وحشت آفرینی آمریکا علیه تکنولوژی چینی/ آمریکا در برابر هوآوی کم آورده است؟!

گروه ترجمه الف،   3980910084 ۱۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

در بحبوحه گفت‌وگوها و مناظرات که به جنگ آمریکا علیه عراق ختم شد، دیک چنی معاون وقتِ رئیس جمهور آمریکا گفت: حتی اگر احتمال دستیابی تروریست‌ها به سلاح‌های کشتار دسته جمعی بسیار کم باشد(ولو ۱ درصد)، ما باید با این خطر به مثابه تهدیدی جدی مقابله کرده و به تروریست‌ها حمله کنیم. آمریکا بار دیگر در حال تجربه چنین موقعیتی است و به وحشت آفرینی در مورد تکنولوژی های چینی می پردازد.

وحشت آفرینی آمریکا علیه تکنولوژی چینی/ آمریکا در برابر هوآوی کم آورده است؟!

در این راستا، آمریکا در مورد تهدیدات بسیار کوچک تا حدی زیادی اغراق می کند و آن ها را بزرگ جلوه می دهد.دترین تصمیم سیاست خارجی آمریکا در نسل گذشته یِ دولتمردان آمریکایی، به راه انداختن جنگ در سال 2003 علیه عراق بود. هدف از انجام این جنگ نیز نابودسازی تسلیحات کشتار دسته جمعی رژیم عراق اعلام شده بود که البته در واقعیت، چنین تسلیحاتی وجود نداشتند. درکِ نامعقول بودنِ این تصمیمِ فاجعه بار هیچگاه مثل امروز، واضح و روشن نبوده است زیرا شبیهِ این رویکرد، در حال حاضر، سیاست خارجی آمریکا را در مورد تکنولوژی های چینی راهبری و توجیح می کند.

حمله آمریکا به عراق برپایه دیدگاه غیرمنطقی دیک چنی معاون رئیس جمهور آمریکا انجام شد که معتقد بود: : حتی اگر احتمال دستیابی تروریست ها به سلاح های کشتار دسته جمعی بسیار کم باشد(ولو 1 درصد)، ما باید به گونه ای اقدام کنیم که انگار وقوع این سناریو قطعی است. 

یکچنین منطقی، اتخاذ تصمیم های اشتباه و غلط را تضمین می کند. با این حال، در حال حاضر، ایالات متحده آمریکا و متحدانش برای حمله به تکنولوژی چینی از دکترینِ چنی(دیدگاه دیک چنی) استفاده می کنند. دولت آمریکا استدلال می کند: به این دلیل که ما نمی توانیم با قطعیت بگوییم که تکنولوژی های چینی امن هستند، باید به گونه ای رفتار کنیم که انگار آن ها قطعا خطرناک هستند و باید با آن ها مقابله کنیم.

نظام تصمیم سازیِ درست، تخمین ها و برآوردهای احتمالی برای اقدامات و سناریوهای مختلف را درنظر می گیرد. سیاست سازان یک نسل قبلِ آمریکا نه فقط باید 1 درصد خطر احتمالی دستیابی تروریست ها به سلاح های کشتار دسته جمعی را درنظر می گرفتند بلکه باید به 99 درصد احتمالِ به راه انداختنِ جنگ بر اساس فرضیات غلط و اشتباه نیز توجه می کردند. دیک چنی و بسیاری از دیگر سیاستمداران آمریکایی با تمرکز بر/ و پررنگ کردنِ 1 درصد خطر و تهدید، توجه افکار عمومی را از این موضوع که جنگ عراق از هیچگونه توجیه و منطقی برخوردار نیست و شدیدا موجب ناامنی در خاورمیانه و سیاست جهانی می شود، منحرف کردند. 

مشکلِ دکترینِ چنی صرفا این نیست که به تهدیدات کوچک، بدون در نظر گرفتن هزینه های سنگینِ آن ها توجه می کند و بر اساس آن ها دست به کنش می زند. مشکل اصلی آن سواستفاده سیاستمداران در برانگیختن ترس و وحشت مردم جهت دستیابی به اهداف پنهانِ خودشان است. 

در حال حاضر، این رویکرد دقیقا توسط سیاستمداران و رهبران آمریکایی بار دیگر استفاده می شود: آن ها در حال وحشت آفرینی پیرامون شرکت های تکنولوژی چینی هستند و در این راه، خطرات و تهدیدات بسیار کوچک را برجسته کرده و در مورد آن ها اغراق می کنند. شبیه ترین نمونه مرتبط با این موضوع را (که البته تنها مورد نیست) می توان در حملات دولت آمریکا علیه شرکت چینی هوآوی مشاهده کرد. آمریکا بازارهای خود را به رویِ این شرکت می بندد و سعی می کند تجارت آن را در اقصی نقاط جهان با مشکلات جدی همراه سازد و در نهایت متوقف کند. همانند رویکرد آمریکا علیه عراق و به راه انداختن جنگ علیه این کشور، واشنگتن بار دیگر، بدون هیچ گونه دلیل و منطقی می تواند فاجعه ای ژئوپلیتیک خلق کند. 

من پیشرفت ها و کارهای تکنولوژیک شرکت هوآوی را در کشورهای در حال توسعه دنبال کرده ام. شخصا بر این باورم که اینترنت 5G و دیگر تکنولوژی های دیجیتال نقش مهمی در پایان بخشیدن به فقر و دستیابی به اهداف توسعه پایدار(که توسط سازمان ملل متحد مطرح شده اند) بازی می کنند. من به نحو مشابهی با دیگر شرکت های ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز تعامل داشته ام و فعالان حوزه صنعت را تشویق کرده ام تا بر تلاش ها و اقدامات خود جهت دستیابی به اهداف توسعه پایدار بیفزایند. هنگامی که من یک مقدمه کوتاه را برای یکی از گزارشات هوآوی در اینباره نوشتم(که البته این کار را بدون دریافت هرگونه دستمزد و پاداشی انجام دادم) و شدیدا هم توسط دشمنان چین مورد حمله قرار گرفتم، از مقام های ارشد دولتی و بخش صنعت آمریکا درخواست کردم تا شواهد خود در مورد فعالیت های متمردانه و نگران کننده شرکت هوآوی را ارائه کنند. من مکررا در پاسخ شنیدم: هوآوی، به شیوه ای متفاوت از رهبران صنعتیِ مطمئن و قابل اعتماد در دنیا، رفتار نمی کند.  

با این وجود، دولت آمریکا استدلال می کند که تجهیزات 5G شرکت هوآوی می توانند امنیت جهانی را تضعیف کنند. مقام های آمریکایی ادعا می کنند، تعبیه ی یک حفره امنیتی در سخت افزار و نرم افزاهای هوآوی، دولت چین را قادر می سازد تا بر فعالیت های فضای مجازی در اقصی نقاط جهان نظارت کند. اضافه بر این، مقام های آمریکایی به این نکته اشاره می کنند که قوانین چین از شرکت های این کشور می خواهند تا در راستای اهداف و مقاصد مرتبط با امنیت ملی چین، با دولت این کشور همکاری کنند. 

در حال حاضر، واقعیت ها اینگونه هستند: تجهیزاتِ 5G هوآوی، مقرون به صرفه و با کیفیت بالا هستند. آن ها در شرایط کنونی از تجهیزات و فناوری بسیاری از رقبا، جلوتر هستند. عملکرد قابل توجه آن ها تا حد زیادی ریشه در سال ها سرمایه گذاریِ گسترده در زمینه تحقیق و توسعه، مقیاس اقتصادی(Economics of Scale)، و کسبِ تجربه به دلیل حضور در بازار صنعت دیجیتال چین، دارد. احمقانه است اگر اقتصادهایِ بادرآمدِ پائین در سرتاسر جهان با توجه به اهمیت تکنولوژی برای توسعه پایدارشان، از پذیرش تکنولوژی 5G خودداری کنند. 

با این همه، ایالات متحده آمریکا علی رغم اینکه از ارائه هرگونه شواهدی مبنی بر تلاش چین جهت ایجاد حفره امنیتی در اینترنت 5G خودداری می کند، از دیگر کشورهای جهان می خواهد تا از شرکت هوآوی فاصله بگیرند. ادعاهای آمریکا خیلی کلی هستند. یک کمیسر ارتباطات فدرال در آمریکا می گوید: "کشوری که 5G را در اختیار داشته باشد، ابتکارات و نوآوری های جهانی را در اختیار خواهد داشت و به تعیین چهارچوب ها و استانداردها برای دیگر کشورهای دنیا خواهد پرداخت. یکچنین کشوری در شرایط فعلی، آمریکا نیست". دیگر کشورها(که در این زمینه به طور خاص می توان به انگلستان اشاره کرد) نیز هیچگونه حفره امنیتی را در نرم افزارها و سخت افزارهای شرکت هوآوی نیافته اند. حتی اگر حفره های امنیتی نیز در آینده کشف شوند، تقریبا به طور قطع می توان آن ها را مسدود ساخت. 

بحث و مناظره در مورد شرکت هوآوی در آلمان به شدت در جریان است و خشم و ناراحتی بسیاری را برانگیخته است. دولت آمریکا، آلمان را تهدید کرده اگر مقام های آلمانی از اینترنت و تجهیزات 5G صرف نظر نکنند، واشنگتن به همکاری اطلاعاتی خود با برلین خاتمه خواهد داد. رئیس دستگاه جاسوسی آلمان (شاید) در نتیجه فشارهای آمریکا اظهار نظری را انجام داده که تا حد زیادی شبیه به دکترین دیک چنی است: "زیرساخت ها، عرصه مناسبی برای حضورِ گروهی که نمی توان آن ها را به طور کامل قابل اعتماد دانست، نیستند".  با این حال، وی هیچگونه شواهد و مدارکی دال بر سورفتار و عملِ شرکتی مثل هوآوی ارائه نکرد. بر خلاف این موضع گیری رئیس دستگاه جاسوسی آلمان، آنگلا مرکل صدراعظم این کشور در پشت صحنه می جنگد تا بازار ارتباطات آلمان را برای شرکت هوآوی باز و قابل دسترس نگه دارد. 

خنده دار است که شکایت ها و انتقادهای آمریکا از شرکت هوآوی، تا حدی ریشه در فعالیت های نظارتی و جاسوسی خودِ این کشور در داخل و خارج از آمریکا دارد. تجهیزات و تکنولوژی چینی امکان دارد فعالیت های پنهانیِ جاسوسی و نظارتی دولت آمریکا را با مشکل مواجه کنند. با این حال، نظارت های غیرقانونی و غیر مجاز توسط هر دولتی باید خاتمه یابند. تشکیلات مستقل نظارتیِ سازمان ملل متحد باید به بخشی از نظام ارتباطات و فناوری اطلاعات جهانی تبدیل شوند. به طور خلاصه باید گفت: ما باید دیپلماسی و سازوکارهای نهادین را برگزینیم. چاره کار در یک جنگ تکنولوژیک نیست. 

تهدیدات آمریکا علیه دیگر کشورها مبنی بر انسداد تکنولوژی 5G، نمودی از آن دسته از دغدغه های  این کشور است که ورای صرفِ این تکنولوژی قرار دارند. تهدیدها و چالش ها علیه نظام تجاریِ قانون محور در جهان بسیار عمیق هستند. در حال حاضر که آمریکا دیگر رهبر تکنولوژیک بلامنازع جهان نیست، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و همکارانش نمی خواهند بر اساس اصولِ نظام تجاریِ قانون محور رقابت کنند. هدف آن ها متوقف و محدودکردن رشد و خیزش تکنولوژیک چین است. تلاش های مشابه آن ها با هدفِ خنثی کردنِ سازمان تجارت جهانی از طریقِ غیرفعال کردن نظام حل و فصل اختلافات و مشکلات این سازمان، حاکی از رویکرد توهین آمیزِ مشابه این کشور در برخورد با قواعد و قوانین جهانی است. 

اگر دولت ترامپ در تقسیم جهان به اردوگاه های تکنولوژیکِ جدا از هم موفق شود، خطرِ وقوع منازعات احتمالی در آینده چندبرابر خواهد شد. آمریکا پس از جنگ جهانی دوم، از ایده یِ بازار آزاد نه فقط با هدف ارتقای کارآمدی جهانی و گسترش بازارها برای تکنولوژی آمریکایی حمایت کرد بلکه سعی داشت تا از این طریق، روند فروپاشی تجارت بین المللی در دهه 1930 را نیز معکوس کند. این فروپاشی تا حدی ریشه در تعرفه های حمایتی داشت که در دهه 1930 بر اساس قانون اسموت هادلی/Smoot-Hawley Act در آمریکا اجرا شدند و به نوبه خود موجب وقوع بحران بزرگ اقتصادی سال 1929، ظهور افرادی نظیر آدولف هیتلر و در نهایت آغاز جنگ جهانی دوم شدند. 

در مسائل بین المللی(نه کمتر از دیگر حوزه ها)، دامن زدن بر ترس و وحشت ها(و بی توجهی به شواهد و مدارک) و اقدام بر اساس آن ها، راهی است که به ویرانی ختم می شود. بیائید به عقلانیت، سند و مدرک، و قوانین(به مثابه امن ترین شیوه های عمل)، تکیه کنیم و اجازه دهیم ناظران مستقلی برای دفعِ تهدیدِ هرکشوری که از شبکه های جهانی برای جاسوسی و به راه انداختن جنگ سایبری استفاده می کند، آغاز به کار کنند. در چهارچوب این مسیر، جهان می تواند کار خود را با استفاده از فن آوریهای دیجیتال جهت دستیابی به موفقیت در راه آنچه خیر جهانیان است، آغاز کند و منافع همگان را به پیش برد. 

 

***نویسنده: جفری ساچس، وی استاد دانشگاه کلمبیا است.

***لینک: https://www.project-syndicate.org/commentary/cheney-doctrine-us-war-on-chinese-technology-by-jeffrey-d-sachs-2019-11

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۲۱۸۹۱۸۰۰:۱۶:۳۰ ۱۳۹۸/۹/۱۱
هیچ ابرقدرت مادی از رقیب خوشش نمیاد و به نحو گوناگون رقیب را از میدان به در خواهد کرد.
ناشناس۱۲۱۸۹۲۱۰۰:۱۷:۵۴ ۱۳۹۸/۹/۱۱
به عکس نگاه کنید، پرچم به دست آمریکایی عضلاتی تر هست و پرچم به دست چینی قوز داره!
ناشناس۱۲۱۸۹۲۶۰۰:۲۸:۰۶ ۱۳۹۸/۹/۱۱
کاش یک روز خوب زود بیاد که اعلام کنند ما به فناوری و ساخت و تولید انبوه قطارهای سریع السیر دست پیدا کردیم و مازندران تا بوشهر رو در جیک ثانیه می تونید طی کنید. آنوقت رشد و توسعه مناطق رو هم به همراه خواهد داشت :)
ناشناس۱۲۱۸۹۲۸۰۰:۳۵:۱۹ ۱۳۹۸/۹/۱۱
کاملا عاقلانه است وقتی کشور چین در زمینه دزدی تکنولوژیک در جهان معروف است , کشورهای صاحب تکنولوژی, ارتباطات خود را به دست شرکتهای تابعه چین نسپارند.
ناشناس۱۲۱۸۹۲۹۰۰:۳۶:۴۶ ۱۳۹۸/۹/۱۱
چون که در دنیا همیشه قرار نیست یک کشور تا ابد ابر قدرت دنیا باشد و یک روزی تمام خواهد شد
ناشناس۱۲۱۸۹۳۸۰۰:۵۶:۰۵ ۱۳۹۸/۹/۱۱
پروسسور گوشی های هوآویی ساخت کمپانی اینتل آمریکا است. اگر آمریکا فروش آن را متوقف کند، هوآوی ورشکست میشود!!!
ناشناس۱۲۱۸۹۴۰۰۰:۵۸:۴۲ ۱۳۹۸/۹/۱۱
اهمیت مساله به خاطر تکنولوژی 5G هست که بسیار گسترده تر از نسل قبلی هست. در این تکنولوژی پیش بینی میشه که از لوازم خونه گرفته تا خودروها به این تکنولوژی متصل بشن و این حجم از اطلاعات اهمیت زیادی داره و خیلی مهم هست که این اطلاعات در دسترس چه کسانی قرار می‌گیرد
ناشناس۱۲۱۸۹۴۲۰۱:۰۰:۰۶ ۱۳۹۸/۹/۱۱
آمریکا و فنلاند با یکدیگر قرارداد بسته اند تا نوکیا برای توسعه 5جی با آمریکا همکاری کند. ضمنا" اروپایی ها نیز تمایلی ندارند که برای توسعه 5 جی با چین همکاری کنند.
ناشناس۱۲۱۸۹۵۳۰۱:۲۲:۳۶ ۱۳۹۸/۹/۱۱
حقیقت این هست که چینی ها در تحقیق و توسعه ی تئوری های 5G بسیار کمتر از اروپایی ها و امریکایی ها نقش داشتن ولی در تولید چیپ ست ها و قطعات و ادوات سریع تر عمل کردن که‌ این به دلیل نیروی کار زیاد و ارزان قیمت در چین هست و اکنون هم سود این بازار به چین میرسه که برای غربی ها و توسعه دهندگان اصلی این تکنولوژی قابل پذیرش نیست. پی نوشت: استاندارد 5G توسط پروژه ی 3GPP تحقیق و توسعه داده شده که بخشی از مرکز استاندارد سازی مخابرات اروپا به نام ETSI هست. تمام استانداردهای قبلی موبایل هم توسط همین سازمان توسعه داده میشه. در آخر باید بگم دنیای امروز و تکنولوژی های درون آن بدون چین قابل تصور است ولی بدون اروپا و امریکا هرگز
زمانی۱۲۱۹۰۱۴۰۵:۵۸:۲۷ ۱۳۹۸/۹/۱۱
اگرامنیت آن تضمین شود. وبه عنوان یک ابزار سیاست تبدیل نشود. اهداف انسانهای شریف و سالم خیرخواهی برای تمام افراد جهان است.هرکس تکنولوژی جدیدی خلق کند خیر است. عالی بود.
ناشناس۱۲۱۹۰۱۷۰۶:۰۷:۰۷ ۱۳۹۸/۹/۱۱
آمریکا باید بزنه چین رو بترکونه
علی۱۲۱۹۰۳۹۰۷:۰۲:۰۷ ۱۳۹۸/۹/۱۱
کجای هوآوی چینی هستش پلت فورم cpu های ARM که هوآوی استفاده میکنه امریکایی هست سیستم عامل لینوکس امریکایی هست سیستم عامل اندروید هم که بر پایه لینوکس هست امریکایی هست موئسسه IEEE که استانداردهای شبکه را ایجاد میکنه هم تو نیوجرسی امریکا واقع شده و صد درصد 5G هم امریکایی هست چین حتی CPU کامپیوتر هم میسازه که اونا هم بر پایه پلت فورم X86 و X64?اینتل و ای ام دی امریکاست. مبحث و مشکل تجاری امنیتی است به هیچ عنوان تکنولوژی نیست .
جوان نا امید۱۲۱۹۰۵۵۰۷:۲۹:۴۵ ۱۳۹۸/۹/۱۱
شما کاری به دعوای آمریکا و چین نداشته باش، فکری به حال مملکت خودت کن..
مراد۱۲۱۹۱۴۴۰۸:۲۵:۰۷ ۱۳۹۸/۹/۱۱
شما هم هی به چین و روسیه دلتون خوش باشه
ناشناس۱۲۱۹۲۷۲۰۹:۳۴:۲۷ ۱۳۹۸/۹/۱۱
هیچ کس به تکنولوژی چینی اعتماد نخواهد داشت. این مقاله ها.. هم توسط قلم زنهای چین که بسیارشان هم در دانشگاه‌های غربی کرسی تدریس دارند نوشته میشه و خریداری نداره.
ناشناس۱۲۱۹۴۱۶۱۰:۳۸:۵۳ ۱۳۹۸/۹/۱۱
نه خیر کم نیاورده سخت افزارهای چینی بخصوص هوآوی رفتارهای مشکوک زیادی دارند در داخل ایران همین مودمهای هوآوی رو من چند سال پیش تهیه کرده بودم که ساعتهای خاص بدون اینکه من کاری انجام بدم اقدام به ارسال داده میکرد به حجم کم و تعداد بالا که اینکار می تونه توی DDOS کردن استفاده بشه این فقط یک نمونه است
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. آیا واقعاً آزادسازی قیمت‌ها تنها راه است؟

  2. چراغ سبز دولت به ارز آزاد؟!

  3. رحیم‌پور ازغدی: قبلا به شوخی می‌گفتند کاخ سفید را حسینیه می‌کنیم الان اما در حال رخ دادن است

  4. اطلاعیه پلیس درباره ویدیوی منتشر شده از درگیری ماموران طرح نور با زن جوان در تهران  

  5. جزییات جدید درباره تعطیلی شنبه‌ها/ کدام ارگان‌ها مشمول تعطیلی شنبه‌ها نمی‌شوند؟

  6. وزیر بهداشت: درمان سرطان در کشور رایگان می‌شود

  7.  ۲۶ صفحه از جزئیات اقدامات مجرمانه "یاسین رامین"

  8. خانم نماینده! هر زن ایرانی، هر ۱۵ ماه یک زایمان کند؟

  9. وزیر آموزش و پرورش: زیرساخت سرافرازی هر ملت، معلمان هستند / به دنبال تحول هستیم  

  10. فرمانده کل سپاه: عملیات وعده صادق باعث افتخار ایران در جهان شد

  11. اعتراضات دانشجویی، چه چیزی را درباره آمریکا آشکار می کند؟

  12. اولین تصویر از مراسم ازدواج شیدا خلیق و کیوان ساکت‌اف در کنار دو مهمان نامتعارف!

  13. تکان شدید قیمت‌ها در بازار ارز/ قیمت دلار تا چه رقمی تغییر کرد؟

  14. تلخ و شیرین دِبش؛ وقتی خطاکاران دیگر خط قرمز نیستند

  15. بازداشت سارق خارجی با کیسه یک میلیاردی بر دوش  

  16. عکس خاص از رابطه صمیمی رهبر انقلاب و سردار سلیمانی

  17. رئیسی: باید دست زیاده خواهان را قطع کرد/ واردات نباید به تولید داخلی ضربه وارد کند

  18. خبر مهم وزیر کار برای بازنشستگان/ تکلیف همسان‌سازی حقوق بازنشستگان روشن شد

  19. انتقاد رسانه نزدیک قالیباف به سعید محمد /او یک تازه کار سیاسی است /از تغییر قالیباف ناامید شده، به تخریب و تهدید روی آورده /برای حذف زاکانی تلاش می کند

پربحث‌های هفته

  1. این نامه دلسوزانه است؟!

  2. واکنش قوه قضائیه به شایعه ای درباره زیباکلام

  3. دفاع از جمهوریت یا دفاع از الیگارشی؟

  4. نامه روحانی به مردم ایران درباره دلایل رد صلاحیتش/ این دفاعیه‌ شخصی نیست، دفاع از جمهوریت نظام است

  5. امضای مردم گیلان پای طومار حمایت از طرح نور

  6. مقاومت بی‌مبنای طلافروشان در مقابل شفافیت/ دولت عدول نکند، مردم هم حمایت می‌کنند

  7. فردا دیر است...

  8. آقای رئیس جمهور خاطرجمع نباشید

  9. جریمه کشف حجاب ۴ و نیم میلیون تومان است

  10. نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب!

  11. نظرات برگزیده مخاطبان الف: مردم عملکرد دولت روحانی را فراموش نکرده‌اند/ گسترش مصرف مشروبات الکلی زنگ خطری برای مردم و مسئولین است

  12. خودمان بیگناهان زیادی را کشتیم نمی توانیم از اسرائیل انتقاد کنیم

  13. محکومیت ساداتی‌نژاد به حبس/ روایت خاندوزی از کاهش تورم/ شانس قالیباف برای ریاست مجلس دوازدهم چقدر است؟

  14. واکنش روزنامه اصولگرا به زندانی‌شدن زیباکلام/ دستور اژه‌ای درباره پرونده چای دبش

  15. در آستانۀ سکولارشدنِ زیارت؟

  16. مأمور خاطی بازداشت شد

  17. انتقاد روزنامه اصولگرا از وزیر ارتباطات/ واکنش فرزین به انتشار اطلاعات مالی موسسه رائفی‌پور

  18. نتانیاهو: ‌صدها سرباز را از دست داده‌ایم

  19. واکنش وزیر کشور به برخورد خشن برخی ماموران / نظر واعظی درباره نقاط ضعف و قوت دولت رئیسی

  20. آیا واقعاً آزادسازی قیمت‌ها تنها راه است؟

  21. صادق زیباکلام روانه زندان شد

  22. بزرگ‌نمایی مشکلات به ضرر کشور است

  23. راه سخت قالیباف/ پیشنهاد جالب شریعتمداری درباره واکنش به اسرائیل

  24. اعتراض بانوان به پوشش‌های نامناسب

  25. نرخ رشد جمعیت با روند فعلی در سال ۱۴۰۹ به صفر می‌رسد

آخرین عناوین