آرایش انتخاباتی جناح‌های سیاسی در آستانه انتخابات/ اصلاح‌طلبان به موقعیت ۹۲ برمی‌گردند؟!

گروه سیاسی الف،   4030309122 ۶۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

آرایش انتخاباتی دو جناح سیاسی کشور تفاوتی عمده دارد؛ تعدد در بین اصولگرایان و وحدت احتمالی میان اصلاح‌طلبان.

آرایش انتخاباتی جناح‌های سیاسی در آستانه انتخابات/ اصلاح‌طلبان به موقعیت ۹۲ برمی‌گردند؟!

به‌ گزارش الف، در شرایطی از امروز ثبت‌نام از کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری آغاز شده که تفاوت‌ زیادی بین آرایش سیاسی اصولگرایان و اصلاح‌طلبان برای انتخابات پیش‌رو وجود دارد. در اردوگاه اصولگرایی به احتمال قریب به‌ یقین، کاندیداهای متعددی ثبت‌نام کرده و با توجه به تفاوت‌های بارز میان دیدگاه و رویکرد چهره‌ها، کار جریان اصولگرایی برای اجماع روی یک‌ کاندیدا دشوار به نظر می‌رسد اما اصلاح‌طلبان برخلاف اصولگرایان، تصمیم به حمایت جمعی از کاندیدای مدنظر خود گرفته‌اند که البته این امر منوط به نظر شورای‌نگهبان و تایید صلاحیت فرد مورد نظر جبهه اصلاحات است.

*تکثر و تعدد در میان اصولگرایان

در اردوگاه اصولگرایان، اسامی کاندیداهای مختلفی برای حضور در انتخابات مطرح است و برآیندها از حضور چهره‌های مختلفی حکایت می‌کند.

سعید جلیلی که چند روز قبل حضورش قطعی شد، احتمال حضور پرویز فتاح با توجه به گمانه‌زنی‌ها بالاست، از چهره‌های دولت هم صحبت‌های زیادی پیرامون حضور محمد مخبر و مهرداد بذرپاش مطرح شده است؛ به‌خصوص که پاسخ‌های این افراد به احتمال ثبت‌نام در انتخابات، شائبه‌های کاندیداتوری آنان را تقویت می‌کند.

بذرپاش دو روز قبل و در حاشیه افتتاح مراسم واحدهای مسکن مهر در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر کاندیداتوری‌اش موضعی جز سکوت اختیار نکرد و همین سکوت را برخی به نشانه تمایل او به ثبت‌نام تعبیر کرده‌اند. علاوه بر این، مذاکرات صورت‌گرفته با او توسط برخی از احزاب هم نشانه‌ای است برای کاندیداتوری احتمالی بذرپاش. جبهه‌ شریان، یکی از احزاب جریان اصولگرا که در انتخابات مجلس هم فعال بود این روزها با تنی چند از چهره‌های سیاسی به گفت‌وگو نشسته که بذرپاش، محسن رضایی و سعید محمد جزو این افراد هستند. میثم نادی، رئیس ستاد انتخابات شبکه راهبردی یاران انقلاب اسلامی (شریان) در این‌باره می‌گوید: «جلسات مفصلی را با نامزد‌های مختلف از جمله آقایان بذرپاش، رضایی و محمد داشتیم. البته آقای محسن رضایی گفت قطعا وارد عرصه انتخابات نمی‌شود، اما از گزینه نهایی جبهه انقلاب حمایت می‌کند و ما تلاش می‌کنیم به آن نقطه اجماع برسیم. آقای بذرپاش تاکیدش بر این است که در انتخابات به‌صورت شخصی ورود نکند و معتقد است اگر اجماع و دعوتی از طرف مردم، گروه‌های مختلف مرجع و نخبگان صورت بگیرد و مطالبه‌ای مطرح شود، ورود به انتخابات را بررسی می‌کند و ما منتظریم تا وی فضا و شرایط را ببیند. همچنین با آقای سعید محمد جلسه داشتیم و مذاکره کردیم بالاخره باید دید جمیع شرایط به چه سمتی سوق پیدا می‌کند، چون ما باید در جبهه انقلاب به یک نقطه مشترک برسیم.»

علاوه بر این محمد مخبر، سرپرست قوه‌مجریه هم روز گذشته در حاشیه جلسه هیات‌دولت پاسخی نه‌چندان صریح به کاندیدا‌شدن در انتخابات داد و اظهار داشت:‌ «غیر از خدمت و پیگیری ماموریت‌های آیت‌الله رئیسی برنامه‌ای نداریم. آنچه که برنامه‌های رئیس جمهور شهید بود را پیگیری خواهیم کرد و هیچ برنامه دیگری نداریم.» این پاسخ‌ سرپرست قوه مجریه موجب‌شده تا تعابیری در خصوص احتمال حضور مخبر در انتخابات مطرح شود چون وی به‌طور شفاف در این‌خصوص موضع‌گیری نکرده است.

از دیگر چهره‌هایی که نامش به‌عنوان کاندیدای احتمالی اصولگرایان در انتخابات مطرح بوده علیرضا زاکانی شهردار تهران است؛ چهره‌ای که در سال ۱۴۰۰ هم پای به عرصه رقابت گذاشت اما دو روز مانده به برگزاری انتخابات، انصراف داد. حالا دوباره نام او در میان گزینه‌های احتمالی جریان اصولگرایی مطرح است و بی‌جواب گذاشتن سوال خبرنگاران در خصوص کاندیداتوری، احتمال ورودش به عرصه رقابت را منتفی نکرده است. 

همچنین از کنار نام محمدباقر قالیباف نباید گذشت؛ کسی که در ادوار انتخابات‌ ریاست‌جمهوری همواره یکی از افرادی است که نامش به میان می‌آید و در این دوره نیز از گزینه مطرح اصولگرایان برای حضور در ماراتن پیش‌روست. هر چند که برخی نشستن مجدد او بر کرسی ریاست قوه مقننه را عاملی برای شرکت‌نکردنش تلقی می‌کنند اما با توجه به عدم منع قانونی برای وی این احتمال بعید نیست و می‌توان از او به‌عنوان یکی از گزینه‌های مورد اجماع اصولگرایان نام برد.

* اصلاح‌طلبان چه در سر دارند؟

در اردوگاه اصلاح‌طلبان اوضاع در مقایسه با جناح رقیب متفاوت است. هر چند که صداهایی مبنی بر حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات از سوی فعالین این جناح بلند شده اما هنوز موضع واحدی اتخاذ نشده و کنش‌سیاسی این جریان در انتخابات معطوف به گمانه‌زنی‌هاست. در حال حاضر در اردوگاه اصلاح‌طلبی دو موضع متفاوت وجود دارد. تندروهای این جریان همچون انتخابات مجلس، حمایت از کاندیداهای مدنظر خود را شرط ورود به عرصه رقابت قلمداد می‌کنند و طیف‌های معتدل این جریان، امکان ائتلاف با چهره‌های میانه‌رو را رد نکرده و حتی از این مسئله استقبال کرده‌اند. احزابی چون کارگزاران و اعتدال و توسعه بر سر حمایت از علی لاریجانی، اسحاق جهانگیری یا حتی محسن هاشمی‌رفسنجانی موضع مشترکی دارند اما دیگر احزاب تمایلی به تکرار تجربه سال ۹۲ ندارند؛ تجربه‌ای که بنا به گفته بسیاری از اصلاح‌طلبان ناخوشایند بود و دیگر قصدی برای تکرار آن وجود ندارد. 

پس از عملکرد نامطلوب روحانی و افزایش نارضایتی‌های عمومی از دولت‌ او،‌ اصلاح‌طلبان او را گزینه‌ای عاریتی تلقی کردند که جبر موجود در اوایل دهه ۹۰، آنان را به‌سمت حمایت از او سوق داد. از منظر اصلاح‌‌طلبان سنتی و بعضاً رادیکال، روحانی هر چند در خط‌مشی خود همپوشانی بسیاری با اصلاح‌طلبان داشت اما دارای عقبه اصلاح‌طلبی نبود و به‌همین علت، تاکتیک حمایت از او در نهایت به‌ ضرر اصلاح‌طلبان تمام شد و هجمه‌های بسیاری را روانه آنان کرد. آن تجربه باعث شده که پشتیبانی از کاندیداهایی که حتی میانه‌رو محسوب شده در مخیله اصلاح‌طلبان هم نگنجد و از این روست که حمایت از چهره‌ها و دعوت عمومی به مشارکت را به تایید کاندیداهای معرفی‌شده خود منوط می‌کنند.

محمدعلی ابطحی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره کنش انتخاباتی اصلاح‌طلبان می‌گوید: «تا وقتی که اعلام رسمی کاندیداتوری از سوی اشخاص حقیقی مطرح نشود، ترجیح می‌دهم درباره اقبال افراد صحبت نکنم اما در مجموعه اصلاح طلبان، با انگیزه اصلاح طلبی که موفق‌ترین دوره مدیریت بعد از انقلاب را در کشور داشتند، افراد زیادی وجود دارند که برحسب شرایط می‌توانند در پست ریاست جمهوری ایفای نقش کنند؛ البته مشروط بر آن که بحران‌هایی شبیه به ماجرای رد صلاحیت‌ها در کار نباشد. اگرچه اصلاح طلبان در انتخابات مجلس فعال نبوده‌اند و بسیاری از آنان در انتخابات شرکت نکرده‌اند، اما انتخابات ریاست جمهوری یک مرحله جدید سیاسی است و گرچه به‌شخصه چندان امیدوار نیستم اما نمی‌شود یک گروه سیاسی همان روال گذشته را ادامه دهد، بلکه باید فعال شود تا واکنش طرف مقابل را ببیند.»

وی ادامه می‌دهد: «آسیبی که در انتخابات سال ۹۲ به اصلاحات وارد شد، این بود که آقای روحانی را به عنوان کاندیدایی که اصلاح طلب نبود، اما اصلاح طلبان پشت وی قرار گرفتند داشتیم. آسیبی که از این جهت خود اصلاحات، تفکر اصلاحات و نیرو‌های اصلاحات متحمل شدند، بسیار سخت بود و تصور می‌کنم که این دور حتی اگر اصلاحات زمینه‌ای برای رای ندارد، به دنبال نیرویی برود که حداقل در نگاه و تفکر اصلاح طلبی آنان تردیدی وجود نداشته باشد و بتواند پای مواضع اصلاح طلبی بایستد. اسم آوردن از اشخاص جنبه تبلیغاتی خواهد داشت و با توجه به آسیبی که از آقای روحانی دیدیم بهتر است به دنبال نام آوردن از کاندیدای غیر اصلاح طلب نباشیم.»

محمدصادق جوادی‌حصار، دیگر فعال سیاسی اصلاح‌طلبی است که برای رفتار انتخاباتی اصلاح‌طلبان الزاماتی را ترسیم می‌کند. او می‌گوید: «معتقدم اجماع اصلاح طلبان باید روی گزینه‌ای باشد که دوز اصلاح طلبی بالایی دارد و کاملا شناخته شده است. با گزینه‌هایی که «ماهی صفت» هستند و از دست اصلاح طلبان سر می‌خورند و از جریان اصلاح طلبی به حاشیه می‌روند نباید به میدان بیاییم. این کار، چندان امیدآفرین نخواهد بود؛ بنابراین من تصور می‌کنم که یا اصلاح طلبان به گزینه‌ای نخواهند رسید یا اگر برسند به گزینه‌ای می‌رسند که کارنامه اصلاح طلبی قابل قبولی داشته باشد و به لحاظ اجتماعی نیز مقبولیت بالایی داشته باشد.»

*اصلاح‌طلبان به موقعیت ۹۲ برنمی‌گردند

هر چند که تحلیل قطعی در خصوص رفتار انتخاباتی اصلاح‌طلبان معطوف به پایان ثبت‌نام و مشخص‌شدن چهره‌های ورود کرده به عرصه انتخابات است اما آنچه از اظهارات فعالین اصلاح‌طلب در برهه‌ کنونی و یا حتی تجربه طی‌شده در انتخابات‌های گذشته برمی‌آید، عدم رجعت به موقعیت سال ۹۲ است. آنان درنظر دارند که کاندیداهای مدنظر خود را روانه ماراتن انتخابات کنند و اگر در نیل به این هدف ناکام ماندند، کنش جمعی در این انتخابات از خود بروز ندهند؛ تجربه‌ای که در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۲ هم به‌ثبت رسید. در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری و به‌دلیل رد صلاحیت چهره‌های سرشناس، حمایت جریان اصلاحات از عبدالناصر همتی صورت نگرفت و احزاب و برخی چهره‌ها به‌طور مستقل از او پشتیبانی کردند که در نهایت چیزی جز شکست عایدی‌شان نبود. در انتخابات اسفندماه سال گذشته مجلس هم جبهه اصلاحات انتخابات را تحریم کرده و تنها چهره‌ها و گروه‌هایی از درون این جریان به‌طور خودجوش تصمیم به شرکت در انتخابات گرفته و در نهایت لیست مورد حمایتشان و کنشی که آن را روزنه‌گشایی می‌نامیدند، به ناکامی منتهی شد. از همین روست جبهه اصلاحات که تصمیماتش برآیند نظر عمده احزاب و چهره‌های موثر اصلاح‌طلب است، این روزها دست‌ به عصا حرکت کرده و در انتظار پایان ثبت‌نام و نظر شورای نگهبان و اعلام نتایج احراز صلاحیت‌هاست.

*کدام چهره‌های اصلاح‌طلب ثبت‌نام می‌کنند؟

تاکنون و بر اساس گمانه‌زنی‌های صورت گرفته، اسحاق جهانگیری، مسعود پزشکیان، محمدرضا عارف، سید محمد صدر، محمدرضا ظفرقندی، علی‌اکبر صالحی، محمدجواد آذری‌جهرمی و علی طیب‌نیا گزینه‌هایی هستند که احتمال ثبت‌نامشان در انتخابات بالاست و باید دید که در نهایت جبهه اصلاحات با توجه به نتایج احراز صلاحیت‌ها از کدام یک از چهره‌ها حمایت خواهد کرد. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۵۰۴۰۱۲۰۹:۲۲:۰۷ ۱۴۰۳/۳/۱۰
اقای ابطحی گفته از روحانی اسیب دیدیم اما نگفته مردم از دولت روحانی اسیب دیدند این یعنی اینها بفکر منافع شخصی و حزبی شون هستن و بفکر مردم نیستن .
ناشناس۳۵۰۴۱۹۵۱۳:۴۹:۴۷ ۱۴۰۳/۳/۱۰
ملت ایران دیگر چشمش باز شده و نمی گذارند انقلاب بدست نااهلان و نامحرمان بیافتد
ناشناس۳۵۰۴۲۲۷۱۴:۳۰:۱۰ ۱۴۰۳/۳/۱۰
اقای ابطحی افزایش 10 برابری قیمت ارز و طلا و خودرو و مسکن و موبایل و کالاهای اساسی و مواد غذایی و غیره یعنی فقیر شدن 10 برابری مردمو در دولت روحانی نادیده گرفته و فقط گفته اصلاحات از روحانی اسیب دید.
ناشناس۳۵۰۴۸۷۶۱۳:۱۸:۳۲ ۱۴۰۳/۳/۱۱
البته فحوای کلام آقای ابطحی این را می رساند که چون آقای روحانی نتوانست رضایت مردم را جلب کند مردم هم از حامیان روحانی از جمله اصلاح طلبان رویگردان شدند
ناشناس۳۵۰۴۰۱۳۰۹:۲۲:۴۱ ۱۴۰۳/۳/۱۰
چرا اصلاح طلبانی که خواهان حمایت از اصلاح طلب واقعی دارند را تندرو می نامید. این آرزویتان به تحقق نخواهد پیوست که دوباره کاندیدهای اصلاح طلبان را رد صلاحیت کنند و آنها از یک اصولگرای میانه رو مثلا لازیجانی حمایت کنند حتی اگر آنها هم این کار را بکنند نتیجه اش جز تجربه همتی نخواهد بود. از یک سوراخ گزیده شده هنر نیست. آنچه مسلم است یک کارگر شهرداری هم اگر اصولگرای تندرو باشد و شرایط اولیه اعلام شده را داشته باشد مشکلی برای تایید صلاحیت ندارد فقط اصلاح طلب نباشد
ناشناس۳۵۰۴۲۰۴۱۴:۰۳:۱۱ ۱۴۰۳/۳/۱۰
اصلاح طلبانی که در سال 88 مملکت را 8 ماه به اشوب کشیدند و گرای تحریم به دشمن دادند تندور هستن شک نکن.
ناشناس۳۵۰۴۴۰۱۲۱:۴۲:۳۱ ۱۴۰۳/۳/۱۰
اصلاح‌طلبها هنوز از فتنه۸۸ عذرخواهی نکردند و حتی بسیاری از آنها از آوردن نام فتنه هم واهمه و پروا دارند. این یعنی این طایفه تنها منافع جناحی را دنبال می‌کند و کشور و مردم در جهت منافع خود می‌خواهند. از گفته آقای ابطحی هم این واقعیت تا حدی فهمیده می‌شود. روشن است که شورای نگهبان که وظیفه ذاتیش تشخیص همین موارد مهم و منافع اصلی کشور است ناچار است این افراد را رد کند.
ناشناس۳۵۰۴۴۰۶۲۱:۴۹:۵۶ ۱۴۰۳/۳/۱۰
تعجب می‌کنم از وزارت کشور. وقتی یک حزب به طور رسمی می‌گوید اگر نامزد ما تایید صلاحیت نشود ما در انتخابات مشارکت نخواهیم داشت یعنی دهن‌کجی علنی به قانون کشور کرده است. باید وزارت کشور سریع مجوز چنین حزبی را مورد بازبینی قرار بدهد و به عنوان متخلف به مراجع قانونی ارجاع دهد تا باطل شود.
عمران۳۵۰۴۰۱۶۰۹:۲۹:۲۲ ۱۴۰۳/۳/۱۰
نمیدانم چرا سایت ها و خبرگزاری ها چند سالی است موقع انتخابات اخبار مربوط به حضور احتمالی اصلاحطلبان را به طرز برجسته ای پوشش میدهند و تحلیل میکنند. آقا جان! اصلاحطلبی در عرصه رسمی و همینطور بین پایگاه مردمی پیشین خودش از بین رفته است. چرا نمیخواهید این واقعیت را باور کنید؟
ناشناس۳۵۰۴۱۸۹۱۳:۴۰:۴۴ ۱۴۰۳/۳/۱۰
کاملا درست است.
ناشناس۳۵۰۴۲۳۴۱۴:۳۶:۳۹ ۱۴۰۳/۳/۱۰
بله دریک انتخابات آزاد و رقابتی ، مثل سال ۹۲، اصلاح طلبان پیروز قطعی انتخابات هستند شک نکنید
ناشناس۳۵۰۴۶۵۶۰۹:۰۸:۲۶ ۱۴۰۳/۳/۱۱
انتخابات رقابتی قبول بشرطی که اگر اصلاح طلبان شکست خوردن نگویند تقلب شده است !!!
ناشناس۳۵۰۴۶۶۳۰۹:۱۳:۰۷ ۱۴۰۳/۳/۱۱
اصلاح طلبان بزرگترین مانع توسعه و پیشرفت کشورند در 8 سال دولت روحانی حتی یک واگن مترو و یا اتوبوس نخریدند تعلل دولت او در خرید خودروهای برقی و ساخت نیروگاههای هسته ای دلایل اصلی الودگی هواست.
ناشناس۳۵۰۴۹۸۱۱۵:۴۳:۲۲ ۱۴۰۳/۳/۱۱
الان اگر یکی از اصلاح طلب ها رییس جمهور شود میتواند برجام را زنده کند؟ میتواند FATF را به تصویب برساند؟ میتواند تنش های منطقه ای را کم کند؟ میتواند صنعت توریسم را در ایران به گردش در بیاورد؟ جواب همه اینها منفی است و این یعنی امید واهی.
ناشناس۳۵۰۴۴۰۴۲۱:۴۶:۲۶ ۱۴۰۳/۳/۱۰
درست است. بسیاری از مردم اصلاح‌طلبها را شناختند و فهمیدند که اینها دلسوز مردم نیستند. قسمت زیادی از اصولگراها هم گرفتار همین آسیب هستند و در دام وابستگی جناحی افتادند به جای اینکه تنها مصلحت کشور را مدنظر قرار دهند
عمران۳۵۰۴۶۰۶۰۸:۰۳:۴۹ ۱۴۰۳/۳/۱۱
عزیزم حرفهای کلی فایده ندارد. کشور مثل یک مدرسه یا هیات یا جمع خانوادگی نیست که با نصیحت و تعارف و آرزو و شکوه و شکایت اداره شود. پیچ و مهره های سیستم و مکانیسم توزیع قدرت سیاسی باید اصلاح شود، ربطی هم به اصلاح طلب و اصولگرا و آبی و قرمز و سبز و سفید و غیره ندارد. هر بازیگر سیاسی اگر رانتِ داشته باشد دچار ناکارآمدی میشود حتی اگر بهترین انسان روی زمین باشد.
ناشناس۳۵۰۴۰۲۱۰۹:۳۴:۱۶ ۱۴۰۳/۳/۱۰
تصور کنیم اصلاح طلبان به سال 92 برگردند و یک کاندیدای اصلاح طلب رئیس دولت بشود اول برجامو احیاء می کنند بعد دوباره ترامپ میاد و از برجام خارج میشه و دلار 10 برابر میشه اینها میگن تقصیر اصولگراهاست !!! نمی توانند نفت بفروشند میگن بدلیل تحریم است ! برق قطع میشه میگن بدلیل تحریم است ! پول گاز و برق فروخته شده به همسایه ها نمی توانند وصول بکنند میگن بدون FATF نمیشه ! بیماری میاد واکسن نمی خرند میگن بدون FATF نمیشه ! کسری بودجه میارن میگن مردم همه چیز خود را به بورس بسپارند ! و جیب مردمو تو بورس خالی می کنند. بنزین 20 هزار تومان می کنند بعد میگن صبح جمعه فهمیدم ! خلاصه کلی خرابکاری میکنند بعد میگن دولت اختیار ندارد و تدارکاتچی هست ! در نهایت کشور را با هزاران میلیارد تومان بدهی و کسری بودجه و خزانه بدهکار و صندوق توسعه خالی و انبوهی از مشکلات تحویل دولت بعدی می دهند بعد طلبکار هم می شوند !
مهدي۳۵۰۴۲۰۸۱۴:۱۰:۱۵ ۱۴۰۳/۳/۱۰
اصلاح طلب نگو بگو شيفته غرب
عمران۳۵۰۴۴۲۷۲۲:۱۲:۲۴ ۱۴۰۳/۳/۱۰
آفرین پس چرا نگران عدم حضورشان هستید؟
ناشناس۳۵۰۴۷۱۹۰۹:۴۱:۵۹ ۱۴۰۳/۳/۱۱
جای هیچ نگرانی نیست عدم حضور اصلاح طلبان به نفع مردم و کشور است.
ناشناس۳۵۰۴۶۵۴۰۹:۰۶:۱۲ ۱۴۰۳/۳/۱۱
وقتی برادران و نزدیکان شون فساد می کنند میگن محاکمه اینها خط قرمز ما هست !
ناشناس۳۵۰۴۰۲۴۰۹:۳۴:۴۸ ۱۴۰۳/۳/۱۰
اصلاح طلب یعنی آشوب و تحریم و باید بایکوت شوند برای همیشه
ناشناس۳۵۰۴۳۷۸۲۱:۰۱:۳۱ ۱۴۰۳/۳/۱۰
روحانی آمد که تحریمها را بردارد ،تحریمهایی که دولت احمدی نژاد به کشور تحمیل کرده بود
ناشناس۳۵۰۵۷۴۷۱۱:۳۵:۲۵ ۱۴۰۳/۳/۱۲
در دولتی که با وعده لغو تحریم سرکار اومد تحریم ها از 700 عنوان به 1500 عنوان افزایش یافت.
ناشناس۳۵۰۴۰۲۵۰۹:۳۶:۱۹ ۱۴۰۳/۳/۱۰
برخی اصلاح طلبان انتخابات مجلس را تحریم کرده بودن حالا حتما بوی کباب به مشام شون خورده که دوباره برای تصاحب قدرت چنگ و دندان تیز کردند.
ناشناس۳۵۰۴۰۳۲۰۹:۴۰:۲۰ ۱۴۰۳/۳/۱۰
این چهره های مطرح شده جناح چپ و راست برای کاندیدای ریاست جمهوری هیچکدام در قد و قواره ریاست جمهوری کشور 85 میلیونی ایران نیستن.
ناشناس۳۵۰۴۰۳۴۰۹:۴۱:۳۱ ۱۴۰۳/۳/۱۰
روحانی با افتضاحات دولتش میخ اخر را بر تابوت اصلاحات کوبید.
ناشناس۳۵۰۴۰۴۱۰۹:۴۸:۲۰ ۱۴۰۳/۳/۱۰
گروهی که در سال 92 با وعده لغو تحریم ها رای مردمو جمع کردن کاسبان تحریم بودن باید مراقب باشیم دوباره فریب اینها را نخوریم.
ناشناس۳۵۰۴۳۷۷۲۰:۵۹:۳۷ ۱۴۰۳/۳/۱۰
نمی‌خواهی از گروهی که قطعنامه را کاغذ پاره خواند و تحریمها را وضع کردند یادی بکنی
ناشناس۳۵۰۴۴۹۱۰۰:۲۶:۳۵ ۱۴۰۳/۳/۱۱
شما اول برو عامل تحریم را تطهیر نکن تا به این برسیم کاغذپاره و....
ناشناس۳۵۰۴۶۵۰۰۹:۰۱:۵۹ ۱۴۰۳/۳/۱۱
قطعنامه 1929 که بسترساز تحریمهای بانکی ونفتی شد نتیجه فتنه و اشوب غربگرایان در سال 88 بود.
ناشناس۳۵۰۴۷۱۴۰۹:۳۸:۴۹ ۱۴۰۳/۳/۱۱
تحریم را وضع کردند؟ منظورت امریکا است که تحریم را وضع کرده یا فتنه‌گرانی که گرای تحریم را به امریکا دادن؟ اینکه من بگویم تحریم کاغذ پاره است یا بگویم آتش پاره است چه فرقی در وضع تحریم دارد؟ اتفاقا اگر تحریم را خیلی حلوا حلوا کنید امثال اوباما و ترامپ و بایدن خوششان می‌آید و میگویند پس اثر داشته بیشترش کنیم
ناشناس۳۵۰۵۱۰۵۱۹:۴۰:۳۱ ۱۴۰۳/۳/۱۱
قطعنامه ها کاغذ پاره ای بیش نیستن و هیچ نقشی در تحریمها ندارند زیرا خود روسیه که حق وتو دارد و هیچ قطع نامه ای برعلیه اش صادر نمی شود تحت تحریم است.
ناشناس۳۵۰۴۰۴۴۰۹:۵۰:۰۸ ۱۴۰۳/۳/۱۰
اصلاح طلبان ابتدا باید خودشان را اصلاح بکنند.
ناشناس۳۵۰۴۰۶۹۱۰:۲۱:۴۹ ۱۴۰۳/۳/۱۰
داشتن کاندیدای اصلاح طلب حق است شرط نیست
ناشناس۳۵۰۴۴۰۷۲۱:۵۲:۳۵ ۱۴۰۳/۳/۱۰
حق آن است که قانون تعیین کرده است. کسانی که منافع کشور را در فتنه۸۸ بر باد دادند و تحریم‌های بین‌المللی سنگین را به بار آوردند و کمر مردم را شکستند، چرا باید تایید شوند؟ مردم حق دارند آسایش داشته باشند از دست این جماعت وطن فروش
ناشناس۳۵۰۴۰۸۱۱۰:۳۸:۱۰ ۱۴۰۳/۳/۱۰
نباید سال 92 که کشور را به دره بردن تکرار شود
ناشناس۳۵۰۴۳۷۶۲۰:۵۸:۲۲ ۱۴۰۳/۳/۱۰
احمدی نژاد بود که با بیشترین درآمد نفتی تاریخ و تحمیل تحریمها به کشور ایران را به ته دره برد
ناشناس۳۵۰۵۶۵۵۰۹:۴۵:۴۱ ۱۴۰۳/۳/۱۲
دولت احمدی نژاد کاملا موفق بود پالایشگاه ستاره خلیج فارس و 17 فاز پارس جنوبی در دولت نهم و دهم ساخته شد و در برداشت گاز از قطر جلو افتادیم و 7 سال تورم تک رقمی بود و دلار فقط 2 هزار تومان گران شد تحریمها نتیجه فتنه غربگرایان در سال 88 بود.
ناشناس۳۵۰۴۰۹۳۱۰:۴۵:۲۶ ۱۴۰۳/۳/۱۰
مگر همه آحاد مردم قدرت تشخیص دارند ؟
سامان۳۵۰۴۲۱۵۱۴:۱۹:۱۳ ۱۴۰۳/۳/۱۰
چه فرقی می کند؟ در همان دوران گل و بلبل برجام من شغلم را از دست دادم و بسیاری کارخانجات تاخیر حقوق داشتند. مشکل مملکت ما عدالتی است نه بی پولی
ناشناس۳۵۰۴۲۶۰۱۵:۱۳:۵۴ ۱۴۰۳/۳/۱۰
هرگز اصلاح طلبان واقعی رو تایید نمیکنند
ناشناس۳۵۰۴۲۶۳۱۵:۱۶:۲۳ ۱۴۰۳/۳/۱۰
رئیس جمهور بعدی احتمالا فتاح با معاون اولی مخبر
ناشناس۳۵۰۴۲۶۴۱۵:۱۶:۵۰ ۱۴۰۳/۳/۱۰
اصلاح طلبان نفوذی های مغز شسته دشمن بیش نیستند...تمام امال و قبله انها غرب است و لا غیر
ناشناس۳۵۰۴۳۲۹۱۸:۱۷:۰۷ ۱۴۰۳/۳/۱۰
فقط دکتر جلیلی
ناشناس۳۵۰۴۳۶۹۲۰:۴۲:۳۵ ۱۴۰۳/۳/۱۰
اصلاح طلبان هرچقدر هم مورد غضب باشند در این چند روز خیال حاکمیت را از درصد مشارکت راحت کردند.
ناشناس۳۵۰۴۳۷۴۲۰:۵۶:۳۲ ۱۴۰۳/۳/۱۰
دولت اصول گرای احمدی نژاد که تحریمها و قطعنامه ها را کاغذ پاره خواند و آنرا به کشور تحمیل کرد دارد دولت روحانی را که حداقل ۴سال تحریمها را از سر کشور باز کرد متهم می کند
ناشناس۳۵۰۵۶۵۶۰۹:۴۷:۱۱ ۱۴۰۳/۳/۱۲
روحانی پاسخگو باشد چرا تحریمها بیش از دو برابر و قیمت دلار بیش از 10 برابر شد ؟!
ناشناس۳۵۰۵۶۶۹۱۰:۱۰:۰۲ ۱۴۰۳/۳/۱۲
در دولت روحانی تحریمها بیش از دو برابر و قیمت دلار 10 برابر شد و اقتصاد مملکت ته دره رفت.
ناشناس۳۵۰۴۳۷۹۲۱:۰۲:۵۱ ۱۴۰۳/۳/۱۰
انتقاد می کنند روحانی نتوانست تحریمها را بردارد ،یکنفر نمی پرسد چه کسی تحریمها را ایجاد و تشدید کرد
ناشناس۳۵۰۴۷۹۵۱۱:۰۴:۰۴ ۱۴۰۳/۳/۱۱
روحانی قرار بود تحریم هایی رو برداره که ادعا کرده بود میتونه انجام بده و سابقه مذاکره داشت و با کلید رای آورد
ناشناس۳۵۰۴۳۸۱۲۱:۰۵:۲۵ ۱۴۰۳/۳/۱۰
احمدی نژاد را تایید کنید
ناشناس۳۵۰۴۴۰۹۲۱:۵۴:۲۳ ۱۴۰۳/۳/۱۰
فقط اصولگرا و لاغیر
احمد۳۵۰۴۴۱۹۲۲:۰۵:۳۶ ۱۴۰۳/۳/۱۰
به جای انجام کار و رسیدگی به امور کشور و رفاه مردم با قانونگذاری علمی ، مدام تنش جناح ها و آرایش های سیاسی و ... نمی خواهیم بزرگ و بالغ شویم و عقلانیت را جایگزین گروه گرایی کنیم؟
ناشناس۳۵۰۴۶۴۵۰۸:۵۰:۰۴ ۱۴۰۳/۳/۱۱
تمام اینها برای گرم کردن تنور انتخابات است .
علی۳۵۰۴۶۶۶۰۹:۱۵:۴۳ ۱۴۰۳/۳/۱۱
با توجه به کار و تلاش شبانه روزی شهید آیت الله رئیسی و بدرقه باشکوه مردم از ایشان و هیئت همراه انتظار میرود جریان اصولگرائی و ولایت مدار یک فرد نزدیک به تفکر رئیس جمهور شهید را حمایت کنند تا کارها با شتاب بیشتری پیگیری شود وگرنه تعدد کاندیداهای جریان اصولگرائی و ماندن آنها در این ماراتن قطعا به ضرر مسیر طی شده میباشد و اصلا نمی شود آن را برای رضای خدا یا احساس تکلیف نامید
علی۳۵۰۴۸۹۰۱۳:۵۱:۱۴ ۱۴۰۳/۳/۱۱
علی لاریجانی مرد سرد و گرم چشیده روزگار هستند، فردی کاملا معتدل و میانه رو، درشرایط فعلی، ایران یکنفر میانه رو میخواد تا رییس جمهور بشود، افراط و تفریط در هر شرایطی بد هست، علی لاریجانی میتوانه با سیاست اعتدالی خودش، ایران رو نجات بدهد، تصویب برجام در مجلس از جمله کارهای خوب و اعتدالیشان بود، بالابردن کمیت و کیفیت صداوسیما از کارهای خوب و ماندگار ایشان بود، البته شاید اشتباهاتی هم داشته، چراکه ایشون معصوم نیستند.
ناشناس۳۵۰۵۶۷۶۱۰:۱۷:۵۳ ۱۴۰۳/۳/۱۲
عملکرد علی لاریجانی در مدت 12 سال ریاست مجلس قابل دفاع نیست.
ناشناس۳۵۰۴۹۸۹۱۵:۴۸:۲۷ ۱۴۰۳/۳/۱۱
اصولگراها هیچ مشکلی را حل نخواهند کرد. اما از اصلاح طلب ها بهتر هستند. چون اصلاح طلب ها فقط باعث امید واهی می شود.
ناشناس۳۵۰۵۶۶۷۱۰:۰۸:۴۱ ۱۴۰۳/۳/۱۲
اصلاح طلبان اقتصاد کشور و معیشت مردمو نابود کردند مردم از اصلاح طلب و اصولگرا عبور کردند.
ناشناس۳۵۰۵۱۵۶۲۰:۵۲:۲۸ ۱۴۰۳/۳/۱۱
اگر واقع بین باشیم این کاندیداها مثل لاریجانی و جلیلی و غیره نزدیک به سه دهه است که در تمام انتخابات ها کاندیدا می شوند.
علی کریمی۳۵۰۵۵۶۳۰۸:۳۲:۱۹ ۱۴۰۳/۳/۱۲
بدون حضور نماینده واقعی اصلاح طلبان انتخابات قطعا حداقلی و بی رمق خواهد بود و این وضعیت به نفع منافع ملی نیست.
ناشناس۳۵۰۶۵۸۲۱۱:۴۳:۴۰ ۱۴۰۳/۳/۱۳
فقط طیب نیا
yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. آقایان «روحانی» و «ظریف»، نظری ندارید؟!

  2. نقد، آری؛ تندروی و توهین نه!

  3. دشواری پزشکیان در «راه» کابینه

  4. دولت و مردم تا دیر نشده کاری کنند...

  5. سردار رضایی: طرح نور تعطیل بردار نیست

  6. مناظر شهری دیدنی کره شمالی

  7. در اداره پست چه خبر است؟!

  8. دقیقا چه زمانی آمریکا خواست با ایران توافق کند؟!

  9. پزشکیان: به همه می گوییم در تشکیل کابینه کمک کنند اما آدمهای خودشان را معرفی می کنند

  10. انتقاد رسانه اصولگرا از اهانت به ظریف در حاشیه نمازجمعه / چرا برخی اعضای شورای شهر منتقد زاکانی شده‌اند؟

  11. نمونه ای از یک دیپلماسی موفق اقتصادی

  12. مرتضوی: تمام بدهی‌های سازمان تأمین اجتماعی را پرداخت کردیم

  13. واکنش وزیر ارشاد به استخدام برادرزاده اش در وزارت بهداشت

  14. صدور کیفرخواست رائفی‌پور/ واکنش زاکانی به تهدید استعفای برخی از اعضای شورای شهر/ ماجرای حمله تندروها به پویانفر

  15. آشی که نباید خیلی شور شود!

  16. تاکید قالیباف بر بررسی علل مشارکت پایین مردم در انتخابات/ یک پیشنهاد خوب به سعید جلیلی

  17. قالیباف: باید دغدغه‌ ۱۴ میلیون نفری که به پزشکیان رای ندادند لحاظ شود

  18. یک سیلی سخت دیگر به صهیونیست ها

  19. واکاوی علت حضور کمرنگ مردم در انتخابات

  20. زن و سیاهپوست بودن رقیب، برگ برنده ترامپ یا عامل شکست او ؟

  21. سخت است آقای پزشکیان ...

  22. با زنجیرزنان بی‌حجاب چه باید کرد؟  

  23. کاپشن پوشیدن پزشکیان یا استفاده او از کت و شلوار چقدر مهم است؟

  24. انسداد ۳۰۰ کیلومتر از مرزهای شرق ایران با دیوارهای ۴ متری

  25. ظریف: قانون اقدام راهبردی در مورد مذاکرات هسته‌ای باید رعایت شود/ آماده گفت‌وگو هستیم

پربحث‌های هفته

  1. آقایان «روحانی» و «ظریف»، نظری ندارید؟!

  2. نقد، آری؛ تندروی و توهین نه!

  3. دشواری پزشکیان در «راه» کابینه

  4. انتقاد رسانه اصولگرا از اهانت به ظریف در حاشیه نمازجمعه / چرا برخی اعضای شورای شهر منتقد زاکانی شده‌اند؟

  5. واکنش وزیر ارشاد به استخدام برادرزاده اش در وزارت بهداشت

  6. صدور کیفرخواست رائفی‌پور/ واکنش زاکانی به تهدید استعفای برخی از اعضای شورای شهر/ ماجرای حمله تندروها به پویانفر

  7. آشی که نباید خیلی شور شود!

  8. تاکید قالیباف بر بررسی علل مشارکت پایین مردم در انتخابات/ یک پیشنهاد خوب به سعید جلیلی

  9. واکاوی علت حضور کمرنگ مردم در انتخابات

  10. سخت است آقای پزشکیان ...

  11. کاپشن پوشیدن پزشکیان یا استفاده او از کت و شلوار چقدر مهم است؟

  12. ظریف: قانون اقدام راهبردی در مورد مذاکرات هسته‌ای باید رعایت شود/ آماده گفت‌وگو هستیم

  13. یک شاخص برای انتخاب اعضای کابینه جدید

  14. دو برابر نیاز کشور اینترنت تامین کردیم

  15. پورمحمدی محتمل‌ترین گزینه برای وزارت کشور دولت پزشکیان

  16. رهبر انقلاب: موفقیت رئیس جمهور و دولت جدید، موفقیت همه ما است

  17. تمجید ضرغامی از عملکرد مخبر/ انتقاد شریعتمداری از شورای راهبری پزشکیان

  18. چینش کابینه؛ سهل اما ممتنع !

  19. نظر حدادعادل درباره تعامل اصولگرایان با پزشکیان/ توضیحات قوه قضائیه درباره محکومیت وزیر سابق کشاورزی

  20. مخبر: پس از جلسه با رهبری، دید دیگری پیدا کردم و مدیر دیگری شدم

  21. پزشکیان: حساب مردم شریفی که به هر دلیلی ناراضی هستند، از دشمنان و بددلان جداست

  22. نظرات برگزیده مخاطبان الف: توهین از جانب هر گروه سیاسی محکوم است/ ظریف قانون اقدام راهبردی را قانون کشور می‌داند/ باید به پزشکیان فرصت داد

  23. تکذیب تماس شمخانی با فرمانده سابق سپاه  

  24. کواکبیان؛ روحانیِ حامی سعید جلیلی را به مناظره طلبید /در هر زمان و هر مکان!

  25. صدور کیفرخواست برای علی اکبر رائفی‌پور/ تحقیقات در مورد موسسه «مصاف» ادامه دارد

آخرین عناوین