به داد "صیادان" جاسکی برسید

گروه اقتصادی الف،   3990114025 ۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

در حال حاضر صید و صیادی رونق خود را از دست داده است این مساله سبب شده است تا بی رونقی صید و رُکود اقتصادی در کنار یکدیگر راه خود را ادامه دهند.

سال گذشته در این برهه زمانی خنده بر لب قشر زحمتکش صیادان این شهرستان می بارید چرا که سالی پر از برکت را پشت سر گذاشته بودند. متاسفانه فصل جدید صید و صیادی دیگر بوی سال گذشته را نمی دهد و انتظار می رود دولت از این قشر حمایت کرده و به آنها اعتبار دهد.
حمید نودی ناخدا جوان با دستش به سمت ملوانان خود اشاره می کند که در ساحل کنار یکدیگر نشسته بودند و انگار کفگیرشان به ته دیگ خورده است.
 نودی می گوید: هر سال کنار ساحل یکبنی هیاهویی بود قایق هایی که تمام قد پر از بار ماهی بودند و مشتریانی که بر سر قیمت ها چانه می زدند؛ که متاسفانه چند ماهی است خبری از آن روزها نیست که نیست ...!
وی با اشاره به اینکه ۷ ماه از فصل صید امسال می گذرد اما تا به امروز هیچ دشتی نداشتیم، افزود: با قرض و وام بانکی دو قایق خریداری کردم و برای معیشت زندگی روزمره خود با کمک ملوانان جَلّی را راه اندازی کردیم و دل به دریا زدیم.
این ناخدا جاسکی ادامه داد: بوسیله این جَلّ شرایط اشتغالزایی ۱۸ نفر سرپرست خانواده را فراهم کردم اما این روزها بدلیل رکود صید حال همه ما خوب نیست و صورت زندگی خود را با یارانه ۴۵ هزار تومانی سرخ نگه داشتیم.
وی در پایان با بیان اینکه با توجه به شرایط اقتصادی کنونی و تحریم کشور ادوات صیادی خود را با نرخ آزاد می خریم که انتظار داریم دولت به مانند صنوف دیگر از جمله  تولیدکنندگان ، شرکت ها و ... ارز ۴ هزار ۲۰۰ تومانی در نظر بگیرند و خاطرنشان کرد: چند سالی است که قیمت های محصولات صید شده ما نرخ ثابتی داشته اما خرید ادوات صیادی روز به روز به طرز سرسام آوری افزایش پیدا کرده است.
عبدالله باتونه یک صیاد دیگر جاسکی نیز گفت: با تصویب سه قوه در خصوص سهمیه بندی بنزین به مشکل بر خوردیم و تنها صیادانی که مجوز دارند می توانند از سوخت سهمیه ای استفاده کنند ما که مجوز نداریم.
وی یادآور شد: ۷۰ درصد صیادان این شهرستان فاقد مجوز صید از دریا هستند‌، متاسفانه قول های که به صیادان داده شد اما به آنها عمل نشد.
یکی از صاحبان چند قایق شهرستان جاسک با انتقاد از بسته بودن محل خرید ماهی، گفت : طی تماسی که با مسئولان شرکت های پودران مستقر در این شهرستان  داشتیم‌، متاسفانه اعلام کردند که با توجه به قطعی آب این شرکت ها بدلیل ویرویس کرونا از خرید صیدتان معذوریم.
امید زارعی رئیس شیلات شهرستان جاسک به ایسنا، گفت : سوخت قایق های موتوری صیادی از نظر شیلات مشکلی ندارد و رایزنی های لازم با شیلات ایران و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی صورت گرفته است.
وی با اشاره به اینکه تفاهم نامه ای برای تامین سوخت برای شناورهای مجوز دار و مورد تایید شیلات انجام شده است‌، افزود: در این خصوص ثبت نام اولیه شناورهای دارای مجوز قانونی در سامانه سوخت انجام شد. رئیس شیلات جاسک ادامه داد: آمادگی کامل برای تایید و معرفی به شرکت نفت از سوی اداره شیلات وجود دارد اما عدم تخصیص دست ما نیست و تاکنون در سطح استان تاکنون سوختی برای قایق ها تخصیص نشده است.
به گزارش ایسنا، جاسک در شرقی ترین منطقه از هرمزگان قرار دارد و این شهرستان بیش از ۳ هزار دستگاه قایق موتوری با اشتغالزایی ۱۵ تا ۱۸صیاد در هر قایق در بنادر صیادی این بندرساحلی روزی خود را از دریا تامین می کنند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۳۹۸۰۴۷۱۷:۱۵:۴۷ ۱۳۹۹/۱/۱۴
فقط به داد صیادان برسن؟ مابقی ملت چی؟
ناشناس۱۳۹۸۷۴۴۱۰:۲۸:۰۷ ۱۳۹۹/۱/۱۵
به داد گداها و معتادها و دستفروش ها هم می‌رسد.( 100 ت از طرف ..بسته کمک معیشتی دریافت می‌کنند! شرط حیات دولت وابسته به این اقشار محترم هست که سر ..گرم باشه با این بدبختی ها) گور بابای بقیه ملت و قشر تحصیل کرده ی عادی مردم و..
ناشناس۱۳۹۸۱۳۳۱۸:۳۲:۳۰ ۱۳۹۹/۱/۱۴
در سالهای اخیر هزینه‌های ماهیگیری افزایش بسیار کمی داشته اما قیمت ماهی در رقابت با گوشت بسیار رشد داشته و زندگی صبادان را متحول کرده است. احمدلله اینقدر در حسابشان پول دارند که نگران این مدت بیکاری نباشند.بهتر است بگذارند دریا استراحت کند
ناشناس۱۳۹۸۱۷۱۱۹:۳۷:۲۰ ۱۳۹۹/۱/۱۴
خدا به دادهمه مردم دنیا برسد از سالم بودن تا داشتن هزینه زندگی
ناشناس۱۳۹۸۲۱۲۲۰:۳۱:۰۹ ۱۳۹۹/۱/۱۴
کجای مملکت درست کار میکنه که بخش شیلاتش درست کار بکنه؟
ناشناس۱۳۹۸۴۶۶۰۱:۱۳:۴۶ ۱۳۹۹/۱/۱۵
صيادان چرا بيكار شوند مگر دريا هم كرونا دارد انها مي توانند با تلاش بيشتر صيد كنند وبازار مواد غذايي هم كه براهه
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین