پردرآمدترین رشته‌های دانشگاهی کدامند؟

  3990631022 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

نتایج کنکور اعلام شده است و داوطلبان باید انتخاب رشته کنند و درآمد و بازار کار یکی از مهمترین علل تاثیرگذار در انتخاب است.

پردرآمدترین رشته‌های دانشگاهی کدامند؟

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: امروزه «پول» به عنوان یکی از مهم‌ترین دلایل رفتن به دانشگاه شناخته شده است، از طرفی دکتر یا مهندس شدن آرزوی افراد بسیاری است، اما بیشتر خانواده‌ها با نادیده گرفتن توانایی‌های فرزندان شان آن‌ها را مجبور به تحصیل در رشته‌های سخت و طاقت فرسا می‌کنند.

به عقیده عموم مردم تنها رشته‌های حقوق، پزشکی و مهندسی از بازار کار خوبی برخوردار هستند و آینده افراد را می‌سازند، در واقع با بروز یا افزایش مشکلات اقتصادی در کشور که امروزه شاهد آن هستیم تمایل به رشته‌های پرمخاطب و سخت هم بیشتر شده است، اما رشته های دیگری هم وجود دارند که از بازار کار خوبی برخوردار هستند و می توان در آن ها ادامه تحصیل داد.

رشته‌های مدیریت، علوم ارتباطات، علوم کامپیوتر، طراحی و گرافیک، مهندسی نفت و مهندسی مکانیک از رشته‌های پردرآمد هستند که متقاضیان آن‌ها زیاد است. رشته‌های پزشکی یا پیرا پزشکی در مقایسه با سایر رشته‌ها شرایط بهتری از نظر اشتغال دارند، اما به علت رقابت زیاد پذیرش داوطلب در آنان با سختی و دشواری همراه است.

طبق آمار‌های به دست آمده در سال‌های اخیر، رشته‌های مهندسی بازار کار خوبی ندارند و فارغ التحصیلان این رشته در کار‌های ساده یا کارگری فعالیت می‌کنند اما برای اشتغال در بازی‌های اندرویدی، اپلیکیشن ها، نرم افزار‌های مختلف آموزشی و… نیاز به مهندسان کامپیوتر و در راس آن‌ها برنامه نویسان حرفه‌ای است.

از همان آغاز انتخاب رشته در مدارس برخی خانواده‌ها با دخالت نا به جا همانند یک برده فرزندان شان را تحت سلطه خود در می آورند و آنان را وادار می‌کنند تا برای تحصیل در یک رشته حتما مطابق نظراتشان تصمیم گیری یا عمل کنند.

برای مثال تجربی یکی از رشته‌هایی است که خانواده‌ها بدون در نظر گرفتن استعداد‌های فرزندانشان را مجبور به تحصیل در این رشته می‌کنند و دانشجویان بعد از گذرندان ۳ سال دبیرستان و آماده شدن برای کنکور از ترس قبول نشدن در رشته پزشکی دچار مشکلات روحی و روانی می شوند و چند سال از عمر با ارزش خود را وقف تست زنی و برآورده کردن آرزو‌های خانواده خود می کنند و به این صورت با آرزوی‌های خود برای همیشه خداحافظی می‌کنند و شاید هیچ وقت برای تحصیل در این رشته نمره قبولی را کسب نکنند و تنها گذر عمر بی ثمر ببینند.

اوضاع اشتغال به حدی نابسامان است که دانشجویان یا فارغ التحصیلان را به سمت و سوی کارآفرینی سوق می‌دهد و حتی برای این کار هم در برنامه ششم توسعه سهمی ویژه در نظرگرفته شده است.

//

علوم انسانی، شاخص‌ترین رشته در مسیر توسعه اقتصادی کشور

در سطح جهان به علوم انسانی به عنوان یک رشته شاخص و قوی نگاه می‌شود و کشور‌ها برای پیش بردن و توسعه اقتصاد کشور خود از فارغ التحصیلان این رشته‌ها بهره می‌گیرند و برای آنان بسیار حائز اهمیت است که مدیران شرکت ها حتما در رشته انسانی تحصیل کرده باشند تا بتوانند با سیاست‌های مناسب اقتصاد کشور را در مسیر درست راهنمایی کنند.

با این حال برخی از افراد به دنبال رشته‌های به اصطلاح دهن پر کن هستند، اما بعد از ورود به آن به نا توانایی خود پی می برند و برای قبولی در امتحانات با ترس و لرز حاضر می‌شوند.

اولین معیار در انتخاب رشته محک زدن استعداد‌ها و توانایی ارتباط با آن رشته است تا بتوان بعد از قبولی در دانشگاه به راحتی دروس را پاس کرد و برای مقاطع بالاتر تحصیلی آماده شد.

باید دانست انتخاب رشته واقع‌بینانه دانش‌آموزان و دانشجویان به منظور فعالیت در مشاغل مطمئن حائز اهمیت است و متاسفانه امروزه افراد سراغ رشته‌های پرزرق و برقی می‌روند که در شرایط کنونی نمی‌توان آینده‌ای روشن برای آنان تصور کرد و بسیاری از داوطلبان با خیال طبیب شدن چند سال از عمر خود را پشت درهای دانشگاه می گذرانند.

//

*** رشته های پردرآمد را بشناسید

رشته کامپیوتر

افزایش استفاده از کامپیوتر، لپ تاپ، تبلت و ... باعث روی آوردن بیشتر افراد به رشته کامپیوتر شده است و از آن جایی که امروزه اکثر افراد در منزل خود کامپیوتر دارند؛ بنابراین جهانی شدن اطلاعات و ارتباطات باعث شده است تا بازار کار خوبی برای این رشته در قالب شرکت های تولید کننده قطعات، شرکت های تولیدی و خدماتی، شرکت های تولید کننده نرم افزار و ... وجود داشته باشد و فارغ التحصیلان آن به خصوص جنس مذکر از این غافله عقب نمانند.

رشته مدیریت MBA

رشته مدیریت MBA به عنوان یکی از پرطرفدارترین و پرسودترین رشته های دانشگاهی شناخته شده است و در تمام شرکت ها، سازمان های دولتی و غیر دولتی بازار کار خوبی دارد و می توان در زمینه مدیریت بازاریابی و مارکتینگ، مدیریت استراتژیک، مدیریت منابع انسانی، تجارت و کارآفرینی نیروهای خوبی تربیت کرد و در این زمینه به فعالیت مشغول شد.

رشته مدیریت بازرگانی گرایش بیمه

رشته مدیریت بازرگانی گرایش بیمه یکی از مهم‌ترین رشته‌هایی است که فارغ التحصیلان آن به جهت دارا بودن اطلاعات وسیع در حوزه بازرگانی و بازاریابی، روابط انسانی، امور مالی، اقتصادی و بیمه، می‌توانند فعالیت خوبی به عنوان مدیران اجرایی و مشاوران بیمه‌ای در شرکت‌های بیمه داشته باشند.

رشته داروسازی

خدمات دارویی، مشاوره دارویی، بررسی روش‌های داروسازی و ضعف‌های احتمالی موجود در رژیم‌های دارو درمانی از وظایف داروسازان است که بعد از فارغ التحصیلی می‌توانند به عنوان نیروی متخصص فعالیت داشته باشند. در حال حاضر از میان فارغ التحصیلان رشته داروسازی، ۸۰ درصد جذب داروخانه‌ها و بقیه جذب صنایع داروسازی، آرایشی و کار‌های اجرایی وزارت بهداشت و درمان می شوند و از نظر دریافت حقوق جز پردرآمد‌ترین افراد جامعه هستند.

رشته دندان پزشکی

امروزه فارغ التحصیل رشته دندان پزشکی به اندازه‌ای زیاد است که در هر خیابان یا ساختمان چند نفری به این شغل مشغول هستند و درآمد بالایی از آن به دست می‌آورند چرا که کشور‌های جهان سوم همواره به این شغل احتیاج دارند.

 

پیراپزشکی

پیش بینی شده است که رشته پیراپزشکی تا سال ۲۰۲۲ در لیست رشته‌های پردرآمد قرار خواهد گرفت و این رشته به هیچ عنوان محدودیت‌های پزشکی مانند هزینه کردن در دانشکده‌های پزشکی، شرکت در طرح‌های پزشکی و پرداخت هزینه بیمه تخلفات پزشکی احتمالی را نخواهد داشت.

رشته پزشکی

رشته پزشکی یکی از مهم‌ترین و پر سود‌ترین رشته در سطح جهان است که افراد بعد از کسب مهارت و افزایش و آگاهی خود می‌توانند در زمان فارغ التحصیلی به عنوان پزشک عمومی مطب بزنند یا در درمانگاه و بیمارستان‌های دولتی یا خصوصی مشغول به کار شوند.

//

با توجه به اعلام نتایج کنکور سراسری و بعد از آن انتخاب رشته، لازم است تا کنکوری ها حتما در انتخاب شغل تمام استعداد‌های خود را در نظر بگیرند و جذب مشاغلی شوند که از بازار کار خوبی برخوردار هستند، نه اینکه فقط با قبولی در آن بخواهند خود را برتر نشان دهند.

توصیه می کنیم قبل از زمان انتخاب رشته تمام جوانب کار را در نظر بگیرید و سپس برای آینده خود تصمیم گیری کنید تا با جذب رشته‌های پرطرفدار و سخت  نشوید و رشته ای را انتخاب کنید که بازار کاری خوبی داشته و با استعدادهای شما هم خوانی داشته باشد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۶۰۶۲۴۴۱۵:۳۴:۲۸ ۱۳۹۹/۶/۳۱
فقط پزشکی با کف کارانه نود میلیون. بقیه شون خیلی بگیر نگیر داره
ناشناس۱۶۰۶۵۰۸۱۷:۵۵:۲۳ ۱۳۹۹/۶/۳۱
من دکترای مهندسی نفت دارم ام جذابیت و درآمد برنامه نویسی حرفه ای یه چیز دیگه است.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین