۴۶ سال پیش قیمت انواع میوه چقدر بود؟

گروه اقتصادی الف،   3960916047 ۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

بررسی‌های تاریخی نشان می‌دهد که سیر تورم در ایران به گونه ای بوده که قیمت‌ها حتی یک دهه قبل برای مردم به رویایی دست نیافتنی شباهت داشته ،به طوری که امروز هم مرور قیمت ها جذابیت دارد.

به گزارش خبرآنلاین، شاید برای بسیاری اعجاب آور باشد وقتی بشنوند قیمت هر کیلو گوشت در سال 1384 ، یعنی وقتی دولت نهم آغاز به کار کرد 5 هزار تومان و هر کیلو مرغ هزار و 350 تومان بوده است، اما هشت سال بعد هر کیلو گوشت روی سی هزار تومان را دیده بود و مرغ ها دیگر به کمتر از 5 هزار تومان رضایت نمی دادند. حالا قیمت هر کیلو گوشت با یک چک پول 50 هزار تومانی برابری می کند و مرغ کمتر روی هفت هزار تومان را می بیند.

موضوع اما مقایسه قیمت در سال 1384 و پس از طوفان تورمی سال 1392 نیست. کمی به عقب تر برویم ، به سال 1350 ، درست 46 سال قبل، شاید برای خیلی ها مرور قیمت ها در این سال جذاب باشد، وقتی که دلار در بازار با هفت یک تومانی برابری می کرد و قیمت گوشت و روغن و برنج نیز با پول خردهایی که این روزها دیگر در جیب کسی یافت نمی شود، قابل معاوضه بود.

نکته اینجاست که قیمت کالاها هر چند در مقایسه با امروز بسیار اندک است، اما در مقایسه با قدرت خرید آن روز بالا تلقی می‌شود.

 فاصله دستمزد با نقطه رفاهی خانوار سال هاست گریبان اقتصاد ایران را گرفته است.

البته مقایسه این قیمت ها با قیمت های امروز،مقایسه درستی نیست،زیرا ارزانی این قیمت ها در سال 1350 نشانه ای از بالا بودن کیفیت زندگی نبوده، بلکه نشان دهنده موج تورمی است که در این 46 سال اقتصاد ایران را در نوردیده و هنوز از پس نیم قرن ، مساله اصلی و ساختاری اقتصاد ایران تلقی می شود.

 در عین حال که درآمدهای پایین آن روزها و فاصله دستمزد و سطح رفاه خانوارها حکایت از نرخ تورم توفنده دارد.

این قیمت ها که در نیمه زمستان، در روزنامه کیهان درج شده ،صورت نرخ تره بار و میوه کمیته 10 نفری بارفروش و میوه فروش از تاریخ چهارم آبان ماه سال 1350 تا اطلاع ثانوی را در بر می گیرد.

نکته اینجاست که نرخ ها متعلق به میوه و تره بار است و قیمت ها در دکان های میوه فروشی گران تر از این رقم بوده است.

توضیحاتی که در کنار قیمت ها درج شده نشان می دهد در این دوره نیز گرانفروشی مساله اصلی و اساسی در اقتصاد ایران بوده است. قیمت ها از یک ریال آغاز می شود . عکس منتشر شده گویای قیمت ها در آبان ماه سال 1350 است. 

دیدگاه کاربران

باباعلی۱۶۰۱۳۴۱۳:۵۰:۲۹ ۱۳۹۶/۹/۱۶
آنزمان پدر من کارمند معمولی و ماهی ۱۵۰۰ تومان یعنی ۲۱۵۰ دلار به قیمت الان حدود ده میلیون تومان میگرفته حال شما خودتان پیدا کنید پرتقال فروش را ؟! باید قبول کنیم که قبل از انقلاب اوضاع اقتصادی علیرغم مشکلات تورمی اصلا و ابدا با بلبشوی حال حاضر که ۸۰ درصد مردم زیر خط فقر هستند قابل مقایسه نیست .
ناشناس۱۶۰۲۸۲۱۸:۳۸:۲۲ ۱۳۹۶/۹/۱۶
برادر یا خواهر عزیز انگار تقسیم و چهار عمل اصلی ات درست نیست یک دلار هفت تومان بود حقوق پدر شما مساوی 215 دلار می شد نه 2150 دلار پدر من هم تولیدی خیاطی برای بازار داشتو درامدی حدود سه هزار تومان اما هنوز مستاجر بودیم با اجاره ماهی 400 تومان برای دو اتاق در هر حال انموقع هم که قیمتها پایین بود و گوشت کیلیویی شاید چند تومان بسیاری هم فقیر بودند و درامد کارگر روزمزد روزی ده تومان همان زندگی بخور و نمیر اگر چه طبقه متوسط که تعدادشان به نسبت امروز کمتر بود شاید زندگی شان برای خورد و خوراک راحتتر بود ولی همیشه فاصله ظبقاتی و مشکلات بود منتهی مردم ان روزگار خیلی حرص برای پول دار شدن یا حتی خرید مسکن نداشتند کلاهبرداری و دزدی کمتر بود
ناشناس۱۶۰۲۵۴۱۷:۵۲:۳۴ ۱۳۹۶/۹/۱۶
در گزارش جدید اعلام شده سال 2016 نسبت به 2000 قیمت‌های جهانی 2/5 برابر شده ولی در ایران 12/5 برابر ، البته جای خوشحالی است سودان اول بوده
ناشناس۱۶۰۳۱۹۱۹:۵۶:۱۸ ۱۳۹۶/۹/۱۶
کاش این آمارها به این شکل اعلام نمیشد چون ذهن خیلی هارو خراب میکنه،مگر آنوقت چند درصد مردم در شهرها زندگی میکردند؟ و از این تعداد چند درصد ماهی یک هزار و پانصد تومان در آمد داشتند؟لازمه اعلام اینگونه جدول قیمت‌ها اعلام خیلی آمارهای دیگر میباشد، خودمان با اطلاعات ناقص و ناشیانه افتادیم به جون مملکت
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  5. این صدای اقتدار ایران است ...

  6. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  7. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  8. وحدت ملی با وعده صادق

  9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

  10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

  11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  12. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  13. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  15. کمی دیر نیست؟

  16. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  17. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  18. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  19. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  20. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  21. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  22. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  23. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  24. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  25. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

آخرین عناوین