۴ داستان از تغییر قهرمان در هفته پایانی لیگ برتر فوتبال

ورزشی،   4000507025

لیگ برتر فوتبال ایران تاکنون معجزه های زیادی را در هفته پایانی خود داشته و تیم های بزرگی قهرمانی خود را در هفته پایانی از دست داده اند.

۴ داستان از تغییر قهرمان در هفته پایانی لیگ برتر فوتبال

به گزارش ایسنا، لیگ برتر بیستم به ایستگاه پایانی خود رسیده و در هفته سی ام مسابقات، دو تیم پرسپولیس و سپاهان با اختلاف دو امتیاز، برای تصاحب قهرمانی به میدان خواهند رفت. هر دو دیدار در تهران برگزار می شود و احتمال جابجا شدن سرنوشت قهرمان مسابقات وجود دارد.

نگاهی به ادوار مختلف لیگ برتر ایران حاکی از قهرمانی های دور از انتظار و عجیب در هفته پایانی است؛ جایی که تیم صدرنشین نیازمند یک امتیاز بوده تا قهرمانی خود را مسجل کند اما در نهایت شگفتی، شکست خورده و بعد از یک فصل طاقت فرسا، جام قهرمانی را به رقیب سخت کوش خود واگذار کرده است.

در تمام این سال ها و شگفتی هایی که نظاره گر آن بودیم، تیم های بدون انگیزه، نقش ویژه ای ایفا کرده اند؛ از ملوان در لیگ اول تا فولاد در لیگ هشتم یا راه آهن سقوط کرده در لیگ پانزدهم که با سخت کوشی و شگفتی سازی خود سرنوشت قهرمانی مسابقات را رقم زده اند.

در آستانه هفته پایانی لیگ برتر و اهمیت این هفته از مسابقات، به برخی از شگفتی های هفته پایانی لیگ برتر نگاه کرده‌ایم؛ جایی که تیم صدرنشین نتوانسته کار خود را تمام کند و تیم دوم یا حتی سوم جدول، جام را ربوده است.

لیگ اول؛ معجزه در انزلی

استقلالی ها هنوز هم حسرت این قهرمانی را می خورند و در مقابل، پرسپولیسی ها از یک شگفتی می گویند. قهرمانی پرسپولیس در فصل ۸۰-۸۱ (نخستین فصل لیگ برتر) در حالی رقم خورد که تا هفته پایانی بازی ها استقلال با ۴۸ امتیاز در صدر جدول رده بندی قرار داشت و پرسپولیسی ها با ۴۶ امتیاز در رده دوم قرار داشتند. در هفته پایانی رقابت ها شاگردان علی پروین در تهران میزبان فجرسپاسی بودند و استقلال در انزلی میهمان ملوان بود.

شرایط جدول رده بندی و تفاضل گل بهتر تیم استقلال باعث شده بود که این تیم با یک مساوی در انزلی می توانست جام قهرمانی را بالای سر ببرد و پرسپولیس تنها در صورتی می توانست قهرمان شود که استقلال بازی خود را به ملوان می‌باخت و آنها نیز در تهران مقابل فجر به پیروزی می‌رسیدند. احتمال این اتفاق خیلی کم بود اما همین احتمال کم در نهایت به حقیقت تبدیل شد و استقلال در انزلی باخت و پرسپولیس با تک گل ابراهیم اسدی از سد فجرسپاسی گذشت و در یک روز فراموش نشدنی عنوان قهرمانی لیگ برتر را به دست آورد.

لیگ هفتم؛ گل دقیقه ۹۶ و انفجار جمعیت در آزادی

هفته پایانی لیگ هفتم یک فینال تمام عیار بود. دو تیم پرسپولیس و سپاهان بعد از هفته ها رقابت شانه به شانه در هفته پایانی به مصاف هم رفتند. نتیجه مسابقه تعیین کننده قهرمان لیگ بود. قبل از شروع بازی، سپاهان با ۵۸ امتیاز صدرنشین و پرسپولیس با ۵۶ امتیاز دوم بود. در این دیدار قهرمان لیگ چند بار عوض شد!

ابتدا پرسپولیس به گل نخست دست یافت و با این نتیجه قهرمان می شد اما سپاهان گل خورده را جبران کرد و مجددا نام این تیم به عنوان قهرمان مطرح شد ولی این پایان کار نبود و گل سپهر حیدری در دقیقه ۶+۹۰ آب سردی بر پیکر سپاهان بود و افشین قطبی و شاگردانش یک قهرمانی دراماتیک را کسب کردند.

لیگ هشتم؛ قهرمانی دراماتیک استقلال

این بار داستان لیگ اول به نفع استقلالی ها رخ داد. در هفته پایانی، ذوب آهن با سه امتیاز اختلاف نسبت به استقلال در صدر جدول قرار داشت و امید چندانی به قهرمانی آبی ها نمی رفت اما در حالی که استقلال و پیام در مشهد یک بازی سخت و درگیرانه را به نمایش گذاشتند و یاران قلعه نویی با تک  گل جانواریو پیروز شدند، ذوب آهن برای قهرمانی به یک امتیاز نیاز داشت. با این حال در خوزستان، فولاد در ۱۵ دقیقه پایانی توفان به پا کرد.

در شرایطی که مسابقه بازی با نتیجه یک بر یک مساوی بود، فولاد با هدایت مجید جلالی سه گل در یک ربع آخر زد و بازی را برد؛ مسابقه ای که سرنوشت قهرمان لیگ برتر هشتمین دوره را رقم زد و امیر قلعه نویی بعد از قهرمانی با استقلال به علت تفاضل گل بیشتر در جمله ای تاریخی گفت: "مجید جلالی خیلی مرد است."

لیگ چهاردهم؛ خوشحالی در تبریز، قهرمانی در اصفهان!

هفته پایانی لیگ چهاردهم در حالی شروع شد که تراکتور و نفت با ۵۷ امتیاز در رتبه اول و دوم جدول بودند و در تبریز رو در روی هم قرار گرفتند تا تکلیف قهرمان را مشخص کنند ولی در حالی که هیچ کس توجهی به سپاهان ۵۶ امتیازی نداشت، شاگردان فرکی جام را ربودند.

بازی تراکتور و نفت با قضاوت عجیب فغانی در آن دیدار با تساوی ۳ بر ۳ تمام شد. در حالی که تراکتوری ها به خیال اینکه سپاهان با سایپا مساوی کرده و قهرمانی تراکتور با همین تساوی هم مسجل شده، در حال وقت کشی بودند ولی غافل از اینکه سپاهان بازی را برده بود و با دمیده شدن سوت داور و در حالی که تبریزی ها در حال خوشحالی بودند، سپاهان جام قهرمانی را بالای سر برد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین