کریستین امانپور در سی ان ان: دولت ترامپ همچنان به دنبال تغییر رژیم در ایران است

گروه جهان الف،   3981022141 ۱۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

کریستین امانپور مجری و خبرنگار ارشد شبکه سی ان ان با اشاره به تحولات اخیر در روابط ایران-آمریکا می گوید دو کشور تا حل این بحران فاصله بسیار زیادی دارند. 

کریستین امانپور در سی ان ان: دولت ترامپ همچنان به دنبال تغییر رژیم در ایران است

امانپور در تحلیلی در وب سایت سی ان ان نوشت اقدام آمریکا در ترور آشکار سردار سلیمانی مانع از دیپلماسی برد-برد بین ایران و آمریکا شد. 

« هفته های ابتدایی و خطیر دهه جدید با اقدام آشکار آمریکا در ترور یک فرمانده خارجی آغاز شد؛ اقدامی که نخستین عملیات از این نوع، از جنگ جهانی دوم تاکنون بوده است. پایان آن نیز با حادثه ای غمبار و هزینه ای غیر عمد از مناقشه همراه بود: ایران پذیرفت یک فروند هواپیمای مسافربری اوکراین را هدف قرار داده است. در این حادثه 176 مسافر و خدمه کشته شدند. »

سی ان ان با اشاره به سخنان سردار حاجی زاده که مسئولیت ایران را در حادثه سقوط هواپیما پذیرفته بود، افزود اوکراین خواستار تحقیقات کامل و پرداخت غرامت به قربانیان شده است که اکثرا ایرانی، کانادایی هستند. این حادثه تنها چند ساعت بعد از حملات موشکی ایران به پایگاه های آمریکا در عراق رخ داد. 

«هنوز هم سوالات پاسخ نداده فراوانی درباره شواهد "حملات قریب الوقوع و خطرناک" علیه آمریکایی ها وجود دارد که به اقدام آمریکا در ترور ژنرال قاسم سلیمانی منجر شد. سناتورهای جمهوری خواه مایک لی و رند پال هم ماننده دمکرات ها از توضیحات ترامپ در کنگره گلایه مند بودند. لی آن توضیحات را اینگونه وصف کرده است: این بدترین جلسه توجیهی بود که در 9 سال دیده ام – دستکم درباره یک مساله نظامی." کنگره همچنین خواستار آن است که بداند آیا سلیمانی طبق ادعای ترامپ در مصاحبه با فاکس نیوز، قصد داشت به چهار سفارتخانه آمریکا حمله کند. عملیات دیگر آمریکا نیز برای ترور یک مقام ارشد نظامی دیگر ایران در یمن، ناموفق بود.» 

نویسنده همچنین به نظرسنجی اخیر "یو اس ای تودی" اشاره کرد که براساس آن بیشتر آمریکایی ها گفته اند بعد از ترور ژنرال ایرانی احساس امنیت بیشتری نمی کنند. « متحدان آمریکا در اروپا و ناتو نیز نه از حملات اخیر آمریکا به ایران حمایت کرده اند و نه از خروج آمریکا از توافق هسته ای ایران. قابل توجه است که آنگلال مرکل صدراعظم آلمان در تلاش برای خنثی کردن این بحران، به روسیه رفت تا با ولادیمیر پوتین دیدار کند؛ او به واشنگتن نرفت. لذا آیا بحران بین ایران و آمریکا پایان یافته است؟ خیر، پایان نیافته. »

سی ان ان  می نویسد تقابل نظامی عجیب بین ایران و آمریکا شاید موقتا پایان یافته باشد اما رهبران ایران در حال پیگیری دستور کار سیاسی قدیمی خود هستند. « رهبر ایران آیت الله خامنه ای روز چهارشنبه در سخنانی گفت اقدام نظامی اینگونه کافی نیست. آنچه مهم است حضور آمریکا است که باید پایان یابد »

نویسنده با بیان آنکه سخنان اخیر ترامپ از کاهش حضور نظامی آمریکا در منطقه حکایت می کند، می نویسد « این پیام برای متحدان آمریکا در خلیج فارس چه پیامی دارد؟ کشورهایی مانند امارات عربی متحده و عربستان سعودی که قویا به چتر نظامی آمریکا وابسته هستند. آنها هم در اقدامی احتیاطی در حال کاهش خصومت های خود با ایران و گسترش روابط دیپماتیک با تهرانند. مارک اسپر وزیر دفاع به من گفته است که آمریکا خواستار رفع بحران کنونی است. در حالی که متحدان آمریکا و حتی دشمنانش در خصوص آغاز جنگی دیگر در خاورمیانه محتاطانه عمل میکنند، دشوار بتوان گفت که آغاز مذاکره و راه حل دیپلماتیک اکنون اقدامی مناسب است.»

امانپور از اعلام ترامپ در تحریم های جدید علیه ایران و درخواست وی از روسیه و دیگر کشورها برای خروج از برجام به عنوان عوامل تشدید بحران یاد کرد و نوشت مایک پومپئو وزیر خارجه، روز سه شنبه تاکید کرد که سیاست دولت ترامپ مقابله و محدود کردن ایران است، اما این دو مساله با یکدیگر در تقابل هستند. « الیسا اسلوکتین نماینده دمکرات در کنگره به من گفته است شما یا مقابله می کنید یا محدود. تا زمانی که دولت ترامپ یک استراتژی مناسب سیاسی را تبیین نکند، بروز جنگ می تواند همچنان یکی از عواقب این اقدامات باشد. من نظر وزیر دفاع یا حتی قصد رئیس جمهور را برای آغاز جنگ زیر سوال نمی برم اما بیشتر جنگ ها ناخودآگاه رخ می دهند. »

سی ان ان با بیان آنکه ترامپ ظاهرا "فشار حداکثری" خود را علیه ایران دوبرابر کرده است، می نویسد «مقامات سابق نظامی و دولتی به من گفته اند که سازمان اطلاعاتی آمریکا سال گذشته پیش بینی کرده بود که ایران با حمله به نفت کش ها در خلیج فارس و تاسیاست نفتی عربستان، به تحریم ها واکنش نشان می دهد. این حملات رخ داد اما ایران هرگونه دخالت را در آنها تکذیب کرده است. این منابع معتقدند اگر سیاست ترامپ تغییر نکند، بعید است خشونت ها پایان یابد. از طرفی از سخنان پومپئو بعد از ترور سلیمانی آشکار است که دولت ترامپ همچنان به دنبال قیام مردمی علیه جمهوری اسلامی است. به عبارت دیگر آنها تغییر رژیم را دنبال میکنند، گرچه ظاهرا می گویند چنین هدفی ندارند.»

« هدف دولت هرچه که باشد، حضور میلیون ها نفر از مردم ایران در خیابان ها در چهار روز متوالی برای سوگواری سردار سلیمانی، صحت سخنان معصومه ابتکار معاون امور زنان رئیس جمهور ایران را ثابت کرده است، که به من گفته بود: این پیامی آشکار از پاسخ ملت ایران و حقیقت حضور مردم ایران است. ما از ابتدای انقلاب در بسیاری از این تظاهرات شرکت کرده ایم اما این چیز دیگری است. از یک شهر به شهری دیگر، این مساله قیام است. احیاء جمهوری اسلامی، احیاء ملت ایران.»

امانپور نوشت: « یک منبع ارشد آمریکایی و فرمانده سابق نظامی به من گفته که در حال حاضر دولت ترامپ ملت ایران را در اطراف رژیم متحد کرده است. اما در خصوص سخنان اسپر که آمریکا می خواهد ایران با ما نشسته و درخصوص یک مسیر بهتر در آینده گفت و گو کند، چه برداشتی می شود؟ در آینده مشخص خواهد شد که آیا دیپلماسی ازسرگرفته شده، اینکه آیا جنگ با داعش در عراق و سوریه به رهبری آمریکا ادامه خواهد یافت، و اینکه آیا عراق صحنه جدید جنگی خواهد شد که ایران و روسیه برندگان آن خواهند بود.»

«البته اقدام آمریکا در ترور سلیمانی برای ایران عامل بازدارنده بوده، اما مانع از زمینه سازی برای راه حل دیپلماتیک برد-برد برای آینده ای بهتر خواهد شد. دشوار بتوان به آن نقطه رسید»

 

دیدگاه کاربران

علی۱۲۸۸۱۵۷۰۶:۱۷:۱۸ ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
خانم ابتکار نخست فرزند خود را از آمریکا به ایران برگرداند بعد ادعای ایران دوستی و انقلاب کند
...۱۲۸۸۹۱۹۱۲:۰۲:۵۳ ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
اگه منظورت این نباشه که: چرا مثلا من و بچه هام اونجا نیستیم!؟ باهات موافقم.
بیگی29۱۲۸۸۱۵۸۰۶:۱۷:۴۲ ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
خیر خانم امانپور.ایران نقشه گنج آمریکا است.آمریکا با لولو کردن ایران پول های بی حسابی از کشور های جنوب خلیج فارس دست یافته
ناشناس۱۲۸۸۱۷۸۰۶:۵۱:۳۷ ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
کی به سی ان ان اهمیت میده؟ این شبکه دیگه هیچ آبرویی برای خودش تو آمریکا باقی نگذاشته و کسی حرف‌ها و گزارش هاش رو جدی نمیگیره.
ناشناس۱۲۸۸۱۹۷۰۷:۱۱:۱۴ ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
ما هم ترامپ و نتانیاهو را همانند سلمان رشدی قرار میدهیم تا مرده متحرکی باشند
ناشناس۱۲۸۸۲۰۰۰۷:۱۸:۳۳ ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
شکی در آن نیست
ناشناس۱۲۸۸۲۱۵۰۷:۳۳:۴۴ ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
در خواب ببیند .
ناشناس۱۲۸۸۲۲۴۰۷:۴۰:۳۷ ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
خيلي از دولت هاي قبل آمريكا هم اين تصميم و آرزو را داشتند كه به گور بردند يا خواهند برد .
ناشناس۱۲۸۸۲۵۰۰۸:۰۱:۲۷ ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
اللهم عاقبه امورنا خیرا
ناشناس۱۲۸۸۴۶۰۰۹:۱۹:۲۶ ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
الهم اجعل عاقبة امرنا خیرا درستش اینه
ناشناس۱۲۸۸۲۷۲۰۸:۱۰:۲۳ ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
مسئولان با مردم صادق و شفاف باشند .
ناشناس۱۲۸۸۲۹۹۰۸:۲۱:۵۵ ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
هی کریستین ! ترامپ ، خودش سخنگو داره و نیازی به تو نیست
مجید۱۲۸۸۵۱۶۰۹:۴۲:۴۶ ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
امریکا با دار و دستش همگی غلط کردن . همچنین شمای سخنگوی خائن به ملت و کشور
ناشناس۱۲۸۸۷۷۷۱۱:۲۴:۴۲ ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
اين خانم يك زمانى بخاطر شوهرش مهم شده بود حالا ديگر دربين اهالى رسانه بعنوان نشخوار كننده نظرات ديگران معروف است
ناشناس۱۲۸۹۲۵۱۱۳:۴۰:۳۱ ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
متاسفم برای وطنفروشانی که منفی میدن به نظرهای حمایتی از ایران ... گرچه عاقبت سرافکنده میشین ولی کاش غیرت داشتین
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین