بی‌شناسنامه‌ها چگونه نان می‌خورند؟

گروه اقتصادی الف،   4010408095

مسئولان سیستان‌ و بلوچستان می‌گویند: خرید نان حق همه است و تا شروع رسمی طرح هوشمندسازی آرد و نان، فکری برای بی‌شناسنامه‌ها خواهد شد

بی‌شناسنامه‌ها چگونه نان می‌خورند؟

همشهری: هوشمندسازی یارانه آرد و نان که از نیمه اردیبهشت در زنجان کلید خورد حالا در نیمی از استان‌ها آغاز شده و پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد گستره اجرای این طرح تا پایان تیر به سراسر کشور برسد. به‌گفته محمد قربانی، معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی در این طرح، خرید نان فقط با کارت بانکی متصل به کد ملی در واحدهای نانوایی امکان‌پذیر است و هیچ کارت دیگری برای خرید نان صادر نمی‌شود؛ روندی که حالا بعد از محرومیت از تحصیل، اشتغال، دریافت یارانه، بیمه درمانی، حساب بانکی، کمک نهادهای خدمات‌رسان، دریافت انشعاب آب، برق، تلفن و سایر موارد، سفره بی‌شناسنامه‌ها را نشانه رفته است. طبق آمار غیررسمی نزدیک به یک میلیون بی‌شناسنامه در سراسر کشور زندگی می‌کنند و با اجرای طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان برای خرید قوت غالب خود می‌توانند دچار چالش شوند.

سهمیه روزانه نان در سیستان‌وبلوچستان 
سیستان‌وبلوچستان با آمار رسمی 55هزار بی‌شناسنامه  و آمار غیررسمی بیش از این تعداد،  رتبه اول را در این زمینه دارد. پدر یا مادر این افراد بی‌شناسنامه افغانستانی هستند. در همین یکی دو هفته گذشته و با توزیع کارتخوان‌های مخصوص در نانوایی‌های سیستان‌وبلوچستان، چالش اهالی به‌ویژه بی‌شناسنامه‌ها شروع شده است. رحیمه درازهی، یکی از روستاییان دهستان بم‌پشت در شهرستان مرزی سراوان، یکی از محروم‌ترین شهرستان‌های سیستان‌وبلوچستان با بیان اینکه نیمی از افراد منطقه بی‌شناسنامه هستند به همشهری می‌گوید: هوشمندسازی یارانه آرد و نان برای من هم که شناسنامه دارم، چالش ایجاد کرده. راهمان به مرکز شهرستان دور است و وسیله نقلیه هم نداریم و به همین دلیل همیشه ماهی یک‌بار به شهر می‌آمدیم و نان یک‌ماه را می‌خریدیم. حالا نانوایی‌ها می‌گویند بیش از 5نان در روز نمی‌دهند و باید این مسیر طولانی را چندبار در ‌ماه طی کنیم.

خرید با کارت بانکی همسایه
بی‌شناسنامه‌های سیستان‌وبلوچستان بیشتر در زاهدان، چابهار، دشتیاری، سراوان و هیرمند زندگی می‌کنند و زرخاتون یکی از ساکنان بی‌شناسنامه سیرکان، مرکز بخش بم‌پشت است. او پیش از این به‌دلیل جمعیت بالای خانواده‌ روزانه تا 10نان با پول نقد خرید می‌کرده و حالا چند روزی است دست به دامان همسایه شده است. زرخاتون به همشهری توضیح می‌دهد: کارم این شده که هر روز دم خانه همسایه بروم، به او پول نقد بدهم و کارت بانکی‌اش را برای خرید نان قرض کنم اما تا کی می‌توانم کارت همسایه را بگیرم؟ نانوایی‌ها به هر نفر روزی 5نان می‌دهند و همسایه نهایتا بتواند 2نان از سهمیه خودش را به من اختصاص بدهد. خرید نان با قیمت بالاتر در بازار آزاد با دوبرابر قیمت راه‌حلی است که بی‌شناسنامه‌ها، خانواده‌های با جمعیت بالا و آنهایی که به هر دلیل کارت بانکی ندارند در پیش گرفته‌اند.

سهمیه‌بندی نداریم
بیش از 1600نانوایی در سیستان و بلوچستان وجود دارد و بانک سپه پیش‌بینی کرده است تا پایان هفته همه این نانوایی‌ها به کارتخوان مخصوص مجهز شوند.
مدیر بازرسی و نظارت بر بازار محصولات کشاورزی سیستان وبلوچستان با بیان اینکه از ابتدای واگذاری طرح به جهادکشاورزی بیش از ١١۵هزار و ١١٢مورد بازدید از واحدهای صنفی و نانوایی‌ها انجام شده است به همشهری می‌گوید: این تعداد بازدیدها، ۳٧هزارمورد بازرسی مربوط به نانوایی‌ها بوده است و ۴٠تیم بازرسی در 2شیفت صبح و عصر در حال فعالیت هستند و با هرگونه تخلف به‌شدت برخورد خواهند کرد.منصور عدل با تأکید بر اینکه اجرای طرح هوشمندسازی با افزایش قیمت نان یا محدودیت در خرید همراه نیست، توضیح می‌دهد: هرچند هدف نهایی طرح هوشمندسازی جلوگیری از قاچاق آرد و توزیع نان براساس جمعیت خانوار است، اما هم‌اکنون هیچ ابلاغ یا طرحی درباره سهمیه‌بندی نان به نانوایی‌ها داده نشده و اگر نانوایی روزانه 5نان به هر نفر می‌دهد با توافق مشتریان یا نظر خودش بوده است. او با بیان اینکه مردم می‌توانند تخلف در این‌باره را به سامانه124گزارش دهند، می‌افزاید: روستاییان نانوایی دارند یا سهمیه نان و خرید نان در شهر از سوی آنها فرایند اشتباهی است.این توضیح عدلی در شرایطی است که محرومیت، فرهنگ و سبک زندگی موجب شده نان در سیستان‌وبلوچستان قوت غالب باشد و تعیین سهمیه براساس خانوار هم به‌دلیل نداشتن مدارک هویتی و هم به‌دلیل محرومیت چالشی به‌ویژه برای مناطق محروم خواهد بود.
  
سیستان‌وبلوچستان، تهران، خراسان‌رضوی، قم و گلستان بیشترین آمار بی‌شناسنامه‌ها را دارند و این افراد حتی در کردستان، کرمانشاه و کهگیلویه‌وبویراحمد هم زندگی می‌کنند. طرح هوشمند‌سازی نان تقریبا در اغلب این استان‌ها آغاز و به مهم‌ترین مشکل امروز بی‌شناسنامه‌ها تبدیل شده است.

 مکث
چاره‌جویی برای بی‌شناسنامه‌ها 
مدیر بازرسی و نظارت بر بازار محصولات کشاورزی سیستان وبلوچستان به همشهری می‌گوید: در جلسات با متولیان در وزارت کشور درباره بی‌شناسنامه‌ها سؤال کرده‌ایم. آنچه متولیان به ما اعلام کرده‌اند این است که فعلا تا صدور دستور رسمی پول نقد استفاده می‌شود و تا آن زمان بی‌شناسنامه‌ها و افرادی که به هر دلیل کارت بانکی ندارند، تعیین تکلیف می‌شوند. او تأکید می‌کند: خرید نان حق همه شهروندان است و قطعا تا شروع رسمی طرح فکری برای بی‌شناسنامه‌ها خواهد شد.داوود شهرکی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری سیستان و بلوچستان هم این موضوع را تأیید می‌کند و به همشهری می‌گوید: تا پیش از دستور رسمی محدودیتی وجود ندارد و حتی نانوایان خودشان می‌توانند پول نقد از افراد بگیرند و کارت خود را در دستگاه بکشند تا چاره‌ای برای این مسئله اندیشیده شود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. از سنگ صدا درآمد، از اصلاح‌طلبان نه!

  22. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  23. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  24. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  25. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

آخرین عناوین