روایت شهید مطهری از چهره واقعی بحث چند همسری

گروه فرهنگی الف،   3980820088 ۹۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴۴ تکراری یا غیرقابل انتشار
روایت شهید مطهری از چهره واقعی بحث چند همسری

«... گمان می كنم وقت آن رسیده است كه خواننده ی محترم درك كند كه مسأله ای كه از لحاظ چندهمسری برای بشر مطرح بوده و هست چیست. مسأله این نیست كه آیا تك همسری بهتر است یا چندهمسری. در اینكه تك همسری بهتر است تردیدی نیست. تك همسری یعنی اختصاص خانوادگی، یعنی اینكه جسم و روح هر یك از زوجین از آنِ یكدیگر باشد. بدیهی است كه روح زندگی زناشویی كه وحدت و یگانگی است در زوجیت اختصاصی بهتر و كاملتر پیدا می شود. آن دو راهی كه بشر بر سر آن قرار گرفته این نیست كه از میان تك همسری و چندهمسری كدامیك را انتخاب كند. مسأله ای كه از این لحاظ برای بشر مطرح است این است كه به واسطه ی ضرورتهای اجتماعی، مخصوصاً فزونی نسبی عده ی زنان نیازمند به ازدواج بر مردان نیازمند، تك همسری مطلق عملاً در خطر افتاده است. تك همسری مطلق كه شامل تمام خانواده ها بشود افسانه ای بیش نیست. یكی از دو راه در پیش است: یا رسمیت یافتن تعدد زوجات و یا رواج معشوقه بازی؛ به عبارت دیگر یا چندهمسر شدن معدودی از مردان متأهل- كه حتماً از 10 درصد تجاوز نخواهد كرد- و سر و سامان یافتن و خانه و زندگی پیداكردن زنان بی شوهر، و یا بازگذاشتن راه معشوقه بازی؛ و چون در صورت دوم هر معشوقه ای می تواند با چندین مرد ارتباط داشته باشد، اكثریت قریب به اتفاق مردان متأهل عملاً چندهمسر خواهند بود. 

آری، این است صورت صحیح طرح مسأله ی چندهمسری. اما مبلغان شیوه های غربی حاضر نیستند صورت صحیح مسأله را طرح كنند؛ حاضر نیستند حقیقت را آشكارا بگویند. آنها واقعاً مدافع مترس بازی و معشوقه گیری هستند، زن شرعی و قانونی را سربار و مزاحم می دانند و یكی اش را هم زیاد می دانند چه رسد به دو زن و سه زن و چهار زن، لذت را در آزادی از قیود ازدواج می شناسند...» 

 مجموعه آثار شهید مطهری . ج19، ص: 343

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۱۶۷۴۵۲۰۹:۳۱:۰۳ ۱۳۹۸/۸/۲۳
بعنوان فرزند خانواده چند همسر سقوط ارزشهای اخلاقی پدر نزد خانواده اول اولین اتفاقی است که پس از علنی شدن ازدواج نزد فرزندانش بوجود خواهد آمد . این پدران آگاهند که عملشان مورد رنجش فرزندان میشود پس بی توجهی به خانواده را بدنبال دارد که اساس خانواده را زیر سئوال میبرد . باید به نتایج جنبی چند همسفری نگریست مسئله فقط میان دو نفر نیست .
ناشناس۱۱۶۷۶۲۸۱۱:۴۰:۱۸ ۱۳۹۸/۸/۲۳
باید فرهنگ عوض شود. نباید گفته شود «هوو» باید گفته شود « دوست» و «یاور» .
ناشناس۱۱۶۷۸۹۹۱۶:۳۲:۱۹ ۱۳۹۸/۸/۲۳
پس چون آقایون نمی توانند جلوی خودشان را بگیرند چند همسری حلال است؟ با توجه به سترش علم ژنتیک و امکان تعیین پدر فرزند پس باید انتظار داشت اگر خانم ها هم نتوانند جلوی خودشان را بگیرند باید چند همسری برای خانم ها هم آزاد شود این چه توجیه غلطی است که آقای مطهری کرده اند... باعث تاسف است
مهدی۱۱۶۸۴۸۳۰۱:۱۶:۵۰ ۱۳۹۸/۸/۲۴
اگه برای مرد ازاد باشه که هر تعداد زن به عقد یا صیغه خودش در بیاره، پس باید برای زن هم ازاد باشه که با هر تعداد مرد که دلش خواست ازدواج کنه،
ناشناس۱۱۶۹۳۵۵۱۱:۰۹:۱۳ ۱۳۹۸/۸/۲۴
حتما به مرد چند همسر بهم بگن دلاور خسته نباشی دلاور
ناشناس۱۱۶۹۴۸۶۱۲:۰۱:۴۷ ۱۳۹۸/۸/۲۴
یک زن که از زمان جوانی با یک مرد زندگی کرده وقتی یک مقدار سنش رفت بالا یک زن جوان دیگه میاد توی زندگیش و نزد شوهرش کم ارزش میشه! اونوقت توقع دارید به اون زن جوان بگه دوست؟!
ناشناس۱۱۶۷۶۳۱۱۱:۴۶:۰۷ ۱۳۹۸/۸/۲۳
برای این که پدر شما این قدر شهامت نداشت که بگه من می خوام ازدواج مجدد داشته باشم و از ترس شماها آن را پنهان کرد.
ناشناس۱۱۶۷۶۳۳۱۱:۴۶:۵۵ ۱۳۹۸/۸/۲۳
اگر در انتخاب همسر دقت شود، همسران مرد می توانند با هم دوست و همدل باشند و در این میان فرزندان بهتر و صالح تری تربیت شوند.
ناشناس۱۱۶۸۸۸۵۰۷:۵۵:۳۲ ۱۳۹۸/۸/۲۴
بستگی به نفس افراد دارد، آنهای که دنبال شهوت هستند دنبال راههای قانونی و شرعی چند همسری و چند صیغه ای آن می گردند یک فرزند از یک همسر را با زور می شود خوب تربیت کرد چه برسد به چند همسر و چند فرزند!
ناشناس۱۱۶۹۴۸۲۱۲:۰۰:۲۹ ۱۳۹۸/۸/۲۴
چند همسری معمولا آسیب بسیاری به روح و روان خانواده و بچه ها میزنه و حتی خود پدری که چند همسر هم داره دایم درگیره و اعصابش بهم میریزه! من نمیگم چند همسری ممنوع بشه اما باید علیهش تبلیغ بشه نه اینکه درجهت گسترش اون تبلیغ بشه.
ناشناس۱۱۷۰۰۶۵۱۶:۳۱:۳۲ ۱۳۹۸/۸/۲۴
قصد جسارت ندارم اما اولا پدر شما باید مسئله شرعی را آشکارا می گفت و رابطه بد میان اعضای خانواده هم به مدیریت ضعیف ایشان برمی گردد حتی در خانواده تک همسری هم مشاهده می شه که برادرها سالی یک بار سلام و علیک بهم نمی کنند مدیریت شرط است
ناشناس۱۱۶۷۴۶۷۰۹:۴۰:۳۲ ۱۳۹۸/۸/۲۳
درود بر علی مطهری فرزند خلف شهید مطهری
ناشناس۱۱۶۷۷۳۳۱۳:۲۱:۵۸ ۱۳۹۸/۸/۲۳
وسط دعوا نرخ تعیین می کنی ؟ راستی چند می گیری براش پیام می گذاری ؟
ناشناس۱۱۶۸۲۸۶۲۳:۴۶:۰۳ ۱۳۹۸/۸/۲۳
توهین جنسی علی مطهری به یک دانشجو قابل اغماض نیست.
ناشناس۱۱۶۷۴۶۹۰۹:۴۱:۳۵ ۱۳۹۸/۸/۲۳
چند همسری مجاز و در رساله همه مراجع به آن اشاره شده است. هر مردی می تواند 3 همسر اختیار کند.
ناشناس۱۱۶۷۶۴۸۱۱:۵۷:۴۱ ۱۳۹۸/۸/۲۳
چه مرد چه زن، برو 1000 رابطه برقرار کن، فقط اسم خانواده و ازدواج را به لجن نکش! نمی توانی بهتر باشی همان هوس بازی که هستی باش، می خوای مردم ماسک دلقک را بپذیرند، خوب نمی پذیرند!
ناشناس۱۱۶۷۷۳۹۱۳:۲۹:۳۴ ۱۳۹۸/۸/۲۳
۴ همسر.
ناشناس۱۱۶۷۹۸۹۱۸:۳۷:۰۵ ۱۳۹۸/۸/۲۳
مردان حق داشتن چند زن را دارند نه همسر
زهرا۱۱۶۸۲۸۱۲۳:۴۴:۰۱ ۱۳۹۸/۸/۲۳
مجاز یعنی مباح نه مستحب. طلاق هم مجاز و مباهه.
ناشناس۱۱۶۷۴۹۰۰۹:۵۴:۲۶ ۱۳۹۸/۸/۲۳
تک همسری و چند همسری واژه های اشتباهی هستند چون اینگونه القا میکنند که هم زن و هم مرد میتوانند یک یا چند همسر داشته باشند واژه درست در واقع چند زنی است. مثال شهید مطهری هم همین را نشان میدهد..
ناشناس۱۱۶۷۴۹۱۰۹:۵۴:۴۰ ۱۳۹۸/۸/۲۳
اینکه ازدواج را برای جوانانی مثل من سخت بشه و چند همسری را برای آقایان ثروتمند رواج داده بشه مطمئنا منظور شهید مطهری نبوده
ناشناس۱۱۶۷۷۶۰۱۳:۴۹:۳۷ ۱۳۹۸/۸/۲۳
ربطی نداشت
ناشناس۱۱۶۷۵۰۹۱۰:۰۵:۰۲ ۱۳۹۸/۸/۲۳
نتیجه عملکرد 32 ساله اصلاح طلبان و کارگزارانی ها در اقتصاد کشور این شده که مردان در 40 سالگی هم مجرد هستند و حتی یک زن هم نمی توانند بگیرند چه برسه به چند همسری !
ناشناس۱۱۷۳۵۵۵۲۳:۴۲:۲۰ ۱۳۹۸/۸/۲۵
خب؛ اگر میذاشتن همه یک همسر داشته باشن دیگه چیزی اضافه نمیموند تا خودشون اضافه ..داشته باشن. !!
ناشناس۱۱۶۷۵۱۷۱۰:۰۹:۲۷ ۱۳۹۸/۸/۲۳
چند همسری راه حلی است برای بحران تجرد دختران و زنها. در شرایط موجود کشور، خیلی از پسرها فاقد شغل و خانه و سرمایه هستند و شرایط ازدواج را ندارند. به همین خاطر تعداد دخترهای مجرد بالا است. چند همسری می تواند برای کاهش تعداد دخترهای مجرد گزینه مناسبی باشد. در ضمن با توجه به نیاز کشور به بالا رفتن نرخ زادو ولد، چند همسری به این امر نیز کمک می کند.
ناشناس۱۱۶۷۹۳۵۱۷:۰۸:۴۲ ۱۳۹۸/۸/۲۳
یک راه حل مناسب دیگر هم برای دختران مجرد مهاجرت برای پیدا کردن شوهران پولدار می باشد که عملا هم در حال اجراست.
زهرا۱۱۶۸۲۸۵۲۳:۴۵:۲۳ ۱۳۹۸/۸/۲۳
بحران تجرد پسران فقیر و نیازمند چی؟
ناشناس۱۱۶۸۴۶۰۰۱:۰۵:۱۷ ۱۳۹۸/۸/۲۴
.. دختران مجرد که ازدواج نکردن چه نیازی به آقابالاسر دارند که بیاید تصمیم بگیرند براشون شعور دارند تحصیلات و شغل هم اکثرشون دارند چه نیاز بیان زن چندم یه مرد بشن چون تعداد تجرد زیاد شده !! همچین شخصی پیدا نمیشه البته شاید از اطرافیان خودتون هستند که برن زن چندم بشن ! در ضمن پسرهای مجرد فوق العاده زیاده ب اندازه دختران مجرد . وقتی شرایط اقتصادی داغونه پسرهای مجرد نمیتونن ازدواج کنن الکی دختران مجرد تعدادشونو بدون مدرک بالا نبرید . خیلی سال عهد حجر عرب و حرمسرای قاجار گذشته ولی مغزها تو دوره کهن مونده
عزباوقلو۱۱۷۳۵۴۸۲۳:۳۷:۳۲ ۱۳۹۸/۸/۲۵
مسبب ازدواج نکردن پسران و مردان کی یا چیه؟ خودشان یا دولتی که این شرایط یعنی بیکاری و ضعف معیشت و اقتصاد ویران را برای جوانان بوجود آورده است؟ البته ولع، طمع و حرص مال اندوزان بدون احساس تعهد به جامعه مزید بر علت می شود.
ناشناس۱۱۶۷۵۳۳۱۰:۲۲:۴۹ ۱۳۹۸/۸/۲۳
زن ایرانی محال است چند همسری مردان را بپذیرد با رواج این بحث فقط آمار طلاق همسران اول و آواره شدن بچه ها افزایش پیدا خواهد کرد شما تصور کن که عمر و جوانی خود را صرف ساختن زندگی با یک مرد کرده باشی و مرد به محض تمکن مالی برود یک زن دیگر را به جای تشکر و قدر دانی وارد زندگی شما کند ! حاکمیت باید برای تمام مردان و زنان خانه و زندگی و سر و سامان فراهم کند و بار کم کاری و ندانم کاریها نباید به مردم تحمیل شود
ناشناس۱۱۶۷۸۶۰۱۵:۵۱:۵۲ ۱۳۹۸/۸/۲۳
پس این خانمهایی که همسر دوم میشن ایرانی نیستن؟
ناشناس۱۱۶۷۵۳۸۱۰:۲۵:۰۹ ۱۳۹۸/۸/۲۳
در ایران تعداد زنان بیشتر از مردان نیست بلکه تعداد مردانی که شغل و درآمد و امکان ازدواج دارند کم شده اینکه مجرد های بیکار را رها کنیم و مردان متاهل را تشویق به چند همسری کنیم اصلا عاقلانه نیست
ناشناس۱۱۶۷۵۴۳۱۰:۳۱:۳۷ ۱۳۹۸/۸/۲۳
چقدر زیبا بیان فرمودند. چه مخ هایی ایران داشت. روحشان شااااد.
ناشناس۱۱۶۷۵۶۸۱۰:۴۶:۰۱ ۱۳۹۸/۸/۲۳
واقعا چه زیبا بیان فرمودند.
شهروند۱۱۶۷۶۱۱۱۱:۲۱:۴۳ ۱۳۹۸/۸/۲۳
"ضرورتهای اجتماعی، مخصوصاً فزونی نسبی عده ی زنان نیازمند" بله ما هم برای خیر و ثوابش از ..چند همسری دفاع میکنیم
ناشناس۱۱۶۷۶۴۶۱۱:۵۶:۴۹ ۱۳۹۸/۸/۲۳
شما ثواب بیشتری میبری اگر شرایط و امکانات ازدواج مردان مجرد را فراهم کنی
خضری۱۱۶۷۹۴۲۱۷:۲۳:۵۱ ۱۳۹۸/۸/۲۳
مجردخودش ازدواج کند.ازدیگران کمک نخواهد.ساده باشد.نگاه دیگران وتجمل دیگران نکند.عاشقانه نان بخورند.وبگن خداداد.حتی بدون سرپناه.توی یک پارک.زیرسقف اسمان خدا.روزی میرسدکه چلوگوشت میخورد.وبگویدخداداد.
به افرید۱۱۶۷۹۵۴۱۷:۵۲:۱۷ ۱۳۹۸/۸/۲۳
وقتی خانوم ها حاضر نیستن از مهریه میلیاردی کوتاه بیان حقشونه بی شوهر بمونن
پیرمرد حیران۱۱۷۳۵۵۹۲۳:۴۷:۴۹ ۱۳۹۸/۸/۲۵
این صعود سقف توقع خانم ها هم ناشی از تزلزل در اقتصاد جامعه و عدم برنامه ای دولتی و اجتماعی برای حمایت از زنان در صورت جدا شدن از شوهر است. چنانچه قبل از انقلاب کمتر زنی به شرط مهریه سنگین ازدواج مینمود و ملاک در انتخاب در درجه اول عشق و محبت به یکدیگر بود.
ناشناس۱۱۶۸۲۵۷۲۳:۱۶:۵۵ ۱۳۹۸/۸/۲۳
اگه شما واقعا به فکره ثواب هستی به مشکلات جوانهای نیازمند کمکی بکن
ناشناس۱۱۶۷۶۴۲۱۱:۵۳:۱۷ ۱۳۹۸/۸/۲۳
چند همسری راه‌حلی برای بقا بخشیدن به یک جامعه‌ی ابتدایی و مردسالار بوده چرا ما هم‌چنان باید روی اون پافشاری کنیم با این استدلال، اگر روزی تعدادِ مردان بیشتر از زنان شد پس زنان حق دارن چند شوهر داشته باشند. !!!! در واقع، استدلالِ فوق به خیانت و هوسبازی، وجهه‌ی قانونی میده ..
ناشناس۱۱۶۷۷۱۷۱۳:۰۵:۲۳ ۱۳۹۸/۸/۲۳
چند همسری برای شرایط اضطرار در جامعه و برای افرادی که بتوانند عدالت را رعایت کنند هست وگرنه اصل بر تک همسری است. آدم هوسباز تن به ازدواج نمیده، مثل غرب به دنبال روابط نامشروع و بدون هیچ تعهدی بین طرفین میره.
ناشناس۱۱۶۷۷۶۷۱۳:۵۵:۴۳ ۱۳۹۸/۸/۲۳
چرا تصور چند همسری زنان اینقدر غیر قابل قبول است که ازش به عنوان رد مسئله استفاده می کنید؟
سینا۱۱۶۷۸۰۴۱۴:۴۸:۲۶ ۱۳۹۸/۸/۲۳
آفرین! عجب نکته ای رو گفتی. اگه تعداد مردان به هر دلیلی از تعداد زنان بیشتر شود راه حل معکوس میشه؟ چطور در اون حالت بده اما چند زنی مشکل نداره. تازه نیاز مردان که شدیدتر هم هست!
ناشناس۱۱۶۷۸۵۸۱۵:۵۰:۲۲ ۱۳۹۸/۸/۲۳
احسن گل گفتی
ناشناس۱۱۶۷۸۷۱۱۶:۰۳:۲۵ ۱۳۹۸/۸/۲۳
حالا مثلاً در جامعه‌ی غیرابتدایی و نامردسالار غرب هیچ خیانت و هوسبازی، وجود ندارد!؟ چرا اینقدر احساسی برخورد می کنید با ماجرا؟ بابا بنا نیست که همه بروند چند همسر بگیرند؛ شرایط و ضوابط و آدابی داره...
ناشناس۱۱۶۹۸۷۴۱۴:۵۳:۰۳ ۱۳۹۸/۸/۲۴
چرا متوجه نیستی شما؟! اونجا دیگه اسمش همون هوسبازی و خیانته نه ازدواج
ناشناس۱۱۶۷۹۵۹۱۷:۵۹:۳۵ ۱۳۹۸/۸/۲۳
هوسبازی وقتی معنی میده که شما غیر شرعی عمل کنید. این که مردی همسر دیگه ای چه دائم چه موقت داشته باشه هوسبازی نیست.
ناشناس۱۱۶۸۰۷۴۲۰:۱۴:۱۱ ۱۳۹۸/۸/۲۳
همین الان هم طبق امار سال 95 جمعیت مرد های استان تهران از زن ها بیشتر هست خخخخ
ناشناس۱۱۶۸۸۰۷۰۷:۰۷:۰۷ ۱۳۹۸/۸/۲۴
نخیر اونوقت راه حلش صیغه شدن هست با اینکه به دلیل مسائل ژنتیکی و خیلی چیزهای دیگه تعداد مردان هیچوقت بیشتر نبوده و نخواهد بود
ناشناس۱۱۶۹۸۹۳۱۵:۰۲:۰۱ ۱۳۹۸/۸/۲۴
یعنی در هر حال خانم‌ها باید مشکل رو حل کنند؟! اگه تعدادشون کمتر باشه باید به چند هوو رضایت بدن و اگه هم تعدادشون بیشتر باشه باید هر چند وقت یکبار صیغه‌ی یه آقا بشن؟!!!!
قاسمی۱۱۶۷۶۶۹۱۲:۲۱:۳۸ ۱۳۹۸/۸/۲۳
مسئولین به جای ایجاد تشویش اذهان عمومی در مورد چند همسری، یه فکری به حال جوانان مجردی بکنند که شدیدا به ازدواج نیاز دارند نه اینکه به مردان متمکن پررو راهکار بدن که چندتا چندتا زن بگیرن !!! در این صورت یه شکاف عمیقی در کشور بین پسران مجرد و مردان متمکن چند همسر ایجاد میشه !! که تبعاتش به مراتب بیشتر خواهد بود‌ ضمن اینکه این نهایت بی انصافی وبی عدالتی است.
ناشناس۱۱۶۷۶۸۸۱۲:۳۹:۵۸ ۱۳۹۸/۸/۲۳
بهتره این مسئله در شرایط ضمن عقد اورده بشود که زنان بدانند با چه فردی ازدواج میکنن که بعدا زندگی زن اول برای ثواب کردن مردش داغون نشه اون هم یک امر غیر واجب که زندگی بچه ها رو هم داغون میکنه
محسن۱۱۶۷۷۳۰۱۳:۲۰:۳۹ ۱۳۹۸/۸/۲۳
اصلا بخاطر همین ثوابش هست که ما از چند همسری حمایت میکنیم
ناشناس۱۱۶۷۷۳۵۱۳:۲۳:۲۱ ۱۳۹۸/۸/۲۳
در اینجا تمام مردان تنوع طلب که از قضا تمکن مالی هم ندارند امر چند همسری را فضیلت می شمارند مردان عاقل هیچ گاه با چند همسری باعث صلب آرامش خود و فرزندانوو همسرشان را فراهم نمیکنند و دندان طمع خود را براای رسیدن به امیال و خواهشهای نفسانی تیز نمی کنند
ناشناس۱۱۶۷۷۵۹۱۳:۴۸:۰۷ ۱۳۹۸/۸/۲۳
هیچ زن عاقل و عاشق زندگیش قبول نمی کنه کنه که همسرش دوباره زن بگیره.ترویج چند همسری یعنی له کردن شخصیت زن ایرانی. لااقل تبلیغ نکنیم بزاریم در خفا باشه.
ناشناس۱۱۶۷۸۷۵۱۶:۰۹:۰۴ ۱۳۹۸/۸/۲۳
مردی که نمی تواند یک سر پناه برای همین زنی که در حال حاضر دارد با دو بچه قد ونیم قد اسیر اجاره خانه است .چند همسری می خواهد چه کار
سیدمهدی۱۱۷۱۱۴۰۰۶:۳۴:۰۲ ۱۳۹۸/۸/۲۵
خب تنها چیزی رو که تقریبا همتون مجاز اعلام نمودین.همون داشتن معشوقه است.دقیقا حرف همینه،فقط نمیخواهید به زبون بیارید.تقریبا هیچکدوم به حرفهای این شهید بزرگوار اصلا توجه نکردین
ناشناس۱۱۶۷۸۸۸۱۶:۲۴:۱۹ ۱۳۹۸/۸/۲۳
البته گزینشی بیان کردن چند همسری منظور رو وارونه میکنه. هم علامه طاطبایی و هم شهید مطهری ضرورت! وجود چند همسری را اثبات نموده اند و هم بیان نموده اند که مردها طبیعت چند همسری دارند. یعنی می توانند چند زن را به اندازه تمام قلبشان دوست داشته باشند. این نکته ایست که خانمها درک نمی نمایند و نخواهند نمود. بنابراین استدلال برایشان بی مفهوم است. بنابراین حقوق وظیفه آقایان مشخص است. کسانی که معترضند با اینگونه مردان ازدواج نکنند.
ناشناس۱۱۶۷۹۰۲۱۶:۳۴:۰۰ ۱۳۹۸/۸/۲۳
مطالب نوشته شده از آقای مطهری فقط و فقط توجیه هوسبازی مردان است. قاعده عدم امکان تعیین پدر فرزند که امروز با توسعه علم ژنتیک از بین رفته است چه توجیهی جز هوسبازی می ماند؟ خانم ها اگر بخواهند شرعا هوسبازی کنند چه؟
من۱۱۶۷۹۲۷۱۶:۵۵:۱۸ ۱۳۹۸/۸/۲۳
به جای رواج چند همسری بستر ازدواج جوانان ومردان مجرد سن بالا رو فراهم کنید.وبا بیان این حرفها راه وبرای مردان بوالهوس باز نکنین وزندگی ها رو خراب نکنین.
ناشناس۱۱۶۷۹۴۵۱۷:۳۹:۴۶ ۱۳۹۸/۸/۲۳
مردهایی که چند همسری رو دوست دارند اولا ایشالا به آرزوشون برسن ببینند زندگی چطور میشه و ایشالا مادر و خواهرشون هم همسر چندم مردان دیگه بشن!
ناشناس۱۱۶۷۹۸۶۱۸:۳۲:۴۰ ۱۳۹۸/۸/۲۳
اگر مرد متاهلی تمکن مالی داره دست جوان مجردی رو بگیره و شرایط کار و ازدواج رو براش فراهم کنه نه اینکه خودش تجدید فراش کنه، همواره سیاست گذاران راحت ترین راه حل رو در نظر میگیرن، به نظر من این مسئله با اصل عدالت کاملا تناقض داره، خیانت خیانته، لباس شرع براش نپوشید....
جوان۱۱۶۸۰۱۳۱۹:۱۶:۵۶ ۱۳۹۸/۸/۲۳
اگر در جامعه‌ای تعداد مردان نسبتا از زنان بیشتر بود، زنان حق دارند چند همسر داشته باشند؟
محمدحسین۱۱۶۸۰۱۸۱۹:۲۷:۱۸ ۱۳۹۸/۸/۲۳
همیشه در ابتدا یک مسئله را بصورت همه پسند مطرح میکنند اما پس از 5_10 سال منظور نظر واقعی مطرح کنندگان در جامعه چهره مینماید آنوقت خجالت و شرم و حیایی باقی نمانده که هیچ وضع جدید به مزاق عده کثیری مزه کرده و الی..
ناشناس۱۱۶۸۰۲۱۱۹:۳۳:۱۹ ۱۳۹۸/۸/۲۳
ببخشید بزرگوار پیامبر چند همسر داشتن؟؟
ناشناس۱۱۶۸۰۲۴۱۹:۳۷:۴۱ ۱۳۹۸/۸/۲۳
متاسفانه ما حصاری از قداست پیرامون شخصیت های مذهبی (بخصوص اگر شهید شده باشند) ایجاد کرده ایم که هرگونه انتقاد یا عدم پذیرش نظرات این بزرگواران گناهی نابخشودنی به حساب می آید. بهر صورت بنده با احترام در پاسخ به این شهید بزرگوار عرض می کنم نمی توان برای جلوگیری از معشوقه بازی مردان هوس باز چند همسری را برای آنها مجاز کرد و به آنها پاداش داد.
ناشناس۱۱۶۸۱۰۸۲۰:۴۲:۴۰ ۱۳۹۸/۸/۲۳
من چهار نمونه ازدواج دوم در دروهمسایه دیدم که زنان اول آواره وبدبخت شدند وبچها افسرده مردی که تفکر زن دوم در فکرش دارد در همان مراحل خواستگاری باید بگوید تا دختر تکلیف خودش را بدند به نظر من خیلی از خانوادها ترجیح می دهند دخترشان ازدواج نکند تا اینکه آویزان یک زندگی دیگر شود ویا ازدواج کند وفردی دیگر مثل اختاپوس روی زندگی اش چنگ بندازد نفرت انگیزتر از این چیزی نیست
محمدرضا۱۱۶۸۱۱۹۲۰:۵۱:۴۵ ۱۳۹۸/۸/۲۳
این دیدگاه استاد شهید مطلقا ارتباطی به وضعیت امروز جامعه ما ندارد و برای زمان خودش گفته شده.اساسا مسأله امروز ما این نیست که غربی‌ها چرا با چند زنی مخالفند. آنها به هر دلیلی که مخالفند به خودشان مربوط است. مسأله این است که نیمی از مسلمانان یعنی بانوان مطلقا و بقیه یعنی آقایان هم وقتی صحبت از ازدواج مجدد فی المثل شوهر خواهرشان می‌شود نفرتشان از چندزنی مشخص میشود.لذا چندزنی در زمانه ی ما نزد عموم مسلمانان ناپسند ومذموم است
Aaaa۱۱۶۸۱۲۲۲۰:۵۸:۰۶ ۱۳۹۸/۸/۲۳
متاسفانه بجای اینکه شرایط ازدواج جوانان رو فراهم کنن مردان متاهل رو دارن تشویق میکنن به چند همسری چند همسری تبعات منفی زیادی داره در حق فرزند و زن خونه ظلم میشه خدا عاقبت ملت رو به خیر کنه با این رویه ای پیش گرفتن سیاست مدارا
ندا اد۱۱۶۸۱۲۷۲۱:۰۲:۴۴ ۱۳۹۸/۸/۲۳
واقعا جای تاسف داره از مسلمانی که بدون تفکر وتعقل در مورد چند همسری مردان نظر میدن.شما اگر آیات رو درست بخونید و به ترتیب نزول متوجه میشید که این آیات زمانی نازل شده که اولا زنان به علت ضعف جسمی و عدم تمکن مالی به علت نبود منابع درآمدی متناسب با توانایی زنان از گرسنگی و رهاشدگی فقط با ازدواج با مردان از مرگ و تجاوز و برده شدن نجات می یافتند.در آن زمان زنان آنقدر بی هویت و بی پناه بودند که خداوند چنین آیه ای رو نازل نمود. امروز ما شاهدیم که زنان دیگر مانند آن زمان ضعیف و بی دست وپا نیستند و به تنهایی می توانند گلیم خود را حتی بهتر و توانمند تر از مردان بیرون بکشند و این نسخه ها هرگز برای زنان جامعه ما نباید تجویز شود و حرمت خانواده را که بسیار مقدس است نباید اینگونه خدشه دار کرد.
موسوی۱۱۶۸۱۸۰۲۱:۵۰:۴۸ ۱۳۹۸/۸/۲۳
فرمایش شهید مطهری بسیار منطقی است. مخالفان سخن ایشان یکبار دیگر سخنانشان را مطالعه کنند
ناشناس۱۱۶۸۲۲۹۲۲:۵۲:۲۵ ۱۳۹۸/۸/۲۳
مگر پیامبر ص اسوه حسنه نیست؟ مگر خود پیامبر ص در حدیث ثقلین نفرمودند که از سنت و قرآن و عترت من تبعیت کنید تا رستگار شوید؟ وقتی پیامبر (ص) و ائمه اطهار(ع) چند همسری را نهی نکردند و حتی خودشان به آن عمل کردند و وقتی جواز چند همسری توسط خداوند صادر شده و کاملا مستند در قرآن ذکر شده مخالفت با آن بی معنی است.آیا در قرآن و حدیث برای این امر زمان و مقتضیات زمانی مطرح شده؟ این امر برای تمام دوران است و مقتضیات زمانی و دوره و عصری برای آن تعیین نشده است.احکام اسلام منطبق بر فطرت انسانی است و فطرت انسان از آغاز آفرینش تا پایان دوران بدون تغییر باقی خواهند ماند هر چند انسان از لحاظ مادی و امکانات مادی و رفاه و امثالهم ترقی کند اما فطرت و درونیات غریزی او بدون تغییر باقی می ماند.یعنی تفاوتی بین نیازهای غریزی و فطری انسان دوهزار سال قبل و انسان امروزی وجود ندارد. متاسفانه اسلام را افرادی که خود را روشنفکر دینی می دانند جعل و تحریف میکنند و آیات صریح قرآنی و سنت پیامبر ص و ائمه اطهار ع را برنمی تابند و اسلامی را دوست دارند که منطبق بر خواسته های شخصی آنهاست.اسلام همین است و اینکه بخشی از آن را که به نفع ماست بپذیریم و بخش های دیگر را نپذیریم یک اسلام ناقص است و نوعی شرک خفی به شمار می رود.جامعه ای که آیات و دستورات خدا را نقد میکند و آنرا نمی پذیرد و عنادورزی میکند دقیقا جا پای ابلیس گذاشته و محکوم به نفرین الهی است.ابلیس هم بر سر دستورات الهی عنادورزی میکرد و دیدگاه خدا را نقد میکرد.جامعه ای که از دستورات خدا و ائمه اطهار دوری کند محکوم است به همین بلاهایی که بر سرشان آمده است.بی برکتی و از صبح تا شام دویدن و به جایی نرسیدن عذابی است که بر سر مملکت ما آمده است و دلیلی ندارد جز پشت کردن به دستورات الهی و مسخره کردن و توحش نامیدن آیات الهی و سیره نبوی(العیاذبالله) و از این ها بدتر هم بر سر این مملکت خواهد آمد مگر توبه کردن و به صراط مستقیم آمدن و از گمراهی نجات پیدا کردن.
عمار۱۱۶۸۲۳۵۲۲:۵۷:۰۱ ۱۳۹۸/۸/۲۳
واقعا فیلسوف بسیار عظیمی بوده اند شهید مطهری. بزرگترین انسان تاریخ بشر.
ناشناس۱۱۶۸۲۴۶۲۳:۰۶:۵۹ ۱۳۹۸/۸/۲۳
این استدلال آمار طلاق زنهای اول رو زیاد میکند و موجب آوارگی فرزندان آنها میشود
ناشناس۱۱۶۸۲۴۷۲۳:۰۷:۳۴ ۱۳۹۸/۸/۲۳
چند همسری فقط هوس بازی بعضی از مردان است
ناشناس۱۱۶۸۳۴۳۰۰:۲۷:۴۲ ۱۳۹۸/۸/۲۴
جز مرد سالاری هدف دیگم دارید خدایی؟
ناشناس۱۱۶۸۳۹۶۰۰:۴۲:۵۶ ۱۳۹۸/۸/۲۴
از چند زنی خرسندم و از آن حمایت می کنم
ناشناس۱۱۶۸۴۱۵۰۰:۴۸:۱۱ ۱۳۹۸/۸/۲۴
ما عادت کرده ایم در هر مساله ای یه حکم کلی صادر کنیم و خودمون رو خلاص کنیم. اگر مستندات اسلامی رو بررسی کنیم خیلی واضحه که چند همسری برای بعضی مردان واجب، برای برخی مستحب، برای برخی مکروه، برای برخی حرام است و کاملا بستگی به شرایط مساله دارد.
ناشناس۱۱۶۸۷۶۶۰۶:۱۸:۵۲ ۱۳۹۸/۸/۲۴
اینکه زنان مجبورند صیغه این یکی اون یکی بشن بخاطر اینکه طرف زن بچه داره نباید زنش بفهمه بجای اینکه با این صیغه .. که بین مردان هست بهتره آشکار بهش پیشنهاد ازدواج بده اگه هوس نیست اگه واقعا دوستش داره اینجوری بهتره تا اینکه ۱۰سال پنهان کاری با یکی باشی که صیغه هستش
ناشناس۱۱۶۸۷۶۸۰۶:۲۲:۱۵ ۱۳۹۸/۸/۲۴
اگه خدا یکی محبت یکی یار یکی هست پس کاری کنید آنقدر مردان زن بچه دار صیغه نکنن اگه دم از خدا میزنید یکم به فکر جامعه که به سمت فحشا میره درست کنید . آنکه میگید ازدواج چند همسری خوب نیست از هوس بازی صیغه شدن که بهتره پنهانی ازدواج کردن با ی زن دیگه بهتره
راحیل۱۱۶۸۷۹۶۰۶:۵۹:۰۳ ۱۳۹۸/۸/۲۴
اگر مردان رعایت عدالت و تقوی داشته باشند طبق گفته قرآن اجازه ازدواج مجدد دارند وگرنه آتش دوزخ را به همراه خواهد داشت از ما گفتن نگی که نگفتی
ناشناس۱۱۶۸۸۰۲۰۷:۰۴:۱۹ ۱۳۹۸/۸/۲۴
این که زن چند شوهر داشته باشد بی احترامی به کلیه زنان است زنان دردانه های نایاب هستی می باشند که دارای شأن و منزلت ویژه هستند در کتاب آفرینش که طبق قانون خلقت برای بندگی حضرت حق خلق شده‌اند نه اینکه بنده شیطان وشهوت باشند
آرتمیس۱۱۶۸۸۲۷۰۷:۲۲:۲۲ ۱۳۹۸/۸/۲۴
آیا مسئولین عزت و کرامت زن ایرانی را هدف گرفته اند ؟
ناشناس۱۱۶۸۸۳۹۰۷:۳۳:۵۴ ۱۳۹۸/۸/۲۴
هدف از ازدواج اگر تشکیل بستر خانواده است و تربیت فرزند پر واضحه که چند همسری کیان خانواده رو نابود میکنه اگر هم فقط ارضای حداقلهاست که همون معشوقه بازیه. مردی که دنبال معشوقه بازیه چه با چند همسری چه با غیر اون حداقل نمیتونه پدر مناسبی باشه. به جای این داستانها هزینه تجرد و ازدواج رو بیارید پایین. کی گفته برای یک مساله فقط یه راه حل وجود داره؟ با درست و غلط راه حل کار نداریم. کیفیت راه حل رو میزان هزینه و آسیبش در شرایط موجود مشخص می کنه.
محسن اصغری۱۱۶۹۱۱۶۰۹:۵۱:۵۷ ۱۳۹۸/۸/۲۴
با همه احترامی که به آراء ونظرات سایرین قائل هستم باید عرض کنم متأسفانه مسائل مهم اجتماعی در حال تبدیل شدن به مطامع سیاسی و حزبی هستند و بیم آن دارم که هدف از طرح موضوع چند همسری و تلاش برای همسوسازی اذهان جامعه، اخذ جواز ورود اشخاص خاص دارای چند همسر برای ورود به عرصه های انتخاباتی و صندلی های ریاست و امثالهم باشد. پر واضح است که شأن شهید بزرگوار استاد مرتضی مطهری اجل از این ساده بینی بعضی هاست که خود را منتسب به ایشان معرفی می کنند و قطعاً بیانات ایشان به اقتضای شرایط فساد مقاطع زمانی گذشته به ویژه زمان طاغوت مورد توجه بوده که سیلی محکمی به پوزه و دهان غرب شهوتگرا به حساب می آید .مخلص کلام اینکه بنازم به غیرت زن و مرد ایرانی که فریب این هوچی گری ها را نمی خورد.
ناشناس۱۱۶۹۳۶۵۱۱:۱۳:۰۲ ۱۳۹۸/۸/۲۴
جالبه که شما که ادعای ولایت پذیری تون ..ه تو این قضیه که به نفعتون نیست بجای رهبری رفتیید از آقای مطهری نقل قول آوردید ..
ناشناس۱۱۶۹۴۹۶۱۲:۰۵:۲۰ ۱۳۹۸/۸/۲۴
چند زنی، در اکثر موارد باعث آسیب جدی به خانواده ها و امنیت روانی اونها و فروپاشی عملی خانواده ها شده. حتی اگر هم نشه، درصد افرادی که حاضر به چنین کاری باشند زیاد نیست که بخواد به شکل محسوسی تعداد زنان مجرد رو کم کنه. اصل مساله اینه که جوانان امکان ازدواج ندارند و یک عده میخوان با این بحثها آدرس غلط بدن.
ناشناس۱۱۶۹۵۷۳۱۲:۳۵:۱۰ ۱۳۹۸/۸/۲۴
مسولین برید و ده تا بگیرید . اینقدر هم تبلیغ نکنید . ما که پول نداریم همون یکی رو بگیریم . اوناهم که گرفتن نمیتونن شکم سیر کنن. خجالت هم حدی داره
شاهرخ۱۱۶۹۷۵۵۱۳:۵۹:۰۴ ۱۳۹۸/۸/۲۴
من هم موافق چند شوهری هستم۰
ناشناس۱۱۶۹۹۶۶۱۵:۳۲:۱۲ ۱۳۹۸/۸/۲۴
واقعا مسخره شده پسرهای جوون دوست دارند ازدواج کنند شرایط ازدواج برای اونا فراهم کنید نه بیاید خانواده ها رو به هم بریزید همین جوری هم بچه ها تربیتشون سخت شده تا برسه به این که ببینند باباشون رفته دنبال ی زن دیگه
ناشناس۱۱۷۰۱۰۵۱۶:۴۴:۲۴ ۱۳۹۸/۸/۲۴
بحث بر سر حلال و حرامش نیست ، بلکه مردم احساس می کنند عده ای با طرح چنین موضوعاتی به دنبال منحرف کردن افکار عمومی از توجه به مشکلات اصلی هستند ، به عنوان مثال مشکل امروز جوانان شغل و پول است ، اما مسئولان دوست دارند تاخیر در ازدواج را گردن بی بند و باری بیاندازند ، مشکل امروز مردم قیمت بنزین و طلا و دلار است نه چند همسری
زهرا۱۱۷۰۹۸۶۰۰:۲۳:۵۹ ۱۳۹۸/۸/۲۵
اگر به عنوان یک سنت مرسوم بخواد دربیاد فاجعه است . مرگ اعتماد بین زوجینه. بنظرم پیشنهاد دهندگان این طرح صرفا دنبال برگزاری کارگاه با شهریه سنگین و کسب انتفاع شخصی بودن و عمیق به معضلات این طرح نگاه نکردن.وگرنه تو فرهنگ ایرانی از چندزنی استقبال نمیشه.شاید بعضی مناطق مرسوم باشه اما سنت عام نخواهد شد.
ناشناس۱۱۷۳۳۷۸۲۱:۲۷:۱۷ ۱۳۹۸/۸/۲۵
... با اسم زن شرعی نمیشه به فساد چهره مثبت داد. اونوقت اگه تو یک جامعه تعداد مردها از زن ها بیشتر شد باید چکار کرد؟ حرف های استاد مطهری م واسه 40 سال پیش ه. باید شرایط زمان هم در نظر گرفت.
نیما ب۱۱۷۵۷۸۷۱۵:۳۳:۵۴ ۱۳۹۸/۸/۲۶
میگه امکان معشوقه‌بازی باعث میشه «اکثریت قریب به اتفاق» مردان متأهل عملا چندهمسره باشن. دقت کنید اکثریت قریب به اتفاق یعنی مثلا از ۱۰۰ نفر، ۹۰ نفر. آقای مطهری اساسا برای اختیار انسان ارزشی قائل نشده با این جمله. همین الان که امکان معشوقه داشتن فراهمه و متأسفانه شرایط فرهنگی و سواد اخلاقی جامعه مناسب نیست، میشه گفت اکثریت قریب به اتفاق مردان متأهل معشوقه دارند؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین