تعهدات جدید بیمه تکمیلی تامین اجتماعی ۱۴۰۲-۱۴۰۳

  4021103075 ۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

در این مطلب قصد داریم در مورد بیمه تکمیلی برای همه، مخصوصا برای بیمه‌شدگان تامین اجتماعی اطلاعات جدیدی را در اختیار شما بگذاریم.

تعهدات جدید بیمه تکمیلی تامین اجتماعی ۱۴۰۲-۱۴۰۳

بیمه تکمیلی که به آن، بیمه درمان تکمیلی و بیمه تکمیلی درمان نیز گفته می‌شود، از انواع بیمه‌های درمان و بیمه‌ای برای جبران هزینه‌های بالای درمان بیماری‌ها است. بخش زیادی از هزینه‌های درمان را در زمان بیماری یا حتی بعد از آن را بیمه تکمیلی پرداخت می‌کند.

اولین نکته‌ای که باید حتما به آن توجه داشته باشید این است که برای این که بتوانید بخش زیادی از هزینه‌های درمان را به بیمه تکمیلی واگذار کنید، می‌بایست اول یک بیمه پایه داشته باشید؛ سپس بیمه تکمیلی تهیه کنید. شما می‌توانید هر سال با پرداخت مبلغ حق بیمه از پوشش‌های بیمه درمان تکمیلی استفاده کنید. بنابراین ابتدا در مورد بیمه‌های درمان پایه صحبت می‌کنیم.

بیمه‌های درمان پایه

نکته مهمی که قبل از پرداختن به بحث بیمه درمان تکمیلی باید به آن توجه داشت این است که اغلب شرکت‌های بیمه، خدمات بیمه درمان تکمیلی را مازاد بر بیمه‌های پایه ارائه می‌دهند؛ یعنی بیمه‌گزار باید یکی از بیمه‌های پایه مثل بیمه تامین اجتماعی، بیمه خدمات درمانی، بیمه نیروهای مسلح و... را داشته باشد و هنگام استفاده از خدمات پزشکی اول از بیمه پایه استفاده کند.

بیمه درمان تکمیلی هزینه مازاد بر بیمه‌های پایه را مطابق بیمه‌نامه تقبل می‌کند. پس داشتن بیمه پایه برای داشتن بیمه درمان تکمیلی برای بعضی از شرکت‌های بیمه الزامی است.

پوشش‌هایی که در بیمه درمان تکمیلی ارائه می‌شود

  • پوشش هزینه‌‌های پاراکلینیکی (سونوگرافی، ام آر آی، اکوکاردیوگرافی و…)
  • هزینه بیمارستانی مانند پوشش شیمی درمانی یا بستری
  • پرداخت خدمات آزمایشگاهی (نوار قلب، رادیو گرافی)
  • هزینه‌های عمل‌های حیاتی جراحی مثل مغز، اعصاب، سرطان، پیوند ریه، کبد و…
  • پرداخت هزینه‌های عمل سرپایی (گچ گرفتن، ختنه کردن)
  • هزینه جراحی چشم شامل عیوب انکساری
  • پرداخت هزینه عینک و سمعک
  • پرداخت هزینه‌های دندان پزشکی به جز ایمپلنت، ارتودنسی، دندان مصنوعی و جراحی لثه
  • پوشش ویزیت و دارو و خدمات اورژانسی
  • پرداخت هزینه حضور همراه برای بیماران زیر ۷ و بالاتر از ۷۰ سال
  • پرداخت هزینه‌های درمان ناباروری و نازایی
  • پرداخت مبالغ تهیه اروتز
  • پوشش بلایای طبیعی و جبران هزینه‌های ناشی از آن

بیمه درمان تکمیلی چه عمل‌های جراحی را پوشش نمی‌دهد؟

بیمه تکمیلی عمل‌های زیبایی را پوشش نمی‌دهد. فقط عمل‌های جراحی را پوشش داده که به‌منظور تکمیل و بهبود سلامتی افراد انجام بگیرد. از جمله عمل‌هایی که تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار نمی‌گیرند به شرح زیر هستند:

  • عمل زیبایی بینی (به طور کلی، عمل زیبایی بینی یا هر عمل زیبایی دیگر تحت پوشش بیمه تکمیلی نیست.)
  • عمل زیبایی کوچک کردن معده یا لیپوماتیک
  • جراحی‌های زیبایی همچون فیلر لب، فیلر بینی
  • عمل‌های زیبایی همچون زاویه فک و ...

بیمه تکمیلی گروهی چیست؟

گاهی برخی از کارفرماها یا سازمان و شرکت‌ها برای کارمندانی که در آنجا مشغول به کار هستند، بیمه درمان تکمیلی گروهی تهیه می‌کنند. کارکنان می‌توانند از پوشش‌های بیمه تکمیلی گروهی برای خود و افراد تحت تکفل استفاده نمایند.

بیمه تکمیلی خانواده چیست؟

افرادی که متاهل هستند و محل کارشان برای آنها بیمه تکمیلی تهیه نمی‌کند خودشان باید دست به کار شوند و بیمه تکمیلی خانواده را هم برای خود و هم برای خانواده‌شان تهیه کنند.

بیمه درمان تکمیلی خانواده به‌ویژه برای افرادی مناسب است که عضو سازمان یا گروه خاصی نیستند. این افراد نمی‌توانند بیمه تکمیلی گروهی داشته باشند در این شرایط، تهیه بیمه تکمیلی خانواده می‌تواند بیمه مطلوبی برای آنها باشد.

بیمه تکمیلی انفرادی

کسانی که مجرد هستند و یا به هر دلیلی فقط قصد تهیه بیمه تکمیلی برای خودشان را دارند باید بیمه تکمیلی انفرادی را تهیه کنند. در حقیقت، این بیمه از آن بیمه‌هایی است که به صورت محدود توسط بعضی از شرکت‌های بیمه ارائه می‌شود.

شرایط استفاده از بیمه درمان تکمیلی

یکی از مهم‌ترین نکاتی که درباره بیمه درمان تکمیلی باید بدانیم این است که شرایط استفاده از این بیمه چگونه است. یعنی زمانی که دچار بیماری شدیم یا بخواهیم از خدمات درمانی بیمه خود استفاده کنیم باید چه کاری انجام دهیم.

به 2 روش می‌توان هزینه خدمات درمانی خود را از بیمه درمان تکمیلی دریافت کرد:

دریافت معرفی‌نامه و مراجعه به مراکز درمانی طرف قرارداد بیمه

در این روش شما قبل از استفاده از خدمات درمانی موردنظر باید به نمایندگی بیمه خود مراجعه کنید. با ارائه گواهی پزشک مبنی بر الزام استفاده از خدمات پزشکی، از بیمه، معرفی‌نامه دریافت کنید. با استفاده از این معرفی‌نامه می‌توانید به یکی از مراکز درمانی طرف قرارداد بیمه خود مراجعه کنید و از خدمات موردنیاز استفاده کنید. توجه داشته باشید که این خدمات تا سقف تعهد بیمه شما و با کسر فرانشیز قابل استفاده است.

دریافت هزینه از مراکز پرداخت خسارت بیمه

در روش دوم شما می‌توانید به هر مرکز خدمات درمانی که می‌خواهید مراجعه کنید و خدمات موردنظر خود را دریافت کنید. پس از آن گواهی پزشک، فاکتور هزینه‌های پرداخت شده و سایر مدارک لازم را به مرکز پرداخت خسارت بیمه برده و هزینه انجام شده را از بیمه دریافت می‌کنید. توجه داشته باشید که در این حالت مدت زمان محدودی فرصت دارید تا خسارت وارد شده را از بیمه دریافت کنید.

بیمه درمان تکمیلی بازنشستگی تامین اجتماعی

بازنشستگان می‌توانند به همراه همسر و سایر افراد تحت تکفل خود، تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار بگیرند. در واقع، آنها برای ثبت نام بیمه تکمیلی باید به کانون بازنشستگی تامین اجتماعی مراجعه کنند.

نکته‌ای مهم که بازنشستگان محترم باید به آن توجه کنند، این است که بیمه تکمیلی سازمان تامین اجتماعی هیچ گونه ارتباطی با شعبه‌های این سازمان نداشته و صرفا مسئول ثبت نام یا انصراف بیمه‌شدگان است.

بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی برای ثبت‌نام بیمه تکمیلی باید به سامانه www.kabta.ir مراجعه کنند. متقاضیان باید در هنگام ثبت‌نام در فرم موافقت خود را اعلام کند. البته نیاز است که از طریق دریافت فیش حقوقی از سایت تأمین اجتماعی یا مراجعه به کانون از قطعی شدن ثبت‌نام خود مطمئن شود. بعد از ثبت‌نام، حق بیمه از حقوق بازنشسته کسر خواهد شد.

حالا سوال این است که قیمت بیمه تکمیلی تامین اجتماعی چقدر است؟

حق بیمه تکمیلی برای هر فرد در سال ۱۴۰۲ برابر با ۲۰۵ هزار تومان است. همچنین اینکه سقف تعهدات آن نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. سقف تعهدات پوشش‌ها به صورت زیر است:

  • بستری‌های فوق تخصصی تا سقف ۷۵ میلیون تومان
  • بستری‌های عمومی تا سقف ۳۵ میلیون تومان
  • آمبولانس داخل شهر ۱ میلیون تومان
  • آمبولانس برون شهری ۲ میلیون تومان
  • خدمات پاراکلینیکی و خدمات تشخیص درمان سرپایی تا سقف ۵ میلیون تومان
  • عمل مجاز سرپایی تا سقف ۳ میلیون تومان
  • آزمایش پاتولوژی تا سقف ۱ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان
  • عمل لیزیک چشم هر دو چشم تا سقف ۹ میلیون تومان و یک چشم ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان
  • بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج درزمینه درمان جراحی‌های سرطان، تأمین هزینه‌های شیمی درمانی، رادیوتراپی و غیره ۲۵ میلیون تومان

اگر بازنشستگان فوت کنند، تکلیف بیمه درمانشان چیست؟

اگر مستمری بگیران یا بازنشستگان فوت کنند، پوشش بیمه متوقف نمی‌شود. خدمات بیمه درمان تکمیلی برای افراد تحت تکفل وی ادامه‌دار خواهد بود.

همچنین بیمه‌شدگان در صورت انصراف از پوشش‌های بیمه تکمیلی از اول قرارداد به مدت ۳ ماه فرصت دارند تا به کانون بازنشستگی مراجعه نمایند. آنها می‌توانند با تکمیل فرم انصراف، از پوشش بیمه‌ای خود انصراف دهند.

تعهدات جدید بیمه تکمیلی تامین اجتماعی ۱۴۰۲-۱۴۰۳

در ادامه خلاصه تعهدات قراداد بیمه درمان بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی سال ۱۴۰۲- ۱۴۰۳ که در سایت کانون بازنشستگی تامین اجتماعی در دی ۱۴۰۲ منتشر شده است را ارائه می‌کنیم.

بیمه بازنشستگان تامین اجتماعی

۱۵۲/۵۰۰ تومان مبلغ حق بیمه تکمیلی بابت هر نفر ماهیانه و ۱۵۲/۵۰۰ تومان حق بیمه تکمیلی توسط سازمان تامین اجتماعی پرداخت می‌شود.

دیدگاه کاربران

صنم۳۳۶۸۳۲۵۱۰:۵۴:۴۳ ۱۴۰۲/۱۱/۵
تبدیل وضعیت معلمان مدارس غیردولتی به رسمی .دبیران دبیرستانها تا سال ۱۴۰۲ بدون آزمون ماده ۲۸ بدون شرایط سخت برابری حقوق و یکسانی بیمه
بازنشسته تامین اجتماعی۳۳۶۸۶۲۱۱۸:۰۹:۵۶ ۱۴۰۲/۱۱/۵
جناب اقای مدیرعامل سازمان تامین اجتماع موسوی درپوشش های بیمه تکمیلی بازنشستگان دوایتم تحت حمایت هست که بحث برانگیز میباشداولی بابت ختنه کردن دومی برای درمان ناباوری ونازایی این دوایتم تموم شد بچه بدنیا اومدکودکی پشت سر گذاشت برای خودش مردی شدیااینکه خانمی شد رفتند پی زندگیشان شما دنبال چی می گردین واقعا ملت چی فرض کردین
شهرام۳۳۶۸۹۷۱۰۲:۰۱:۲۴ ۱۴۰۲/۱۱/۶
سلام خسته نباشی از من وفرزندم بیمه تکمیلی کم می‌شود ولی هزینه مربوط به دندان پزشکی و جراحی لثه وهم چنین ارتودنسی را بیمه پرداخت نمی کند با توجه به مراتب فوق حال سوال اینجاست نرخ این خدمات بسیار زیاد است وحتی کمر شکن من یک بازنشسته هستم هنوز از بیمه تکمیلی استفاده نکرده ام این عدالت نیست از طرفی حقوق من را آموزش وپرورش از تاریخ 401/07/01 به مبلغ ۱۴۳۰۰۰۰۰۰ ریال زده ولی تامین اجتماعی به من ۱۲/100 پرداخت می کند ابن مبلغ را از حسابم کم می کند ولی اون هزینه هارو برنمی گرداند آیا این نمایش یک دزدی نیست پس چیست؟
ناشناس۳۳۶۹۷۰۲۲۰:۴۲:۱۱ ۱۴۰۲/۱۱/۶
سلام وعرض ادب خدمت مسوولان بیمه تکمیلی نظر به اینکه بابت هزینه بیمه تکمیلی هرماه ازحقوق کسر می‌شود وهرکجاهزینه میکنم باید کلی وقت وهزینه کنیم تا بتوانیم وجه آن را بگیریم لطفا راه را بر مردم آسان نمایید ممنون میشم
ناشناس۳۳۷۰۶۵۳۱۷:۳۸:۲۸ ۱۴۰۲/۱۱/۷
بیمه تکمیلی ، بازپرداخت هزینه درمان را حدود چهار ماه هنوز پرداخت نکرده ، چرا ؟ سر ماه از حقوق ما که برداشت میکنید !!!
سیامندخوشمنش۳۳۷۰۶۵۴۱۷:۳۸:۳۹ ۱۴۰۲/۱۱/۷
سلام برادر
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  9. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  10. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  14. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  15. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  19. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  20. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  21. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  22. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. احتمال دارد دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان برگردد

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

    2. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

    3. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

    4. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

    5. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

    6. درخواست مجدد برای ذکر نام «مادر« در کارت ملی

    7. مصادیق آزادی‌های مشروع باید روشن شود/حق نظام مقدم بر حقوق فردی است

    8. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

    9. آیت‌الله مکارم شیرازی خطاب به سردار رادان: «طرح نور» را با قدرت ادامه دهید

    10. کشف سه میلیون لیتر گازوئیل/ لوله‌کشی ۷۵ کیلومتری قاچاقچیان سوخت در میناب جمع شد

    11. تذکر رهبری درباره گشت ارشاد به چه علت بود؟  

    12. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

    13. زاکانی: ساخت بیش از ۱۵۰ هزار واحد مسکونی استطاعت‌پذیر بزودی در تهران آغاز می‌شود

    14. دیدار معلمان نمونه با رهبر انقلاب و رئیس جمهور

    آخرین عناوین