آیا روحانی هم به دیدار با ترامپ نیاز دارد؟!

گروه جهان الف،   3980625221 ۳۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

پس از رد پیشنهاد خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری و قرار گرفتن این موضوع در کانون توجه رسانه ها، هنوز معلوم نیست که امیدواری به اروپایی ها کاملا از دستور کار دولت خارج شده یا رایزنی ها در سکوت رسانه‌ای دنبال می شود؟ هر چند با توجه به تمایل روحانی به حفظ برجام احتمالا باید منتظر اخبار جدیدی در این زمینه باشیم. اخباری که باید امیدوار بود از تمکین اروپایی ها و ترامپ به برجام حکایت کند نه چیزی دیگر !

آیا روحانی هم به دیدار با ترامپ نیاز دارد؟!

به گزارش الف، ماه ها خوشبینی دولت به تلاش اروپایی ها برای عمل به تعهدات برجامی می رفت که رفته رفته به ناامیدی کامل روحانی از آن ها بدل شود که با خبر پیشنهاد ۱۵ میلیارد دلاری به صورت خط اعتباری دور تازه ای از تعلل و سبک سنگین کردن این پیشنهاد جدید برای دولت روحانی آغاز شد. هر چند دولت به صورت رسمی با این پیشنهاد سرد برخورد کرد، اما خبرهای بعدی غیر رسمی که از تمایل ترامپ به موافقت با این پیشنهاد علیرغم اعلام مخالفت اولیه حکایت می کرد و همچنین ادامه تلاش های اروپا و حفظ تماس با ایران در این زمینه، ظاهرا دولت را هنوز به بریدن همین پیوند سست کنونی با برجام که حالا می توان گفت به مویی بند است، مجاب نکرده است.

همزمانی این پیشنهاد با برخی اظهار نظرها و تحلیل ها مبنی بر ضرورت دیدار روحانی و ترامپ و به خصوص پالس های مکرر ترامپ در این زمینه ظاهرا ضرورت ارزیابی دوباره دولت را از موقعیت جدید پررنگ تر کرد تا جایی که روحانی در یکی از سخنرای های رسمی خود به صراحت عنوان کرد که «معتقدم برای منافع ملی کشورمان از هر ابزاری باید استفاده کرد. اگر بدانم که به یک جلسه‌ای بروم و با کسی ملاقات کنم که کشور من آباد و مشکلات مردم حل می‌شود دریغ نخواهم کرد، اصل منافع ملی ملت ایران است». 

هر چند این اظهار نظر که در بدترین زمان ممکن صورت گرفته بود با فاصله ای کوتاه به دلیل تضعیف سیاست در پیش گرفته شده جمهوری اسلامی ایران مبنی بر مقاومت فعال، از سوی خود روحانی اصلاح شد اما شاهد محکمی است بر اینکه ظاهرا این فقط ترامپ نیست که به یک گفت‌‌وگو و عکس گرفتن در یک دیدار نیاز دارد بلکه حسن روحانی نیز بی میل به این اقدام نیست!  دولت روحانی که با وعده بزرگ رفع مشکل پرونده هسته ای و تحریم های مربوط به آن روی کار آمده بود علیرغم توفیقات اولیه سیاسی، بعد از ظهور ترامپ و خروج آمریکا از برجام در زمین چسبنده ای گیر افتاده. از یک سو ادامه این وضع ممکن نیست و از سوی دیگر اعلام رسمی و قطعی خروج از برجام نیز برای دولت بسیار دشوار و ناگوار است و  برای جریان سیاسی اعتدال و برخی جریان های دیگر سیاسی به خصوص در آستانه دو انتخابات مهم  پیش رو  پیامدهای سیاسی سنگینی دارد. به تعبیر برخی تحلیل گران منتقد دولت حفظ برجام برای دولت روحانی «ناموسی» شده است  و اعلام پایان برجام و خروج از آن چنانکه گفته شد بسیار سخت و دردناک است.

البته ادامه حضور ایران در برجام علیرغم بدعهدی تمام طرف‌های غربی در آن، به زعم تحلیل گران موافق دولت چندان هم غیر منطقی و غیر مسوولانه نیست. از نگاه آنان اگر اروپا به تعهداتش عمل نمی کند و علیرغم اظهار نظرهای رسمی مبنی بر تمایل به حفظ برجام برخلاف آمریکا بدون دادن هیچ هزینه ای عملا از برجام خارج شده چرا ایران همین بازی را با اروپا نکند؟! به نظر آنان ایران نیز باید در همین زمین و به شیوه اروپایی ها بازی کند: کاستن از تعهدات برجامی و همزمان اعلام تمایل بر حفظ آن.

با این حال از آنجا که این بازی نمی تواند به طور نامحدودی ادامه پیدا کند همچنین از آنجا که روحانی به دلیل تعجیل دولت در امضای برجام و آنچنان که منتقدان دولت می گویند به دلیل نگرفتن تضمین های لازم قادر به اعلام پایان برجام بدون تحمیل هزینه های سنگین بر خود و بر کشور نیست، عملا این روحانی است که باید منتظر ابتکار عمل غرب در این زمینه باشد و اساسا بین دو راهی سخت خروج از برجام یا ادامه بلاتکلیفی چندساله گزینه دیگری ندارد و هر گونه دیداری با ترامپ هر چند نمایشی و بدون نتیجه شاید نوعی امیدواری کاذب و ترمیم تصویر شکست خورده دولت را نزد افکار عمومی موجب شود.

برخی شنیده ها در این زمینه از وزارت خارجه حاکی است در پس سکوت خبری این روزها اتفاقاتی در جریان است که از آن به «خبرهای خوب» تعبیر شده است.  اینکه ماهیت این خبرهای خوب چیست هنوز معلوم نیست. هر چند تمکین اروپایی ها به انجام تعهداتشان در برجام و گشایش در این روزهای سخت واقعا بهترین خبر در این روزها خواهد بود و همه جریان های سیاسی کشور نیز چشم انتظار چنین خبری هستند اما به نظر نمی رسد در شرایطی که اروپا و آمریکا دست برتر را در مورد برجام دارند و در شرایطی که اروپا ماه هاست فرصت انجام تعهداتش را دارد اما از آن استفاده نکرده، آن ها ناگهان خواب نما شده و ساز همراهی با ایران را کوک کنند.

 باید منتظر ماند و دید که آیا این خبرهای خوب احتمالی در سفر پیش روی روحانی به آمریکا به گوش مردم می رسد یا پیش از آن؟!

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۹۶۲۶۵۰۰:۱۲:۱۳ ۱۳۹۸/۶/۲۶
کل کشور به این دیدار نیاز دارد و موجب خشم اسراییل عربستان و اصولگراها میشه
ناشناس۱۰۹۶۳۵۰۰۶:۳۹:۴۲ ۱۳۹۸/۶/۲۶
اگر دیدار مثمر ثمر باشد اما اگر مانند کره شمالی فقط دیددددار. باشد نه لغو تحریم ،هر دو طرف برای انتخابات به آن نیاز دارند
ناشناس۱۰۹۶۳۶۹۰۷:۳۲:۳۱ ۱۳۹۸/۶/۲۶
ایران چند پیش شرط بگذارد اگر پذیرفته شد و امریکا تعهد بدهد به اروپا پیش شرط ها را عملی کند
ناشناس۱۰۹۶۴۹۷۰۹:۳۸:۵۰ ۱۳۹۸/۶/۲۶
عکس یادگاری گرفتن با ترامپ به معنای پاس گل دادن به وی برای برنده شدن در انتخابات 2020 است.
ناشناس۱۰۹۶۶۸۴۱۱:۲۶:۵۳ ۱۳۹۸/۶/۲۶
ترامپ تو 2020 برنده بشه یا نه فرقی نمیکنه این سناریویی که توسط حکومت امریکا برای ایران نوشته شده وهر رییس جمهور دیگه ای هم رو کار بیاد دنبال خواهد کرد.
ناشناس۱۰۹۶۵۰۱۰۹:۴۰:۰۳ ۱۳۹۸/۶/۲۶
خواهش می کنم برای ذلت پذیری حود پای عربستان و اسرائیل را به میان نکشید شما می خواهید ایران همراه و یار اسرائیل و عربستان باشد اصولا هدف غائی و نهایی همه کسانی که معتقدند بایدبا امریکا کنار آمد این است که ایران مانند قبل از انقلاب بشود همراه آمریکا و آمریکا در همان زمان یار عربستان و اسرائیل بود و هنوز هم هست پس بی جهت دم از مخالفت عربستان و اسرائیل نزنید که اصلا در این قد و اندازه نیستید
ناشناس۱۰۹۶۵۱۰۰۹:۴۷:۰۴ ۱۳۹۸/۶/۲۶
دشمن اصلی ما امریکاست / مرگ بر امریکا
تبریزی۱۰۹۶۵۸۵۱۰:۳۹:۳۶ ۱۳۹۸/۶/۲۶
دشمن اصی ما مسئولان داخل کشورن که هم به مردم خیانت می کنن
ناشناس۱۰۹۶۹۸۸۱۳:۵۸:۱۴ ۱۳۹۸/۶/۲۶
دقیقا امریکا چیکار کرده که دشمن ما اونه ولی انگلیس و روسیه نکردند می شه اینو بفرمایید؟
ناشناس۱۰۹۶۵۳۱۱۰:۰۴:۳۰ ۱۳۹۸/۶/۲۶
تو از طرف کل کشور حرف نزن. فقط البانیایها خوشحال میشوند
ناشناس۱۰۹۶۵۳۶۱۰:۰۶:۳۹ ۱۳۹۸/۶/۲۶
دکتر حسن اقا روحانی فرمودند که دولت را در 1400 بدون تحریم تحویل می دهند این یعنی همین حالا ته خط را بخوانید چو دانید و پرسید خطاست روحانی دلش لک لک میزنه برای دیدار و روابط به هر قیمتی
ناشناس۱۰۹۶۹۸۶۱۳:۵۷:۱۸ ۱۳۹۸/۶/۲۶
روسیه و چین علاقه ای به مذاکره ایران با امریکا ندارند این به نفعشون نیست
ناشناس۱۰۹۶۲۶۶۰۰:۱۲:۵۵ ۱۳۹۸/۶/۲۶
برای ایجاد ارامش اقتصادی در کشور مشکلات با امریکا باید حل شود . امریکا اقتصاد اول دنیاست
ناشناس۱۰۹۶۴۵۵۰۹:۱۲:۲۴ ۱۳۹۸/۶/۲۶
با سلام و احترام قرنها گذشته ولی رابطه ی خروس و روباه، موش و گربه، میش و گرگ،... برقرار نشده. ولی مذاکره بر اساس عزت و حکمت نه تنها لازم، بلکه واجب است برای آگاه سازی جهان و اصلاح طرف.
ناشناس۱۰۹۶۵۰۳۰۹:۴۰:۳۳ ۱۳۹۸/۶/۲۶
در امریکا 40 میلیون نفر زیر خط فقر زندگی می کنند و با کوپن غذا دریافت می کنند دولت امریکا حتی توان حل مشکلات داخلی خودش را هم ندارد.
ناشناس۱۰۹۶۲۶۸۰۰:۱۵:۰۴ ۱۳۹۸/۶/۲۶
دنیا امروز دنیا گفتگو هست. دیگه مثل قبل جنگ از جلو نیست، الان دشمن از پشت حمله میکنه.
ناشناس۱۰۹۶۵۰۷۰۹:۴۳:۳۰ ۱۳۹۸/۶/۲۶
نتیجه 6 سال مذاکره با شیطان بزرگ دلار 12 هزار تومانی و گوشت 125 هزار تومانی و پراید 50 میلیونی و رب گوجه 18 هزار تومانی شد دیگه بس است.
ناشناس۱۰۹۶۷۱۳۱۱:۴۲:۴۸ ۱۳۹۸/۶/۲۶
پس منتظر رب صد هزار تومنی باش .بزودی علائم فشار حداکثری ظاهر میشه فقط 4 ماهه که نفت ایران صفر شده.
ناشناس۱۰۹۶۸۵۱۱۲:۵۱:۱۲ ۱۳۹۸/۶/۲۶
از وقتی وارد فاز مقاومت شدیم و گفتیم با امریکا مذاکره نمی کنیم نرخ دلار کاهشی شد و از 19 هزار تومان به 12 هزار تومان کاهش یافت.
ناشناس۱۰۹۶۸۵۴۱۲:۵۲:۵۷ ۱۳۹۸/۶/۲۶
قبل از برجام دلار 3 هزار تومان و گوشت 25 هزار تومان بود با برجام قیمت همه چیز 5 برابر شد.
ناشناس۱۰۹۷۱۰۷۱۵:۰۱:۱۹ ۱۳۹۸/۶/۲۶
باهمین ترفند. دلار 5000تومانی. مردم ترسوندین رای جمع کردین
ناشناس۱۰۹۶۲۸۳۰۰:۳۶:۱۴ ۱۳۹۸/۶/۲۶
حسنمون تو دلش قنج میزنه که شیرجه بزنه تو دل عمو ترامپ اما بمیرم براش که .......
الف ر۱۰۹۷۱۸۲۱۵:۵۵:۳۴ ۱۳۹۸/۶/۲۶
منم هم بدم نمیاد شیرجه برم
ناشناس۱۰۹۶۲۸۴۰۰:۳۷:۰۰ ۱۳۹۸/۶/۲۶
اگر به دنبال فریب مردم باشد؛ بله نیاز دارد!
ناشناس۱۰۹۶۳۰۹۰۱:۰۸:۲۴ ۱۳۹۸/۶/۲۶
عرض مي كنم كه بعضي چيزها مثل جن و بسم الله هستند ،يك نمونه اش مثل" سياست " و " لجاجت " !! ... سياست باشد لجاجتي در كار نيست ، لجاجت هم باشد سياستي هم در كار نيست !! ... حالا در مورد ديدار روحاني و ترامپ هم بايد ديد علم سياست چي حكم ميكنه !!
ناشناس۱۰۹۶۳۲۷۰۲:۳۱:۵۴ ۱۳۹۸/۶/۲۶
باید روابطمان را با آمریکا حسنه کنیم. البته به کوری چشم اسرائیل و عربستان
ناشناس۱۰۹۶۵۰۹۰۹:۴۵:۴۲ ۱۳۹۸/۶/۲۶
امریکا تا زمانیکه از تروریسم در منطقه و جهان حمایت می کند و حامی رژیم کودک کش صهیونیستی و آل سعود قاتل مردم یمن است مغضوب ملت ماست.
ناشناس۱۰۹۶۵۱۷۰۹:۵۴:۲۰ ۱۳۹۸/۶/۲۶
ما که با عربستان مشکلی نداشتیم ، روابط با کشورهای نزدیک اتفاقا مهمتر است .
ناشناس۱۰۹۶۴۶۰۰۹:۱۳:۴۴ ۱۳۹۸/۶/۲۶
مرگ بر آمریکا. فقط نبرد با آمریکا
ناشناس۱۰۹۶۵۲۵۱۰:۰۱:۱۲ ۱۳۹۸/۶/۲۶
صددر صد چون سیاست کوچه بن بست یا یکطرفه نیست سیاست بر اساس تعامل و نیاز طرفین تعریف می‌شود
سید حسام۱۰۹۶۶۹۲۱۱:۲۹:۴۳ ۱۳۹۸/۶/۲۶
ابتدا نتیجه 6 سال مذاکره و تعامل با آمریکا رو نقد کنید، بعد دنبال مذاکره بعدی باشید. کم خرد ترین انسان ها کسانی هستند که راهی رو که تجربه کردند اخیرا و موجب شکست شد مجدد تکرار کنند انسان عاقل از تجربه درس میگیره
ناشناس۱۰۹۶۸۰۳۱۲:۳۰:۴۵ ۱۳۹۸/۶/۲۶
من از بیگانگان هرگز ننالم/که با من هرچه کرد آن آشنا کرد
ناشناس۱۰۹۶۸۹۳۱۳:۰۶:۵۰ ۱۳۹۸/۶/۲۶
بهترین مصداقش هفت هزار برابر شدن نقدینگی است توسط بانک ها که محرومین و طبقه ی متوسط و تولید را به خاک سیاه نشانده و ثروت بادآورده برای صاحبان املاک و سکه و دلار و سوداگری.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

    2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

    3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

    4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

    5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

    6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

    7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

    8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

    9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

    10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

    11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

    12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

    13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

    14. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

    15. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

    16. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

    17. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

    18. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

    19. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

    20. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

    21. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

    22. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

    23. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

    24. ایران و آمریکا به «جنگ سخت» نزدیک شده‌اند؟

    25. اظهارات پزشکیان درباره رئیس احتمالی مجلس آینده

    آخرین عناوین