احتمال حذف رودی جولیانی از حلقه اول نزدیکان ترامپ

گروه جهان الف،   3980725039

کارشناس ارشد مسائل آمریکا گفت: روند استیضاح رئیس‌جمهوری آمریکا از سوی دموکرات‌ها کلید خورده اما در این میان مخالفت جمهوری‌خواهان باعث شده تا آن را شکست‌خورده جلوه بدهند.

امیرعلی ابوالفتح، کارشناس ارشد مسائل آمریکا در تشریح پشت‌پرده عقب‌نشینی دموکرات‌ها از استیضاح ترامپ در گفت‌وگو با ایلنا عنوان کرد: برای بررسی این موضوع و اشتباه‌هایی که در تحلیل آن رخ داده، در ابتدا باید توجه کنیم که قانون اساسی آمریکا به نمایندگان مجلس این کشور اختیار می‌دهد که هر فرد حقوق‌بگیر آمریکا را استیضاح کند اما جزئیات این اقدام در متن قانون مشخص نیست. اختلاف فعلی میان جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها در پرونده استیضاح ترامپ ابعاد گوناگونی دارد اما مساله اینجاست که کاخ‌سفید و اغلب محافظه‌کاران به دنبال آن هستند تا موضوع تماس ترامپ با رئیس جمهور اوکراین در مجلس نمایندگان به رأی گذاشته شود ولی در این میان لیبرال‌ها خواهان چنین اقدامی نیستند. یکی از دلایلی که دموکرات‌ها نمی‌خواهند این موضوع در مجلس نمایندگان مطرح و به رأی گذاشته شود، جلوگیری از قدرت گرفتن جمهوری‌خواهان در کمیته‌های مختلف است. واقعیت این است که اگر این اقدام در مجلس نمایندگان آمریکا عملیاتی شود جمهوری‌خواهان می‌توانند در کمیته‌های بررسی پرونده استیضاح ترامپ و تحقیقات آن، نقش زیادی را ایفا کنند. 

وی ادامه داد: دموکرات‌های مجلس نمایندگان اعلام کردند که بحث استیضاح ترامپ در این مجلس به رأی گذاشته نمی‌شود؛ چراکه به دنبال آن هستند تا کمیسیون نظارت بر رفتار دولت، کمیسیون اطلاعاتی و کمیسیون قضایی جمع‌بندی تحقیقات را اعلام کنند و پس از آن وارد میدان شوند. این بدان معنا نیست که دموکرات‌ها بحث استیضاح ترامپ را به طور کلی کنار گذاشتند و متاسفانه رسانه‌های کشورمان دقیقاً همین موضوع را مخابره کردند که حاصل برداشت غلط از آن است. اخیراً گفته شده که نانسی پلوسی (رئیس مجلس نمایندگان آمریکا) طرح استیضاح ترامپ را متوقف یا با آن مخالفت کرده است، اما باید بدانید نه تنها نانسی پلوسی بلکه دموکرات‌ها با استیضاح ترامپ مخالف نیستند بلکه این روند نشان سرسختی آنها است؛ تا جایی که جمهوری‌خواهان اعلام کردند دموکرات‌ها در حال باج‌خواهی به عنوان یک اقلیت سیاسی در قوه مقننه ایالات متحده هستند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به عدم همکاری کاخ‌سفید با دموکرات‌ها در تحقیقات استیضاح ترامپ، گفت: مجلس نمایندگان بارها اعلام کرده برای به سرانجام رسیدن تحقیقات نیاز به همکاری کاخ‌سفید دارد اما جمهوری‌خواهان با استناد به اقلیت بودن آنها هیچ‌گونه همکاری با این جناح ندارند. از این‌رو در مطبوعات، افکار عمومی و همچنین رسانه‌ها اینگونه برداشته شده که دموکرات‌ها از استیضاح ترامپ عقب‌نشینی کردند که این تحلیل کاملاً غلط است. به نظر می‌رسد سران هر دو حزب و همچنین در سطح جامعه و نخبگان، استیضاح ترامپ تایید شده قلمداد می‌شود و تنها بخشی از تشریفات و ارسال احضاریه‌ها مطرح است که آن هم جزئی از روند استیضاح به حساب می‌آید. از این‌رو تنها ایرادی که در مورد ماهیت استیضاح باید مطرح کرد این است که استیضاح تنها یک فرآیند است و هیچ ارتباطی به خروجی آن که می‌تواند به کناره‌گیری یا عزل یک مقام ارشد در ایالات متحده بیانجامد ندارد.

ابوالفتح افزود: برای عده‌ای اینگونه جا افتاده که هر وقت کلمه استیضاح مطرح می‌شود به معنای حذف شدن رئیس جمهور از ساختار سیاسی آمریکا است؛ اما باید متوجه بود که استیضاح تنها یک فرایند است که حتی ممکن است منجر به کناره‌گیری یا حذف ساکن کاخ سفید نشود. بر این اساس نقش مجلس سنا در این برهه زمانی بیش از مجلس نمایندگان برجسته می‌شود. اگر فرض را بر این بگذاریم که روند استیضاح انجام شود در نهایت این مجلس سنا و سناتورهای مقیم آن هستند که تکلیف را مشخص خواهند کرد. از لحاظ شکلی و ماهوی فرایند استیضاح را باید بحث دادگاهی شدن دانست. در این روند، مستندات و نتایج تحقیقات مطرح می‌شود و در صورت لزوم تمامی شهود یک به یک مورد سوال قرار می‌گیرند و در نهایت این موضوع مطرح می‌شود که آیا فرد محاکمه شده گناهکار است یا خیر. در اینجا اگر دو سوم مجلس سنا رأی به گناهکار بودن فرد خاطی دهد او را از مسئولیتش خلع خواهند کرد که در مورد پرونده ترامپ هم اینگونه خواهد بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: براساس داده‌های فعلی باید بگویم که استیضاح و روند آن انجام خواهد شد اما خروجی آن به هیچ وجه مشخص نیست. در امتداد این وضعیت، چند روزی است که رودی جولیانی از سوی رسانه های ایالات متحده و به خصوص دموکرات‌ها مورد هجمه واقع شده است. او سمت دولتی ندارد و تنها وکیل دونالد ترامپ به حساب می‌آید. در ساختار سیاسی و حقوقی ایالات متحده، رئیس جمهور حق دارد از حیث حقوقی چند وکیل برای خود استخدام کند اما باید توجه داشت که جولیانی وکیل حقیقی ترامپ است. دلیل حساسیت رسانه‌ها و مقامات کاخ‌سفید از نزدیک شدن جولیانی به ترامپ، ورود او در یکسری از پرونده‌هایی است که هیچ ارتباطی به حیطه کاری او ندارد. به عنوان مثال او اخیراً اعلام کرده که ترامپ باید «فتح‌الله گولن» را به ترکیه استرداد کند و این دقیقاً همان چیزی است که خط‌کشی‌های سلسله‌مراتبی را به هم زده و حتی موجب ناراحت شدن وزیر خارجه ایالات متحده شده است. با این تفاسیر به نظر می‌رسد در امتداد پرونده استیضاح ترامپ، جولیانی هم هزینه‌هایی را پرداخت خواهد کرد و حتی ممکن است از حلقه اول ترامپ حذف شود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین