مسکن مشارکتی هدف وزارت راه را به خطر می‌اندازد/ اتمام طرح اقدام ملی تا پایان ۱۴۰۰ در هاله‌ای از ابهام

گروه اقتصادی الف،   3980725146 ۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

وزارت راه و شهرسازی در حالی، هدف خود برای ساخت ۴۰۰هزار واحد مسکونی تا پایان سال ۱۴۰۰ را با استفاده از شیوۀ مشارکتی به خطر می‌اندازد که از طرح‌های موفق تولید انبوه مسکن نظیر تام فاز مطلع است.

مسکن مشارکتی هدف وزارت  راه  را به خطر  می‌اندازد/ اتمام طرح اقدام ملی  تا پایان ۱۴۰۰ در  هاله‌ای از ابهام

پس از گذشت 6 سال از دولت تدبیر و امید، بالاخره رویکرد تولید انبوه مسکن در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت. محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی، بلافاصله پس از حضور در این وزارت‌خانه، تولید مسکن را به عنوان جدی‌ترین هدف وزارت راه تا پایان عمر دولت دوازدهم مطرح کرد. تغییر رویکرد وزارت راه و استفاده از سیاست‌های انبساطی در حوزه مسکن، نه‌تنها سبب صاحب‌خانه شدن بسیاری از اقشار ضعیف در جامعه می‌شود، بلکه منجر به رونق گرفتن بسیاری از مشاغل مرتبط با ساخت و ساز مسکن خواهد شد. زیرا صنعت ساخت و ساز مسکن، یکی از بزرگ‌ترین پیشران‌های اقتصادی به حساب می‌آید. در حال حاضر با روشن شدن موتور ساخت مسکن، 134 بنگاه اقتصادی دیگر اعم از، صنایع فولاد، کارخانه سیمان، تولیدی‌های مبل سازی و ...  پویا شده و همین امر موجب برکات اقتصادی فراوانی برای کشور خواهد شد.


مسکن مشارکتی، عامل تحقق نیافتن هدف وزارت راه

بر مبنای جزئیات ارائه شده از سوی متولیان بخش مسکن، تولید انبوه واحدهای مسکونی قرار است در قالب طرح اقدام ملی پیگیری شود. در همین راستا ساخت 400 هزار واحد مسکونی تا پایان سال  1400 در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته است. مطابق اظهارات علی نبیان، مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن، در طرح اقدام ملی احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکونی تا پایان سال 1400 در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد، در این طرح ۲۰۰ هزار واحد در شهرهای جدید، ۱۰۰ هزار واحد در قالب پروژه‌های باز آفرینی شهری و ۱۰۰ هزار واحد در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اجراء خواهد شد.

یک از اساسی ترین اهداف وزارت راه و شهرسازی در طرح اقدام ملی، تکمیل واحدهای ساخته شده این طرح تا پایان سال 1400 است. هدفی که با توجه به شرایط فعلی بازار مسکن و در صورت اتخاذ راهکار مناسب از سوی وزارت راه چندان دور از دسترس نخواهد بود.

همانگونه که بیان شد، وزارت راه و شهرسازی برای تحقق هدف ساخت 400هزار واحد مسکونی تا پایان سال 1400، می‌بایست شیوۀ مناسبی برای ساخت این واحدها انتخاب کند. در همین خصوص شیوۀ مد نظر وزارت راه و شهرسازی برای ساخت مسکن در طرح اقدام ملی، شیوۀ مسکن مشارکتی است. در همین راستا مازیارحسینی، معاون پیشین وزارت راه و شهرسازی، در بیان جزئیات تولید مسکن به شیوۀ مشارکت گفت:« شیوۀ اتخاذی ساخت در طرح اقدام ملی شیوۀ مشارکت است، در این شیوۀ زمین را دولت می‌آورد و سرمایه را بخش خصوصی و قرارداد طبق سهم مشارکت دو طرف بسته می‌شود.»

شیوۀ برگزیده وزارت راه و شهرسازی در طرح اقدام ملی از نظر کارشناسان دارای ایرادی بزرگی است که شاید هدف دولت در تکمیل واحدهای این طرح را تا پایان دولت دوازدهم را تهدید کند. در واقع یکی از سیاست‌های بکار رفته در پروژه‌های مشارکتی، اعطای مالکیت واحدهای مسکونی ساخته شده به انبوه‌سازان است. به گفته مهدی غلامی کارشناس اقتصاد مسکن، مالک شدن انبوه‌ساز در واحدهای طرح اقدام ملی، ممکن است زمان ساخت این طرح را افزایش دهد.

غلامی در بیان علت طولانی شدن پروژه‌های مشارکتی بیان کرد:« بیشتر بودن تورم بخش زمین نسبت به تورم بخش مسکن علت افزایش زمان ساخت در پروژه‌های مشارکتی است. چرا که آورده وزارت راه در پروژه‌های مشارکتی زمین است و هرچه زمان بگذرد، ارزش زمین در مقابل هزینه ساخت واحد مسکونی بیشتر می‌شود و عملا آورده انبوه‌ساز در گذر زمان نسبت به زمان اولیه پروژه کاهش می‌یابد اما سهم انبوه‌ساز در مالکیت  واحدها نسبت به آورده اولیه تعیین می‌شود. در نتیجه با افزایش زمان پروژه سود انبوه‌ساز از پروژه بیشتر از قبل خواهد شد.»


وزارت راه از طرح‌های موفق تولید انبوه آگاه است

وزارت راه و شهرسازی در حالی با استفاده از راهکار مشارکتی، هدف خود در طرح اقدام ملی را به خطر انداخته که از شیوه‌های مناسب و موفق تولید انبوه مسکن مطلع است. چندی قبل یکی از مسئولین وزارت راه در بیان طرح‌های این وزارت‌خانه برای تولید انبوه‌ مسکن، از طرح تولید مسکن به شیوۀ فروش اقساطی زمین (تام فاز) خبر داد. بر اساس این شیوۀ ساخت، متقاضیان ساخت مسکن، هزینه ساخت را به انبوه‌ساز پرداخت می‌کنند، انبوه‌ساز نیز، ساخت مسکن را در زمین متعلق به وزارت راه آغاز می‌کند. پس از اتمام فرآیند ساخت و با صاحب‌خانه شدن متقاضیان، آن‌ها هزینه زمین را در اقساط بلند مدت به وزارت راه پرداخت خواهندکرد. در این شیوۀ ساخت مسکن، انبوه‌ساز، مالک واحدهای تکمیل شده نخواهد شد و در نتیجه انگیزه‌ای برای طولانی کردن زمان پروژه ندارد.

در حقیقت به نظر می‌رسد با استفاده از تام فاز به جای شیوۀ مشارکتی در طرح اقدام ملی، وزارت راه و شهرسازی به بهترین نحو ممکن می‌تواند 400هزار واحد مسکونی را تا پایان سال 1400 به اتمام برساند.

عناوین مرتبط

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۱۳۵۶۷۵۱۰:۴۹:۵۴ ۱۳۹۸/۷/۲۶
باید پروژه های مسکن سازی فقط و فقط در شهرهای کوچک و روستاها صورت گیرد تا باعث مهاجرت معکوس افراد به زادگاه خود شود. اجرای هر گونه پروژه مسکن سازی در کلان شهرها و حاشیه آنها، بنزین بر روی آتش ریختن است.
رضادوستدار۱۱۳۵۷۲۳۱۱:۴۳:۱۶ ۱۳۹۸/۷/۲۶
وزارت مسکن در .. انبوه سازان است و سیاستهای آنان را پیش خواهد برد.
ناشناس۱۱۳۵۸۵۰۱۴:۰۷:۰۳ ۱۳۹۸/۷/۲۶
مسکن مهر بعد از 6 سال از پایان دولت یازدهم همچنان در پرده ای از ابهام میباشد پس اتمام مسکن ملی تا 1400 یعنی دو سال دیگر بیش از پیش ابهام آمیز است ، حتی اگر آپارتمانهای پیش ساخته ایجاد شوند. برنامه ریزی داشته باشند تا بتوانند مالکین خانه های خالی در کشور که بر اساس آمارهای موجود 3 میلیون میباشد ، ترغیب کنند تا آنها را در اختیار خریداران قرار دهند.
ناشناس۱۱۳۵۹۱۴۱۶:۲۱:۲۷ ۱۳۹۸/۷/۲۶
چرا لقمه رو دور سر میچرخونید به هر ایرانی دو سه هزار متر زمین در موطن اجدادیش بدین در کنارش وام ۲۰۰ میلیونی ساخت مسکن پیش ساخته قرض الحسنه ۲۰ ساله همه خانه دار میشن زمین که مال ملکه چرا دریغ میکنید؟ والله عاقبت بخیر نمیشین مردم بیچاره ۱۰۰ متر زمین و خانه هستن با این همه زمین خالی توی این مملکت
ناشناس۱۱۳۵۹۶۹۱۷:۴۲:۳۳ ۱۳۹۸/۷/۲۶
مطمئنا هیچ سازنده ای تمایل به گذاشتن سرمایه نقد حود در مسکن طرح اقدام ملی نخواهد داشت مگر با اخذ تسهیلات سنگین و کم بهره از بانکها. تا زمانی که بدهی ها با نرخ واقعی تورم پس داده نشوند بانکها امکان ارائه اعتبارات کلان ساخت 400 هزار واحد به سازندگان مسکن را نخواهند داشت مگر با اضافه برداشت از بانک مرکزی و افزایش پایه پولی و به تبع آن افزایش نقدینگی و به تبع آن افزایش نرخ تورم سرسام آور قیمتها. در این حالت سازنده علیرغم دریافت وام ساخت با توجه به افزایش شدید قیمتها متضرر خواهد بود. پس نتیجه آن که صنعت ساخت و ساز مسکن در شرایط فعلی نمی تواند از پیشران‌های اقتصادی به حساب آید زیرا در وضعیت ریاضت کشی پدیده اهرم زدایی بدهی های هنگفت مربوط به دوران ده سال قبل قرار داریم که گردن کلفت ها درآمد و پول مردم را از بانکها گرفته و پس نمی دهند.

پربحث‌های دیروز

  1. چه کسانی از ارزانی بنزین سود می بردند؟! / خطاهای آشکار دولت در اجرای یک تصمیم درست

  2. لیست مناطقی که در آن اینترنت مجددا برقرار شده است

  3. فیروزآبادی: اختلال اینترنت به زودی برطرف می‌شود

  4. دیلی میل: هزاران بیمار انگلیسی در بیمارستان‌ها محبوس شده اند زیرا جایی ندارند که بروند!

  5. توهم سعودی‌ها؛ «جنگ به داخل ایران منتقل شد»

  6. نگاهی به نظرات کاربران پس از قطعی اینترنت

  7. مشاجره ازغدی با رئیس‌جمهور رسما تکذیب شد

  8. حکایت زنانی که برای اغتشاش به ایران آمدند

  9. ما و بی‌بی‌سی

  10. رحیم‌پور ازغدی: امضای بیشترین قرارداد با دشمن در۶ سال گذشته/ احتمالا در شورای انقلاب فرهنگی حضور پیدا نکنم

  11. شمخانی: تک تک اغتشاشگران مجازات می شوند/ صف آشوبگران از معترضان جدا است

  12. «آمد نیوز»حرفه‌ای با امکانات بیشتر!

  13. آغاز اتصال اینترنت به صورت محدود

  14. برپایی ‌راهپیمایی محکومیت اغتشاشات روز دوشنبه در تهران

  15. شاه سعودی؛ فرافکنی یا آلزایمر؟

  16. باهنر: دروازه اول شکست، اطمینان به پیروزی در انتخابات است

  17. اتصال اینترنت ۷ دانشگاه بزرگ تهران

  18. گفت و گوی تلفنی وزیر خارجه ژاپن با ظریف

  19. خسارت دیدگان از اقدامات آشوبگران شکایت کنند

  20. حقوق معلمان در کدام کشورها بالاتر است؟

  21. ۱۷ استان در انتظار آب دریای عمان و خلیج فارس

پربحث‌های هفته

  1. سهمیه‌بندی بنزین آغاز شد/ بنزین سهمیه‌ای ۱۵۰۰ تومان، بنزین آزاد ۳۰۰۰ تومان

  2. افزایش قیمت بنزین؛‌ چرا حالا،‌ چرا به این شکل؟

  3. عوامفریبی با برچسب پوپولیسم/ چه کسی یا چه چیزی در اجرای تصمیم بنزینی فدا شد؟

  4. حکایت ما و این روزهای اینترنت / از شبکه ملی اطلاعات چه خبر ؟

  5. معترض جان به لب رسیده کجا و چگونه حرفش را بزند؟/ لطفا به معترضان تریبون بدهید

  6. مشاجره رئیس‌جمهور و رحیم‌پور ازغدی درباره بنزین/ روحانی جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی را ترک کرد

  7. رهبر انقلاب درباره افزایش نرخ سوخت: گفته بودم اگر سران سه قوّه تصمیم بگیرند حمایت خواهم کرد/ تصمیم سران قوا باید اجرا شود/ مسئولین دقت کنند هرچه ممکن است از مشکلات این کار کم کنند

  8. سلاخی ماموران ناجا توسط اغتشاشگران + تصاویر

  9. یک مقام مطلع: محدودیت دسترسی به اینترنت با تصویب شورای امنیت صورت گرفته

  10. نوبخت: پرداخت منابع حاصل از اصلاح قیمت بنزین به خانوارها/ یارانه جدید ۵۵ تا ۲۰۵ هزار تومان

  11. دروغ پردازی گوگل در مورد اعتراضات شب گذشته تهران + عکس

  12. روحانی: افزایش قیمت بنزین به نفع مردم و اقشار ضعیف جامعه است

  13. نظر باهنر درباره حضور احمدی‌نژاد در انتخابات مجلس/ فرایند تصمیم‌گیری در جلسه سران سه قوه چگونه است؟/ احتمال استعفای محمود صادقی در اعتراض به افزایش قیمت بنزین

  14. در آینده نزدیک اینترنت وصل می‌شود

  15. چه کسانی از ارزانی بنزین سود می بردند؟! / خطاهای آشکار دولت در اجرای یک تصمیم درست

  16. طرح سه فوریتی نمایندگان برای جلوگیری از افزایش قیمت بنزین

  17. لاریجانی بدون در نظر گرفتن نظر نمایندگان مصوبه سهمیه‌بندی بنزین را امضا کرد

  18. نوبخت: درآمد ۳۰ هزار میلیارد تومانی افزایش قیمت بنزین بین مردم باز توزیع می شود

  19. نامه حاجی بابایی به رئیس مجلس در نقد افزایش قیمت بنزین

  20. ربیعی: سفره و یخچال خالی بازنشسته‌ها را درک می‌کنیم/ نمی‌توانستیم بگوییم فلان ساعت بنزین گران می‌شود

  21. لیست مناطقی که در آن اینترنت مجددا برقرار شده است

  22. راه‌های رفته و نرفته اصلاح قیمت بنزین به روایت کارشناسان اقتصادی

  23. عضو کمیسیون اقتصادی: اقدام دولت در افزایش قیمت بنزین، به این صورت شتاب‌زده بود/ دولت باید پاسخگو باشد

  24. صدا‌وسیما به معترضان فرصت دهد/ مشاجره ازغدی و روحانی درباره بنزین و تکذیب آن/ انتقاد تند عباس عبدی از شورای نگهبان

  25. واکنش‌ها به افزایش قیمت بنزین/ پگاه آهنگرانی در فهرست عفو رئیسی/ چرا روحانی استعفا نمی‌دهد؟

پربحث‌های هفته

  1. سهمیه‌بندی بنزین آغاز شد/ بنزین سهمیه‌ای ۱۵۰۰ تومان، بنزین آزاد ۳۰۰۰ تومان

  2. افزایش قیمت بنزین؛‌ چرا حالا،‌ چرا به این شکل؟

  3. یک مقام مطلع: محدودیت دسترسی به اینترنت با تصویب شورای امنیت صورت گرفته

  4. نوبخت: پرداخت منابع حاصل از اصلاح قیمت بنزین به خانوارها/ یارانه جدید ۵۵ تا ۲۰۵ هزار تومان

  5. روحانی: افزایش قیمت بنزین به نفع مردم و اقشار ضعیف جامعه است

  6. طرح سه فوریتی نمایندگان برای جلوگیری از افزایش قیمت بنزین

  7. لاریجانی بدون در نظر گرفتن نظر نمایندگان مصوبه سهمیه‌بندی بنزین را امضا کرد

  8. نوبخت: درآمد ۳۰ هزار میلیارد تومانی افزایش قیمت بنزین بین مردم باز توزیع می شود

  9. نامه حاجی بابایی به رئیس مجلس در نقد افزایش قیمت بنزین

  10. ربیعی: سفره و یخچال خالی بازنشسته‌ها را درک می‌کنیم/ نمی‌توانستیم بگوییم فلان ساعت بنزین گران می‌شود

  11. راه‌های رفته و نرفته اصلاح قیمت بنزین به روایت کارشناسان اقتصادی

  12. فیروزآبادی: اختلال اینترنت به زودی برطرف می‌شود

  13. شاکری: طرح افزایش قیمت بنزین قابلیت اصلاح دارد

  14. وزیر صمت: هیچ افزایش قیمتی در کالاها نداریم/ با گران‌فروشان مماشات نمی‌کنیم

  15. ربیعی: مصرف بنزین در کشور، دچار انحراف است/ دولت می‌خواهد به‌صورت مستقیم به مردم کمک کند!

  16. دولت به فکر کاهش اثرات منفی افزایش یکباره قیمت‌ بنزین باشد

  17. محدودیت دسترسی به اینترنت با تصویب شورای امنیت

  18. توکلی: فساد همیشه به دلیل کار غير قانونی نیست ، استبداد راي در تصميم گيري هم فساد است/ نابرابري شديد در دارايي هاي بانكي نكبت است

  19. همتی: افزایش قیمت بنزین در یک سال ۴ درصد در تورم تاثیر دارد/ بازار ارز کنترل شده

  20. جلسه فوق‌العاده ستاد تنظیم‌بازار برای کنترل بازار / افزایش قیمت به بهانه گرانی بنزین ممنوع است

  21. نظر احمد توکلی درباره طرح سهمیه بندی بنزین

  22. بازگشت به تصمیم بنزینی دولت قبل/ حذف کارت سوخت در دولت روحانی چقدر برای کشور هزینه داشته؟

  23. کدام گروه‌ها مشمول کمک معیشتی می‌شوند + اینفوگرافی

  24. خانوارهای مشمول طرح حمایت معیشتی شناسایی شدند

  25. توکلی: مسیر تصمیم‌گیری و اعلام قیمت بنزین بسیار بد طی شد/ کنار گذاشتن کارت سوخت خیانت بود

آخرین عناوین