سقوط آزاد در آموزش مجازی

عباس مدحجی،   4001023028 ۴۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار
سقوط آزاد در آموزش مجازی

نزدیک به سه سال [یا دقیق تر بگوییم دو سال و نیم] است که آموزش رسمی و آکادمیک ایران [و اغلب نقاط جهان]  در تمامی سطوح از حضوری به مجازی تغییر رویه داده تا شاید اپیدمی تاریخ ساز کرونا هرچه سریعتر رخت بندد و همه چیز به حالت پیش از آن باز گردد. خیالی که در روزهای آغاز این آزمون تکان دهنده بنظر نزدیک به واقعیت بود اما هرچه نیمه ی بالایی ساعت شنی عمر ما کمرنگ تر میشد، خام بودن آن خیال هم  پررنگ تر مینمود.

طی این مدت آدمهای زیادی جانشان را باختند، عده ی بیشتر مشاغل و کسب و کارشان را از دست دادند، برنامه ی کار ، تحصیل، ورزش و زندگی خیلی ها بهم خورد، بار سنگین اقتصاد نا موزون بیشتر از قبل روی دوش طبقه فرودست افتاد و آموزش با تمام فرآیندهایش از قربانیان اصلی این تیر غیب بود. آموزشی که در بعضی کشورها بعلت زیرساخت های اصولی و ریل گذاری های راهبردی، تغییر حالت حضوری به مجازی ضربه ی مهلکی به آنها نزد اما در کشورهای جهان سوم یا در حال توسعه طومار همان آموزش نیم بند و آسیب دیده را چنان درهم پیچید که تمام دانش آموزان و دانشجویان این سالهای متقارن با کرونا دچار بی سوادی و اصولا بی خبری از آموزش شدند.

چالشی که کمر به اضمحلال ته مانده ی آموزش سنتی و کُند در این کشورها بسته بود امروز خود کمر راست کرده و چنان دانش آموزان بی سوادی را به واسطه سیستم معیوب آموزشی ، سال به سال بالا آورده است که بعید مینماید این نسل طی آموزشهای حتی استاندارد سالهای آتی بتواند از منظر علمی به هم پایه های خود در نسل های پسا و پیش از کرونا برسند. بررسی نتایج کنکور و امتحانات نهایی و هماهنگ طی دوسال اخیر بوضوح اُفت سطح سواد و پیش از آن آموزش را هویدا میکند. 

دانش آموزی که پیش از این حتی با حضور پنج ساعته بصورت روزانه در مدرسه و تعامل مستقیم با آموزگاران ، معلمان و دبیران مختلف و قرائت خط به خط کتاب درسی و گاهی کلاس های فوق برنامه، فرآیند آموزش را نصف و نیمه پردازش میکرد حالا چه بازخورد مناسبی میتواند در کاهش ساعت آموزش به دو ساعت روزانه آن هم از یک صفحه ی ۶ اینچی با قطعی مکرر و صدا و تصویر لگ دار معلمش داشته باشد؟ رشته های فرآیند آماده سازی و متمرکز کردن ذهن دانش آموز در کلاس با ارتباط های چشمی و صوتی برای انتقال مفاهیم درسی آنهم در اتمسفر کلاسِ مجهز به المان های آموزشی گاهی آنقدر سخت و شکننده ست که با یک صدای مزاحم پنبه میشود، حال تصور کنید این فرآیند برای حفظ تمرکز دانش آموز در آموزش مجازی که همه ی فاکتورهایش در تضاد با تمرکز روی درس است چگونه میتواند شکل بگیرد؟

جدا از کاهش چشمگیر کیفی آموزش و تاثیرش در آموزگار و دانش آموز که میتوان بصورت کمی هم آن را مشاهده و محاسبه کرد‌ و تاثیرش را در شاخص ها و آمار آموزش و پرورش دید، کارشناسان و برنامه ریزان آموزشی باید هرچه سریعتر ضمن پیشبینی تاثیر این پیشامد در کل فرآیند آموزش یک دانش آموز از پایه اول تا پایه ی دوازدهم، برنامه ای تخصصی برای فارغ التحصیلی، آزمون کنکور و حتی اشتغال این دانش آموزان آسیب دیده تدوین کنند. فی المثال دانش آموزی که پایه های اول ، دوم و سومش را بصورت مجازی آموزش دیده در سالهای آتی در املا، نگارش و جدول ضرب کُندتر و دیرآموز تر خواهد بود ضمن اینکه از خیلی تجربیات حسی و حضوری آموزش مثل ارتباط با معلم ، ارتباط و تعامل با همکلاسی ها، کار گروهی و حتی بیان نیازها و نظراتش در جمع و... محروم است. ما الان دانش آموزانی داریم که حتی اجازه گرفتن از معلم را هم نمیتوانند با اعتماد بنفس انجام دهند یا سلسله مراتب مدیر تا معلم را نمیدانند. موضوع در روستاها، نقاط صعب العبور و محروم و حواشی شهرها بغرنج تر است و نیازمند نگاهی جدی تر و فوری ست.

در مقاطع متوسطه هم وضعیت بهتر نیست. کتب درسی که برای پنج ساعت آموزش تدوین شده اند را معلم باید در یک زمان چهل یا پنجاه دقیقه ای بصورت فشرده و قطعا به خلاصه ترین صورت ممکن آموزش دهد. مطالب درسی هنوز برای آموزش حضوری تدوین شده اند و سنخیت چندانی با آموزش مجازی ندارند و همین، فرآیند انتقال مفاهیم را به گردابی مشوش تبدیل میکند. اگر این موارد را در کنار معلمانِ آموزش ندیده برای تدریس مجازی و فاقد امکانات کافی قرار دهیم که اتفاقا از اجبار استفاده از موبایل شخصی برای آموزش عمومی و عدم تثبیت و تصویب مصوبه رتبه بندی معلمان رنج میبرند قرار دهیم بهتر میتوانیم خلأ موجود در آموزش را تصویر کنیم. خلأیی که فعالان خط مقدم آموزش و مدیران میانی وزارت آموزش و پرورشی با آن آشنایی و به آن اذعان دارند. 

افزایش خشونت خانگی هم ضلع دیگر این هذلولی عجیب است. خانواده هایی که کارشان آموزش نیست و در گذشته فقط بر تحصیل فرزندشان نظارت میکردند امروز مجبورند بسان یک معلم باتجربه قسمتی از فرآیند آموزش باشند و معلم را به خانه بیاورند. هندل کردن نقش والد و معلم همزمان آن هم برای کسی که آموزش ندیده و خود درگیر مشکلات زندگی و کار است در دراز مدت خستگی روحی و استهلاک عصبی بدنبال دارد. همین پُر شدن کاسه ی صبری والدین در آموزش، خواه ناخواه به سمت خشونت کلامی یا فیزیکی سوق پیدا میکند و نه تنها انتقال موفقی صورت نمیگرد که آسیبی جدی به روابط فرزند و والدین وارد میکند. ویدیوهایی که گاه و بیگاه از عصابنیت والدین در آموزش فرزندان در فضای مجازی وایرال میشود نمونه ی کوچکی از آن است. در کنار درک کردن حال معلمی که بیست یا سی دانش آموز دارد برای خانواده ها، کم نیستند والدینی که آرزو میکنند هرچه سریعتر مدارس بازگشایی شوند و این توپ پُرفشار "جَنگ آموزشی" را به زمین مدرسه پرتاب کنند و خود نفسی راحت بِکِشند.

با تمام این تفاسیر و حواشی این دانش آموز است که متحمل بدترین نقایص میشود. معلوم نیست چگونه آینده ای برای کودک از همه جا بی خبر تحت آموزش معیوب رقم خواهد خورد مگر اینکه مسولان امر هرچه سریعتر برای جبران خرابی های این زمین لرزه [که گویی خیال تمام شدن هم ندارد] چاره ای بیندیشند و با متناسب سازی کتب و مطالب درسی، آموزش و تجهیز معلمان، آموزش والدین و افزایش دامنه ی تحملشان و چابک سازی سیستم آموزشی فاصله ی آموزش مفید از آنچه امروز مدارس ما جاری ست را بکاهند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۳۷۱۲۵۲۱۶:۴۴:۳۰ ۱۴۰۰/۱۰/۲۳
پاراگراف دوم از پایین سطر اول (هذ لولی ) یعنی چی؟
ناشناس۲۳۷۱۹۳۲۱۳:۰۴:۲۱ ۱۴۰۰/۱۰/۲۴
جالبه معلم ها عوض اینکه بگویند ما دو ساله استراحتیم و بگویند به ما حقوق کمتری بدهید در همین شرایط سخت اقتصادی دنبال ایجاد مطالبات هستند وقتی معلمین ما تفکرشان این است ما حاصل آنها که دانش آموزان می باشند جامعه وضع بهتری نخواهد داشت
ناشناس۲۳۷۱۹۴۷۱۳:۲۲:۰۴ ۱۴۰۰/۱۰/۲۴
وقتی با سهمیه می توان بی سواد وارد دانشگاه شد و بی سواد فارغ التحصیل گشت، وقتی با نشان دادن تعهدات خاص(!) می توان مدارج ترقی را تا پله های آخر نردبان در عرض مدت کوتاهی طی کرد، صحبت از درس و مدرسه و آموزش بی مورد است.
ناشناس۲۳۷۲۱۵۶۱۸:۳۱:۰۳ ۱۴۰۰/۱۰/۲۴
تعهد از تخصص برتر آمد پدید!!!!!!!!
ناشناس۲۳۷۱۹۴۸۱۳:۲۴:۵۷ ۱۴۰۰/۱۰/۲۴
در این مملکت هر چه کمتر بفهمی و کمتر بدانی راحت تر زندگی می کنی و بیشتر پیشرفت می کنی.
ناشناس۲۳۷۱۹۷۳۱۴:۰۲:۲۱ ۱۴۰۰/۱۰/۲۴
یک شکل هندسی ست
ناشناس۲۳۷۲۱۷۸۱۸:۵۰:۴۹ ۱۴۰۰/۱۰/۲۴
تشکر.
ناشناس۲۳۷۱۲۶۹۱۶:۵۷:۰۴ ۱۴۰۰/۱۰/۲۳
موقعی که مدرک دکترا داره تو اسنپ کار میکنه یا کولبری میکنه، خیلی ها بهمین آموزش حداقلی که خیلی براشون زمان‌بر و هزینه بر نیست اکتفا می‌کنند. واقعا ما از اینکه نصف عمرمون در مدارس و دانشگاه و غربت تلف کردیم و الان می‌بینیم هم کلاسهای بیسواد مون میلیاردر هستند پشیمون هستیم. حداقل بذاریم فرزندانم ن زندگی کنند. از طرف یک دهه شصتی
ناشناس۲۳۷۱۲۷۱۱۶:۵۷:۲۶ ۱۴۰۰/۱۰/۲۳
همه اش هم آموزش مجازی نیست. در سطوح بسیار بالای کشور مدارک‌دکترایی اهدا کرده اند کافی است بروید معدل کتبی دیپلمشان را ببینید. خلاصه اینکه این بازی را از مدتها پیش خودتان‌شروع کرده بودید به گردن‌کرونا نیندازید.
ناشناس۲۳۷۱۲۷۲۱۶:۵۷:۳۹ ۱۴۰۰/۱۰/۲۳
چطوری حساب کرده شده سه سال؟ از اواخر بهمن ۹۸ مدارس غیرحضوری شد.
حسین۲۳۷۱۲۷۶۱۷:۰۰:۲۸ ۱۴۰۰/۱۰/۲۳
چه عجب بعد از 3 سال یکی پیدا شد در مورد یکی از مهمترین اولویتهای کشور مقاله نوشت !!
ناشناس۲۳۷۱۲۹۰۱۷:۱۹:۴۳ ۱۴۰۰/۱۰/۲۳
فکر کنم نویسنده ی این مقاله هم مدرکش را مجازی کسب کرده چون کرونا هنوز در ایران دو ساله هم نشده اونوقت چطور آموزش مجازی سه سال هست در ایران رواج یافته؟
ناشناس۲۳۷۱۲۹۱۱۷:۲۲:۱۶ ۱۴۰۰/۱۰/۲۳
در مورد دانشگاه ها هم وضع چندان بهتر نیست.
ناشناس۲۳۷۱۲۹۴۱۷:۲۵:۴۹ ۱۴۰۰/۱۰/۲۳
اصلا کل نظام آموزشی ما دهه ها عقبه و از قضا کرونا یک اتفاق مثبت بوده که برعکس نگرانیهای نویسنده تاثیر مثبت رو در آینده خواهید دید یه جوری از نظام آموزشی حرف میزنیم آدم فکر میکنه چه خبره اینهمه اطلاعات بدرد نخوری که به ما دادن به چه دردمون خورد عملا به جز خواندن و نوشتن و جدول ضرب خیلی مطالبی که در طول سالهای تحصیلی براش وقت و انرژی گذاشته شد فقط وقت تلف کردن بود
ناشناس۲۳۷۱۳۲۵۱۸:۲۰:۰۹ ۱۴۰۰/۱۰/۲۳
دوسال است چرا دروغ ميگويي و هنوز دو سال كامل هم نشده از نيمه اسفند 1398 تا كنون
ناشناس۲۳۷۱۳۴۰۱۸:۴۲:۲۳ ۱۴۰۰/۱۰/۲۳
استادمون که دکترای مدیریت آموزشی داره و بسیار مجرب هست اعتقاد داره چه کرونا باشه چه نه، آموزش از راه دور بخش جدایی‌ناپذیری از آینده نزدیک زندگانی ما خواهد بود و کرونا فقط باعث غافلگیری سیستم‌های آموزشی شد.. بنظرم مسئولین بجای اصرار به آموزش حضوری، با کمک اهل فن هرچه زودتر زیرساخت‌های آموزش مجازی جدی و قدرتمند رو فراهم کنن
کارشناس تو سری بزن بر سر مسولان خنگ۲۳۷۱۳۴۲۱۸:۴۵:۴۱ ۱۴۰۰/۱۰/۲۳
بهترین شیوه آموزش در زمان کرونا و غیر حضوری تهیه سی دی از کتب درسی با استفاده از بهترین دبیران و با بیان شیوا و همه فهم بود که متاسفانه مسولان این روش را اجرا نکردند و بچه ها را معتاد به اینترنت و هرز رفت وقت گرانبهای آنان کردند آموزش از طریق سی دی در واقع کتاب گویا بود و هر تعداد بار که دانش اموز و دانشجو می خواست می تواند استفاده ببرد در سر عقل می باید بز کلاهی عار نیست
تبریزی۲۳۷۱۳۵۴۱۸:۵۵:۴۴ ۱۴۰۰/۱۰/۲۳
همه این چیزها رو گفتید ولی هنوز خیلی هاتون ارزش کار معلم ها رو که از هر کار دیگه ای برتز هست زیر سوال می برید. لیاقت شماها همین نسل بی سواده. اگه ارزش کار معلم رو درک می کردید نمی گفتید چرا حقوق یک معلم باید از 3-4 میلیون به 7-8 میلیون برسه که باز هم زیر خط فقره و همه اش بازی. مقاله نویس این خبر هم بهتره خودش رو با ما معلم های باسواد بالا مقایسه نکنه. بهترین آموزش ها رو به صورت ضبط شده و ادیت شده با آزمون های آنلاین منظم در اختیار دانش آموزان قرار می دیم. هم مجازی داریم کار می کنیم هم حضوری می کشونن به مدرسه و در مقابل انواع خطرات ابتلا به ویروس قرارمون می دن اون هم در محیطی که رعایت بهداشت در اون به علت تجمعع بالا به سان یک لطیفه است. وزیر آموزش و پرورش که ذره ای سابقه معلمی نداره اگه راست میگه و ارزش کار معلم ها رو درک می کنه نیم نگاهی هم به وضعیت معیشتی باارزش ترین قشر جامعه بندازه.
ناشناس۲۳۷۲۰۰۲۱۴:۳۸:۱۴ ۱۴۰۰/۱۰/۲۴
مثل همیشه بسیار منطقی و زیبا نوشتید جناب تبریزی.
ناشناس۲۳۷۲۳۸۸۲۳:۳۲:۵۶ ۱۴۰۰/۱۰/۲۴
رابطه ی منطق و کامنت های کاربر تبریزی، مثل رابطه ی روز و شب، زوج و فرد، صفر و یک، بیماری و سلامتی و ... است.
ناشناس۲۳۷۲۳۰۱۲۱:۲۸:۱۱ ۱۴۰۰/۱۰/۲۴
منم یک معلمم وبا اینکه تا قبل از شروع کرونا کمترین اطلاعی از تهیه محتواهای آموزشی نداشتم با تلاش شبانه روزی وبی خوابی کشیدن (که همچنان درگیرم‌)نهایت سعی خودم رو کردم وتدریس هایی رو ارائه دادم که مبادا دینی از بچه ها به‌گردنم باشه و الحمدالله والدینی که فهیمند ومقید به تعلیم فرزند با ابراز محبت وقدردانی خستگی رو از تنم در میارن با این وجود خوندن بعضی کامنتها که نشانه بغض کامنت گذاره مثل خنجر به قلبم می شینه اما اشکال نداره بازم به خودم نهیب میدم که چرا در تربیت بهتر این نسل بیشتر از این تلاش نکردم !! حالا هم پاشم کارای کلاس فردا رو آماده کنم که از هر کاری واجب تره .
ناشناس۲۳۷۲۶۳۱۰۹:۱۷:۱۶ ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
این تبریزی یحتمل از اوناست که توی گروه های فله ای تلگرامی و واتساپی می‌فرسته که مرکل گفته حقوق معلم هایی که شما پزشکان رو تربیت کردند باید از شما بیشتر باشه
ناشناس۲۳۷۱۳۵۷۱۹:۰۳:۴۴ ۱۴۰۰/۱۰/۲۳
در چه چیزی سقوط آزاد نداشتیم؟
ناشناس۲۳۷۱۳۶۱۱۹:۰۶:۱۷ ۱۴۰۰/۱۰/۲۳
مشکل اصلی درست بیان نشده است. آموزش پیش از این سقوط کرده بود و مجازی شدن آن وضعیتش را آشکار کرد. مخالفین آموزش مجازی اغلب کسانی هستند که دوست دارند دوباره وضعیتی پدید بیاید که ناتوانی هایشان را در پناه کلاس حضوری پنهان کنند یا خانواده هایی که هیچ تلاشی برای تربیت فرزندانشان نداشته اند و از آشکار شدن آن مسئولیت واقعی که به گردن دارند کلافه و گریزانند.
ناشناس۲۳۷۱۴۴۰۲۱:۱۹:۱۷ ۱۴۰۰/۱۰/۲۳
نویسنده عزیز. الان یعنی قبلا تمامی دکترها و مهندس ها را به صورت شایسته و نخبه در کارها می گماردن که الان این مشکل بعدا برامون مشکل ساز بشه؟ نه برادر مسئولان که از خودی ها هستند و دکترها و استخدام های دولتی هم از میان سهمیه دارها. حالا چه مدرکشون خوب باشه چه نباشه. مشکلات بزرگتری داریم که بررسی آنها مطمئنا اولویت بیشتری داره.
ناشناس۲۳۷۱۴۵۳۲۱:۴۰:۲۶ ۱۴۰۰/۱۰/۲۳
خود نویسنده می‌داند که موضوع آموزش مجازی را با دید منفی بررسی کرده است در حالی که می توان با دید مثبت هم این موضوع را بررسی نمود. در کل، پدیده های علوم اجتماعی پیچیده هستند و تحلیل های یک طرفه، فقط نشان می دهد نویسنده پیچیدگی ها و جنبه ها منفی و مثبت را درک نکرده یا عمدا" فقط از یک زاویه نوشته است.
ناشناس۲۳۷۱۴۷۳۲۲:۰۸:۳۸ ۱۴۰۰/۱۰/۲۳
الان باز نخبه سایت جناب تبریزی میاد و از آموزش مجازی تعریف میکنه از دست آورد های چشمگیر خودش ( مانند کسب رتبه زیر ۱۰۰ در کنکور دکتری که شرکت کننده کمی داره )در زندگی میگه و میگه فایزر فوتی نداده و فلان دکتر ۷۰ تومان زیرمیزی میگیره و روزانه ۱۰تا عمل میکنه و به دلیل تحریم ها نتونستم مقاله چاپ کنم
تبریزی۲۳۷۱۹۵۷۱۳:۳۵:۳۱ ۱۴۰۰/۱۰/۲۴
برو خودت رو درمان کن .
ناشناس۲۳۷۲۳۸۵۲۳:۳۰:۱۷ ۱۴۰۰/۱۰/۲۴
بریم پیش یک روانپزشک، بهش بگیم یکی هست که میگه من نخبه هستم و یکی از دلایلش رتبه ی زیر ۱۰۰ در کنکور دکترا هست ( که کلا چند صد نفر بیشتر شرکت کننده نداره.) همچنین این فرد میگه واکسن فایزر فوتی نداده (ولی وقتی مدرک میاریم، از رو نمیره و میگه داده ولی کم داده! ) همچنین ایشون ادعا می‌کنه پزشکی هست که روزانه ۱۰ تا عملی می‌کنه که بابت هر کدوم ۷۰ میلیون زیر میزی میگیره ( واضحه که شما برای عملی مثل آپاندیسیت که هر جراح عمومی ای می‌تونه انجام بده، نمی‌تونید چنین زیر میزی ای بگیرید، و تنها عمل ها بسیار خاص و سنگین هستند که زیر میزی کلان میشه ازشون گرفت، و از این عمل های خاص و سنگین، غیر ممکنه بتونید روزانه ۱۰ تا مورد انجام بدید!) و یکی دیگه هست که میگه این حرف ها پرت و پلا هستند، بنابر دلایلی که توی پرانتز ها آورده شده. بعد ببین که روانپزشک، درجا دستور بستری فوری این فرد رو صادر می‌کنه یا دستور بستری اون یکی رو. تازه اینم بهش نمیگیم که این طرف میگه سگ من که رفته آمریکا منو تحویل نمیگیره
ناشناس۲۳۷۱۵۲۶۲۳:۰۰:۴۵ ۱۴۰۰/۱۰/۲۳
از معلمی که شغل سومش معلمی و در اسنپ جون می کند انتظارات زیادی دارید....
ناشناس۲۳۷۱۵۳۲۲۳:۰۶:۲۸ ۱۴۰۰/۱۰/۲۳
سقوط آزاد آموزش قبل از آموزش مجازی شروع شده بود. آموزش مجازی با همه ضعفهایش نه باعث سقوط آن شد نه افزایش سرعت سقوط، فقط همه چیز را شفاف جلوی اولیا آورد یا بهتر است بگوییم اولیا را برد داخل مدرسه!
ناشناس۲۳۷۱۶۱۷۰۲:۲۵:۱۶ ۱۴۰۰/۱۰/۲۴
مقاله بسیار مفید و زیبایی بود از خواندن آن لذت بردم
ناشناس۲۳۷۱۶۳۸۰۵:۲۳:۳۹ ۱۴۰۰/۱۰/۲۴
خب ....راه حل؟؟؟
پوری۲۳۷۱۶۸۳۰۷:۵۹:۱۲ ۱۴۰۰/۱۰/۲۴
ما به تعداد پایه های تحصیلی دانش آموزان نیاز به معلم توانمند داریم که بتونن از طریق مجازی مطالب رو درست و اصولی منتقل کنن، تو بحث امتحان هم میشه از سوالات چند گزینه ای و تکنیکهای درهم ریختن ترتیب سوال و جوابها استفاده کرد، بدون نیاز به صرف وقت و هزینه....
ناشناس۲۳۷۲۰۴۹۱۶:۲۰:۳۲ ۱۴۰۰/۱۰/۲۴
من خودم دبیر هستم برای آزمون از تکنیک هایی که شما گفتید استفاده می کنم اما بدون هزینه نیست ، دارم از جیب خودم بابت برگزاری آزمون مجازی توی سامانه های آزمون ساز پول پرداخت می کنم متاسفانه توی این مدت که آموزش مجازی شده آموزش و پرورش هیچ حمایتی از دبیران نکرده و هیچ امکاناتی برای آموزش مجازی و تولید محتوا در اختیار دبیران و مدارس قرار نداده
تبریزی۲۳۷۲۱۶۱۱۸:۳۴:۴۶ ۱۴۰۰/۱۰/۲۴
سلام. می تونید از آزمون ساز google استفاده کنید که رایگان هست. من از اون استفاده می کنم.
محمد۲۳۷۱۶۹۷۰۸:۱۱:۳۲ ۱۴۰۰/۱۰/۲۴
سلام بر شما خوب بود مقاله دبیر هستم با ۲۵ سال سابقه نوبت اول حضوری برگزار شد بعد از مدت ها ولی نتایج فاجعه هستند. نه از جهت کم بودن نمرات بلکه از این جهت که این نمرات عجیب و غریب بیانگر مقدار اهمیتی هست که ما به فرزندان کشور عزیزمون میدیم. راحت ترین‌کار تعطیلی بود چون کلاس های ما شلوغ هست و استاندارد نیست . و حالا بچه ها بی سواد تر از همیشه. کاش میشد این همه ظلم به بچه ها نکنیم. یک نسل عظیم و با ارزش را بخاطر خودخواهی و به خاطر اینکه اولویت ندارند برامون داریم از بین می بریم. آموزش مجازی برای نوجوان یک شوخی بیش نیست. بس کنیم این همه دروغ و آمار سازی. استعداد این همه دانش آموز بخاطر خودخواهی مسئولین ما در حال هرز رفتن هست. به خدا پناه می‌بریم از این همه بلاهت.
ناشناس۲۳۷۱۸۳۴۱۱:۲۸:۵۷ ۱۴۰۰/۱۰/۲۴
خدا کند اوضاع بهتر بشه و آموزش هم حضوری، همه ناراضی اند و کیفیت خیلی نازل شده
خسرو سلجوقی۲۳۷۱۹۴۶۱۳:۲۱:۰۸ ۱۴۰۰/۱۰/۲۴
این آموزشی که شما فکر میکنید از دسترس کودکان این مرز و بوم دور مانده است؟ می توانید بفرمایید بعد از دوازده سال و یا هیجده سال خروجی آن برای خود فرد چیست؟ نگرانی فلسفی وجود دارد یعنی هنوز برای قبری گریه و زاری میکنید که درونش هیچ جنازه ای وجود ندارد یعنی هدف آموزش!
ناشناس۲۳۷۱۹۸۳۱۴:۱۲:۰۱ ۱۴۰۰/۱۰/۲۴
به معلم و دانش آموز ابزار درست بدن، همین آموزش مجازی ده برابر آموزش حضوری مفیدتر میشه. حقوق معلم 3 تومن، حقوق پدر دانش آموز 3 تومن، بعد یه گوشی خیلی عادی 4-5 تومن قیمت داره. سرانه هر دانش آموز هم که سالانه از 1 تومن کمتره. چه انتظاراتی دارید! همین وضعیت رو در سوئد و دانمارک پیاده کنید، دو سه ساله به وضع ما میرسن.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

پربحث‌های اخیر

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

  10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

  11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

  12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

  13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

  14. پاسخی به یادداشت موسوی خوئینی ها 

  15. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

  16. به تنهایی نمی توانست

  17. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

  18. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

  19. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

  20. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

  21. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

  22. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

  23. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

  24. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

  25. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

آخرین عناوین