گرامیداشت روز جمهوری اسلامی، آن هم وسط بحران کرونا !؟

حسین رجایی، کارشناس بین الملل،   3990112105 ۴۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۴ تکراری یا غیرقابل انتشار
گرامیداشت روز جمهوری اسلامی، آن هم وسط بحران کرونا !؟

 

"ایران بدترین جای دنیاست جایی که مردمش در چنگال رژیمی فاسد و مستبد با فقر و ظلم و بی عدالتی دست و پنجه نرم می کنند. جمهوری اسلامی رژیمی ناکارآمد و ستمگر است که آینده ملتش را فدای بلندپروازی های شیطانی خود کرده است. آنطرف آبها اما، آنسوی مرزهای ایران، دنیای آزاد قرار دارد. دنیایی مبتنی بر احترام به آزادی، حقوق بشر و دموکراسی، بهشتی که مردمش در رفاه و خوشبختی و عدالت زندگی می کنند و با دیدن شرایط جهنمی مردم ایران از قاب تلویزیون هایشان برای آن ها افسوس می خوردند". 

 

این خلاصه تصویری است که رسانه غربی در طول چهل و یک سال گذشته برای مخاطبان خود ساخته است. چهل و یک سالی که از روز 12 فروردین 1358 با رای "آری" ملت به استقرار نظام جمهوری اسلامی، رسمیت یافت. چهل و یکسالی که همواره با جنگ و تحریم و فشار و دشمنی های رنگارنگ همراه بود. دشمنی ها و جنگ هایی که هیچگاه پایان نیافت. اگر از درگیری نظامی هم خارج میشد، در ابعاد اقتصادی و فرهنگی و رسانه ای هیچ وقفه ای نداشت. براستی چرا اینقدر دشمنی!؟ چرا صلح و دوستی نه!؟ چرا مدل ترکیه و مالزی نه!؟ کدام ملت عاقلی اینگونه به رفاه و خوشبختی پشت می کند!؟ کدام ملت عاقلی از سرنوشت کره شمالی و شوروی سابق عبرت نمی گیرد!؟ 

 

این سؤال ها، همه شائبه ها و پرسش هایی است که اگر دشمن هم به جهت ایجاد تشکیک و تفرق در بین ما مطرح نکند، بلاخره خودمان که از خودمان خواهیم پرسید. خواهیم پرسید که چرا یکبار ننشستیم با کدخدا معامله ای کنیم برای همیشه؟ چرا از همان اول به جای سرشاخ شدن با قدرت های بزرگ زمان، اندازه دهانمان لقمه برنداشتیم؟ اصلا چرا از اول این انقلاب و این حکومت ضد استکباری بود؟ بالاتر از این، اصلا چرا اسلامی بود؟ بد بود مثل این لیبرال دموکراسی های غربی یا مثل همین ترکیه و مالزی باشیم که مردم هم دین شان را داشتند و هم رفاه و آزادی!؟

 

اجازه بدهید در راه رسیدن به پاسخی مناسب برای همه این پرسش ها، به جای شروع از ابتدا، از انتها شروع کنم. انتها یعنی همین بلای خانمان برانداز کرونا. یک ذره نانومتری با ابعادی صدها برابر کوچکتر از کوچکترین سلول بدن انسان که دمار از دنیای مدرن با همه دبدبه و کبکبه اش درآورده! کوچکترین مخلوقات خدا که حتی پدر آمریکای کدخدا را هم درآورده! 

 

براستی بشر امروز به چه چیز خود می نازد!؟ مگر جز این است که بی هیچ اراده و قدرت تغییری سوار بر یک سفینه ذره بینی به نام کره زمین هستیم که در ظلمات بیکران عالم شناور است!؟ مگر جز این است که سفینه زمینی ما بخش بسیار کوچکی از منظومه بزرگ شمسی است و این منظومه بزرگ! فقط یکی از صدها میلیارد منظومه کهکشان راه شیری! مگر نه این است که صدها میلیارد کهکشان دیگر هم هنوز در عالم هستند و تازه از بقیه این جهان بیکران چیزی نمیدانیم! مگر نه این است که سریعترین سفینه فضایی که بشر امروز ساخته، 87 هزار سال طول میکشد تا به نزدیکترین ستاره به منظومه ما برسد؟ بقیه این صدها میلیارد در صدها میلیارد ستاره که جای خود دارد و البته آن بقیه بیکرانی که بشر از آن هنوز هیچ نمی داند! چگونه است که بشر امروز حاضر است در برابر سازندگان این نوع سفینه های فضایی و کشورهای متبوع شان، سر تعظیم فرود آورد ولی در برابر سازنده سفینه زمینی که بر آن سوار و از آن متنعم است گردن فرازی می کند!؟

 

بشری که ادعای فتح و تسخیر این جهان پرعظمت را دارد، شناخت و کنترل همین منظومه شمسی یا حتی کره زمین هم پیشکش، فعلا درمانده مقابله با یک ذره زیرمیکرونی شده است! بشری که تا دیروز همه همّ و غمش، اقتصاد و تجارت و رفاه و پیشرفت و علم اندوزی و شهرت طلبی و آزادی و خوشگذرانی و ... بود را چشده!؟ چرا اینگونه زمینگیر شده است!؟ چرا مراکز اقتصادی و صنعتی و تفریحی و گردشگری و علمی و آموزشی و فرهنگی و هنری اش را تعطیل کرده است!؟ ترمز این بشر متفرعن و متکبر را چه کسی اینگونه کشیده است!؟

 

اگر باور داریم همه اینها به اراده و در ید قدرت قادری است متعال، یک حرف است و اگر آن را حاصل اتفاق و تصادف میدانیم یا قادر متعال مان هر موجودیتی است به غیر الله حرفی دیگر. اگر قادر متعال مان آمریکاست یا نمی دانم علم یا عقل یا فناوری یا پول یا هر چیز دیگر که هیچ اما اگر خود را مخلوق پروردگاری میدانیم که در تمام کتب آسمانی، بر مبارزه با طاغوت، ایستادگی در برابر ظالم و ستاندن حق مظلوم تاکید کرده است تکلیف های بسیاری بر دوش داریم که با فرهنگ خور و خواب و خشم و شهوت لیبرال دموکراسی غربی در تضاد است.

 

آیا توجه به چنین پروردگاری که عظمت و قدرتش غیرقابل تصور است را می توان در درجه چندم اولویت قرار داد!؟ آیا همچنان اولویت اولمان می تواند کره جنوبی و سنگاپور شدن باشد و نقش خداوند را به مشتی عبادات فردی تنزل داد!؟ آیا اگر به قول عده ای ایمان و عبادت با رفاه و خوشگذرانی قابل جمع است بهتر نبود خداوند ما را در همان بهشت آدم و حوّایش نگاه می داشت. بهتر نبود اینقدر در قرآنش توی سر حیات دنیایی نمی زد!؟

 

جمهوری اسلامی آمد تا به چند قرن تلاش برای کنار گذاشتن دین از سپهر عمومی پایان دهد. آیا اگر از منظری الهی و نه دنیایی نگاه کنیم، کاری با ارزشتر از این وجود دارد!؟ بلاخره می خواهیم سکولار باشیم یا دیندار؟ وقت آن نرسیده که تکلیف خویش را مشخص کنیم!؟ البته با سکولاریسم هم می تواند خداپرست بود. آری، به شرط آنکه خدای کهکشان ها و کرونا برایت یک اولویت ثانوی باشد!! یعنی هر چیزی را که با حواس پنج گانه نمی توان درک نمود برایت خارج از اولویت باشد. یعنی واقعیت برایت ارجح از حقیقت باشد. بنابراین در مکتب سکولاریسم شما می توانید خداپرست باشید یا شیطان پرست. مهم این است که دین خود را از خلوتگه خانه تان به عرصه عمومی جامعه نیاورید و مزاحم عیش و نوش و فراموشی اجتماع نشوید (به عبارتی مزاحم حضرت شیطان!)

 

سوغات سکولاریسم و لائیسیسم و لیبرالیسم همین فراموشی است. فراموش کن در بیکران زمان از کجا آمده ای و به کجا خواهی رفت. فراموش کن منظور و مقصود از تولد و مرگ تو چه بوده است!؟ ابدیت را فراموش کن. اکنون چند روزی که مهمان این جهانی، خوش باش و دمی به شادمانی گذران (برعکس منظور عرفانی شاعر).  

 

می گویند فراموش کن تا جلوی قرن ها خونریزی و کشت و کشتار مذهبی گرفته شود. تا دوباره فاجعه قرن ها توقف علم و فناوری به دست نهاد دین و کلیساها و کنست ها و معابدش تکرار نشود. عجب است! یعنی چون نفس سرکش انسان، از دین پله ای برای مقاصد شوم خود ساخته است و مذهب را هم به ابزاری برای کسب قدرت بدل کرده است از جستجوی حقیقت دست شوییم!؟ یعنی این چند قرنی که دین را به کناری نهادید بشر در صلح و آرامش زیسته است!؟ پس دو جنگ جهانی با 70 میلیون کشته دست پخت کدام آیین و روش است!؟ مقصر میلیون ها نفری که در جنگ لیبرالیسم با کمونیسم به خاک و خون کشیده اید چه کس است!؟ رخداد اینهمه جنگ های نژادی و قومی و مرزی از چه روی است!؟ کشت و کشتارهای قدرت طلبانه بی حد و حصر خودتان در سراسر جهان، از جمله در عراق و افغانستان به چه دلیل است!؟  

 

جمهوری اسلامی برای احیای جنگ مذهبی پا به عرصه نگذاشته. کما اینکه هیچگاه شروع کننده هیچ جنگی نبوده است. اگر صدام بود که شما منادیان سکولاریسم بزرگش کردید. اگر داعش و القاعده بود که شما مبدعان لیبرالیسم در دامن خود پرورش دادید. حالا چون شما به دست این عروسک های خیمه شب بازیتان می خواهید چهره دین را کریه و زشت نشان دهید، مؤمنان باید از حقیقت طلبی دست شویند و با واقعیت دوران مدرن که همانا کرنش در برابر ابرقدرت است کنار آیند!؟ 

 

جمهوری اسلامی برای کند کردن چرخه علم و و فناوری و تعطیل کردن نهاد عقل هم به میدان نیامده است. کما اینکه با وجود همه تحریم ها و فشارها و دشمنی هایتان، در این عرصه از سرآمدان بوده است. قرار نیست اگر مذاهب بسیاری دچار تحریف شده اند و روحانیون مذهبی بسیاری از کشیش ها و خاخام ها، هواپرستی و شکم پرستی پیشه کرده اند پس هیچ راهی به حقیقت وجود نداشته و خداوند انسان را بدون چراغ و راهنما در ظلمات بیکران دنیا رها کرده باشد. 

 

سخن به درازا کشید شاید مخاطبانی باشند که هنوز جواب هیچ یک از سوالات طلیعه این متن را دریافت نکره باشند. کسانی که مع الوصوف همچنان قدرت های غربی را خدایان روزگار بدانند. خدایانی برقرار که دوام قدرتشان است پایدار. برای ایشان تاریخ اما گواهی دیگر دارد. بی شک قدرت و ابهت و استیلای این استعمارگران و استثمارگران تاریخ، یک قرن پیش کمتر از امروز نبوده است. زمانی که برای چند قرن بر مال و جان و ناموس ملل جهان سوم مالکیت داشتند. زمانی که آفتاب در مستعمراتشان غروب نمی کرد. زمانی که ماشین جنگی شان از خون ملل مستضعف و بنگاه های استعماری شان از به بردگی کشیدن و چپاول دسترنج ایشان سیراب نمیشد. زمانی که هیچ درونمایی از انتقام الهی در کار نبود و هیچ دیده محاسبه گری، پایه های امپراتوریشان را لرزان نمی دید ولی ناگهان به جان یکدیگر افتادند و در ویرانگرترین و خانمانسوزترین جنگ های تاریخ، 70 میلیون زن و مرد و کودک را از یکدیگر کشتند و در حق خود و دیگران چه فجایع عظیم آفریدند! ویروس کرونا هم شاید پیامی است از دنیای معنا به دنیای ماده، زنگ هشداری است برای فراموشی انسان مدرن. پیام آور اینکه جهان همچنان در ید قدرت الهی است. 

 

چهل و یک سال است تلاش کردند بگویند ایران اسلامی کشوری است استثناء و متفاوت از دیگر کشورها. البته کاملا درست می گویند ولی نه در آن پارامترهای مادی که منظور ایشان است. در اقتصاد و رفاه و کارآمدی و شفافیت و دموکراسی و آزادی و عدالت. خیر. علیرغم همه کارشکنی ها و دشمنی ها، ایران در این امور کشوری است عادی مثل همه کشورها، دارای نقاط ضعف و قوت. آنچه از جمهوری اسلامی ایران یک استثناء میسازد انسان سازی این مکتب است. تربیت انسان هایی بی نظیر در دنیا. انسان هایی که اگر نبودند معجزه جمهوری اسلامی رقم نمی خورد. معجزه یعنی اینکه زیر 40 سال دشمنی تمام عیار بزرگترین قدرت های جهان نه تنها دوام بیاوری بلکه شروع کنی به تسخیر قلب ها و فکرها در غرب آسیا و بلکه سرتاسر جهان. کاری که نه تنها از کره شمالی ها که حتی از شوروی هایش هم ساخته نبود. 

 

تجلی حقیقی انقلاب اسلامی نه در برخی مسئولان رفاه زده و بی درد و خودپرست و غرب زده که در قاسم سلیمانی ها و مصطفی چمران ها و خرازی ها و شهریاری ها و آشتیانی هاست. اگر از بد روزگار یا لغزش خویش گرفتار نااهلان شده ایم گناهش را به پای انقلاب ننویسم که بنیانگذار فقیدش سفارش فرمود: "نگذارید انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بیافتد."   

   

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۳۹۵۸۷۶۰۰:۲۹:۱۴ ۱۳۹۹/۱/۱۳
اول این که قبل انقلاب خیلی وقت در بحران ها سپری کردیم ولی بازگویی درستی برای ان نشده دوم هم اینکه به اندازه دهانمان برداریم یک حرف غلطی است چون کشوری که سابقه طولانی دارد و از وابستگی به خارج در حکومترانی به داخل شیفت پیدا می کند معلوم است قدرتش زیاد می شود و می تواند عرض اندام کند مانند دوره های گذشته مثل صفویه که دوران طلایی بود بعد از چند دوره ضعیف بودن و بعد از صفویه قاجار و پهلوی امد که کشور .... سوم هم این که مشکل اقتصادی است در مدیریت داخل بر می گردد یعنی در خیلی از تصمیم گیران گیر کرده که دنبال چی هستند که ربطی به بحران ما در خارج ندارد یعنی به اندازه ای نیست که بخواهیم بگوییم اگر با کدخدا می بستیم فلان می شد همان طوری که قبل انقلاب کد خدا این جا همه کاره بود ولی کشور درجا می زد
على اصقر۱۳۹۶۳۵۹۱۲:۱۷:۰۹ ۱۳۹۹/۱/۱۳
آقاى رجايي چرا شما ناكارآمدى را منحصر در دولت مى بينيد
ناشناس۱۳۹۶۷۳۰۱۷:۰۱:۲۹ ۱۳۹۹/۱/۱۳
فقط جمهوری اسلامی نه یک کلمه کمتر و نه یک کلمه بیشتر
محمد۱۳۹۵۸۸۱۰۰:۳۱:۳۴ ۱۳۹۹/۱/۱۳
وقتی این جور مطالب رو میخونم فقط آرزو میکنم کاش می شد با نویسنده یه بحث حضوری داشته باشم و هزاران سوالی که دارم ازش بپرسم و ببینم چه جوابی داره و آیا واقعا نمی‌فهمه و نمیدونه یا خودشو به ندانستن زده.؟؟نویسنده محترم فقط اینو بدون که مطالبت مغلطه ای بیش نیست. ولی با یه کامنت و یه نظر نمیشه جوابت رو داد.
على اصقر۱۳۹۶۲۷۲۱۱:۳۸:۱۹ ۱۳۹۹/۱/۱۳
هزينه ناكارآمدى هم از هزينه مقاومت بيشتر است هم از هزينه سازش.
صادقي۱۳۹۶۲۷۵۱۱:۳۸:۵۱ ۱۳۹۹/۱/۱۳
آقاى رجايي اگر ايران مقابل كارشكني ها و دشمنى ها دوام آورده به بركت منابع انساني و نفت بوده است نه مديريت هاى شما. اگه تحريم نفتى در دور دوم ترامپ ادامه پيدا كنه ذخايرمون تموم ميشه
ناشناس۱۳۹۶۴۱۶۱۲:۵۰:۰۷ ۱۳۹۹/۱/۱۳
جناب همه چیز دان اگر نمی دونی بدان اگر تورم بالایی داری اگر دلار و ارزها بالا می رود بدون حساب و کتاب به خاطر همین نفت است که با پول پاشی از فروش ان در اقتصاد حرکت درست را از اقتصاد گرفته
صادقي۱۳۹۶۲۸۲۱۱:۴۱:۰۶ ۱۳۹۹/۱/۱۳
آقاى رجايي چرا آمار مرگ و مير آلمان در كرونا كم است؟ آقاى رجايي در اروپا سرانه بيمارستاني به طور مساوي تقسيم شده است؟ اما در ايران ما بايد از شهرستان براي عمل به تهران بيايم.
ناشناس۱۳۹۶۴۶۶۱۳:۲۸:۳۵ ۱۳۹۹/۱/۱۳
خودت خنده ت نمیگیره از این نظر! برو منابع خارجی رو بخون تا بدونی ایران در توزیع عادلانه نظام سلامت خیلی خیلی جلوتر از اروپاست.
على اصقر۱۳۹۶۲۸۴۱۱:۴۲:۱۹ ۱۳۹۹/۱/۱۳
آقاى رجايي چه كساني از نظر شما نا اهلان هستند؟ در همه جاى دنيا ماسك كم است و ادعا هم ندارن اما يكي از مسئولان در ١٤ اسفند گفت: آن قدر ماسک تحویل وزارت بهداشت میدهیم و کاری مي كنيم که خلا عرضه و تقاضا طوری جبران شود که احتکار کنندگان اجناس شان را در زباله بریزند.
حسین رجایی (نویسنده)۱۳۹۶۲۹۵۱۱:۴۸:۳۳ ۱۳۹۹/۱/۱۳
با سلام و احترام پیشنهاد میکنم به همین بحران کرونا در کشورهای طراز اول دنیا، همان کشورهای تحریم کننده ما با دقت توجه کنید. انشا.. جواب بیشتر سوال های خود را خواهید یافت. هرچند شاید جواب دلخواهتان نباشد.
ناشناس۱۳۹۶۳۸۵۱۲:۳۲:۳۴ ۱۳۹۹/۱/۱۳
سلام آقای رجایی. اول: تراز واژه فارسی هست پس طراز اشتباهه. دوم: سکولار را مقابل دیندار قرار دادید در حالی که این گونه نیست و هنوز مفهوم دقیق سکولار را نمی دانید.
امیر۱۳۹۶۶۴۷۱۵:۵۰:۴۶ ۱۳۹۹/۱/۱۳
آقای رجایی بحران در کشورهای اروپایی به این دلیل ه که نظام بهداشت این کشورها بر مبنای سلامت ه نه درمان. بر همین مبنا پیشبینی این حجم از بیمار رو نکرده بودن و حالا هم بحران شفاف داره برای شما نمایش داده میشه که پز نظام درمان محور ایران رو بدید. بله تو این یک مورد خاص میتونید پز بدید به هر حال ما وسط این همه بحران و تنش هر روزه آبدیده شدیم و اروپایی و کانادایی که بیشتر زندگیش رو تو آرامش بوده حالا این بحران براش بزرگ ه و ترسیده
ناشناس۱۳۹۷۳۱۰۰۹:۳۱:۲۴ ۱۳۹۹/۱/۱۴
اول از همه باید استانداردهای مقایسه یکسان باشد
سهیلی۱۳۹۶۳۰۸۱۱:۵۶:۱۰ ۱۳۹۹/۱/۱۳
بیشتر از مردم باید به مسئولین تذکر دهیم چون برخی مسئولین بارها سعی کردند انقلاب سقوط کند اما مردم نکذاشتند
ناشناس۱۳۹۵۸۹۴۰۰:۳۹:۰۸ ۱۳۹۹/۱/۱۳
مشکل ما تاریخ نخواندن است و تا مانی که تاریخ را برای ما بخوانند و عده ای هم با ایجاد فضای دو قطبی کاذب کار را به عقب بیاندازند برای اهداف سیاسی همین مشکل وجود خواهد داشت ولی زمانی که مردم دیگر به افراد دوقطبی ساز کاری نداشته باشند که کشور را معطل این کنند که ایا امریکا و دیگر کشورها می ایند یا نه خود به خود این افراد گوشه نشین می شوند ان وقت است که مشکلات داخل همه ان تمام نمی شود ولی اکثرا حل خواهد شد چون کشور بر اساس عمل گرا به جلو می رود و نه حرف زدن
تبریزی۱۳۹۵۹۰۴۰۰:۵۳:۲۵ ۱۳۹۹/۱/۱۳
فقط سطر اول نوشته ات رو خوندم چون نیازی به خوردن بقیه اش نبود. همین که بدونی کل پول 14 سال کار کردنم رو گذاشتم تو بانک، ارزشش شده اندازه قیمت یه ماشین ایرانی و 800 میلیون تومن یا بیشتر ضرر کردم یعنی جوابت رو گرفتی.
كريم زاده۱۳۹۶۲۸۸۱۱:۴۵:۱۶ ۱۳۹۹/۱/۱۳
اگه آدم تربيت مى كرديم اين همه مسئول نداشتيم كه به بيت النال دست درازى كنند حتى در جناح نويسنده
ناشناس۱۳۹۵۹۱۹۰۱:۰۴:۳۰ ۱۳۹۹/۱/۱۳
شما مثل اینکه از کل عالم کاءنات طلبکاری همه بدن تو خوب همه ميلياردها بندگان خدا نفهم و بنده طاقوت دور رو ور تو خوب اگر نا اهلی هم هست تقصیر بقیه دنیا و مردم که به دست نا اهلان سپردن
ناشناس۱۳۹۵۹۳۵۰۱:۲۸:۳۹ ۱۳۹۹/۱/۱۳
خداوند متعال با یک ذره میکرونی بنام کرونا تمام به اصطلاح ابرقدرت های جهان را به چالش کشید و رسوا کرد.
ناشناس۱۳۹۶۲۸۳۱۱:۴۱:۴۳ ۱۳۹۹/۱/۱۳
کرونا همه جا را درگیر کرده حتی ما را که ابر قدرت نیستیم
ناشناس۱۳۹۷۲۸۸۰۸:۵۸:۲۸ ۱۳۹۹/۱/۱۴
از کجا میدونی کرونا چنین ماموریتی از جانب خداوند متعال داشته ؟ عالم به افعال خداوند هستی ؟!
على اصقر۱۳۹۵۹۷۲۰۲:۱۷:۳۱ ۱۳۹۹/۱/۱۳
ايراد ما ناشايست سالاري است
ناشناس۱۳۹۶۳۶۶۱۲:۲۳:۲۸ ۱۳۹۹/۱/۱۳
رانت سالاری است
ناشناس۱۳۹۵۹۹۲۰۲:۳۱:۰۲ ۱۳۹۹/۱/۱۳
آقاى رجايي همين شركت تبليغات مجازى در تلويزيون متعلق به افراد غرب زده است؟
ناشناس۱۳۹۶۴۱۹۱۲:۵۳:۲۱ ۱۳۹۹/۱/۱۳
حالا چه ربطی داشت الان؟
ناشناس۱۳۹۵۹۹۴۰۲:۳۳:۳۴ ۱۳۹۹/۱/۱۳
آقاى نويسنده، غرب پيش كش شما من كارشناس ارشد چه در دولت روحانى و چه در دولت قبلي شما بيكار هستم جطور ميتونم پرايد بخرم؟
ناشناس۱۳۹۶۰۱۰۰۲:۵۲:۱۹ ۱۳۹۹/۱/۱۳
لطفا بعد از ۴۱ سال بفرمایید در شاخص های درامد . اعتیاد . ازدواج . امید به اینده . تعداد فرزند . اعتقاد به اسلام و تشیع . مشکلات روانی . بیماریها و... در چه وصعیتی قرار داریم .
ناشناس۱۳۹۶۰۱۳۰۳:۰۳:۲۶ ۱۳۹۹/۱/۱۳
دوباره رفراندوم برای نسل جدید ...
ناشناس۱۳۹۶۰۸۵۰۸:۴۴:۴۲ ۱۳۹۹/۱/۱۳
جناب نویسنده اینکه شرایط این کشور برای مردم معمولی که وابسته به باند و حزبی نیستند همه می‌دانند و خدا هم در آینده قضاوت خواهد کرد.
بیگی29۱۳۹۶۰۹۰۰۸:۵۰:۳۶ ۱۳۹۹/۱/۱۳
،،جمهوری اسلامی آمد تا به چند قرن تلاش برای کنار گذاشتن دین از سپهر عمومی پایان دهد. ،، به نام اسلام ،با مشاهده فساد و رانت و دزدی ونا برابری مشاهده میکنیم بیشترین ضربه را به دین زدید آیا باور ندارید؟کمی وارد اجتماع شوید.
ناشناس۱۳۹۶۱۱۲۰۹:۱۱:۲۴ ۱۳۹۹/۱/۱۳
از قيمت دلار چه خبر؟
ناشناس۱۳۹۶۱۱۹۰۹:۱۸:۰۳ ۱۳۹۹/۱/۱۳
نویسنده محترم هنوز در این خیالات و اوهام هستش که ایران منجی بشریت وتنها کشوری هستش که اصول اخروی بر امور دنیوی آن ارجهیت دارد خود نویسنده در این متن و اکثر خوانندگان محترم اتفاق نظر دارند در امور دنیوی و سطح زندگی فردی و اجتماعی از استانداردهای جهانی عقب میباشیم من سوالم از نویسنده محترم این است که ما در این چهل سال با آمار مستند چه پیشرفتی در امور اخروی افراد کرده ایم چند مورد از امور فردی و اجتماعی را مثال میزنم خواهشمندم نویسنده محترم و خوانندگان عزیز کمی تامل فرمایند امور فردی: نماز و روزه و دروغ و عفت و زکات و... امور اجتماعی: ربا و فحشا و اختلاس و نفاق و حجاب و کمک به مسلمانان جهان بدون اغراض سیاسی مانند مسلمانان چین و روسیه و ...
عابد۱۳۹۶۱۳۶۰۹:۴۵:۴۵ ۱۳۹۹/۱/۱۳
بسیار عالی بود
پیمان۱۳۹۶۱۳۸۰۹:۴۵:۵۷ ۱۳۹۹/۱/۱۳
حرفهای تکراری و شعارهای همیشگی به نظرم باید یک روزی از این توهمات خارج بشید شما و ما باید از خودمون شروع کنیم تک تک ما گرفتار انواع اختلالات شخصیتی هستیم که محصول کودکی پر از آسیب ماست حال و روز ما خوب نمیشود مگر آنکه باور کنیم کالبد روانی همه ما خونین و مالین است این همه تبعیض و فساد و تباهی دست پخت خودمان است و آنطرف آبی ها فقط نمک و فلفلش رو زیادتر کردن اگر از آخر به اول نگاه کنیم خواهیم دید که خوب نبودیم و هرچه میکشیم از ماست که برماست
ناشناس۱۳۹۶۱۵۳۱۰:۰۸:۱۸ ۱۳۹۹/۱/۱۳
وسط بحران کرونا از همه چیز بنویسید بجز اون دسته از مردم نیازمندی که به خاطر تعطیلی کرونا، الان حتی غذای مناسب ندارن بخورن مثل بعضی از دستفروشها، کارگران روزمزد و غیره.
ناشناس۱۳۹۶۱۵۹۱۰:۱۲:۵۶ ۱۳۹۹/۱/۱۳
این متن جیزی نبود جز با کلمات وخلق عباراتی که قطعا نویسنده اش هم طبق کلیشه ایجاد کرده و قبولش ندارد.اشکال ندارد با همین فرمان پیش بروید ببینیم به کجا میرویم!!!!!
ناشناس۱۳۹۶۱۶۲۱۰:۱۷:۳۹ ۱۳۹۹/۱/۱۳
عالی بود
مهدی۱۳۹۶۱۷۴۱۰:۲۷:۰۰ ۱۳۹۹/۱/۱۳
و باز هم به سوالات ابتدای متن جواب قانع کننده ای داده نشد
ناشناس۱۳۹۶۱۷۵۱۰:۲۷:۵۸ ۱۳۹۹/۱/۱۳
باز هم مقاله‌ای از جناب رجایی و سرشار از مغالطه‌های همیشگی، جناب رجایی اصلاً بیایید با معیارهای خودتان وضعیت کنونی را قضاوت کنیم؛ من هم معتقدم یکی از مهمترین وظایف حکومت‌ها با تأکید بر همان کتاب آسمانی که شما می‌فرمایید برقرای عدالت یا به قول شما ستاندن حق مظلوم از ظالم است هنوز عده‌ی زیادی از مردم حاشیه‌نشین هستند و عده‌ی زیادی هم در خانه‌ها و ویلاهای چند صد میلیاردی،، بسم‌الله این خانه‌ها و ویلاها را از دست ظالم بستانید و به مظلوم بدهید تا ببینیم در عمل چقدر صادق هستید؟!
ناشناس۱۳۹۶۱۷۸۱۰:۲۸:۵۶ ۱۳۹۹/۱/۱۳
《آنچه از جمهوری اسلامی ایران یک استثناء میسازد انسان سازی این مکتب است. تربیت انسان هایی بی نظیر در دنیا.》 دم نویسنده گرم با این استدلالش
ناشناس۱۳۹۶۱۸۰۱۰:۲۹:۴۲ ۱۳۹۹/۱/۱۳
سکولاریزم و لیبرالیزم و ... همه بد. حرفی توش نیست. معنی حرف شما اینست که آنچه در دروازه غار میگذرد آنهم بعد از ۴۱ سال از سقوط رژیم گذشته خواست خداست؟ این فاصله طبقاتی بی سابقه که یک نفر دنبال ۸۰۰ هزار تومان وام است و دیگری ۲۰ میلیون برای پیدا کردن سگش مژدگانی می گذارد خواست خداست؟
ناشناس۱۳۹۶۲۰۰۱۰:۵۲:۰۵ ۱۳۹۹/۱/۱۳
مدت های مدیدی است بدست نااهلان افتاده است
ناشناس۱۳۹۶۳۱۷۱۲:۰۱:۰۳ ۱۳۹۹/۱/۱۳
جمهوری اسلامی اومد برای افزایش اعتقاد مردم و صادر کردن دین اسلام به جهان. حالا پرسش اینه وضعیت دین در بین نسل بعد از انقلاب چطوره؟
حاج محسن ...کاشمر۱۳۹۶۴۶۲۱۳:۲۴:۵۷ ۱۳۹۹/۱/۱۳
دست مریزاد ... جالب بود
ناشناس۱۳۹۶۴۷۲۱۳:۳۱:۳۵ ۱۳۹۹/۱/۱۳
الف ! چرا نظرات یک عده مغرض بی مغز رو نشون میدی؟ اصلا استدال که نمیکنن . هی آیه یاس! هی تزریق بدبینی! . اینا چشمشون رو به خوبی ها بستن و فقط بدی و عیب میبینن.
فرزانه۱۳۹۶۷۱۷۱۶:۵۰:۰۳ ۱۳۹۹/۱/۱۳
فقط کمی به اطراف خودتان نگاه کنید معنویت و انسانیت همه جا راگرفته است
ناشناس۱۳۹۶۸۰۴۱۸:۳۹:۱۶ ۱۳۹۹/۱/۱۳
جمهوری اسلامی الگوی بسیار موفقی از حکومت دینی را به نمایش گذاشته است.
ناشناس۱۳۹۷۲۴۷۰۵:۱۷:۰۸ ۱۳۹۹/۱/۱۴
"آنچه از جمهوری اسلامی ایران یک استثناء میسازد انسان سازی این مکتب است. تربیت انسان هایی بی نظیر در دنیا. انسان هایی که اگر نبودند معجزه جمهوری اسلامی رقم نمی خورد. معجزه یعنی اینکه زیر 40 سال دشمنی تمام عیار بزرگترین قدرت های جهان نه تنها دوام بیاوری بلکه شروع کنی به تسخیر قلب ها و فکرها در غرب آسیا و بلکه سرتاسر جهان. کاری که نه تنها از کره شمالی ها که حتی از شوروی هایش هم ساخته نبود. " پس همه مشکلات و بدبختیهای کشور و مردم هم نتیجه تربیت این انسانهای بینظیر است!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

    2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

    3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

    4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

    5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

    6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

    7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

    8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

    9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

    10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

    11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

    12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

    13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

    14. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

    15. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

    16. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

    17. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

    18. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

    19. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

    20. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

    21. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

    22. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

    23. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

    24. ایران و آمریکا به «جنگ سخت» نزدیک شده‌اند؟

    25. اظهارات پزشکیان درباره رئیس احتمالی مجلس آینده

    آخرین عناوین