پروژه‌های چندگانه آمریکا برای فروپاشی لبنان

جهان،   4000323095 ۱۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

پروژه‌های چندگانه آمریکا در خاورمیانه علیه مقاومت، در قالب توطئه‌های سازمان‌دهی شده‌ای اجرا می‌شود که لبنان هم از آن در امان نمانده است.

پروژه‌های چندگانه آمریکا برای فروپاشی لبنان

به گزارش الف، طی هفته‌های گذشته به دنبال تعمیق بن‌بست سیاسی لبنان ناشی از عدم تشکیل دولت در این کشور که بیش از 10 ماه است همچنان ادامه دارد، صدای معترضان در اعتراض به وخامت اوضاع مالی و اقتصادی بالا رفته و مناطق مختلف این کشور به شکل مداوم شاهد برگزاری تجمعات مختلف در مقابل ساختمان‌های نهادهای دولتی است. حتی داروخانه‌ها نیز در اعتراض به کمبود داروهای اولیه و حتی شیر خشک و عدم اجرای وعده های بانک مرکزی برای تامین نقدینگی موردنیاز جهت وارد کردن این داروها و نیز احتکار آنها، یک اعتصاب سراسری در لبنان برگزار کرده‌اند.

مسلم است که لبنان از دهه‌های گذشته هرگز از یک نظام سیاسی و اقتصادی پایدار برخوردار نبوده و علاوه بر آن فساد در ارکان دولت این کشور یک مسئله عادی محسوب می‌شود. بنابراین می‌توان گفت که مشکلات و چالش‌های داخلی محرک بحران سیاسی و اقتصادی در لبنان همواره وجود داشته است؛ اما این کشور هرگز شاهد بحرانی به این عمق و شدت که اکنون در آن گرفتار شده، نبوده است.

در این شرایط کارشناسان معتقدند علت عمق فاجعه سیاسی که مولد بحران‌های متعدد است، به عوامل خارجی به روش‌های مختلف برمی‌گردد. نکته اول در این زمینه به وابستگی بی‌قید و شرط برخی احزاب داخلی لبنان به کشورهای خارجی و در صدر آنها ایالات متحده مربوط است؛ به طوری که این طرف‌های لبنانی بدون جلب رضایت آمریکا و غرب قادر به اتخاذ هیچ تصمیمی در کشور نیستند و همین موضوع تاکنون موجب گسترش نفوذ بیگانگان در امور سیاسی لبنان شده است.

صرف نظر از تاریخچه مداخلات واشنگتن در امور داخلی لبنان در دهه‌های گذشته، بعد از آغاز بزرگترین اعتراضات این کشور در اکتبر 2019 «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه پیشین ایالات متحده با یک طرح 5 مرحله‌ای وارد لبنان شده و صراحتا خطاب به لبنانی‌ها گفت، شما در انتخاب گزینه حمایت از حزب‌الله و تحمل فشار اقتصادی و گرسنگی یا دست کشیدن از مقاومت و رسید به شکوفایی و رفاه مخیر هستید. این مسئول وقت آمریکا به طور شفاف اعلام کرد که هدف کشورش در لبنان حذف و یا دست کم تضعیف مقاومت است. البته ین جمله پامپئو سرآغاز پروژه توطئه‌آمیز واشنگتن در لبنان بود که شاید کسی در آن زمان تصور نمی‌کرد اما اکنون لبنانی‌ها در میان همین پروژه 5 مرحله‌ای قرار دارند که 3 مرحله آن اجرا شده است: بن‌بست سیاسی، فروپاشی مالی و بحران اقتصادی. 

نگاهی به کارشکنی‌های آمریکا از 3 سال گذشته در روند تشکیل دولت لبنان که مستقیما توسط «دوروتی شیا» سفیر ایالات در بیروت-با روش‌هایی همچون تحریم مقامات لبنانی یا تهدید به تحریم هدایت می‌شد، صراحتا روشن می‌کند که تحرکات واشنگتن یکی از عوامل اصلی بحران سیاسی لبنان محسوب می‌شود. 

اما همانطور که گفته شد هنوز 2 مرحله این پروژه آمریکا باقی مانده که انفجار اوضاع امنیتی در لبنان و پس از آن آغاز جنگی بزرگ میان رژیم صهیونیستی و حزب‌الله است؛ به گونه‌ای که این جنگ با پیروزی اسرائیل و نابودی مقاومت به پایان برسد؛ این یعنی هدف اصلی آمریکا در لبنان.

از طرف دیگر طی روزهای گذشته رسانه‌های لبنانی اعلام کردند که ایالات متحده در حال تاسیس سفارتخانه‌ای در لبنان است که بعد از سفارت واشنگتن در بغداد، دومین سفارتخانه بزرگ جهان محسوب می‌شود. طبق یک سند در وزارت امور خارجه ایالات متحده یک میلیارد و 200 میلیون دلار برای این پروژه در نظر گرفته شده است که دو برابر بودجه اختصاص یافته برای ساخت سفارت ایالات متحده در بغداد محسوب می‌شود که معادل 600 میلیون دلار بود.

تاسیس این سفارتخانه بزرگ آمریکا در لبنان در حالی است که واشنگتن یک سفارتخانه دیگر در این کشور دارد و واقعا اگر قصد انجام امور دیپلماتیک در لبنان را داشته باشد، نیازی به افتتاح سفارتخانه جدید نیست. اما کاملا واضح است که هدف آمریکا از صرف یک میلیارد دلار هزینه برای ایجاد یک سفارتخانه فراتر از مقاصد دیپلماتیک است. حتی منبع آگاه از جزئیات پروژه آمریکا برای ساخت این سفارتخانه اعلام کردند که قرار است این سفارتخانه در قالب یک مرکز فرماندهی برای عملیات‌های نظامی و امنیتی که حضور نظامی و اطلاعاتی آمریکا را در لبنان و سوریه و کل منطقه هماهنگ می‌کند فعالیت داشته باشد و یکی از شاخص های اصلی این سفارتخانه همین خواهد بود. بنابراین در صورت اجرای موفق پروژه این سفارتخانه می‌توان گفت سناریو سفارت آمریکا در منطقه سبز بغداد که تبدیل به یک پادگان نظامی علیه گروه‌های مقاومت عراق شده، این بار در بیروت تکرار خواهد شد.

به طور بدیهی، مهمترین هدف آمریکا در لبنان محافظت از منافع رژیم صهیونیستی است؛ همانگونه که تلاش آمریکایی‌ها در مذاکرات غیرمستقیم ترسیم مرزی میان لبنان و فلسطین اشغالی، در راستای کسب امتیاز برای صهیونیست‌ها به قیمت پایمال شدن حقوق لبنان و محرومیت آن از ثروت‌های گازی و نفتی خود کاملا مشهود است. 

در چارچوب تاسیس سفارتخانه جدید آمریکا در بیروت نیز نباید همکاری اطلاعاتی این کشور با رژیم صهیونیستی و پروژه‌های مشترکی که دو طرف برای جاسوسی از مقاومت لبنان دارند نادیده گرفته شود.

سوءاستفاده آمریکا و متحدان غربی و عربی و عبری آن از شرایط متشنج لبنان و بحران سیاسی این کشور برای اجرای پروژه‌های خود موضوعی است که حزب‌الله و شخص سید «حسن نصرالله» دبیر کل این جنبش درباره آن هشدار داده‌اند و مسئولان سیاسی لبنان اگر واقعا قصد نجات کشورشان را دارند، باید بدون توجه به اختلافات و منافع شخصی، هرچه زودتر پرونده تشکیل کابینه را به نتیجه برسانند تا در سایه وجود دولتی مستقل و پایدار امکان مقابله با توطئه‌های خارجی فراهم شود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۰۴۳۰۶۰۱۳:۲۵:۴۴ ۱۴۰۰/۳/۲۵
باید تمام گروههای مسلح در لبنان خلع سلاح شوند. لبنان باید ارتشی قوی داشته باشد.
ناشناس۲۰۴۳۴۴۸۱۵:۰۶:۵۴ ۱۴۰۰/۳/۲۵
نصرالله گفته که به زودی کمبود بنزین در لبنان برطرف می شود.
ناشناس۲۰۴۳۶۷۶۱۶:۱۰:۲۲ ۱۴۰۰/۳/۲۵
رییس ارتش هم باید یک یهودی باشه. این یهودی هم باید آمریکایی باشه. آمریکایی هم باید از حزب جمهوری خواه باشه. آدم حزب جمهوری خواه هم باید عضو انجمن اسکلت و جمجمه باشه. خوب شد دیگه شرایط کافی بود برات ..
ناشناس۲۰۴۳۰۸۶۱۳:۳۱:۳۷ ۱۴۰۰/۳/۲۵
مردم لبنان تاوان ندانم کاریهای فلسطینی ها و خصومت دیگران با اسراییل را می پردازند.
ناشناس۲۰۴۳۵۷۶۱۵:۴۴:۰۹ ۱۴۰۰/۳/۲۵
اسرائیل غده سرطانی و سگ منطقه است و باید نابود بشود.
ناشناس۲۰۴۳۶۳۱۱۵:۵۹:۰۵ ۱۴۰۰/۳/۲۵
اون موقع که حزب‌ا.. نبود اسرائیل هروقت اراده میکرد تا بیروت رو اشغال میکرد یا جنگ داخلی راه مینداخت و هر جنایتی میخواست انجام میداد!! الان که نسبت به اون موقع خیلی اوضاع بهتری دارن، نه اسرائیل جرات داره یه متر وارد لبنان بشه نه جنگ داخلی شروع راه میوفته نه .. تازه سرزمینهای اشغالی‌شون هم آزاد شده!!!! البته یقین دارم که از تاریخ خوب آگاهی داری و این نظرها رو برای اونایی که تاریخ چندساله لبنان رو نمیدونن گذاشتی!! توصیه میکنم کتاب لبنان شهید چمران مطالعه بشه!
×۲۰۴۳۶۶۹۱۶:۰۷:۳۹ ۱۴۰۰/۳/۲۵
تو هم که حرفهای شیطونی زدی مثل بالایی
ناشناس۲۰۴۳۰۸۹۱۳:۳۲:۲۸ ۱۴۰۰/۳/۲۵
حزب الله باید در ارتش لبنان ادغام شده و تحت فرمان حاکمیت لبنان قرار گیرد.
ناشناس۲۰۴۳۶۰۶۱۵:۵۳:۴۹ ۱۴۰۰/۳/۲۵
بابا یه نظر بده میفمهیم منظورت چیه دیگه!!!! ..
ناشناس۲۰۴۳۶۵۸۱۶:۰۴:۵۰ ۱۴۰۰/۳/۲۵
از کجا پیام فرستادی نکنه گذرت به آلبانی افتاده
ناشناس۲۰۴۴۵۳۲۲۲:۲۸:۰۳ ۱۴۰۰/۳/۲۵
اگه حزب الله نبود و تو جنگ ۳۳روزه اسرائیل رو شکست نمیداد ،الان کل لبنان توسط اسرائیل اشغال شده بود از کدوم ارتش حرف میزنی؟ارتش لبنان اگه عرضه داشت اجازه نمی داد که اسرائیل نصف کشورش رو تا سال۲۰۰۶ اشغال کنه.
ناشناس۲۰۴۳۰۹۶۱۳:۳۳:۲۷ ۱۴۰۰/۳/۲۵
امریکا شیطان بزرگ عامل اصلی جنگ افروزی و خشونت و تحریم و تهدید و ترور در منطقه و جهان است.
ناشناس۲۰۴۳۱۷۰۱۳:۵۴:۱۱ ۱۴۰۰/۳/۲۵
کشوری که از خودش اراده نداشته باشد، می شود لبنان. اختیار لبنان دست بازیگران دیگر است. آنها هستند که رییس جمهور و نخست وزیر در این کشور انتصاب می کنند.
ناشناس۲۰۴۴۵۶۱۲۲:۴۳:۴۷ ۱۴۰۰/۳/۲۵
وقتی کشورت زمین بازی دیگران شود عاقبتی بهتر از این ندارد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین