یک پیشنهاد انتخاباتی

دکتر جعفر قادری*، گروه سیاسی الف،   4020203058 ۷۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵۹ تکراری یا غیرقابل انتشار
یک پیشنهاد انتخاباتی

با توجه به اینکه مطالبه مقام معظم رهبری در امسال، مشارکت حداکثری مردم در انتخابات است، و کمترین میزان مشارکت در انتخابات در کلانشهرها است، به نظر می‌رسد که یکی از مهمترین موضوعاتی که به مشارکت بیشتر مردم در انتخابات کمک میکند، اصلاح نظام انتخاباتی کلانشهرها و تبدیل نظام انتخاباتی اکثریتی به نظام انتخاباتی تناسبی حداقل  در کلانشهرهای ۴ کرسی به بالاست.

 نظام اکثریتی در حوزه دو نماینده و بیشتر به این شکلی که در کشور ما وجود دارد در هیچ کجای دنیا مسبوق به سابقه نیست. در کشورهای مختلف، اگر نظام انتخاباتی اکثریتی دارند مربوط به حوزه‌های تک نماینده ای است. آنها حوزه های چند نماینده ای خود را یا به چند حوزه تک نماینده ای تقسیم کرده اند و یا در این حوزه ها با استفاده از نظام انتخابات تناسبی، نماینده انتخاب می کنند. در بسیاری از کشورها که دارای حوزه های تک نماینده ای و چند نماینده ای هستند برای حوزه های تک نماینده ای نظام اکثریتی و برای حوزه های چند نماینده ای نظام تناسبی را انتخاب کرده اند. اینکه ادعا میشود نظام فعلی اکثریتی ما برای حوزه‌های چند نماینده ای کارآمد نیست، دلیلش این است که نظام انتخابات اکثریتی  در این حوزه ها نظام صفر و یک است، یعنی ممکن است در حوزه های چند نماینده ای، برخی از جناحها و جریانهای سیاسی هیچ نماینده ای نداشته باشند و یا اینکه کل کرسیها را بخود اختصاص دهند؛ اتفاقی که تقریبا در همه دوره ها در بیشتر حوزه های چند نماینده ای از جمله حوزه انتخابیه تهران شاهد آن بوده ایم. اگر در حوزه های چند نماینده ای بجای نظام انتخابات اکثریتی، نظام انتخابات تناسبی حاکم باشد هر جناح و جریان سیاسی و تخصصی متناسب با وزن آرای خود، صاحب کرسی میشود و هیچ جناح و جریان دارای رای، بدون کرسی نخواهد شد. در این حالت نه نامزدهای هر جریان و نه هواداران آنها ناچار در طول یک دوره و یا از یک دوره به دوره دیگر ناچار به تغییر دیدگاه و یا چرخش سیاسی نیستند، چراکه در هر صورت جناح آنها صاحب کرسی است. 

اگر آنچه کمیسیون شوراهای مجلس، به جمع‌بندی رسیده است و کلیات آن در این کمیسیون رای آورده، در صحن مجلس هم به تصویب برسد، برای حوزه های سه و کمنر از سه نماینده مثل گذشته نظام انتخاباتی بدون تغییر و مثل گذشته نظام اکثریتی خواهد بود و برای حوزه های ۴ نماینده و بیشتر نظام انتخاباتی عوض شده و از اکثریتی به تناسبی تغییر خواهد کرد. به عبارت دیگر فقط در ۵ حوزه تهران، تبریز، اصفهان، شیراز و مشهد، بر مبنای نظام انتخابات تناسبی نماینده انتخاب میشود. به بیان دیگر در مجموع، ۵۰ نماینده از ۲۹۰ نماینده از طریق نظام انتخابات تناسبی انتخاب خواهد شد. اگر این تغییر را در حوزه های ۴ نماینده و بیشتر در این دوره از انتخابات داشته باشیم از تجربه آن برای تغییر در دوره های بعدی میتوانیم استفاده کنیم. 

مزیت نظام انتخاباتی تناسبی در یک حوزه چند نماینده ای این است که  رقابت بیشتری شکل خواهد گرفت و همه جناحها و جریان های سیاسی برای داشتن نماینده بیشتر، سعی می‌کنند همه هواداران خود را پای صندوق‌های رای بیاورند. در این نظام انتخاباتی، هیچ جناح و جریان سیاسی دارای رای، بدون کرسی نمی ماند. ممکن است در یک دوره ای یک جریان سیاسی، اکثریت آرا را داشته باشد ولی کل کرسیها به این جریان اختصاص داده نمی شود و جریان اقلیت هم به اندازه سهمش صاحب کرسی میشود. 

داشتن نظام تناسبی برای حوزه های چند نماینده ای و استفاده از نظام اکثریتی برای حوزه های تک نماینده ای، موضوعی نیست که مختص کشور ما باشد، بلکه در برخی از کشورهای دنیا هم مسبوق به سابقه است و هم در شرایط فعلی ساری و جاری است. 

 در نظام انتخابات تناسبی، علاوه بر فهرست های سیاسی، فهرست های تخصصی و نامزدهای منفرد هم می توانند در رقابتهای انتخاباتی حضور پیدا کنند. هر نامزد منفردی که بتواند رتبه ای کمتر از تعداد کرسی های آن حوزه بخود اختصاص دهد تا سقف سهم افراد منفرد از کل آراء، به عنوان منتخب مردم در ان حوزه به مجلس راه می یابد. بعد از اختصاص کرسی به نمایندگان منتخب منفرد، کرسی های باقی مانده آن حوزه، بین فهرستهای واجد شرایط متناسب با سهمشان از کل آرا تقسیم می شود. دیگر مزیت نظام انتخابات تناسبی برای حوزه های چند نماینده ای این است که انتخابات به صورت یک مرحله ای برگزار میشود و اگر در وسط دوره یکی از نمایندگان حوزه، استعفا داده و یا فوت کند، فرد جایگزین از همان فهرست به جای ایشان معرفی میشود و لذا نیازی به انتخابات میان دوره ای در حوزه های مبتنی بر نظام انتخابات تناسبی وجود ندارد. مزیت بعدی نظام انتخابات تناسبی این است که افراد توانمند جناحها و جریانهای سیاسی انتخاب میشوند و افرادی که با رانتهای سیاسی و خانوادگی وارد فهرستها شده اند، شانسی برای انتخاب شدن ندارند.

مزیت بعدی برگزاری انتخابات تناسبی این است که امکان رقابتهای درون جریانی هم فراهم میشود. جریان اصولگرا و یا اصلاح طلب بدون نگرانی از شکست جریان خود در انتخابات هرکدام بجای یک فهرست می توانند دو و یا چند فهرست را بمردم معرفی کنند.  اگر در نظام اکثریتی یک جریان بجای یک فهرست، دو فهرست معرفی کند با تقسیم آرای این جریان بین دو فهرست قطعا شکست میخورد، چرا که نظام انتخاباتی اکثریتی نظام حاکمیت اقلیت منسجم بر اکثریت متفرق است. 

دلیل مخالفت برخی از جریانهای اقلیت در درون جریانهای اصولگرا و یا اصلاح طلب با این نظام انتخاباتی در این است که در دوره های حاکمیت جریان اصلی آنها با چانه زنی و جوسازی میتوانند کرسیهای بیشتری برای اقلیت خود دست و پا کنند. این جریانهای اقلیت با مخالفت خود با این نطام انتخاباتی باعث میشوند تا در برخی از دوره ها جریان اصلی آنها به قیمت خود محوری آنها فاقد کرسی باشد. 

کلیات نظام انتخاباتی تناسبی برای حوزه های ۴ نماینده و بیشتر که در جلسات مختلف با اعضای شورای نگهبان، مجمع تشخیص و شورای امنیت ملی مطرح شده و انطباق آن با سیاستهای کلی انتخابات مورد تایید بزرگان سیاسی کشور قرار گرفته است و یک امکان مناسب برای افزایش مشارکت مردم در انتخابات و رقابتی شدن انتخابات است، درصورت تصویب مجلس قطعا مورد تایید شورای نگهبان قرار می گیرد. 

* نماینده شیراز و زرقان

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۰۱۲۰۰۵۰۸:۴۱:۳۵ ۱۴۰۲/۲/۴
سال نو مجلس نو نمایندگان نو پر شور در انتخابات .
ناشناس۳۰۱۲۰۴۵۰۹:۱۴:۰۱ ۱۴۰۲/۲/۴
از حالا فکر 11 ماه دیگر هستید؟ چرا چنین شتابان؟!! مگر در انتخابات قبلی که درصد پایینی از مردم در انتخابات شرکت کردند، اتفاق خاصی افتاد؟ مگر فرقی هم کرد؟
محمد قاسمی۳۰۱۲۱۵۵۱۰:۳۲:۳۸ ۱۴۰۲/۲/۴
وقتی نماینده مجلس می گوید نظر مردم مهم نیست چرا باید برای مردم انتخابشون مهم باشه؟
ناشناس۳۰۱۲۱۹۵۱۱:۰۷:۰۶ ۱۴۰۲/۲/۴
برگزاری هر انتخابات چه قدر برای کشور هزینه و مخارج دارد؟
ناشناس۳۰۱۲۴۰۱۱۴:۲۹:۳۷ ۱۴۰۲/۲/۴
سربازی اجباری مانع اشتغال جوانان شده است.
ناشناس۳۰۱۲۲۰۱۱۱:۱۳:۵۶ ۱۴۰۲/۲/۴
در این 3 سال که از عمر مجلس کنونی گذشته، نصف بیشتر جلسات صرف تغییر قوانین انتخاباتی شده. نصف بیشتر بقیه اش هم صرف بررسی بودجه شده که همه گان از تخصیص بودجه نامتوازان و بر خلاف اولویتهای واقعی آگاه هستند. الباقی هم صرف امور خورد که تاثیری بر زندگی مردم ندارند، شده است.
ناشناس۳۰۱۲۲۹۶۱۲:۴۸:۱۷ ۱۴۰۲/۲/۴
بسیاری از تصمیمات مهم در جلسه سران سه قوه اخذ می شوند!
ناشناس۳۰۱۲۳۵۳۱۳:۴۰:۱۰ ۱۴۰۲/۲/۴
آیا در قانون اساسی، نامی از جلسات سران سه قوه و اخذ تصمیم در آن برده شده است؟
ناشناس۳۰۱۲۰۴۹۰۹:۱۶:۰۶ ۱۴۰۲/۲/۴
از دید بسیاری، از جمله نویسنده این نوشتار، مشارکت بالای مردم در انتخابات اسفند 1402 حائز اهمیت است.
ناشناس۳۰۱۲۱۶۸۱۰:۳۹:۵۴ ۱۴۰۲/۲/۴
مشارکت حداکثری در انتخابات آتی، مشت محکمی به دهان عناصر ضد انقلاب و وابسته های آنها است.
ناشناس۳۰۱۲۲۰۳۱۱:۱۵:۰۹ ۱۴۰۲/۲/۴
هر انتخابات یک رفراندوم است!
ناشناس۳۰۱۲۲۰۹۱۱:۱۹:۱۱ ۱۴۰۲/۲/۴
شرکت در انتخابات آتی تجدید بیعت با نظام است.
ناشناس۳۰۱۲۳۳۱۱۳:۲۲:۴۶ ۱۴۰۲/۲/۴
بی شک در 11 اسفند 1402، شاهد یوم الله دیگری خواهیم بود.
ناشناس۳۰۱۲۰۵۵۰۹:۱۹:۰۷ ۱۴۰۲/۲/۴
بحث های این چنینی در این سالهای مدید، همیشه چند ماه قبل از برگزاری انتخابات مطرح شده است. هر چه به تاریخ برگزاری انتخابات نزدیک می شویم، مسئولان دست به هر کاری می زنند تا تنور انتخابات مثلاً گرم شود!!
ناشناس۳۰۱۲۰۵۸۰۹:۲۱:۳۸ ۱۴۰۲/۲/۴
سه قوه یک دست، با یک نوع تفکر و دیدگاه هم نتوانستند مشکلات کشور را حل کنند. بلکه آنها را بیشتر و پیچیده تر کردند.
ناشناس۳۰۱۲۰۵۹۰۹:۲۲:۳۹ ۱۴۰۲/۲/۴
از حالا به فکر گرم کردن، بلکه ساختن تنور انتخابات هستید؟!!
ناشناس۳۰۱۲۰۶۴۰۹:۲۵:۵۸ ۱۴۰۲/۲/۴
مجلس آیا برای کشور کاری کرده؟
ناشناس۳۰۱۲۰۸۱۰۹:۴۰:۳۷ ۱۴۰۲/۲/۴
مصطفی میرسلیم، نماینده تهران در مجلس: نظر مردم برایم اهمیت ندارد!!!!
ناشناس۳۰۱۲۰۹۳۰۹:۵۱:۵۶ ۱۴۰۲/۲/۴
اگر نمایندگان مجلس دوره مسئولیت خود را یک دوره امتحان بدانند که باید بتوانند در این آزمون نمره قبولی بگیرند، با چنین نگاهی حتما عملکرد بهتری داشته و مردم نیز از خدمات آنان بهره‌مند خواهند شد.
ناشناس۳۰۱۲۱۰۸۱۰:۰۲:۲۵ ۱۴۰۲/۲/۴
لازم است کسانی که خود را نامزد نمایندگی مجلس می‌کنند دارای سابقه وفاداری به نظام، انقلاب و مردم و با برنامه‌ و از حریت لازم برای ابراز تشخیص درست خود برخوردار باشند و نه صرفا شوق کسب صندلی سبز مجلس و پیگیری نگاه‌های شخصی خود!
ناشناس۳۰۱۲۲۷۲۱۲:۲۸:۱۸ ۱۴۰۲/۲/۴
تا این نماینده ها فقط به فکر خودشون هستند تنوری داغ نمیشه .
ناشناس۳۰۱۲۴۴۱۱۵:۰۹:۳۴ ۱۴۰۲/۲/۴
اینهایی که منفی دادند مطلب را نگرفتند
ناشناس۳۰۱۲۴۵۳۱۵:۲۴:۰۱ ۱۴۰۲/۲/۴
یعنی باید همه نمایندگان حال و نمایندگان گذشته را که قصد ورود مجدد دارند بفرستیم به خانه هایشان.
ناشناس۳۰۱۲۵۸۹۱۷:۳۲:۰۸ ۱۴۰۲/۲/۴
بخصوص چند دوره ای ها را
ناشناس۳۰۱۲۰۱۳۰۸:۵۰:۲۱ ۱۴۰۲/۲/۴
دکترجان شما در این نوشته بارها به افزایش مشارکت رای دهندگان اشاره کردید اما با این نمایندگانی که در این بیست سی سال گذشته دیده ایم،خیلی کم پیش امده که سنگ مردم را به سینه بزنند .بنابراین همانطور که خودتان میبنید در هر دوره مشارکت کمتر شده بخصوص در دوره اخیر که مشارکت بسیار پایین بود
ناشناس۳۰۱۲۰۷۲۰۹:۳۱:۱۱ ۱۴۰۲/۲/۴
این گرانی‌های لجام‌گسیخته قابل تحمل نیست.
ناشناس۳۰۱۲۰۸۷۰۹:۴۸:۲۳ ۱۴۰۲/۲/۴
دستگاه قضا با جریان فاسدی که از هم‌اکنون برای انتخابات 1402 خط و نشان می‌کشد برخورد قاطع و پیشگیرانه نماید‌.
ناشناس۳۰۱۲۰۹۴۰۹:۵۲:۳۹ ۱۴۰۲/۲/۴
آقای صدر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفته بدون سیاست خارجی نمی‌شود کشور را اداره کرد. اگر منظور ایشان از این حرف‌، مذاکره با آمریکا است، باید گفت برجام سراسر خسارت برای کشور نمونه روشنی ازدست پخت سیاست خارجی این آقایان اصلاح‌طلب بود. این جماعت با این کارنامه مردودی خود اگر حرف نزنند سنگین‌تر هستند.
ناشناس۳۰۱۲۱۸۶۱۱:۰۰:۲۱ ۱۴۰۲/۲/۴
سیاست خارجی دولت قبل در تراز جمهوری اسلامی و تامین کننده منافع ملی نبود.
ناشناس۳۰۱۲۲۲۰۱۱:۲۹:۱۶ ۱۴۰۲/۲/۴
یعنی سیاست دولت فعلی هست؟!
ناشناس۳۰۱۲۴۹۱۱۶:۱۲:۱۴ ۱۴۰۲/۲/۴
در دوران روحانی صف مرغ و واکسن طولانی تر از صف انتخابات بود !
علی۳۰۱۲۳۳۲۱۳:۲۳:۴۲ ۱۴۰۲/۲/۴
در زمان کوتاه برجام صاحب شغل خوبی بودم و توانستم یک اتومبیل صفر بدون صف و قرعه کشی با حقوق یکسالم تهیه کنم ،من نمی دانم شما چطوری زندگی میکنید ولی قطعا برای طبقه متوسط و ضعیف که بن های فروشگاه اتکا برای خردید گوشت ر ا ندارد برجام خوب بود و فرصت های جامعه را با کمک به بخش خصوصی بهتر میکرد ، تحریم ها بخش خصوصی را ویران کرد ولی برای بعضی ها خوب شد
ناشناس۳۰۱۲۹۷۰۲۳:۴۸:۲۲ ۱۴۰۲/۲/۴
عمر قراردادهای استعماری همچون برجام کوتاه مدت است و دوام ندارد.
ناشناس۳۰۱۲۱۰۳۰۹:۵۹:۰۲ ۱۴۰۲/۲/۴
آنچه که در وضعیت بازار مسکن دیده می‌شود یعنی افزایش نجومی قیمت‌ها واقعا نگران‌کننده است و برای مردم به ویژه قشرضعیف مستاجر یک تهدید جدی به شمار می‌رود. دولت و مجلس هم دست روی دست گذاشته و فقط نظاره گر هستند.
ناشناس۳۰۱۲۰۱۸۰۸:۵۶:۵۶ ۱۴۰۲/۲/۴
آقای رییسی! سال 1402 سال کنترل تورم است نه جهش قیمت‌ها؟!
ناشناس۳۰۱۲۰۷۱۰۹:۳۰:۲۱ ۱۴۰۲/۲/۴
واقعا نمی‌دانیم به رفتار و عملکرد دولت بخندیم یا گریه کنیم! در عرض 3-4 ماه میلگرد 3 بار افزایش قیمت داشته‌. در حالی که پتروشیمی و فولاد زیر نظر دولت بوده و بر اساس وعده‌های دولت، قیمت کالاهایشان نباید تابع نرخ ارز باشد.
ناشناس۳۰۱۲۰۸۹۰۹:۴۹:۰۶ ۱۴۰۲/۲/۴
مگر موقع عمل جراحی هزینه عمل توسط بیمارستان از بیمار اخذ نمی‌شود که برخی از پزشکان با عنوان پول جراح‌، از بیمار مبلغ جداگانه‌ای را طلب می‌کنند و آن هم باید کارت هدیه، طلا یا سکه باشد!
ناشناس۳۰۱۲۰۹۲۰۹:۵۰:۳۲ ۱۴۰۲/۲/۴
رهبری 20 سال پیش فرمودند دلار از معاملات بین‌المللی حذف بشود. دنیا امروز حرکت به این سمت را شروع کرده. به داشتن چنین رهبر و فرمانده هوشمندی باید افتخار کرد و از رهنمودهای راهبردی او هرچه بیشتر بهره برد.
ناشناس۳۰۱۲۲۳۳۱۱:۴۰:۱۴ ۱۴۰۲/۲/۴
با خواندن این نظر لذت بردم
ناشناس۳۰۱۲۳۱۵۱۳:۱۰:۴۸ ۱۴۰۲/۲/۴
هنوز هم در داخل کشور بودجه کشور و نهاد ها رو به دلار اعلام می کنند
ناشناس۳۰۱۲۰۹۷۰۹:۵۴:۴۷ ۱۴۰۲/۲/۴
مسئولان باید روی حق‌الناس‌هایی که به گردن دارند تامل کنند. موضوعی که واقعا تن آدم را می‌لرزاند.
ناشناس۳۰۱۲۰۹۹۰۹:۵۶:۴۲ ۱۴۰۲/۲/۴
مردم زمانی مهار تورم را در زندگی خود احساس می‌کنند که قدرت خریدشان افزایش پیدا کند.
ناشناس۳۰۱۲۱۱۱۱۰:۰۳:۱۰ ۱۴۰۲/۲/۴
میزان خرید مردم به دلیل گرانی‌ در اقلام خوراکی به ویژه میوه کاهش یافته است. خیلی از مردم حاشیه‌نشین توان خرید مایحتاج اولیه زندگی را از دست داده‌اند.
ناشناس۳۰۱۲۱۲۸۱۰:۱۲:۰۱ ۱۴۰۲/۲/۴
اول قدم عدم سرکوب قیمت با دستکاری در ان و پول پاشی هست تا تورم کم شود این الفبای اقتصاد هست وگرنه با سرکوب می شود قیمت فعلی ارز و خودرو را که در سایر بخش ها تاثیر می گذارد کاهش داد.
ناشناس۳۰۱۲۰۱۹۰۸:۵۷:۱۳ ۱۴۰۲/۲/۴
مسئولین در سخنان خود بارها بر کاهش و کنترل قیمت کالاها و اجناس مورد نیاز و مصرفی مردم اعم از خوراکی و لوازم خانگی تاکید کرده بودند. متاسفانه نه تنها کاهش پیدا نکرد بلکه افزایش قیمت‌ها توسط خود دولت را شاهدیم! مسئولین دولتی که پیوسته از دولت قبل انتقاد می‌کردند به خودشان چه نمره‌ای می‌دهند؟!
ناشناس۳۰۱۲۱۰۵۱۰:۰۱:۱۹ ۱۴۰۲/۲/۴
مسئولین کشور باید به گونه‌ای مدیریت کنند که مردم گرفتاری و تورم را خصوصا در بخش موادغذایی احساس نکنند. امید مردم به اصلاح امور در حال رنگ باختن است.
ناشناس۳۰۱۲۱۳۹۱۰:۱۹:۳۷ ۱۴۰۲/۲/۴
کاهش قیمت یعنی چی؟ مثلا قیمت بنزین که با چاپ پول و... قیمت آن ثابت نگه داشته شده خوب هست یا اینکه وقتی تورم بالا هست هر سال افزایش یابد به جای اینکه یک دفعه ای چند برابر شد و دوباره چاپ پول برای دادن یارانه آن؟
ناشناس۳۰۱۲۰۲۲۰۸:۵۸:۵۰ ۱۴۰۲/۲/۴
مگر مجلس فعلی توانسته گوشه ای از مشکلات کشور را حل کند؟
ناشناس۳۰۱۲۱۰۴۱۰:۰۰:۲۸ ۱۴۰۲/۲/۴
سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس گفته است منابع پیش‌بینی شده برای دارو تنها برای 4 تا 5 ماه جوابگو خواهد بود. مسئولین امر در قضیه دارو باید این هشدار را جدی بگیرند .
mostafa.kamalu95@yahoo.com۳۰۱۲۰۲۴۰۸:۵۹:۱۳ ۱۴۰۲/۲/۴
پر شور در انتخابات و نه به نمایندگان چند دوره ای مجلس و نمایندگان قبل
ناشناس۳۰۱۲۰۷۴۰۹:۳۲:۴۶ ۱۴۰۲/۲/۴
از مجلس برای مردم آبی گرم نمی شود.
ناشناس۳۰۱۲۱۱۲۱۰:۰۴:۰۲ ۱۴۰۲/۲/۴
جمهوری اسلامی باید با ریاضت اقتصادی مضاعف و مدیریت جهادی، بر مشکلات و کمبودها فایق آید.
ناشناس۳۰۱۲۱۱۶۱۰:۰۴:۴۶ ۱۴۰۲/۲/۴
آقای قالیباف رئيس مجلس گفته است دولت و مجلس در تلاش برای بهبود معیشت مردم هستند. امیدواریم نتیجه تلاش مسئولین برای بهبود وضعیت اقتصادی را در سال جدید شاهد باشیم.
ناشناس۳۰۱۲۱۲۱۱۰:۰۶:۴۸ ۱۴۰۲/۲/۴
امیدآفرینی یکی از مهم‌ترین کلیدواژه‌های بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب در اجتماع زائران حرم مطهر رضوی در روز اول سال جدید بود. دلیل تاکید معظم‌له بر امیدآفرینی واقعی در جامعه این است که هیچ پیشرفتی بدون سختی به دست نمی‌آید ولی دشمنان این ملت تلاش می‌کنند مردم را از سختی‌های مسیر پیشرفت و حرکت رو به جلو بترسانند. کار دشمن ترساندن نیروهای جبهه ایمان است ولی باید گفت آینده ایران روشن است و با امید به آینده بهتر باید جلو رفت و از تهدیدات فرصت ساخت. درست کاری که سردار دل‌ها شهید حاج قاسم سلیمانی در جبهه مقاومت انجام داد.
ناشناس۳۰۱۲۰۲۶۰۹:۰۱:۰۵ ۱۴۰۲/۲/۴
مجلسی که توان استیضاح وزرای ضعیف را ندارد و نسبت به بسیاری از مشکلات کشور بی تفاوت است، آیا انگیزه شرکت در انتخابات را در مردم بر می انگیزد؟
عمران۳۰۱۲۰۲۷۰۹:۰۱:۳۷ ۱۴۰۲/۲/۴
نماینده محترم دل خوشی دارید. کار از اصلاح طلب و اصولگرا گذشته، شاید بیست سال پیش باید به فکر این تغییرات میبودیم. الان تنها عامل محرک مشارکت واقعیِ مردم اصلاح ساختار سیاسی است.
ناشناس۳۰۱۲۰۲۸۰۹:۰۱:۴۷ ۱۴۰۲/۲/۴
شما از حالا به فکر 11 ماه دیگه هستی؟!!!!
ناشناس۳۰۱۲۰۳۴۰۹:۰۶:۱۸ ۱۴۰۲/۲/۴
آقای جعفر قادری: شما در این سالها به کارایی مجالس در این کشور از 0 تا 20 چه نمره ای می دهید؟
ناشناس۳۰۱۲۰۳۵۰۹:۰۶:۳۴ ۱۴۰۲/۲/۴
حتی لاریجانی و مطهری هم در ظرف شورای نگهبان جایی ندارند
ناشناس۳۰۱۲۰۳۹۰۹:۱۰:۴۲ ۱۴۰۲/۲/۴
تا وقتی رای آوردن نمایندگان به صورت حمایت فله ای و لیستی، .... تازه آن هم بعد از عبور از فیلترهای متعدد است، مجلس کار مهمی نمی تواند انجام دهد.
ناشناس۳۰۱۲۰۴۳۰۹:۱۲:۲۰ ۱۴۰۲/۲/۴
آقاجان ! میخوای مردم بیان پای صندوق رای؟ اقتصاد رو درست کن ، فساد رو جمع کن !
ناشناس۳۰۱۲۰۸۲۰۹:۴۱:۱۳ ۱۴۰۲/۲/۴
هر جا به نفعتون باشه از دیگر کشورها مثال میارید .چه چیز ما شبیه دیگر کشورهاست؟
ناشناس۳۰۱۲۰۸۶۰۹:۴۵:۵۹ ۱۴۰۲/۲/۴
وکیل الدوله به درد کشور نمی خورد.
ناشناس۳۰۱۲۰۹۱۰۹:۴۹:۳۳ ۱۴۰۲/۲/۴
درتاریخ 23 آبان 1401 در طرح مادران با پرداخت کل هزینه در ایران‌خودرو برای تحویل سه‌ماهه ثبت‌نام نمودم‌، ولی با گذشت بیش ‌از دو ماه هنوز خبری از تحویل خودرو نیست. به جای پرداخت جریمه بدقولی هزینه جدید هم مطالبه می‌نمایند! ازمسئولین امر درخواست رسیدگی دارم.
ناشناس۳۰۱۲۱۱۳۱۰:۰۴:۲۵ ۱۴۰۲/۲/۴
حذف نظارت استصوابي وتقويت احزاب مستقل تنها راه مشاركت حد اكثريست والسلام .
ناشناس۳۰۱۲۱۱۷۱۰:۰۵:۱۶ ۱۴۰۲/۲/۴
چهار راهبرد نظام برای برگزاری انتخاباتی در تراز انقلاب اسلامی در سال 1402عبارت است از: 1ـ راهبرد مشارکت حداکثری،2ـ راهبرد امنیت انتخابات 3ـ راهبرد سلامت انتخابات 4ـ راهبرد رقابت در انتخابات. ان‌شاءالله تمام ارکان نظام و آحاد ملت برای تحقق این راهبردها باید تلاش کنند.
ناشناس۳۰۱۲۱۱۹۱۰:۰۶:۰۱ ۱۴۰۲/۲/۴
آنچه که در صحنه جهانی و منطقه‌ای مشاهده می‌شود و از روز روشن‌تر است این حقیقت است که تحولات جهانی و منطقه‌ای در مسیر تضعیف استکبار جهانی و اضمحلال رژیم صهیونیستی پیش می‌رود و در مقابل، این جبهه مقاومت است که قدرت روزافزون پیدا می‌کند.
ناشناس۳۰۱۲۸۲۸۲۱:۳۸:۵۲ ۱۴۰۲/۲/۴
البته وضعیت کشور ما هم با این وزیرا زیاد تعریفی ندارد
علی کریمی۳۰۱۲۱۵۰۱۰:۲۴:۴۲ ۱۴۰۲/۲/۴
جناب آقای دکتر جعفر قادری در هیچ کشور پیشرفته نظام انتخابات تناسبی بکار گرفته نمی شود.
ناشناس۳۰۱۲۱۹۰۱۱:۰۲:۵۱ ۱۴۰۲/۲/۴
وقتی نظر مردم پس از انتخابات اهمیتی ندارد حتما زمان انتخابات هم نداره...
ناشناس۳۰۱۲۲۸۹۱۲:۴۱:۳۱ ۱۴۰۲/۲/۴
نه پیشنهاد خوبی نیست به این دلیل که مجلس باید یک دست باشه تا مسئولیت بیفته سمت یک جناح که معلوم بشه کی داره چکار میکنه این داستانهای ما اختیاری نداریم یا مجلس دست ما نبود یا دولت هرگز دست ما نبوده دیگه تموم باید بشه الان دولت و مجلس یک دست هستند و دولت بهانه ای نداره و مجلس هم باید جوابگو باشه ولی چند تا اصلاح طلب که وارد مجلس بشن دیگه بهانه ها شروع میشه که اصلاح طلبها نمیذارن و کار به دعوا می کشه بذارید دست یک جناح باشه که جوابگوی مردم باشن و دعوای جناحی هم نباشه
ناشناس۳۰۱۲۳۰۳۱۲:۵۳:۳۸ ۱۴۰۲/۲/۴
انتخابات باید متضمن تضمین حقوق شرکت کنندگان و تامین منافع ملی باشد
ناشناس۳۰۱۲۳۰۵۱۲:۵۴:۳۱ ۱۴۰۲/۲/۴
قبل هر کاری کارنامه این مجلس باید بررسی شود که این مجلس چه نتیجه ای داشته
ناشناس۳۰۱۲۳۸۶۱۴:۱۰:۴۸ ۱۴۰۲/۲/۴
خدا همه مسولین بیدرد را بزودی به حق امام حسین نابود گرداند امین یا رب العالمین
ناشناس۳۰۱۲۶۲۱۱۷:۵۹:۵۳ ۱۴۰۲/۲/۴
مگه نباید این مجلس یه گزارش کاری به مردم بدهد که بعدش بتوان انتخابات برگزار کرد؟ اگر قرار باشه انتخابات برگزار بشود و بعد نماینده مجلس بگوید نظر مردم برام اهمیت نداره و خود مجلس هم در این چند سال کاری نکرده باشه ..... این انتخابات برگزار کردن چه نفعی برای مردم دارد؟
ناشناس۳۰۱۲۹۶۷۲۳:۴۷:۰۲ ۱۴۰۲/۲/۴
پیشنهاد ؟ً! من هم یک پیشنهاد به شما دارم ، انتخبات را طوری برگزار کنید مثل آن چیزی که در سالهای اول انقلاب شاهد آن بودیم . مجلس و دولت به خاطر نهادها و شوراهای موازی از کار افتاده اند . در تمام کشورها فقط یک دولت و فقط یک پارلمان وجود دارد. هیچ قانونی نباید خارج از ساختمان پارلمان تصویب شود و هیچ قدرت اجرایی نباید خارج از کابینه وجود داشته باشد
ناشناس۳۰۱۳۱۱۱۰۷:۰۴:۵۴ ۱۴۰۲/۲/۵
سردار قاليباف تو تبليغات انتخابات قبل گفته بود;ما يك خيزش هستيم براي نجات اقتصاد كشور;!! قضاوت با مردم
ناشناس۳۰۱۳۳۹۹۱۱:۴۹:۴۴ ۱۴۰۲/۲/۵
تا احزاب قوی وجود نداشته باشند، انتخابات نتیجه دلخواه را نمیده
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. کیهان: لایحه عفاف و حجاب ترویج‌کننده پدیده پلشت بی‌حجابی است/ امید است این لایحه ناکارآمد کنار گذاشته شود

  2. چرا این همه بد اخلاقی؟

  3. جدال روایت ها در ماجرای مسمومیت پزشکان شیرازی

  4. درباره توبه تتلو

  5. حرف طلافروشان را باید شنید، اما...

  6. پیرامون پشت‌پرده افشای فایل‌صوتی «ظریف»...

  7. هزینه ای که هیچ دولتی حاضر نشد بپردازد!

  8. واکنش وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت پزشکان در شیراز

  9. سپاه برای مقابله با مواد مخدر مسئولیت گرفت‌

  10. راه‌حل ماجرای روحانی و شورای نگهبان چیست؟/ نظر ضرغامی درباره گسترش شادی و نشاط در جامعه

  11. فردا دیر است...

  12. خودمان بیگناهان زیادی را کشتیم نمی توانیم از اسرائیل انتقاد کنیم

  13. کیهان: دیدید ورود زنان به ورزشگاه غلط بود؟!

  14. آقای رئیس جمهور خاطرجمع نباشید

  15. سردار رادان: کشف حجاب به خاطر مسائل اقتصادی نیست

  16. امیر تتلو در مدح امام علی (ع) شعر سرود

  17. نظرات برگزیده مخاطبان الف: مردم عملکرد دولت روحانی را فراموش نکرده‌اند/ گسترش مصرف مشروبات الکلی زنگ خطری برای مردم و مسئولین است

  18. تنوری که هنوز سرد است...

  19. نتانیاهو: ‌صدها سرباز را از دست داده‌ایم

  20. ایثارگران را بدنام نکنید !

  21. توضیحات «لیلاز» درباره فایل صوتی «ظریف»/ ادعای عجیب «آخوندی»

  22. نرخ رشد جمعیت با روند فعلی در سال ۱۴۰۹ به صفر می‌رسد

  23. تبلیغات پرحجم قدرت‌های بزرگ به وسیله دانشجویان غرب رنگ باخت

  24. افشای فایل صوتی ظریف عمدی بود؟

  25. کنایه زاکانی درباره واگذاری ودیعه مسکن دوره‌های پیشین/ واکنش وحیدی به احتمال صدور گواهینامه موتور برای بانوان

پربحث‌های هفته

  1. چرا این همه بد اخلاقی؟

  2. پیرامون پشت‌پرده افشای فایل‌صوتی «ظریف»...

  3. راه‌حل ماجرای روحانی و شورای نگهبان چیست؟/ نظر ضرغامی درباره گسترش شادی و نشاط در جامعه

  4. فردا دیر است...

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: مردم عملکرد دولت روحانی را فراموش نکرده‌اند/ گسترش مصرف مشروبات الکلی زنگ خطری برای مردم و مسئولین است

  6. تنوری که هنوز سرد است...

  7. توضیحات «لیلاز» درباره فایل صوتی «ظریف»/ ادعای عجیب «آخوندی»

  8. تبلیغات پرحجم قدرت‌های بزرگ به وسیله دانشجویان غرب رنگ باخت

  9. افشای فایل صوتی ظریف عمدی بود؟

  10. کنایه زاکانی درباره واگذاری ودیعه مسکن دوره‌های پیشین/ واکنش وحیدی به احتمال صدور گواهینامه موتور برای بانوان

  11. پاسخ طحان‌نظیف به انتقادات روحانی از شورای نگهبان/ رقیب جدید قالیباف برای ریاست مجلس دوازدهم

  12. رئیسی: برخی به‌دنبال معامله بر سر موشک‌هایمان بودند/ به‌بهانه دورکردن سایه‌جنگ،برجام‌های ۲ و ۳ را دنبال می‌کردند

  13. دستور ویژه رئیسی برای حل مشکل اشتغال استان‌های دارای نرخ بالای بیکاری

  14. کمال خرازی: اگر موجودیت ایران تهدید شود، ناچاریم دکترین هسته‌ای خود را تغییر دهیم

  15. هر چقدر رأی بیشتر باشد، مجلس قوی‌تر است/ مرحلهٔ دوم انتخابات به‌اندازهٔ مرحلهٔ اول اهمیت دارد

  16. شهادت یکی از پاسداران نیروی زمینی سپاه در جنوب‌شرق کشور

  17. واکنش کنعانی به اقدام ضد ایرانی کانادا

  18. رئیس‌جمهور: منزوی کردن زنان را قبول نداریم

  19. انتقاد روزنامه اصولگرا از وزیر ارتباطات/ واکنش فرزین به انتشار اطلاعات مالی موسسه رائفی‌پور

  20. وزیر کشور: مردم با حضور در انتخابات برگ زرین دیگری بر افتخارات این کشور افزودند

  21. واکنش آمریکا به اظهارات هسته ای کمال خرازی

  22. رئیسی: «وعده صادق» از نقاط عطف اجماع‌ساز میان مردم بود/ هیچوقت میز مذاکره را ترک نکردیم

  23. تکلیف ۳۰ منتخب تهران در مجلس تعیین شد + گرایش سیاسی

  24. نتایج مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم

  25. افشاگری رئیس سابق سازمان خصوصی‌سازی علیه «احمد علیرضابیگی»

آخرین عناوین