آيا اربعين تقاضاي عمومي براي تحقق عدالت است؟

محمد پارسا نجفي،   3980728030 ۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸ تکراری یا غیرقابل انتشار
آيا اربعين تقاضاي عمومي براي تحقق عدالت است؟

اربعین بازگشت به گذشته نیست بلکه انتظاری برای آینده ای سرشار از عدالت مطلق است اما چه ارتباطی میان اربعین با عصر آخر زمان و نجات بشریت وجود دارد؟ برای این مهم باید مروری داشت به گذشته ای دور. 

هر چند واقعه عاشورا در دهم محرم سال 61 هجري اتفاق افتاد و واقعه غدير خم در 18 ذي الحجه سال دهم هجري، اما در پياپي بودن اين اتفاقات يك نكته مهم نهفته است؛ با وجود فاصله نيم قرن كه اين دو حادثه از هم دارند اما از سالگرد عيد غدير تا سالگرد فاجعه تلخ عاشورا در تقویم هر سال، تنها سه هفته مي گذرد. 

شیرین ترین و تلخ ترین وقایع تاریخ اسلام در امتداد هم قرار گرفته اند. اما چرا؟ به راستی ارتباطی میان غدیر و عاشورا وجود دارد؟ اگر غدیر فراموش نمی شد عاشورایی رخ می داد؟ آیا اربعین فرصتی برای جاماندگان و تجدید شدگان حادثه غدیر است تا بتوانند در مسیر عدالت با امام زمان عصر خود تجدید پیمان کنند؟ آیا مخالفت ظالمان زمین با این حضور میلیونی در امتداد ترس ستمگران با استقرار حکومت عدالت است که جهان به آن نیاز دارد؟ به راستی چه کسانی از عدالت علوی بیزارند و آیا همان ها کسانی بودند که عامل فاجعه عاشورا بودند؟ آیا همان مخالفان عدالت و آزادی می توانند مانع اجتماع اربعین شوند؟

هر سال بعد از سالگرد واقعه غدیر که مهمترين و شیرین ترین عید بشریت  است، تنها 21 روز با سالگرد تلخ ترین فاجعه در تاریخ انسان فاصله دارد. 

 در غدیر خم جمعیت انبوهی حضور داشتند که به عهد خود وفا نکردند. 25 سال طول کشید تا جمعیت به امام علی (ع) متوسل شوند و حکومتی بر مبنای عدالت مطلق ایجاد شود اما در همان مدت که جامعه عهد خود را در غدیر فراموش کرده بود درخت ستمگری در خاک شام ریشه دوانده بود و نگذاشت عدالت علوی در بلاد اسلامی برقرار باشد. صفین اولین نقطه عطف تلاش این شجره خبیثه بود. 

در صفین باز هم مردم، امام زمان خود را تنها گذاشتند. در ساباط هم امام حسن (ع) باز تنها بود. حتی تنها تر از امام حسین ( ع) در کربلا. 

کار به جایی رسید که دستگاه پلید معاویه اسلام را با قرائت سفیانی بر مردم عرضه می کرد. مرگ معاویه پایان سیاست ورزی ظالمان بود. ستمگران می توانستند عیان و آشکار ظلم کنند.

قیام امام حسین (ع) تقابلی با این ظلم بود که دیگر آشکار دیده می شد. از آن زمان تاکنون تقابل محورهای عدالت و ستمگری همیشه بوده و تا آخر زمان هم خواهد بود. دوران صبر علوی و بعد از آن صلح حسنی به پایان رسید و جهاد حسینی برای برپایی عدالت و آزادی از عاشورا تاکنون امتداد دارد اما نقطه عطف آن یک روز بزرگ است؛ روز اربعین. 

دو اجتماع در یک امتداد

اجتماع اربعین در امتداد غدیر خم قرار دارد برای تحقق حکوتی بر اساس عدالت به گستره همه جهان بشریت. اربعین فرصتی است که عهد شکسته شده در غدیر تجدید شود و توبه کنندگان که ارزش عدالت علوی را این بار به قیمت خون فرزند پیامبر شناختند، اعلام كنند که حاضرند هم بر عهد خود ثابت قدم باشند و هم برای آن تا پای جان تلاش کنند. 

اجتماعی که همانند رفراندومی در جهان اسلام نشان می دهد مسلمانان خواستار برقراري حکومتی عدالت محور به ریاست و رهبری آخرین معصوم از نسل پیامبر اسلام هستند. 

زیبایی رفراندوم اربعین در این است که اهل سنت حضوری چشمگیر هم در عزاداری ها و هم در برپایی مقدمات این اجتماع و پذیرایی از حاضران در این اتفاق بزرگ دارند. 

گویی امت اسلام در روز اربعین به همان یکپارچگی که در روز غدیر خم سال دهم هجری داشتند رویکرد می کنند. روزی که از تفرقه و انشقاق خبری نبود و همه از اینکه پرچم عدالت پيامبر بر زمين نمي افتد و به دست امام معصوم افراشته خواهد ماند، خشنود بودند. 

هر چند غدیر، عید بود اما اربعین چهلمین روز عزاداری برای شهادت امامی از نسل همان پیامبر است؛ طبعا همراه با غم و ماتم؛ اما حضور اقشار مختلف و حرکت در یک مسیر برای رسیدن به یک نقطه واحد، از آن حکایت دارد که مردم از عدالتی که از دست داده اند آگاه و اندوگین هستند و عهد می کنند که این بار در حمایت از امام عصر  زمان خود براي برقراری عدالت تلاش کنند.  این نقطه ای روشنی بخشی و امیدوار کننده است. 

در اربعين اثبات می شود که وحدت همه فرق و شعبه های ایجاد شده در اسلام با توسل به چراغ هدایت و کشتی نجات امام حسین (ع) محقق می شود. 

اربعین بازگشت به گذشته نیست بلکه انتظاری برای آینده ای سرشار از عدالت مطلق است که باید با توجه و تلاش مردم به رهبری آخرین معصوم در زمین برقرار شود. عبرت از اشتباهاتی که به عاشورا منجر شد و ریشه اش در فراموشی غدیر خم بود. فراموشی که شیطان بر انسان هایی غالب کرد و موجب شد هم عدالت را از دست دهند و هم زندگی سرشار از آزادی، شادی و شیرینی را. 

آنگاه كه عدالت بعد از تلاشي شديد به رهبري امام زمان برقرار شود انسان به جايگاه خود خواهد رسيد منزلتي كه براي آن خلق شده بود و به دليل ستم ظالمان سالها از آن محروم بود. 

شاید به همین دلیل باشد که امام عصر و زمان حضرت مهدی آنگاه که ظهور کند در مسجد کوفه که زمانی امام علی نماز می خواند اقامه نماز خواهد کرد و مردم از کربلا تا نجف، صفی بزرگ از نمازگزاران را تشکیل خواهند داد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۱۳۶۸۷۹۱۰:۰۵:۵۴ ۱۳۹۸/۷/۲۸
با تحلیل شما موافق نیستم. لطفا انگیزه های حضور رو بررسی کنید لطفا بررسی کنید چند درصد این اجتماع در زندگی جاری و روزمره خود حق طلب هستند و پیگیر برقراری عدالت و از آن بدتر چند درصد خود پیاده ساز ظلم در مناسبات روزمره خود نیستند.
اعتمادیان۱۱۳۶۹۳۴۱۰:۳۹:۲۰ ۱۳۹۸/۷/۲۸
اربعین محور وحدت برای تحقق کرامت , اصلاحات وعدالت و نجات ...است .
ناشناس۱۱۳۶۹۴۹۱۰:۵۷:۱۰ ۱۳۹۸/۷/۲۸
اربعین باید فضائی برای گذشتن از مادیات و رسیدن به معنویات و انسان متعالی بشود.
ناشناس۱۱۳۶۹۷۱۱۱:۱۵:۴۴ ۱۳۹۸/۷/۲۸
نه تنها اربعین ؛ بلکه 7 تیر و 8 شهریور و 14 خرداد و لحظه سال تحویل و .... هم میتواند تقاضای عمومی برای تحقق عدالت باشد
ناشناس۱۱۳۶۹۸۸۱۱:۲۶:۰۵ ۱۳۹۸/۷/۲۸
دوستان گرامی از همین حالا خود را برای خادمی زوار امام حسین از هند و پاکستان و افغانستان و تاجیکستان و آذربایجان و ارمنستان در سال آینده آماده کنیم. امید که هم زایر باشیم و هم خادم.
ناشناس۱۱۳۷۰۳۳۱۱:۴۴:۲۲ ۱۳۹۸/۷/۲۸
یک نوشته کاملاً تخیلی! من امسال در پیاده روی اربعین شرکت کردم با جمعی از دوستان هیئتی. پسرم هم شرکت کرد البته جداگانه با جمعی از دانشجویان دانشگاهش. خداییش هیچکس هم در این سفر دنبال عدالت نبود! البته عدالت چیز خوبی است و همه فطرتاً عدالت را دوست داریم اما در این سفر، همه یا به عشق امام حسین(ع) شرکت کردند یا به امید آمرزش گناهان یا توسل به امام حسین(ع) برای برآورده شدن حاجات یا نذر یا ... خلاصه هر کسی به دلیلی شرکت کرد اما من حتی یک نفر را ندیدم که بگوید من برای عدالت آمده ام پیاده روی!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین