فوت و فن حرفه ای‌ها برای خانه تکانی بی‌حادثه/ اول ایمنی بعد کار!

اجتماعی،   3991215011

رسم هر سال ما ایرانی هاست اواخر سال یک نظافت کلی در خانه هایمان داریم؛ همان «خانه تکانی» معروف. کاری که به بسیاری از ما سخت می ‌گذرد و ممکن است در انجامش دچار حوادثی شویم که کار را به دکتر بکشاند. آن هم در این روزهای کرونایی.

فوت و فن حرفه ای‌ها برای خانه تکانی بی‌حادثه/ اول ایمنی بعد کار!
به گزارش فارس، طبق نتایج اعلام شده از سوی سازمان آتش نشانی و اورژانس بیمارستان ها، زمستان هر سال بخشی از تماس ها و مراجعات به این مراکز مربوط به افرادی است که در فرآیند خانه تکانی دچار حادثه های جزئی یا جدی می شوند. برخی از ما در انجام این سنت بی ‌توجهی یا سخت گیری می کنیم که زمینه آسیب دیدن را فراهم می کند. مشکلات تنفسی، سقوط، سوختن، زخمی شدن و برق گرفتگی شایع ‌ترین سوانحی است که ایستگاه آتش نشانی و مراکز درمانی درباره آن هشدار می‌ دهند. در این مطلب با یادگیری اصولی ساده می توانیم از این اتفاقات ناخوشایند پیشگیری کنیم. تا هم نوروز به کاممان تلخ نشود هم مراجعه های ما در شرایط کرونایی باری مضاعف به دوش کادردرمان نباشد. از طرفی مراجعه به مراکز درمان در چنین ایامی می تواند خطر ابتلای ما به کرونا را به دنبال داشته باشد.

اول اندرونی بعد بیرونی!

بی برنامگی کار را طولانی و سخت می ‌کند به ‌خصوص برای زوج‌ های جوان که اولین تجربه خانه تکانی را پشت سر می گذارند. خستگی، تمرکز را پایین می ‌آورد این موضوع زمینه دچار شدن به سوانح را فراهم تر می ‌کند. بنابراین بهتر است برای پیشگیری، برنامه‌ ریزی کنیم و آن هم اصولی تا دچار دوباره کاری و خستگی نشویم. برای برنامه‌ ریزی بهترین شیوه دقت به نظافت درونی و بیرونی است. اولویت با نظافت بخش های درونی خواهد بود چون ریخته شدن گرد و خاک، پرز و دوده این قسمت ها روی قسمت های بیرونی، کاملاً قابل پیش بینی است. اگر قبلا قسمت بیرونی را نظافت کرده باشیم کار خودمان را سخت می کنیم، شاید برای مثال دوباره ناچار شویم تکه موکت یا فرشی را بشوییم یا قسمتی از دیوار را دوباره دستمال بکشیم. برای ساده تر شدن کار می توان قسمت درونی را نیم سال اول نظافت کرد چون معمولاً پر از وسایل جزئیات و زمان ‌بر است. قسمت بیرونی هم که نظافت دیوارها، پرده ها، موکت، فرش و مبلمان است را ۶ ماه دوم می توان انجام داد. منظور از قسمت درونی شامل کمدها، کمددیواری، کابینت و بخش ‌هایی مثل انباری و غیره هستند.

سقوط آزاد ممنوع!

یکی از پر تکرارترین حوادث خانه ‌تکانی سقوط، لیز خوردن یا پرتاب شدن است حتماً چهارپایه ای که استفاده می ‌کنیم تراز باشد و در حالت عادی لق نزند چون وقتی روی آن می ایستیم این لق زدن ها به مراتب بیشتر و خطرناک می شود. یک موضوع را ابداً فراموش نکنیم؛ حفظ جان ما واجب تر از هر چیز دیگری است. این قاعده کمک می‌ کند وقتی دچار سخت  ‌گیری یا وسواس می ‌شویم یا حواس پرتی بیشتر دقت و کار را مدیریت کنیم

برای مثال پاک کردن قسمت بیرونی پنجره خانه واقعاً ضرورت ندارد  به خصوص برای خانم ها. چرا باید روی چهارپایه یا لبه پنجره برویم و ریسک هر خطری را بپذیریم؟ منطقی نیست. قبل از قراردادن چهارپایه سطل های آب و کف حتماً لوازم اضافه را از روی زمین یا مسیر تردد جمع کنیم. ماموران آتش‌نشانی می ‌گویند که بارها پیش آمده پای کسی به وسیله ای گیر و به چهارپایه برخورد می کند، همین موضوع ساده سبب سقوط افراد و افتادن چهارپایه می ‌شود.

اتفاق هایی که گاه جبران ناپذیر خواهد شد. به هیچ وجه زیر چهارپایه پارچه سُر یا پاره قرار ندهیم، کافیست پایمان گیر کند و حادثه رقم بخورد. روی چهارپایه روزنامه، پارچه یا وسیله دیگر نیندازیم. تعادلمان را بهم می ‌زند. بهتر است فرد دیگری پایین بایستد دستمال کف، نم و خشک را آماده کند و به فردی که بالای چهارپایه رفته، بدهد. بارها پیش آمده فرد برای جلوگیری از سقوط سطل آب یا کف روی زمین، تعادلش را از دست داده و حوادث بدتری رقم خورده.

 برق شوخی ندارد

برای نظافت، وسواس و حساسیت بیجا نداشته باشیم. برخی واقعاً کارهای عجیبی انجام دهند؛ نظافت پریزها با دستمال نم یا استفاده از اسپری اطراف آن جداً خطرناک است حتی اگر جریان برق را قطع کرده باشیم. رطوبت باقیمانده اطراف پریز یا داخل آن خطر برق گرفتگی، اتصالی برق و آتش سوزی را افزایش می ‌دهد. به هیچ وجه از مفتول، خلال دندان یا گوش پاک کن برای نظافت پریزها استفاده نکنیم. کشیدن دستمال بسیار کم نَم کافیست. برای پیشگیری از نفوذ آب به پریز موقع نظافت دیوار در وهله اول میزان رطوبت دستمال های کف و نم کافی باشد تا آب روی دیوار شره نکند. همچنین می‌ توان از درپوش برای پریزها استفاده کرد تا رطوبت داخلش نرود. این درباره نظافت زنگ خانه و آیفون هم صادق است. به هیچ وجه از سشوار، جاروبرقی برای نظافت پریز استفاده نکنیم نتیجه واقعا خطرناک خواهد بود.

پیشگیری بهتر از درمان

یکی دیگر از نکات خانه تکانی ایمن، داشتن نگاه پیشگیرانه و پیش‌بینی کننده است. نگران نباشیم، این مهارتی عجیب و غریب نیست و نیاز به آموزش خاصی ندارد؛ منظور از این نگاه همان رعایت اصول اول ایمنی، بعد کار است. برای مثال وقتی در حال نظافت دیوار هستیم، قاب های عکس را به فردی تحویل دهیم که دستش خشک است تا سر نخورد. موقع پاک کردن یا درآوردن طبقات شیشه ای و لغزنده بوفه یا دکور دیواری حتماً دستکش خشک بپوشیم یا دستمان خشک باشد. اگر لبه های شیشه تیز و برنده است آن را سنباده بکشیم تا موقع جازدن، دستمان را نبرد.

لوازم مورد نیاز و کارمان را لبه سطوح نگذاریم چون ممکن است پرتاب شوند. اگر فرزند کوچک در خانه داریم وقتی وسایل را نظافت و گردگیری می کنیم ترجیحاً روی یک سطح بلند صاف و محکم مثل میز ناهارخوری یا پیشخوان آشپزخانه بچینیم. یکی از دلایل تماس های والدین وحشتزده با اورژانس یا مراجعه شان به بیمارستان‌ به دلیل بلعیدن اجسام، کوفتگی ناشی از افتادن اشیاء، بریدگی یا سوختگی فرزندان با اجسام تیز و داغ است. اگر پرده ها را در خانه می‌شوییم و اتو می‌کشیم حتماً تا خنک شدن اتو درب اتاقی که اتو در آن قرار دارد را ببندیم تا کنجکاوی اطفال یا حواس پرتی نوجوانان کار دستمان ندهد. حتماً بعد از نظافت هر قسمت درش را ببندیم به خصوص درِ کابینت ها یا کمد لباس را. بارها پیش آمده بعضی افراد در را باز اما فراموش می کنند، ببندند سر یا صورت نفر بعدی با در برخورد می ‌کند و حادثه ‌ای دردناک رقم می‌ خورد. اگر قسمتی را نظافت می ‌کنیم که باید خم شویم و بالای آن طاقچه یا سطحی تیز هست حتماً آن قسمت را عایق یا ضربه گیر بزنیم یا در طول کار بارها در ذهن خود مرور کنیم که موقع بلند شدن حواسمان جمع باشد تا به سرمان ضربه وارد نشود.

ریه ها را لازم داریم!

هرگز انواع شوینده را مخلوط نکنیم. رعایت این هشدار اگر سال‌ های قبل مهم بود امسال با توجه به شرایط کرونایی بسیار ضروری است. بخار شیمیایی هر شوینده می تواند اثری نامطلوب روی دستگاه تنفسی ما داشته باشد. به خصوص وقتی از آب داغ برای حل کردن شوینده استفاده می ‌کنیم. حواسمان باشد، شوینده ها را در مسیر جریان هوا قرار دهیم به هیچ وجه در فضای بسته این کار را انجام ندهیم. به توصیه های اینستاگرامی و اینترنتی یا راهکارهای جمع بانوان نسبت به ترکیب شوینده ها و دستیابی به محلول شوینده جادویی بی توجه باشیم. ترکیب محلول سفید کننده، انواع جرم بردار غلیظ، پودرهای شوینده و آب گرم حتی در فضای دارای جریان هوا می ‌تواند بلایی به مراتب بدتر از ویروس کرونا بر سر ریه ما بیاورد. حتی کار را به بستری شدن یا تنگی نفس طولانی بکشاند. حالا با یک ریه آسیب دیده چطور می توان در برابر کرونا و آسیب ‌های آن ایمن بود؟ راحت نفس کشیدن و سلامتی مهمتر است یا برق زدن سرامیک های آشپزخانه یا حمام یا فرش خانه؟

آتش سوزی و بی دقتی

سوانح سوختگی هم یکی دیگر از اتفاقات بد روزهای خانه تکانی است. اورژانس بیمارستان ها سوختگی هایی را پانسمان می‌ کنند که می ‌توانست اتفاق نیفتد. یکی از مهمترین دلایل این نوع آسیب، کار کردن کنار شعله روشن اجاق گاز است. ما برای نظافت از انواع اسپری و شوینده‌ ها  همچنین پارچه ها استفاده می کنیم. برخی از این اسپری ها دارای موادی با قابلیت مشتعل شدن هستند. آشپزخانه یکی از چرب ترین قسمتهای هر خانه است. به خصوص حوالی اجاق گاز، نباید مواد شوینده را کنار گاز اسپری کرد چون به طرز باور نکردنی هُرمی از آتش به سمت اطراف پخش می‌ شود و در برخورد با پرده آشپزخانه، لباس ها یا پارچه هایی که آن حوالی هستند می تواند فاجعه راه بیندازد. هنگام بالا رفتن و ایستادن روی سطوحی از کابینت ها یا پیشخوان برای نظافت پنجره، دیوار یا گنجه ها، دقت کنیم. پوشیدن شلوار پاچه گشاد یا دامن اصلاً انتخاب مناسبی نیست. بارها پیش آمده افراد به دلیل لغزنده بودن سطوح یا گیر کردن بخشی از این لباس ها زیر دست و پا، تعادلشان بهم خورده، لباسشان با شعله برخورد کرده یا در تماس با اجسام داغ یا کتری، قابلمه غذا و غیره دچار سوختگی شدند.

امسال بروید مرخصی

خانم های باردار هم این ایام بهتر است کار را به پس از زایمان موکول کنند یا حتماً از دیگران کمک بگیرند. به هیچ وجه نباید دست تنها کار نکنند. به خصوص ماه های اول و آخر که با بزرگ شدن حجم شکم، تعادل در راه رفتن سخت و انجام یک کار ساده هم به مراتب خسته کننده و دشوارتر می شود. به هر حال برای انجام کارهای سبک این موارد را از قلم نیندازند. از شوینده های غلیظ و تند اصلاً استفاده نکنند. طولانی مدت نایستند که برای مادر و نوزاد به هیچ وجه خوب نیست. خم شدن های مکرر، فشار زیادی به نوزاد وارد می‌ کند پس کارهای سنگین کاملاً ممنوع! روی نردبان و چهارپایه نروند و برای جابجایی اجسام حتماً از دیگران کمک بگیرند. افزایش خطر سقط نوزاد در ۳ ماهه نخست، دیسک ‌کمر، اختلال در رشد کودک با تاثیر حرکات پرفشارِ کارهای خانه تکانی و مواد شیمیایی شوینده ها، فشار به ناحیه کلیه و مثانه زایمان زودرس و ساییدگی زانو هنگام و پس از بارداری از بدترین عوارض کار کردن در دوران بارداری است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. از سنگ صدا درآمد، از اصلاح‌طلبان نه!

  22. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  23. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  24. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  25. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

آخرین عناوین