پایگاه خبری میدل ایست مانیتور گزارش می دهد:  دلایل افزایش عملیات شهادت طلبانه در اراضی اشغالی

گروه جهان الف،   4010115044 ۱۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

«خشونت ورزی های افراطی و غیرقانونی شهرک‌نشینان اسرائیلی علیه فلسطینی ها، تنها یکی از هزاران دلایلی است که منجرِ به وقوع حملات اخیر از سوی فلسطینی ها در اراضی اشغالی شده است. با این حال، ناظران و تحلیلگران، این مساله را مهمترین دلیل وقوع حملات اینچنینی ارزیابی می کنند.»

دلایل افزایش عملیات شهادت طلبانه در اراضی اشغالی

به گزارش الف؛ پایگاه خبری "میدل ایست مانیتور" در گزارشی ضمن اشاره به دومینوی وقوع حملات اخیر از سوی فلسطینی ها در اراضی اشغالی، به طور خاص سعی کرده که به ریشه‌یابیِ دلایل وقوع این حملات بپردازد. 

میدل ایست مانیتور در این رابطه می نویسد:

«در دو هفته اخیر، شماری از فلسطینی های اهلِ کرانه باختری و آن هایی که شهروندی اسرائیل را داشته اند، اقدام به انجام عملیات های شهادت طلبانه در اراضی اشغالی کرده‌اند و موجبِ کشته شدن 11 اسرائیلی و مجروح شدن تعدادی دیگر شده اند. این حملات با حمله یک فلسطینی با خودرو، به یک اسرائیلی و در ادامه حمله وی به سه اسرائیلیِ دیگر با چاقو آغاز شد. 

سپس تنها چند روز بعد، دو فلسطینیِ ساکن در اراضی اشغالی اقدام به تیراندازی به سمت نیروهای پلیس رژیم اشغالگر قدس در یک ایستگاه اتوبوس(در منطقه هادرا) و کشتنِ دو تن از آن ها کردند. سه شنبه گذشته نیز یک فلسطینی اهلِ کرانه باختری(شهر جنین) اقدام به تیراندازی به سمت اسرائیلی ها در حومه "بنی براک" در نزدیکی تل‌آویو کرد و موجب کشته شدن پنج نفر شد. در عین حال، شمار دیگری از حملات نیز که منجر به مجروح شدن برخی شهروندان صهیونیست شدند هم در همین دوره اتفاق افتاده اند. 

در این راستا، مقام های اسرائیلی به شدت از شرایطِ پیش آمده خشمگین هستند و این مساله را به وضوح نیز ابراز کرده اند. از این رو، آن ها در اولین گام تصمیم گرفته اند تا دامنه کنترل امنیتی خود بر فلسطینی های ساکن در اراضی اشغالی، کرانه باختری و نوار غزه را(که از سال 2007 میلادی تحت محاصره اسرائیل است) تشدید کرده و  افزایش دهند. 

"بنی گانتس" وزیر دفاع اسرائیل نیز اقدام به اعزام 12 گردان از ارتش اشغالگر اسرائیل به کرانه باختری و دو گردان دیگر به مناطق پیرامونی نوار غزه کرده است. پلیس اسرائیل هم بر شدتِ کنترل و نظارت خود بر فلسطینی‌هایی که در داخل اراضی اشغالی حضور دارند، افزوده است. در این رابطه "نفتالی بنت" نخست وزیر اسرائیل می گوید: "هیچ محدودیتی در بحث منابع جهت تامین امنیت خودمان نداریم." وی در ادامه تاکید کرده که حضور امنیتیِ نیروهای اسرائیلی در کرانه باختری و اطراف نوار غزه به شدت تقویت شده است. 

در عین حال، هم حکومت اسرائیل و هم نهادهای نظامیِ اسرائیلی به دنبال یافتن یک دلیل و بهانه بوده اند تا با معطوف کردن توجه افکار عمومی به سمت آن، به نوعی انتقادات را از خود و عملکردشان(در جریان حملات اخیر در داخل اراضی اشغالی) منحرف کنند. در این راستا، اسرائیلی ها بر آن بوده اند تا بر شدت تلاش های خود در ارائه تصویری منفی از ماه مبارک و مقدس رمضانِ مسلمانان نیز بیفزایند. کارزاری که به طور مشترک از سوی اسرائیل و مقام های آمریکایی و همچنین شماری از رهبران کشورهای عرب منطقه نیز دنبال می شود. با این همه، آن ها(اسرائیلی ها) به نحو واضح و روشنی دلایل اصلی وقوع حملات اخیر در اراضی اشغالی را نادیده می‌گیرند و به آن ها بی‌اعتنا هستند. 

حماس، جهاد اسلامی و دیگر گروه های مقاومت، دلیل اصلی وقوع حملات اخیر در داخل اراضی اشغالی را تجاوزات ادامه دارِ اسرائیل علیه فلسطینی ها در اسرئیل(فلسطین اشغالی)، کرانه باختری، و نوار غزه عنوان کرده اند. آن ها به طور خاص به مصادره روزانه اراضی فلسطینیان در کرانه باختری، افزایش خشونت های شهرک نشینان اسرائیلی علیه ملت فلسطین، هتک حرمت روزانه مسجدالاقصی، اِعمال نژاد پرستی از سوی اسرائیل علیه فلسطینی ها و در نهایت محاصره مستمرِ نواره غزه توسط این رژیم اشاره می کنند. البته که این جنس موضع گیری ها صرفا به گروه‌های مقاومت محدود نمانده و حتی نماینده اتحادیه اروپا "سوِن کوهن فن بورگسدورف" نیز در جریان یک موضع گیری در ماه فوریه سال جاری میلادی گفت: "خشونت ورزی‌های شهرک‌نشینان صهیونیست همچنان یک دغدغه و نگرانی جدی در کرانه باختری است. ما در سال های اخیر شاهد بالاترین حدِ خشونت ورزی از سوی آن‌ها علیه فلسطینی ها بوده ایم. مساله ای که در بسیاری از موارد منجر به کشته شدن فلسطینی ها نیز شده است." وی در ادامه اشاره کرده که "او و دیپلمات های اتحادیه اروپا، تجربیات شخصی خانواده هایی که در معرض خشونت های شهرک نشینان اسرائیلی قرار گرفته اند را شنیده‌اند. بدون تردید هیچ توجیهی برای انجام یکچنین اقدامات خشونت آمیزی علیه فلسطینی ها وجود ندارد." 

"اداره هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد" در سال 2021 گفته است که در این سال،" 496 مورد حمله توسط شهرک نشینان اسرائیلی علیه فلسطینی ها به ثبت رسیده که 370 مورد از آن ها به ایجاد خسارات مادی علیه فلسطینی ها و 126 مورد دیگر نیز به تلفات انسانی ختم شده است. این در حالی است که در سال 2020، کلا 358 مورد حمله مشابه به ثبت رسیده بود." گزارش نهادِ مذکور تاکید می کند که: "خشونت‌ورزی شهرک‌نشینان اسرائیلی(علیه فلسطینی ها) به یک اتفاق سیستماتیک در کرانه باختری تبدیل شده که حاملِ تاثیرات قابل توجه اقتصادی و روانشناسانه بر مردم محلی است. این حملات، حقوق بنیادین فلسطینی ها از جمله آزادی جابجایی و تحرک، و امنیت آن ها را شدیدا نقض می کنند."

تنها یک روز قبل از وقوع حمله ای از سوی یک شهروند فلسطینی که منجر به کشته شدن پنج اسرائیلی شد، هیات اتحادیه اروپا نزد فلسطینی ها اعلام کرد: "سطوح رو به رشد خشونتِ شهرک نشینان اسرائیلی تنها منجر به تشدید هر چه بیشتر روند تنش ها می شود". این هیات به طور خاص خواستار حمایت از فلسطینی ها در برابر خشونتِ شهرک‌نشینان اسرائیلی شده بود و اعلام کرد: "این مساله به طور خاص یک الزام حیاتی جهت ممانعت از اِعمال خشونت بیشتر علیه فلسطینی ها در ماه رمضان و دیگر موقعیت ها است". در این راستا، حتی برخی تحلیلگران و روزنامه‌نگاران اسرائیلی نیز بر این باورند که اِعمال خشونت از سوی شهرک نشینان اسرائیلی علیه فلسطینی ها، دلیل اصلی و اولیه وقوع اتفاقاتی اینچنینی(حملات اخیر فلسطینی ها در داخل اراضی اشغالی) است. 

البته که در این راستا "مرون راپاپورت" روزنامه‌نگار چپی اسرائیلی می گوید: "خشونت های شهرک‌نشینان اسرائیلی علیه فلسطینی ها در وقوع حملات اخیر در اسرائیل نقش زیادی داشته است. با این حال، تحولات اخیر در چهارچوب نشست نقب نیز از اهمیت برخوردار هستند. فلسطینی ها تا حد زیادی نسبت به نشست مذکور که به تازگی برگزار شد حساس شده اند و حس می کنند که تحتِ حملات خاص و جدیدی قرار گرفته اند(بواسطه سازشکاری اعراب با اسرائیل و آمریکا)." 

در این زمینه، "گیدئون لِوی" روزنامه نگار مشهور اسرائیلی می گوید که "خشونت ورزی های شهرک نشینان اسرائیلی علیه فلسطینی ها، تنها یکی از هزاران دلایلی است که منجرِ به وقوع حملات اخیر از سوی فلسطینی ها در اراضی اشغالی شده است". البته که "یائیر لاپید" وزیر خارجه اسرائیل هم در موضع گیری مدعی شده: "هدف اصلی تروریسم نه تنها حمله به افراد بیگناه بلکه ایجا نفرت و خشم نیز هست. تروریسم همچنین به دنبال تضعیف و به فروپاشی کشاندنِ جامعه اسرائیل از داخل هم است. تروریست ها می خواهند که اسرائیل شاهد شورش های خشونت آمیز در خیابان های خود باشد." 

در پاسخ به این موضع گیری یائیر لاپید باید گفت: "خیر، وی و تمامیِ مقام های اسرائیلی در اشتباه محض هستند. فلسطینی ها حق دارند تا بر اساس حقوق و معاهدات بین المللی از خود دفاع کنند. فلسطینی هیچ تمایلی به حمله به افراد بیگناه ندارند کما اینکه یک زن اسرائیلی(به عنوان شاهد عینی) به رسانه ها گفته که در جریان حملات اخیر، مهاجمان به دنبال آسیب زدن به وی یا کودکان نبوده اند بلکه صرفا قصد داشته اند تا به افسران و نیروهای رزمی اسرائیلی حمله کنند."

تنها چیزی که فلسطینی ها طالب آن هستند، متوقف شدن تجاوزات اسرائیل علیه جان و مالِ فلسطینی ها است. نباید فراموش کرد که ملت فلسطین سالهاست بویژه در نوار غزه، تحت محاصره همه جانبه قرار دارد و از ابتدایی‌ترین حقوق خود نیز محروم است. در این رابطه حتی "دیوید کامرون" نخست وزیر سابق بریتانیا در اظهارنظری در سال 2010 می گوید که "غزه نباید همچنان در محاصره و شرایطِ منطقه ای که در زندان و محاصره است باقی بماند. مرم غزه تحت حملات و فشارهای مداوم اسرائیلی ها هستند. این وضعت باید هر چه سریع تر خاتمه یابد." دیوید کامرون نوار غزه را به یک "زندان بزرگ در فضای باز" تشبیه کرده است. 

این ها همان دلایل اصلی هستند که موجب وقوع حملات اخیر فلسطینی ها در اراضی اشغالی شده اند. فلسطینی‌ها علی رغم اینکه سال هاست تحت اشغال اسرائیل زندگی می کنند، با این حال هیچگاه به صورت مستقل، منبع خشونت ورزی نبوده اند. آن ها همواره به اشغالگریِ اسرائیلی ها واکنش نشان داده اند. با این همه، اسرائیل تا زمانی که حتی یک فلسطینی زنده است، احساس خاطر می کند و از وضعیت خود راضی نیست. 

بدون تردید زمانی که اسرائیل، حقوق فلسطینی ها را به رسمیت بشناسد و آسیب زدن به آن ها را متوقف کند، حملات فلسطینی ها علیه این رژیم نیز خاتمه پیدا خواهد کرد و نیازی به لشگر‌کشی و صرف میلیارد ها دلار پول و ارائه طرح ها و ابتکارات ضدفلسطینی نیز توسط اسرائیلی ها نمی باشد.»

 

*لینک: 

https://www.middleeastmonitor.com/20220401-who-is-responsible-for-the-ongoing-attacks-in-israel/

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۴۵۸۲۱۸۰۷:۴۸:۴۱ ۱۴۰۱/۱/۱۷
کشتن مردم در کوچه و خیابان، تحت هر عنوانی کار درستی نیست. همین دیروز بود که یک تبعه خارجی به 3 طلبه در حرم امام رضا چاقو زد .
ناشناس۲۴۵۸۴۰۷۱۱:۳۲:۱۳ ۱۴۰۱/۱/۱۷
اگه اون مردم اشغالگر باشن و برای کوچکترین اقدامت تو رو بکشن چی!؟
ناشناس۲۴۵۸۲۲۱۰۷:۵۱:۵۶ ۱۴۰۱/۱/۱۷
یک فرد عادی ( غیر نظامی و غیر امنیتی) در وهله اول، یک انسان است. کشتن یک انسان بی گناه با هر انگیزه ای محکوم است.
ناشناس۲۴۵۸۳۸۷۱۱:۲۱:۲۴ ۱۴۰۱/۱/۱۷
کسی که توی خونه مردم زندگی می‌کنه فرد عادی نیست، چه اسلحه داشته باشه چه نداشته باشه
ناشناس۲۴۵۸۳۹۴۱۱:۲۶:۰۴ ۱۴۰۱/۱/۱۷
کسی که برای اینکه خودش راحت زندگی کنه حاضره چند میلیون انسان دیگه شامل زن و کودک در بدترین شرایط و محاصره کامل در غزه زندگی کنن و هر چند وقت یکبار با حمله به خاک و خون کشیده بشن، و چند میلیون انسان دیگه آواره سایر کشورها بشن .... چنین کسی بویی از انسانیت نبرده!!
ناشناس۲۴۵۸۲۲۲۰۷:۵۳:۴۰ ۱۴۰۱/۱/۱۷
تشکیلات خود گردان فلسطین عملیات تروریستی در اسراییل را محکوم کرد.
ناشناس۲۴۵۸۳۹۷۱۱:۲۷:۱۴ ۱۴۰۱/۱/۱۷
منظورت از تشکیلات خودگردان همونی هست که ۴زندانی فراری رو تحویل اسرائیل داد!؟!؟!؟
ناشناس۲۴۵۸۳۹۹۱۱:۲۸:۲۷ ۱۴۰۱/۱/۱۷
ولی فکر کنم فلسطینی‌ها خیلی خوشحال شدن!!
ناشناس۲۴۵۸۴۰۴۱۱:۳۰:۱۵ ۱۴۰۱/۱/۱۷
عملیات تروربستی!؟!؟ عملیاتی که توش تروریستها کشته بشن که خودش تروریستی نیست!!!
ناشناس۲۴۵۸۲۴۰۰۸:۱۵:۱۶ ۱۴۰۱/۱/۱۷
روزنامه کیهان با اشاره به حادثه حمله به سه روحانی در حرم رضوی از احتمال ارتباط حادثه مشهد با قتل دو روحانی اهل تسنن در گنبد کاووس نوشت.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. من عجله ندارم!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  7. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  8. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  9. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  10. دور باطلی که تمامی ندارد!

  11. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  12. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  13. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  14. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  15. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  16. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  17. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  18. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  19. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  20. اگر این صحنه‌ها در ایران بود...

  21. نگاهی به فرمان ضد فساد هشت ماده ای 

  22. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  23. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  24. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  25. احتمال دارد دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان برگردد

پربحث‌های اخیر

    آخرین عناوین