بررسی اقدامات لازم و اصول راه اندازی باشگاه مشتریان

گزارش بازرگانی، 193612،   4020428100

این روزها نام باشگاه مشتریان زیاد به گوش می‌خورد و کسب‌وکارهای زیادی هستند که از انواع مختلف آن استفاده می‌کنند. احتمالاً شما هم می‌خواهید بدانید که باید از کدام نوع آن استفاده کرده و چگونه باید آن را راه‌اندازی کنید؟ برای این منظور توصیه می‌کنیم حتماً مطلب « انواع باشگاه مشتریان » را مطالعه کنید.

باشگاه مشتریان یکی از ساده‌ترین و عملی‌ترین روش‌هایی است که به شما در افزایش بازدهی و سود کسب‌وکارتان کمک می‌کند. بازدهی بالا و مزایای زیاد این سرویس باعث شده تا کسب‌وکارهای مختلفی به سراغ آن بروند. با ما در ادامه همراه باشید تا نکات و اصول مهم را برای راه اندازی باشگاه مشتریان بررسی کنیم.

باشگاه مشتریان چیست؟

باشگاه مشتریان در کسب‌وکارها، یک ابزار قدرتمند است که کمک می‌کند تا برندها به بهترین شکل ممکن با مشتریان خود ارتباط برقرار کنند و این رابطه را برای مدت طولانی قوی و پایدار نگه دارند.

در واقع می‌توان باشگاه مشتریان را ابزاری دانست که به شما امکان شناخت مشتری‌ها را می‌دهد. این سرویس به طور کامل به صندوق فروشگاهی کسب‌وکار شما متصل است و اطلاعات کاربردی درباره مشتری‌ها را از این طریق جمع‌آوری می‌کند.

باشگاه مشتریان به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد که با پیشنهاد امتیازهای خرید، تخفیف‌های ویژه، دسترسی به خدمات ویژه و محصولات اختصاصی، مشتریان وفادار خود را ترغیب به خرید بیشتر کنند.

چرا کسب‌وکارها از باشگاه مشتریان استفاده می‌کنند؟

استفاده از باشگاه مشتریان به‌عنوان یک برنامه وفاداری، یکی از راه‌های مؤثر برای جذب و نگهداری مشتریان به شمار می‌رود.

باشگاه مشتریان به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا با مشتریان خود ارتباط کارآمدتری برقرار کنند. با این کار، احتمالاً مشتریان بیشتری به کسب‌وکار جذب می‌شوند و مشتریان فعلی نیز از رضایت و وفاداری بالاتری برخوردار خواهند بود.

استفاده از باشگاه مشتریان برای کسب‌وکارها دارای مزایای بسیاری است. برخی از این مزایا شامل:

  • جذب مشتریان جدید: باشگاه مشتریان می‌تواند در جذب مشتریان جدید به کسب‌وکار کمک کند. امکانات و خدمات ویژه باشگاه مشتریان، مشتریان جدید را به کسب‌وکار جذب کرده و احتمال خرید و تکرار خرید آن‌ها را بالا ببرد.

  • نگهداری مشتریان فعلی: باشگاه مشتریان می‌تواند به نگهداری مشتریان فعلی کمک کند. ارائه امکانات و خدمات ویژه به مشتریان، احساس وفاداری و رضایت آن‌ها را افزایش داده و احتمال تکرار خرید آن‌ها را بالا می‌برد.

  • افزایش فروش: باشگاه مشتریان می‌تواند به افزایش فروش کمک کند. ارائه تخفیف‌ها و امتیازهای خرید به مشتریان، احتمال خرید بیشتر و تکرار خرید آن‌ها را بالا می‌برد.

چرا راه اندازی باشگاه مشتریان ضروری است؟

یکی از راه‌هایی که می‌توان به کمک آن افزایش فروش در کسب‌وکارها را تجربه کرد، راه اندازی باشگاه مشتریان است. در ادامه اما می‌خواهیم دلایلی را بررسی کنیم که نشان می‌دهند استفاده از باشگاه مشتریان در کسب‌وکار یک امر ضروری است.

  1. افزایش نرخ بازگشت مشتری: یکی از دلایلی اصلی و مهم برای این که باید از باشگاه مشتریان در همه کسب‌وکارها استفاده شود، این است که به کمک آن نرخ بازگشت مشتری‌ها بسیار افزایش خواهد یافت. بازگشت مشتری به طور مستقیم در میزان فروش و اعتبار هر کسب‌وکاری مؤثر است.

  2. ایجاد تمایز با رقبا: هنوز هم کسب‌وکارهای بسیاری هستند که از فرصت راه اندازی باشگاه مشتریان استفاده نکرده‌اند. ازاین‌رو شما می‌توانید با گذراندن مراحل راه اندازی باشگاه مشتریان و اجرای آن، برای برند خود وجه تمایزی ایجاد کنید که رقابت را برای شما آسان‌تر می‌کند.

اهداف راه اندازی باشگاه مشتریان

به‌طورکلی اهداف تعریف شده برای باشگاه مشتریان بسیار مشخص و واضح هستند. این سرویس باهدف نگهداری مشتریان قدیمی و افزایش نرخ بازگشت مشتری‌های جدید طراحی شده است.



این دو مورد، مهم‌ترین اهداف باشگاه مشتریان هستند، اما می‌توان اهداف دیگری هم برای آن در نظر گرفت که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

  1. ایجاد یک روش استاندارد برای وفاداری سازی و بازاریابی

یکی از اهداف اصلی و مهم تعریف شده برای باشگاه مشتریان این است که با استفاده از داده‌های جمع‌آوری‌شده، روش‌هایی قابل‌اعتماد و کارآمد برای وفادارسازی مشتری‌ها ارائه دهد. از طرفی به کمک همین داده‌ها شما می‌توانید استراتژی‌های بازاریابی خود را بهبود دهید.

  1. اطلاع از رفتار خرید هر مشتری

باشگاه مشتریان برای همه کسب‌وکارها کارآمد است و به همین دلیل هم محبوبیت زیادی پیدا کرده است. به‌عنوان‌مثال یکی از بهترین کاربرد‌های آن در رستوران‌ها است. در یک رستوران اهمیت زیادی دارد که شما با مشتری‌های خود و عادات خریدشان آشنا باشید.

  1. بهبود تجربه مشتری

باشگاه مشتریان به شکل مستقیم به صندوق فروشگاهی کسب‌وکار شما متصل خواهد بود و از این طریق اطلاعات جامع و کاربردی در مورد هر مشتری برای شما جمع‌آوری می‌کند. مزیت وجود این اطلاعات در کاربردهایی است که برای شما خواهد داشت. با استفاده از همین اطلاعات شما می‌توانید شرایط را برای هر مشتری به شکل متناسب تنظیم کنید و از این طریق برای آن‌ها تجربه بهتری فراهم خواهید کرد.

برای راه اندازی باشگاه مشتریان باید چه اصولی را رعایت کرد؟

برای این که باشگاه مشتریان در کسب‌وکار شما موفق باشد، لازم است به برخی از اصول و قواعد در این زمینه دقت کنید.

در ادامه چند مورد از مهم‌ترین اصول این کار را بررسی خواهیم کرد:

  • تمرکز بر نیازها و خواسته‌های مشتریان: باید به دنبال شناخت نیازها و خواسته‌های مشتریان بود و باشگاه مشتریان را به‌گونه‌ای طراحی کرد که پاسخگوی نیازهای آنها باشد.

  • ایجاد ارزش‌افزوده برای مشتریان: باید مزایا و ارزش‌های افزوده ملموسی را برای عضویت در باشگاه مشتریان فراهم کرد تا مشتریان انگیزه کافی برای ماندن در باشگاه داشته باشند.

  • داشتن راهبرد و برنامه‌ریزی مشخص: اهداف باشگاه مشتریان باید از ابتدا معین شوند. برای مثال باید مشخص شود هدف افزایش وفاداری مشتری یا افزایش میزان فروش است!

  • به‌روزرسانی مداوم: باشگاه مشتریان باید دائماً به‌روزرسانی شود. از به‌روزرسانی محصولات و خدمات گرفته تا رویکردها و شرایطی که به انتظارات مشتریان پاسخ دهد.

شرکت‌ها و برندهای بسیاری هستند که از سال‌های پیش شروع به استفاده از باشگاه مشتریان کرده‌اند. در ادامه می‌توانید چند مورد از این کسب‌وکارها را مشاهده کنید که با راه اندازی باشگاه مشتریان به شکل اصولی توانسته‌اند به موفقیت برسند:

  • :Coca-Cola باشگاه مشتریان کوکاکولا، Coca-Cola Rewards، شامل امکاناتی مانند امتیازهای قابل‌تبدیل به جوایز رایگان، دسترسی به محصولات اختصاصی، ویژگی‌های دیجیتال و مواردی ازاین‌دست است.

  • :McDonald's باشگاه مشتریان مک‌دونالد، McDonald's App، شامل امکاناتی مانند تخفیف‌های خرید یا دسترسی به منوی اختصاصی که باعث ترغیب مشتری‌ها به خرید می‌شوند.

صفر تا صد راه‌اندازی باشگاه مشتریان

به‌طورکلی می‌توان پروسه اجرای باشگاه مشتریان در یک کسب‌وکار را در ۵ مرحله خلاصه کرد:

  1. باشگاه خود را باتوجه‌به علایق و نیازهای مشتریان ایجاد کنید!

فراموش نکنید که هدف از اجرای باشگاه مشتریان این است که مشتری‌های جدید جذب کرده و مشتری‌های قدیمی را وفادارتر کنید. برای این کار لازم است به‌خوبی قشر مشتری‌های خود را بشناسید، در موردشان تحقیق کنید تا مشخص شود چه انتظارات و نیازهایی دارند.

  1. استراتژی باشگاه مشتریان، مزایا و شرایط عضویت در آن را مشخص کنید!

در دومین گام شما باید مشخص کنید که مشتری‌ها چگونه می‌توانند از این سرویس استفاده کنند. همچنین باید مشخص باشد که در ازای عضویت و خرید از برند شما، مشتری چه مزایا، جوایز و پاداش‌هایی دریافت خواهد کرد.

  1. اطلاع‌رسانی برای راه‌اندازی باشگاه مشتریان

حالا که باشگاه مشتریان اجرایی شده زمان آن است که مشتری‌ها را از وجودش باخبر کنید. برای این منظور بهتر است از هر بستری ارتباطی که با مشتری‌ها دارید، از جمله شبکه‌های اجتماعی، وب‌سایت یا حتی تبلیغ دهان‌به‌دهان استفاده کنید.

  1. به وعده‌های خود عمل کنید!

اگر دوست دارید که مشتری‌های شما ارتباط خوبی با برند شما داشته باشند و از باشگاه مشتریان استقبال کنند، باید به وعده‌هایی که در مورد باشگاه مشتریان داده‌اید عمل کنید. این کار باعث افزایش اعتماد و وفاداری مشتری‌ها به برند شما خواهد شد.

  1. برای دادن تخفیف تعادل را حفظ کنید!

برای مشخص‌کردن تخفیف‌ها و پاداش‌های همیشه تعادل را رعایت کنید؛ چرا که تخفیف‌های زیادی هم می‌توانند دردسرساز باشند. فراموش نکنید که باشگاه مشتریان زمانی خوب است که برای هر دو طرف سودآوری داشته باشد.

باشگاه مشتریان اسمارت ایکس؛ راهی برای وفادارسازی مشتری‌ها

همان‌طور که در ابتدای این مطلب اشاره کردیم، باشگاه مشتریان انواع مختلفی دارد. از میان همه انواع این سرویس ها، باشگاه مشتریان هوشمند اسمارت ایکس می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌های شما باشد. این سرویس تمامی مراحل جمع‌آوری اطلاعات و ایجاد سابقه خرید برای مشتری‌ها را به شکل خودکار انجام می‌دهد.

باتوجه‌به این موضوع شما تنها کافی است این اطلاعات را بررسی کرده و خدمات و محصولاتتان را متناسب با آن‌ها تغییر دهید. خوشبختانه مراحل راه اندازی باشگاه مشتریان اسمارت ایکس بسیار ساده است و متخصصان این مرکز شما را در هر مرحله راهنمایی خواهند کرد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بی‌بی‌سی: پهپاد ترکیه در شناسایی محل سقوط بالگرد رئیس‌جمهور ایران اشتباه کرد

  2. ابلاغ قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تا دو هفته دیگر

  3. سردار رادان: رسیدگی به وضعیت حجاب مطالبه مردمی بود

  4. شهادت رئیسی و خودفرهیخته پنداری برخی از ما !

  5. پاسخی که شهید رئیسی به امانوئل مکرون داد

  6. رئیس‌جمهور بعدی چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. ۶ نکته کلیدی درباره سقوط بالگرد رئیس جمهور/ یک کارشناس خبره صنعت هوایی توضیح می‌دهد

  8. برای مقاصد خود، از شهادت رئیس‌جمهوری هم نمی‌گذرند!

  9. گمانه‌زنی‌ها درباره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری/ انتقاد رسانه اصولگرا از سوءاستفاده انتخاباتی از شهادت رئیسی

  10. علی لاریجانی اعلام کاندیداتوری کرد

  11. چرخش راهبردی یک کشور عربی در مقابل ایران

  12. بازخوانی یک جنجال قابل‌تامل در ماجرای یافتن بالگرد رئیس جمهور

  13. لطفاً شوق خدمت نداشته باشید!

  14. سعید جلیلی کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری می‌شود

  15. نظرات برگزیده مخاطبان الف: شورای نگهبان درباره ردصلاحیت‌ها باید پاسخگو باشد/ قدرت نظامی بالا باعث نتیجه‌دادن مذاکرات می‌شود

  16. همه چیز برای فروش !

  17. بی‌تفاوتی به فقدان رئیس‌جمهور و تلقی فانتزی از امر ملّی

  18. حماس با دمپایی، اسیر اسرائیلی می‌گیرد

  19. علی لاریجانی: زمانی برای از دست دادن نداریم / مشکلات کشور حل‌ شدنی است

  20. آرایش انتخاباتی جناح‌های سیاسی در آستانه انتخابات/ اصلاح‌طلبان به موقعیت ۹۲ برمی‌گردند؟!

  21. «بیژن زنگنه» با این کارنامه رویش می‌شود نسخه هم بپیچد؟!

  22. فرانکنشتاین خاورمیانه!

  23. سعید جلیلی داوطلب کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری شد

  24. پیشنهاد عجیب شریعتمداری به شورای نگهبان/ ابقای قالیباف در ریاست مجلس / آخرین گمانه‌زنی‌های انتخاباتی

  25. سانحه بالگرد شهید رئیسی و احتمالات/ «موج کوهستان» یعنی چه؟

آخرین عناوین