گزارش فارن پالسی از سرکوب حقوق مدنی در اوکراینِ زلنسکی

  4020928106 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

دولت اوکراین سرکوب آزادی ادیان، آزادی مذاهب و آزادی مطبوعات را تشدید کرده و ناظران نگران هستند که با تداوم این روند، اتحاد جامعه و مشروعیت حکومت اوکراین به خطر بیفتد.

گزارش فارن پالسی از سرکوب حقوق مدنی در اوکراینِ زلنسکی

به گزارش ایسنا، روزنامه «فارن پالسی» در گزارشی درباره افزایش خودکامگی دولت ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین نوشت: در نیمه دوم سال میلادی گذشته، وقتی اوکراین هنوز امیدی برای شکست دادن روسیه داشت، انتقادات چندانی از سیاست‌های داخلی زلنسکی مطرح نمی‌شد؛ اما این روزها نگرانی اوکراینی‌ها نسبت به آینده کشورشان بعد از جنگ در شبکه‌های اجتماعی گسترش یافته است.

طیف گسترده‌ای از چهره‌های سیاست اوکراین، از مقامات سابق و کنونی گرفته تا منتقدان و اندیشمندانی که گرایشات غربی دارند، نسبت به تبعات اجتماعی سیاست‌های جنگی امروز کی‌یف ابراز نگرانی کرده‌اند. آن‌ها نگران هستند که دولت اوکراین با وضع سیاست‌هایی که موجب انزوا، اخراج یا جرم‌انگاری علیه بخش چشمگیری از جمعیت این کشور می‌شود، راه را برای دستیابی به اتحاد اجتماعی در روزهای پس از جنگ دشوار کند. در نتیجه سیاست‌های کنونی کی‌یف، شهروندان روس‌تبار در اوکراین عملاً درجه دو محسوب می‌شوند.

این بحث‌ها بر سر آزادی ادیان، آزادی مطبوعات و حقوق اقلیت‌ها در اوکراین نشان می‌دهد که این کشور حتی در صورت پیروزی در جنگ، راه دشواری برای ایجاد جامعه‌ای آزاد و چند حزبی در پیش دارد.

قانون اساسی اوکراین به ضرورت آزادی ادیان اشاره کرده است؛ اما دولت این کشور با آغاز جنگ عرصه را بر گروه‌هایی که وابستگی‌هایی نمادین به مسکو دارند، تنگ کرده است. کلیسای ارتدوکس اوکراینی (UOC) که یکی از بزرگترین گروه‌های مذهبی این کشور را تشکیل می‌دهد، بیشترین آسیب را از فشارهای کی‌یف دیده است. دولت اوکراین حتی پیش از آغاز جنگ نیز این کلیسا را عامل نفوذی روسیه می‌دانست؛ حال‌آنکه این کلیسا در سال ۲۰۲۲ عملاً تمامی روابط خود را با کلیسای ارتدوکس روسیه قطع کرده است.

با این وجود، از چند سال پیش از شروع جنگ اوکراین تصرف دارایی‌ها و اماکن مقدس این کلیسا آغاز شده و اعضای آن به اتهام ارتکاب جرم علیه اوکراین، مورد بازجویی قرار گرفته‌اند. اما کی‌یف به این مقدار راضی نشده و قصد دارد با تصویب قانونی در پارلمان، به کلی تمامی فعالیت‌های این کلیسا را در خاک اوکراین ممنوع اعلام کند.

یک استاد دانشگاه کی‌یف گفت وقتی در این برهه که اوکراین شدیداً به اتحاد نیاز دارد، جریانی سعی در سرکوب مذاهب داشته باشد، در آینده اعتماد عمومی به دولت خدشه‌دار شده و «بحران مشروعیت» به راه خواهد افتاد.

سرکوب‌های دولت اوکراین علاوه بر حوزه مذاهب، به مطبوعات هم رسیده است. یک قانون جدید که در مارس ۲۰۲۳ تصویب شد، به شورای ملی رادیو و تلویزیون اوکراین اجازه می‌دهد تا در حوزه نظارت بر مطبوعات و رسانه‌های مجازی هم ورود کند. اعضای این شورای هم به طور مشترک توسط شخص زلنسکی و پارلمان اوکراین انتخاب می‌شوند که در حال حاضر تحت کنترل حزب رئیس‌جمهوری اوکراین است.

دولت اوکراین همچنین سعی دارد تا اواسط سال میلادی آینده میزان برنامه‌های تولیدشده در تلویزیون اوکراین که از زبان اوکراینی استفاده می‌کنند را از ۷۵ درصد به ۹۰ درصد رسانده و در برخی حوزه‌های خاص، به‌کلی تولید محتوا به زبانی غیر از اوکراینی را ممنوع کند.

سرگئی داتسیوک، فیلسوف سرشناس اوکراینی نگران است که چنین سطحی از کنترل بر رسانه‌ها و منابع اطلاعات، به ایجاد تنش‌های اجتماعی شدید در فضای سیاسی اوکراین منجر شود که در این صورت احتمال جنگ داخلی می‌رود؛ امری که حتی از جنگ با روسیه نیز خطرناک‌تر است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۳۲۷۶۴۵۰۷:۳۷:۱۵ ۱۴۰۲/۹/۲۹
عجب قهرمانی است این زلنسکی خخخخ
رضا۳۳۲۸۰۷۷۱۲:۳۶:۰۵ ۱۴۰۲/۹/۲۹
قابل توجه هموطنانی که میگن زلنسکی شخصی محبوب و خوبی هستش فاشیست فاشیسته چه هیتلر و چه زلنسکی
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. من عجله ندارم!

  7. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  12. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  17. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  18. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  21. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  22. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  23. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  24. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  25. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

آخرین عناوین