نظرات برگزیده مخاطبان الف: آمریکا و اروپا اراده‌ای برای لغو تحریم‌ها ندارند/ نباید از بیت‌المال دستمزد نجومی به فوتبالیست‌ها پرداخت شود/ جان مسافرین برای ایران‌خودرو و سایپا مهم نیست

گروه سیاسی الف،   4010409010 ۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

بینندگان «الف» هر روز با ارائه نظرات خود در تکمیل و تعمیق محتوای ارائه شده مشارکت می کنند. بسیاری از این نظرات گویای دقت و توجه مخاطبان و داوری عمومی آن ها نسبت به وقایع روز است. گزیده‌ای از نظرات مخاطبان «الف» را ذیل سه مطلب پر بحث هفته به انتخاب تحریریه «الف» بخوانید.

نظرات برگزیده مخاطبان الف: آمریکا و اروپا اراده‌ای برای لغو تحریم‌ها ندارند/ نباید از بیت‌المال دستمزد نجومی به فوتبالیست‌ها پرداخت شود/ جان مسافرین برای ایران‌خودرو و سایپا مهم نیست

یادداشتی با عنوان «تلاش برای رفع سریع تحریم ها یک وظیفه است !» با نظرات متعدد کاربران الف همراه شد که تعدادی از آنها را می خوانید:

*چه شد؟!! شماکه می گفتید دولت قبل را به گره زدن معیشت مردم به آن محکوم می کردید ؟!!

*هنوز نفهمیدی آن ها دنبال برجام های بعدی هستند تا مانند لیبی و عراق و اوکراین شوید؟

*بر فرض هم دوباره توافق شد برجامی که تاریخ انقضا دارد و باید مانند کشور عادی با ما رفتار کنند بعد آن فشار و تحریم تمام می شود و بهانه در نمی آورند؟ الان که در برجام هستیم این نه وای به آن روز

*هنوز نفهمیدی اقتصاد ایران و کوچک شدن آن به خاطر سرکوب اقتصادی مانند دلار بود که در ظاهر بزرگ نشان می دهد اقتصاد را ولی فنر آن یک‌جایی در می رفت؟ و ربط زیادی به تحریم ندارد؟

*امید است مانند همیشه سلطان فرصت سوزی نباشند و از فرصت بحران انرژی که خیلی کوتاه خواهد بود برای بازگشت به برجام و رفع تحریم استفاده شود

*خواهشا پول نفت را صرف سرمایه گذاری در زیرساخت های اساسی کشور برای ایجاد امکان توسعه صنایع و خدمات بالادستی بکنید تا هم اقتصاد کشور تنوع پیدا کرده و مقاومت بالاتری پیدا کند و هم اینکه بیکاری کاهش یابد.

*اصل این مذاکرات برای فروش نفت است تا با آوردن به بودجه مانندهمیشه اقتصاد را نابود کنند

*فعلا که ساده لوحی و خوش باوری بلای جان این مردم شده!!! ظریف می‌گفت امکان نداره آمریکا از برجام خارج بشه، آبروش توی دنیا می‌ره! روحانی هم می‌گفت از روز آغاز توافق تمام تحریمها بالمره لغو میشه!

*اگه بعد از توافق، همین تحریمها تحت عنوان دیگه ای اعمال شد، تکلیف چیه؟

*این همه هزینه ای که در چاه ویل هسته ای ریخته شد، جز ضرر و پس رفت مملکت نتیجه ای نداشت.

*(پاسخ به کامنت بالا)اگر ضرر دارد چرا مدینه فاضله شوما آن را واگذار نمی کند؟

*در 8 سال دولت روحانی که مذاکره و تعامل داشتید چرا قیمت ارز و طلا و مسکن و خودرو و غیره بیش از 10 برابر گران شد ؟!

*مادامی که تمام تخم مرغ ها را در کفه روسیه و چین قرار دهید، جز تحریم و ضرر چیزی حاصل نخواهد شد.

*(پاسخ به کامنت بالا)8 سال از فرصت تجارت با کشورهای همسایه و بلوک شرق غافل شدند و تمام تخم مرغ ها را در سبد امریکا و اروپا گذاشتند که به این روز دچار شدیم.

*اگر یک سال پیش توافق عراقچی اجرایی می شد، اکنون مملکت تا این حد با مشکلات اقتصادی روبرو نبود.

*(پاسخ به کامنت بالا)همونطور که با اجرایی شدن قرارداد ظریف (برجام) بعد از دو سال مشکلات بیشتر شد، قطعا اگر توافق عراقچی هم اجرایی می‌شد کشور به این اندازه مشکل نداشت و مشکلات بیشتری داشت!!

*اونایی دور ملت حصار کشیدن که می‌گفتن بدون برجام و fatf ما در دنیا منزوی هستیم، این دولت با رایزنی‌های اقتصادی و افزایش بی‌نظیر صادرات غیر نفتی در همین مدت کوتاه نشون داد که تحریمها اگرچه مشکل ایجاد کردن اما نتونستم دور کشور حصار بکشن!!

*امریکا و اروپا اراده ای برای لغو تحریم ها ندارند و بدنبال باجگیری در مسائل موشکی و پهپادی و منطقه ای هستند.

***

مخاطبین الف درباره مطلبی با عنوان «آقای دایی؛ گران حساب نکردید؟!» نظرات متعددی ارسال کردند که تعدادی از آنها را می‌خوانید:

*آقای دایی گفته فوتبالیست ها مردم را خوشحال می کنند پس حقشونه پول زیاد بگیرند! خب بزرگوار وقتی همین فوتبالیست ها با باخت های خودشون اعصاب یک ملت را تا مدتها به هم می‌ریزند اونوقت چه جور باید باهاشون حساب کرد؟!

*گروهی هستنددرمملکت که پولهای خوبی میگیرند و پولهای خوبی گیرشون میادایناچی می‌دونن ماهی 5و۶میلیون حقوق چیه؟می گویند زحمت میکشند بایدبگیرن.خدایی کارگری که ازصبح کارمیکنه زحمت نمیکشد ؟

*در این مملکت هرکسی هنر و یا تخصصی دارد ازش درآمد نجومی کسب میکند. و این فقط مختص فوتبالیست ها، خوانندگان، آرتیست ها و... چرا کسی نمیگوید فلان پزشک متخصص، اگر پول گرفتن بد است باید برای همه بد باشد. اون کسی که به زور دانشگاه آزاد مدرک گرفته و با رانت به پست های مدیریتی رسیده چرا نه، اما فوتبالیستی که جونش رو کف دستش گذاشته و کل درامدش هم در یک بازه ۱۰تا ۱۵ ساله است و در این بازه فقط چند سالش رو دوران اوجش هست چرا نباید استفاده کند، فوتبالیست های دهه های ۵۰،۶۰،۷۰ الان کجان، کی از حال روزشون خبر داره، از مسافرکشی با موتور بگیر تا کارهای دیگه رو انجام میدن برای یک لقمه نون. آقا فوتبالیست هاهم حقشون هست مثل پژشکان ، هنر مندان ودیگر شغلهای پر درامد، درامد خوب داشته باشند.

*فوتبال باید تماما به بخش خصوصی واگذار بشه تا دولت الکی پول بیت المال رو خرج نکنه و بازار عرضه و تقاضای خرید بازیکن هم تنطیم بشه. 

*اگه عدالت پرداخت درهمه جایکسان بود اشکالی نداره که یک فوتبالیست اینقدردستمزد بگیره ولی متاسفانه ماشاهدیم که درهمین عصر کارگران وبازنشسته های ما ونیزدیگراشغلهاکه کم هم زحمت نکشیده اند ودرخفاباعث راحتی وآسایش مابوده انددرفقر وبدبختی دست وپا میزنندحال خودتان منصفانه قضاوت کنید

*جناب دایی مملکتی که حداقل دستمزدش 5میلیونه روی چه حساب یه مشت آدمی که هیچگونه حرفه ای ندارند باید درآمد کلان داشته باشند

*نظر آقای دایی به نظر من درست البته در کشوری که دولت بودجه ای به تیم های ورزشی ندهد مشابه وضعیت کشور های اروپایی که خودشان باید بروند و پول دربیاورند. ولی در کشور ما وضعیت متفاوت است و بنده به عنوان یک شهروند به هیچ وجه راضی نیستم که دولت به تیم های ورزشی کمک کند و از بودجه عمومی به تیم های خاص کمک کند. دولت باید بودجه ورزش همگانی را تقویت کند. این فوتبال دولتی به هیچ درد جوانان و کشور نمیخورد

*ارزش پول ملی از سال ۹۶ تا امروز یک هشتم و از سال ۹۲ تا انروز یک بیست و نهم شده است. سقوط ارزش پول ملی ناشی از بیکفایتی است. حالا کارمندان را تلکه میکنند اشکالی ندارد. کارمند اسیر دولت است ولی ورزشکار و هنر پیشه و تاجر و خدمات

*جنگ دارا و ندار راه نیاندازید که به نفع هیچکس نیست. تنها حاصلش فرار سرمایه ها و بیکاری مردم است.

*مشکل فقیر شدن کلیت جامعه است که همه را به جان هم انداخته. اقتصاد کشور در حال کوچک شدن است. و همه متضرر می شوند

*ورزشکاران حرفه ای حقوق های کلان می گیرند اما مالیات کلان هم می دهند. ما با حقوق بالای شما مشکل نداریم با فرار مالیاتی شما مشکل داریم. از آن گذشته چرا با وجود دستمزدهای نجومی هیچ گاه فوتبال ما دستاورد قابل توجهی به جز صعود به جام جهانی نداشته است؟ حتی فوتبالیت های خارج نشین هم دستاوردی جز نشستن در نیمکت ذخیره تیم های مطرح و بازی در دقیقه 90 نداشته اند.

*آیا حقوق دیگر مردم کشور هم به این اندازه رشده داشته است . اگر یک کارمند که مثلا 10 میلیون حقوق میگیرد چند سال باید کار کند تا اندازه یکسال یک فوتبالیت که 20 میلیارد تومان درآمد داشته باشد. اگر تمام عمرش هم کار کند و چیزی هم نخورد تازه میشود 10 میلیارد تومان ؟ آیا عدالت اینطور حکم میکند که از بودجه بیت المال یکی آن برد و یکی این؟ حالا بقیه خانواده هایی که کمتر از 10 میلیون درامد دارند بماند؟

*در اینجا مشکل اصلی چیز دیگری است ، اگر باشگاه ها خصوصی باشند و کانال های پخش کننده مسابقات خصوصی ، حساب کتاب بازیکنان و باشگاه ها بر اساس در امد و اسپانسر ها است و نه پولی از جیب ملت می رود نه بازیکنان ناراضی می شوند ، مشکل مانند خیلی جاهای دیگر انحصار است.

***

ویدئویی با عنوان «کیفیت فاجعه‌بار سقف و شاسی محصولات ایران‌خودرو» از مطالب پربحث این هفته الف بود. تعدادی از نظرات مخاطبین درباره این مطلب را می‌خوانید:

*دزدی از مواد اولیه مصداق همین مطلب است....

*قیمت دستوری همین میشه اگه قیمت خودرو برسونن به بازار کیفیت خودرو عالی میشه....با قیمت دستوری چیزی درست نمیشه ازش کم میشه

*(پاسخ به کامنت بالا)اون سالها که قیمت بازار و کارخانه یکی بود کیفیت درست شد ؟

*به نظرم ارزش بحث نداره با اون پول ریو یا ایکس ۶۰ بگیری خیلی به صرفه تره و در غیر این صورت مقصر خود خریداره که بدون اطلاع از چگونگی کیفیت خودرو خانوادشو سوار ارابه مرگ میکنه حالا هر خودروی باشه

*تا زمانی که دلالی و سوداگری تو بازار باشه وضعیت همینه مردم پیش خرید نکنند مگر ما چی کم داریم که نمیتونیم بریم تو نمایندگی خودرو را ببینیم و تست کنیم همونجا بخریم و بریم

*خوب نخرید همین خودروها سرشون ۲۰میلیون صف میگیرند اینقدرتفاضا بالاست نمیرسن خوب سرهم کنن ارزش هرکس دست اوست

*نکته جالب اینجاست که تولید ورق نازک تکنولوژی و هزینه بیشتری نسبت به تولید ورق قطورتر لازم دارد. این یعنی اینکه خودروساز داخلی هزینه بیشتری میکند تا بصورت وزنی ورق کمتری بخرد. اینکه آبروی شرکت خودروسازی میرود برایشان اصلا اهمیتی ندارد در صورتیکه این صنعت شده نماد بی عرضگی تولید کنندگان ایرانی . جان مسافر هم که برای سازمانهای استاندارد و حمایت از حقوق مصرف کنندگان مهم نیست .

*این صحبت‌ها هیچگونه مبنای علمی ندارد. طراحی خودرو اگر صُلب باشد موجب انتقال نیروی ناشی از تصادف به سرنشینان میگردد. فلذا قطعاتی از خودروها با بدنه فایبرگلاس جوری طراحی میگردد که تنش ناشی از ضربه را به خود جذب کند که به این حالت damper یا میراگر میگویند. تست تصادف ملاک تصمیم گیری در مورد اندازه ایمنی یک خودرو است. خودروها جوری طراحی میشوند که در هنگام تصادف تا قسمت موتور کاملا جمع شده و نیرو و ضربه را به خود جذب کنند. اگر کسی پرسید که پس چرا فلان خودروی امریکایی آنقدر صُلب طراحی شده نکته اینجاست که آن نوع خودرو در هنگام برخورد با خودروی روبرویی امکان صدمات و آسیب‌های فراوانی را به خودروی مقابل ایجاد میکند. ایمنی یک خودرو محدود به بازو و شاسی و جلو سینی و این صحبتها نیست بلکه به عنوان یک مجموعه واحد یک خودرو به صورت واحد در برابر تنش ها از خود عکس العمل نشان میدهد.

*(پاسخ به کامنت بالا)این سقف ماشین اگر چپ کنه ماشین کاملا له میشه وسرنشینان تو همون ماشین میمیرن .چه طراحی هست که زیر کوچکترین فشاری این طوری ورق خم میشه .شما پژو پارسهایی که تو دهه 80 سری اول تولید میشدن رو با الان مقایسه کنین ازنظر وزنی قطعا ماشین سبکتر شده چون ورق نازکتری دارن استفاده می کنند .

*دست شما درد نکنه پس باز نشدن ایربگ هم برای انتقال ندادن ضربه به سرنشینای خودرو هست که خدایی نکرده آسیب نبینن جالبه این اصول ساده رو هنوز خودروسازهای دنیا نمیدونن ولی خدارو شکر خودروسازهای ما به این اصول ایمنی آگاهی دارن

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۵۶۷۳۴۳۱۹:۳۱:۰۲ ۱۴۰۱/۴/۱۰
حدادعادل: از تجربیات دانشگاه امام صادق به عنوان الگو می‌توان استفاده کرد.
ناشناس۲۵۶۷۳۴۶۱۹:۳۲:۵۲ ۱۴۰۱/۴/۱۰
مذاکره کننده ارشد آمریکا: احتمال توافق بعد از مذاکرات دوحه کمتر شده. خواسته‌های مبهم و گشودن پرونده‌های حل و فصل شده به ما نشان داد که ایران ابتدا باید با خودش مذاکره کند!!!
ناشناس۲۵۶۷۳۹۳۲۰:۲۲:۰۴ ۱۴۰۱/۴/۱۰
استیضاح وزیر اقتصاد بسیار واجب تر از وزیر صمت است
ناشناس۲۵۶۷۵۰۷۲۳:۱۶:۳۳ ۱۴۰۱/۴/۱۰
چرا دولت باید از من کارمند مالیات بگیرد و ملیارد بدهد دو تا بچه در تیم استقلال و پرسپولیس؟ می خوام که صد سال سیاه فوتبال بازی نکنند
ناشناس۲۵۶۷۶۴۴۰۶:۲۶:۰۶ ۱۴۰۱/۴/۱۱
تازه بعد از چندین سال متوجه شدید نباید از پول بیت المال دستمزد نجومی به فوتبالیست ها داد جای تاسف داره آقایون
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

    2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

    3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

    4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

    5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

    6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

    7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

    8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

    9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

    10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

    11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

    12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

    13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

    14. پاسخی به یادداشت موسوی خوئینی ها 

    15. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

    16. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

    17. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

    18. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

    19. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

    20. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

    21. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

    22. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

    23. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

    24. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

    25. ایران و آمریکا به «جنگ سخت» نزدیک شده‌اند؟

    آخرین عناوین