مسکن مشارکتی هدف وزارت راه را به خطر می‌اندازد/ اتمام طرح اقدام ملی تا پایان ۱۴۰۰ در هاله‌ای از ابهام

گروه اقتصادی الف،   3980725146 ۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

وزارت راه و شهرسازی در حالی، هدف خود برای ساخت ۴۰۰هزار واحد مسکونی تا پایان سال ۱۴۰۰ را با استفاده از شیوۀ مشارکتی به خطر می‌اندازد که از طرح‌های موفق تولید انبوه مسکن نظیر تام فاز مطلع است.

مسکن مشارکتی هدف وزارت  راه  را به خطر  می‌اندازد/ اتمام طرح اقدام ملی  تا پایان ۱۴۰۰ در  هاله‌ای از ابهام

پس از گذشت 6 سال از دولت تدبیر و امید، بالاخره رویکرد تولید انبوه مسکن در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت. محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی، بلافاصله پس از حضور در این وزارت‌خانه، تولید مسکن را به عنوان جدی‌ترین هدف وزارت راه تا پایان عمر دولت دوازدهم مطرح کرد. تغییر رویکرد وزارت راه و استفاده از سیاست‌های انبساطی در حوزه مسکن، نه‌تنها سبب صاحب‌خانه شدن بسیاری از اقشار ضعیف در جامعه می‌شود، بلکه منجر به رونق گرفتن بسیاری از مشاغل مرتبط با ساخت و ساز مسکن خواهد شد. زیرا صنعت ساخت و ساز مسکن، یکی از بزرگ‌ترین پیشران‌های اقتصادی به حساب می‌آید. در حال حاضر با روشن شدن موتور ساخت مسکن، 134 بنگاه اقتصادی دیگر اعم از، صنایع فولاد، کارخانه سیمان، تولیدی‌های مبل سازی و ...  پویا شده و همین امر موجب برکات اقتصادی فراوانی برای کشور خواهد شد.


مسکن مشارکتی، عامل تحقق نیافتن هدف وزارت راه

بر مبنای جزئیات ارائه شده از سوی متولیان بخش مسکن، تولید انبوه واحدهای مسکونی قرار است در قالب طرح اقدام ملی پیگیری شود. در همین راستا ساخت 400 هزار واحد مسکونی تا پایان سال  1400 در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته است. مطابق اظهارات علی نبیان، مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن، در طرح اقدام ملی احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکونی تا پایان سال 1400 در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد، در این طرح ۲۰۰ هزار واحد در شهرهای جدید، ۱۰۰ هزار واحد در قالب پروژه‌های باز آفرینی شهری و ۱۰۰ هزار واحد در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اجراء خواهد شد.

یک از اساسی ترین اهداف وزارت راه و شهرسازی در طرح اقدام ملی، تکمیل واحدهای ساخته شده این طرح تا پایان سال 1400 است. هدفی که با توجه به شرایط فعلی بازار مسکن و در صورت اتخاذ راهکار مناسب از سوی وزارت راه چندان دور از دسترس نخواهد بود.

همانگونه که بیان شد، وزارت راه و شهرسازی برای تحقق هدف ساخت 400هزار واحد مسکونی تا پایان سال 1400، می‌بایست شیوۀ مناسبی برای ساخت این واحدها انتخاب کند. در همین خصوص شیوۀ مد نظر وزارت راه و شهرسازی برای ساخت مسکن در طرح اقدام ملی، شیوۀ مسکن مشارکتی است. در همین راستا مازیارحسینی، معاون پیشین وزارت راه و شهرسازی، در بیان جزئیات تولید مسکن به شیوۀ مشارکت گفت:« شیوۀ اتخاذی ساخت در طرح اقدام ملی شیوۀ مشارکت است، در این شیوۀ زمین را دولت می‌آورد و سرمایه را بخش خصوصی و قرارداد طبق سهم مشارکت دو طرف بسته می‌شود.»

شیوۀ برگزیده وزارت راه و شهرسازی در طرح اقدام ملی از نظر کارشناسان دارای ایرادی بزرگی است که شاید هدف دولت در تکمیل واحدهای این طرح را تا پایان دولت دوازدهم را تهدید کند. در واقع یکی از سیاست‌های بکار رفته در پروژه‌های مشارکتی، اعطای مالکیت واحدهای مسکونی ساخته شده به انبوه‌سازان است. به گفته مهدی غلامی کارشناس اقتصاد مسکن، مالک شدن انبوه‌ساز در واحدهای طرح اقدام ملی، ممکن است زمان ساخت این طرح را افزایش دهد.

غلامی در بیان علت طولانی شدن پروژه‌های مشارکتی بیان کرد:« بیشتر بودن تورم بخش زمین نسبت به تورم بخش مسکن علت افزایش زمان ساخت در پروژه‌های مشارکتی است. چرا که آورده وزارت راه در پروژه‌های مشارکتی زمین است و هرچه زمان بگذرد، ارزش زمین در مقابل هزینه ساخت واحد مسکونی بیشتر می‌شود و عملا آورده انبوه‌ساز در گذر زمان نسبت به زمان اولیه پروژه کاهش می‌یابد اما سهم انبوه‌ساز در مالکیت  واحدها نسبت به آورده اولیه تعیین می‌شود. در نتیجه با افزایش زمان پروژه سود انبوه‌ساز از پروژه بیشتر از قبل خواهد شد.»


وزارت راه از طرح‌های موفق تولید انبوه آگاه است

وزارت راه و شهرسازی در حالی با استفاده از راهکار مشارکتی، هدف خود در طرح اقدام ملی را به خطر انداخته که از شیوه‌های مناسب و موفق تولید انبوه مسکن مطلع است. چندی قبل یکی از مسئولین وزارت راه در بیان طرح‌های این وزارت‌خانه برای تولید انبوه‌ مسکن، از طرح تولید مسکن به شیوۀ فروش اقساطی زمین (تام فاز) خبر داد. بر اساس این شیوۀ ساخت، متقاضیان ساخت مسکن، هزینه ساخت را به انبوه‌ساز پرداخت می‌کنند، انبوه‌ساز نیز، ساخت مسکن را در زمین متعلق به وزارت راه آغاز می‌کند. پس از اتمام فرآیند ساخت و با صاحب‌خانه شدن متقاضیان، آن‌ها هزینه زمین را در اقساط بلند مدت به وزارت راه پرداخت خواهندکرد. در این شیوۀ ساخت مسکن، انبوه‌ساز، مالک واحدهای تکمیل شده نخواهد شد و در نتیجه انگیزه‌ای برای طولانی کردن زمان پروژه ندارد.

در حقیقت به نظر می‌رسد با استفاده از تام فاز به جای شیوۀ مشارکتی در طرح اقدام ملی، وزارت راه و شهرسازی به بهترین نحو ممکن می‌تواند 400هزار واحد مسکونی را تا پایان سال 1400 به اتمام برساند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۱۳۵۶۷۵۱۰:۴۹:۵۴ ۱۳۹۸/۷/۲۶
باید پروژه های مسکن سازی فقط و فقط در شهرهای کوچک و روستاها صورت گیرد تا باعث مهاجرت معکوس افراد به زادگاه خود شود. اجرای هر گونه پروژه مسکن سازی در کلان شهرها و حاشیه آنها، بنزین بر روی آتش ریختن است.
رضادوستدار۱۱۳۵۷۲۳۱۱:۴۳:۱۶ ۱۳۹۸/۷/۲۶
وزارت مسکن در .. انبوه سازان است و سیاستهای آنان را پیش خواهد برد.
ناشناس۱۱۳۵۸۵۰۱۴:۰۷:۰۳ ۱۳۹۸/۷/۲۶
مسکن مهر بعد از 6 سال از پایان دولت یازدهم همچنان در پرده ای از ابهام میباشد پس اتمام مسکن ملی تا 1400 یعنی دو سال دیگر بیش از پیش ابهام آمیز است ، حتی اگر آپارتمانهای پیش ساخته ایجاد شوند. برنامه ریزی داشته باشند تا بتوانند مالکین خانه های خالی در کشور که بر اساس آمارهای موجود 3 میلیون میباشد ، ترغیب کنند تا آنها را در اختیار خریداران قرار دهند.
ناشناس۱۱۳۵۹۱۴۱۶:۲۱:۲۷ ۱۳۹۸/۷/۲۶
چرا لقمه رو دور سر میچرخونید به هر ایرانی دو سه هزار متر زمین در موطن اجدادیش بدین در کنارش وام ۲۰۰ میلیونی ساخت مسکن پیش ساخته قرض الحسنه ۲۰ ساله همه خانه دار میشن زمین که مال ملکه چرا دریغ میکنید؟ والله عاقبت بخیر نمیشین مردم بیچاره ۱۰۰ متر زمین و خانه هستن با این همه زمین خالی توی این مملکت
ناشناس۱۱۳۵۹۶۹۱۷:۴۲:۳۳ ۱۳۹۸/۷/۲۶
مطمئنا هیچ سازنده ای تمایل به گذاشتن سرمایه نقد حود در مسکن طرح اقدام ملی نخواهد داشت مگر با اخذ تسهیلات سنگین و کم بهره از بانکها. تا زمانی که بدهی ها با نرخ واقعی تورم پس داده نشوند بانکها امکان ارائه اعتبارات کلان ساخت 400 هزار واحد به سازندگان مسکن را نخواهند داشت مگر با اضافه برداشت از بانک مرکزی و افزایش پایه پولی و به تبع آن افزایش نقدینگی و به تبع آن افزایش نرخ تورم سرسام آور قیمتها. در این حالت سازنده علیرغم دریافت وام ساخت با توجه به افزایش شدید قیمتها متضرر خواهد بود. پس نتیجه آن که صنعت ساخت و ساز مسکن در شرایط فعلی نمی تواند از پیشران‌های اقتصادی به حساب آید زیرا در وضعیت ریاضت کشی پدیده اهرم زدایی بدهی های هنگفت مربوط به دوران ده سال قبل قرار داریم که گردن کلفت ها درآمد و پول مردم را از بانکها گرفته و پس نمی دهند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های هفته

  1. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  2. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  3. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  4. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  5. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  6. پزشک مشهدی ۱۷ میلیارد تومان جریمه شد

  7. فروش گوشت کیلویی۷۰۰ هزار تومان سودجویی است

  8. حسین شریعتمداری: این دو پیشنهاد را جدی بگیرید

  9. دستمزد ۱۴۰۳ تعیین نشد/ بررسی ها به فردا موکول شد

  10. حجم واردات گوشت بی‌سابقه است/ کمبود مراکز عرضه گوشت گرم وارداتی علت صف‌های طولانی

  11. کدام کشور بالاترین رشد اقتصادی ۲۰۲۳ را ثبت کرد؟

  12. تخصیص ارز مسافرتی قابل توجیه نیست

  13. اتمام نشست شورای عالی کار بدون نتیجه/رقم سبد معیشت همچنان محل اختلاف

  14. وزیر کار: کسی حق پرداخت دستمزد به کارگر را کمتر از مصوبه شورای عالی کار ندارد

  15. ایرانی‌ها کارت اعتباری بین‌المللی می‌گیرند

  16. وزیر نفت: بازارهای جدیدی برای نفت ایران پیدا کردیم/ ۵ طرح پتروشیمی آماده بهره‌برداری است

آخرین عناوین