دانستنی‌های جالب درباره «حالت هواپیما» یا «Airplane Mode»

گروه فناوری الف،   3971007009

در همه گوشی‌ها که استفاده می‌کنید (گوشی اندرویدی، آی فون، آی پی، تبلت یا گوشی ویندوزی یا هر دستگاه دیگر)، حالت هواپیما کار یکسانی انجام می‌دهد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، حالت پرواز، حالت هواپیما یا Airplane Mode، وضعیتی در گوشی‌های همراه است که سبب قطع شدن ارتباطات بی‌سیم شده و بیشتر در زمانی کاربرد دارد که شما سوار بر هواپیما و یا در مکانی که نباید فرکانسی وجود داشته باشد، هستید اما مجبور هستید از گوشی همراهتان استفاده کنید.

حالت هواپیما یا Airplane Mode چیست؟

حالت هواپیما تقریباً در تمام گوشی‌ها و تبلت‌ها وجود دارد و مختص اندروید نیست. به عبارت دیگر در آیفون و آیپد و حتی لپ‌تاپ‌های ویندوزی نیز وجود دارد. زمانی که Airplane Mode را فعال می‌کنیم، تمام ارتباطات بی‌سیم متوقف و غیرفعال می‌شود و معمولاً آیکون هواپیما در نوار وضعیت یا در گوشه‌وکنار صفحه نمایان می‌شود.

منظور از ارتباطات بی‌سیم، موارد زیر است:

ارتباط Cellular یا ارتباط با دکل‌های مخابراتی تلفن همراه که برای دریافت و ارسال پیامک و تماس صوتی و همین‌طور اینترنت ضروری است.

Wi-Fi که برای اتصال به شبکه‌ی وای-فای، ایجاد هات‌اسپات، شبکه‌ی وای-فای، ارسال یا دریافت فایل و به اشتراک‌گذاری اینترنت سیم‌کارت کاربرد دارد.

 

بلوتوث که ارتباط بی‌سیمی با برد کوتاه‌تر است و برای گوش دادن به موسیقی توسط هندزفری و هدست بی‌سیم، کنترل کردن وسایل به صورت بی‌سیم و ارسال و دریافت فایل کاربرد دارد.

توجه کنید که GPS با ارتباط گوشی و ماهواره‌هایی که در اطراف زمین در گردش هستند، موقعیت گوشی و تبلت و ... را تخمین می‌زند و نوعی ارتباط بی‌سیم است اما در برخی گوشی‌ها در حالت Airplane Mode غیرفعال می‌شود و در برخی دیگر، فعال باقی می‌ماند.

زمانی که حالت هواپیما فعال است، استفاده کردن از اغلب اپلیکیشن‌هایی که به اینترنت نیاز دارند، امکان‌پذیر است اما هیچ نوع بروزرسانی و دانلود محتوایی ممکن نیست. به عنوان مثال در اینستاگرام و تلگرام، هیچ پست و پیام جدیدی دریافت نمی‌شود و در اپ ایمیل، ایمیل جدیدی دریافت نمی‌شود. انجام بازی‌های آنلاین در بازی‌هایی که ابتدا اتصال به اینترنت را بررسی می‌کنند نیز غیرممکن می‌شود.

چرا به این حالت خاص، حالت هواپیما گفته می‌شود؟

علت این است که در اغلب فرودگاه‌ها و در واقع هواپیماها، استفاده از وسایلی با ارتباط بی‌سیم ممنوع است. علت ممنوع بودن، امنیت پرواز است چرا که به نظر می‌رسد ارتباطات بی‌سیم روی هم اثر می‌گذارند و مشکل تداخل سیگنال به وجود می‌آید. البته وقوع این مشکل ۱۰۰ درصد و قطعی نیست اما برای جلوگیری از اتفاقات ناگوار، استفاده از وسایلی که ارتباط وایرلس دارند، در اغلب فرودگاه‌ها ممنوع است.

حالت هواپیما دقیقاً چه می‌کند؟

حالت هواپیما فارغ از اینکه از چه دستگاهی استفاده می‌کنید (گوشی اندرویدی، آی فون، آی پی، تبلت یا گوشی ویندوزی یا هر دستگاه دیگر) کار یکسانی انجام می‌دهد:

  • امواج مخابراتی

ارسال و دریافت امواج مخابراتی از طریق برج‌های مخصوص متوقف می‌شود. با فعال کردن این ویژگی دیگر نمی‌توانید تماس صوتی برقرار کنید یا پیامک بفرستید.

  • وای فای

گوشی شما دیگر نمی‌تواند به دنبال بستر‌های وای‌فای در اطراف بگردد و به آن‌ها متصل شود و اگر هم به مودم وای‌فای متصل باشید، این ارتباط قطع خواهدشد.

  • بلوتوث

در حالت هواپیما قابلیت بلوتوث دستگاه نیز غیرفعال می‌شود، یعنی نمی‌توانید داده‌ای را میان دستگاه‌ها منتقل کنید اما با این حال ارتباط بلوتوث با صفحه کلید یا ماوس قطع نمی‌شود.

  • جی پی اس

حالت هواپیما همچنین عملیات مربوط به جی‌پی‌اس دستگاه را نیز متوقف می‌کند اما این فرآیند در همه گوشی‌ها یکسان نیست و از همین رو موضوع جی‌پی‌اس کمی گیج‌کننده است. از دیدگاه نظری جی‌پی‌اس با فناوری‌های دیگری که در اینجا به آن‌ها اشاره کردیم، تفاوت دارد؛ دستگاهی که جی‌پی‌اس فعال دارد، تنها به سیگنال‌های دریافتی از ماهواره‌ها گوش می‌دهد ولی هیچ داده‌ای منتقل نمی‌کند.

 

با این همه، برخی از مقررات مربوط به پرواز از دریافت سگنال‌های جی‌پی‌اس هم بنا بر دلایلی جلوگیری می‌کنند. وقتی حالت هواپیما فعال می‌شود، معمولاً یک آیکون هواپیما در بخش هشدار‌های گوشی به نمایش درمی‌آید که در گوشی‌های اندرویدی و آی‌اواسی در نوار بالایی قابل مشاهده است. شما در این حالت هنوز هم می‌توانید از گوشی استفاده کنید و نیازی به خاموش کردن دستگاه ندارید.

چرا حالت هواپیما ضروری است؟

قوانین اکثر کشور‌ها استفاده از دستگاه‌هایی که انتقال سیگنال انجام می‌دهند را منع کرده‌اند. یک گوشی معمولی یا تبلتی که به قول خودمان سیم‌کارت‌خور است، با برج‌های ارتباطی مختلفی ارتباط برقرار می‌کند. چنانچه فاصله گوشی با این برج‌ها بیشتر شود، گوشی یا تبلت لاجرم سیگنال‌هایشان را برای برقراری ارتباط با این برج‌ها قوی‌تر می‌کنند. این مدل ارتباطی می‌تواند با حسگر‌های درون هواپیما تداخل کرده و به طور بالقوه اختلالاتی در تجهیزات ناوبری ایجاد کند و این همان نگرانی است که همگی با آن آشنایی داریم و دلیل اصلی قوانین پرواز است. اما با همه این‌ها اگر هم هواپیما به دلیل اینکه برخی، حالت‌های مذکور را فعال نکرده‌اند سقوط نمی‌کند، لذا خیالتان آسوده باشد.

 

مساله مهم‌تر این است که نظر به اینکه سریع در حال سفر هستید، تمامی گوشی‌ها در هواپیما از این برج به آن برج پرش می‌کنند. این امر می‌تواند بر سیگنال‌های گوشی‌های مردمی که روی زمین هستند تداخل ایجاد کند. به هر حال با روشن کردن این ویژگی مانع از این می‌شوید که گوشی شما این کار دشوار را بر عهده بگیرد، زود باتری خالی کند و با این حال نمی‌تواند یک سیگنال درست حسابی بگیرد!

چگونه حالت هواپیما را در اندروید فعال کنیم؟

در وسایل اندرویدی دو روش برای فعال کردن حالت هواپیما وجود دارد: روش اول استفاده از آیکون مربوطه در تنظیمات سریع یا Quick Settings است و روش دوم مراجعه به تنظیمات گوشی و بخش ارتباطات شبکه و اینترنت است.

 

مراحل زیر را طی کنید:

  • نوار وضعیت بالای صفحه‌ی گوشی را با حرکت جاروبی به پایین بکشید و در تبلت‌های اندرویدی نیز پنل نوتیفیکیشن‌ها و تنظیمات سریع را از گوشه‌ی پایین صفحه بیرون بکشید.
  • اگر در پنل باز شده، آیکونی به شکل هواپیمایی که روی آن خط کشیده شده وجود دارد، روی آن تپ کنید.
  • اگر در پنل موردبحث، آیکون Airplane mode را مشاهده نمی‌کنید، اپلیکیشن Settings اندروید را اجرا کنید.
  • در تنظیمات گوشی یا تبلت و در بخشی مثل Network & Internet سوییچ گزینه‌ی Airplane mode را فعال کنید.
  • برای فعال کردن مجدد نیز کافی مراحل را تکرار کنید و روی آیکون یا سوییچ حالت هواپیما، تپ کنید.
فعال کردن حالت هواپیما در iOS یا آیفون و آیپد

در سیستم عامل iOS می‌توان از Control Center برای فعال کردن حالت هواپیما استفاده کرد.

 

به این منظور مراحل زیر را طی کنید:

  • در آیفون‌ها با استفاده از حرکت جاروبی از پایین صفحه به سمت بالا، کنترل سنتر یا مرکز کنترل را باز کنید و در آیپد‌ها با دو بار فشار دادن کلید خانه یا Home، مرکز کنترل را نمایان کنید.
  • در پنل کنترل سنتر روی آیکون هواپیما تپ کنید.
  • برای خاموش کردن حالت هواپیما نیز می‌توان مراحل را تکرار کرد و روی آیکون مربوطه تپ کرد. برای بستن کنترل سنتر، از یکی از دو روش حرکت جاروبی به سمت پایین و یا تپ کردن در بالای صفحه، استفاده کنید.
  • توجه داشته باشید که در آیفون X. برای باز کردن کنترل سنتر، می‌بایست حرکت جاروبی از گوشه‌ی بالا و سمت راست صفحه به سمت پایین انجام داد. برای بستن آن نیز می‌توان حرکت جاروبی از پایین صفحه به سمت بالا استفاده کرد و یا روی نقطه‌ای از صفحه تپ کرد.
آیا در حالت هواپیما می‌توان از وای-فای یا بلوتوث استفاده کرد؟

در محصولات قدیمی‌تر، حالت هواپیما موجب غیرفعال شدن وای-فای می‌شود اما در محصولات امروزی، بعضاً می‌توان در حالتی که Airplane Mode فعال شده هم از Wi-Fi استفاده کرد. کافی است نوار وضعیت اندروید را بیرون بکشید و روی آیکون وای-فای تپ کنید. پس از چند ثانیه، وای-فای فعال می‌شود و می‌توانید برای ارسال و دریافت فایل یا ایجاد شبکه‌ی وای-فای برای کاربری‌های مختلف، از این ارتباط بی‌سیم استفاده کنید.

 

در حال حاضر در بسیاری از خطوط هوایی نیز وای-فای مجاز است و ارائه می‌شود اما استفاده از آن تنها در ارتفاع بیش از ۱۰۰۰۰ پایی که حدود ۳۱۰۰ متر است، مجاز است و به علاوه در تمام خطوط هوایی مجاز نیست. بهتر است قبل از هر گونه استفاده، از کارمندان خطوط هوایی و مسولان سوال کنید.

در مورد بلوتوث نیز وضعیت مشابه است و با وجود اینکه بلوتوث قدرت آنتن‌دهی کمتر و برد کوتاه‌تری دارد، معمولاً در خطوط هوایی مجاز محسوب می‌شود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین