع خود موجب طرح این پرسش شده که آیا واقعا، فرهیختگیِ آکادمیک، موجب ظهورِ سیاستمدارانِ بهتر و کارآمدتری خواهد شد؟ 

فرانسیسکا گیفی پس از اخذ مدرک دکترای خود در سال 2010، سِمت های مختلفی از جمله کرسی وزارت را در دولت آلمان تصاحب کرد. همه و همه بارها از او به عنوان یک ستاره سیاسی قابل توجه در حزب سوسیال دموکرات آلمان یاد می کردند. با این حال، در برهه کنونی و پس از طرح اتهام تقلب (در زمینه نگارش رساله دکترایش) به او، وی چیزی بیشتر از یک ستاره در حال مرگ نیست. 

شخصِ گیفی، ظاهرا چندان در زمینه استفاده از اینترنت، انسان خبره ای نبوده است. سال 2019، یک گروه متخصص که به صورت داوطلبانه، سرقت علمی در تزهای دانشگاهی را شناسایی می کنند، به بررسی رساله دکترای وی پرداختند و مواردی فاحش از تقلب را در آن یافتند. در برخی موارد، گیفی تا 75 درصد به سرقت داده های علمی از دیگر منابع پرداخته بود. بر اساس تحقیقات گروه مذکور، از 205 صفحه رساله فرانسیسکا گیفی، تقریبا 75 صفحه به نوعی دچار سرقت علمی است. اگرچه دانشگاه آزاد برلین در این رابطه قویا موضع گرفته و گیفی را مستحق داشتنِ مدرک دکترا دانسته، با این حال، مناظره و بحث در این رابطه در عرصه سیاسی و اجتماعی آلمان، به اوج خود رسیده است. 

در نتیجه این مسائل، گیفی در سال 2019 اعلام کرد که دیگر از عنوان "دکتر" استفاده نخواهد کرد و دانشگاه آزاد برلین نیز از بررسی مجدد رساله دکترای وی خبر داده  است. بدون تردید، اعلام نتیجه نهایی در این رابطه می تواند تاثیر قابل توجهی بر سرنوشت گیفی داشته باشد کما اینکه وی جهت تصدی کرسی شهرداری برلین، برنامه ریزی های زیادی در سر دارد. بسیاری از رقبای سیاسی گیفی بر این باورند که وی در صورت تایید شدنِ سرقت علمی اش باید هر چه سریع تر استعفا دهد و برای همیشه فعالیت سیاسی را کنار بگذارد. 

این مساله در نوع خود یک رسوایی سیاسی بزرگ برای آلمان است. آلمان ها همواره به داشتن رهبران تحصیل کرده افتخار کرده اند و اکنون با چالشی اساسی رو به رو شده اند. 

در سال 2011، از 622 عضو پارلمان آلمان، 115 نفر(18 درصد)، مدرک دکترا داشتند. در کابینه وقتِ دولت آلمان نیز از 16 وزیر، 10 نفر صاحب مدرک دکترا بودند(63 درصد). اگرچه که یکی از وزرا در نهایت مجبور شد در همان سال، به دلیل اثبات سرقت علمی در رساله دکترایش، استعفا کند. خودِ "آنگلا مرکل" صدراعظم آلمان نیز در رشته "شیمی کوانتوم"، مدرک دکترا دارد. کابینه های وی در دوران مختلف، مملو از افرادی بوده اند که در رشته هایی نظیر پزشکی، مدیریت، جامعه شناسی، آموزش، و حتی الهیات، مدرک دکترا داشته اند. 

در پارلمان فعلی آلمان، حدودا 82 درصد از نمایندگان، مدرک دانشگاهی دارند که از این میزان حدودا 17 درصد، صاحبِ مدرک دکترا هستند. با این حال، بر خلاف آلمان، در پارلمان های دیگر کشورها، اینکه اعضای پارلمان و یا اعضای دولت، مدرک دکترا داشته باشند، امری کاملا نادر است. به عنوان مثال در دولت فعلی سوئد، هیچ فردی که مدرک دکترا داشته باشد، وجود ندارد. در بسیاری از کشورهای دیگر نظیر انگلیس و اتریش نیز، افرادی که مدرک دکترا داشته باشند، حضوری گسترده در نهادهای دولتی و یا پارلمانی کشورهایشان ندارند و این مساله خیلی محدود است. با این حال، آلمان غرق در سیاستمداران تحصیل‌کرده است که گهگاه رسوایی های سرقت علمی آن ها، منتشر می شود. 

به نظر می رسد که اخذ مدرک دکترا در میان سیاستمداران آلمانی، صرفا به ابزاری جهت خودنمایی و مجلل کردنِ رزومه کاری تبدیل شده است. حتی برخی از سیاستمداران آلمانی در شرایطی که سر کار هستند، در حال اخذ مدرک دکترا هستند. به عنوان مثال، "کریستینا شرودر" وزیر خانواده (اسبق) آلمان، مدرک دکترای خود را در رشته جامعه شناسی در شرایط اخذ کرد که در حال انجام خدمت در یک کرسی دولتی بود. بدون تردید او در این مسیر از کمک برخی اعضای حزبِ متبوع خود(حزب آنگلا مرکل یعنی حزب اتحادیه دموکراتیک مسیحی) برخوردار شده است. 

پیش از این در سال 2011، وزیر دفاعِ جوان و بلند پرواز آلمان به نامِ "کارل تئودور زوگوتنبرگ" مجبور شد به دلیل سرقت‌علمی در رساله دکترای خود استعفا دهد. وی همچنین مدرک دکترای خود را نیز از دست داد. شرمندگی گوتنبرگ به حدی بالا بود که حتی وی مجبور به خروج از آلمان شد و اخیرا در یکی از دانشگاه های انگلستان، مدرک دکترای خود را اخذ کرده است. 

سال 2013، "آنِت شاوان" وزیر آموزش و پرورش آلمان که مدرک دکترا در رشته آموزش داشت، پس از آنکه مسجل شد در نگارش رساله دکترای خود تقلب کرده، مجبور به استعفا شد. دیگر سیاستمداران آلمانی نیز نمونه های مشابهی را به ثبت رسانده اند. به عنوان مثال "سیلوانا کوچ مهرین" عضو حزب دموکراتیک لیبرال آلمان نیز پس از آنکه مشخص شد در پایان نامه 80 صفحه ای اش، حدودا 125 مورد سرقت علمی انجام داده، مجبور به استعفا شد. "اورزولا فن در لاین" رئیس کمیسیون اروپایی و دارنده مدرک دکترا در رشته پزشکی نیز در موراد متعددی در پایان نامه خود با اتهام سرقت علمی رو به رو شده است. بررسی ها در مورد پایان نامه وی نشان داده اند که او در پایان نامه 62 صفحه ای خود، 27 مورد سرقت علمی را به ثبت رسانده است. با این حال یک کمیته علمی تایید کرده که وی در قسمت یافته های پایان نامه خود، اقدام به سرقت علمی نکرده است. 

شاید ریشه اصلی بحران مذکور، در تمرکز ویژه جامعه آلمان به بحث آموزش و پرورش و اهمیت جایگاه مدرک تحصیلی در آن برگردد. در شرایط فعلی، جامعه آلمان نه فقط در فضای سیاسی، بلکه در فضای تجارت و کسب و کار نیز، عمیقا به افرادی که مدرک دکترا دارند، بها می دهد. همین موضوع موجب شده تا سیلی از مردم و جوانان آلمانی به سمت گرفتن مدرک دکترا سوق پیدا کنند. در این شرایط، عدم توجه ویژه اساتید دانشگاهی در آلمان به امکان وقوع تقلب توسط دانشجویان مقطع دکترا موجب شده تا جامعه آلمان با بحران سرقت علمی در اخذ مدرک تحصیلی دکترا رو به رو شود. امری که تبعات منفی زیادی را برای وجهه و جایگاه بین المللی جامعه آلمان، به دنبال داشته و خواهد داشت. 

در این میان یک سوال مهم دیگر نیز مطرح می شود: آیا افرادی که مدرک دکترا دارند، به کشورشان بهتر از بقیه خدمت می کنند؟ در پاسخ باید گفت خیر. داشتن مدرک دکترا به معنای داشتنِ ذهنی چابک و قوه عقلانی مناسب نیست. با این همه، متاسفانه مدرک دکترا همچنان در جامعه آلمان، ارزشی قدیس‌گونه دارد. در شرایط کنونی شاهدیم که احزاب مختلف سیاسی در آلمان، در مورد اینکه اعضایشان مدرک دکترا داشته باشند، با یکدیگر عمیقا رقابت می کنند. مساله ای که گواهی بر وجود یک چشم و هم چشمی عجیب در عرصه سیاسی آلمان است. در این راستا شاهد رقابت عجیب اعضای حزب سرکشِ "آلترناتیو برای آلمان"، با نمایندگان احزاب دموکرات مسیحی و دموکرات های آزاد هستیم. 

داشتن مدرک دکترای تخصصی خیلی هم خوب است. با این حال، اگر سیاستمدار هستید یا خیر و یک مدرک دکترا دارید، به هیچ عنوان به دلیل داشتن این مدرک، به خود مغرور نشوید. بسیاری از انسان های فرهیخته و تعیین کننده در طول تاریخ، لزوما مدرک دکترا نداشته اند». 

 

***نویسنده: الیزابت براو، وی پژوهشگر اندیشکده آمریکن اینترپرایز است. 

*لینک: 

https://foreignpolicy.com/2021/02/04/germany-politics-higher-education-phd-merkel/

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۸۲۷۵۰۶۱۳:۱۹:۳۸ ۱۳۹۹/۱۱/۲۸
نکته این مقاله در اینه سیاستمداران آلمانی ک تعداد شان هم زیاد نبوده به هر حال دانشگاه رفته هستند و آنجا تقلب نمودن در حالیکه در کشور ما خیل عظیم سیاسیون حتی رنگ دانشگاه را هم ندیده و صاحب دکترای و بالاتر شده و از مواهب مالی و معنوی آن بهرمند شده اند
ناشناس۱۸۲۷۶۴۵۱۴:۲۲:۴۰ ۱۳۹۹/۱۱/۲۸
یک تریلی لازم است تا القاب قبل از اسم بعضی ها را حمل کند.
ناشناس۱۸۲۷۶۵۷۱۴:۳۲:۲۷ ۱۳۹۹/۱۱/۲۸
آخ نگو که دلم کبابه از این دکترا به دستهای دانشگاه ندیده! بیچاره کردان فکر کنم یک کم هنوز حیا داشت که سر این رسوایی دق مرگ شد! این جدیدا که از رسوایی اصلا ناراحت که نمیشن هیچ، خیلی هم حال میکنن!!
ناشناس۱۸۲۷۶۵۹۱۴:۳۲:۴۸ ۱۳۹۹/۱۱/۲۸
دکترای دانشگاه انگلیسی که متاسفانه از قضا عالی ترین مقام سیاسی کشور را هم یدک می کشد بلد نیست انگلیسی 4 کلمه صحبت کند و در مجامع بین المللی لبخند می زند به جای پاسخ. متاسفم برای کشور البته آن دکتر برو دکتر هم دست کمی از این دکتر نداشت
ناشناس۱۸۲۷۷۷۷۱۶:۱۲:۲۰ ۱۳۹۹/۱۱/۲۸
زنو نابین ! هِر هِر هِر هِر
تبریزی۱۸۲۷۹۶۱۱۹:۰۲:۴۸ ۱۳۹۹/۱۱/۲۸
من به خاطر تحریم ها نتونستم مقاله هام رو جای درست چاپ کنم و دکترا بگیرم ولی هر جا رفتم تو محل کارم همه یا دکتر صدام می کنن یا استاد. استاد خودم میگه به پام نمی رسه مقالاتش رو می فرستاد براش اصلاح می کردم. مدرک داشتن حساب نیست. مهم داشتن سواد و مهارت واقعی هست و یه آدم با سواد واقعی هر جا بره می درخشه و نیازی به کاغذ پاره ای به اسم مدرک دکترا برای اثبات خودش نداره. البته تنها چیزی که باعث میشه از دکترا نداشتن خیلی ناراحت نباشم (در حالی که تنبل ترین دانشجوهامون بعد از پنج شش سال پشت کنکور موندن رفتن دکترا گرفتن و دروغ نگم خیلی برام سنگینه) اینه که در حال حاضر گرفتن مدرک دکتری در ایران هیچ مزایایی نداره چون هیئت علمی یا اشباعه یا نیاز به پارتی خیلی قوی داره جذب در اون. همیشه از این نظر خودم رو تسکین میدم که اینکه مدرک دکتری نداشته باشم خیلی بهتر از اینه که کلی زحمت بکشم مدرک دکتری بگیرم ولی نتونم هیچ استفاده ای ازش ببرم. حالت اول شاید یه کم اذیت کنه آدم رو ولی حالت دوم دیوانه کننده است.
ناشناس۱۸۲۸۷۲۰۱۳:۲۸:۰۱ ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
کلا اشتباه متوجه شدید! واقعیت این هست که جای یک دکتر در دانشگاه و مراکز تحقیقاتی هست. یک فوق لیسانس هم در کنار دکتر و یا در مراکز صنعتی و تجاری می بایست حضور داشته باشد. مجلس جای نمایندگان اصناف و مردم هست تا به امور مردم و کشور برسند و البته تعداد کم و کافی هم متخصص نیاز دارد تا به امور دولت و روابط خارجی نظارت داشته باشند. اگر دکترها در جای خود و مجلس و دولت هم در جای خود باشند تنش کم می شود و اصناف و حرف و صنعت فعال می شود.
ناشناس۱۸۲۷۵۰۹۱۳:۲۱:۰۰ ۱۳۹۹/۱۱/۲۸
همه چیز اصل و قلابی دارد.
ناشناس۱۸۲۷۵۵۷۱۳:۳۵:۳۰ ۱۳۹۹/۱۱/۲۸
جالب است دم از تقوی و فروتنی می زنند، اما به کمتر از دکتر خطابشان کردن رضایت نمی دهند.
ناشناس۱۸۲۷۵۶۱۱۳:۳۶:۵۷ ۱۳۹۹/۱۱/۲۸
تمام بدبختی های این کشور به خاطر عملکردهای حاملان دکتری قلاب است.
ناشناس۱۸۲۷۵۱۵۱۳:۲۳:۳۴ ۱۳۹۹/۱۱/۲۸
عده ای عقده داشتن پیشوند «دکتر» قبل از دیگر القاب نامشان را دارند.
ناشناس۱۸۲۷۵۴۱۱۳:۳۰:۵۷ ۱۳۹۹/۱۱/۲۸
دکتری که بیرون از مرزها تحویل ات نگیرن ، را باید گذاشت در کوزه :-)
ناشناس۱۸۲۷۶۵۵۱۴:۲۹:۵۹ ۱۳۹۹/۱۱/۲۸
اون به خاطر مدرک نبود . به خاطر این بود مرتب ماسک اش رو بر میداره و ماسک نمیزنه
ناشناس۱۸۲۷۶۸۶۱۴:۵۰:۳۰ ۱۳۹۹/۱۱/۲۸
۱ بار هم کرونا گرفت به خاطر ماسک نزدن و برداشتن
ناشناس۱۸۲۷۵۵۳۱۳:۳۴:۲۷ ۱۳۹۹/۱۱/۲۸
موضوع سرقت علمی آقای روحانی در رساله تز دکترای ایشان به کجا رسید ؟!
ناشناس۱۸۲۷۵۷۰۱۳:۴۰:۰۶ ۱۳۹۹/۱۱/۲۸
حالا بهش بگن دکتر ! چه فایده ؟ وقتی بلد نیست از روی کاغذ بخونه و مرتب سوتی میده !
ناشناس۱۸۲۷۶۵۶۱۴:۳۰:۵۴ ۱۳۹۹/۱۱/۲۸
برای مردم و مملکت فایده نداره و ضرر هم داره ولی برای خودش عالیه در حالی که این همه جوان نخبه با مدرک واقعی بیکار هستند ایشون یه پست مدیریتی اشغال کرده . حقوق نجومی می گیره و به افراد با سواد تر از خودش اجازه رشد نمی ده !
ناشناس۱۸۲۷۵۲۱۱۳:۲۴:۵۹ ۱۳۹۹/۱۱/۲۸
دیگر شأن دکتر هم از بین رفته است. چون در میدان انقلاب تهران با چند میلیون می توان مدرک دکتری قابل استعلام خرید.
ناشناس۱۸۲۷۵۳۰۱۳:۲۶:۴۴ ۱۳۹۹/۱۱/۲۸
بعید میدونم نماینده های آلمانی به ضرب و زور سهمیه مدرک گرفته باشن . غیر ممکنه
ناشناس۱۸۲۷۵۸۱۱۳:۴۵:۵۱ ۱۳۹۹/۱۱/۲۸
اونا باسوادن بابا . پیک موتوری مدرک شون رو نیوورده جلوی در خونشون
ناشناس۱۸۲۷۵۳۱۱۳:۲۶:۴۶ ۱۳۹۹/۱۱/۲۸
از اعمال و حرکات و سخنان افراد می توان فهمید که دارای دکترای کیلویی هستند یا خیر.
ناشناس۱۸۲۷۵۳۴۱۳:۲۷:۲۷ ۱۳۹۹/۱۱/۲۸
توی هیچ جای دنیا به غیر از ایران ، دکترای سهمیه ای وجود نداره
حامد (دکتری فیزیک)۱۸۲۷۵۳۵۱۳:۲۸:۳۱ ۱۳۹۹/۱۱/۲۸
اگر امروز واققا مدرک دکتری و ارشد مدیران و نمایندگان را بررسی کنند صدها مورد تقلب و ... رو خواهد شد. مدرک اکثر مدیران و مقامات و نمایندگان تقلبی، پولکی، بی اعتبار و به روش های پرداخت رشوه، پارتی بازی، رانت، سفارش و تقلب علمی است. به استاد پول می دهند. برای نوشتن مقاله و تز به دیگران پول می دهند. با پارتی و سفارش و رانت و رشوه وارد دوره دکتری می شوند.
ناشناس۱۸۲۷۵۳۶۱۳:۲۸:۴۰ ۱۳۹۹/۱۱/۲۸
از ۲۹۰ تا نماینده ما ، بیشتر از ۲۰۰ تاشون به مدد سهمیه مدرک گرفته اند
ناشناس۱۸۲۷۵۴۲۱۳:۳۱:۰۴ ۱۳۹۹/۱۱/۲۸
داشتن مدرک دکترا دلیل بر کارآمدی نیست شیخ حسن روحانی و برخی از مدیران دولت هم مدرک دکترا دارند اما توان اداره امور جاری کشور را ندارند.
ناشناس۱۸۲۷۵۴۸۱۳:۳۳:۱۸ ۱۳۹۹/۱۱/۲۸
توی ایران دیگه هر ننه قمری رو صدا میزنن : دکتر !
ناشناس۱۸۲۷۵۵۰۱۳:۳۳:۲۵ ۱۳۹۹/۱۱/۲۸
همه سیاستمداران غربی دارای بالاترین سطح تحصیلات از مشهورترین دانشگاههای دنیا هستند. اما هیچوقت در هیچ کجا نشنیده اید که آنها را با القاب علمی شان خطاب کنند. آیا دکتر اوباما، دکتر کلینتون، دکتر آنگلا مرکل و... تا به حال شنیده اید؟ اما در این مملکت اغلب عقده دکتر نامیده شدن دارند و برای خریدن عنوان دکترا دست ب جیب شده یا از رانت و سهمیه های گوناگون استفاده کرده وارد دانشگاه شده و ناپلئونی مدرک دکتری می گیرند.
ناشناس۱۸۲۷۵۵۲۱۳:۳۴:۱۶ ۱۳۹۹/۱۱/۲۸
این که همه اش مربوط به آلمان بود یا کلمه ایران را از تیتر حذف کنید یا مثنوی 70 من کاغذ به این مقاله اضافه کنید.
ناشناس۱۸۲۷۵۹۷۱۳:۵۴:۱۳ ۱۳۹۹/۱۱/۲۸
یه دانشجوی دکترا آلمانی با من بود بهش گفتم انگیزه ات از اینکه اومدی دکترا بخوانی چیه گفت: بخاطر کلمه "دکتر" قبل از اسمم !!
ناشناس۱۸۲۷۶۱۲۱۴:۰۵:۵۰ ۱۳۹۹/۱۱/۲۸
الان دیگه مدرک دکتری به درد نمیخوره . فقط پارتی .
ناشناس۱۸۲۷۶۱۴۱۴:۰۷:۰۳ ۱۳۹۹/۱۱/۲۸
من افراد زیادی را می شناسم که با مدرک دیپلم یا لیسانس دانشگاه ازاد با معدل های افتضاح به مدد پارتی های ضخیم وارد وزارتخانه ها و ادارات دولتی شدند و پس از چند سال با مدرک دکتری دانشگاه ازاد پست های مدیریتی گرفتند و الان مدیر هستند ! اینکه حین خدمت چطور طی 4 سال هم فوق لیسانس هم دکتری گرفتند از عجایب روزگاره این در حالی است که افراد با مدرک دکترا از دانشگاههای معتبر دولتی به دلیل نداشتن پارتی هنوز بیکار هستند این امر در زمان احمدی نژاد بسیار بسیار رایج بود باور نمی کنید ؟؟ مدرک و معدل بدو استخدام افراد استخدام رسمی شده در زمان احمدی نژاد را در وزارت .. و .. به عنوان نمونه بررسی کنید الان اغلب با مدرک دکتری از دانشگاه ازاد مدیر هستند و حقوق های بالا می گیرند ! جالب اینکه معدل فوق لیسانس و دکتری آنها اغلب ممتاز است ! اینو دیدم که می گم ! باور نمی کنید ؟؟ جناب دکتر توکلی لطفا بررسی نمایید ! الف جان جدت سانسورم نکن خدا وکیلی حرف حق زدم
ناشناس۱۸۲۷۶۱۶۱۴:۰۷:۵۹ ۱۳۹۹/۱۱/۲۸
البته در این یک مورد المانها به گرد ما هم نمیرسند. ما دکتر داریم از مسئولین رده بالا دوجمله انگلیسی رو نتونست به همتای خارجیش بگه
ناشناس۱۸۲۷۶۶۹۱۴:۳۷:۵۷ ۱۳۹۹/۱۱/۲۸
من از این دکترهای رانتی دیدم که وقتی یک نظری میده آدم دلش میخواد گریه کنه به حال علم و دانش و اون کسایی که رفتن زحمت کشیدن و مدرک واقعی گرفتن! یعنی یک چیزی میگم یک چیزی میشنوی! طرف حتی تشخیص نمیده دو تا واژه علمی تفاوتشون چیه!!! و نمیتونه املای درستشون را بنویسه!
در به در۱۸۲۷۶۲۳۱۴:۱۲:۳۴ ۱۳۹۹/۱۱/۲۸
یا خودِ خدا. کم کم داریم به لحظات ملکوتی تبدیل اروپا به ایران نزدیک میشیم
ناشناس۱۸۲۷۶۳۶۱۴:۱۷:۴۲ ۱۳۹۹/۱۱/۲۸
تجربه به من ثابت کرده که مدیرانی که با پارتی و مدرک قلابی وارد ادارات می شوند همیشه پرسنل بی سواد با مدرک قلابی و پارتی دار استخدام می کنند و باندهای پیچیده از خودی ها تشکیل می دهند که بی سوادی و بی مایگی خودشان آشکار نشود و از همه مهمتر نوچه ها و نمک پرورده هایی که استخدام کرده اند بقای پست و مقامشان را تضمین می کنند طرف سالها پیش با مدرک سیکل .. الان دکتری داره ولی زبان انگلیسی را در حد سلام و تعارف بلد نیست ! یک پاراگراف را بدون غلط دستوری نمی تواند بیان کند ! ولی کل فامیل و آشنایان و دوستان را استخدام کرده و ..
عمران۱۸۲۷۷۶۳۱۵:۴۷:۵۷ ۱۳۹۹/۱۱/۲۸
تقریبا در همه جای دنیا افرادی که در زمینه ی آکادمیک و علمی واقعا موفق و توانمند هستند به صورت ذاتی علاقه و وقت کمتری برای کار سیاسی دارند. این به معنی ارزشمند یا بی ارزش بودن سیاست و علم نیست، این دو زمینه تمرکز متفاوتی در زندگی کاری افراد میطلبد. درصد افرادی که در هر دو زمینه واقعا موفق باشند نسبتا کم است.
ناشناس۱۸۲۷۷۸۶۱۶:۱۷:۱۶ ۱۳۹۹/۱۱/۲۸
اول : آورده اند مردي ، كه به قول قديمي ها سياح بوده و به قول امروزي ها توريست ،وارد يك روستا شد و از مردم سؤالاتي كرد ، آن مرد ديد كه مردم آن روستا با آن كه سواد ندارند ، جواب هاي بسيار نغز و پر معني مي دهند ، جناب جهانگرد تعجب ميكند و از كد خداي روستا مي پرسد كه علت اين كه مردم شما ، با آن كه از سواد بهره اي ندارند ، جواب هاي عالي و پر معني مي دهند چيست ؟ كد خدا جواب مي دهد كه علت اصلي آن است كه ما كم حرف مي زنيم و زياد فكر مي كنيم !!! دوم : عرضم به حضور انور شما ،شخصي به فرض حافظ شيرازي كه مسلماً مدرك دكترا و فوق دكترا نداشته ، اما چنان بوده است كه ديواني دارد كه تا كنون خدا عالمه چه قدر از افراد انديشمند و فكور و داراي مدرك دكترا و فوق دكترا در باره ديوان او ، انديشه ها و جهان بيني هاي او بحث كرده اند و نوشته اند و خوانده اند و هنوز هم به آخر نرسيده اند ، و هر كسي از ظن خود ، حافظ يار او بوده !!! .... مگر اين جناب حافظ دانشگاه رفته بوده وداراي مدرك مثلاً دكتراي ادبیات بوده ؟ هكذا مولانا ... سعدي .. نظامي ... خيام ... ووو ... بله ؟ و اين دعا گوي شما چنان به ياد داد در ايامي كه دانشجو بود ودر دانشگاه تلمذ مي كرد ، استادش -- رحمت الله عليه -- از فلسفه مي گفت و از آثار « فكر فلسفي » كه فكر فلسفي چنين است و چنان ، اما خودش در رفتار و تفكرش بويي از فكر فلسفي نبرده بود و اين خود باعث تعجب بسيار بود !!!... و نيز به ياد دارم كه اوسا جعفر مكانيك تعريف مي نمود ، عصر جمعه اي كه با خانواده از باغ و سر زمين پدرش باز مي گشته ، در جاده اتومبيلي ديده كه دچار نقص فني شده و راننده از عيب يابي خودرواش ناتوان ... واستاد جعفر مي گفت تعجب آن بود كه آن بنده خدا مهندس مكانيك بوده و البته اوسا جعفر هم نپرسيده از كدام دانشگاه !!! خدا رحمت كنه مرحوم ابوي كه يكبار مي گفت : در بين مردم كوچه و بازار ،چه بسيار كودكان دانا و چه بسا برزگسالان ناداني كه پيدا مي شوند !!! نتيجه بحث آن كه : مدرك دكتري مهم نيست ، يعني هيچ مدركي مهم نيست ، مهم آن است كه به فكر و خرد خدا دادي ورزش داده شود ، به خوبي به كار انداخته شود ، آدمي گاهي هم اهل دل باشد ، شوريده حال باشد ، مگر تصدقتم فايز دشتستاني شوريده حال ، در دانشگاه سوربن فرنگ و يا دانشگاه ينگه دنيا تحصيل كرده و مدرك دكترا گرفته ؟ بله ؟!!
ناشناس۱۸۲۷۸۳۹۱۶:۵۳:۰۵ ۱۳۹۹/۱۱/۲۸
آلمان را با ایران مقایسه کردن اصلا درست نیست. آلمان همیشه یک کشور ملی گرا و میهن پرست بوده. کارشان هم کاملا حساب شده است.
ناشناس۱۸۲۸۰۹۴۲۲:۰۴:۳۶ ۱۳۹۹/۱۱/۲۸
شما که شباهت سیاست مدار ایرانی و آلمانی رو گفتی، خوب بود اشاره ای هم به تفاوتشون میکردی! توی آلمان بعد ازین که رسوایی تز دکتری در اومد، سیاستمدار استعفا میکنه ولی اینجا طرف میشه رئیس سازمان بوق!!!
ناشناس۱۸۲۸۱۸۰۰۰:۱۱:۴۱ ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
یه شعبه دانشگاه .. هم تو آلمان بزنند کارو راحت کنند برا اون بنده خداها.
ناشناس۱۸۲۸۶۱۴۱۲:۰۶:۲۵ ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
آنجا بخاطر تقلب وزیر استعفا می دهد شباهتش با ایرانی؟!!!!!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  14. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  15. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  22. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  23. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  24. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  25. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

آخرین عناوین