چرایی تاکید رهبر انقلاب بر مبارزه برای همه‌پرسی در فلسطین

گروه جهان الف،   4000218048 ۴۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۵ تکراری یا غیرقابل انتشار
چرایی تاکید رهبر انقلاب بر مبارزه برای همه‌پرسی در فلسطین

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب در سخنرانی خود به مناسبت روز جهانی قدس، در بخشی که به زبان عربی و به ویژه خطاب به جوانان فلسطینی صحبت می‌کردند به بحث برگزاری همه‌پرسی با حضور همه فلسطینیان از هر گروه و مذهبی و نیز آوارگان فلسطینی در کشورهای مختلف پرداخته و تاکید کردند که فلسطینی‌ها باید مبارزه با رژیم غاصب صهیونیستی را تا اجرای این مطالبه به حق خود ادامه دهند.

درواقع رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران نخستین فردی بود که طرح اجرای همه پرسی در فلسطین برای تعیین نظام سیاسی آینده این کشور مطرح کردند. ایشان در 19 آگوست 1991 (28 مرداد 1370) رفراندوم را به عنوان بخشی از راه حل مسئله فلسطین قلمداد کردند.

رهبر معظم انقلاب در این سخنرانی تاریخی خود فرمودند: امروز این مسئله فلسطین، یکی از بزرگترین مسائل و مصایب دنیای اسلام است و در آینده نیز خواهد بود. مگر شوخی است که ملتی را از خانه و زندگی و کشور و سرزمین خود آواره کنند، غاصب مزدور خبیثی را آن‌جا بنشانند، همه‌گونه به او کمک کنند، همه‌ی جنایات او را صحه بگذارند، دستشان تا مرفق در خون مردم منطقه فرو برود، به اینها هم قانع نباشند، بخواهند از مسلمانان و از صاحبان خانه امضاء بگیرند که این خانه متعلق به آن غاصب است و صاحب‌خانه در آن حقی ندارد؟!

اما دلیل اهمیت برگزاری همه پرسی فلسطین یا همان رفراندوم که رهبر بزرگ انقلاب همواره بر آن تاکید دارند و نیز ماهیت این منطق چیست؟ 

برگزاری رفراندوم یک راه حل دموکراتیک به شمار می‌رود که کشورهای مختلف از جمله حامیان رژیم اسرائیل ادعاهای زیادی درباره آن دارند و بدین ترتیب نمی‌توانند اعتراضی به آن وارد کنند. 

البته آمریکا و رژیم صهیونیستی بارها تلاش کرده‌اند تا این طرح رهبر انقلاب را تحریف کرده و آن را «نسل‌زدایی یهود» یا «یهودستیزی» تعبیر کنند؛ درحالی که ماهیت این طرح کاملا متفاوت است. آنگونه که در منشورهای بین‌المللی آمده نسل‌زدایی به معنای قتل عام، وارد ساختن آسیب‌های ذهنی و جسمی به افراد، ممانعت از تولید مثل و  نیز کوچ اجباری افراد است؛ درحالی که این اقدامات درواقع جنایت‌های اشغالگران قدس علیه ملت فلسطین را یادآوری می‌کند و ارتباطی به رفراندوم ندارد.

پیشنهاد همه‌پرسی که رهبر معظم انقلاب درباره آن صحبت می‌کنند، حضور یهودیان، مسیحیان و مسلمانان فلسطین، بر اساس اسناد حقوق بشر در پای صندوق‌های رای برای تعیین نظام سیاسی سرزمین خودشان است.

علاوه بر آن طبق همه اسناد قانونی، تعیین سرنوشت یک حق عمومی برای مردم سراسر جهان است و به همه ملت‌ها اجازه ایستادگی در برابر ظلم و استکبار را می‌دهد. 

بنابراین در شرایطی که صهیونیست‌ها با مغلطه‌گری در پی سلب این حق از فلسطینیان هستند، مبارزه و مقاومت برای برگزاری همه‌پرسی تنهاترین و اصلی‌ترین راه است. رهبر معظم انقلاب نیز بر همین نکته که حق طبیعی ملت فلسطین تاکید دارند. از سوی دیگر می‌بینیم که هیچ یک از معاهدات و مذاکرات بین‌المللی که از سال 1948 تاکنون برای حمایت از حقوق فلسطینیان انجام شده به مرحله اجرا درنیامده؛ الحاق بخش‌های زیادی از کرانه باختری به اراضی اشغالی و ادعای رژیم صهیونیستی در پایتختی قدس شریف گواه بر همین امر است.

از سوی دیگر چنددستگی گروه‌های فلسطینی از زمان اشغالگری رژیم صهیونیستی در این سرزمین از جمله عوامل طولانی شدن حضور اشغالگران در اراضی فلسطین به شمار می‌آید. واقعیت این است که فلسطینی‌ها نتوانستند تحت یک رهبری و اتحاد منسجم دولتی که قادر به احقاق حق آنها باشد را تشکیل دهند و تلاش‌ها در این زمینه به ویژه در سایه سیاست‌های خائنانه تشکیلات خودگردان فلسطین و هماهنگی آن با تل‌آویو همواره به بن‌بست خورده است.  بنابراین برگزاری یک همه‌پرسی با حضور همه فلسطینیان به معنای وحدت کامل میان آنها خواهد بود که می‌توانند یک صدا برای تعیین سرنوشت خود گام بردارند.

در این بین کشورهای غربی که ادعای دموکراسی دارند باید برای اجرای این طرح رهبر انقلاب که  در سازمان ملل نیز به ثبت رسیده‌ است اقدام کنند؛ اما از آنجایی که وحدت و استقلال فلسطینی‌ها با منافع محور غربی-صهیونیستی در تضاد است تاکنون اقدامی در این راستا انجام نشده است.

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۹۵۹۰۱۹۱۶:۰۱:۲۶ ۱۴۰۰/۲/۱۸
اگر فلسطینی ها از اول در انتخابات شرکت کرده و با اسراییل درگیر نمی شدند الان این همه مشکل نداشتند.
ناشناس۱۹۵۹۰۸۲۱۶:۳۹:۴۵ ۱۴۰۰/۲/۱۸
مقصر اصلی مسئله فلسطین، خود فلسطینی ها هستند که 80 -70 سال پیش زمینهایشان را به یهودی ها فروخته و حاکمیت خودشان را از دست دادند. همین الان هم اصلا اتحاد ندارند. ده ها گروه و فرقه هستند.
ناشناس۱۹۵۹۸۶۵۰۹:۰۲:۰۴ ۱۴۰۰/۲/۱۹
فرق مالکیت زمین را با حاکمیت زمین را می فهمی؟ اگر کسی در امریکا زمینی چند هکتاری بخرد مالک زمین است نمی تواند در ان حکومت تشکیل دهد!
ناشناس۱۹۵۹۴۳۷۲۲:۰۱:۰۴ ۱۴۰۰/۲/۱۸
خخخخه ساعت خواب
ناشناس۱۹۵۹۶۵۲۰۰:۵۲:۴۳ ۱۴۰۰/۲/۱۹
سالها انتخابات در فلسطین برگزار میشد و جنبش فتح (یا همان جنبش مذاکره و سازش) رای میآورد، و همواره فلسطین در حال کوچک شدن بود، یکبار فلسطینی‌ها تصمیم گرفتند راه دیگری را انتخاب کنند و به گروه حماس رای دادند، نتیجه این شد که آمریکا و اروپا با قطع کمکهای خود به فلسطین آنها را مجازات کردند، جنبش فتح عناصر حماس را از کرانه باختری بیرون کرد و از آن به بعد دیگر انتخاباتی برگزار نشد. فلسطینی‌ها فقط حق دارند در انتخاباتی شرکت کنند که نتیجه آن دلخواه اسرائیل باشد!
ناشناس۱۹۵۹۶۵۳۰۰:۵۴:۱۵ ۱۴۰۰/۲/۱۹
اتفاقا چند روز پیش میخواستن تو انتخابات شرکت کنند اما اسرائیل اجازه برگزاری انتخابات رو نداد، ظاهراً فلسطینی‌ها حتی برای شرکت در انتخابات هم مجبورم با اسرائیل درگیر بشن!!!!!
ناشناس۱۹۵۹۰۲۱۱۶:۰۲:۵۹ ۱۴۰۰/۲/۱۸
با جنگ و دعوا مشکل فلسطین حل نمی شود.
یوسف۱۹۵۹۱۰۹۱۶:۵۴:۳۲ ۱۴۰۰/۲/۱۸
فقط با دیپلم ماستی میتونن حقشون رو بگیرن :))
ناشناس۱۹۵۹۶۵۷۰۰:۵۸:۴۳ ۱۴۰۰/۲/۱۹
اگه با جنگ و دعوا هم حل نشه پس دیگه هیچ راهی وجود نداره چون همه راهها قبلا امتحان شده! اما بزار یه بار امتحان کنن شاید شد!
ناشناس۱۹۵۹۰۲۹۱۶:۰۷:۱۶ ۱۴۰۰/۲/۱۸
اگر آنجور می گویند که اسراییل چند سال دیگر خودش به خودی خود نابود می شود، کافی است که فلسطینی ها دندان رو جگر نهاده و صبر کنند.
یوسف۱۹۵۹۱۱۳۱۶:۵۶:۰۰ ۱۴۰۰/۲/۱۸
صبر نکردن فلسطینی ها و مسلمانان جهان باعث نابودی اسرائیل میشه، بعد تو حکم رو فرض در نظر گرفتی ؟
ناشناس۱۹۵۹۶۵۵۰۰:۵۷:۰۹ ۱۴۰۰/۲/۱۹
خب بعد از نابودی اسرائیل هم باید انتخابات برگزار کنن دیگه، از الان باید برای اون موقع آماده باشن!
ناشناس۱۹۵۹۰۳۰۱۶:۰۹:۵۴ ۱۴۰۰/۲/۱۸
چرا موضع فلسطینی ها روز به روز ضعیف تر می شود؟ چرا برای کشورهای عربی دیگر فلسطین موضوع مهمی نیست؟
ناشناس۱۹۵۹۶۶۳۰۱:۰۲:۲۹ ۱۴۰۰/۲/۱۹
تا اونجا که من می‌دونم اسرائیل که قبلاً هر کاری میخواست توی فلسطین میکرد الان برای اشغال یه محله به کلی دردسر افتاده، حالا شما میگی ضعیف شدن عجیبه، ضمنا الان فلسطین برای کشورهای عربی مهم نیست یا برای سران کشورهای عربی!؟!؟
صمصام۱۹۵۹۰۳۳۱۶:۱۲:۲۸ ۱۴۰۰/۲/۱۸
واقعیت این است که فلسطینی‌ها نتوانستند تحت یک رهبری و اتحاد منسجم دولتی که قادر به احقاق حق آنها باشد را تشکیل دهند و تلاش‌ها در این زمینه به ویژه در سایه سیاست‌های خائنانه تشکیلات خودگردان فلسطین و هماهنگی آن با تل‌آویو همواره به بن‌بست خورده است وقتی ملتی خودشان با خودشان هزار و یک مشکل دارند و حاضر نیستند با هم بسازند چرا باید برایشان نگران بود و دلسوزی کرد و هزینه این دلسوزی از جیب ملت ایران پرداخت کنند ؟؟؟؟؟!!!1 اینها حرف همدیگر را قبول ندارند انوقت چطور حرف کس دیگری را قبول دارند؟؟؟؟!!!
ناشناس۱۹۵۹۶۸۵۰۱:۲۹:۴۳ ۱۴۰۰/۲/۱۹
مسئله اصلی فلسطین این نیست که چرا فلسطینی‌ها از خانه خود آواره شدند مسئله اصلی ایجاد یک رژیم جعلی در منطقه مسلمانان است!
ناشناس۱۹۵۹۶۸۷۰۱:۳۱:۳۲ ۱۴۰۰/۲/۱۹
زمان قبل از انقلاب هم از جیب ملت ایران نفت ارزان به اسرائیل می‌دادن!! من کمک به فلسطینی‌ها رو بیشتر از اسرائیلیها میپسندم
ناشناس۱۹۵۹۰۳۴۱۶:۱۲:۴۴ ۱۴۰۰/۲/۱۸
چرا پدران فلسطینی ها زمین های خود را به یهودیان فروختند؟
ناشناس۱۹۵۹۶۶۹۰۱:۱۰:۲۶ ۱۴۰۰/۲/۱۹
خب اول بفرمایید چند درصد از زمینهای خود را فروختند؟ ۹۰درصد، ۵۰درصد، ۲۰درصد، ۵درصد؟ دوم بفرمایید آیا حکومت فلسطین را هم به صهیونیستها فروختند؟ سوم بفرمایید آیا کوهها و دشت‌های فلسطین هم فروخته شده؟ چهارم بفرمایید چرا زمینهایی که الان دست فلسطینی‌ها هست به زور اشغال میشود؟ پنجم بفرمایید آیا مسجدالاقصی هم فروخته شده که اجازه اعتکاف در ماه رمضان در آن را ندارند؟
حسین۱۹۵۹۷۷۴۰۶:۵۳:۴۸ ۱۴۰۰/۲/۱۹
برادر عزیز مساحت اون زمین هایی که فروختن در برابر زمین هایی که الان در اشغال اسرائیل هست قابل دیدن نیست بسیار ناچیز است مثل اینه شما راه پله رو به کسی بفروشید بعد طرف ادعای کل منزل شما رو داشته باشه. همین الان اسرائیل به این زمین ها هم راضی نیست و داره در دل زمین های فلسطینی ها شهرک میسازن و هر روز اون رو گسترش میدن جامعه ی جهانی که با اسراییله صداش در اومده ببین دیگه چقدر آش شور شده
ناشناس۱۹۶۰۰۶۲۱۰:۴۵:۳۴ ۱۴۰۰/۲/۱۹
به ما چه ؟؟ این که این افراد در معامله سر هم کلاه گذاشته اند یا نه به ما چه ؟؟
ناشناس۱۹۵۹۰۳۹۱۶:۱۴:۳۴ ۱۴۰۰/۲/۱۸
42 سال است که در ایران روز قدس برگزار می شود؟ آیا فایده ای هم داشته؟
ناشناس۱۹۵۹۳۱۶۲۰:۰۲:۰۳ ۱۴۰۰/۲/۱۸
سرزمین های اسرائیل طی ۴۲ سال گذشته ۳ برابر شده و زمین های فلسطینی یک سوم شده. نقشه رو مطالعه کنید
ناشناس۱۹۵۹۶۸۴۰۱:۲۷:۰۵ ۱۴۰۰/۲/۱۹
شما میگویید اسرائیل مخالف برجام است پس برجام فایده دارد! طبق استدلال شما اسرائیل مخالف برگزاری روز قدس است پس روز قدس فایده دارد!!
ناشناس۱۹۵۹۰۴۱۱۶:۱۸:۲۸ ۱۴۰۰/۲/۱۸
عربها که با فلسطینی ها از یک ریشه و قوم هستند، دیگر فلسطین برایشان آن چنان اهمیتی ندارد. همین هفته پیش اعلام شد که امارات در یک میدان گازی اسراییل 1 میلیارد دلار سرمایه گذاری می کند.
ناشناس۱۹۵۹۶۷۲۰۱:۱۲:۴۵ ۱۴۰۰/۲/۱۹
خب در عوض در ۱۴ استان یمن راهپیمایی‌های بزرگ روز قدس برگزار شد.
ناشناس۱۹۵۹۶۷۶۰۱:۱۵:۱۰ ۱۴۰۰/۲/۱۹
وقتی میفرمایید عربها چرا فقط یک کشور کوچک کم جمعیت رو انتخاب میکنی!؟!؟ عربها یعنی عراق و سوریه و لبنان و یمن و مصر و اردن و عربستان و کویت و قطر و ... امارات هم هست!!
ناشناس۱۹۶۰۰۶۶۱۰:۴۷:۳۶ ۱۴۰۰/۲/۱۹
می خوای بگی برای اینها مهمه ؟؟ مثلا برای مصر مهمه که قبل انقلاب با اسرائیل تفاهم کرد یا عربستان که مخفیانه با اسرائیل روابط داره
ناشناس۱۹۵۹۰۵۲۱۶:۲۳:۰۱ ۱۴۰۰/۲/۱۸
برای تمام کشورهای دنیا، مسایل و مشکلات داخلی از اولویت بر خوردار هستند. چرا برای ما مسئله فلسطین از ارجحیت بر خوردار است؟ تا جاییکه تمام سیاست خارجی و سیاست داخلی ما به این موضوع گره خورده است؟
ناشناس۱۹۵۹۶۸۰۰۱:۲۱:۳۵ ۱۴۰۰/۲/۱۹
مخصوصا برای آمریکا و انگلیس و فرانسه و آلمان!! اصلا نه کاری دارن کی انرژی هسته‌ای داره کی موشک داره، کی توی امارات و عربستان حاکم میشه، داعش و القاعده و طالبان چطور بوجود اومدن، به عربستان بر علیه یمن کمک کنن، ناو هواپیمابر با کلی هزینه بفرستن اونور دنیا, اصلا به این کارها کار ندارن!!! فقط به فکر مردم خودشون هستن که جنبش جلیقه زردها رو راه انداختن یا دنبال مجازات قاتل جرج فلوید هستن یا .....
ناشناس۱۹۵۹۰۵۶۱۶:۲۶:۴۲ ۱۴۰۰/۲/۱۸
سیاست یک کشور باید بر مبنای منافع ملی باشد.
ناشناس۱۹۵۹۶۸۲۰۱:۲۳:۰۸ ۱۴۰۰/۲/۱۹
منافع ملی ما اقتضا میکند که در وقت نیاز به همسایه کمک کنیم تا در وقت نیاز همسایه به کمک‌ کند!
احسان۱۹۵۹۰۵۹۱۶:۲۸:۲۲ ۱۴۰۰/۲/۱۸
پیشنهاد بسیار بجا و خوبی است. همه پرسی بستری برای شرکت آحاد ملت در تعیین سرنوشت خودشان است . حضرت علی سالها خانه نشین بودند و تا وقتی که مردم به او روی نیاوردند حاکم نشد .
ناشناس۱۹۵۹۰۸۸۱۶:۴۴:۰۳ ۱۴۰۰/۲/۱۸
تا وقتی فلسطینی ها مذاکزه می کنند به جا تمی رسند فلسطین را باید با شمیشیر آزاد کرد همانطور که صلاح الدین دفعه قبل این کار را کرد
ناشناس۱۹۵۹۱۰۶۱۶:۵۲:۱۳ ۱۴۰۰/۲/۱۸
خدا پدر کلینتون را بیامرزد که باعث شد اسراییل دو ناحیه خود مختار نوار غره و باریکه غرب رود اردن را به فلسطینی ها بدهد.
ناشناس۱۹۵۹۱۱۲۱۶:۵۵:۳۹ ۱۴۰۰/۲/۱۸
تصویر یک ذره از واقعیت دور هست. مردان تی شرت پوش و زن با حجاب. فلسطین از نظر فرهنگی و اعتقادی خیلی گسترده تر هست.
ناشناس۱۹۵۹۱۳۹۱۷:۱۲:۴۷ ۱۴۰۰/۲/۱۸
باور كردنش مشكل هست ولي دليل اصلي شكست ساسانيان از اعراب هم مساله اورشليم بود. اون موقع خسرو پرويز براي تخقير روميها اورشليم رو گرفت و صليب اصلي مسيح رو اورد ايران! و اين باعث عصبانيت روميها و جنگ شديد شد كه به شكست سنگين از روم (و بازپسگيري صليب) و فروپاشي ساسانيان منجر شد كه در نهايت به تصرف اعراب بر ايران ختم شد.
ناشناس۱۹۵۹۱۵۴۱۷:۱۸:۵۰ ۱۴۰۰/۲/۱۸
اینقد سنگ دیگران را بر سر و سینه نزنیم کافیه سری به بازار لوازم دیجیتال بزنیم تا ببینیم ما هزاربار از فلسطینی ها بدبخت تریم !!!! یه دونه جنس نو پیدا نمیشه همه اش لوازم استوک یعنی دست دوم اروپایی پول جنس نو میگیرن جنس دست دوم میندازن به ملت رسمن ورشکست شدیم رفته
ناشناس۱۹۵۹۳۵۲۲۰:۵۲:۰۶ ۱۴۰۰/۲/۱۸
عربها خودشون باعث این وضعیت شدن. میخواستن به سلطان عثمانی که حاضر به فروش فلسطین نشده بود و به همراه سلجوقیان ۱۰۰۰ سال از قدس دفاع کرده بودند خیانت نکنن.
عدالت۱۹۵۹۶۳۰۰۰:۲۹:۳۰ ۱۴۰۰/۲/۱۹
کلا همه پرسی چیز خوبی است در همه جا
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

پربحث‌های هفته

  1. این نامه دلسوزانه است؟!

  2. واکنش قوه قضائیه به شایعه ای درباره زیباکلام

  3. دفاع از جمهوریت یا دفاع از الیگارشی؟

  4. مقاومت بی‌مبنای طلافروشان در مقابل شفافیت/ دولت عدول نکند، مردم هم حمایت می‌کنند

  5. حالا زمان مذاکره است

  6. نامه روحانی به مردم ایران درباره دلایل رد صلاحیتش/ این دفاعیه‌ شخصی نیست، دفاع از جمهوریت نظام است

  7. امضای مردم گیلان پای طومار حمایت از طرح نور

  8. جریمه کشف حجاب ۴ و نیم میلیون تومان است

  9. نظرات برگزیده مخاطبان الف: نقش شورای نگهبان در کاهش مشارکت مردم چیست؟/ زندانی‌شدن زیباکلام به ضرر نظام تمام شد

  10. نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب!

  11. حمله رسانه اصولگرا به رائفی‌پور/ انتقاد شریعتمداری از نمایندگان موافق تعطیلی شنبه‌ها

  12. فرش‌های سعدآباد کجاست؟

  13. محکومیت ساداتی‌نژاد به حبس/ روایت خاندوزی از کاهش تورم/ شانس قالیباف برای ریاست مجلس دوازدهم چقدر است؟

  14. ماجرای سفر عبدالحمید به ترکیه چیست؟

  15. حاج‌علی‌اکبری: گلایه‌ای از مجلس برای تصویب تعطیلی «شنبه‌ها» داریم

  16. واکنش وزیر کشور به برخورد خشن برخی ماموران / نظر واعظی درباره نقاط ضعف و قوت دولت رئیسی

  17. واکنش روزنامه اصولگرا به زندانی‌شدن زیباکلام/ دستور اژه‌ای درباره پرونده چای دبش

  18. در آستانۀ سکولارشدنِ زیارت؟

  19. مأمور خاطی بازداشت شد

  20. وقوع سانحه برای بالگرد حامل رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی

  21. تعطیل کردن شنبه از یک مجلس انقلابی بعید بود/ اکثر مردم ارتباط اقتصادی با خارج ندارند

  22. آیا واقعاً آزادسازی قیمت‌ها تنها راه است؟

  23. چراغ سبز دولت به ارز آزاد؟!

  24. صادق زیباکلام روانه زندان شد

  25. بزرگ‌نمایی مشکلات به ضرر کشور است

آخرین عناوین