رئیس سازمان ملی استاندارد: گلایه مردم از کیفیت خودروها بجاست/خودرویی که نتواند استانداردها را رعایت کند نباید تولید شود

  4011119111

رئیس سازمان ملی استاندارد با اشاره به توقف تولید پنج خودرو که از قضا پرتیراژ هم بودند، تاکید کرد که رعایت استاندارهای ۸۵گانه در تولید خودروها ضروری است و هر خودرویی که نتواند این استانداردها را رعایت کند، نباید تولید شود؛ ضمن اینکه مردم حق دارند از بی‌کیفیتی و ناایمنی خودروهای داخلی گلایه داشته باشند.

گلایه مردم از کیفیت خودروها بجاست/خودرویی که نتواند استانداردها را رعایت کند نباید تولید شود

به گزارش ایسنا، امروز (چهارشنبه)، شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (ISQI) دو آزمایشگاه دانش‌بنیان عملکرد سیستم سوخت‌رسانی و عملکرد سیستم کاتالیست خودرو را در حضور رئیس سازمان ملی استاندارد، عضو ناظر مجلس در شورای عالی استاندارد، نمایندگان مجلس و فعالان صنعت قطعه‌سازی کشور در محل مجتمع آزمایشگاهی ایمنی و سنجش آلایندگی این شرکت، افتتاح شد.

سعید تاجیک - مدیر عامل شرکت بازرسی و استاندارد ایران - در ابتدای این مراسم، گزارشی از عملکرد این سازمان در حوزه کیفی و ایمنی خودروهای سبک و سنگین و پروژه‌های در دست مجموعه ارائه کرد و خبر داد: پروژه آزمایشگاه آزمون تصادف با همکاری قطعه‌سازان و ISQI  سال آینده افتتاح خواهد شد که تاکنون ۲۷ درصد این پروژه پیش رفته است.

وی تصریح کرد: طبق حکم ماده ۵۶ قانون برنامه ششم وزارت صمت و سازمان ملی استاندارد، نهادهایی موظف به رعایت الزامات و اقدامات در حوزه استاندارد بودند اما از سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ (چهار سال) هیچ اتفاقی نیفتاد و عملا ترک فعل‌هایی در این زمینه رخ داد. بالغ بر ۱۶ هزار نفر در سال ۱۴۰۰ قربانی تصادفات بوده‌اند.

تاجیک با تاکید بر اینکه تست تصادف می‌تواند بیش از ۷۰ درصد در کاهش حوادث ناشی از تصادف‌ها موثر باشد، گفت: هدف ما دستیابی به تولید محصولات باکیفت، آرامش و ایمنی است.

مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران اعلام کرد: خودروسازان و بطور کلی جامعه به آزمایشگاه تست تصادف نیاز جدی دارد؛ در این رابطه با یک شرکت اسپانیایی در جهت تامین تجهیزات آزمایشگاهی تست تصادف، قراردادی ۱۰ میلیون یورویی منعقد شده که تا ۱۶ بهمن ماه سال جاری، ۴.۷ میلیون یورو به تامین‌کنندگان خارجی پرداخت شده است. با حمایت سرمایه‌گذاران، سال آینده این مرکز با استانداردهای روز دنیا افتتاح خواهد شد. آغاز این پروژه می‌تواند صرفه‌جویی میلیونی ارز را به دنبال داشته باشد.

وی در پایان هدف از تلاش مجموعه ISQI را دستیابی به محصولات باکیفیت، زندگی امن و همراه با آرامش مردم و هوای پاک و سالم عنوان کرد.

ضرورت تحولی جدید در جهت بالا بردن ایمنی خودروها

در ادامه این مراسم، مهدی اسلام پناه - رئیس سازمان ملی استاندارد ایران - اظهار کرد: ناکارآمدی‌های گذشته موجب ترک فعل‌ها شد؛ لذا برای تحقق ایمنی، بالا بردن عملکرد در تمام دامنه فعالیت  شرکت‌های بازرسی، باید تغییر و تحول جدید شکل گیرد؛ اما این تحول با تجهیزات گذشته ممکن نخواهد بود و نمی‌توان ایمنی آینده را (با تجهیزات قدیمی) کنترل کرد. پیام ما برای همه این فعالان این حوزه این است که نظارت ما کاملا جدی است. بگونه‌ای که درصددیم مرکزی جهت نظارت بر نهادهای همکار شکل دهیم. نهادهای همکار باید بتواند با علم روز، پاسخگوی نیاز روز باشد. 

وی تاکید کرد: باید تولید کیفی و رقابتی شکل گیرد و عملکردهای کیفی بالا برود و این انتظار مردم از ماست. مردم حق دارند که از خودروهای بی‌کیفیت و نا ایمن گلایه داشته باشند؛ چراکه بیش از حد معمول برای آن‌ها هزینه پرداخت می‌کنند. در نتیجه باید از کارآمدی روز دنیا بهره‌مند شوند.

اسلام پناه تصریح کرد: در ابتدای رفع تعلیق استانداردهای ۸۵گانه، ۷۶ استاندارد در ظاهر در فرایند تولید اجرایی می‌شد و ۹ استاندارد قابلیت اجرایی نداشت؛ اما اکنون به همه خودروسازان اعلام می‌کنیم که اجرای استاندارد ۸۵گانه اجباری و لازم‌الاجراست. همه موظف به پاس کردن استانداردهای ۸۵گانه هستند و امروز جدی‌تر از گذشته و سخت‌گیرانه‌تر عمل خواهد شد. بنابراین اگر همین تعداد کم خودروهایی که ممکن است توانایی پاس کردن همه ۸۵ استاندارد را نداشته باشند، دیگر تولید نشوند؛ همانطور که تولید پنج خودرو را که از قضا پرتیراژ هم بودند، متوقف کردیم.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران با تاکید بر اینکه مرکز تست تصادف باید هرچه زودتر در کشور راه‌اندازی شود، متذکر شد: درخواست ما این است که حتما مرکز تست تصادفات تا اردیبهشت ماه سال آینده فعال شود؛ ما نیز همراهی و حمایت خواهیم کرد. این مرکز باید در زمانی که نرخ ارز ۱۰۰- ۲۰۰ تومان بود، راه‌اندازی می‌شد. باید به تمام رویه‌های غلط گذشته پایان داد. هر تکنولوژی که باید در برنامه‌ریزی‌ها قرار گیرد، بکار گرفته شود تا صنعتی در کلاس جهانی داشته باشیم. باور ما این است که خودروهایی باید تولید شوند که به راحتی امکان صادرات آن‌ها فراهم باشد.

وی افزود: سوخت نیز باید به درستی مدیریت شود تا بتوان در کنترل آلایندگی‌ها عملکرد درستی داشت. ضمن اینکه باید فکری هم برای ۲۲ میلیون خودروی در حال تردد و آلایندگی‌ها آن‌ها بیندیشیم و راهکاری پیدا کنیم.

در انتهای مراسم دو آزمایشگاه دانش‌بنیان عملکرد سیستم سوخت‌رسانی و عملکرد سیستم کاتالیست خودرو رونمایی و افتتاح شد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

پربحث‌های هفته

  1. این نامه دلسوزانه است؟!

  2. واکنش قوه قضائیه به شایعه ای درباره زیباکلام

  3. دفاع از جمهوریت یا دفاع از الیگارشی؟

  4. مقاومت بی‌مبنای طلافروشان در مقابل شفافیت/ دولت عدول نکند، مردم هم حمایت می‌کنند

  5. نامه روحانی به مردم ایران درباره دلایل رد صلاحیتش/ این دفاعیه‌ شخصی نیست، دفاع از جمهوریت نظام است

  6. امضای مردم گیلان پای طومار حمایت از طرح نور

  7. جریمه کشف حجاب ۴ و نیم میلیون تومان است

  8. نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب!

  9. فرش‌های سعدآباد کجاست؟

  10. محکومیت ساداتی‌نژاد به حبس/ روایت خاندوزی از کاهش تورم/ شانس قالیباف برای ریاست مجلس دوازدهم چقدر است؟

  11. ماجرای سفر عبدالحمید به ترکیه چیست؟

  12. حاج‌علی‌اکبری: گلایه‌ای از مجلس برای تصویب تعطیلی «شنبه‌ها» داریم

  13. واکنش وزیر کشور به برخورد خشن برخی ماموران / نظر واعظی درباره نقاط ضعف و قوت دولت رئیسی

  14. واکنش روزنامه اصولگرا به زندانی‌شدن زیباکلام/ دستور اژه‌ای درباره پرونده چای دبش

  15. در آستانۀ سکولارشدنِ زیارت؟

  16. مأمور خاطی بازداشت شد

  17. آیا واقعاً آزادسازی قیمت‌ها تنها راه است؟

  18. چراغ سبز دولت به ارز آزاد؟!

  19. نظرات برگزیده مخاطبان الف: نقش شورای نگهبان در کاهش مشارکت مردم چیست؟/ زندانی‌شدن زیباکلام به ضرر نظام تمام شد

  20. صادق زیباکلام روانه زندان شد

  21. بزرگ‌نمایی مشکلات به ضرر کشور است

  22. راه سخت قالیباف/ پیشنهاد جالب شریعتمداری درباره واکنش به اسرائیل

  23. پاسخ حماس به توهم صهیونیست ها

  24. اعتراض بانوان به پوشش‌های نامناسب

  25. پلیس این ۵ گروه را طبق لایحه حجاب باید بازداشت کند

آخرین عناوین