روایت پایگاه خبری آتلانتیک از غارتگریِ ترامپ در آمریکا

گروه جهان الف،   3990312112 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

دونالد ترامپ، مشکلات و نواقصی را در آمریکا آشکار می سازد که اغلبِ آمریکایی ها، مایل به دیدنِ آن ها نبودند.

روایت پایگاه خبری آتلانتیک از غارتگریِ ترامپ در آمریکا

 به گزارش الف، "دیوید فروم" نویسنده ارشد پایگاه خبری آتلانتیک در مقاله ای به سواستفاده ترامپ از موقعیت ها و بحران های مختلف در آمریکا اشاره کرده و با تحلیلِ عملکردِ اخیر وی در جریان اعتراضات جاریِ آمریکا که در واکنش به قتل جرج فلوید تبعه آفریقایی-آمریکایی توسط پلیس آمریکا به وقوع پیوسته، رئیس جمهوری آمریکا را به غارتگری تشبیه کرده که مدام در حال چپاول کشور است. وی در این باره می نویسد:

«دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا را به جایِ اینکه شبیهِ غارتگران بدانیم، باید عینا یک غارتگر دانست. به عنوان مثال، بر اساس شواهد متقن و عینی، ترامپ از قدرت خود به عنوان رئیس جمهور آمریکا سواستفاده کرده و منابع مالی را از وزارت خزانه داری آمریکا، به کسب و کار و تجارت شخصی خود اختصاص داده است. شاید این مساله یک شورش و قیامِ عیان (علیه آمریکا و ارزش هایش) نباشد، با این حال، تا سال 2017(همان سالی که ترامپ رئیس جمهور آمریکا شد)، این موضوع دقیقا معادل با یک اقدام مجرمانه و خلافکارانه بود».

ترامپ اخیرا در جریان اعتراضات در مینیاپولیس آمریکا و خشم مردم این منطقه نسبت به کشته شدنِ یک شهروند سیاه پوستِ آمریکایی به نام "جرج فلوید"، در پیامی توئیتری خطاب به به مردم معترض گفت: «این اراذل و اوباش، به یاد و خاطره جرج فلوید بی احترامی می کنند. من اجازه نخواهم داد یک چنین اتفاقی بیفتد. من به تازگی با فرمادار مینیاپولیس "تیم والز" گفتگو کرده ام و به وی تاکید کرده ام که نیروهای ارتش آمریکا کاملا در اختیار وی هستند. ما باید بار دیگر کنترل امور را به دست بگیریم. معترضان باید بدانند که وقتی غارتگری آغاز شود، تیراندازی و خشونت نیز آغاز خواهد شد».

ترامپ و دار و دسته اش سال هاست که به تناسب منافع خود با بحران ها و قضایای مختلف برخورد می کنند و سعی می کنند از آن ها در راستای منافع خود بهر ببرند. روزِ قبل از کشته شدن جرج فلوید توسط پلیس آمریکا، دونالد ترامپ و هوادارانش با هیجان، نسبت به بدرفتاری با فلوید توسط نظام قضایی و دادگستری آمریکا ابراز نگرانی می کردند. پس از کشته شدن فلوید در مقابل دیدگان افکار عمومی توسط پلیس آمریکا، طرفداران رئیس جمهور آمریکا شروع به آوردنِ این استدلال کردند که جرج فلوید یک قدیس که نبوده است!

تقریبا تمامیِ مقام های دولتی در مینیاپولیس و مینه سوتای آمریکا، اعمالِ خشونت علیه معترضان آمریکایی که به کشته شدن فلوید اعتراض دارند را محکوم کرده اند. این در حالی است که منابع محلی گفته اند: افرادی که خشونت ها را در مینیاپولیس آمریکا آغاز کرده اند، از شهروندان این منطقه نبوده اند و به دنبالِ پیگیریِ دستور کارِ خاصی هستند. با این همه، خشونت ها آغاز شدند و این وظیفه پلیس است که با حداقل ایجاد تلفات جانی، حتی به قیمت خسارات مادیِ بیشتر، اعتراضات را سرکوب کند. با این حال، هنگامی که طرفداران ترامپ در ایالت های مختلف آمریکا به خیابان ها ریختند و خواستار بازگشایی فعالیت های اقتصادی(در بحبوحه شیوع ویروس کرونا) شدند و مستقیما در چهره نیروهای پلیس آمریکا داد و فریاد می کردند، کسی با آن ها برخورد جدی و خشونت آمیز نکرد. هنگامی که طرفداران ترامپ به وضوح اسلحه حمل می کردند و با آن ها، سیاستمداران آمریکایی را می ترساندند که باید سیاست های ترامپ را اجرایی کنند، هیچ نیروی امنیتی در آمریکا به آن ها معترض نشد و به سمتشان شلیک نکرد. این معترضان حتی با استقبال شدید دونالد ترامپ مواجه شدند و وی از آن ها به گرمی نیز استقبال کرد. ترامپ در 17 آپریل گذشته در پیامی توئیتری گفته بود: مینه سوتا را آزاد کنید!(اشاره به درخواست رئیس جمهور آمریکا مبنی بر از سرگیری فعالیت های اقتصادی در بحبوحه شیوع ویروس کرونا در این ایالت دارد).

تهدیدات معترضان مسلح طرفدار ترامپ در میشیگان آمریکا موجب شد تا نهادِ قانون گذاری در این ایالت در اواسط ماهِ میِ گذشته، تعطیل شود. ترامپ با این مساله خیلی انعطاف پذیر برخورد کرد و در پیامی توئیتری در روز یکم می گفت: «فرماندار میشیگان باید اندکی امتیاز به معترضان دهد و شعله خشم آن ها را خاموش کند. معترضان در میشیگان، مردم بسیار خوبی هستند اما اکنون اندکی عصبانی هستند. آن ها خواستار بازگشت اوضاع به شرایط عادی هستند. طوری که امن باشد، آن ها را ببینید، با ان ها صحبت کنید و با آن ها به توافق برسید».

یک فرد مسلح که در خیابان حضور دارد و گردن کشی می کند را نمی توان معترضی دانست که می خواهد به طرق صلح آمیز، اعتراض خود را نشان دهد. ریاست جمهوری ترامپ، جنبه هایی از آمریکا را عیان ساخته که اغلب ما، مایل به دیدن آن ها نبوده و نیستیم. حتی با توجه به اینکه در دوره سه ساله ریاست جمهوری ترامپ، ما به کرات این جنبه ها را دیده ایم، با این حال، برای بسیاری از آمریکایی ها پذیرفتن آن ها هنوز هم سخت است. ریاست جمهوری ترامپ چند گزاره را در آمریکا به وضوح عیان ساخته است: مجاز بودن و مصونیتِ اشکالی از غارتگری، خشونت و قانون شکنی. 

اخیرا شرکت توئیتر در واکنش به یکی از پیام های توئیتری دونالد ترامپ که ماهیتی خشونت آمیز داشته، برای وی علامت هشدار ارسال کرده است (ترامپ در پیام تووئیتری خود گفته بود اگر غارتگری آغاز شود، تیراندازی نیز از سوی نیروهای امنیتی آمریکا آغاز خواهد شد). این اقدام شرکت توئیتر را بایستی اقدامی شجاعانه تلقی کرد. اظهارات ترامپ در شبکه های اجتماعی در حکم اخبار رسمی هستند و حال باید این سوال را مطرح کرد که چه فرد یا نهادی مسوولیت نظارت بر آن ها را برعهده دارد؟ این دقیقا همان مساله ای است که شرکت تویئتر به آن توجه نشان داده و به رئیس جمهور آمریکا هشدار داده که هر اظهارنظری را هم نمی تواند انجام دهد. 

در چند روز گذشته، شرکت توئیتر محور اصلی حملات دونالد ترامپ و کاخ سفید بوده است. دونالد ترامپ به کرات علاقه خود و تیم همراهش را به مجازات و تلافیِ افراد و شرکت های مخالفِ خود نشان داده است. برای مثال، هنگامی که ترامپ می خواست "جف بزوس" مالک شرکت آمازون را که مالکِ واشنگتن پست نیز است، به دلیل مواضع انتقادی این رسانه مجازات کند، چندین قرارداد آمازون با وزارت دفاع آمریکا را که میلیاردها دلار ارزش داشتند را فسخ کرد. اخیرا ترامپ به نحو مشابهی پایگاه خبری آتلانتیک را نیز هدف حمله قرار داده و خواستار برخورد جدی با سیاست های انتقادی آن شده است.

دونالد ترامپ چیزهای زیادی را از آمریکا غارت کرده است. اینطور به نظر می رسد که وی حتی وجدانِ اخلاقیِ دسته جمعی ما را نیز مورد سرقت قرار داده است. اقدام توئیتر در صدور هشدار به سخنان خشونت بار ترامپ را بایستی نمودی از بیدار بودن وجدان های آگاه در برابر اقدامات خشن و فراقانونیِ ترامپ و طرفدارانش دانست.

 

 

***نویسنده: دیوید فروم، وی نویسنده ارشد در پایگاه خبری آتلانتیک است.

*لینک: https://www.theatlantic.com/ideas/archive/2020/05/trump-exposes-america-we-didnt-want-see/612331/

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۴۶۸۵۲۸۰۳:۱۶:۲۴ ۱۳۹۹/۳/۱۳
شما ها راجع به غارت صحبت نکنید
محمد۱۴۶۸۵۷۱۰۷:۲۹:۵۸ ۱۳۹۹/۳/۱۳
با سلام؛ در پشت این هیاهو؛ رژیم اسرائیل به دنبال الحاق سرزمین های دیگر به خاک خود می باشد؛ لذا روشنگری و با دقت رفتار اسرائیل را باید تحت نظر داشت.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین