زبان فارسی و فضای مجازی

مهدی سبزواری*، گروه تعاملی الف،   3980724016 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
زبان فارسی و فضای مجازی

در سال های اخیر، به خصوص  با ورود گوشی های هوشمند و متعاقب آن برنامه های پیام رسان خارجی و داخلی مانند واتس آپ، تلگرام، اینستاگرام، توییتر، سروش و غیره زبان فارسی با چالش جدیدی مواجه شده است که همان متن نگاری متفاوت و رواج اختصارنویسی و استفاده از واژگان انگلیسی است.

در این گونه از فارسی نویسی انواع تغییرات نگارشی را شاهد هستیم که از جمله آنها عبارتند از: تبدیل افعال مرکب به افعال ساده مانند (زنگیدم، حرفیدم، پزیدم و غیره)، کاربرد کلمات خارجی به صورت اصلی مانند (لایک، کامنت، منشن، فالو کردن، آنفالو کردن، رل زدن، اس دادن و غیره)، کاربرد آمیزش واژگانی و سرواژه سازی ( مانند فجازی به جای فضای مجازی) و غلط نویسی به عمد برای تحقیر طرف مقابل (عرزشی، برعنداز، افسادطلب و غیره) نمونه هایی از این تغییرات فارسی نویسی هستند.

حال سوال اینجاست آیا روند این تغییرات برای کلیت زبان فارسی مخاطره آمیز است؟ چنانچه این تغییرات و این نوع کاربرد به عنوان گونه ای از فارسی نویسی یا همان مجازی نویسی محدود شود در جای خود عاری از اشکال و کاربرد جدیدی از زبان است که نشات گرفته از پویایی و خلاقیت زبان است. حتی اگر این اصطلاحات وارد گفتار روزمره نوجوانان شود به عنوان زبان گروه جوانان یا اسلانگ  قابل پذیرش است که بعد از مدتی جای خود را به اصطلاحاتی متفاوت و جدید می‌دهند.

اما اگر این نوع فارسی نویسی و فارسی گویی، آگاهانه و یا ناآگاهانه به عرصه روزنامه نگاری و کتاب نویسی و متون رسمی و خبری کشیده شود آنجاست که می توان نگران شد که زبان فارسی در معرض آسیب قرار گرفته است. ناگفته نماند اگرچه نظام هر زبان بسیاری از تغییرات را بعد از مدتی پس می‌زند و برنمی تابد و نوعی مکانیسم مقاومتی در برابر تغییراتی دارد که با ساخت آن زبان متفاوت است اما باید توجه داشت علاوه بر موارد فوق، چنانچه در دیالوگ فیلم‌ها و سریال‌ها شاهد کاربرد بیش ازحد زبان مجازی باشیم این مسئله کمک به رواج این نوع واژه‌ها و ساخت‌ها است و به زبان فارسی آسیب می‌رساند. کوتاه سخن اینکه زبان مجازی به خودی خود عامل تهدیدی برای زبان فارسی نیست مگر اینکه ما کاربرد این گونه زبانی را به حیطه گفتار و نوشتار غیر مجازی بکشانیم.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۱۳۳۷۴۲۱۲:۳۳:۴۶ ۱۳۹۸/۷/۲۴
فعلا که زبان فارسی در فضای واقعی هم دارد نابود می شود . طرح حذف زبان انگلیسی در واقع برای رواج دادن زبان های قومی و قبیلگی و تضعیف زبان ملی است . وقتی کاندیداهای مجلس و ریاست جمهوری برای مقام و منصب قول تاسیس فرهنگستان زبان و... را دادند باید فاتحه زبان فارسی را می خواندیم .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین