حوزه های نیازمند به منابع مالی خارجی کدامند؟

جعفر قادری*،   3990114094 ۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸ تکراری یا غیرقابل انتشار
حوزه های نیازمند به منابع مالی خارجی کدامند؟

اخذ وام و تسهیلات خارجی فی‌نفسه  نه بد و نه خوب است. اگر وام دهنده ای وجود داشته باشد، در این شرایطی که ما نیاز به منابع ارزی خارجی داریم باید از این تسهیلات استفاده بکنیم. طبعاً ان چیزی که مهم است این است که این تسهیلات و منابع در کدام بخش به کار گرفته می‌شود.

قبل از اینکه نیازمند تسهیلات خارجی باشیم، باید منابعی که در داخل کشور داریم را به درستی استفاده بکنیم، در آن صورت باید کسری و کمبود منابع مالی را از طریق تسهیلات و فاینانس خارجی تامین کنیم. اگر تسهیلات اخذ شده از خارج، در جهت تقویت بخشهای های تولیدی و پر کردن خلأءها و زنجیره‌های تولید، افزایش ظرفیت تولید و ارتقای فناوری‌های تولیدی به کار گرفته شود، نه تنها این تسهیلات مسئله‌ساز نمیشود بلکه می تواند به کمک کشور بیاید و مشکلات کشور را حل کند. الان در شرایطی هستیم که باید در زمینه نرم افزاری، در زمینه تکمیل سرمایه گذاریهایی که در بخشهای سخت‌افزاری انجام شده  از منابع داخلی و خارجی استفاده بکنیم. اگر این منابع به درستی استفاده شود نه تنها این تسهیلات و فاینانس ها مسئله ساز نمی شود بلکه میتواند مشکلات کشور را حل کند و تاب آوری بیشتری را برای کشور به ارمغان بیاورد.

نگرانی دلسوزان به نظام و انقلاب بیشتر در جایی است که تسهیلات خارجی صرف واردات کالاهای مصرفی می شود و افزایش مصرف گرایی و وابستگی به خارج را تشدید می کند.  اگر منابع خارجی در جهت تقویت زیرساخت ها و در جهت تقویت سرمایه‌گذاری‌های زیربنایی و در جهت تقویت بتیانهای علم و دانش و فناوری و انتقال تکنولوژی به کار گرفته شود، این تسهیلات می‌تواند گره‌گشا باشد.

هر ساله در قانون بودجه به دولت اجازه حداقل ۳۰ میلیارد دلار فاینانس خارجی داده میشود ولی به دلیل اینکه ما در طول سالهای گذشته امکانی برای جذب این فاینانس ها نداشته ایم و فاینانسوری وجود نداشته است، نتوانسته ایم از این فاینانس ها استفاده کنیم. در بودجه هرسال علاوه بر مجوز سالیانه، مجوز های قبلی هم به مجوز های جدید اضافه میشود. من فکر کنم اگر دولت بخواهد از تسهیلات خارجی استفاده بکند تا ۱۵۰ میلیارد دلار هم مجوز دارد و نیاز به اخذ مجوز جدید از مجلس ندارد. 

در برخی از حوزه‌ها مثل نفت و گاز و پتروشیمی نیاز به منابع مالی خارجی و فاینانس داریم. اگر در این بخش منابع کافی تامین بشود، امکان سرمایه‌گذاری در توسعه ظرفیت خصوصاً در حوزه ها و میادین مشترک وجود دارد. اگر بتوانیم سهم خودمان را از میادین مشترک به موقع برداشت کنیم، کار بزرگی را انجام داده ایم. اگر بتوانیم در جهت کاهش خام‌فروشی منابعی به دست آوریم و سرمایه‌گذاری‌هایی  داشته باشیم، اگر در جهت سرمایه‌گذاری در توسعه پالایشگاه‌ها سرمایه‌گذاری بکنیم، کار ارزشمندی را انجام داده ایم، اگر در جهت تکمیل زنجیره‌های پتروشیمی سرمایه‌گذاری کنیم، کار بزرگی انجام شده است.

ما در بخش بالادستی و میان دستی پتروشیمی سرمایه‌گذاریهای خوبی انجام داده ایم و هنوز هم نیاز داریم که سرمایه‌گذاری های بیشتری انجام شود. در بخش پایین‌دستی در عین حالیکه هم اشتغال و هم ارزش افزوده بیشتری دارد ولی کمتر سرمایه گذاری کرده ایم و لذا نیاز به سرمایه گذاری‌های بیشتری داریم تا بتوانیم این حلقه ها را تکمیل و بهم وصل بکنیم. برای جلوگیری از خام‌فروشی چه فروش خام نفت یا گاز، باید صنایع پالایشی و صنایع پتروشیمی توسعه پیدا کند. برای اینکه بتوانیم در کشور تنوع تولید داشته باشیم، باید هم ظرفیتهای پالایشگاه ها و ظرفیت های پتروشیمی را توسعه بدهیم. این کار میتواند منافع زیادی برای کشور به همراه داشته باشد.

در بخش بهداشت و درمان باید در تولید دارو و تجهیزات پزشکی سرمایه گذاری های کلانی در کشور انجام بشود. برای تامین بخشی از نیازهای دارویی کشور و تجهیزات پزشکی وابستگی به خارج داریم. این وابستگی‌ها باید قطع بشود. در بخش بهداشت و درمان، کشور باید امنیت بهداشتی و سلامت داشته باشد تا در مقابل حمله های بیولوژیک توان مقاومت داشته باشد. این بخش می تواند تضمین کننده امنیت و سلامت کشور باشد. با توانی که نیروی تخصصی کشور در بخش بهداشت و درمان دارند، باید با خودکفایی در تولید دارو و تجهیزات پزشکی تکمیل بشود. اگر این کار صورت بگیرد، از طریق جذب توریست پزشکی میتوان زمینه‌های جذب درآمدهای ارزی را فراهم کرد. این اقدام می تواند کشور ما را به عنوان کشور مرجع در بین کشورهای منطقه مطرح بکند. با توسعه ظرفیت های پزشکی میتوانیم اشتغال و درآمد و ارزش افزوده بالایی داشته باشیم، لذا نیاز هست در این زمینه سرمایه‌گذاری‌های جدی‌تری انجام بشود.

در بخش معدن و صنایع معدنی، جای زیادی برای سرمایه گذاری از محل منابع داخلی و خارجی داریم. توسعه این بخش به علت پراکندگی حوزه های معدنی می تواند به توسعه مناطق مختلف کشور کمک کند. خام فروشی موادد معدنی و واردات تولیدات معدنی برای کشوری که اینهمه ظرفیت معدنی دارد و در معرض انواع تحریمها و محدودیتهای بین المللی است کار درستی نیست. وقتی خودکفایی در تولیدات معدنی براحتی امکانپذیر است، چرا نباید مورد توجه قرار گیرد؟

در بخش کشاورزی و صنایع غذایی هم ما نیازمند منابع داخلی و خارجی هستیم. در این حوزه هم باید امنیت غذایی داشته باشیم. کشوری که دیگران با او دشمنی و خصومت دارند و به بهانه های مختلف برایش مشکل ایحاد میکنند نمی تواند برای تامین غذای جمعیت خود دست نیاز به سمت دیگران دراز کند.

در بخش خودرو و تولید قطعات هم ما نیاز به سرمایه گذاری داریم. باید بتوانیم صفر تا صد بعضی از خودروها را داخل کشور تولید کنیم. صنعت قطعه سازی که یک صنعت مادر و پیش نیاز رشد هر صنعت دیگر است باید در کشور توسعه پیدا کند. برای تولید انواع و اقسام قطعات، نیازمند سرمایه گذاری های داخلی و خارجی هستیم. باید بتواند حلقه اتصال بین سرمایه گذاری های موجود را تکمیل کنیم. اگر این خلاءها پر نشود در بزنگاهها با مشکل مواجه میشویم. تا آنجا که امکان دارد باید آسیب پذیری کشور در این زمینه ها برطرف شود.

برای تقویت شرکتهای دانش بنیان و شرکتهای توسعه دهنده فناوریهای نوین نیازمند جذب منابع داخلی و خارجی هستیم. باید ظرفیتهای آزمایشگاهی کشور توسعه پیدا کند. اگر حداقل ها در اختیار این شرکتها گذاشته شود در فاصله کوتاهی عقب افتادگی های علمی و فناوری را جبران خواهند کرد.

در طرحهای انتقال آب نیاز به منابع خارجی داریم. خشکسالی ها و عدم تعادل عرضه و تقاضا برای آب کشور را با مشکل جدی مواجه کرده است. برای انتقال آب بهداشتی، شرب و صنعت از حوزه ای به حوزه دیگر نیازمند اجرای طرحهای کلان انتقال آب هستیم. این طرحها نیاز به منابع مالی داخلی و خارجی دارند. نمی توان برای تامین آب همیشه به آسمان چشم دوخت. باید حداقل نیاز آب مناطق را تامین کرد.

*منتخب یازدهم و نماینده ادوار هشتم و نهم شیراز

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۳۹۸۷۲۶۱۰:۱۳:۲۸ ۱۳۹۹/۱/۱۵
یه صنعت هم نام می بردید که به سرمایه کذاری خارجی نیاز نداشته باشد . خیلی جالبه در شزایطی که در همه چیز به ارز خارجی نیاز داریم بعد با همه دنیا هم سر جنگ داریم
ناشناس۱۳۹۸۸۱۱۱۱:۱۱:۴۶ ۱۳۹۹/۱/۱۵
اقا جون این وام خارجی رو بعنوان مقابله با کرونا دارن میدن نه اینکه دولت چاله چوله‌های قدیمی ناشی از سو مدیریت رو باهاش پر کنه که بدبختی ما رو مضاعف میکنه مثل اینکه اقایون براش نقشه کشیدن
ناشناس۱۳۹۸۸۱۷۱۱:۱۷:۴۹ ۱۳۹۹/۱/۱۵
نمایندگان مجلس یازدهم از دولت ملولیم چه می کنید و چه برنامه ای دارید
ناشناس۱۳۹۸۸۳۷۱۱:۲۸:۵۹ ۱۳۹۹/۱/۱۵
ما نیازی به پول خارجی نداریم و اگر این پول های سرگردان در کشور که تورم ایجاد کردن را در زیر ساخت ها به کار گرفته بودین الان با تورم بالا و مشکل مالی روبه رو نبودیم و لطفا ادرس غلط ندهید
مصطفي۱۳۹۹۲۰۴۱۶:۴۶:۰۷ ۱۳۹۹/۱/۱۵
روش هاي تورم زا ايجاد ركود خواهمد كرد و محكومند ما روشهاي بسيار زيادي داريم كه درامدزايي دارند و ضد ركود وتورم هم هستند ولي با منافع بانكها و.... جور در نميايند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

    2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

    3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

    4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

    5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

    6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

    7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

    8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

    9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

    10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

    11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

    12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

    13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

    14. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

    15. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

    16. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

    17. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

    18. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

    19. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

    20. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

    21. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

    22. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

    23. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

    24. ایران و آمریکا به «جنگ سخت» نزدیک شده‌اند؟

    25. اظهارات پزشکیان درباره رئیس احتمالی مجلس آینده

    آخرین عناوین