وقتی در ۴ مجلس حریف خودروسازان نشدند

اقتصادی،   3991003133 ۷۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۲ تکراری یا غیرقابل انتشار
وقتی در ۴ مجلس حریف خودروسازان نشدند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی، روز سه‌شنبه 2 دی‌ماه با تقاضای تحقیق و تفحص از عملكرد شرکت‌های خودروسازی موافقت كردند. در جريان رأی‌گیری از 251 نماينده حاضر در صحن علني 210 رأی موافق، 19 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع بودند.

تحقیق و تفحص در ۹ محور مطرح‌شده که ازجمله می‌توان به بررسی وضعیت توزیع خودرو در خصوص کسانی که چندین سال است با واریز پول در نوبت می‌باشند، تصمیم‌گیری چندگانه در نرخ‌گذاری، به‌هم‌ریختگی ثبت‌نام‌های اخیر با توجه به کمبود تولید و ایجاد صف‌های طولاني، بررسی وضعیت مالی، عدم عدالت در ثبت‌نام و توزیع خودرو، وجود رانت و زدوبند و عدم رعایت عدالت در ثبت‌نام‌ها، عدم همخوانی تولید و توزیع و مصرف و ایجاد مشکل برای مجموعه نظام، کیفیت پائین محصولات تولیدی و کم‌توجهی به مدیران متخصص و نخبه در انجام امور اشاره کرد.

علیرضا سلیمی، نماینده مردم محلات در مجلس كه به‌عنوان نماینده درخواست‌کنندگان تحقیق و تفحص پیش از انجام رأی‌گیری درباره وضعيت خودروسازی‌ها صحبت می‌کرد با اشاره به این‌که حضور چندساله افراد در نوبت تحویل خودرو جای شرم و تأسف دارد، بيان داشته بود: چندگانگی در نحوه قیمت‌گذاری خودرو، شبهه در وضعیت مالی برخی شرکت‌های زیرمجموعه، عدم عدالت در ثبت‌نام و توزیع خودرو، زد و بندها و رانت‌ها، کیفیت پایین محصولات، حضور افراد سیاسی و غیر مربوطه و برخی انتصابات در شرکت‌های خودروسازی و ... از محورهای تحقیق و تفحص از خودروسازهای کشور است.

در حال حاضر مطابق ماده 212 آیین‌نامه داخلي مجلس شوراي اسلامي، درخواست تحقيق و تفحص می‌باید به كميسيون تخصصي ذی‌ربط يعني كميسيون صنايع و معادن جهت رسيدگي ارجاع گردد.

كميسيون موظف است در مدت بيست روز، اعضاي هیئت تحقيق و تفحص را از بين نمایندگان تعيين و به رئيس مجلس جهت صدور ابلاغ معرفي نمايد. مهلت انجام تحقيق و تفحص شش ماه از تاريخ صدور ابلاغ هیئت توسط رئيس مجلس است كه در صورت ضرورت با درخواست هیئت و تصويب هیئت‌رئیسه مجلس تا شش ماه ديگر قابل تمديد می‌باشد. همچنين هیئت حداكثر در مدت يك ماه پس از پايان مهلت تحقيق و تفحص می‌باید گزارش خود را به كميسيون تسليم نمايد. بر اساس اين ماده احتمال این‌که نتايج تحقيق و تفحص به قوه قضائيه ارجاع داده شود وجود دارد.

4 تحقيق و تفحص در 5 دوره مجلس

اگرچه تقريباً همگان اذعان دارند صنعت خودروسازي در كشور با مشكلات متعددي دست‌وپنجه نرم می‌کند اما تجربه ساليان گذشته به اثبات رسانده كه بسيار بعيد است این‌گونه اقدامات موجبات گشايش در اين حوزه گردد. نكته جالب آن است كه در مجالس دوره‌های ششم، هفتم، نهم و دهم از وضعيت و عملكرد شرکت‌های خودروسازي نيز تحقيق و تفحص شده بود اما باوجود 4 تحقيق و تفحص در طول 20 سال گذشته (يعني به‌طور ميانگين هر پنج سال یک‌بار) اتفاق ویژه‌ای نه‌تنها رخ نداده بلكه مشكلات اين صنعت افزایش‌یافته است.

آخرين بار در تاريخ 7/6/1397 و در مجلس دهم بود كه نمايندگان به انجام تحقيق و تفحص درباره «بررسی علل ناکارآمدی شرکت‌های خودروساز داخلی در حوزه‌های کیفیت، قیمت، محیط‌زیست، طراحی و تکنولوژی، فروش و خدمات پس از فروش» رأی مثبت دادند. گزارش نهايي آن هیئت تحقيق و تفحص در مجلس دهم و در تاريخ 30 ارديبهشت 1399 در صحن علني قرائت شد و اينك بعد از گذشت هفت ماه دوباره مجلس شوراي اسلامي رأی به انجام تحقيق و تفحص جديد داده است.

درنتیجه تحقيق و تفحص مجلس دهم به مشكلاتي مانند ضعف سیاست‌گذاری‌های کلان صنعتی، تضاد بین مالکیت و مدیریت، بنگاه‌داری خودروسازان، مصنوعی بودن نرخ ارز، عدم وجود زیرساخت‌های مناسب مالی در سیستم بانکی کشور، عدم وجود ابزارهای پوشش ریسک نوسانات ارزی، تحریم‌ها و محدودیت‌های بین‌المللی، قیمت‌گذاری دستوری اشتباه در کنار محدودیت عرضه، بررسی تعارض منافع در تصمیم‌گیری و تصمیم سازی در صنعت خودرو، تعدد نهادهای نظارتی، قضایی و امنیتی، قراردادهای مربوط به قطعات و مواد دارای وابستگی شدید به خارج، قطعات فاقد توجیه فنی و اقتصادی، سهم پایین تحقیق و توسعه، بالا بودن هزینه لجستیک در صنعت خودرو، نبود سامانه یکپارچه مدیریت منابع سازمانی، نیروی انسانی مازاد، عدم‌تمرکز در خدمات پس از فروش و ... اشاره‌شده بود.

دقيقاً مشخص نيست كه بعد از گذشت هفت ماه چه اتفاق تازه‌ای در صنعت خودرو رخ‌داده كه دوباره مجلس حكم به تحقيق و تفحص داده است. البته نكته واضح و مشخص آن است كه در ساليان اخير مردم در حوزه‌های مختلف ازجمله كيفيت، قيمت، نحوه فروش، خدمات پس از فروش و ... از خودروساز‌ها شكايت دارند و احتمالاً در ماه‌های گذشته اين نارضايتي افزایش‌یافته اما این‌که تحقيق و تفحص‌های مجالس تا چه ميزان به حل مشكلات كمك كند بحث ديگري است. بخصوص این‌که استفاده از ابزار نظارتي تحقيق و تفحص هزينه و زمان زيادي را بر مجلس شوراي اسلامي تحميل خواهد كرد. نكته جالب آن است كه در تحقيق و تفحص‌های گذشته بر عواملي مانند دخالت دولت، بنگاه‌داری خودروسازی‌ها، نيروي انساني بیش‌ازحد، عدم توجه به تحقيق و توسعه، عدم استفاده از ظرفيت نخبگان، قطعه ساز نماهاي انحصاري و ... تأکید شده است.

اين اميدواري وجود دارد كه اين بار حتي اگر به چنين یافته‌هایی نيز مجلس دست‌یافت حداقل پيگيري بيشتري براي رفع اين مشكلات به خرج داده شود و گرنه بايد انتظار داشت كه مجلس بعدي نيز چنين فرايند و رویه‌ای را طي كند بدون این‌که ذره‌ای از مشكلات خودروسازان حل شود.

اگر نمايندگان واقعاً پيگير باشند كه سرانجام تحقيق و تفحص در عرض مدت معقول و منطقي به سرانجام برسد و سپس از ابزارهاي قانوني براي رفع مشكل استفاده كنند می‌توان به اين مسئله اميدوار بود اما همان‌طور كه گفته شد معمولاً تجربه نشان داده كه چنين اتفاقي رخ نمی‌دهد.

در مجلس دهم نيز كه طرح تحقيق و تفحص در سال 1397 رأی آورد بعد از گذشت دو سال و در روزهاي پاياني مجلس شوراي اسلامي درنهایت آن گزارش در صحن علني قرائت شد. انتظار می‌رود كه خودروسازها با استفاده از ابزارهاي فشار خود سرانجام اين فرايند را تحت‌الشعاع قرار دهند. شايد به همين دلايل است كه تاکنون تصميمات جدي براي تغيير وضعيت آشفته خودروسازی‌ها اتخاذ نشده است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۷۴۸۱۶۴۰۰:۲۴:۱۷ ۱۳۹۹/۱۰/۴
خودروسازان تا كنون توانستند نمايندگان چهار دوره را بخرند اميد واريم نمايندگان اين دوره كه به مجلس انقلابي مشهور شده توسط خودروسازان تطميع نشوند وكار خودشان را با قدرت به ثمر برسانند
ناشناس۱۷۴۸۳۳۰۰۸:۲۸:۱۶ ۱۳۹۹/۱۰/۴
نمایندگان 8 ماه است که یک قدم برای اقتصاد مقاومتی و جهش تولید بر نداشته اند.
ناشناس۱۷۴۸۹۳۶۱۶:۳۳:۰۳ ۱۳۹۹/۱۰/۴
دولت چرا در 8 سال گذشته برای اجرای اقتصاد مقاومتی و جهش تولید اقدامی نکرده است ؟!
ناشناس۱۷۵۰۱۰۸۰۸:۲۲:۴۱ ۱۳۹۹/۱۰/۶
آخرش نفهمیدم کار سازمان بازرسی و سازمان حسابرسی و قوه قضایی و سازمان حراست و اینا چیه نمیدونم تحقیق و تفحص چی داره که همه دنبالشن اما هیچ خروجی برای من نداشته
ناشناس۱۷۴۹۲۴۸۲۱:۴۱:۵۳ ۱۳۹۹/۱۰/۴
اون کی بود که برای رای آوردن به مردم تحول 3 ماهه و 100 روزه اقتصاد داد وگرنه اقتصاد چیزی نیست که بخواهد ظرف چند ماه متحول شود می شود ظرف چند ماه خراب کرد اما برای سامان دادن نیاز به برنامه و کار و عزم نیاز است که متاسفانه در این دولت طی 8 سال دیده نشد حالا شما می خواهی در مجلس ظرف 8 ماه ببینید ؟!
ناشناس۱۷۴۸۳۳۴۰۸:۳۱:۴۱ ۱۳۹۹/۱۰/۴
از تمام مراکز، ارگانها، شرکتها و.. حتی خود مجلس باید تحقیق و تفحص صورت گیرد.
ناشناس۱۷۴۸۴۵۳۱۰:۱۸:۰۰ ۱۳۹۹/۱۰/۴
پس دنا پلاس ها برای چی بود ..
تیریزی - نماینده مجلس انقلابی در سال هزار و شونصد۱۷۴۸۶۴۵۱۲:۳۷:۱۹ ۱۳۹۹/۱۰/۴
بسمه تعالی نظر به اصل جهت ساده زیستی و قناعت، اینجانب از تحویل گرفتن دنا پلاس توربو به قیمت 300 میلیون تومان توبه کرده و به لامبورگینی، پورشه و بوگاتی بسنده می نمایم. خادم ملت - تبریزی
مهران۱۷۴۸۶۸۹۱۳:۰۹:۰۱ ۱۳۹۹/۱۰/۴
دور قبل که ویتارا میدادن رایگان این دور این مجلس ویتارا رو کرد دنا بعدش هم سندش به نام مجلس است
ناشناس۱۷۴۸۷۲۵۱۳:۳۰:۰۵ ۱۳۹۹/۱۰/۴
نماینده ها سهمشان را می خواهند. تحقیق و تفحص بهانه است
ناشناس۱۷۴۸۷۶۹۱۴:۱۶:۳۴ ۱۳۹۹/۱۰/۴
شما دنا پلاس رو دیدی و در مجلس تدبیر و امید نماینده مجلسی ۵۰۰۰تا خودرو دپو میکرد رو ندیدی؟
ناشناس۱۷۴۹۰۳۴۱۸:۱۶:۰۹ ۱۳۹۹/۱۰/۴
هر دو باید مجازات شوند
ناشناس۱۷۴۹۳۳۶۲۳:۵۴:۰۶ ۱۳۹۹/۱۰/۴
خب چرا آقای رئیسی پیگیری نمیکنه؟
ناشناس۱۷۵۰۰۱۱۰۰:۲۸:۱۸ ۱۳۹۹/۱۰/۶
چون خود نماینده‌ها قانون وضع می‌کنند و کارشان میشود قانونی. اقای رئیسی با کسانی که قانون را نقض کردند می‌تواند برخورد کند
ناشناس۱۷۵۰۲۰۵۱۰:۱۳:۰۲ ۱۳۹۹/۱۰/۶
احسا ن ایولا دم شما گرم
ناشناس۱۷۴۸۵۴۵۱۱:۳۶:۴۰ ۱۳۹۹/۱۰/۴
تا چندی که تهدید و تطمیع وجود دارد درست نمیشود مگر اینکه کسانی پیدا شوند شجاعانه از هیچ نترسند وهدف آنها هم این باشد که درراه رضایت خداوند خدمت به خلق باشد. وگرنه آب در هاون کوبیدن است
ناشناس۱۷۴۸۵۷۳۱۱:۵۳:۵۹ ۱۳۹۹/۱۰/۴
مجلس پیگیری نماید که چرا دولت از راه اندازی سامانه حقوق و مزایا استنکاف کرد ؟!
ناشناس۱۷۴۸۶۴۲۱۲:۳۶:۳۷ ۱۳۹۹/۱۰/۴
.. با دستمال کثیف نمی توان شیشه را تمیز کرد.
ناشناس۱۷۴۹۴۷۳۰۸:۳۸:۵۵ ۱۳۹۹/۱۰/۵
..همه بروند کارواش
ناشناس۱۷۴۸۶۵۸۱۲:۴۶:۴۹ ۱۳۹۹/۱۰/۴
شصت نفر به این مطلب صحیح رای دادند.پس معلوم میشه تعداد افراد دم دستی مدیران صنعت خودرو که بهشون گفتن سریع به این مطلب منفی بدید شصت نفرن.
ناشناس۱۷۴۸۸۶۸۱۵:۳۶:۱۹ ۱۳۹۹/۱۰/۴
تحقیق و تفحص از موضوعاتی که تحقیق و تفحص شده و دلایل آن روشن است برای حل مشکلات محقق است!
ناشناس۱۷۴۸۱۶۷۰۰:۲۶:۱۷ ۱۳۹۹/۱۰/۴
از نمایندگان محترم مجلس یازدهم در خواست میشود طرح تحقیق و تفحص از بانک مرکزی و شبکه بانکی کشور را هم کلید بزنند این تفحص در صحن مجلس دهم تصویب شد ولی به علت نفوذ دولت بر روی رییس مجلس دهم ایشان اجازه اجرایی و عملیاتی شدن انرا ندادند در سیستم و شبکه بانکی کشور از زمان رییس جمهور قبل و فعلی طبری های زیادی در این شبکه بوده و هستند که باید شناسایی و به مجازات لازم برسند و سیستم بانکی کشور از حالت اختاپوسی خارج شود
ناشناس۱۷۴۸۲۴۰۰۳:۲۱:۱۴ ۱۳۹۹/۱۰/۴
ای کاش فقط ۱۰٪ از پشتکار این هموطن را داشتیم ایشان مدتهاست که از هر فرصتی برای پیگیری تحقیق و تفحص از بانک مرکزی استفاده می کند اما گوش شنوایی ..
ناشناس۱۷۴۸۳۲۹۰۸:۲۵:۵۸ ۱۳۹۹/۱۰/۴
تفحص از صدا و سیما چه شد؟
ناشناس۱۷۴۸۹۴۰۱۶:۳۴:۰۷ ۱۳۹۹/۱۰/۴
طرح تحقیق و تفحص از بانک مرکزی به کجا رسید؟!
ناشناس۱۷۴۸۳۳۱۰۸:۲۸:۵۱ ۱۳۹۹/۱۰/۴
درخواستی عبث
ناشناس۱۷۴۸۵۵۱۱۱:۴۲:۰۲ ۱۳۹۹/۱۰/۴
اینهای که نظر منفی دادند اغلب کارمندان بانکها وخانوادهایشان هستند که مخالف تحقیق تفحص هستند کارمندان بانکها ره صد ساله را یک شبه میروند از روز اول که کارمند بانک میشوند بعد یک سال دیگر صاحب ملک واملاک خودرو ودیگر تجملات میشوند
ناشناس۱۷۴۹۰۶۴۱۸:۵۲:۴۶ ۱۳۹۹/۱۰/۴
مدیران بانک ها و آشنایشان هستند نه کارمندان
ناشناس۱۷۴۸۸۵۳۱۵:۲۶:۴۷ ۱۳۹۹/۱۰/۴
منفی ها حکایت از واهمه متخلفین زیاد در سیستم و شبکه بانکی خبر می دهد که همین امر باید مورد توجه واقع شود که هر چه سریعتر تا عمر این دولت بپایان نرسیده این تفحص بسیار حیاتی انجام شود
ناشناس۱۷۴۸۱۶۹۰۰:۲۹:۰۴ ۱۳۹۹/۱۰/۴
چون مستقیم یا غیر مستقیم از منافع شرکت های خودروسازی منتفع و بهره مند می شوند پس حریف نشده و نخواهند شد .
ناشناس۱۷۴۸۴۵۰۱۰:۱۳:۵۵ ۱۳۹۹/۱۰/۴
وقتی اغلب نماینده های مجلس سهمیه استخدام بدون ضابطه آشنایان و همشهریان خود در خودرو سازی های را دارند، وقتی نماینده از منافع خودروسازها مستقیم و غیر مستقیم متنفع میشه چرا باید این قلک را بشکنه؟ نمونه اش .. در مجلس ششم و هفتم که حدود چند صد نفر از همشهریان خود را فقط با یک خط توصیه نامه در.. استخدام کرد تازه این .. ادعای اصلاح طلبی هم می کرد..
ناشناس۱۷۴۸۱۷۲۰۰:۳۰:۰۳ ۱۳۹۹/۱۰/۴
اگر انحصار از دو ارابه ساز کشور برداشته شود سریعا شاهد افزایش بهبود کیفیت خودرو و کاهش قیمت خواهیم بود آنهم بصورت اقساطی و با اشناتیون یکی بخر دو تا ببر ولی چون در حال حاضر منافع گروهی در این انحصار است سالیان درازی است که نبض تولید خودرو کشور در دست این دغل دوستان صنعت کشور می باشد
ناشناس۱۷۴۸۲۹۰۰۷:۳۰:۲۰ ۱۳۹۹/۱۰/۴
انحصار برداشته شود هر دو ور شکست میشوند
ناشناس۱۷۴۸۸۴۱۱۵:۲۱:۰۷ ۱۳۹۹/۱۰/۴
بهتر یک ده آباد بهتر از صد شهر خراب
ناشناس۱۷۴۸۸۵۸۱۵:۲۹:۱۵ ۱۳۹۹/۱۰/۴
به کلیات حافظ
آریابان۱۷۴۸۸۸۹۱۵:۵۰:۳۵ ۱۳۹۹/۱۰/۴
واقعا این صنعت خودرو سازی (بخوانید : خودرو اندازی !!!!!) با این وضعیت بسیار ناخوشایند و زیانده و بدتر از همه با این حد از عدم امنیت جاده ای !!!!! پشتش به کجا گرمه و کی ها پشتیبان و حامی اش هستند ؟!؟!؟!؟!؟  در این دوره ای که همه جا صحبت از ضرورت ایجاد صنایع رقابتی و الزام برای رو آوردن به صادرات است و در ایران نیز صحبت از اقتصاد مقاومتی اوج گرفته ، واقعا چطوری می توانند به این روشهای شناخته شده در مهندسی بازار با هدف افزایش بیش از پیش قیمت ها به ضرر و زیان مردم و سرکیسه کردن مشتری ادامه بدهند ؟!؟!؟!؟!؟ مردمی که البته از سر ناچاری و بدون هیچ گزینه ای دیگر ، مواجهه اند با یک پدیده "من-درآوردی" از سوی خودروسازان موسوم به تعیین قیمت نهائی بر اساس"قیمت بازار" !!!!!!!! (ناگفته پیداست که مقصود از"بازار"یعنی همون بازاری که توسط خود خودرو سازان و دقیقا در آستانه گسیل خودرو های جدید برای فروش، مهندسی می شود با بالاترین قیمت ها!!!!!!!)  اگر درضرب المثل  قدیمی گنجشگ را جای قناری قالب میکردند، حداقل دو کالای سفارش و تحویل شده در معامله مشخص بود !!!! ولی شاهکار این خودرو سازان به فروش رساندن کالایی است که در لحظه پرداخت پول توسط مشتری نه قیمتش معلوم است و نه زمان تحویلش !!!!!!! و البته بدفعات هم پیش آمده که مشتری وادار میشود به انتخاب کالای دیگری جز آنکه سفارش داده و پول پرداخت کرده !!!!
ناشناس۱۷۴۸۱۷۳۰۰:۳۰:۱۳ ۱۳۹۹/۱۰/۴
تا زمانی که مسئولین مردم را فقط مانند مصرف کننده ای که هیچ حقی ندارد و حتی باید باج حیات بدهد تصور میکنند آش همین آش و.... پراید تا الان بیشتر کشته داده یا کرونا
ناشناس۱۷۴۸۴۹۴۱۱:۰۴:۳۶ ۱۳۹۹/۱۰/۴
تازه همین دیروز بود که نوبخت گفت کارمندان دولت باید از ما متشکر باشند که حقوقشان را به موقع می دهیم!!!! خوشبختانه من کارمند نیستم اما این حرف نوبخت عین دشنام به کارمندان دولت است!
ناشناس۱۷۴۸۸۶۹۱۵:۳۶:۳۳ ۱۳۹۹/۱۰/۴
هر کجا انصاف و عدالت نباشد همین آش است
ناشناس۱۷۴۸۱۷۶۰۰:۳۴:۵۸ ۱۳۹۹/۱۰/۴
شاید به این دلیله که مالک خودروسازان از مجلس و حتی دولت هم قویتره
ناشناس۱۷۴۸۲۳۷۰۲:۴۸:۳۸ ۱۳۹۹/۱۰/۴
اتفاقاً هم دولتیه ، هم مجلسیه شریک و سهیمند اینجماعت
ناشناس۱۷۴۸۵۳۰۱۱:۲۴:۰۱ ۱۳۹۹/۱۰/۴
خودروسازی دولتی این ه دیگه
ناشناس۱۷۴۸۱۸۰۰۰:۴۳:۲۲ ۱۳۹۹/۱۰/۴
سیل مافیای خودرو و مافیای دلار و مافیای سکه و مافیای نهاده‌ها و مافیای مرغ و مافیای شکر و مافیای لبنیات و مافیای مسکن و مافیای مالیات و مافیای خصوصی سازی و مافیای ۲ تابعیتی و مافیای خیانت و تسلیم ، معیشت مردم را با خود برد آدم باشید
ناشناس۱۷۴۸۲۲۵۰۲:۱۵:۵۵ ۱۳۹۹/۱۰/۴
اینکه کارخانه ها بیخودی در شهرهای مختلف پخش شده‌اند تقصیر نمایندگان نیست? آنها نیستند كه فشار میآورند حتما در حوزه انها چیزی تولید شود که بتوانند مجدد انتخاب شوند؟
ناشناس۱۷۴۸۲۶۹۰۶:۳۹:۲۲ ۱۳۹۹/۱۰/۴
دنا پلاس قسطی .
ناشناس۱۷۴۸۲۸۶۰۷:۲۳:۴۳ ۱۳۹۹/۱۰/۴
مجلس اول باید یه طرح تحقیق و تفحص از خودش داشته باشه!!!
ناشناس۱۷۴۸۳۰۳۰۷:۵۴:۴۴ ۱۳۹۹/۱۰/۴
مدیران خودروسازی خیلی ..هستند حتی به خود آقای روحانی پیشنهاد دادند که با گرانی خودرو موافقت کنند..
ناشناس۱۷۴۸۳۰۶۰۷:۵۹:۱۱ ۱۳۹۹/۱۰/۴
بنده در آذرماه سال گذشته باکلی سخت گیری تا مطمین شدن گاری هم نداریم با دادن مبلغ 2 میلیون به بنده خدایی در نمایندگی بدون دخالت خودمان 207 ثبت نام شدیم و50 درصد قیمت آن به مبلغ 49 میلیون با کمال تعجب به ما که 98 پول دادیم تحویل آن مهر1400 شد آخه ما چه گناهی کردیم الان با قیمت روز پای ما چند در میاد
ناشناس۱۷۴۸۳۱۱۰۸:۰۵:۵۶ ۱۳۹۹/۱۰/۴
در عوض برای گرفتار کردن مردم عادی به مالیات و دارایی و تصاحب ملکشان -سریع السیر قانون تصویب می کنند -چون مردم عادی بی پناه هستند
ناسناس۱۷۴۸۳۱۳۰۸:۰۹:۵۱ ۱۳۹۹/۱۰/۴
روزی که طرح پیشنهادی دولت احمدی نژاد در مجلس آن موقع به تصویب مجلس آن زمان رسید به بهانه بیکار شدن چند هزار نفر آن طرح ابطال شد همه متوجه قضیه شدن که کسی توان مقابله با خودرو سازها رو ندارد پس الکی خودتون رو خسته نکنید
ناشناس۱۷۴۸۳۶۰۰۹:۰۲:۲۵ ۱۳۹۹/۱۰/۴
اکثرا دستشان در یک کاسه است. میشه کسی توی این مملکت زورش ب ی شرکت انحصاری ی مافیایی ی خودرو فکسنی نرسه؟ پول توشه.
ناشناس۱۷۴۸۳۶۲۰۹:۰۵:۰۷ ۱۳۹۹/۱۰/۴
مشکل حریف شدن نیست،فساد ..بعضا که آقایان ..دستشون تو یه کاسه هستش
ناشناس۱۷۴۸۳۸۰۰۹:۲۵:۴۶ ۱۳۹۹/۱۰/۴
تمام ارکان اقتصاد ما در دستان مافیا قرار گرفته و به هر چیزی که دست بزنند صدای بخشی از صاحبان قدرت و نفوذ در می آید . فساد در ایران دیگر از کنترل خارج شده .. فقط به فردی مانند ..
عباس۱۷۴۸۳۹۳۰۹:۳۷:۰۱ ۱۳۹۹/۱۰/۴
فقط وفقط یه جمله کلید حل این معماست.تعارض منافع!!!!!!
ناشناس۱۷۴۸۴۶۱۱۰:۲۹:۰۷ ۱۳۹۹/۱۰/۴
خود کرده را تدبیر نیست اقتصاد مافیایی هرگز با نصیحت و حرف و‌تهدید راه بجایی نمیبرد تنهاراه آزاد سازی اقتصاد ایجاد رابطه و تعامل با دنیا وحذف قوانین دست وپا گیر برای همه و ایجاد رقابت وریسک در تجارت است با قوانین رانتی جز فساد چیزی تولید نمی‌شود
ناشناس۱۷۴۸۴۷۱۱۰:۳۸:۲۱ ۱۳۹۹/۱۰/۴
یه بار هرچی مدیرعامل وهییت مدیره ومعاون ورییس هییت مدیره بگذارین کنارچون اونجا جا خوش کردن ویه آمار وارقام ساختگی میگذارن جلوی تحقیق وتفحص که خلع سلاح میشن .وقتی نماینده دوره قبلو با دو تا ماشین میخرند معلومه اونجا چه خبره
ناشناس۱۷۴۸۵۰۹۱۱:۱۳:۵۲ ۱۳۹۹/۱۰/۴
تا اقتصاد ایران دولتی هست و نهادهای گوناگون در آن دخالت می کنند چیزی درست نمی شود.
ناشناس۱۷۴۸۵۳۶۱۱:۲۶:۱۶ ۱۳۹۹/۱۰/۴
دلیلش اون .. هست که حریف نمیشن..
ناشناس۱۷۴۸۵۴۲۱۱:۳۲:۰۷ ۱۳۹۹/۱۰/۴
تا وقتی که سرمایه داری لجام مالیات نداشته باشه جفتک خواهد پراند!
ناشناس۱۷۴۸۵۴۶۱۱:۳۸:۳۵ ۱۳۹۹/۱۰/۴
اول که به هر نماینده دنا تحویل داد، برای هر نماینده احتمالا چندین استخدام در شرکت های خودرو ساز سهمیه کنار گذاشتن، اینا هم که ..
ناشناس۱۷۴۸۵۵۸۱۱:۴۶:۱۹ ۱۳۹۹/۱۰/۴
مافیای خودرو اجازه رقابت را در داخل نمی دهد وباکیفیت پایین وقیمت گزاف بر مردم ما ستم آشکار می کند..
ناشناس۱۷۴۸۶۷۳۱۲:۵۸:۴۰ ۱۳۹۹/۱۰/۴
اینکارها همیشه بوده و خواهد بود فکر کنم تو سال 1460 تولید سمند متوقف بشه و ما همچنان اندر خم یک کوچه ایم
ناشناس۱۷۴۸۷۱۱۱۳:۲۰:۴۵ ۱۳۹۹/۱۰/۴
خسته شدیم ازحرف عمل باید
علی۱۷۴۸۷۲۳۱۳:۲۷:۲۴ ۱۳۹۹/۱۰/۴
این نمایندگان اگر حرفی بزنند اول باید دناها را پس بدهند که برایشان از .. با ارزشتر است .
ناشناس۱۷۴۸۷۲۸۱۳:۳۱:۰۹ ۱۳۹۹/۱۰/۴
عزیزم اغلب نماینده های هر دوره با گیر دادن به اینها سهمشان را از این مافیا می گیرند و کنار می روند
هادی۱۷۴۸۷۹۷۱۴:۴۲:۵۵ ۱۳۹۹/۱۰/۴
سلام. یعنی قراره نمایندگان دنا پلاس های اتومات قسطی رو پس بدهند؟ عجب؟ پس.. ! شاهنامه آخرش خوشه.بعضا کوتاه میان صبر داشته باش. چندتا دور با دنا پلاس بزنند. کرونا تموم بشه چندتا مسافرت باهاش بروند بعد می‌گویند حواسمون نبود. چه تحقیقی چه کشکی ..
ناشناس۱۷۴۸۸۰۵۱۴:۴۷:۰۲ ۱۳۹۹/۱۰/۴
تراكم نيرو ومهندس ومدير در شركت هاي خودروسازي بسيار زياد است ومتاسفانه اين نيروها اكثرا رانتي وسفارشي ونه به اندازه نياز بكار گرفته شده وخيل عظيم اين نيروها كه با حقوقهاي بالا هم هستند سربار هزينه هاي خودروسازان شده كه هرچه قيمت را بالا ميبرند بازهم در ضرر هستند واز جيب سهامداران برداشت ميشود
احمد۱۷۴۸۸۴۷۱۵:۲۴:۱۳ ۱۳۹۹/۱۰/۴
قراردادهای فروش خودرو تو ایران رو فقط با فرم فروش شرکت های معتبر خودرو ساز جهانی مقایسه کنند و کیفیت خودروها رو البته می فهمند چه ظلمی به این مردم بیچاره دارند می کنند. با این انحصاری که درست کردند.
سیدرضا۱۷۴۸۹۳۰۱۶:۲۷:۳۳ ۱۳۹۹/۱۰/۴
با سلام واحترام لطفا این مطلب راچاپ کنید واز آقای دکتر توکلی که در دیدبان حقوق بشرهستند خواهشمندیم پیگیری بفرمایند تا حق مردم را از این خودرو ساز ظالم بگیرند. شرکت ^^ ... خودرو ^^ از سال ۹۶ از حدود ۳۰۰۰ نفر پول خودرو گرفته (..) وبه بهانه تحریم تا کنون نه پول مردم را داده و نه خودرو . متاسفانه شکایت مردم هم نتیجه نداشته. حالا اعلام کرده و می خواهد ماشین ۱۲۶ میلیون آن سال را که بیشتر پولش را گرفته به قیمت ۷۹۰ میلیون به مردم بدبخت بدهد و حتی حاضر نیست طبق قرارداد سود مشارکت راهم حساب کند. لطفا به داد ما مردم برسید. در صورت نیاز مدارک لازم ارائه می گردد. از مشهد امام رضا (ع) دعاگویتان هستیم اگر انشالله پیگیری حقوق مان باشید. جمعی از مالباختگان
یک هموطن۱۷۴۹۰۰۶۱۷:۴۹:۵۷ ۱۳۹۹/۱۰/۴
واسطه بازی خودروسازها و بازار ،احتکار، سهم خواهی چندین نهاد از صنعت خودرو،عدم قیمتگذاری واقعی ،عدم نظارت وبازرسی و ..باعث این وضعیت بازار خودرو در کشور شده است
ناشناس۱۷۴۹۱۴۴۲۰:۰۷:۱۰ ۱۳۹۹/۱۰/۴
از این به بعد هم حریف نخواهند شد.خخ
کلهر۱۷۴۹۲۶۴۲۲:۱۱:۴۳ ۱۳۹۹/۱۰/۴
آقایون نماینده انقلابی بخدا چشم امید مردم به شماست،اگر از حق این مردم مظلوم در برابر مافیای پر قدرت بخش خودرو که مسلماً کار بسیار سختی هم هست دفاع نکنید،این مردم به نظام و انقلاب و اسلام بدبین میشن،شما را بجان بچه ها تون مردم رو نا امید نکنید محاکمه لابی های پر نفوذ خودرو سازی درخواست مردمه
رضا۱۷۴۹۴۴۹۰۷:۳۶:۳۴ ۱۳۹۹/۱۰/۵
تا وقتی نخواهید بفهمید که اقتصاد علم است و بر بستر قواعد ریاضی کار می کند،فکر خواهید کرد میشود نقدینگی کشور را 20برابر رشد اقتصادی آن رشد داد ولی نرخ ارز و تورم را هم ثابت نگه داشت و در مرحله بعد هم که نشد و 10 ساله نرخ ارز 30 برابر شد می توان قیمت مرغ،نان و همین خودرو را گران نکرد یا خیلی کمتر گران کرد.همچنین فکر می کنید بدون سرمایه گزاری و با یک اقتصاد نا کارآمد دولتی واردات محور می توان شغل ایجاد کرد آن هم مشاغلی که درآمد بالا داشته باشند.برادر اقتصاد علم است نه سرزمین آرزو ها اگر پذیرفتی که دلار 1000 تومانی 25000 تا 30000 تومان شود باید هم بپذیری که پراید 7 میلیونی 150 میلیون تومان بشود خلاص.
ناشناس۱۷۴۹۴۵۲۰۷:۴۶:۲۳ ۱۳۹۹/۱۰/۵
متاسفانه مافیای سیستماتیک مدت هاست کل صنعت خودرو را در بر گرفته است و کسی هم کاری نمی کند! هدف اصلی این مافیا =جلوگیری از واردات خودرو بدون تعرفه و ساختن خودروهای آشغال با نهایت قیمت و انداختن به ملت
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین