تلاش برای رفع سریع تحریم ها یک وظیفه است !

محمد سعادتمند،   4010407077 ۱۲۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵۲ تکراری یا غیرقابل انتشار
تلاش برای رفع سریع تحریم ها یک وظیفه است !

تحریم های ظالمانه چندین و چند سال است که علیه کشورمان در حال اعمال است ، تحریم هایی با بهانه های گوناگون که البته یکی از مهم ترین و سخت ترین آنها مرتبط با پرونده هسته ای کشور اعمال گردیده است .

این تحریم ها در طول سالیان گذشته تا اکنون باعث شده که اقتصاد کشور در تنگنا قرار گرفته و حجم  این اقتصاد ملی  به حدود یک سوم پیش از اعمال تحریم های ظالمانه کاهش یابد که خود منجر به  کاهش شدید ارزش پول ملی ، کاهش مراودات جهانی ، افزایش لجام گسیخته تورم ، گرانی شدید کالاها ، کاهش تولید ناخالص ملی , ...  گردیده است.

واقعت عینی این است که برای غلبه بر این معضلات فوق الذکر بایستی دو کار به طور موازی در کشور انجام شود :
1- افزایش توانمندی های داخلی و استفاده حداکثری از ظرفیت های ملی 
2- تلاش و اقدام فوری برای لغو تحریم ها و اتصال کشور به اقتصاد جهانی 

با روی کار آمدن دولت آقای رییسی  ظاهرا بخش اول مورد توجه قرار گرفته و اقدامات خوبی در این زمینه در حال انجام می باشد.

در مورد بخش دوم و لزوم رفع تحریم ها از مسیر امضای توافق هسته ای به نکاتی چند اشاره خواهد شد که اهمیت فوق العاده آن را  در رسیدن کشور به نقطه مطلوب خود نشان خواهد داد.
 
البته بایستی به این نکته بسیار مهم توجه شود که ایران با امضای برجام و عمل به کلیه مفاد آن و حتی فراتر از تعهدات خود نشان داد که به توافقاتی که امضا می کند کاملا پایبند است و این آمریکا بود که با خروج یکجانبه از این توافق بین المللی که آن را امضا کرده در واقع اعتبار بین المللی خود را به شدت خدشه دار کرد ه و زیر سئوال برده است. متاسفانه دولت بایدن علی رغم شعارهای دوران رقابتهای انتخاباتی مبنی بر بازگشت سریع  به توافق هسته ای با ایران اما همچنان به میراث تحریمی ترامپ که هیچ دستاوردی برای آنها نداشته  است چسبیده و در واقع خود آمریکا بزرگ ترین مانع اجرای این توافق بین المللی است .

به هر حال در صورت دست برداشتن آمریکا از زیاده خواهی و بازگشت به توافق و لغو تحریم های یکجانبه و غیر قانونی علیه کشورمان شاهد آثار اقتصادی و سیاسی مشخصی در سطح کلان کشور خواهیم بود که در ذیل به گوشه ای از آنها  اشاره می شود :

1- تحریم ها باعث شده که فروش نفت کشور به شدت افت کرده و مهم ترین منبع درآمد کشور و دولت با چالش های بسیار برای تبدیل شدن به نقدینگی روبرو شود .
 با توجه به رویدادهای جهانی در حوزه انرژی و افزایش علاقه کشورها به استفاده از سوخت های جایگزین و پاک ، در واقع همین چند سال پیش رو تقریبا آخرین فرصت برای کشورهای نفت خیز از جمله کشورمان به جهت فروش نفت با قیمت های بالای 100 دلار و هزینه کردن آن در توسعه کشورهایشان می باشد  چون تا چند سال آینده از محبوبیت و در نتیجه قیمت سوخت های فسلی به شدت کاسته خواهد شد.
پس تحریم ها بایستی هر چه زودتر رفع گردیده تا کشورمان از این آخرین پنجره قیمتی نفت حداکثر استفاده را بنماید.

2- ایران کشوری در حال توسعه است که به شدت به فناوری پیشرفته و سرمایه خارجی برای توسعه نیاز دارد و تحریم ها  مهم ترین عامل عدم دسترسی ایران به این دو فاکتور مهم توسعه صنعتی و اقتصادی می باشد.

3- تحریم ها باعث شده که حتی کشورهای شرقی و در راس آنها چین نیز نتوانند مبادلات تجاری و سرمایه گذاری و اتنقال فناوری با ایران را داشته باشند و در عمل ثابت شده که آنها هم تحت تاثیر تحریم ها  عملا سطح مبادلات با کشورمان را به حداقل رسانده اند.
تصور کنید در صورت رفع تحریم ها و به طور مثال تنها اجرای قرارداد 20ساله ایران و چین حجم عظیمی از سرمایه  و فناوری پیشرفته  وارد کشور شده و جهش عظیمی در تولید ناخالص ملی ، افزایش تولید ، ایجاد ثروت ، کاهش بی کاری و ... حاصل خواهد شد .

4- با امضای توافق هسته ای تلاش های مذبوحانه رژیم جعلی صهیونیستی برای ایران هراسی و القای  انزوای کشور در سطح جهانی  در عمل خنثی  شده و انزوای این رژیم با توجه به گسترش مراودات ایران با کشورهای منطقه و جهان عمیق تر و گسترده تر خواهد شد.

اینها و موارد متعدد دیگری لزوم تسریع در فرایند امضای توافق هسته ای را نشان می دهند .

مسلما توافق فعلی دارای نکات مثبت و منفی مانند هر قرار داد دیگری است و موافقان و مخالفان خاص خود را داشته و خواهد داشت  اما نکته مهم این است که با توجه به پیشرفت های ایران در دانش هسته ای  ، امضای توافق نمی تواند ایران را در زمینه دانش هسته ای به عقب برگرداند و کشورمان در صورت بد عهدی طرف های مقابل در هر برهه زمانی می تواند به سرعت به روال قبل ازتوافق بازگردد. همان اتفاقی که پس از بد عهدی طرفهای مذاکره افتاد.

به هر حال نوبتی هم که باشد نوبت استفاده ایران از مزایای اقتصادی توافق هسته ای است ، مزایایی که در دولت قبل یا به خوبی به ایران تعلق نگرفت و یا در اثر فرصت سوزی داخلی از آنها به خوبی برای پیشرفت کشور استفاده نشد.

حال دولت بایستی توجه داشته باشد که در صورت امضای توافق و باز شدن فضای جهانی به روی اقتصاد ایران  حداکثر استفاده را از فضای موجود برده و با ایجاد شرایط داخلی مناسب به سرعت نسبت به جذب سرمایه و فناوری از کشورهای پیشرفته دنیا اقدام نماید.

در واقع امضای توافق و لغو تحریم ها برای دولت به مثابه راه میان بری است در جهت بزرگ تر کردن کیک اقتصاد کشور ،  تقویت پول ملی ، کاهش تورم ، افزایش سرمایه گذاری، تولید ، ایجاد اشتغال بیشتر و در نتیجه بهبود وضع اقتصادی و اجتماعی مردم که در نهایت به وفاداری و امیدواری بیشتر آنها به دولت و نظام منجر خواهد شد. به شرط آنکه طرفهای مقابل دست از زیاده خواهی ها بردارند

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۵۶۴۴۴۲۰۸:۲۳:۳۶ ۱۴۰۱/۴/۸
گفته بودند که معیشت را با تحریم ها گره نمی زنند!! ظاهراً متوجه شدند که این کار عملی نیست.
ناشناس۲۵۶۴۵۳۷۰۹:۵۱:۰۲ ۱۴۰۱/۴/۸
در دنیای امروز دیگر نمی توان دور خود حصار کشید و منزوی زندگی کرد. تمام کشورها به یکدیگر نیازمند هستند. خودکفایی و خود زیستی و تئوریهایی از این دست دیگر کاربردی نیستند.
ناشناس۲۵۶۴۷۰۰۱۲:۲۱:۳۴ ۱۴۰۱/۴/۸
اونایی دور ملت حصار کشیدن که می‌گفتن بدون برجام و fatf ما در دنیا منزوی هستیم، این دولت با رایزنی‌های اقتصادی و افزایش بی‌نظیر صادرات غیر نفتی در همین مدت کوتاه نشون داد که تحریمها اگرچه مشکل ایجاد کردن اما نتونستم دور کشور حصار بکشن!!
ناشناس۲۵۶۴۷۰۹۱۲:۲۸:۲۰ ۱۴۰۱/۴/۸
عده ای فکر می کنند همانطور که ویتامین می خورند قوی می شوند، اقتصاد را هم می توان قوی کرد!!!
ناشناس۲۵۶۴۷۵۱۱۲:۵۰:۲۱ ۱۴۰۱/۴/۸
نه دانش، نه سرمایه و نه اراده برای بازسازی اقتصادی وجود دارد.
ناشناس۲۵۶۴۹۶۳۱۵:۲۴:۲۳ ۱۴۰۱/۴/۸
اصلاح طلبان اقتصاد کشور و معیشت مردمو نابود کردند و باید محاکمه و مجازات بشوند.
ناشناس۲۵۶۴۷۵۵۱۲:۵۱:۵۵ ۱۴۰۱/۴/۸
قوی که نمی شویم هیچ، روز به روز آب می شویم.
ناشناس۲۵۶۴۹۱۵۱۴:۴۲:۰۱ ۱۴۰۱/۴/۸
امریکا و اروپا اراده ای برای لغو تحریم ها ندارند و بدنبال باجگیری در مسائل موشکی و پهپادی و منطقه ای هستند.
ناشناس۲۵۶۴۹۲۰۱۴:۴۳:۵۰ ۱۴۰۱/۴/۸
دولت جدید بدون برجام و FATF صادرات غیرنفتی را 50 درصد و صادرات نفت را 3 برابر افزایش داده و ارز حاصله را به کشور اورده است و مملکت را از بحران نجات داده است.
ناشناس۲۵۶۴۸۷۶۱۴:۲۵:۰۱ ۱۴۰۱/۴/۸
عده ای ساده لوح هنوز فکر می کنند با مذاکره میتوان تحریم ها را لغو کرد و اقتصاد را قوی کرد.
ناشناس۲۵۶۴۹۶۲۱۵:۲۲:۵۳ ۱۴۰۱/۴/۸
ساده لوحان در شب امضاء برجام با اسکناس یک دلاری و 500 تومانی در خیابان ها رقص و پایکوبی می کردند و تصور می کردند که با توافق هسته ای دلار مُفت میشه و مملکت گلستان می شود !
ناشناس۲۵۶۴۷۱۱۱۲:۳۲:۰۸ ۱۴۰۱/۴/۸
با همین تئوری ها تمام منابع کشور هدر رفته و می رود. اون از وضع منابع آب، اون از وضع صنعت خودرو، اون از وضع برجام....
ناشناس۲۵۶۴۷۷۸۱۳:۰۰:۴۱ ۱۴۰۱/۴/۸
شمال ایران به اندازه کشور هلند توان تامین مواد غذایی در بخش کشاورزی دارد، هلند به اندازه 5برابر نفت شما صادرات کشاورزی دارد صنعت خودرو هم که بماند مدیران... بودن و اگر آنجا مدیران بخش نظامی ما بودن الان آقایی می کردین در جهان مفهوم خودکفایی را هم در کل نمیدانی یعنی چی
ناشناس۲۵۶۴۸۶۳۱۴:۰۹:۴۸ ۱۴۰۱/۴/۸
شمال ایران به اندازه کل کشور هلند می‌تواند کشاورزی کند در دانش جز کشورهای قدرتمند دنیا هستیم
ناشناس۲۵۶۴۸۷۸۱۴:۲۵:۴۱ ۱۴۰۱/۴/۸
عراقچی: نتیجه برجام تحریم بیشتر بود.
ناشناس۲۵۶۴۹۲۳۱۴:۴۵:۲۶ ۱۴۰۱/۴/۸
8 سال با برجام فرصت سوزی کردند و صنایع برق و خودرو و گاز و حتی اب خوردن را هم با مشکل مواجه کردند.
ناشناس۲۵۶۴۵۳۹۰۹:۵۲:۲۸ ۱۴۰۱/۴/۸
آنانی که وضعیت مردم را به این روز انداخته اند باید در روز قیامت جوابگو باشند.
ناشناس۲۵۶۴۵۶۰۱۰:۰۲:۱۹ ۱۴۰۱/۴/۸
درصد بالایی از مردم نمی توانند شکم خودشان را به علت گرانی ها سیر کنند، دوستان دنبال انرژی هسته ای هستند که اگر 200 سال دیگر گاز مملکت تمام شد، لنگ نمانند!!!!!!!
ناشناس۲۵۶۴۶۵۶۱۱:۱۴:۰۵ ۱۴۰۱/۴/۸
چه پاسخ سطحی پس در اینترنت هم نچرخید و خیلی چیزهای دیگر نباید باشد چون هزینه ایجاد می کند!!!
ناشناس۲۵۶۴۷۶۲۱۲:۵۴:۱۲ ۱۴۰۱/۴/۸
البته با توجه به سفرهای رئیس جمهور به کشورهای دیگه و همچنین سفر روسای کشورهای دیگه به ایران به نظر میاد دوستان درحال توسعه تجارت و صادرات با کشورهای دیگه هستن که باعث بهبود اقتصاد و زندگی مردم بشه!!
ناشناس۲۵۶۴۸۳۰۱۳:۳۲:۲۳ ۱۴۰۱/۴/۸
عجب، یعنی فقط انرژی هست؟ اول کارایی آن را ببین بعد بیا افاضه کن هرچند اگر هم می بود به تو ضد ایرانی ربطی ندارد
ناشناس۲۵۶۴۸۶۸۱۴:۱۷:۵۷ ۱۴۰۱/۴/۸
در دولت حجت الاسلام هاشمی که برنامه هسته ای نداشتیم چرا قیمت دلار و سکه و مسکن و بنزین چندین برابر شد و شاخص فلاکت رکورد زد ؟!
ناشناس۲۵۶۴۸۷۹۱۴:۲۶:۳۰ ۱۴۰۱/۴/۸
هنر روحانی و ظریف این بود که مردم ایران را درگیر فقر و فلاکت و گرسنگی کردند.
ناشناس۲۵۶۴۹۲۵۱۴:۴۶:۲۲ ۱۴۰۱/۴/۸
اصلاح طلبان بی کفایت بانیان وضع موجودند و در روز قیامت باید پاسخگو باشند.
محسن۲۵۶۴۶۳۵۱۰:۵۲:۴۶ ۱۴۰۱/۴/۸
مثل آقاي روحاني و اعوان و انصارش
ناشناس۲۵۶۴۷۱۹۱۲:۳۶:۴۷ ۱۴۰۱/۴/۸
صندوق بین المللی پول رشد اقتصادی همه کشورهای جهان در سال جاری را به خاطر بحران اوکراین اندک پیش بینی کرده، الا کشورهای صادر کننده نفت و گاز که به خاطر بالا رفتن بهای جهانی انرژی از رشد اقتصادی بسیار بالایی بهره مند خواهند شد. این در حالی است که وضعیت اقتصادی ایران تغییر مثبتی نکرده
ناشناس۲۵۶۴۷۸۰۱۳:۰۲:۱۲ ۱۴۰۱/۴/۸
عراق فقط در ماه اردیبهست 11 میلیارد دلار نفت فروخته. ما چقدر فروختیم؟ اگر درآمدهای نفتی رشد داشته، پس چرا وضع اقتصاد بهتر که نشده هیچ، به این افتضاحی رسیده است.
ناشناس۲۵۶۴۷۸۶۱۳:۰۴:۰۶ ۱۴۰۱/۴/۸
فروش محدود نفت با تخفیف که پولش را هم نمی توان گرفت و مجبور به خرید کالاهای زپرتی هستی، دردی از اقتصاد ایران دوا نمی کند.
ناشناس۲۵۶۴۸۱۹۱۳:۲۸:۰۳ ۱۴۰۱/۴/۸
رشد اقتصادی ایران 5 درصدهست که نصف آن برای نفت هست
ناشناس۲۵۶۴۸۷۳۱۴:۲۳:۴۷ ۱۴۰۱/۴/۸
خوشبختانه رشد اقتصادی ایران بعد از 4 سال در نیمه دوم سال 1400 مثبت شد.
علی کریمی۲۵۶۴۸۱۵۱۳:۲۶:۳۶ ۱۴۰۱/۴/۸
دولت فعلی و طرفداران آن باید روزانه چندین بار به آقای روحانی دعا کنند چون اگر ایشان نبود برای وضعیتی که کشور دچار آن شده چه جوابی می خواستند بدهند؟
ناشناس۲۵۶۴۸۸۱۱۴:۲۷:۵۱ ۱۴۰۱/۴/۸
به قول خود جان کری اگر برجام نبود دیوار تحریم های ضد ایرانی فرو ریخته بود.
ناشناس۲۵۶۴۸۸۴۱۴:۲۸:۴۰ ۱۴۰۱/۴/۸
روحانی باید پاسخگو باشد چطور ترامپ بی هیچ هزینه ای از برجام خارج شد و تحریم ها را تشدید کرد ؟!
ناشناس۲۵۶۴۴۴۳۰۸:۲۴:۴۴ ۱۴۰۱/۴/۸
اگر یک سال پیش توافق عراقچی اجرایی می شد، اکنون مملکت تا این حد با مشکلات اقتصادی روبرو نبود.
ناشناس۲۵۶۴۴۶۹۰۸:۵۹:۲۰ ۱۴۰۱/۴/۸
همیشه در دقایق +90 تصمیمی که باید در دقیقه 1 می گرفتند، می گیرند.
ناشناس۲۵۶۴۵۴۵۰۹:۵۵:۰۱ ۱۴۰۱/۴/۸
مادامی که غیر قانونی مذاکره شود که هیچ مبنای قانون بین‌المللی ندارد 90 و 1 دقیقه ندارد و سراسر باخت می دهید
ناشناس۲۵۶۴۵۸۷۱۰:۲۱:۱۷ ۱۴۰۱/۴/۸
کدام قانون؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس۲۵۶۴۶۴۱۱۱:۰۰:۵۳ ۱۴۰۱/۴/۸
همان قانون ان پی تی معروفتان که چی گفته و شماها چی کار می کنید تازه افتخار هم می کنید که فرا قانونی انجام می دهید
ناشناس۲۵۶۴۶۷۶۱۱:۴۷:۳۲ ۱۴۰۱/۴/۸
معلوم است که شما از حقوق بین الملل هیچ اطلاعی ندارید. اجازه دهید کارشناسان حرفه ای این حوزه اظهار نظر کنند.
ناشناس۲۵۶۴۸۸۵۱۴:۲۹:۰۸ ۱۴۰۱/۴/۸
از روند 20 ساله این کارشناسان شما مشخص هست!
ناشناس۲۵۶۴۸۸۷۱۴:۲۹:۵۲ ۱۴۰۱/۴/۸
درس عبرت برجام این بود که هرگز نباید به مذاکره با دولتهای بدعهد و خبیث اعتماد کنیم ازموده را دوباره ازمودن خطاست.
ناشناس۲۵۶۴۸۹۵۱۴:۳۲:۴۲ ۱۴۰۱/۴/۸
حقوق بین‌الملل کجا گفته خارج از آژانس بین‌الملل با چند کشور نشست برگزار کرد که بتن ریخته شود در صنعت صلح آمیز؟
ناشناس۲۵۶۴۵۰۱۰۹:۲۸:۲۴ ۱۴۰۱/۴/۸
اگر به جای گدایی اقتصاد درون را درست می کردید الان بلبل زبانی نمی کردین تازه تیم قبلی می خواستند....!!!!
ناشناس۲۵۶۴۵۸۳۱۰:۲۰:۰۲ ۱۴۰۱/۴/۸
ونزوئلا که 7سال پیش تورم 200هزار درصدی داشت بدون باج دادن و مذاکره هر سال تورم‌ را کم کرد و الان به تورم کم 160درصدی رسیده ولی شماها..!
ناشناس۲۵۶۴۶۲۹۱۰:۴۹:۱۳ ۱۴۰۱/۴/۸
دوستان اختلاسگر و رانتخوار و سلاطین نمیگذارند!!!
محمد۲۵۶۴۵۹۶۱۰:۲۷:۲۱ ۱۴۰۱/۴/۸
بازپس گيري حق ملت شده گدايي ؟!! چرا بايد به خاطر تحريم ها همه كالاهاي ضروري را با 20 تا 30 درصد هزينه بيشتر وارد كشور كرد ؟! اين هزينه ها از جيب مردم داره پرداخت ميشه بعد شما ميگي مذاكره براي رفع اين هزينه ها گدايييه ؟!!
ناشناس۲۵۶۴۶۲۸۱۰:۴۸:۵۸ ۱۴۰۱/۴/۸
حق ملت با واگذاری نوامیس کشور صورت نمی گیرد
محمد۲۵۶۴۶۷۲۱۱:۴۰:۲۸ ۱۴۰۱/۴/۸
ناموس كشور مردم كشورند كه فعلا بيشتر از دو سومشون زير خط فقر دارند زندگي مي كنند !!
ناشناس۲۵۶۴۸۹۱۱۴:۳۱:۰۶ ۱۴۰۱/۴/۸
مردم چوب انتخاب غلط شون در سالهای 92 و 96 را می خورند خود کرده را تدبیر نیست.
ناشناس۲۵۶۴۷۰۶۱۲:۲۵:۰۶ ۱۴۰۱/۴/۸
اگه با التماس و امتیاز دادن مکرر باشه، قطعا گدایی هست!
ناشناس۲۵۶۴۵۹۷۱۰:۲۷:۳۴ ۱۴۰۱/۴/۸
ادبیات چاله میدونی
ناشناس۲۵۶۴۸۹۲۱۴:۳۱:۵۸ ۱۴۰۱/۴/۸
بیسواد بی شناسنامه برو به جهنم !
ناشناس۲۵۶۴۹۱۶۱۴:۴۲:۲۲ ۱۴۰۱/۴/۸
در چاله میدان می‌روید که غیر قانونی مذاکره کردن می شود و زدن بر سرتان
ناشناس۲۵۶۴۷۰۸۱۲:۲۷:۴۰ ۱۴۰۱/۴/۸
همونطور که با اجرایی شدن قرارداد ظریف (برجام) بعد از دو سال مشکلات بیشتر شد، قطعا اگر توافق عراقچی هم اجرایی می‌شد کشور به این اندازه مشکل نداشت و مشکلات بیشتری داشت!!
ناشناس۲۵۶۴۴۴۸۰۸:۲۶:۵۵ ۱۴۰۱/۴/۸
مادامی که تمام تخم مرغ ها را در کفه روسیه و چین قرار دهید، جز تحریم و ضرر چیزی حاصل نخواهد شد.
ناشناس۲۵۶۴۴۷۱۰۹:۰۰:۵۶ ۱۴۰۱/۴/۸
دوستی با رفقای ناباب کار خوب و عاقبتداری نیست.
ناشناس۲۵۶۴۸۹۷۱۴:۳۳:۵۰ ۱۴۰۱/۴/۸
8 سال از فرصت تجارت با کشورهای همسایه و بلوک شرق غافل شدند و تمام تخم مرغ ها را در سبد امریکا و اروپا گذاشتند که به این روز دچار شدیم.
ناشناس۲۵۶۴۴۹۴۰۹:۲۵:۳۷ ۱۴۰۱/۴/۸
20 سال هست دارید به غرب باج می‌دهید و هر روز تحریم بیشتر از قبل، تاریخ را نمی توانید تحریف کنید چون خودمان هستیم و می بییم
ناشناس۲۵۶۴۵۷۵۱۰:۱۳:۱۴ ۱۴۰۱/۴/۸
در یک سال دولت رییسی که به غرب باج ندادید چرا وضعیت اقتصادی به این صورت درآمد؟؟؟؟ تورم 52% رسمی رکورد دار شد!!!!!
ناشناس۲۵۶۴۶۳۴۱۰:۵۲:۳۶ ۱۴۰۱/۴/۸
چون دارند آوار برداری کار غرب گراهای شما را انجام می‌دهند و تورم یک الی دوماه بالا می‌رود در ضمن رکوردار تورم دولت قبل 59 درصدی بود بعد انقلاب و قبل انقلاب هم تورم 100درصدی
ناشناس۲۵۶۴۸۶۹۱۴:۱۹:۵۶ ۱۴۰۱/۴/۸
رئیسی کشور را با تورم 60 درصدی تحویل گرفت روحانی رکورددار بود.
ناشناس۲۵۶۴۹۰۱۱۴:۳۵:۰۰ ۱۴۰۱/۴/۸
در 8 سال دولت روحانی که مذاکره و تعامل داشتید چرا قیمت ارز و طلا و مسکن و خودرو و غیره بیش از 10 برابر گران شد ؟!
ناشناس۲۵۶۴۵۸۹۱۰:۲۲:۰۹ ۱۴۰۱/۴/۸
در دنیای امروز همه باید بر اساس قوانین و عرف بین المللی عمل کنند.
ناشناس۲۵۶۴۶۴۲۱۱:۰۲:۴۷ ۱۴۰۱/۴/۸
آفرین پس کدخدا بمب اتم خود را نابود کند!
ناشناس۲۵۶۴۹۰۴۱۴:۳۶:۰۹ ۱۴۰۱/۴/۸
در دنیای امروز قانون جنگل حاکم است و قویترها ؛ ضعیف ترها را می بلعند نمونه بارز اون یمن و فلسطین است.
ناشناس۲۵۶۴۵۸۸۱۰:۲۱:۲۴ ۱۴۰۱/۴/۸
غرب جانت دست از دشمنی بردارد تا مثل بچه آدم بیاید در بازار ایران
ناشناس۲۵۶۴۴۵۵۰۸:۳۰:۲۷ ۱۴۰۱/۴/۸
این همه هزینه ای که در چاه ویل هسته ای ریخته شد، جز ضرر و پس رفت مملکت نتیجه ای نداشت.
ناشناس۲۵۶۴۴۷۲۰۹:۰۱:۳۲ ۱۴۰۱/۴/۸
باز هم ضرر را از هر جا که بگیری منفعت است.
ناشناس۲۵۶۴۵۴۱۰۹:۵۳:۲۰ ۱۴۰۱/۴/۸
اگر ضرر دارد چرا مدینه فاضله شوما آن را واگذار نمی کند؟
ناشناس۲۵۶۴۵۱۲۰۹:۳۳:۴۴ ۱۴۰۱/۴/۸
هزینه اگر برای هسه ای می کردید که الان نصف برقتان از این صنعت می بود برو عمو
ناشناس۲۵۶۴۵۹۱۱۰:۲۳:۳۵ ۱۴۰۱/۴/۸
اگر آن 2 تریلیون دلاری که خرج هسته شده را صرف بازسازی زیر ساخت های مملکت کرده بودیم، اکنون کشوری هم تراز با یک کشور اروپایی بودیم.
ناشناس۲۵۶۴۶۴۷۱۱:۰۳:۳۸ ۱۴۰۱/۴/۸
هر روز عددها را هم که بزرگتر می کنید، نیازی به پاسخ بیشتری نیست
ناشناس۲۵۶۴۷۰۱۱۲:۲۲:۰۷ ۱۴۰۱/۴/۸
2 تریلیون دلار، کف 20 سال خرج کردن برای هسته ای و ضررهای ناشی از تحریم های مربوط به هسته ای است.
ناشناس۲۵۶۴۷۰۵۱۲:۲۳:۵۰ ۱۴۰۱/۴/۸
فقط روزی 200 میلیون دلار ضرر ناشی از تحریم های هسته ای است.
ناشناس۲۵۶۴۷۶۳۱۲:۵۴:۱۶ ۱۴۰۱/۴/۸
فقط خود امریکا بابت اعمال تحریم علیه ایران 500 میلیارد دلار ضرر دیده درضمن بگو خسارت تحریم و نه هزینه هسته ای!
ناشناس۲۵۶۴۷۸۱۱۳:۰۲:۱۲ ۱۴۰۱/۴/۸
صادرات و واردات همیشه همین اعداد بوده و فقط نفت در آن کمتر شده
ناشناس۲۵۶۴۶۵۳۱۱:۱۰:۲۵ ۱۴۰۱/۴/۸
دو تریلیون دلار؟ مطمئنی معنای تریلیون رو میدونی؟
ناشناس۲۵۶۴۷۰۲۱۲:۲۲:۵۲ ۱۴۰۱/۴/۸
عده ای از صاحب نظران رقم خسارات را تا 3 تریلیون دلار ارزیابی می کنند.
ناشناس۲۵۶۴۹۰۷۱۴:۳۷:۴۶ ۱۴۰۱/۴/۸
خسارات برجام بی فرجام برای کشور بیش از 10 تریلیون دلار بود.
ناشناس۲۵۶۴۵۹۴۱۰:۲۵:۱۴ ۱۴۰۱/۴/۸
نمونه ای از یک نظر شست و شو شده توسط سانه های دشمن خودش که برای ما ضرر دارد
ناشناس۲۵۶۴۶۶۵۱۱:۲۷:۰۵ ۱۴۰۱/۴/۸
در این یکسال دستپخت قبلی ها هست که ارز 4200 می دادن مجبور شدن آن را حذف کنند برای اداره علمی اقتصاد
ناشناس۲۵۶۴۴۵۸۰۸:۳۱:۱۴ ۱۴۰۱/۴/۸
مذاکرات قطر آخرین فرصت ایران است. امید است که مقامات این را درک کنند.
ناشناس۲۵۶۴۷۱۴۱۲:۳۴:۰۸ ۱۴۰۱/۴/۸
باز هم حرف‌های خنده دار!! سالهاست از این جملات زیاد شنیدیم: اوباما سیاستمداره تا فرصت از دست نرفته باید باهاش به توافق برسیم ترامپ مرد معامله‌ست تا فرصت از دست نرفته باید باهاش مذاکره کنیم بایدن دنبال توافق هست باید باهاش به توافق برسیم این آخرین فرصته اون آخرین فرصته دیگه این یکی واقعا آخرین فرصته اگه اینبار به توافق نرسیم .... خوبیش اینه که از اینهمه فریب خوردن درس نگرفتین
ناشناس۲۵۶۴۸۷۰۱۴:۲۱:۰۷ ۱۴۰۱/۴/۸
برجام یک جنازه متعفن است از امریکا و اروپا ابی برای ما گرم نخواهد شد.
ناشناس۲۵۶۴۴۶۰۰۸:۳۳:۱۵ ۱۴۰۱/۴/۸
زندگی با عزت و آسوده حق مسلم ایرانیان است.
ناشناس۲۵۶۴۴۹۱۰۹:۲۵:۱۶ ۱۴۰۱/۴/۸
داشتند انرژی هسته ای در رده آخر فهرست قرار دارد.
ناشناس۲۵۶۴۵۵۹۱۰:۰۲:۱۵ ۱۴۰۱/۴/۸
بعد ان می‌گویید توان نظامی هم رده آخر هست!! البته الانش هم می گویید
ناشناس۲۵۶۴۷۱۶۱۲:۳۴:۴۸ ۱۴۰۱/۴/۸
برای شما یا برای کشور!؟!؟
ناشناس۲۵۶۴۷۵۳۱۲:۵۱:۱۱ ۱۴۰۱/۴/۸
البته زندگی با عزت و آسوده با کار و تلاش به دست میاد نه با التماس و خواهش!!
ناشناس۲۵۶۴۴۷۵۰۹:۰۹:۰۵ ۱۴۰۱/۴/۸
اگه بعد از توافق، همین تحریمها تحت عنوان دیگه ای اعمال شد، تکلیف چیه؟
ناشناس۲۵۶۴۵۴۰۰۹:۵۲:۳۰ ۱۴۰۱/۴/۸
خوب همین هست هر بار یک بهانه ای درست می کنند ما ناشی هستیم
ناشناس۲۵۶۴۵۵۰۰۹:۵۷:۱۹ ۱۴۰۱/۴/۸
تئوری های ترس، توطئه، عدم باور...... بلای جان این مملکت شده است.
ناشناس۲۵۶۴۶۴۹۱۱:۰۶:۳۵ ۱۴۰۱/۴/۸
توطئه؟ خود اروپایی ها گفتند ما از برجام 1 دنبال برجام بعدی هستیم و اگر ایران قبول نکند آن را هم کنار می زنیم حال بماند وقتی صلح آمیز هست و این همه سیاسی کاری علیه ما به فکر بیشتری لازم ندارد برای فهمیدن توطئه
ناشناس۲۵۶۴۷۲۰۱۲:۳۷:۱۰ ۱۴۰۱/۴/۸
فعلا که ساده لوحی و خوش باوری بلای جان این مردم شده!!! ظریف می‌گفت امکان نداره آمریکا از برجام خارج بشه، آبروش توی دنیا می‌ره! روحانی هم می‌گفت از روز آغاز توافق تمام تحریمها بالمره لغو میشه! بیشتر دقت کن!
ناشناس۲۵۶۴۵۵۴۰۹:۵۹:۰۶ ۱۴۰۱/۴/۸
زدن زیر میز بازی کار ساده ای است و هر موقع می توان از توافق خارج شد. هر دو طرف می توانند این کار را انجام دهند.
ناشناس۲۵۶۴۷۲۳۱۲:۳۸:۵۲ ۱۴۰۱/۴/۸
برجام جوری نوشته شده که آمریکا بدون هزینه می‌تونه از اون خارج بشه اما ایران ...
ناشناس۲۵۶۴۴۸۲۰۹:۱۹:۴۹ ۱۴۰۱/۴/۸
خواهشا پول نفت را صرف سرمایه گذاری در زیرساخت های اساسی کشور برای ایجاد امکان توسعه صنایع و خدمات بالادستی بکنید تا هم اقتصاد کشور تنوع پیدا کرده و مقاومت بالاتری پیدا کند و هم اینکه بیکاری کاهش یابد.
ناشناس۲۵۶۴۶۶۰۱۱:۲۰:۳۹ ۱۴۰۱/۴/۸
اصل این مذاکرات برای فروش نفت است تا با آوردن به بودجه مانندهمیشه اقتصاد را نابود کنند
ناشناس۲۵۶۴۴۹۷۰۹:۲۷:۰۳ ۱۴۰۱/۴/۸
امید است مانند همیشه سلطان فرصت سوزی نباشند و از فرصت بحران انرژی که خیلی کوتاه خواهد بود برای بازگشت به برجام و رفع تحریم استفاده شود
ناشناس۲۵۶۴۴۹۸۰۹:۲۷:۰۴ ۱۴۰۱/۴/۸
دقیقا کدام رفع سریع؟ در دانش کشور بتن می ریزید تا بمب اتم داران ناراحت نشوند؟ تازه از تحریم های موردی با هر بار توافق کردن رسیدید به 1700 تحریم
ناشناس۲۵۶۴۵۰۸۰۹:۳۱:۴۶ ۱۴۰۱/۴/۸
خخخخه هنوز نفهمیدی اقتصاد ایران و کوچک شدن آن به خاطر سرکوب اقتصادی مانند دلار بود که در ظاهر بزرگ نشان می دهد اقتصاد را ولی فنر آن یک‌جایی در می رفت؟ و ربط زیادی به تحریم ندارد؟
ناشناس۲۵۶۴۵۱۳۰۹:۳۶:۰۴ ۱۴۰۱/۴/۸
بر فرض هم دوباره توافق شد برجامی که تاریخ انقضا دارد و باید مانند کشور عادی با ما رفتار کنند بعد آن فشار و تحریم تمام می شود و بهانه در نمی آورند؟ الان که در برجام هستیم این نه وای به آن روز
ناشناس۲۵۶۴۵۱۶۰۹:۳۷:۲۸ ۱۴۰۱/۴/۸
هنوز نفهمیدی آن ها دنبال برجام های بعدی هستند تا مانند لیبی و عراق و اوکراین شوید؟
ناشناس۲۵۶۴۵۳۰۰۹:۴۶:۰۶ ۱۴۰۱/۴/۸
زندگی عادی مثل همه مردم دنیا حق مسلم همه ماست.
ناشناس۲۵۶۴۵۷۳۱۰:۱۱:۰۴ ۱۴۰۱/۴/۸
خوب مانند دنیا دارید زندگی می کنید
ناشناس۲۵۶۴۶۱۸۱۰:۴۰:۴۷ ۱۴۰۱/۴/۸
ظاهراً شکمت سیر است.
ناشناس۲۵۶۴۶۷۹۱۱:۵۱:۴۷ ۱۴۰۱/۴/۸
بقیه دنیا هم دنبال شکم هستند!
ناشناس۲۵۶۴۶۹۴۱۲:۱۴:۵۲ ۱۴۰۱/۴/۸
یا بقیه دنیا رو ندیدی یا زندگی نمیدونی چیه
ناشناس۲۵۶۴۸۰۹۱۳:۲۳:۱۱ ۱۴۰۱/۴/۸
بقیه دنیا یا دنیای رسانه ای که ساختند؟
ناشناس۲۵۶۴۵۶۴۱۰:۰۶:۵۱ ۱۴۰۱/۴/۸
گره کور معیشت را با برجام بازکنید
ناشناس۲۵۶۴۷۳۷۱۲:۴۴:۰۵ ۱۴۰۱/۴/۸
یه بار کسایی که زبان دنیا بلد بودن خواستن باز کنن اینقدر این گره کور شد که صد تا عاقل هم به زور می‌تونن باز کنن!!
ناشناس۲۵۶۴۵۷۹۱۰:۱۷:۲۵ ۱۴۰۱/۴/۸
چه شد؟!! شماکه می گفتید دولت قبل را به گره زدن معیشت مردم به آن محکوم می کردید ؟!!
ناشناس۲۵۶۴۷۵۰۱۲:۴۸:۵۵ ۱۴۰۱/۴/۸
یکی از فانتزی‌های بعضیها اینه که یه موقعیتی پیش بیاد که همین جمله رو بگن!! درک‌تون می‌کنم!! البته باید دقت می‌کردی که نویسنده مقاله سخنگوی دولت نیست
ناشناس۲۵۶۴۵۸۰۱۰:۱۷:۴۴ ۱۴۰۱/۴/۸
مذاکرات مامثل پینوکیووروباه مکاراست آخرش گول میخوریم بهتر است مذاکره نکنیم
ناشناس۲۵۶۴۶۰۰۱۰:۲۹:۱۵ ۱۴۰۱/۴/۸
تمام درگاه های پرداخت جهانی به روی ایران تحریم .
ناشناس۲۵۶۴۷۴۲۱۲:۴۵:۴۰ ۱۴۰۱/۴/۸
پس انگلیس و عراق چطور پول ما رو دادن!؟ نفت رو چطور داریم می‌فروشیم!؟ کالا چطور داریم وارد می‌کنیم!؟ دروغ ممنوع!
ناشناس۲۵۶۴۷۷۰۱۲:۵۷:۰۴ ۱۴۰۱/۴/۸
درگاه هایی الان آمده که در تحریم سال 91 نبود و الان به راحتی کارها انجام می شود
ناشناس۲۵۶۴۸۷۱۱۴:۲۲:۳۹ ۱۴۰۱/۴/۸
هیلاری کلینتون: تحریمهای بانکی و نفتی جمهوری اسلامی در حمایت از سبزها و اصلاح طلبان بود.
ناشناس۲۵۶۴۶۱۴۱۰:۳۷:۴۲ ۱۴۰۱/۴/۸
تلاش برای رفع سریع تحریم ها یک وظیفه است !
عرش۲۵۶۴۷۶۴۱۲:۵۴:۲۴ ۱۴۰۱/۴/۸
حرف از احیا برجام است یا لغو تحریم ها.....!!؟؟
ناشناس۲۵۶۴۷۶۸۱۲:۵۶:۳۰ ۱۴۰۱/۴/۸
خودش را بیار اسمش را نیار لهذا نگویید برجام براتون زشته بگویید استراتژی رفع تحریمها
ناشناس۲۵۶۴۸۲۱۱۳:۲۸:۱۱ ۱۴۰۱/۴/۸
آقایون یواش یواش می فهمن روحانی وظریف چی می گفتن !!
ناشناس۲۵۶۴۸۶۴۱۴:۱۴:۰۱ ۱۴۰۱/۴/۸
خرابکاری اقتصادی و تحریم های فعلی مال همان هست اول با سعد آباد و بعد برجام که مجبورند ادامه بدهند
ناشناس۲۵۶۴۹۳۸۱۵:۰۰:۵۴ ۱۴۰۱/۴/۸
قبلاً خیانت بود حالا وظیفه فقط بازی با معیشت مردم برای دستیابی به قدرت وثروت
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

    2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

    3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

    4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

    5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

    6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

    7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

    8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

    9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

    10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

    11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

    12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

    13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

    14. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

    15. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

    16. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

    17. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

    18. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

    19. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

    20. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

    21. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

    22. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

    23. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

    24. ایران و آمریکا به «جنگ سخت» نزدیک شده‌اند؟

    25. اظهارات پزشکیان درباره رئیس احتمالی مجلس آینده

    آخرین عناوین