بازی رژیم صهیونیستی با مهره تشکیلات خودگردان فلسطینی

  4020529115 ۱۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

«رژیم صهیونیستی با زنده نگه داشتن تشکیلات خودگردان فلسطینی به عنوان سازوکاری که در درون خود با فساد و جنگ قدرت قالب توجهی نیز رو به رو است، عملا سعی دارد تا زمینه های ایجاد انشقاق و چند دستگی در جامعه فلسطینی را زنده نگه دارد و به دنبال آن است تا از رفع قطبی گرایی های سیاسی در جامعه فلسطینی و اتحاد تمامی آحاد جامعه فلسطین علیه خود جلوگیری کند.»

بازی رژیم صهیونیستی با مهره تشکیلات خودگردان فلسطینی

به گزارش الف؛ بر کسی پوشیده نیست که رژیم صهیونیستی در شرایط کنونی، در بحرانی‌ترین وضعیت خود از زمان اشغال اراضی فلسطینی و تاسیس سازوکار سیاسی جعلی اش به سر می برد. در واقع وسعت و گستره تهدیدات خارجی و همچنین داخلی(در عمق اراضی اشغالی و البته در قالب منازعات جریان مقاومت فلسطین با صهیونیست ها) علیه رژیم اشغالگر قدس به درجه ای رسیده که بسیاری از جمله "اسحاق هرتزوگ"، رئیس جمهور رژیم صهیونیستی و "بنی گانتس" وزیر جنگ سابق صهیونیست ها و در عین حال، شمار قابل توجه دیگری از مقام های کنونی و سابق این رژیم را واداشته تا از قریب الوقوع بودن جنگ داخلی و حتی فروپاشی رژیم صهیونیستی سخن بگویند. 

در این فضا، صهیونیست ها عملا چنگ زدن به هر چیزی را جهت بقای خود و کاستن از سطح تنش و بحران ها علیه خودشان، در دستورکار قرار داده اند. به عنوان مثال در روزهای گذشته شاهد بوده ایم که لابی های صهیونیستی که از قدرت زیادی در راهروهای قدرت در آمریکا برخوردارند، فشارهای فراوانی را به دولت بایدن وارد کرده اند تا روند عادی سازی روابط اسرائیل و عربستان سعودی را تسریع و تقویت کند. 

موضوعی که با تحلیل و تفسیرهای مختلفی از سوی جریان های سیاسی و رسانه ای منطقه خاورمیانه و ورای آن همراه بوده است. در عین حال، در روزهای گذشته، شاهد تشدید تحرکات گروه تروریستی داعش در منطقه نیز بوده ایم. در این راستا، این گروه تروریستی اقدام به انجام عملیات های خرابکارانه و جنایتکارانه در شهر شیراز(حمله به بارگاه حضرت شاهچراغ(ع))، سوریه(انجام حملات مکرر علیه نیروهای ارتش سوریه در مناطقی نظیر استان حما و دیر الزور) و پاکستان(حمله به گردهمایی یک حزب پاکستانی)، کرده است. 

مساله ای که بسیاری از ناظران و تحلیلگران را واداشته تا از اراده داعش با حمایت های مخفی و پنهان از آن جهت اوج گیری مجدد در منطقه خبر دهند. در این رابطه، به طور خاص سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله لبنان از ایجاد دستورکاری جدید در دولت آمریکا جهت احیای داعش در منطقه خبر داده و نسبت به انگیزه ها و اهداف این مساله هشدار داده است. بدون تردید یکی از مهمترین محرک های واشینگتن از دستورکار مذکور، ایجاد فضای تنفس تازه برای صهیونیست ها است. 

با این همه، شاید یکی از مهمترین مسائلی که رژیم اشغالگر قدس در بحث تداوم بقای خود به آن تاکید دارد، ادامه یافتن فعالیت های تشکیلات خودگردان فلسطینی ولو در ضعیف ترین شکل ممکن است. در این راستا، اخیرا اخباری نیز منتشر شده که بر اساس آن ها، نتانیاهو در یک نشست کابینه امنیتی رژیم اشغالگر قدس تاکید کرده که اسرائیل نمی تواند تشکیلات خودگردان فلسطین را از دست بدهد و در واقع باید هر کاری که می تواند جهت حراست از آن انجام دهد. در این نقطه، یک سوال عمده و محوری مطرح می شود: 

چرا رژیم صهیونیستی تا این حد روی تشکیلات خودگردان فلسطین به ریاست محمود عباس سرمایه گذاری کرده و آن را برای ادامه حیات خود ضروری می بیند؟ به نظر می رسد جهت پاسخ به این پرسش، توجه به 3 مولفه، کاملا ضروری است. 

اولا، صهیونیست ها به خوبی می دانند که تشکیلات خودگردان فلسطینی در شرایط کنونی، به دلیل مواضع سازشکارانه خود در برابر رژیم اشغالگر قدس، به شدت ضعیف و البته منزوی شده است. با این حال، آن ها به این نکته نیز توجه دارند که این تشکیلات، تنها نهادی است که به گفتگو و سازش با اسرائیل تن داده و اساسا صهیونیست ها از مجرای آن، مشروعیت قابل توجهی را برای خود می خرند. به بیان ساده تر، در شرایطی که جو کلی جامعه فلسطین، حامی و هوادارِ تقابل سخت و مسلحانه با رویه های اشغالگرانه رژیم صهیونیستی است، وجود تشکیلات خودگردان برای صهیونیست ها نعمتی است که باید آن را غنیمت بشمرند. 

دوم اینکه رژیم صهیونیستی با طرح این ادعای عوام فریبانه که عملا با تشکیلات خودگردان به عنوان نماینده کلیت جامعه فلسطین در تعامل است، عملا برای اقدامات سرکوبگرانه خود بر پایه توافقاتی که با تشکیلات خودگردان حاصل می کند، مشروعیت می خرد و به دنبال ایجاد مقبولیت بین المللی است. توجه داشته باشیم که تنها رژیم صهیونیستی نیست که از نفوذ بالایی در تشکیلات خودگردان برخودار است، بلکه قدرت های غربی نظری آمریکا و بریتانیا نیز در این حوزه به شدت فعال هستند و این تشکیلات را به سمتی هدایت می کنند که به بهترین نحو با سرکوب ملت فلسطین و تامین حداکثری منافع صهیونیست ها همراه است. 

و در نهایت سوم اینکه رژیم صهیونیستی با زنده نگه داشتن تشکیلات خودگردان فلسطینی به عنوان سازوکاری که در درون خود با فساد و جنگ قدرت قابل توجهی رو به رو است، عملا سعی دارد تا زمینه های ایجاد انشقاق و چند دستگی در جامعه فلسطینی را زنده نگه دارد و به دنبال آن است تا  از رفع قطبی گرایی های سیاسی در جامعه فلسطینی و اتحاد تمامی آحاد جامعه فلسطین علیه خود جلوگیری کند. 

به بیان ساده تر، تشکیلات خودگردان فلسطینی عملا این شانس را برای رژیم صهیونیستی فراهم می کند تا بازی تکراری و قدیمی "تفرقه بینداز و حکومت کن" را در جامعه فلسطینی به بهترین نحو به پیش برد و منافع خود را به ضرر ملت فلسطین و صرفا به دلیل منفعت طلبی های کم ارزشِ طیفی محدود در تشکیلات خودگردان به پیش برد. 

دیدگاه کاربران

شهروند۳۱۹۷۰۳۸۰۰:۴۰:۳۷ ۱۴۰۲/۵/۳۱
حکومت صهیونیستی با فساد مسئولانش سرنگون میشه
ناشناس۳۱۹۷۰۵۳۰۱:۰۴:۱۶ ۱۴۰۲/۵/۳۱
مهره تشکیلات ! منظور ریس تشکیلات بزرگترین گروه فلسطینی است که نماینده فلسطینی ها در جهان شناخته میشود.
ناشناس۳۱۹۷۶۱۳۱۳:۰۲:۳۴ ۱۴۰۲/۵/۳۱
بزرگترین گروه فلسطینی!؟ منظور همان افرادی هستند که گرفتار فساد هستند و جنگ قدرت در میان آنها جریان داره!؟
ناشناس۳۱۹۷۶۱۵۱۳:۰۳:۱۲ ۱۴۰۲/۵/۳۱
باز دوباره به آمریکا و انگلیس و فرانسه گفتی جهان!؟
عمران۳۱۹۷۰۸۶۰۳:۳۹:۲۱ ۱۴۰۲/۵/۳۱
متاسفانه در این مقاله به مهمترین و اصلی ترین نکته ی مربوط به انشقاق بین فلسطینی ها اشاره نشده است و آن مساله ی انتخابات در سرزمینهای فلسطینی است که در سال ۲۰۲۱ به دلیل ممانعت اسرائیل از حضور فلسطینیانِ بیت المقدس در انتخابات سراسری به تاخیر افتاد. چرا مهمترین نقطه همین است، چون وزن گروههای فلسطینی در هیات حاکمه و تصمیمگیری های کلان از طریق انتخابات انجام میشود. اگر جلوی انتخابات گرفته شود ارتباط جامعه با حاکمیت مختل میشود و اتفاقا انشقاقها حاصل همین اختلال است.
ناشناس۳۱۹۷۶۲۲۱۳:۰۴:۵۱ ۱۴۰۲/۵/۳۱
جلوی انتخابات رو بخاطر ترس از پیروزی حماس گرفتن نه انشقاق بین مردم و حاکمیت!
ناشناس۳۱۹۷۱۵۹۰۷:۵۰:۱۵ ۱۴۰۲/۵/۳۱
اگر رژیم صهیونیستی آنطور که می گویید در بدترین شرایط بسر می برد چرا با یک حمله سرنگونش نمی کنید؟ وقتی عوامل اسرائیل دانشمندان ما را ترور می کنند ادعا می کنید که در زمان مناسب پاسخ خواهید داد.
ناشناس۳۱۹۷۴۳۸۱۱:۰۷:۰۹ ۱۴۰۲/۵/۳۱
ایران شروع کننده جنگ نخواهد بود
ناشناس۳۱۹۷۶۲۶۱۳:۰۶:۳۸ ۱۴۰۲/۵/۳۱
اولا پاسخ همه ترورها داده شده فقط صهیونیست‌ها جرات اعلام ندارن! ثانیا اسرائیل باید به دست مردم فلسطین محو بشه، ما فقط به اونا کمک می‌کنیم!
ناشناس۳۱۹۷۴۹۱۱۱:۵۰:۳۶ ۱۴۰۲/۵/۳۱
اسراییل که در حال فرو پاشی و اضمحلال است .بهتر است به خودمان بپردازیم.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  9. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  10. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  14. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  15. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  19. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  20. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  21. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  22. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. احتمال دارد دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان برگردد

آخرین عناوین