«شور شیرین»؛ گفت‌وگو با علی دوایی؛ مؤسسه مطالعات تعالی نسل (متن) چرا باید «شور شیرین» را خواند؟

محمدرضا زائری،   3990522166 ۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

مؤسسه فرهنگی نیكان در سال ١٣۴٧ به همت مرحوم حجت‌الاسلام‌والمسلمین كرباسچیان (علامه) تأسیس شد. ایشان كه از سال‌ها قبل با همراهی مرحوم رضا روزبه مدرسه علوی را بنیان گذارده بودند به مرور نهادهای جدیدی را برای تكمیل جریان اثرگذار و دامنه‌دار خود در تعلیم و تربیت مدرن شكل دادند كه مدرسه نیكان یكی از نخستین حلقه‌های آن زنجیره بود

چرا باید «شور شیرین» را خواند؟

«شور شیرین»

گفت‌وگو با علی دوایی

(مدیر دبستان و متوسطه نیکان)

مؤسسه مطالعات تعالی نسل (متن)، چاپ اول 1399

426 صفحه، 75000 تومان

در صورت تمایل به خرید کتاب، به اینجا مراجعه کنید

*****

 

من خود از دانش‌آموزان مدرسه علوی یا نیكان نبوده‌ام، اما در خانواده و دوستان و نزدیكان با بسیاری از فارغ‌التحصیلان مدارس علوی و نیكان حشر و نشر داشته‌ام و همواره به بهانه‌های گوناگون از شیوه‌های کارآمد این مجموعه‌ها شنیده و دیده‌ام و موفقیت‌های درخشانشان را كه سرمشق بسیاری از مراكز تربیتی و آموزشی كشور شد ملاحظه کرده‌ام.

یكی از كسانی كه همیشه دوستان مرتبط با این مدارس درباره او سخن می‌گفتند و با نیكی از او یاد می‌کردند و درعین‌حال نوعی ابهت و اقتدار بسیار خاص از شخصیت او در بیانشان ترسیم می‌شد آقای دوایی نیكان بود.

یكی دو سال پیش در جشن عروسی پسر یكی از دوستانم مردی را دیدم كه جوانان رفیق داماد دور او حلقه زده بودند و در فضایی آكنده از احترام و مهابت با او گفتگو می‌کردند. ایشان جناب علی دوایی بود كه نام مدرسه نیكان به نام او گره خورده است.

مؤسسه فرهنگی نیكان در سال ١٣۴٧ به همت مرحوم حجت‌الاسلام‌والمسلمین كرباسچیان (علامه) تأسیس شد. ایشان كه از سال‌ها قبل با همراهی مرحوم رضا روزبه مدرسه علوی را بنیان گذارده بودند به مرور نهادهای جدیدی را برای تكمیل جریان اثرگذار و دامنه‌دار خود در تعلیم و تربیت مدرن شكل دادند كه مدرسه نیكان یكی از نخستین حلقه‌های آن زنجیره بود.

مدرسه نیكان به‌آرامی و دقت شكل گرفت. نخست دبستان تأسیس شد و سپس به‌تدریج مقاطع بعدی به وجود آمد. آقای علی دوایی كه از نخستین شاگردان مرحوم علامه بود بعدها همكار ایشان شد و همراهی خود با آن فرزانه بزرگ را ادامه داد و اكنون سال‌هاست كه مدیریت دبستان نیكان را بر عهده دارد. او كه در رشته ادبیات فارسی تحصیل كرده، به سبب علاقه و پشتكار کم‌نظیرش چنان تبحر و تخصصی در مدیریت آموزشی مخصوصاً در حوزه دبستان یافت كه می‌توان تجربه‌اش را به‌عنوان شاخص و الگو مورد مطالعه قرار داد. كتاب «شور شیرین» تاریخ شفاهی این تجربه است و از دل هفده جلسه گفت‌وگو با ایشان به دست آمده، اما علاوه بر تشریح این تجارب و یافته‌ها نكات نغز و خواندنی و بسیار آموزنده‌ای از شخصیت و منش مرحوم علامه دارد.

آن شخصیت استثنایی و شگفت كه موقعیت ممتاز خود در حوزه علمیه قم را رها كرد و برای شاگردپروری و آموزش به تهران آمد و با تأسیس مدرسه علوی آغازگر جریانی شد كه بعد از انقلاب جلوه‌های درخشان حركت و مجاهدت او را بیش از گذشته نشان داد و شماری از فرزانگان و چهره‌های سرشناس و مدیران شاخص و دانشمندان برجسته معاصر را به جامعه عرضه كرد.

فصول مختلف كتاب از بیان ویژگی‌های معلم خوب دبستان و ظرافت‌های مسائل مالی در مدرسه تا روابط انسانی با معلمان و اولیا و مراحل و شرایط تأسیس مدرسه، هر كدام سرشار از نكات ریز و جزئیات قابل‌توجهی است كه شاید به‌راحتی در جای دیگری نتوان یافت.

در پایان كتاب مجموعه‌ای از عکس‌ها از دوران جوانی آقای دوایی تا امروز اضافه شده كه بر جذابیت كتاب افزوده است

. در بخشی از كتاب نیز به‌طور مفصل از مرحوم نیرزاده نوری یاد شده كه نسل ما و كسانی كه شاگرد او نبوده‌اند شیوه متفاوت و اثرگذار آموزش او در دوره دبستان را در برنامه‌های تلویزیون دیده‌اند و از شخصیت ممتاز او خاطره‌های شیرین دارند.

مؤسسه مطالعات تعالی نسل (متن) مدت‌هاست كه آثاری متنوع و مفید در حوزه تجربه‌نگاری مدارس اسلامی تدوین و منتشر ساخته كه کتاب‌های تاریخ شفاهی مدیران این مدارس بخشی از آن مجموعه است.

این كتاب نه تنها برای علاقه‌مندان به حوزه تعلیم و تربیت و فعالان عرصه فرهنگ، بلكه برای همه پدران و مادرانی مفید است كه دغدغه تربیت مطلوب فرزند خود را دارند، زیرا سیمای مكتبی را در تعامل اجتماعی و انسان‌سازی ترسیم می‌کند كه آرمان و آرزوی همه ماست.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۵۵۸۷۶۹۲۰:۳۱:۱۳ ۱۳۹۹/۵/۲۲
بیشتر مدارس و مراکز آموزشی ایران که اسم و رسمی و شهرتی دارند اگر براساس معیارهای نوینی که امروزه در کشورهای پیشرفته جهان مورد عمل قرار میگیرند ارزیابی شوند نقص ها و اشکالاتشان آشکار خواهد گردید مدارسی از قبیل تیزهوشان ( علامه حلی ) ، فرزانگان ، انرژی اتمی و‌..... براساس جذب بهترین استعدادها و نخبگان و اجرای برنامه های سنگین و فشرده درسی و بعضا محتوای سالهای بالاتر و حتی دانشگاهی و آماده سازی آنها برای کسب مقام در المپیادهای جهانی میباشد این همان شیوه ای است که المان شرقی روی ورزشکارانش اجرا میکرد تا بتواند با کسب مقام در المیک از آنها بهره برداری تبلیغاتی کند .....
mahdi۱۵۵۹۱۵۲۰۹:۳۱:۴۹ ۱۳۹۹/۵/۲۳
درباره رابطه این مدارس با انجمن حجتیه هم بنویسید.
ناشناس۱۵۵۹۲۸۹۱۱:۲۰:۰۲ ۱۳۹۹/۵/۲۳
نیکان حجتیه
حکیم۱۵۵۹۵۴۶۱۵:۱۱:۱۴ ۱۳۹۹/۵/۲۳
به به می بینم که الف به برجسته کردن شخصیت اول و آخر انجمن حجتیه روی آورده است.
یکتانت

پربحث‌های هفته

  1. پرسش های بی پاسخ در ترور شهید فخری زاده

  2. بالاخره مجلس مخالف برجام است یا موافق برجام!؟

  3. تکرار جنایتی دیگر در حق دانشمندان ایرانی

  4. چگونه پاسخ به ترور به رفع تحریم ها کمک می کند؟

  5. یک راه سوم بین دو راهی انتقام

  6. اقدام راهبردی مجلس برای تغییر معادلات برجامی

  7. این تحلیل ها دام است !

  8. واکنش روحانی به طرح مجلس: بگذارید آن‌هایی که تجربه موفق دیپلماسی دارند، کارشان را انجام دهند

  9. شهادت محافظان برای اعتلای نظام/ از محافظ «رهبر انقلاب» تا محافظ «رئیس جمهوری» و «حاج قاسم» + تصاویر

  10. فریدون عباسی تهدید به افشاگری کرد/ در دولت یازدهم برای شهید فخری‌زاده مزاحمت ایجاد کردند

  11. نشانه شناسی یک ترور؛ چشم های آبی، دندان های نیش

  12. واکنش ترامپ به ترور محسن فخری‌زاده

  13. وقتش که برسد خواهید دید ...

  14. اهداف ترور «فخری‌زاده» به روایت روزنامه لبنانی

  15. رفتار دشمن را پر هزینه کنیم!

  16. رونمایی از نقشه‌راه اروپا و آمریکا برای احیای برجام

  17. خوزستان نمایشگاه بزرگ ناکارامدی مدیران

  18. ظریف: سردار سلیمانی همیشه در مقابل درد و دل‌هایم می‌گفت باید تحمل کنی/ می‌گویند ظریف جاسوس است/ قصدی برای کاندیداتوری در ۱۴۰۰ ندارم/ به امضای جان کری یا قسم اوباما اعتماد نکردیم

  19. گروگان گرفتن دیپلمات ایرانی در قلب اروپا

  20. روحانی: مصوبه دیروز مجلس را مضر می‌دانم/ در صنعت هسته‌ای از هر زمان دیگری قدرتمندتر هستیم/ به دلیل پروتکل‌های بهداشتی به مجلس نرفتم

  21. حراج آبروی طب سنتی در عطاری‌های متخلف

  22. سر چشمه شاید گرفتن به بیل ...

  23. رهاشدگی بازارها و وعده‌های بی‌نتیجه/ در جنگ اقتصادی غرب وزارت صمت کجاست؟

  24. غذاخوری‌های دانشگاه‌های خارجی چه امکاناتی دارند؟+تصاویر

  25. همدستان قاتلان شهید فخری زاده چه کسانی هستند؟

آخرین عناوین