سردار فرحی: سریال «سرباز» انتظاراتمان را برآورده نکرد

گروه اجتماعی الف،   3990306180

فرمانده قرارگاه مهارت آموزی با گلایه از اینکه سریال سرباز انتظارات قرارگاه را برآورده نکرده، گفت: خواستیم آرمان شهر سربازی را در این سریال نشان دهیم و سربازان را مطالبه گر کنیم.

سردار سید مهدی فرحی در گفت‌وگو با مهر در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سریال سرباز پخش شد و واکنش‌های زیادی داشت برخی از مردم این سریال را بنا به آنچه گفته بود نپسندیدند، نظر شما به عنوان فرمانده قرارگاه مهارت آموزی که این سریال به سفارش قرارگاه شما ساخته شده است چیست، اظهار کرد: این سریال همکاری مشترک قرارگاه مرکزی مهارت آموزی و صداوسیما است. طبیعی است که چون مشترک است و شاید سهم صداوسیما بیشتر هم هست با وجود این که اسم آن سرباز است، صداوسیما به دنبال اهداف خود است. نکته دیگری که باید اشاره شود این است که این سریال عملاً برای تابستان برنامه ریزی شده بود، نه برای ماه مبارک رمضان! ظاهراً سریالی که برای ماه رمضان پیش بینی کرده بودند، آماده نشده بود لذا این سریال قدری عجله‌ای شد تا به این زمان برسد.

عجله در ساخت سریال از جذابیتش کم کرده است

وی با اشاره به اینکه اگر در تهیه سریال شتاب کمتری بود شاید سریال جذاب‌تری تولید می‌شد، گفت: اگر برای تهیه سریال عجله‌ای نبود قدری کامل‌تر بود و احتمالاً جذاب‌تر می‌شد. نکته سوم که باید اشاره کنیم این است که هدف ما بیشتر این بود که طبق قوانین و مقررات سربازی آن چیزی که باید باشد به نمایش دربیاید، نه آن چیزی که الان موجود است، به عبارتی آرمانی، سربازی را بیان می‌کند که آرمان شهر سربازی این است یعنی آرمانی باید این طور باشد نه وضع موجود را بیان می‌کند.

فرمانده قرارگاه مهارت آموزی کارکنان وظیفه عمومی نیروهای مسلح ادامه داد: در نظر بگیرید مثلاً گفتند وقتی وظیفه عمومی سرباز را اعزام می‌کند خود باید اتوبوس بگیرد. دیدیم که در این فیلم اتفاق افتاد، اما آیا واقعیت اینگونه است؟ یا طبق قانون در اتوبوس باید ارشد باشد، یا در اتوبوس یک نفر باید با فردی که در بیرون پادگان است در ارتباط باشد که خدای ناکرده حادثه‌ای رخ ندهد، یا وقتی سرباز به پادگان می‌رسد باید مراسم برگزار شود و از او استقبال شود، یا اینکه هنگامی که خانواده‌ها مراجعه می‌کنند، از خانواده‌ها پذیرایی شود، آیا در واقعیت طبق این قوانین رفتار می‌شود؟

رفتار با سربازانی که در فیلم می‌بینید جزو قوانینی است که اجرا نمی‌شود

سردار فرحی خاطرنشان کرد: اینها ابلاغیاتی است که تحت عنوان «میثاق یک» باید در پادگان‌ها اجرا شود لذا بخش عمده‌ای از کارهایی که صورت می‌گرفت برابر مقررات است. ممکن است سرباز اعتراض کند که این چنین نبوده است، به ما بشین و پاشو دادند، وسایل ما را روی زمین ریختند و ممکن است درست بگویند. بخشی از چیزی که ما مدنظر داشتیم این است که یک حس مطالبه گری برای سرباز و خانواده‌ها ایجاد کنیم و به سرباز بگوییم باید با شما این طور رفتار کنند. به خانواده‌ها بگوییم با سرباز باید این گونه رفتار کنند.

وی بیان کرد: این که می‌گویند با سرباز توهین و بدرفتاری می‌شود جزو ضوابط و چهارچوب سربازی ستاد کل نیروهای مسلح نیست. وقتی اعتراضات مردم به نحوه اجرای سربازی در فیلم و تفاوتش در واقعیت را می‌شنویم یعنی بخشی از این اهداف ما تحقق پیدا کرده است. انتظار ما این بود که قوانین را به سربازان نشان دهیم و در جریان باشند.

می‌خواستیم نشان دهیم «یحیی» بعد از آمدن به سربازی دارای مهارت می‌شود

فرمانده قرارگاه مهارت آموزی کارکنان وظیفه عمومی نیروهای مسلح افزود: مثلاً بنا داشتیم یحیی را نشان دهیم ابتدا فرد درس خوانده‌ای بوده و هیچ گونه مهارتی نداشته و به سربازی می‌رود و ماهر می‌شود یا شهاب از سربازی می ترسد و نگران است و دلهره دارد و زندگی خود را از دست می‌دهد ولی تشویق می‌شود به سربازی می‌آید ولی آن چیزی که در ذهن داشته نیست. چیزهایی که در سناریو انتخاب شده بود درست بوده است اما این فیلم نقاط ضعفی دارد که نتوانست آن چیزی که در سناریو است را به مردم نشان دهد.

سردار فرحی با اشاره به نقاط ضعف سریال سرباز گفت: یکی از نقاط ضعف این سریال کش دار بودن داستان است یعنی احساس می‌کنیم خیلی کش دادند در حالی که با چند قسمت به اهداف برسند. دومین نکته بحث راوی است که ممکن است یکی بگوید این حسن است ولی از نظر ما احساس می‌کنیم این رفتار مورد پسند مخاطب نیست و تأثیر مثبتی بر او ندارد. این بخشی از ضعف‌های هنری است که ربطی به ما ندارد. انتظار ما این بود که این سریال در وهله اول یک سربازی را گفته باشد و دوم بحث مهارت به وضوح و روشنی ذکر شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه به نظر شما تا الان به مهارت آموزی اشاره‌ای نشده است، گفت: تا الان به صورت محسوس اشاره نشده است ولی غیر محسوس این که یحیی مهارتی پیدا می‌کند و آن بنده خدا هم (شهاب) در شغل خود می‌رود و می فهمد شغل او مهم است و بیخود از سربازی می‌ترسید ولی مورد انتظار ما این موارد اندک نیست و اخیراً از تهیه کننده و مسئولین آن تقاضا کردیم نشست دوجانبه داشته باشیم و در مورد این گفت و گو کنیم چون انتظارات ما را برآورده نکرده اند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین