برنامه توسعه یا رسمیت‌بخشیدن به بردگی؟!

سعید ونکی، گروه سیاسی الف،   4020301082 ۵۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
برنامه توسعه یا رسمیت‌بخشیدن به بردگی؟!

متن لایحه «برنامه هفتم توسعه» منتشر شده و با تدقیق در مفاد برخی از مواد این لایحه، آنچه که به ذهن متبادر می‌شود، چیزی جز مقررات‌زدایی از نیروی کار و به عبارتی تبدیل آن‌ها به مستثمرینی سر به راه نیست.

هر چند در ساحت رسمی همواره از توجه به نیروی‌کار سخن گفته شده اما روند طی‌شده در دهه‌های اخیر به نقطه‌ای رسیده که در برنامه‌های توسعه که قرار است به قانون کشور تبدیل شود، بهره‌کشی از کارگران رسمیت می‌یابد.

در مواد ۱۵ و ۱۶ «برنامه هفتم توسعه» آمده است:

«ماده ۱۵- به منظور رفع موانع موثر و به کارگیری نیروی‌کار جدید توسط کارفرمایان و توسعه کسب‌وکارها و همچنین جذب تازه‌واردین به بازار کار و احیای نظام استاد-شاگردی و ترویج آموزش‌های عملی حین کار در سه سال اول ابتدای اشتغال افراد، مقررات زیر حاکم است:

الف- حداقل دستمزد و مزایا برای این افراد معادل یک‌دوم حداقل دستمزد و مزایای مصوب شورای‌عالی‌کار است و بر همین اساس کسورات بیمه پرداخت می‌شود. در این حالت، سنوات شاغل بر مبنای یک دوم محاسبه می‌شود.

ب- کارفرما در طول این دوره، اختیار لغو قرارداد را به صورت یک‌طرفه دارد.

تبصره- اجرای بندهای فوق‌الذکر برای هر فرد صرفاً برای یک دوره سه‌ساله در ابتدای اشتغال یا تغییر حرفه فرد، قابل انجام است.

ماده ۱۶- به منظور تقویت انگیزه بنگاه‌ها برای به‌کارگیری افراد متقاضی کار با توان‌مندی‌ها یا شرایط خاص که تحت پوشش کمیته امداد امام‌خمینی و سازمان بهزیستی کشور بوده و یا از طرف سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی معرفی می‌شوند و به منظور توان‌افزایی این افراد و تسهیل ورود آنان به بازار کار، در صورت درخواست افراد مذکور انعقاد قرارداد با آنان با پرداخت‌های کمتر از حداقل دستمزد و مزایای مصوب سالیانه مجاز است.» 

این موادقانونی بر این موضوع دلالت دارد که نیروی‌های تازه‌کار و فاقد سابقه که وارد بازار کار شده و حتی شاغلینی که حرفه خود را تغییر می‌دهند، حداقل تا سه سال از دریافت حداقل دستمزدی که شورای‌عالی کار مصوب می‌کند، محروم شده و همچنین کارفرما بنا به اختیار، سلیقه و اراده خود می‌تواند همین قرارداد یک‌طرفه را هم لغو و عذر نیروی کار را بخواهد! و یا کارفرمایان با هر رقمی امکان استفاده از متقاضیان کار که تحت پوشش نهادهای حمایتی چون کمیته امداد و بهزیستی هستند را دارا خواهند بود.

به عبارتی این مسئله چیزی نیست جز رسمیت‌بخشیدن به بردگی و استثمار نیروی کار! هر چند در حال حاضر هم حقوق اساسی نیروی کار نادیده گرفته شده و چالش‌های بزرگی در مسائل دستمزدی و قراردادی برای آنان با وجود حقوقی که در قانون کار به آن تصریح شده، پدید آمده اما تصور کنیم که «قانون برنامه هفتم توسعه» همین حق‌وحقوق نیم‌بند را هم زیر پا بگذارد. در این صورت آیا چیزی جز اضمحلال و نابودی برای نیروی کار می‌توان متصور بود؟ کجای این سندی که قرار است به قانون تبدیل شود، با عدالت و منافع نیروی کار جامعه سازگاری دارد؟ آیا جهت‌گیری این سند با اهداف و آرمان‌های اولیه انقلاب مطابقت دارد؟

سیاست‌گذاران، تئوری‌پردازان و مدعیانی که دم از قوانین دست‌وپا گیر می‌زنند و دولت را مداخله‌گر مطلق اقتصاد می‌دانند، چه نظری درباره این حجم از مقررات‌زدایی از نیروی کار و اعطای قدرت به بخش خصوصی دارند؟ آیا همچنان معتقدند که جهت‌گیری سیاست‌گذاری‌های کلان به سود این بخش و صاحبان سرمایه نیست؟ 

تصویب و اجرایی شدن مفاد این برنامه که در دیگر مواد خود دارای وجوهی سرمایه‌سالار و ضد منافع کارگران است، در صورت اجرایی‌شدن آخرین میخ را بر تابوت قوانین حمایت‌گری چون قانون‌کار و تامین‌اجتماعی خواهد زد.

 

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۰۵۸۴۳۷۰۰:۵۰:۴۰ ۱۴۰۲/۳/۲
استاد حسن عباسی رفسنجانی و احمدی نژاد و روحانی و به تکنوکرات بودن متهم می‌کرد که فرد را فدای سیستم می‌کرد الان منتظریم ببینیم چه می گوید
ناشناس۳۰۵۸۸۳۹۱۰:۱۷:۲۴ ۱۴۰۲/۳/۲
اساسا نیازی به گفتن نیست وقتی مملکت مملو از اتباع اجنبی سرگردان است خب انها را به کار میگیرند چه نیازی به نیروی کار هموطن؟؟؟ به همین سادگی
ناشناس۳۰۵۸۴۸۱۰۳:۳۲:۱۶ ۱۴۰۲/۳/۲
واقعا ظالمانه است.
ناشناس۳۰۵۸۸۴۳۱۰:۱۸:۵۷ ۱۴۰۲/۳/۲
ظالمانه ان است افاغنه سرکار می روند ایرانی بدلیل قوانین کار بیکار می ماند بهتر است اقلا اینطوری بشه
ناشناس۳۰۵۸۵۱۱۰۵:۲۴:۱۸ ۱۴۰۲/۳/۲
نا كار امد ترين دولت براي 5سال اينده ايران برنامه نوشته تو خود بخوان حديث مفصل از شرايط نگران كننده اينده ايران
ناشناس۳۰۵۸۸۱۵۱۰:۰۲:۰۷ ۱۴۰۲/۳/۲
ناکارآمدترین که دوستان تو بودن که به ارث گذاشتند و دارد آوار برداری می شود
ناشناس۳۰۵۸۹۰۱۱۰:۴۵:۰۱ ۱۴۰۲/۳/۲
حالا به نظر جنابعالی این قانون یعنی آوار برداری ؟!! این که داره روی نیروی کار آوار می ریزه!!
ناشناس۳۰۵۸۹۹۰۱۱:۳۴:۱۳ ۱۴۰۲/۳/۲
آوار برداری یعنی اقتصاد نابود شده را یک کمی رو به راه کرد و ربطی هم به این چیزهای فرعی ندارد
ناشناس۳۰۵۹۰۵۸۱۲:۲۷:۱۶ ۱۴۰۲/۳/۲
فعلا که در حال تخریب بیشتره،کجاش اوار برداری شده،اگه جزو افراد مرتبط به دولت هستین و دغدغه تامین معاش ندارید،حداقل دغدغه اکثریت مردم را ببینید
ناشناس۳۰۵۹۴۰۴۱۵:۳۳:۲۸ ۱۴۰۲/۳/۲
ما از علم اقتصاد حرف می زنیم و نه صرفا سیاسی بازی!
ناشناس۳۰۵۹۱۳۳۱۳:۱۲:۴۸ ۱۴۰۲/۳/۲
دیروز یکی از دوستانت نوشته بود که آواربرداری تموم شد. حالا شما کی این بهانه آبکی را تموم میکنید؟!
ناشناس۳۰۵۹۵۱۷۱۶:۲۴:۰۷ ۱۴۰۲/۳/۲
نظرات را درست بخوان
هومن۳۰۵۸۵۲۵۰۶:۱۴:۵۰ ۱۴۰۲/۳/۲
عدالت ، برابری ، مبارزه با فقر و حفظ شان انسان از آرمانهای انقلاب اسلامی بود که متاسفانه در سایه بی عدالتی نظام لیبرال اسلامی رو به نابودی است ،
ناشناس۳۰۵۸۵۲۶۰۶:۱۸:۲۳ ۱۴۰۲/۳/۲
استثمار!!!!!!! نیرویی که مهارات نداره چرا باید حقوق برابر باشه با نیروی کار ماهر . مگه مجبورش کردن که کار کنه با این شرایط؟ که حرف از بردگی و استثمار می‌زنید؟ تو رو خدا دست از این افکار بردارید که نهایت چنین تفکری مشخصه؟
ناشناس۳۰۵۸۹۶۸۱۱:۱۴:۱۹ ۱۴۰۲/۳/۲
دوست عزیز مسئله اینه که الان نیروهای کار وارد هم دارند حداقل حقوق رو میگیرند، که نباید اینطور باشه. اگه دولت این طرح را اجرا کنه کارفرما هرسه سال یکبار نیروهاش رو عوض میکنه. بعد هم چرا سه سال نهایت کارآموزی میتونه سه تا شش ماه باشه. واقعا این حداقل حقوق چی هست که الان میخان نصفشم بکنن. البته از این دولت که فقط در ظاهر حامی طبقه محروم وکم توان هست توقع بیشتر از این نمیرود.
ناشناس۳۰۵۸۹۹۷۱۱:۴۰:۴۷ ۱۴۰۲/۳/۲
عزیز جان حداقل دستمزد برای نیروی کار بی سابقه و غیر ماهر تعریف میشه. دیگه نمیشه این حداقل رو باز کم کنید. شما اگر مهارت و تخصصی دارید که کارفرما به آن نیاز دارد حداقل دستمزد رو دریافت نمیکنید و مبلغ بالاتری به شما پرداخت خواهد شد.
ناشناس۳۰۵۹۵۱۰۱۶:۱۸:۴۰ ۱۴۰۲/۳/۲
داداش مسأله حداقل حقوق هستش اون نیروی ماهر باید حقوق بالاتر از حداقل بگیره نه اینکه به نیروی ماهر حداقل و غیر ماهر نصفش اگه اینطوری هست دیگه چه حداقل حقوقی
ناشناس۳۰۵۸۵۳۸۰۶:۳۹:۴۳ ۱۴۰۲/۳/۲
حرف اینکه دولت مداخله‌گری زیاد می‌کنه . دولت قوانین این چنینی می‌نویسه و سایر بخش‌ها، اتحادیه‌ها و سندیکاهای کارگری رو ساکت می‌کنه. اگر اتحادیه‌های قوی داشتیم آیا چنین مواردی اصلا می‌تونست مطرح میشه؟
امین۳۰۵۸۵۶۶۰۷:۱۲:۲۸ ۱۴۰۲/۳/۲
با وضعیت فعلی هرم سنی ایران تا ده سال آینده آقایون کارفرما مجبور خواهند بود برای جذب نیرو پاداش شروع به کار هم بدهند. همین الان هم در بعضی شهر ها با پایه حقوق کارگری هیچ کس حاضر به کار کردن نیست. دیگه دوران کارفرما سالاری تموم شد.
ناشناس۳۰۵۸۸۴۹۱۰:۲۱:۰۶ ۱۴۰۲/۳/۲
اقای امین این خوش خیالی بیش نیست ببخشید دوران کارفرماسالاری همواره بوده شهرها پر از افغانهای تازه واردند
ناشناس۳۰۵۸۶۱۵۰۸:۰۹:۳۸ ۱۴۰۲/۳/۲
یک موتور بخرید ماهی ۲۰ میلیون در بیارید..
ناشناس۳۰۵۸۶۲۷۰۸:۱۷:۱۸ ۱۴۰۲/۳/۲
صد رحمت به ممالک سرمایه داری و دوران برده داری.
ناشناس۳۰۵۸۶۳۲۰۸:۲۰:۲۳ ۱۴۰۲/۳/۲
یعنی بیکار بمونن بهتره؟؟؟
ناشناس۳۰۵۸۶۵۲۰۸:۳۰:۱۰ ۱۴۰۲/۳/۲
خب این استادان متوجه نشدن که همون حداقل دستمزد که در قانون کار تعریف شده، خودش بر مبنای یک نیروی تازه کار و بی تجربه با حداقل توانایی و تخصص میباشد!!! حالا شما اومدید گفتید همون حداقل حقوق نیروی تازه کار رو هم نصف کنن!دیگه دوستان برای بدیهیات هم تبصره متناقض میذارن!!!
ناشناس۳۰۵۸۶۵۶۰۸:۳۱:۳۵ ۱۴۰۲/۳/۲
هنوز از اون برنامه 7000 صفحه ای مورد ادعای رییسی خبری نیست . حتی یک صفحه ؟!
ناشناس۳۰۵۸۶۷۱۰۸:۴۰:۲۹ ۱۴۰۲/۳/۲
الان برای کارگر ساده چند ماهه که آگهی میزنیم ( حداقل حقوق ) کسی نمی آید میگن بریم اسنپ کار کنیم 3 برابر حداقل حقوق خواهیم داشت حالا آقایان میخواهند با نصف حداقل حقوق استخدام کنند آقایان کار هست نیروی کار نیست با این سطح پرداخت کسی کار نمیکنه
ناشناس۳۰۵۸۸۲۰۱۰:۰۳:۳۰ ۱۴۰۲/۳/۲
شما بیشترش کن
ناشناس۳۰۵۹۰۰۴۱۱:۴۶:۵۱ ۱۴۰۲/۳/۲
شرایط کارت چی بوده؟ اون حداقل حقوق برای شرایط کار مشخصی تعیین شده. حالا چون کارگر بدون مهارت لازم داری دلیل نمیشه که بقیه ی شرایطت هم یکسان باشه. چند ساعت کار در هفته؟ چقدر مرخصی؟ سنوات هم میدی؟
ناشناس۳۰۵۸۶۸۷۰۸:۴۶:۱۰ ۱۴۰۲/۳/۲
اون از ترمیم حقوق یکسوم تورم این هم از قانون جدید برده داری
ناشناس۳۰۵۸۶۹۲۰۸:۴۹:۳۹ ۱۴۰۲/۳/۲
واقعا شرم آوره. البته نتیجه این تفکرات چیزی نیست جز مهاجرت بیشتر نیروهای جوان و در نهایت دود این تصمیمات- اگر مجلس و شورای نگهبان آن را تصویب کنند- در چشم خود کارفرمایان خواهد رفت. هیچ کارگری حاضر نیست برده باشد. در ضمن اینجا بوی تعارض منافع می آید. باید دید کسانی که الان دارند این پیشنهادات را میدهند چه منفعتی از وضع قوانین اینچنین میبرند.
ناشناس۳۰۵۸۷۴۹۰۹:۲۶:۳۵ ۱۴۰۲/۳/۲
نیروی کار تمام شده، باید وارد کنید!
ناشناس۳۰۵۸۷۶۹۰۹:۴۰:۰۴ ۱۴۰۲/۳/۲
واقعا به کجا داریم میریم ما؟ هر چند به عنوان یک فعال حوزه کارگری من میبینم که حتی با تمام حقوق پایه هم نیروی تازه کار چندانی موجود نیست
ناشناس۳۰۵۸۸۱۳۱۰:۰۰:۲۶ ۱۴۰۲/۳/۲
بردگی کجا بود این روال همیشه کارها از قدیم بوده که برای مدتی یک نفر رایگان باید آموزش و کار کند و بعد حقوق بگیرد در ضمن این که سه سال باشد تازه نصف کف حقوق خیلی مدت زمان زیاد هست و باید اصلاح شود
ناشناس۳۰۵۸۹۱۹۱۰:۴۹:۲۷ ۱۴۰۲/۳/۲
بله اما نه جامعه ای که تورم بیداد می کند و هرروز هزینه های زندگی بیشتر از روز قبل می شود .
ناشناس۳۰۵۸۹۲۹۱۰:۵۶:۱۲ ۱۴۰۲/۳/۲
در ضمن برفرض این 3 سال باید بعد این 3 سال قرارداد رسمی شود و نه موقت، آیا گنجانده شده؟
ناشناس۳۰۵۹۴۳۲۱۵:۴۳:۰۶ ۱۴۰۲/۳/۲
عزیزم دوره کارآموزی با دوره اشتغال رسمی فرق دارد که طرف دوران تحصیلات و کارآموزی دانشگاهی را گذارنده باشد و تازه به مدت 3 استخدام رسمی بشود و نصف حقوق پایه کار بگیرد!! بعد هم همون دوره کارآموزی هم شما تشریف ببرید یک کشور درست حسابی ببین چطور با حقوق دادن در کارآموزها انگیزه ایجاد میکنن!
ناشناس۳۰۵۹۸۶۵۲۰:۲۹:۰۳ ۱۴۰۲/۳/۲
داداش اون قدیم بود که اوستا و شاگرد بودن. امروز مهندس و کارشناس داریم. آموزش در دانشگاه است. آنچه در محیط کار بدست میآید انطباق علم و تکنیک با نیاز محیط است که دایم است. برده داری و گسترش فقر ساخ و دم ندارد. آیا خود نمایندگان مجلس و طراحان حاضرند در سه سال اول کارشان نصف حداقل را بگیرند ؟
ناشناس۳۰۵۸۹۲۳۱۰:۵۱:۴۶ ۱۴۰۲/۳/۲
پسر ۳۷ ساله من در یک شرکت خصوصی ۳ ملیون حقوق می گیره و زن میخواد اما با این شرایط امکانش نیست اگه به گناه افتاد گردن اونا که اسم مسئولین رو یدک می‌کشن !
ایرانی۳۰۵۹۷۲۸۱۸:۵۱:۲۲ ۱۴۰۲/۳/۲
شما و من پدر اگر بتوانیم باید باز هم مثل تمام دوران زندگی مشترکمان، خودمان را نادیده بگیریم و برای فرزندانمان حداقل شرایط تشکیل زندگی مشترک را فراهم کنیم تا به گناه نیفتند زیرا گسترش گناه و فساد اخلاقی باعث رفتن برکت از جامعه می شود و همین می شود که الان می بینیم. تورم بالای 70 درصد در 10 سال گذشته که در هیچ جای دنیا دیده نشده است!!!!!!!!!
ناشناس۳۰۵۹۰۰۵۱۱:۴۷:۱۲ ۱۴۰۲/۳/۲
مردم برای تامین هزینه های زندگی کار میکنند. اگر قرار باشه طرف 8 ساعت در روز کار کنه و نتونه هزینه های زندگیش رو تامین کنه دیوانه نیست که بیاد سرکار. میره کسب و کار خودش راه میندازه، میخوان طرف با 4 میلیون کار کنه تازه ازدواج کنه بچه هم بیاره که مشکل جمعیت کشور هم حل بشه
ناشناس۳۰۵۹۰۲۶۱۲:۰۴:۵۴ ۱۴۰۲/۳/۲
خیلی واضح است که این قوانین من درآوردی خلاف قانون اساسی است و در نهایت در مجلس و شورای نگهبان رد خواهند شد. چرا وقت کشور را با این مهملات تلف میکنید. به جای این افکار بیخود برید مشکلات کشور را حل کنید که با حل آنها خودبخود مشکلات مربوط به نیروی انسانی هم کاهش خواهد یافت.
ناشناس۳۰۵۹۰۶۱۱۲:۲۸:۳۴ ۱۴۰۲/۳/۲
با این قوانین انتظار دارن مردم ازدواج کنن و بچه هم بیارن .
ناشناس۳۰۵۹۱۳۲۱۳:۱۱:۴۳ ۱۴۰۲/۳/۲
اگر تظاهرات با مجوزی می بایست صورت بگیرد باید در مورد این انجام می شد. این قسمت ازمتن لایحه «برنامه هفتم توسعه خیانت است به نیروی کار
ناشناس۳۰۵۹۲۰۰۱۳:۵۲:۳۸ ۱۴۰۲/۳/۲
با این قانون هایی که تصویب شده // 1-قانون کارانه و تعرفه پرستاران. نتیجه مهاجرت تعداد کثیری به خارج کشور و استعفای تعداد زیادی از پرستاران و خانه نشین شدن // قانون رتبه بندی معلمان. نتیجه بی انگیزه کردن معلمان بدلیل تبعیض و پارتی بازی برای نورچشمان و دسته اخر کم کاری معلمان و بیسوادی و ترک تحصیل دانش اموزان.// اصلاح قانون کار . نتیجه تعطیلی کارگاه ها و شرکت ها و رونق دستفروشی و دلالی و کارهای خدماتی و مهاجرت نیروهای متخصص به خارج. و .....
ناشناس۳۰۵۹۲۵۶۱۴:۲۱:۴۷ ۱۴۰۲/۳/۲
با این قوانین ایا برای جوانان امکان ازدواج و فرزند اوری هم باقی میماند؟
ماهان۳۰۵۹۳۱۶۱۴:۴۸:۴۴ ۱۴۰۲/۳/۲
البته الان هم خیلی جاها حقوق اداره کار نمی دن!من رفتم یه کارخونه تو شهرک صنعتی آبادان برای ۸ساعت کار می کفت ماهی ۳.۵میلیون تومان!!تازه بیمه هم نداشت!!
محمد۳۰۵۹۵۶۸۱۷:۰۴:۲۸ ۱۴۰۲/۳/۲
ای کاش دولت بیشتر دقت بکنه الان دقیقا این موارد با شعار دولت همخوانی ندارد
ناشناس۳۰۶۰۳۴۹۰۸:۱۸:۱۲ ۱۴۰۲/۳/۳
تا وقتی کسی خود شرکت نداشته باشد و یا با نیروی کار سروکار نداشته باشد نمی تواند قانون خوبی برای روابط کارفرما و کارگر بنویسد. قانون کار فعلی به نفع کارفرما که نبوده هیچ ضربات زیادی هم به کارگران وارد کرده است.
ناشناس۳۰۶۰۳۹۰۰۸:۵۹:۵۵ ۱۴۰۲/۳/۳
لطفا موضوع بازنشستگی را در برنامه توسعه بررسی بفرمایید .اون هم بسیار تاسف بار است.
ناشناس۳۰۶۰۳۹۴۰۹:۰۳:۲۷ ۱۴۰۲/۳/۳
در دولت رئیسی حقوق قشر کارمند و بازنشسته و کارگر بسیار ناچیز است و در حق این اقشار با افزایش شدید قیمت ها ظلم مضاعفی شده است.
سید۳۰۶۰۴۸۳۱۰:۰۸:۱۲ ۱۴۰۲/۳/۳
سلام خدا قوت من با سابقه بیست ودوسال کار در یک شرکت معتبر که تقریبا انحصاری می باشد با ارزش افزوده بسیار بالا حقوق مبنا بدون درنظر گرفتن مزایای که آنهم تقریبا همان چیزی است که طبق قانون هر سال تصویب می شود حدود پنج میلیون هشتصد هزارتومان است یعنی حدود چهارصد هزار تومان بیشتر از کف ورودی امسال !!؟؟ این نشان می دهد که سالیان متمادی است که متاسفانه برده داری نوین در حال اجرا است این قانون اخیر چیزی غیر آن نیست(برده داری ) بلکه به آن رسمیت می بخشد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. من عجله ندارم!

  6. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  7. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  12. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  17. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  18. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  21. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  22. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  23. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  24. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  25. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  4. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  5. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  6. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  7. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  8. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  9. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  10. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  11. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  12. نگاهی به فرمان ضد فساد هشت ماده ای 

  13. توضیحات سردار جعفری درباره تذکر رهبری پیرامون مبارزه با بی‌حجابی/ توصیه همتی درباره نرخ‌های متفاوت ارز

  14. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  15. معلمان تلاش کنند گره ذهنی دانش آموزان باز شود

  16. اگر این صحنه‌ها در ایران بود...

  17. سلاح اتمی؛ جزو برنامه ریزی امنیتی و دفاعی ایران است؟ /تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح هسته ای +اینفو

  18. رهبر انقلاب: تحریم‌ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد/ اگر حال جامعه کارگری خوب شود، حداقل نیمی از مردم حالشان خوب می‌شود

  19. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  20. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

  21. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  22. ناصر ایمانی: فرض کنیم یکی از این صحنه های ضرب و شتم ....

  23. سخنگوی دولت: هیچ مرجعی معطل تصویب قانون جدید حجاب نیست

  24. همه رقیبان قالیباف در ریاست مجلس آینده/ توضیح معاون رئیسی درباره استقرار فراجا در بنیاد نخبگان

  25. رئیسی: مشکلات آبی و برقی کشور در حال حل‌شدن هستند  

آخرین عناوین