سردرگمی عجیب صهیونیست ها در جنگ غزه

گروه جهان الف،   4020823057 ۴۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

«شاید بهترین توصیف از وضعیت کنونی صهیونیست ها این باشد که آن ها در محاصره علامت سوال های بیشماری قرار گرفته اند. علامت سوال هایی که خود می توانند حامل پیام های روشنی در مورد آینده نه چندان روشن رژیم صهیونیستی باشند.»

سردرگمی عجیب صهیونیست ها در جنگ غزه

 بیش از یک ماه از اجرای موفقیت آمیز عملیات "طوفان الاقصی" و متعاقبا کارزار نظامی گسترده رژیم اشغالگر قدس علیه نوار غزه می گذرد. کارزار نظامی که با حملات گسترده هوایی، توپخانه ای، دریایی و همچنین حمله زمینی ارتش اسرائیل به نوار غزه همراه بوده و تاکنون موجب به شهادت رسیدن  حدود 11 هزار 300 فلسطینی و زخمی شدن هزاران تن دیگر شده است. البته که بخش اعظم شهدا(بیش از 7 هزار نفر) نیز زنان و کودکان هستند. 

در این چهارچوب، مقام های ارشد سیاسی و نظامی اسرائیل سعی داشته اند تصویری پیروز و قدرتمند را از خود نشان دهند تا شاید بتوانند از زیر بار فشار ساکنان اراضی اشغالی به دلیل متحمل شدن ضربات سهمگین از مقاومت اسلامی فلسطین رهایی یابند. با این حال، در عرصه میدانی، یکی از ویژگی های بارزی که صهیونیست ها در قالب معادله جنگ غزه و در چهارچوب مدل رفتاری خود نشان می دهند، سردرگمی عجیب و غریبِ آن هاست. در واقع، از هر منظر که به رفتارهای اسرائیلی ها می نگریم، به وضوح شاهد این هستیم که آن ها با علامت سوال‌های بزرگی رو به رو هستند. 

به عنوان مثال، بسیاری از ناظران و تحلیلگران از زمان آغاز حمله زمینی ارتش اسرائیل به نوار غزه به این نکته اشاره دارند که اسرائیل حتی در صورت تصرف کامل نوار غزه، هیچ برنامه ای جهت اداره این منطقه ندارد. در این راستا، یکبار گفته می شود که قرار است این منطقه به تشکیلات خودگردان فلسطینی داده شود، مرتبه دیگر نتانیاهو می گوید که اسرائیل تا مدت ها در نوار غزه حضور امنیتی خواهد داشت و برخی دیگر می گویند که نیروهای بین‌المللی از جمله صلح‌بانان سازمان ملل متحد عازم این منطقه خواهند شد. در این چهارچوب، حتی اگر این ایده را بپذیریم که ارتش رژیم اشغالگر قدس در نوار غزه باقی بماند، این خود می تواند موجب وارد آمدن فشارهای به مراتب سنگین تری به صهیونیست ها شود و عملا غزه را به یک باتلاق بزرگ برای آن ها تبدیل خواهد کرد. 

در نمونه ای دیگر، مقام های ارشد سیاسی و نظامی اسرائیلی مدام از اراده جدی خود جهت نابودسازی حماس می گویند. این ایده نیز چندان واقع بینانه نیست زیرا به زعم بسیاری از تحلیلگران، حماس برآیند اراده جمعی فلسطینی ها جهت مقاومت در برابر اشغالگری صهیونیست ها است. موضوعی که به تازگی وزیر خارجه اردن هم به آن اشاره کرد و تاکید نمود که تعیین این هدف از سوی رژیم اسرائیل چدان واقع بینانه نیست و تحقق آن هم قطعا به این سادگی ها نیست. 

در رابطه با جنگ با حزب الله لبنان نیز شخص نتانیاهو به دلیل تبعات ویرانگر آن برای رژیم اشغالگر قدس، شدیدا با این گزاره مخالف است. این در حالی است که یوآف گالانت وزیر جنگ اسرائیل و بنی گانتس وزیر جانگ سابق صهیونیست ها قویا بر این گزاره پافشاری می کنند. جنگی که اگر قرار باشد آغاز شود، باز هم صهیونیست ها را به ناکجا آباد سوق خواهد داد و می تواند هزینه های راهبردی و سنگینی را به آن ها تحمیل کند. 

صهیونیست ها در حوزه افکار عمومی بین المللی نیز به واسطه فشارهای گسترده  ای که در روزهای اخیر و البته شرایط کنونی با آن ها رو به رو هستند، با چالش های عدیده ای در مسیر تداوم جنگ خود علیه نوار غزه و حتی گسترش دادنِ آن به لبنان رو به رو هستند. در این وضعیت بسیاری نیز به این نکته اشاره دارند که رژیم اسرائیل نمی تواند تا زمان نامحدودی در نوار غزه بجنگد و نسبت به فشار افکار عممی علیه خود بی اعتنا باشد. این در حالی است که هیچ نشانه ای از تدبیر صهیونیست ها جهت مدیریت این وضع دیده نمی شود و حتی برخی تحلیل‌ها با توجه به وضعیت پیچیده جنگ غزه به این نکته اشاره دارند که امکان دارد این جنگ به مدت یک سال نیز طول بکشد. 

و در نهایت اساسا مشخص نیست که آیا دولت نتانیاهو، ملاحظات دولت بایدن را نیز در قالب جنگ غزه مراعات می کند یا خیر؟ آمریکایی ها خود اکنون یک پای جنگ به نفع اسرائیل هستند با این حال، واقعیت این است که دولت بایدن نگرانی های جدی را در مورد فشارهای افکار عمومی بین المللی و آمریکایی علیه خود دارد. موضوعی که با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 آمریکا، ابعاد جدی تری را نیز به خود می گیرد. بگذریم که حتی اگر همین فردا نیز جنگ غزه خاتمه یابد و آرامش نسبی در اراضی اشغالی برقرار شود، چشم اندازهای سیاسی و اجتماعی مبهمی در انتظار صهیونیست ها است و آن ها به هیچ عنوان نمی توانند ژستِ پیروزها را به خود بگیرند. 

در این فضا حتی بسیاری بر این باورند که بایستی به نحوی گسترده انتظار به جان هم افتادن صهیونیست ها و آغاز دوره ای از آشوب در صحنه سیاست داخلی رژیم اشغالگر قدس را نیز داشت. حال در این شرایط، شاید بهترین توصیف از وضعیت کنونی صهیونیست ها این باشد که آن ها به محاصره علامت سوال های بیشماری درآمده اند. علامت سوال هایی که خود می توانند حامل پیام های روشنی در مورد آینده نه چندان روشن رژیم صهیونیستی باشند. 

دیدگاه کاربران

رضا۳۲۹۳۰۳۶۰۱:۱۹:۴۱ ۱۴۰۲/۸/۲۴
روش جدید اسراییل در جنگ‌تخریب زیر بنا ها و ساختمان ها با بمباران شدید است.
ناشناس۳۲۹۳۴۶۱۱۳:۰۴:۱۱ ۱۴۰۲/۸/۲۴
روش جدید!؟ اصلا مگه کار دیگه‌ای هم بلده!؟
ناشناس۳۲۹۳۵۲۴۱۳:۵۹:۵۰ ۱۴۰۲/۸/۲۴
یکی نتایج این جنگ مشخص شدن توان اسرائیل است. حتی خود کشورهای عربی هم در تلویزیون‌هاشون به این اشاره می‌کنند. خیلی‌ها دارند این جنگ رو با جنگ ۱۹۶۷ مقایسه می‌کنند. همین امروز الجزیره مقایسه مقاومت حماس را نسبت مقاومت مصر در ۱۹۶۷ را انجام می‌داد که نکات جالبی در پی داشت. اونجا شش روزه کل صحرای سینا رفت اما در برابر همون تعداد نیروی اسراییلی حماس تا امروز ۳۶ روز مقاومت کرده و اسراییل هنوز به نتیجه محسوسی نرسیده.
ناشناس۳۲۹۳۵۸۴۱۴:۴۶:۴۸ ۱۴۰۲/۸/۲۴
آمریکا با دوتا بمب اتم فاتح جنگ جهانی دوم شد اما اسرائیل چند برابر اون بمب روی سر غزه ریخته ولی فقط توتسته زمین کشاورزی تصرف کنه!
ناشناس۳۲۹۳۶۰۹۱۵:۰۸:۱۰ ۱۴۰۲/۸/۲۴
جز بچه کشی کار دیگه ای بلد نیست
ناشناس۳۲۹۳۷۱۹۱۷:۳۲:۳۶ ۱۴۰۲/۸/۲۴
مگه تو جنگ 33 روزه باحزب الله شما تاکتیک دیگه ای دیدی؟!
ناشناس۳۲۹۳۰۳۷۰۱:۲۱:۴۰ ۱۴۰۲/۸/۲۴
در هر صورتی صهیونیستها اینده غزه رابه محمود عباس خواهند داد .
ناشناس۳۲۹۳۱۳۵۰۸:۱۶:۲۳ ۱۴۰۲/۸/۲۴
دوست عزیز متاسفانه باید گفت که در آینده نه حماس و نه ساف هیچ گونه نقشی در غزه نخواهند داشت.
ناشناس۳۲۹۳۴۶۹۱۳:۱۱:۰۰ ۱۴۰۲/۸/۲۴
حزب‌ا... هم توی جنگ ۳۳ روزه قرار بود نابود بشه، بشار اسد هم قرار بود بره، جمهوری اسلامی هم قرار بود برف پارسال رو نبینه!!! اینقدر همیشه برای اعلام نتیجه عجله کردی، عبرت نگرفتی که یه کم بیشتر صبر کنی!؟
ناشناس۳۲۹۳۲۲۲۰۹:۵۷:۵۹ ۱۴۰۲/۸/۲۴
عزیزم دست آنان نیست و دست حماس و نیروی مقاومت هست و مقاومت هم جایی نمی رود
ناشناس۳۲۹۳۴۷۱۱۳:۱۳:۰۵ ۱۴۰۲/۸/۲۴
آرزوی صهیونیست‌ها هم همینه اما تا الان فقط زمینهای کشاورزی رو فتح کردن!!
ناشناس۳۲۹۳۶۱۱۱۵:۰۹:۳۳ ۱۴۰۲/۸/۲۴
صهیونیست ها بزودی وجود نخواهند داشت.
ناشناس۳۲۹۳۰۵۱۰۳:۱۶:۴۹ ۱۴۰۲/۸/۲۴
باتلاق غزه؟؟؟؟ کل غزه رو اول ویران کردن و حالا خالی از سکنه و غزه رو مثل یک وعده غذایی بلعیدن. باتلاق برای زمانی هست که مقاومت و جنگ شهری و فرسایشی در مقابل ارتش اسرائیل وجود میداشت.
ناشناس۳۲۹۳۲۲۴۱۰:۰۰:۱۹ ۱۴۰۲/۸/۲۴
جهت اطلاع، در جنگ نامتقارن که الان ایجاد شده شانسی برای پیروزی اسرائیل نیست و همین روزها مجبور به عقب نشینی هستند با کشتار شدیدکه روی دستشان که باقی می ماند ولی اگر جنگ نامتقارن به اسرائیل کشیده می شد اسرائیلی باقی نمی ماند
ناشناس۳۲۹۳۴۸۷۱۳:۲۳:۲۹ ۱۴۰۲/۸/۲۴
موافقان نظریه «فلسطین به ما چه ربطی داره» این روزها چقدر فعال شدن!!
ناشناس۳۲۹۳۰۵۲۰۳:۱۸:۲۹ ۱۴۰۲/۸/۲۴
این جمعه همگی با هم میگیم مرگ بر اسرائیل. وعده ما بعد از نماز جمعه. یا حسین
ناشناس۳۲۹۳۲۲۰۰۹:۵۶:۳۷ ۱۴۰۲/۸/۲۴
دوباره شعار؟ شعارهای شما برای مردم بی پناه غزه نون و آب و سرپناه میشه؟
ناشناس۳۲۹۳۴۶۶۱۳:۰۸:۱۴ ۱۴۰۲/۸/۲۴
اونایی که سال‌هاست می‌گن چرا اینقدر شعار می‌دین، خودشون شعار می‌دن «نه غزه نه لبنان ...» اابته انشاءالله فدای ایران بشن
ناشناس۳۲۹۳۲۸۲۱۰:۳۷:۳۵ ۱۴۰۲/۸/۲۴
بعداسراییل شکست می خوره
ناشناس۳۲۹۳۰۷۸۰۶:۴۹:۱۳ ۱۴۰۲/۸/۲۴
نویسنده فقط خواسته شکست حماس رو کمرنگ جلوه بده ، برادر این همه انسان بی گناه مردن باز شما میگی حمله موفق حماس!!!!!!!
ناشناس۳۲۹۳۲۳۲۱۰:۰۴:۰۱ ۱۴۰۲/۸/۲۴
موفق نبود پس چی هست؟!! اولین بار حمله پیش دستانه می کند و اسراییل نتوانست کاری کند و به هدفش رسید و در پاسخ مردم غزه را شهید می کند که کارش همین هست و حتی مردم جهان هم علیه اسرائیل به پا شدن بر عکس جنگ های قبلی که زیاد در جریان نبودن
ناشناس۳۲۹۳۴۰۵۱۲:۲۰:۵۶ ۱۴۰۲/۸/۲۴
در جنگ های قبلی هم اعراب حمله می‌کردند و در نهایت این اسراییل بود که پیروز می شد
ناشناس۳۲۹۳۶۳۴۱۵:۲۶:۵۹ ۱۴۰۲/۸/۲۴
آن اعراب بود این مقاومت هست
ناشناس۳۲۹۳۴۷۴۱۳:۱۴:۵۷ ۱۴۰۲/۸/۲۴
شکست خورده و پیروز آخر جنگ معلوم می‌شه نه وسط جنگ!
ناشناس۳۲۹۳۰۸۶۰۷:۱۳:۴۱ ۱۴۰۲/۸/۲۴
فعلا که دارن قلع و قمع میکنن
ناشناس۳۲۹۳۴۷۸۱۳:۱۶:۰۷ ۱۴۰۲/۸/۲۴
حماس و تونل‌هاش رو، یا بیمارستان و کودکانش رو!؟
ناشناس۳۲۹۳۴۹۷۱۳:۳۵:۴۴ ۱۴۰۲/۸/۲۴
چرا اسرائیل تعداد کشته‌هاش رو مثل حزب‌ا... شفاف اعلام نمی‌کنه!؟
ناشناس۳۲۹۳۱۳۸۰۸:۲۱:۲۲ ۱۴۰۲/۸/۲۴
به نظر نویسنده چنانچه کل غزه هم ویران بشه و ده ها هزار نفر دیگر هم کشته شوند و غزه تا مدت نامحدود به اشغال اسرائیل درآید باز هم حماس پیروز است .
ناشناس۳۲۹۳۱۵۵۰۸:۳۹:۳۰ ۱۴۰۲/۸/۲۴
بیچاره زنان و کودکان غزه که هم به خاک و خون کشیده شدن هم اواره
ناشناس۳۲۹۳۴۷۹۱۳:۱۶:۴۲ ۱۴۰۲/۸/۲۴
فقط جالبه که باز هم دارن از حماس حمایت می‌کنن!
ناشناس۳۲۹۳۲۰۱۰۹:۳۴:۱۴ ۱۴۰۲/۸/۲۴
اسراییل داره با خونسردی عملیات پاکسازی شهر ها را از نیرو های حماس انجام می ده .
ناشناس۳۲۹۳۳۰۲۱۰:۵۱:۱۵ ۱۴۰۲/۸/۲۴
آن بزرگترش که دنبال پاکسازی افغانستان بود کاری نتوانست بکند و فرار کرد این که در مقابل نخبه های حماس چیزی نیستند و بارها هم آزمودن
ناشناس۳۲۹۳۴۸۱۱۳:۱۸:۰۵ ۱۴۰۲/۸/۲۴
شهرها!؟ کلا غزه مگه چقدر هست!؟ ولی واقعا زمین‌های کشاورزی رو خوب پاکسازی کرده!!!
ناشناس۳۲۹۳۲۳۶۱۰:۰۶:۴۴ ۱۴۰۲/۸/۲۴
این ساده لوحان که نظر دادن نمی دانند حماس ارتش کلاسیک نیست که با تانک و نفربر صف کشی کند مقابل غده؟!!! آن وقت ادعای خیلی متفکر هم دارند!
ناشناس۳۲۹۳۲۵۵۱۰:۱۶:۴۴ ۱۴۰۲/۸/۲۴
اسراییل را زیادی بزرگش کرده اند یمن را ببینید با وجود آنکه از تسلیحات و موشک های خیلی قوی برخوردار نیست به اسراییل موشک میزند خوب چه شد؟ آیا اسراییل به یمن حمله اتمی کرد؟ امام خمینی میگفت هر کشور اسلامی چند سطل آب بریزد اسراییل نابود است البته راههای غیر جنگی هم وجود دارد مثل اتحاد کشورهای اسلامی و بستن شیر نفت بروی اروپا و امریکا باعث فلج شدن اقتصادشان میشود همچنین جلوگیری ترکیه از ارسال سوخت به جنگنده های اسراییل آنوقت است که اسراییل گورش را گم میکند بلکه هم همین یمن و عراق و سوریه و لبنان کافی باشد برای شکست اسراییل خلاصه اینکه اسراییل و اروپا و امریکا با حمایت و با سکوت کشورهای عربی و با نفت حکومت های اسلامی زنده هستند باید ترس را کنار گذاشت اگر هم جنگ بشود باید جنگید یکبار برای همیشه اسراییلی های فتنه ای را باید بطور کامل نابود کرد مرگ یکبار شیون یکبار
ناشناس۳۲۹۳۳۹۷۱۲:۱۳:۴۱ ۱۴۰۲/۸/۲۴
12000 انسان بيگناه تا امروز كشته شده، ده ها هزار نفر هم آواره شدن، بعد شما ميگي موفقيت آميز؟!
ناشناس۳۲۹۳۶۴۲۱۵:۳۷:۳۰ ۱۴۰۲/۸/۲۴
بله رئیس‌جمهور آمریکا، رئیس‌جمهور فرانسه، نخست‌وزیر انگلیس، صدر اعظم آلمان، ناوهای هواپیمابر آمریکا، انگلیس، تسلیحات نظامی خاورمیانه، آمریکا، آلمان و ... همه سرازیر شدن به اسرائیل .
ناشناس۳۲۹۳۶۱۲۱۵:۱۲:۰۳ ۱۴۰۲/۸/۲۴
در یکماه ۱۱هزار انسان بیگناه قربانی شدند و صدا از کسی نیامد بعد اگر یکسال طول بکشد یک میلیون نفر به مرور زمان بکشد باز هم همین است اتفاقی نمی افتد و هدف که نسل کشی است اتفاق افتاده است
ناشناس۳۲۹۳۷۲۳۱۷:۳۹:۲۰ ۱۴۰۲/۸/۲۴
جالبه اسرائیل داره جنون امیز بمب میرزه رو سر مردم بیگناه عده ای اینجا حماس رو مقصر میدونن بااین وجود حتی یکبار هم مردم غزه بااین همه هزینه کلمه ای علیه حماس نگفتن. مردم غزه مرگ باعزت رو به زندگی سراسر ذلت ترجیح دادن اینو عده ای نمی فهمن چون ذلت وترس از مرگ باخونشون عجین شده
ناشناس۳۲۹۳۷۶۰۱۸:۲۴:۱۷ ۱۴۰۲/۸/۲۴
فعلا که مردم کل دنیا سر در گم هستند که این چه جنگی هست؟ و البته غزه در محاصره کامل جنگی و محاصره بودن اسرائیل در علامت سؤال هیچ سودی ندارد.
ناشناس۳۲۹۶۲۱۹۲۰:۵۶:۰۲ ۱۴۰۲/۸/۲۷
با لاف زدن و عربده کشی هیچ طرفی نه بزرگ میشه و نه پیروز ، متاسفانه در طول تاریخ آنچه که برای صاحبان اسلحه و قدرت (فارق از نوع ایدئولوژی) بی اهمیت بوده جان انسانها ست ،جان و آرزوهای هزاران کودک و جوان بی گناه در زیر خروارها خاک مدفون می شود تا شاید جاه طلبان چند شبی را در توهم پیروزی به شادی سر کنند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  9. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  10. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  14. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  15. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  19. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  20. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  21. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  22. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. احتمال دارد دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان برگردد

آخرین عناوین