مظلومی که داستان ندارد

فرهاد دادجو،   3970924050 ۲۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
مظلومی که داستان ندارد

در روزهای گذشته گفتگوهای طرفهای یمنی در خصوص حل و فصل مسائل به پایان رسید اما مساله اصلی در خصوص یمن همچنان باقی است. این نوشتار می کوشد بدون محوریت دادن به ابعاد دیپلماتیک و نظامی، از منظر رسانه و افکار عمومی به مساله یمن بپردازد.

می دانیم که حصر اقتصادی، اعلی درجه تحریم است. در تحریم هر کس مراوده تجاری یا مالی برقرار کند، جریمه می شود، بنابراین شرکای تجاری شما تصمیم می گیرند که مراودات اقتصادی را به صورت غیرقابل رصد و شناسایی انجام دهند. کشتی های ریسک پذیر با نرخهای بالاتری، محصولات را در بنادر خاص تخلیه می کنند و کانتینرها از طریق مرزهای غیررسمی، کالا وارد کشور می کنند، هواپیماهای کشور اصلی می توانند نشست و برخاست کنند و بانکهای کوچک حاضرند با حاشیه سود بیشتر، مبالغ شما را جابه جا نمایند.

اما در حصر اقتصادی، مرزها به گونه ای مسدود و تحت نظارت می شود که هیچ محموله ای ولو دارو، از زمین و دریا و هوا امکان ورود نداشته باشد. حتی پزشکان بدون مرز و خبرنگاران بدون مرز نیز به دشواری می توانند با پرواز خود را به آن کشور برسانند. حصر اقتصادی، مثل موریانه ای وحشی عمل می کند، کشور را ضعیف و نحیف می سازد و اگر مرحله ای پیش از جنگ نظامی باشد، به خوبی بستر را برای شکست نهایی در نبرد فراهم می سازد.

در جهان امروز تنها مردمان یک کشورند که در حصر اقتصادی اند و البته همزمان شاهد جنگ نظامی: یمن. کشوری که تنها دو همسایه دارد: آب و عربستان. همسایه دوم سالهاست تمام مرزهای آبی و خاکی و هوایی یمن را در حصر اقتصادی قرار داده، اجازه رساندن محموله های غذا و دارو را نیز سلب کرده و همزمان، باران بمب است که بر سر مردمانش فرو می ریزد. نهادهای بین المللی، این نقطه از زمین را محل بزرگترین فاجعه انسانی سال 2018 بویژه در خصوص مرگ کودکان، معرفی کرده اند.

 از مناسبات کثیف سیاسی - اقتصادی میان ایالات متحده، سعودی ها و سازمان ملل که بگذریم، سوال این است که چرا در بیرون از نهادهای سیاسی جهان، تحرک و خروشی برای این مظلومان زمانه دیده نمی شود؟ چرا در هوشمندترین عصر ارتباطات، چنین ظلم آشکار و مرگباری می تواند سالها علیه مدنیون یعنی شهروندان بی دفاع، استمرار داشته باشد؟

به نظر نگارنده، مشکل را باید در روایت سازها جستجو کرد. افسار افکار عمومی، در دست روایت سازهاست، آنها که تصویر ذهنی مردمان را شکل می دهند. واشنگتن پست آنقدر در روایت سازی خود حرفه ای است که می تواند اعتراض به قتل خاشقچی را به نهضتی مردمی در کشورهای مختلف تبدیل کند، ما متاسفانه چنین هنری نداریم. برای مرگ هزاران کودک یمنی، رسانه های جهان مجموعا به اندازه یک هزارم آقای خاشقچی، زمان نگذاشتند و مرثیه سر ندادند. حال آنکه هر دو جنایت توسط یک رژیم مدیریت می شود، تازه قتل یک منتقد فعال کجا و کشتار هزار بیگناه بی آزار کجا؟ قاعدتا انتظار می رود جنایت دوم، بیشتر جلب توجه کند اما نکته این است: قتل خاشچقی و فعالیتهای ضدرژیمش، ترسش از ماموران سعودی، رفتن به همراه نامزدش به کنسولگری و شکنجه هایش، همه و همه، داستان و درام دارد لکن مخاطب رسانه، داستانی از تلف شدن آن هزاران کودک یمنی نمی داند.

 ما جز تکرار مشکلات کلی جنگ یمن در بخشهای مختلف خبری، هنر دیگری به خرج نداده ایم. روایت سازی نکرده ایم و البته نمادسازی. به همین جهت مردم جهان، وجدان انسانی شان در خصوص یمن برانگیخته نشده است، ارتباط عاطفی و قلبی با یمن برقرار نکرده اند، در خیابانها شمع روشن نکرده و سیاستمدارانشان را تحت فشار نگذاشته اند.

روایت سازی، به معنای دروغ پردازی و مبالغه نیست. روایت سازی یعنی کارگردانی یک داستان واقعی، یعنی به تصویرکشیدن معنای عاطفی از یک خبر ظاهرا خشک و بی جان. روایت سازی یعنی هنر حسین بن علی (علیه السلام) که از تقابل سیاسی – اعتقادی خود و یزید، تصویری شورانگیز، اخلاقی و خانوادگی ارائه کرد، حکایتی که 14 قرن است هنوز دارد دلها را می لرزاند، عشق ها را به جناح حق شعله ور می کند و نفرتها را به جناح باطل برمی انگیزد.     

اگر امروز طبقاتی از جامعه ما، حس مسئولیت و حتی همدردی با فلسطین و یمن ندارند، بخشی از ماجرا به بی هنری رسانه های ما برمی گردد. مردم هر هفته در بخشهای خبری، جملاتی از مجری اخبار به گوششان می خورد اما تا یکی از آن واقعیات، به یک داستان و درام تبدیل نشود، به گوش جان شنیده نمی شود و در قلبها اثر نمی کند.

پلشتی قساوت یک ظالم و صداقت و بیگناهی یک مظلوم، اگر به همراه داستانش، ولو با یک مستند دو دقیقه ای (و نه حتی فیلم سینمایی) پیش چشمها به تصویر کشیده شود، آزادگان را با هر دین و ملتی به خود جلب می کند.

اهالی رسانه می دانند که طی شش سال اخیر چند هزار فیلم مستند و داستانی با موضوع خدمات داعش! و ابعاد جذاب نهضت داعش، ساخته شده و (بخواهیم یا نخواهیم) بر روی جذب افرادی از غرب و شرق کارگر افتاده است، چرا ما نتوانیم از نماد مظلومیت معاصر، چنان روایتهای جذاب تری ارائه کنیم؟  

اگر رسانه های ما در طول 4 سال از جنگ یمن، هنر روایت سازی را به خرج داده بودند، اکنون شاید ادامه جنگ آنقدر برای سعودی ها پرهزینه شده بود که الان، وضعیت متفاوت بود. شاید سازمانهای بین المللی تحت فشار افکار عمومی (اگر قطعنامه خاتمه جنگ صادر نمی کردند حداقل) امکان ارسال کشتی های غذا و دارو را فراهم می کردند و در نتیجه نام صدها کودک جدید، در فهرست قربانیان درج نمی شد و پیش چشمان پدر و مادر، از بی غذایی پرپر نمی شدند. اگر هیچکدام از اینها نیز رخ نمی داد، دستکم من وشما، شبها با این احساس می خوابیدیم که در وظیفه خویش، کوتاهی نکردیم.

اما امروز با تاسف باید گفت بی هنری ما و کم کاری ما، جزء عناصر تداوم ظلم به یمن است و ما امروز نزد وجدان و خدای خویش، شرمساریم. اکنون در نشان دادن پیشرفتها یا مشکلات برای مردم و مسئولان و در نمایاندن جبهه ظالم و مظلوم، بیش از همه محتاج نهضت روایت سازی هستیم.

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۶۷۶۲۸۷۱۰:۱۹:۲۳ ۱۳۹۷/۹/۲۴
باید به هر شیوه‌ای به کمک مردم مظلوم یمن بشتابیم
ناشناس۶۷۶۲۹۱۱۰:۲۱:۱۰ ۱۳۹۷/۹/۲۴
جنگ یمن جنگ مظلومیت انسان در سال 2018 در مقابل جنایتکاران عربی - عربی است .
ناشناس۶۷۶۵۱۶۱۱:۵۹:۴۳ ۱۳۹۷/۹/۲۴
آنچه به بهانه جنگ علیه تروریسم یا کودتا با جنگ‌افروزی عربستان سعودی در یمن آغاز شده مصداق بارز مداخله در امور داخلی یک کشور و نقض دموکراسی است. بدیهی است که قشون‌کشی رژیم آل‌سعود و حمله به مردم بی‌دفاع یمن، آن هم در شرایطی نابرابر و آتش گشودن به اهداف غیرنظامی، با هر بهانه و توجیهی نامشروع و مصداق بارز تجاوز به خاک و تمامیت ارضی یک کشور است.
ناشناس۶۷۶۳۰۷۱۰:۲۴:۲۱ ۱۳۹۷/۹/۲۴
چرا از مظلومیت هشت میلیون آواره سوری چیزی نمی نوسید
ناشناس۶۷۶۳۲۴۱۰:۳۰:۵۱ ۱۳۹۷/۹/۲۴
حقوق بشر کشک . خادم الحرمین دروغ . غرب فریبکار . یمن مظلوم و پیروز
ناشناس۶۷۶۵۲۲۱۲:۰۱:۵۴ ۱۳۹۷/۹/۲۴
طبق منشور ملل متحد وقوانین بین المللی؛هیچ دولتی حق" مداخله درامور داخلی"ونیز "تهاجم نظامی"علیه دولت و ملت دیگر را ندارند واقدام نظامی منوط به هماهنگی واقدامات شورای امنیت است؛لذادولت عربستان سعودی به هیچ وجه حق شروع تهاجم را نداشته است؛واین علاوه بر بی مبنا بودن تهاجم و مداخله است.
ناشناس۶۷۶۳۲۵۱۰:۳۰:۵۲ ۱۳۹۷/۹/۲۴
در این تردید نکنیم که کمکهای جمهوری اسلامی تنها پشتگرمی مردم یمن در مبارزه علیه تجاوزات بوده است .
ناشناس۶۷۶۳۶۳۱۰:۴۵:۲۵ ۱۳۹۷/۹/۲۴
باید برای مسلمانانی گریست که اجازه میدهند تا عربستان قلدر وهمپیمانانش اینهمه جنایت در یمن انجام دهند همه خفه شدند
ناشناس۶۷۶۳۷۱۱۰:۴۸:۱۵ ۱۳۹۷/۹/۲۴
مثلا شما با نشان دادن این عکس های دلخراش چه را می خواهی ثابت کنی . رهبران این ملت بد بخت باعث و بانی بیچارگی مردمان یمن شده اند . کسی که در قرن بیست و یکم خنجر به کمرش می بندد و می خواهد جلوی بمب اتم با خنجر و قداره که ما دوران ماقبل تاریخ است در برابر دولت های قوی بایستد و عرض اندام و خود شیرینی کند نصیب مردمانش بهتر از این نمی شود .
ناشناس۶۷۶۴۲۱۱۱:۰۷:۵۱ ۱۳۹۷/۹/۲۴
این کامنت لحن و ادبیاتش به قاتلان خاشقجی می خورد!!!
ناشناس۶۷۶۹۶۳۱۵:۵۴:۳۳ ۱۳۹۷/۹/۲۴
به قاتلان قتل های زنجیره ای میخورد
سیاوش۶۷۶۴۲۷۱۱:۱۱:۱۲ ۱۳۹۷/۹/۲۴
فکر میکنم شما از اون دسته آدمهایی هستید که اگر دشمن قوی به کشور و شهر و دیارتان و حتی خانه اتان حمله کند همه چیزتان را تقدیم آنها میکنید .
ناشناس۶۷۶۵۲۰۱۲:۰۱:۳۵ ۱۳۹۷/۹/۲۴
فعلاکه موشک ها و پهباد های یمنی کابوس عربستان و امارات شده اند و معادلات جنگ را به نفع انصارالله تغییر داده است .
ناشناس۶۷۶۵۲۶۱۲:۰۳:۴۲ ۱۳۹۷/۹/۲۴
خود شیرین امثال شما هستند که پیش پای متجاوز فرش قرمز پهن میکنند . چه بسا شیرینی هم پخش کنند. تاریخ هیچگاه نام ترسوها و خائنین را به نیکی ثبت نکرده و نمی کند .
ناشناس۶۷۶۵۴۱۱۲:۱۱:۳۸ ۱۳۹۷/۹/۲۴
اولا خنجر به کمر بستن سنت مردمان یمنی است ولی استفاده از شمشیر و اره برقی روش جاری سعودی هاست کاری که هروز با مردم یمن میکنند.
محسن۶۷۶۷۱۲۱۳:۴۲:۱۳ ۱۳۹۷/۹/۲۴
نویسنده آن از دنیای سیاست چیزی نمی داند
ناشناس۶۷۶۷۶۴۱۴:۰۵:۱۹ ۱۳۹۷/۹/۲۴
چون تصاویر دلخراشه پس مردم نبینن؟!؟!؟!؟ پس وضعیت یمن چه جوری به اطلاع عموم برسه؟؟؟ میخوای مستند حیات وحش از یمن پخش بشه؟؟؟ ببینم مسلمونی یا وهابی؟ از دید امام علی (ع) اگر یک مسلمان این اخبار رو بشنود و دق کند و بمیرد بر او ایرادی نیست
ناشناس۶۷۶۳۸۹۱۰:۵۳:۳۶ ۱۳۹۷/۹/۲۴
برو بابا در ایران وضع بدتر از این است
ناشناس۶۷۶۴۴۵۱۱:۱۷:۳۶ ۱۳۹۷/۹/۲۴
واقعا شرایط ایران و یمن یکی است؟؟؟ چرا اینقدر قدر ناشناس و ناشکرید . خداون در قران میفرماید : عده ای هستند که گوش دارند اما نمی‌شنوند . چشم دارند اما نمی‌بینند . شما از آن گروهید .
ناشناس۶۷۶۸۷۷۱۵:۰۵:۴۱ ۱۳۹۷/۹/۲۴
۳۰ ساله جنگ تموم شده ، دلت براش تنگ شده!!! یا اون وقت به دنیا نیومده بودی ؟؟؟ پدر و مادر ها چشم نگرون روزی صد بار میمردن و زنده میشدن تا بچه هاشون یه تلفن بزنن بچه ها چشم انتظار ،۳ماه ، ۴ ماه ، تا باباشون برگرده هر بار وضعیت قرمز میشد و آژیرخطر به صدا در می اومد همه ذکر می‌گرفتند و صلوات می‌فرستادند بلکه به خیر بگذره اصلاً معنی این چیزا رو میفهمی؟ الان تو یمن بنا به گفته ی گوترش هر ۱۰ دقیقه یک کودک جون خودش رو از دست میده بچه داری؟ چی بهت بگم؟؟؟
ناشناس۶۷۶۳۹۱۱۰:۵۴:۱۶ ۱۳۹۷/۹/۲۴
همه ما در قبال مردم مظلوم یمن مسئول هستیم و وظیفه دولت و وزارت خارجه در این خصوص سنگین تر است و باید دستگاه دیپلماسی ما برای بازگشایی بنادر یمن و پایان جنگ فعال می شد که نشد.
ناشناس۶۷۶۴۰۹۱۱:۰۴:۱۴ ۱۳۹۷/۹/۲۴
از آل سعود در دنیا پلید تر و ترسو تر نداریم
ناشناس۶۷۶۸۵۰۱۴:۵۰:۱۰ ۱۳۹۷/۹/۲۴
ننگ بر آل سهود
ناشناس۶۷۷۴۷۹۲۲:۱۷:۳۶ ۱۳۹۷/۹/۲۴
چرا نیروی دریایی کشتی کمکهای ما رو اسکورت نمی کنه؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

  10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

  11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

  12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

  13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

  14. پاسخی به یادداشت موسوی خوئینی ها 

  15. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

  16. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

  17. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

  18. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

  19. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

  20. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

  21. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

  22. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

  23. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

  24. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

  25. ایران و آمریکا به «جنگ سخت» نزدیک شده‌اند؟

آخرین عناوین